logo-lembicz

Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje.

Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z pola widzenia istotnych dla Ciebie i Twojego biznesu wartości.

Mając opracowany kodeks moralny, trudniej ulec pokusie osiągnięcia wysokiego zysku w wątpliwie etyczne sposób. Uczciwe prowadzenie biznesu jest proste, póki nie zaczną pojawiać się sytuacje poddające próbie Twoją uczciwość i moralność.

Łatwo się gada o uczciwości wobec klienta, kontrahenta czy pracownika, póki nie pojawi się perspektywa zarobienia bardzo dużych pieniędzy kosztem kręgosłupa moralnego. Wtedy czeka Cię wewnętrzna walka i - wiem z doświadczenia - na początku jest zajebiście ciężko 🙂

Jak wygląda u mnie etyka w biznesie?

Ta sama złota reguła wyznacza u mnie całą etykę biznesu i zachowanie w życiu prywatnym. Brzmi ona: ”Traktuj innych tak, jak chcesz być traktowany”. Ta złota reguła etyczna (zasada wzajemności), której przestrzeganie pozwala mi budować etyczny biznes.

Na podstawie tej reguły, powstała krótka lista postępowania i zachowania, które przestrzegam w budowaniu swojej marki. Tak wygląda mój kodeks biznesowego postępowania:

1. Bądź zawsze sobą

Podczas rozmów z klientami i kontrahentami, nie używam elokwentnych słów. Nie owijam w bawełnę. Zero sztucznego cukru i obiecywania gruszek na wierzbie. Od razu przechodzę na ”Ty”, a rozmowę prowadzę na totalnym luzie.

2. Nie współpracuj z bucami

Jeżeli trafiam na osobę który wyżej sra, niż dupę ma (wytłumaczenie kim jest taka osoba znajdziesz tutaj), to jak najszybciej wycofuję się ze współpracy. Pieniądze są ważne w życiu i biznesie, ale szkoda nerwów na współpracę z bucami.

Dla mnie uczciwe prowadzenie działalności sprowadza się do traktowania klientów, kontrahentów i pracowników dokładnie tak, jak samemu chcę być traktowany.

3. Dawaj z siebie 100% albo nie pracuj wcale

Jak już podejmuję się ogarnięcia marketingu dla klienta, to daję z siebie 100% mocy. Mam być dumny z osiągniętych efektów. Pieniądze to tylko efekt uboczny ogarnięcia roboty, dającej mi przede wszystkim radochę i satysfakcję.

Dla mnie uczciwe prowadzenie działalności sprowadza się do traktowania klientów, kontrahentów i pracowników dokładnie tak, jak samemu chcę być traktowany. To cała tajemnica mojej etyki biznesowej.

Czy etyczne postępowanie jest opłacalne?

Prowadzenie biznesu zgodnie z zasadami etycznymi w perspektywie długoterminowej jest opłacalne pod kątem finansowym i wizerunkowym. Osobiście uważam, że większe pieniądze są efektem ubocznym uczciwego i etycznie prowadzonego biznesu.

Reputacja marki rośnie do samego nieba, jeśli firma stawia na przejrzystość działań, uczciwość i buduje relacje z klientami w oparciu o partnerstwo. Wpływ takiej potęgi na większe zyski dla firmy jest nieunikniony.

Większe zarobki oczywiście cieszą, ale nie one powinny być powodem przestrzegania zasad etyki biznesowej. Najważniejsze jest móc z rana patrzeć w lustro i mieć czyste sumienie. To jest moim zdaniem warte więcej niż pieniądze.

W życiu prywatnym ta złota reguła też się sprawdza. Traktuję innych dokładnie tak, jak samemu chcę być traktowany. Jeżeli ktoś ma mnie w dupie, to nie uszczęśliwiam go na siłę. Życie w ten sposób jest znacznie prostsze i przyjemniejsze 🙂

P.S Kotka która jest w obrazku wyróżniającym to Mija (Od imion Michał i Jana):

etyka biznesowa

Niedawno adoptowaliśmy kocicę, której jakiś psychopata skleił oczy klejem i przez kilka pierwszych tygodni dochodziła do siebie. Decyzja o adopcji zapadła w przeciągu nanosekundy:

Co ma to wspólnego z etyką biznesową? Zawsze staraj się postępować słusznie w życiu prywatnym i biznesowym. Wtedy życie jest dużo przyjemniejsze (to też wiem z doświadczenia) 🙂 .

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł
    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł
    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)