Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?

Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy.

Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty dalej czekasz. Co jest grane? Przecież miało być tak pięknie i na bogato?

Z ogromnej ilości możliwości rozkręcenia sprzedaży w sklepie, decydujesz się między innymi na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce Google. W internecie można znaleźć mnóstwo poradników o tym, jak pozycjonować sklep, więc czemu by nie spróbować?

BŁĄD PIERWSZY: Masowe wysłanie prośby o polubienie sklepu na Facebooku. Wyślij prośbę tylko do tych osób, które faktycznie mogą być zainteresowane Twoimi produktami. Nie chodzi o ilość polubień/obserwujących, a o ich jakość.

BŁĄD DRUGI: Nauczysz się rozkładać i składać silnik odrzutowca FA 18 Super Hornet (To główna maszyna z filmu TOP GUN: MAVERICK) w jeden dzień? Żeby ogarnąć skuteczne pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, też potrzebujesz przeznaczyć sporo czasu na naukę.

No, ale zapału Ci nie brakuje, a czasu i tak masz mnóstwo, bo sprzedaż Twojego sklepu internetowego stoi w miejscu. Chcesz spróbować? No to lecimy! Oto lista czynności, które warto wdrożyć do Twojego sklepu internetowego, żeby mógł ”rosnąć w Google”.

Pierwsze kroki pozycjonowania sklepu internetowego

Od 1 marca 2023 roku wraz z narzeczoną rozkręcam sklep online dlakociarzy.pl . W końcu po ponad 10 latach zgłębiania świata marketingu, odpaliłem własny e-commerce 🙂 . Dlatego na żywym przykładzie pokażę Ci, jak się ogarnia seo dla sklepu internetowego.

Krok pierwszy: Podepnij Google Search Console

To podstawa dla każdej strony internetowej. Wbijasz się do Google Search Console i dodajesz stronkę. Nie jest to nic skomplikowanego, ale tutaj znajdziesz instrukcję jakby pojawiły się jakieś problemy. Osobiście polecam weryfikację domeną:

Google Search Console - instrukcja

To właśnie w GSC (Google Search Console) znajdziesz od groma istotnych danych jak: Ilość kliknięć z wyników organicznych, ilość wyszukiwań, pozycje słów kluczowych, jakość strony, obsługa na narzędziach mobilnych, błędy w działaniu strony, itd.

O Google Search Console można by napisać potężny artykuł. Ilość wartościowych danych, które można tam znaleźć jest ogromna. Bez tego ciężko ogarniać skuteczne SEO dla jakiejkolwiek strony internetowej.

Krok drugi: Podepnij Google Analytics

Z jakiego źródła jest ruch? Skąd w Twoim sklepie są klienci? Kim są Twoi klienci? Jak użytkownicy poruszają się po stronie? Kolejny pierdyliard danych, które pozwolą Ci dopieszczać pozycjonowanie sklepu, aby przekładało się bezpośrednio lub pośrednio na wzrost sprzedaży.

Podpinasz kod Google Analytics do swojego sklepu i już wiadomo, co tam Twoi użytkownicy robią. Chcesz wiedzieć ile było porzuconych koszyków? Średnia wartość zakupu? Skąd przychodzą kupujący klienci? No to już trzeba skonfigurować konwersje (czyli śledzenie konkretnych zdarzeń).

NIE PĘKAJ: Praktycznie do każdego sklepu internetowego są płatne lub darmowe wtyczki/pluginy/dodatki które całą robotę ze śledzeniem odwalą za Ciebie 🙂 . Jest tego mnóstwo, więc na pewno coś znajdziesz. Nic nie polecę, bo konfiguruję to ręcznie za pomocą narzędzia Google Tag Manager.

Teraz pokażę Ci jak pozycjonować sklep internetowy. Już można zacząć działać bez obawy, że nie będziesz mieć późniejszych danych do analizy i wyciągnięcia wniosków. Musisz wiedzieć co działa, kiedy działa i jak działa. Inaczej ciężko ogarniać jakikolwiek marketing.

Krok trzeci: Wybieramy słowa kluczowe

Czy chciałbym być widoczny ze swoim sklepem, na takie ”soczyste” słowa kluczowe jak drapaki dla kotów (ok. 74 000 wyszukiwań mies.) lub legowiska dla kotów (ok. 18 100 wyszukiwań msc.) ? Jasne! Czy jest sens się na starcie na tym koncentrować? Nie!

Nie chcę czekać x miesięcy nim sklep internetowy cokolwiek zarobi. Dlatego w pierwszej kolejności dobrze jest celować w słowa kluczowe o mniejszej konkurencyjności, ale też z potencjałem sprzedażowym. Nie od razu Rzym zbudowano 🙂 . Małymi kroczkami do celu.

WAŻNE: Jeżeli nie potrafisz analizować konkurencyjności słów kluczowych, to bezpiecznie jest przyjąć, że ”im większy ruch, tym większa konkurencja” . Często się to sprawdza.

Do analizy słów kluczowych znajdziesz od groma darmowych narzędzi. Znajdziesz je w artykule Najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania - Jak wybrać? . Ja osobiście polecam korzystanie z płatnego Senuto do wybrania słów kluczowych + płatne narzędzie do pisania pod kątem SEO Contadu.

Nie oszczędzaj czasu na dokładną analizę słów kluczowych. Na tej podstawie buduje się cała struktura strony i ma to wpływ na to, jak szybko Twój sklep zacznie sprzedawać produkty. Bezwzględnie nie warto tego etapu zaniedbywać i robić na tzw. odpie**ol!

Krok czwarty: Optymalizacja sklepu internetowego

To tzw. audyt SEO, czyli sprawdzenie stanu technicznego sklepu pod kątem czynników istotnych dla wyszukiwarki Google. To temat na tłustą książkę, ale wymienię kilka z najistotniejszych i najłatwiejszych do wdrożenia poprawek:

  • Meta title i description - Czy w meta Title i description jest zawarte słowo bądź słowa kluczowe, na które strona ma być widoczna? Przykładowo tak prezentuje się meta tytuł i opis tego artykułu:
Meta title i description
Meta title i description tego artykułu

TIP ODE MNIE: Staraj się najważniejsze słowo kluczowe zamieszczać na samym początku w meta title i w meta description. Oczywiście nic na siłę! Niech to da się przeczytać!

  • Struktura adresu URL - W adresie URL strony również staraj się zamieszczać najważniejsze słowo kluczowe. Patrz jak to wygląda w moim sklepie:
struktura adresów url
Tak wygląda MENU dla użytkownika

Natomiast adresy URL wyglądają tak: https://dlakociarzy.pl/k/wszystko-dla-kota/drapaki-dla-kotow/, https://dlakociarzy.pl/k/wszystko-dla-kota/legowiska-dla-kota/, https://dlakociarzy.pl/k/wszystko-dla-kota/miseczki-dla-kota/ --> Miłe dla oka nazwy w menu i a adres URL dobrze ogarnięty pod SEO.

  • Zadbaj o nagłówki (chociaż te H1) - Gdyby nagłówki stopnia pierwszego (h1) wyglądały u mnie tak samo jak wskazuje menu, to byłyby: drapaki, legowiska, miski, itd. Z tym, że są legowiska dla psa jak i dla kota 🙂 . Nie zależy mi, żeby właściciele psów odwiedzali sklep, tylko właściciele kotów. Dlatego nagłówek h1 w tej kategorii produktów, wygląda następująco:
Nagłówki w sklepie
Przykład nagłówka H1 w sklepie wraz z treścią pod nagłówkiem

Jeżeli automatycznie nazwa w menu zaciąga się jako nagłówek H1, to nie zawsze będzie to idealnie lub miłe dla oka. Dobrze jeśli masz możliwość tutaj ręcznej edycji.

Jest jeszcze od groma rzeczy na liście do ogarnięcia pod kątem optymalizacji, ale na tym zakończę. Jeżeli dopiero się uczysz jak pozycjonować sklep internetowy, to nie będę Cię przygniatał ilością rzeczy do ogarnięcia 🙂 .

Krok piąty: linkowanie zewnętrzne

Odnośniki prowadzące do Twojego sklepu sprawiają, że roboty wyszukiwarki Google częściej ją odwiedzają. Im więcej odnośników, tym lepsza widoczność sklepu. Trzeba tylko pamiętać o tym, że - tak jak w przypadku fanów na fejsiku - nie liczy się ilość, tylko jakość.

O jakości linku zwrotnego decyduje ogromna ilość czynników, np: stosunek liczby linków wychodzących do przychodzących, wiek domeny, umiejscowienie linku w strukturze strony, itd. Więcej przeczytasz o tym w artykule Mocne linki SEO - skąd wziąć i jak je rozpoznać.

WAŻNE: Na końcu powyższego artykułu o mocnych linkach SEO polecam dwa portale, w których można takie odnośniki zewnętrzne kupić. Sam z tych polecanych serwisów korzystam i mega ułatwia to robotę.

Krok szósty: Musisz uzbroić się w dużą cierpliwość

Cierpliwość przy pozycjonowaniu jest mega istotna. To nie reklama w Google czy reklama na Facebooku, że ustawiasz i praktycznie od razu widzisz efekty. Takie 3-5 miesięcy to minimum, pod warunkiem że dobrze ogarniasz pozycjonowanie sklepu i budżet na działania jest na odpowiednio wysokim poziomie.

Nie jesteś przekonany czy pozycjonowanie sklepu ma sens pod kątem opłacalności? To mam dla Ciebie, aż trzy rozwiązania tej zagadki:

  1. Obserwuj case study pozycjonowanie sklepu - gdzie w trybie rzeczywistym będę informował jak zwiększenie widoczności wpłynęło na sprzedaż.
  2. Zapytaj się mnie, ile by wynosiło pozycjonowanie strony - Masz tam od razu podany orientacyjny cennik pozycjonowania sklepu.
  3. Bezpłatna (do 15 minut) luźna rozmowa ze mną - Masz jakieś pytania? Dawaj znać i na luzie sobie pogadamy.

Mam nadzieję, że trochę Ci wyjaśniłem jak wygląda pozycjonowanie sklepu internetowego. Trzymam kciuki, żeby udało Ci się osiągnąć jak największą widoczność i rozkręcić sprzedaż do samego nieba 🙂 .

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Depozycjonowanie - co to jest? Kiedy warto skorzystać?
Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych...
Czytaj więcej
Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?
Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw....
Czytaj więcej
Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy
Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left