logo-lembicz

Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu?

Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla 58,2% Polaków kupujących w internecie, to cena produktu jest najważniejsza.

Fot. Teraz Polska

Czy to oznacza, że trzeba cisnąć po niskich cenach, żeby mieć jakąkolwiek sprzedaż? Nie! Oznacza to, że do ustalania cen swoich produktów bądź usług, trzeba podejść w sposób przemyślany i strategiczny, a nie na szybko metodą ”dorzucę marżę X i powinno być spoko”.

Twoje przedsiębiorstwo ma cennik w oparciu o ponoszone koszty i generuje kocurowe zyski? Nieświadomie zastosowano właśnie jedną ze strategii cenowych, o której przeczytasz w dalszej części tego artykułu 🙂 .

5 popularnych strategii ustalania cen

Ty jako przedsiębiorca musisz wybrać, która strategia cenowa powinna być stosowana w danym momencie dla Twojego produktu lub usługi. Twoja konkurencja nie śpi, a sytuacja na rynku zmienia się dynamicznie. Pamiętaj o tym i zachowaj elastyczność:

Strategia penetracji rynku

Strategia cenowa polegająca na ustalaniu niskich cen, dzięki czemu szybko zdobywasz duży udział w rynku i masz wysoką sprzedaż. Genialnie to rozwiązanie się sprawdza przy wprowadzaniu na rynek nowego produktu jak i do zatrzymania obecnych klientów.

Trzeba uważać ze strategią niskich cen, bo może ona doprowadzić do wojny cenowej, która nie służy żadnemu przedsiębiorstwu. Radzę wprowadzać tę strategię cenową bardzo ostrożnie i w ograniczonym czasie, aby nie doprowadzić do wyniszczenia rynku.

Przykład strategii penetracji rynku: Platforma VOD Disney+ wchodząc do Polski, dało specjalną promocję. Wykupując subskrypcję na rok płaciło się z góry 229,90 zł, a standardowa cena wynosi 28,99 zł miesięcznie. Sam skorzystałem, bo wychodziło aż o 1/3 taniej 🙂 .

Strategia naśladownictwa

W tej strategii bazuje się na dostosowaniu cen względem Twojej konkurencji. Konkurent zwiększa/obniża cenę? Ty robisz to samo. Rentowność musi oczywiście zostać zachowana, ale nie poświęca się dużej uwagi na analizę kosztów produkcji.

Ta strategia cenowa nie sprawdzi się, jeśli Twoje produkty/usługi nie wyróżniają się na tle konkurencji, która już ma ugruntowaną pozycję na rynku. Musisz powalczyć o przyciągnięcie uwagi klienta i przekonać go, że to właśnie u Ciebie warto zostawić pieniądze.

Przykład strategii naśladownictwa: Zapraszam Cię do sprawdzenia mojego case study: Magia cenowa, w której właśnie na pierwszy ogień pójdzie strategia naśladownictwa. Przetestuję wszystkie strategie cenowe, więc czeka nas sporo zabawy 🙂 .

Strategia zbierania śmietanki

Stosowanie zawyżonych cen w krótkim przedziale czasowym świetnie się sprawdza przy odpalaniu innowacyjnych i długo wyczekiwanych produktów/usług. Bardzo często konsument jest skłonny zapłacić więcej, aby zyskać poczucie przynależności do wyższej klasy.

Wysoka cena umiejscawia produkt w psychice klienta na ”wyższej półce”. Zdziwisz się, jak wielu ilu klientów chętnie zapłaci więcej pieniędzy, by móc później chwalić się w swoim otoczeniu swoim statusem społecznym.

Przykład strategii spijania śmietanki: Marka Apple genialnie stosuje skimming (spijanie śmietanki). Produkty tej marki wchodząc na rynek są bardzo drogie. Z czasem lub przy wprowadzaniu nowszych modeli, cena zaczyna spadać.

Strategia prewencyjnego kształtowania cen

Jest to zapobieganie wchodzeniu na rynek potencjalnych konkurentów. Ustala się ceny na niskim poziomie, przez co potencjalnym konkurentom nie opłaca się wchodzić na rynek. Zarabia się na efekcie skali, bo duża sprzedaż zmniejsza koszty jednostkowe.

Strategia eliminacji konkurentów

Konkurencja się zamyka i zostaje się monopolistą na rynku, a wtedy oferować ceny na poziomie pozwalającym odbić poniesione wcześniej straty. Takie działanie określa się jako ”grabież cenowa” i wymaga silnej pozycji finansowej.

Przykład strategii eliminacji konkurentów: John D. Rockefeller wyeliminował konkurencję w branży naftowej za pomocą niskich cen. Wydarzenia te przeszyły do historii jako „masakra w Clevelend”.

Którą strategię cenową wybrać?

Stosowanie polityki cenowej powinna odbywać się w sposób dynamiczny. Rynek ciągle się zmienia. Twoja konkurencja nie śpi. Chcąc zyskać przewagę rynkową, musisz regularnie monitorować sytuację na rynku i na podstawie danych, odpowiednio reagować.

Zapraszam Cię do CASE STUDY LIVE: Magia Cenowa, w której będę się bawił różnymi strategiami cenowymi + zobaczymy jaki efekt przyniosą techniki atrakcyjności cenowej. Celem jest wyłącznie dobra zabawa i podzielenie się wnioskami.

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Strategia zerowej ceny - Jak mądrze ją stosować?

    Przeglądając Facebooka czy wyniki wyszukiwarki Google, można odnieść wrażenie, że trzeba być idiotą żeby płacić za cokolwiek! Strona internetowa? Za darmo! Audyt SEO? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Nic tylko brać i cieszyć się, że wszyscy mają takie dobre serca 😉 . Moim zdaniem w biznesie nie ma nic naprawdę za darmo. Usługa lub produkt […]

    Czytaj artykuł
    Pieprzyć marketing skoro sprzedaż i tak rośnie jak szalona!

    Wielu przedsiębiorców ma w dupie marketing, skoro i bez reklamy konto firmowe robi się tłuściutkie. W sumie jest to logiczne podejście. Po co wydawać pieniądze na zwiększenie sprzedaży, skoro sprzedaż fajnie się kręci i nie narzekasz na brak pieniędzy? Pisząc ten artykuł mam rekordową ilość stałych klientów, a świadczę usługi marketingowe od ponad dziesięciu lat. […]

    Czytaj artykuł
    Jaki sukces sprzedajesz swoim klientom?

    Nim Morfeusz (grecki bóg snu i uosobienie marzeń sennych) weźmie mnie w swoje objęcie, uciekam myślami do swojego świata marzeń. Tam mogę być kim chcę i mieć co chcę. Tam właśnie realizuje się mój sukces, do którego zmierzam w realnym świecie. Wszyscy pragną sukcesu. Twoi klienci też. Wiesz jak to wykorzystać? Zacznijmy od tego, że […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?

    Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]

    Czytaj artykuł
    Depozycjonowanie - co to jest? Kiedy warto skorzystać?

    Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych sytuacjach. Jaki sens ma w ogóle depozycjonowanie strony? Płacić za obniżanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Przecież to jest bez sensu! Takie negative SEO okazuje […]

    Czytaj artykuł
    Yggdrasil - Recenzja portalu dla przedsiębiorców

    Co się dokładnie kryje pod tajemniczą nazwą Yggdrasil? Ile kosztuje dostęp do portalu Yggdrasil i czy warto w niego zainwestować? Wszystkiego dowiesz się z poniższej recenzji. Smacznego 🙂 Ta ciekawa nazwa, oznacza z mitologii nordyckiej drzewo łączące trzy światy: Midgard (ludzie), Asgard (bogowie) i Helheim (umarli). To również nazwa portalu dla przedsiębiorców, w którym jestem […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone