Cel reklamy jest prosty. Zwiększyć sprzedaż, a tym samym generowane przez firmę dochody. Jest jednak tyle możliwości reklamowych, że można się w tym wszystkim pogubić. To co sprawdzi się w jednej branży, w Twojej może przynieść minimalne lub zerowe efekty. Czynników które decydują o wyborze odpowiednich działań marketingowych jest mnóstwo.
Poniżej prezentuję sposoby reklamy firmy które bez względu na branżę jaką wykonujesz się sprawdzą. Są one w pełni darmowe, więc żal nie skorzystać:
To są absolutnie darmowe sposoby na reklamę Twojej firmy. Nie zawsze będziesz miał możliwość z nich skorzystać, ale to zależy od specyfikacji Twojego biznesu:
Obowiązkowa reklama firmy o zasięgu lokalnym. Jeżeli jeszcze Ciebie tam nie ma, to jak najszybciej musisz to nadrobić. Samo dodanie firmy jest bardzo proste i sprowadza się do dwóch kroków:
Google musi jeszcze zweryfikować Twoją firmę. Robi to na kilka sposobów, a najczęściej jest to wysłanie pocztówki na podany w wizytówce adres. O innych sposobach weryfikacji przeczytasz tutaj.
Popatrz jak wyglądają wizytówki firm Twojej konkurencji. Dzięki temu lepiej uzupełnisz swoją wizytówkę, żeby mogła pojawiać się jak największej ilości potencjalnych klientów. Wypełniając wizytówkę niepoprawnie, znacznie ograniczysz jej zasięgi.
To jakie pytania mogą pojawić się w Twojej głowie po tym jak już zamieścisz reklamę swojej firmy w mapach Google to:
Możesz założyć stronę swojej firmy na Facebooku. Cały proces jest bardzo prosty, a wszystko wykonasz wchodząc tutaj. To na co koniecznie musisz zwrócić uwagę, to fakt że Twoje tło powinno być dostosowane zarówno na komputery jak i urządzenia mobilne. W innym wypadku będzie ucięte na komórki (w skrócie: wyglądać nieprofesjonalnie).
Mając już dodaną firmę na Facebooku, masz dostęp do ogromnego potencjału reklamowego z którego korzysta mnóstwo firm. Możesz przez stronę na FB rozmawiać z klientami, umawiać spotkania, dawać informacje o promocjach itd. Jak będziesz dobrze prowadził profil na FB, to bardzo szybko zaczniesz pozyskiwać dzięki temu nowych klientów.
Przejdź się po okolicznych firmach i nawiąż współpracę z innymi firmami. Może zgodzą się reklamować Twoją firmę w zamian za reklamę u Ciebie? Nic na tym nie stracisz, a bardzo często firmy zgadzają się na taką współpracę, bo można tylko zyskać. Jeżeli firma w okolicy jest bardzo popularna, to możesz za każdego pozyskanego klienta płacić tej firmie prowizję.
Ta forma reklamy firmy nie wymaga wyjaśnienia. Forma w jakiej będziesz się reklamował (banner, ulotki) już musisz sam zdecydować. Celuj we współpracę z firmami której grupa docelowo jest najbardziej zbliżona do Twojej.
Nie musisz mieć strony internetowej, bo bloga można założyć za darmo. Osobiście odradzam prowadzenie bloga na darmowej platformie. Dużo większe korzyści osiąga się mając bloga na własnej domenie i hostingu, a przykładem może być ten blog o marketingu. Wchodząc na strony różnych firm, sprawdź czy prowadzą one bloga. Nie robią tego z nudów, a w celach marketingowych mających przełożenie na generowane dochody.
Jeżeli zastanawiasz się nad włączeniem bloga do swojej strategii marketingowej, to koniecznie zapoznaj się z artykułem co buduje markę lepiej: blog osobisty czy firmowy. Prowadzenie bloga to nic skomplikowanego. Jest to długoterminowe działanie marketingowe. Blog rozkręca się bardzo powoli, więc to reklama firmy dla cierpliwych.
Jeszcze możesz za darmo reklamować swoją firmę na forach internetowych, Twiterze czy Instagramie. Od powyższych darmowych sposobów reklamy firmy dobrze jest zacząć swoje działania marketingowe jak ma się ograniczony budżet.
Zacznę od najważniejszej rzeczy o której zapominają początkujący jak i prowadzący wiele lat biznes przedsiębiorcy: Reklama firmy to inwestycja. Kosztem jest nowy telefon komórkowy, telewizor, wakacje, kolacja w restauracji czy biżuteria. Celem reklamy jest generowanie firmie większej ilości klientów.
O tym jak może wyglądać oszczędzanie na reklamie firmy pisałem w artykule czy istnieje skuteczna i tania reklama w internecie. Jeżeli zamierzasz oszczędzać na płatnej reklamie firmy to lepiej nie rób tego wcale. Ekstremalnie tanie usługi marketingowe przeważnie stają się kosztem a nie inwestycją, bo - po prostu - nie działają tak jak powinny.
Uważaj jeżeli firma/osoba jest dużo tańsza niż konkurencja. Trzymanie się mocniej za portfel jeśli chodzi o marketing to duży błąd. Sam lubię oszczędzać pieniądze, ale jak coś znacząco odstaje od ceny, to zapala mi się lampka ostrzegawcza. Tobie też to radzę.
Nie chodzi mi o to żebyś współpracę podjął ze mną. Wybierz jakąkolwiek firmę czy osobę, która nie nawija makaronu na uszy obiecując efekty z nieba za rażąco niską cenę. Już lepiej zajmij się marketingiem na własną rękę, bo ryzyko że będzie to niepotrzebny wydatek jest bardzo wysokie. Po tym przydługim ostrzeżeniu, przejdę do sposobów na płatną reklamę Twojej firmy:
Sprzedajesz produkty? Załóż sklep internetowy. Świadczysz usługi? Załóż stronę firmową. Własna strona www to podstawa, bo możesz ją połączyć z darmowymi sposobami reklamy firmy (wizytówka w mapach Google, Facebook, Instagram czy Twitter). Wtedy wykorzystujesz w pełni możliwości dwóch pierwszych sposobów darmowej reklamy.
Jeżeli chodzi o tworzenie stron www to przedział cenowy jest ogromny: Od zera do kilkudziesięciu tysięcy. Podobnie jest z samochodami: Wszystko zależy od wyglądu, udogodnień i tego co ma mieć ”pod maską”.
Google oprócz darmowej reklamy firmy (wizytówka w mapach) oferuje płatne reklamy. To co widzisz na samej górze strony w wyszukiwarce obok napisu "reklama" to właśnie za sprawą Google Ads (prosty przykład, bo możliwości reklamowe firmy są tam znacznie większe).
W kampanii reklamowej Google Ads płacisz za kliknięcie w reklamę. Dlatego tak ważne jest prawidłowe ustalenie grupy odbiorców, zasięgów, reklamy i słów kluczowych. Wtedy redukuje się koszty kampanii, maksymalizując jej skuteczność. Kampania powinna być regularnie analizowana i ulepszana, aby osiągać z czasem najwyższą efektywność.
Część osób klika w płatne reklamy Google, a część od razu w wyniki organiczne (naturalne). Z tego powodu firmy będące nawet na wysokich pozycjach na dane słowa kluczowe, i tak inwestują w tę formę reklamy firmy.
Mając stronę firmy na Facebooku już za darmo korzystasz z tego źródła reklamowego. Nie każdy potrafi rozwijać fanpage'a czy korzystać z płatnych reklam. O tym, że Facebook ma ogromny zasięg nie trzeba nikogo przekonywać, ale ogarnięcie dobrych kreacji reklamowej które będą generować zyski (a nie koszty) to już inny temat.
Zauważyłem, że bardzo dużo firm na własną rękę tworzy płatne kampanie reklamowe na FB. Mogę one nawet przynosić zyski. Pytania jakie trzeba sobie zadać: Czy moja kampania wykorzystuje pełny potencjał? Czy moja grupa docelowa jest odpowiednia? Czy za reklamę firmy w ten sposób mógłbym płacić mniej?
Reklama na Facebooku może mieć różny cel. Budowanie świadomości marki, sprzedaż, kontakt. Jest wielce prawdopodobne, że na ten wpis trafiłeś właśnie dzięki mojej reklamie na Facebooku. Ja w tej chwili buduję świadomość marki, bo blog istnieje od niedawna. Dlatego właśnie reklamuję posty, aby dać "znać o swoim istnieniu".
Pod płatnymi wynikami reklamowymi Google, pojawiają się wyniki organiczne. Celem pozycjonowania jest znalezienie się strony jak najwyżej na słowa kluczowe generujące wartościowy ruch grupy docelowej. Wiele czynników składa się na efektywność pozycjonowania: zarówno działania wewnątrz witryny (treść, linkowanie wewnętrzne, szybkość strony) jak i zewnętrzne (pozyskiwanie linków).
Pozycjonowanie w Google to moim zdaniem najbardziej opłacalna w długiej perspektywie czasu reklama firmy. Ta forma reklamy to fundament wielu moich projektów internetowych. Dopiero 15 października 2020 roku odblokowałem dostęp do robotów Google, a widoczność na słowa kluczowe w dniu pisania tego artykułu po 6 miesiącach pozycjonowania tak się prezentuje:
W niecałe pół roku osiągnąłem efekty przekładające się na zarobki. Cierpliwość jest kluczowa jeśli chodzi o pozycjonowanie. Efekty tej formy reklamy firmy zaczynają być widoczne w generowanych dochodach, po 3-6 miesiącach działań (jest to zależne od wielu czynników).
Budżet potrzebny na pozycjonowanie zawsze powinien być opracowywany indywidualnie na podstawie oczekiwań klienta i konkurencji. Nie da się z góry założyć jaki budżet będzie odpowiedni. Ja poniżej 1150 zł netto nie pozycjonuję stron, a budżet na pozycjonowanie sklepów internetowych zaczyna się od 3000 zł netto.
Coraz częściej można trafić na firmy oferujące pozycjonowanie w ekstremalnie niskich cenach czy nawet za darmo. Jak to wygląda pisałem w artykule darmowe pozycjonowanie stron - okazja czy chwyt marketingowy. Blisko 30% firm które obsługuje jest po przejściach z firmami które cenowo były bardzo atrakcyjne, ale efektów działania nie było widać (i nie miało prawa być widać, bo budżet nie umożliwiał ich osiągnięcie).
Jeżeli chodzi o mailing to za wiele powiedzieć nie mogę. Nie specjalizuję się w tej formie marketingowej i - jeżeli już z niej korzystam - pozostawiam to firmom, które się na tym po prostu znają. Wyjątkiem stanowi kontakt z osobami/firmami zapisanymi na newsletter, który prowadzę osobiście.
Nie bez powodu firmy prowadzące darmowe webinary bardzo często wymagają podania adresu email. Dzięki temu mogą dotrzeć do konkretnego odbiorcy z reklamą i pozyskać klienta, który przejawił zainteresowanie już danymi usługami/produktami. W marcu 2021 będę przeprowadzał kampanią mailingową na jeden ze swoich projektów i pokażę Ci wtedy na liczbach jak wypada skuteczność mailingu.
Kiedyś miały dużą moc. Dzisiaj osiągnięcie konwersji na poziomie 1% jest już sukcesem. Nie ma co się oszukiwać: Jeżeli czegoś szukamy, to szybko, łatwo i wygodnie znajdujemy to przez internet. Wszystko oczywiście zależy od branży i grupy odbiorców. Ulotki są tanią formą marketingu, ale powoli odchodzą w zapomnienie.
Ulotki przeważnie lądują po prostu w koszu. W niektórych branżach się jeszcze sprawdzają, ale nie korzystałem i nie zamierzam poświęcać czasu na głębszą analizę tej formy marketingu. W niektórych branżach i z wąskim zasięgiem, może przynieść efekty (osobiście odradzam inwestowanie w ulotki)
Ciągle skuteczna forma reklamy, a o jej zasięgach decyduje w największym stopniu lokalizacja jak i przyciągająca wzrok reklama. Powierzchnia nie jest z gumy, więc przekaz musi być prosty, krótki i wyróżniać się. Biorąc pod uwagę możliwe zasięgi, jest to stosunkowa niedroga forma reklamy.
W mojej okolicy najczęściej na billboardach można spotkać reklamę galerii północnej lub centrum handlowego na Marywilskiej - Duże firmy mocno inwestują w tę formę reklamy, bo - nie oszukujmy się - dla większości małych firm będzie ona i tak poza zasięgiem finansowym.
Odpowiedź na to pytanie wymaga poznania strategii biznesowej, bo to właśnie pod nią ustawiania jest strategia marketingowa. Na pewno nie zaszkodzi wdrożyć wszystkich darmowych rozwiązań reklamy firmy, bo one nic nie kosztują.
Z płatnych rozwiązań, to już trzeba indywidualnie dobrać działania względem budżetu jak i wyznaczonych celów do osiągnięcia. Nie wiesz co będzie dla Ciebie najlepsze? Skontaktuj się ze mną i umówimy się na totalnie niezobowiązującą do niczego rozmowę, po której będę wiedział czy mogę Ci pomóc rozpędzić sprzedaż w sklepie stacjonarnym.
Moja strategia marketingowa przez pierwsze trzy miesiące koncentruje się na tworzeniu wartościowych treści i pozyskiwaniu linków zewnętrznych. Aktywność na portalach społecznościowych jest minimalna i ma tylko służyć w celu "pozostawienia śladu" o swojej obecności i przeznaczam na to bardzo mało środków finansowych.
W perspektywie długoterminowej będę sięgał po różne formy reklamy firmy, ale na początku będzie to wyłącznie reklama firmy w internecie. Wszystko według strategii marketingowej i biznesowej, która została opracowana w perspektywie 5 letniej (pierwszy rok bardzo szczegółowo). Jak u Ciebie wygląda strategia biznesowa? Masz opracowane cele do realizacji w krótkiej i długiej perspektywie czasu? Daj znać i chwilę pogadamy jak to u Ciebie wygląda.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone