Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje.

Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z pola widzenia istotnych dla Ciebie i Twojego biznesu wartości.

Mając opracowany kodeks moralny, trudniej ulec pokusie osiągnięcia wysokiego zysku w wątpliwie etyczne sposób. Uczciwe prowadzenie biznesu jest proste, póki nie zaczną pojawiać się sytuacje poddające próbie Twoją uczciwość i moralność.

Łatwo się gada o uczciwości wobec klienta, kontrahenta czy pracownika, póki nie pojawi się perspektywa zarobienia bardzo dużych pieniędzy kosztem kręgosłupa moralnego. Wtedy czeka Cię wewnętrzna walka i - wiem z doświadczenia - na początku jest zajebiście ciężko 🙂

Jak wygląda u mnie etyka w biznesie?

Ta sama złota reguła wyznacza u mnie całą etykę biznesu i zachowanie w życiu prywatnym. Brzmi ona: ”Traktuj innych tak, jak chcesz być traktowany”. Ta złota reguła etyczna (zasada wzajemności), której przestrzeganie pozwala mi budować etyczny biznes.

Na podstawie tej reguły, powstała krótka lista postępowania i zachowania, które przestrzegam w budowaniu swojej marki. Tak wygląda mój kodeks biznesowego postępowania:

1. Bądź zawsze sobą

Podczas rozmów z klientami i kontrahentami, nie używam elokwentnych słów. Nie owijam w bawełnę. Zero sztucznego cukru i obiecywania gruszek na wierzbie. Od razu przechodzę na ”Ty”, a rozmowę prowadzę na totalnym luzie.

2. Nie współpracuj z bucami

Jeżeli trafiam na osobę który wyżej sra, niż dupę ma (wytłumaczenie kim jest taka osoba znajdziesz tutaj), to jak najszybciej wycofuję się ze współpracy. Pieniądze są ważne w życiu i biznesie, ale szkoda nerwów na współpracę z bucami.

Dla mnie uczciwe prowadzenie działalności sprowadza się do traktowania klientów, kontrahentów i pracowników dokładnie tak, jak samemu chcę być traktowany.

3. Dawaj z siebie 100% albo nie pracuj wcale

Jak już podejmuję się ogarnięcia marketingu dla klienta, to daję z siebie 100% mocy. Mam być dumny z osiągniętych efektów. Pieniądze to tylko efekt uboczny ogarnięcia roboty, dającej mi przede wszystkim radochę i satysfakcję.

Dla mnie uczciwe prowadzenie działalności sprowadza się do traktowania klientów, kontrahentów i pracowników dokładnie tak, jak samemu chcę być traktowany. To cała tajemnica mojej etyki biznesowej.

Czy etyczne postępowanie jest opłacalne?

Prowadzenie biznesu zgodnie z zasadami etycznymi w perspektywie długoterminowej jest opłacalne pod kątem finansowym i wizerunkowym. Osobiście uważam, że większe pieniądze są efektem ubocznym uczciwego i etycznie prowadzonego biznesu.

Reputacja marki rośnie do samego nieba, jeśli firma stawia na przejrzystość działań, uczciwość i buduje relacje z klientami w oparciu o partnerstwo. Wpływ takiej potęgi na większe zyski dla firmy jest nieunikniony.

Większe zarobki oczywiście cieszą, ale nie one powinny być powodem przestrzegania zasad etyki biznesowej. Najważniejsze jest móc z rana patrzeć w lustro i mieć czyste sumienie. To jest moim zdaniem warte więcej niż pieniądze.

W życiu prywatnym ta złota reguła też się sprawdza. Traktuję innych dokładnie tak, jak samemu chcę być traktowany. Jeżeli ktoś ma mnie w dupie, to nie uszczęśliwiam go na siłę. Życie w ten sposób jest znacznie prostsze i przyjemniejsze 🙂

P.S Kotka która jest w obrazku wyróżniającym to Mija (Od imion Michał i Jana):

etyka biznesowa

Niedawno adoptowaliśmy kocicę, której jakiś psychopata skleił oczy klejem i przez kilka pierwszych tygodni dochodziła do siebie. Decyzja o adopcji zapadła w przeciągu nanosekundy:

Co ma to wspólnego z etyką biznesową? Zawsze staraj się postępować słusznie w życiu prywatnym i biznesowym. Wtedy życie jest dużo przyjemniejsze (to też wiem z doświadczenia) 🙂 .

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left