”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane.
Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu spożywczego z ”prostym zadaniem” zakupu. Nie pamiętałem jaki to był owoc, przez który się spociłem jak szczur przy kasach samoobsługowych, ale na szczęście moja lepsza połówka doskonale pamiętała:
Moja lepsza połówka błędnie założyła, że to banalnie proste. Przecież jak sama jest na zakupach, to często kupuje limonkę i nawet jeden zwój mózgowy jej nie drgnie przy tej czynności 🙂 .
Przy kasie samoobsługowej strasznie się spociłem, bo miałem problem z określeniem, czy ”to coś” jest limonką czy avocado (ziemianka i cebulę znam doskonale, ale to było dla mnie coś nowego). Mogłem poprosić kogokolwiek o pomoc, ale to najprostsze rozwiązanie problemu całkowicie wypadło mi z głowy.
To co oczywiste dla Ciebie, dla kogoś może być czarną magią
Dla mnie taką limonką jest pozycjonowanie stron, ogarnianie reklam na Facebooku czy w Google Ads, ogarnięcie rozbudowanej strategii marketingowej czy biznesowej, itd. Jest to przecież banalnie proste, bo nie pamiętam już, jak to jest tego nie wiedzieć.
Tym w uproszczeniu jest właśnie klątwa wiedzy, której powinno się wystrzegać w komunikacji biznesowej. Nie mów do klienta fachowym, profesjonalnym językiem, bo nic on z tego nie zrozumie. Dostosuj styl komunikacji i przekaz, żeby wszystko było dla Twojego odbiorcy łatwe do zrozumienia i wartościowe.
Pamiętaj, że nie każdy zna się jak Ty, na motoryzacji, kredytach, hydraulice, remoncie, historii sztuki, marketingu czy gotowaniu. Pamiętaj, że osoba z którą rozmawiasz, może mieć tą całą fachową wiedzę, która jest według Ciebie pasjonująca...głęboko w dupie.
Przykład? Pamiętam jak w liceum nauczycielka historii, z przejęciem i zaangażowaniem opowiadała jakąś tam wojnę. Podawała konkretne daty, miejscowości, liczby...no zasnąłem na ławce obśliniając zeszyt, bo totalnie mnie to nie interesowało.
Jak nie wpaść w sidła klątwy wiedzy?
Moim zdaniem rozwiązanie problemu klątwy wiedzy jest banalne proste i sprowadza się do jednego prostego pytania:
Do czego produkt/usługa jest Panu/Pani potrzebna?
Pozwól drugiej osobie określić swoje wymagania i potrzeby, które mają zostać spełnione. Pozwoli Ci to oszacować jakim poziomem wiedzy dysponuje druga osoba oraz wskazać, który produkt lub która usługa będzie dla tej osoby odpowiednia.
Ty masz być jak snajpier, a nie komandos strzelający obrotówką w każdą ze stron z nadzieją, że może któryś z argumentów trafi do klienta.
Spróbuj zapomnieć o tym jak zajebistym specjalistą jesteś. Odpuść sobie fachowe nazewnictwo i branżowy slang. Dowiedz się na czym drugiej osobie zależy i prostymi słowami wszystko wyjaśnij. Wtedy klątwa wiedzy Cię nie dosięgnie 🙂 .
Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Głodny marketingowej wiedzy?
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary rąk? Przecież to niemożliwe do ogarnięcia przez jednego człowieka. Póki firma (projekt biznesowy) się nie rozkręci, to większość przedsiębiorców jest takim ”człowiekiem-ośmiornicą”. W pojedynkę ogarnia […]
Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]
Przeglądając Facebooka czy wyniki wyszukiwarki Google, można odnieść wrażenie, że trzeba być idiotą żeby płacić za cokolwiek! Strona internetowa? Za darmo! Audyt SEO? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Nic tylko brać i cieszyć się, że wszyscy mają takie dobre serca 😉 . Moim zdaniem w biznesie nie ma nic naprawdę za darmo. Usługa lub produkt […]
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]
Facebook świetnie się nadaje do budowania wizerunku marki i rozkręcania sprzedaży swoich usług lub produktów. Jak prowadzić profil firmy na Facebooku, żeby rozbujać sprzedaż do samego nieba? Oto lista 10 sposobów, które pomogą Ci rozbujać sprzedaż na Facebooku. Nim do tego przejdziemy, to zajebiście ważna informacja na wstępie: FACEBOOK NIE POWINIEN BYĆ PODSTAWOWYM NARZĘDZIEM BUDOWANIA […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.