Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka strategia nie ma - na pierwszy rzut oka - absolutnie żadnego sensu.
Oczywiście nie mam pewności, że nikt nie wymyślił strategii PLUS MINUS ZERO. Na Świecie jest dużo osób i możliwe, że ktoś wpadł na to przedemną. Oczywiście wtedy naniosę poprawki do artykułu, bo nie chcę "pożyczać" kreatywności.
Jeżeli wiesz kto wymyślił strategię biznesowo-marketingową działającą jak PLUS MINUS ZERO daj mi znać, żebym mógł poprawić artykuł (dane kontaktowe znajdziesz w zakładce kontakt).
Celem strategii biznesowo-marketingowej PLUS MINUS ZERO jest dokładne pokrycie wszystkich kosztów (włączając w to koszty marketingowe, koszty stałe i koszty wytworzenia produktu/usługi) sprzedażą, aby wyjść plus/minus na zero.
W skrócie: Celem wszystkich działań marketingowych jest wyjście w danym miesiącu na zero biorąc pod uwagę wszystkie koszty przedsiębiorstwa. Brzmi bez sensu prawda? Przecież firma ma zarabiać pieniądze, a nie tracić pieniądze lub wychodzić na zero 🙂 .
Sens tej strategii marketingowej polega na tym, że jeżeli reklama działa coraz efektywniej (miałaby przynieść dochody) to reinwestujesz te pieniądze, zeby Twój biznes w kolejnych miesiącach działał jeszcze lepiej. W każdym miesiącu celujesz tutaj, żeby wyjść pod kątem finansowym na zero. Zysk w przyszłości jest tutaj celem pośrednim, a nie bezpośrednim.
Nie mylić tej strategii ze strategią penetracji rynku czy strategią wzrostu. Celem bezpośrednim strategii PLUS MINUS ZERO nie jest zysk, a reinwestycja w rozwój firmy, marketing, innowacje, itd. , aby utrzymać przychody równe kosztom.
Pokażę Ci to na przykładzie sklepu internetowego https://dlakociarzy.pl . Pod koniec danego miesiąca będzie wiadomo, czy i jaki dochód zostałby wygenerowany. 100% dochodu zostanie przeznaczone na zakup produktów, efektem czego przychód minus koszty (marketingowe i stałe) = PLUS MINUS ZERO.
Pod koniec kolejnego miesiąca, jeśli znowu mielibyśmy wygenerować dochód, to możemy wykupić reklamę w radio, banery reklamowe lub zamówić xx kreacji, które przydadzą nam się w przyszłości. Ponownie przychód minusy koszty (marketingowe i stałe) = PLUS MINUS ZERO.
Lecimy dalej. Coraz więcej marketingu, generuje coraz większy przychód dla marki. W kolejnym miesiącu możemy odpalić kolejne źródła marketingowe, przeznaczyć nadwyżkę na testy, zmodernizowanie sklepu, zatrudnienie lepszych specjalistów, wdrożyć automatyzację, itd. Znowu przychód minusy koszty (marketingowe i stałe) = PLUS MINUS ZERO.
Wiem o czym teraz myślisz mordko. Trzeba być idiotą, żeby sprowadzić funkcjonowanie biznesu do wychodzenia na zero (plus/minus, bo dokładnie wycelować jest cholernie ciężko). Jaki ma to sens?
W skrócie: Chcąc wyjść na PLUS MINUS ZERO, co miesiąc kasę przeznaczasz na działania, które skupiają się na budowaniu marki i zdolnoście operacyjnych bez pośredniego dążenia do zysku. Nie akumulujesz środków, tylko w sposób ciągły je reinwestujesz.
Największym wyzwaniem jest tutaj określenie w co ta nadwyżka będzie inwestowana, żeby miało to sens w krótkiej lub/i długiej perspektywie czasu. Ciągłe balansowanie przychodów i wydatków nie jest prosta i wymaga arcydokładnego pilnowania budżetów.
Tak i nie. Tak, bo jeżeli duża inwestycja wymagałaby kredytu, to nikt o zdrowych zmysłach nie da go firmie, która wychodzi na plus minus zero 🙂 . Nie, bo pośrednio wszystkie działania mają większy/mniejszy wpływ na zwiększenie przychodów, a więc stopniowo rosną Twoje możliwości do długoterminowych inwestycji
To Ty decydujesz, czy warto wejść w inwestycję która aktualnie pokrywa x procent twoich aktualnych przychodów. Jeżeli będzie to 5-10% przychodów, to po prostu zmniejszasz wydatki na inne działania, ale cały czas celujesz, żeby wyjść na PLUS MINUS ZERO.
Oczywiście każda strategia biznesowa i marketingowa nie ma tylko samych plusów. W PLUS MINUS ZERO są również minusy.
Sięgając po strategię biznesowo-marketingową PLUS MINUS ZERO zalecam mieć poduszkę finansową minimum na 6 miesięcy. funkcjonowania biznesu. Zresztą bez względu jaką strategię marketingową się stosuje, to poduszka finansowa na 6 miesięcy jest dobrym "dupochronem". Pamiętaj, że w biznesie i marketingu nie ma 100% pewności, że coś się uda. Większe lub mniejsze ryzyko jest zawsze.
Zastrzeżenie prawne: Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady biznesowej, inwestycyjnej ani żadnego innego rodzaju. Prezentowane treści nie są rekomendacją do podejmowania decyzji biznesowych. Każda osoba, która podejmuje decyzję na podstawie zawartych tutaj informacji, robi to na własne ryzyko.
Autor nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty bezpośrednie czy pośrednie wynikające z działania lub zaniechania opartego na treściach zawartych w tym dokumencie. Zaleca się konsultację z profesjonalnym doradcą biznesowym przed podjęciem jakichkolwiek decyzji biznesowych.
Od kwietnia 2024 roku testuję strategię marketingowo-biznesową PLUS MINUS ZERO na sklepie internetowym https://dlakociarzy.pl . Zobaczymy czy faktycznie ma ona sens i po wyciągnięciu wniosków, zaktualizuję artykuł.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone