Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać.

Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. Czeka nas sztorm, po którym biznesowy ocean zapełni się krwią i łzami wielu przedsiębiorców.

Szanse na globalny kryzys według firmy badawczej Ned Davis Research wynoszą obecnie 98,1 procent. Cały artykuł przeczytasz TUTAJ.

Bardzo chciałbym się mylić odnośnie stwierdzenia, że w 2023 roku czeka nas globalny kryzys. Nie potrafię przewidywać przyszłości (i w sumie bym nie chciał, bo życie byłoby nudne). Uważam, że prawdopodobieństwo kryzysu jest zbyt duże, aby je zlekceważyć.

Co się stanie z Twoim biznesem, jak przyjdzie globalny kryzys?

Prowadzisz firmę. Gołym okiem widzisz, że sprzedaży jest dużo mniej niż w analogicznym okresie rok czy dwa lata temu. Miesiąc się skończył, robisz podsumowanie i przychody spadły o 75%. Kolejne 2-3 miesiące wyglądają podobnie. Co wtedy zrobisz?

Obniżysz ceny, żeby nie stracić obecnych klientów? Zwolnisz pracowników? Pogorszysz jakość swoich usług/produktów, żeby biznes spinał się finansowo? Odpalisz marketing, żeby dotrzeć do nowych klientów? Nie widzisz wyjścia i zamykasz biznes? JAKI MASZ PLAN DZIAŁANIA?

”Bez sensu martwić się na zapas! Jak przyjdzie taki kryzys, to dopiero zacznę się martwić” - Możesz tak do tego podchodzić i w porządku. Może lepiej Ci się myśli w kryzysowych sytuacjach. Ja działam według sentencji, którą sobie wytatuowałem na przedramieniu:

TŁUMACZENIE: UZBROJONEMU NIE CZAS NARZEKAĆ NA WOJNĘ

Wszystkiego przewidzieć się nie da, ale im lepiej przygotujesz biznes na kryzys (bardziej lub mniej prawdopodobny) tym większa szansa, że Twój biznes przetrwa. Jak można przygotować biznes na kryzys? Pokażę Ci, jak ja się do tego przygotowuję. Częstuj się 🙂 .

Plan działania na czas kryzysu w biznesie

Zagrajmy w grę ”Co jeśli?”, która pozwoli Ci się przygotować na występowanie trudnych sytuacji w biznesowym świecie. Pokażę Ci kilka podstawowych pytań, na które dobrze mieć opracowany plan działania:

  • Co jeśli przychody spadną o 50% lub więcej?
  • Co jeśli Twój najlepszy pracownik z dnia na dzień zrezygnuje z pracy?
  • Co jeśli wzrosną koszty działania firmy o 500% (opłaty za prąd/gaz)?
  • Co jeśli pojawi się silna konkurencja i zacznie przejmować Twoich klientów?
  • itd.

Odpowiedzi na te i inne pytania, pozwolą ocenić odporność Twojego biznesu na kryzys i stworzyć plan działania w trudnych sytuacjach. Wtedy nie działasz pod presją, tylko masz gotowca mówiącego krok po kroku, co należy zrobić w sytuacji A, B, C, itd.

Jak ja przygotowuję się do ewentualnego kryzysu w 2023 roku

Jeszcze nie opadł kurz po ostatnim kryzysie, o którym pisałem w artykule Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu, a tutaj kolejny kryzys biznesowy na horyzoncie. Bycie przedsiębiorcą to ciężki kawałek chleba, ale przynajmniej nie jest nudno 🙂 .

CENY U MNIE ZOSTANĄ OBNIŻONE PODNIESIONE NA WYBRANE USŁUGI

Konsultacja marketingowa będzie od 2023 roku za 279 zł 400 zł netto za 45 minut. Inne usługi marketingowe zostaną również podniesione, mimo że i tak mają ceny orientacyjne ”od”. Pamiętaj, że nie każdy zostanie - i powinien zostać - Twoim klientem.

Klienci mają decydować się na współpracę ze mną ze względu na wysoką jakość usług i obsługę, a nie ze względu na niską cenę.

DYWERSYFIKACJA ŹRÓDEŁ DOCHODU

Pod kątem usług marketingowych funkcjonują strony Lembicz.pl i Rikona.pl . Co jeśli przez ewentualny kryzys w 2023 roku, będzie problem z pozyskiwaniem nowych klientów? Co jeśli obecni klienci będą odchodzić?

Od kilku miesięcy się przygotowuję na taką ewentualność. Ewentualny spadek dochodów z usług marketingowych ma zostać zrekompensowany poprzez projekty biznesowe:

  • PrzemyslaneZarabianie.pl (powrót po długiej przerwie) - blog na którym będę dzielił się wiedzą o zarabianiu, inwestowaniu i oszczędzaniu. Dochód będzie pochodził z programów partnerskich, artykułów sponsorowanych, reklam Google Adsense, itd.
  • Finaum.pl - Strona o pożyczkach i kredytach, która:
  1. Będzie wynajmowana lub zostanie sprzedana, ale dopiero jak jej widoczność w Google będzie pozwalała generować wartościowy ruch (projekt długoterminowy).
  2. Nim opcja pierwsza się zrealizuje, będzie generowała przychody poprzez programy partnerskie, artykuły sponsorowane i reklamy Google Adsense.
  • pogrzebywarszawa.pl - Identycznie jak wyżej, tylko jeżeli nie wyjdzie z wynajmem/sprzedażą, to powstanie płatny katalog firm pogrzebowych w Warszawie.
  • DlaKociarzy.pl - Sklep internetowy z produktami dla właścicieli kotów. Spójne z wizerunkiem osobistym jak i całej marki RIKONA + fajnie będzie mieć w końcu swój sklep internetowy 🙂 .

WSZYSTKIE TE PROJEKTY SĄ W FAZIE WDROŻENIA, ale z początkiem 2023 roku będą już śmigać. Będzie więcej czasu, bo przyjdzie kryzys na usługi marketingowe? Zamiast siedzieć i myśleć nad rozwiązaniem, będę rozpędzał powyższe projekty.

Nie będzie kryzysu? Będę te projekty rozpędzał z mniejszą intensywnością czasu i pieniędzy, bo najpierw trzeba zadbać o klientów, a dopiero później o własne projekty biznesowe. Dla mnie najważniejsze jest to, że jest plan na ewentualny kryzys 🙂 .

Polecam Ci ogarnięcie planu na ewentualny kryzys w biznesie. Dużo spokojniej się śpi wiedząc, że w razie nastania gorszych czasów, jest plan działania do ogarnięcia.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie
Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left