Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO

Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka strategia nie ma - na pierwszy rzut oka - absolutnie żadnego sensu.

Oczywiście nie mam pewności, że nikt nie wymyślił strategii PLUS MINUS ZERO. Na Świecie jest dużo osób i możliwe, że ktoś wpadł na to przedemną. Oczywiście wtedy naniosę poprawki do artykułu, bo nie chcę "pożyczać" kreatywności.

Jeżeli wiesz kto wymyślił strategię biznesowo-marketingową działającą jak PLUS MINUS ZERO daj mi znać, żebym mógł poprawić artykuł (dane kontaktowe znajdziesz w zakładce kontakt).

O co chodzi w strategii biznesowo-marketingowej PLUS MINUS ZERO?

Celem strategii biznesowo-marketingowej PLUS MINUS ZERO jest dokładne pokrycie wszystkich kosztów (włączając w to koszty marketingowe, koszty stałe i koszty wytworzenia produktu/usługi) sprzedażą, aby wyjść plus/minus na zero.

W skrócie: Celem wszystkich działań marketingowych jest wyjście w danym miesiącu na zero biorąc pod uwagę wszystkie koszty przedsiębiorstwa. Brzmi bez sensu prawda? Przecież firma ma zarabiać pieniądze, a nie tracić pieniądze lub wychodzić na zero 🙂 .

Sens tej strategii marketingowej polega na tym, że jeżeli reklama działa coraz efektywniej (miałaby przynieść dochody) to reinwestujesz te pieniądze, zeby Twój biznes w kolejnych miesiącach działał jeszcze lepiej. W każdym miesiącu celujesz tutaj, żeby wyjść pod kątem finansowym na zero. Zysk w przyszłości jest tutaj celem pośrednim, a nie bezpośrednim.

Nie mylić tej strategii ze strategią penetracji rynku czy strategią wzrostu. Celem bezpośrednim strategii PLUS MINUS ZERO nie jest zysk, a reinwestycja w rozwój firmy, marketing, innowacje, itd. , aby utrzymać przychody równe kosztom.

W jaki sposób strategia PLUS MINUS ZERO ma pomóc we wzroście "mocy" przedsiębiorstwa?

Pokażę Ci to na przykładzie sklepu internetowego https://dlakociarzy.pl . Pod koniec danego miesiąca będzie wiadomo, czy i jaki dochód zostałby wygenerowany. 100% dochodu zostanie przeznaczone na zakup produktów, efektem czego przychód minus koszty (marketingowe i stałe) = PLUS MINUS ZERO.

Pod koniec kolejnego miesiąca, jeśli znowu mielibyśmy wygenerować dochód, to możemy wykupić reklamę w radio, banery reklamowe lub zamówić xx kreacji, które przydadzą nam się w przyszłości. Ponownie przychód minusy koszty (marketingowe i stałe) = PLUS MINUS ZERO.

Lecimy dalej. Coraz więcej marketingu, generuje coraz większy przychód dla marki. W kolejnym miesiącu możemy odpalić kolejne źródła marketingowe, przeznaczyć nadwyżkę na testy, zmodernizowanie sklepu, zatrudnienie lepszych specjalistów, wdrożyć automatyzację, itd. Znowu przychód minusy koszty (marketingowe i stałe) = PLUS MINUS ZERO.

Tak to wygląda na przykładowym wykresie. W skrócie: Przychody - koszty (wszystkie) = PLUS MINUS ZERO.

Wiem o czym teraz myślisz mordko. Trzeba być idiotą, żeby sprowadzić funkcjonowanie biznesu do wychodzenia na zero (plus/minus, bo dokładnie wycelować jest cholernie ciężko). Jaki ma to sens?

Sens strategii PLUS MINUS ZERO

  1. BUDOWANIE MARKI I ROZPOZNAWALNOŚCI: Zawsze szkoda na to hajsu, bo ciężko zmierzyć jak wzrost rozpoznawalności marki wpłynął bezpośrednio na sprzedaż. Ustalasz sobie, że 5% nadwyżki przychodu idzie na budowanie marki i rozpoznawalności...problem z głowy 😛 .
  2. WYCHODZENIE NA ZERO NIE OZNACZA, ŻE FIRMA NIE ZWIĘKSZA WARTOŚCI: Nadwyżkę możesz przeznaczyć na środki trwałe, takie jak nieruchomości, sprzęt czy technologię. Wychodzisz na zero, ale wartość finansowa twojej firmy rośnie.
  3. WIĘCEJ, SZYBCIEJ, WYDAJNIEJ: Nadwyżkę wrzucasz w lepsze narzędzia do pracy, odświeżasz stronę internetową, zatrudniasz lepszych specjalistów, itd. Wpływa to na zwiększenie mocy przerobowych i możesz lepiej cisnąć z marketingiem, żeby generował jeszcze większe przychody 🙂 .
  4. OPTYMALIZACJA PODATKOWA: Skoro wychodzisz ciągle w okolicach zera, to nie płacisz dużych podatków.
  5. ZAANGAŻOWANIE I LOJALNOŚĆ KLIENTÓW: Nadwyżka pozwala Ci ciągle usprawniać produkty/usługi, dawać promocje dla klientów, itd. Dzięki temu Twoi klienci przywiązują się do Twojej marki i polecają ją innym osobom.
  6. NIE ZARABIASZ NA NOWYCH KLIENTACH, TYLKO NA POWRACAJĄCYCH KLIENTACH: Jeżeli sprzedajesz powtarzalne produkty/usługi, to z każdym miesiącem będzie wzrastać i tak liczba klientów, bo część z nich powróci, żeby jeszcze raz dokonać zakupu.

W skrócie: Chcąc wyjść na PLUS MINUS ZERO, co miesiąc kasę przeznaczasz na działania, które skupiają się na budowaniu marki i zdolnoście operacyjnych bez pośredniego dążenia do zysku. Nie akumulujesz środków, tylko w sposób ciągły je reinwestujesz.

Największym wyzwaniem jest tutaj określenie w co ta nadwyżka będzie inwestowana, żeby miało to sens w krótkiej lub/i długiej perspektywie czasu. Ciągłe balansowanie przychodów i wydatków nie jest prosta i wymaga arcydokładnego pilnowania budżetów.

Strategia PLUS MINUS ZERO nie bierze pod uwagę długoterminowych celów strategicznych marki?

Tak i nie. Tak, bo jeżeli duża inwestycja wymagałaby kredytu, to nikt o zdrowych zmysłach nie da go firmie, która wychodzi na plus minus zero 🙂 . Nie, bo pośrednio wszystkie działania mają większy/mniejszy wpływ na zwiększenie przychodów, a więc stopniowo rosną Twoje możliwości do długoterminowych inwestycji

To Ty decydujesz, czy warto wejść w inwestycję która aktualnie pokrywa x procent twoich aktualnych przychodów. Jeżeli będzie to 5-10% przychodów, to po prostu zmniejszasz wydatki na inne działania, ale cały czas celujesz, żeby wyjść na PLUS MINUS ZERO.

Oczywiście każda strategia biznesowa i marketingowa nie ma tylko samych plusów. W PLUS MINUS ZERO są również minusy.

Minusy strategii PLUS MINUS ZERO

  • BRAK PODUSZKI FINANSOWEJ: Nie odpalaj tej strategii jeśli nie masz zbudowanej poduszki finansowej przynajmniej na 6 miesięcy funkcjonowania biznesu (względem aktualnych kosztów). Inaczej możesz psychicznie nie dać rady wytrzymać tego stresu lub jak przejedziesz się z obliczeniami i wyjdziesz na minus, będziesz mieć problem.
  • BRAK WZROSTU KAPITAŁU: Rośniesz stopniowo z każdym miesiącem, ale na większe inwestycje nie będzie Cię stać, bo co miesiąc wychodzisz na PLUS MINUS ZERO. Na kosztowne inwestycje nie będzie kasy, póki się nie rozpędzisz.
  • BRAK PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ: Jak nie jest zbudowana poduszka finansowa, to wszystko jest zależne od regularnego i przewidywalnego strumienia przychodów. W razie pogorszenia przychodów, cała struktura firmy może być zagrożona, bo nie masz rezerwy finansowej na przetrwanie gorszego okresu.
  • ARCYKSIĄŻKOWA KONTROLA PRZYCHODÓW I KOSZTÓW: Wymaga to stałego kontrolowania przychodów. Potrzeba czasu żeby się tego nauczyć lub mieć bardzo dobrego analityka i - najlepiej - posiadać dane historyczne, na podstawie których można oszacować przepływ przychodów i kosztów.

Sięgając po strategię biznesowo-marketingową PLUS MINUS ZERO zalecam mieć poduszkę finansową minimum na 6 miesięcy. funkcjonowania biznesu. Zresztą bez względu jaką strategię marketingową się stosuje, to poduszka finansowa na 6 miesięcy jest dobrym "dupochronem". Pamiętaj, że w biznesie i marketingu nie ma 100% pewności, że coś się uda. Większe lub mniejsze ryzyko jest zawsze.

Zastrzeżenie prawne: Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady biznesowej, inwestycyjnej ani żadnego innego rodzaju. Prezentowane treści nie są rekomendacją do podejmowania decyzji biznesowych. Każda osoba, która podejmuje decyzję na podstawie zawartych tutaj informacji, robi to na własne ryzyko.

Autor nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty bezpośrednie czy pośrednie wynikające z działania lub zaniechania opartego na treściach zawartych w tym dokumencie. Zaleca się konsultację z profesjonalnym doradcą biznesowym przed podjęciem jakichkolwiek decyzji biznesowych.

Od kwietnia 2024 roku testuję strategię marketingowo-biznesową PLUS MINUS ZERO na sklepie internetowym https://dlakociarzy.pl . Zobaczymy czy faktycznie ma ona sens i po wyciągnięciu wniosków, zaktualizuję artykuł.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej
Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie
Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left