Magia cenowa

Case Studies

LIVE

Opis projektu

Sprawdzam jak strategie cenowe i techniki atrakcyjności cenowej, wpływają na zwiększenie liczby potencjalnych klientów i faktyczną sprzedaż.

O projekcie

Start: 1 sierpnia, 2022
Koniec: 1 stycznia, 2023

Cele

Cel: Dobrze się bawić i podzielić wnioskami.

Masz problem z ustaleniem cen w firmie?

Zapisz się na konsultację marketingową. Znajdziemy idealne ceny dla Twoich produktów i usług.

Zapisz się na konsultację

Oś czasu projektu

10 października 2023

Wczoraj odpaliłem nową wersję strony Lembicz.pl i przy okazji ustaliłem - testowo - nowy cennik. Aktualnie jestem zapchany po dach do końca 2023 roku. Otrzymałem informację od paru przedsiębiorców z którymi współpracuję, że nim trafili pod moją opiekę to płacili za dane usługi marketingowe kilka razy więcej, a jakość nieporównywalnie gorsza (to też dało mi do myślenia).

Nowa strategia cenowa może wydawać się prestiżowa, ale i tak są to niskie ceny biorąd pod uwagę jakość jaką dostarczam. Do 1 stycznia 2024 roku sprawdzę jak są odbierane nowe ceny i czy wpływają na pogorszenie liczby zawieranych przeze mnie współprac z przedsiębiorcami.

Inna kwestia, że z dużym prawdopodobieństwem podatki w 2024 roku jeszcze bardziej wzrosną, więc i automatycznie wzrośnie koszt usług i produktów. Zamiast stopniowo podwyższczać ceny, od razu ustaliłem docelowe wartości.

Czy faktycznie te ceny się sprawdzą? Czy nie przerazi przedsiębiorców taki cennik? Przekonamy się! Do końca tego roku trzymam się sztywno ustawionych cen i zobaczymy

23 września 2022

Czas wdrożenia: Od 23 września do 1 stycznia 2023

Strategię cen prestiżowych zamknąłem przed upływem pełnego miesiąca. Udało się w końcu (po wielu miesiącach walki) odpalić stronę marki RIKONA.pl . Ceny u mnie powinny pokrywać się z cenami które mam na stronie firmy, bo inaczej troszkę słabo to wygląda 🙂 .

Kończę więc zabawę z cenami, ustalając cennik na takim poziomie który spełnia moje cele biznesowe i wizerunkowe. Ostatecznie do końca 2022 roku nie przewiduję zmian w cenniku, chyba że inflacja tak wystrzeli, że stanie się nieopłacalne pracowanie przy takich cenach.

Wybrana przeze mnie strategia cenowa powstała w oparciu o połączenie cech trzech strategii cenowych:

  • Strategia penetracji rynku - Konsultacja marketingowa jest już za 600 275 zł netto za 60 45 minut. Na tle mojej konkurencji jest to bardzo niska cena. Przeprowadzanie konsultacji daje mi mnóstwo frajdy, więc nie boli mnie szczególnie zejście z ceną do poziomu umożliwiającego penetrację rynku.
  • Strategia naśladownictwa - Ceny usług marketingowych (poza konsultacjami) zaczynają się od cen ”od”, które są zbliżone do cen mojej konkurencji. Nie brałem pod uwagę oczywiście skrajnie niskich i wysokich ofert, bo zaburzałoby to cennik.
  • Strategia cen prestiżowych - Najwyższe pakiety usług są już w wysokich cen, która odpowiada ilości czasu pracy potrzebnego na ogarnięcie tego na wysoki poziom.

Przede wszystkim są to ceny pozwalające mi i zespołowi wykonywać usługi marketingowe na takim poziomie, żebym nie musiał zmieniać nazwiska. Zderzenie z rzeczywistością która nas czeka w 2023 roku może wpłynąć na wzrost tych cen, ale mam (jak wielu Polaków) nadzieję, że nie będzie tak strasznie jak się zapowiada.

31 sierpnia 2022

Czas wdrożenia: od 1 do 23 września

Cel: Sprawdzenie jak wysokie ceny względem konkurencji wpłyną na liczbę zapytań i pozyskanie klientów na usługi marketingowe.

Problem jest taki, że nie mam za bardzo mocy przerobowych na pozyskiwanie nowych klientów 🙂 . Wątpię, żeby komuś chciało się czekać do listopada lub grudnia na rozpoczęcie współpracy, ale to zawsze mogę polecić inną firmę, która wiem że ogarnia marketing na wysokim poziomie.

Rzućmy okiem jak ceny wyglądały w sierpniu (strategia cenowa naśladownictwa) i jak wyglądają przy wdrożeniu strategii cen prestiżowych, np:

Cennik pozycjonowaniaBlogFirmaSklep
Przed zmianamiod 499 zł. miesięcznieod 999 zł. miesięcznieod 2499 zł miesięcznie
Po zmianachod 1800 zł netto msc.od 3000 zł netto msc.od 5000 zł netto msc.

Dużo lepiej się czuję z takimi nie oderwanymi od rzeczywistości, pozwalającymi pracować na wysokim poziomie cenami 🙂 . Jedyna usługa ze sztywnymi cenami (konsultacje marketingowe) również uległa zmianie:

Cennik konsultacjiJedna konsultacjaTrzy konsultacjePięć konsultacji
Przed zmianami297 zł netto891 zł netto1485 zł netto
Po zmianach600 zł netto1800 zł netto3000 zł netto

Przed wdrożeniem strategii naśladownictwa, cena konsultacji wynosiła 500 zł netto, więc podniosłem ją o 20% i aktualnie wynosi 600 zł netto. Do tej pory miałem średnio 4-6 konsultacji w miesiącu, więc zobaczymy jak będzie teraz.

WAŻNA INFORMACJA: Ostatecznie pewnie i tak ceny wszystkich usług marketingowych będą tak wyglądać lub będą niewiele droższe/tańsze. Więc może i na tle strategii cenowej naśladownictwa wygląda to arcydrogo, ale nic na to nie poradzę 🙂 .

EFEKT: Tylko 1 konsultacja i 1 zapytanie odnośnie pozycjonowania (z którego i tak nic nie wyszło). Ceny prestiżowe średnio się sprawdziły.

31 lipca 2022
  • Czas wdrożenia: od 1 do 31 sierpnia 2022 roku
  • Cel: Sprawdzenie jak uśrednienie cen względem konkurencji wpłynie na liczę zapytań i pozyskanie klientów na usługi marketingowe.

Przeanalizowałem 5 stron internetowych konkurencji, gdzie można było znaleźć cennik danej usługi marketingowej. Ustalając ceny usług podobne do konkurencji, wykluczyłem skrajnie niskie/wysokie ceny. Ustalona przeze mnie cena nie odbiega drastycznie od ”większości” konkurencji i została upiększona drobnymi zabiegami kosmetycznymi.

Musiałem obniżyć ceny wszystkich usług marketingowych i to dość drastycznie, np:

Cennik pozycjonowaniaFirmaSklep internetowyBlog
Przed zmianamiod 1800 zł netto msc.od 4000 zł netto msc.od 1500 zł netto msc.
Po zmianachod 999 zł. miesięcznieod 2499 zł. miesięcznieod 499 zł. miesięcznie
Strategia cenowa naśladownictwa - przykład zastosowania

Ostatecznie nie ma to żadnego wpływu na finalną cenę usługi, więc chodzi wyłącznie o to, jak potencjalni klienci będą odbierać cenę usługi na pierwszy rzut oka. W kilku stronach analizowanej konkurencji znalazłem jeszcze niższe ceny, ale strategia cenowa penetracji rynku (czyli walenie po skrajnie niskich cenach) zostanie wdrożona w swoim czasie.

Jedną usługa marketingowa w której cena jest ustalana ”na sztywno” to konsultacje marketingowe i tutaj - w ramach testowania strategii cenowej naśladownictwa - musiałem sporo obniżyć cenę:

Cennik konsultacji Jedna konsultacjaTrzy konsultacjePięć konsultacji
Przed zmianami500 zł + 23% VAT1500 zł + 23% VAT2500 zł + 23% VAT
Po zmianach297 zł netto891 zł netto1485 zł netto
Zmiany cenowe w konsultacji marketingowej

Sam jestem bardzo ciekawy efektu wprowadzenia strategii cenowej naśladownictwa. Na koniec miesiąca zaktualizuję ten wpis do case study i dam znać.

31.08.2022 godzina 8:03 rano

Stosowanie strategii cenowej naśladownictwa było dla mnie koszmarnym doświadczeniem i mega się cieszę, że to już koniec. Naprawdę nie widzę sensu zamieszczania tak niskich cen, poza wzbudzeniem zainteresowania klienta i próbą uświadomienia go, ile kosztuje skuteczny marketing.

Jedyną różnicą poza standardowym cennikiem, było otrzymanie 21 zapytań i przeprowadzenie 8 luźnych rozmów z klientami, których nie było stać na współpracę ze mną. Czysta strata czasu, ale taki urok przeprowadzania testów. Niestety w branży marketingowej od groma firm ma tak niskie ceny, że nie mam zielonego pojęcia jakim cudem można ogarniać w takich kwotach marketing na dobrym poziomie.

Pora otrzepać się z kurzu podążania za tanią konkurencją (naśladownictwo) i brać na ogień strategię cenową, która jest bliższa memu sercu 🙂 .

P.S Udało się pozyskać w sierpniu łącznie 11 klientów na pozycjonowanie w Google (mam zapchany kalendarz już na wrzesień, październik i zostały 2 wolne miejsce na listopad). Polecenia, widoczność w organikach, mapach i reklamy Google Ads zrobiły robotę 🙂 .

Jaka była w tym zasługa strategii cenowej naśladownictwa? Moim zdaniem żadna, ale taka branża. W przypadku produktów bądź innych usług mogło się to sprawdzić lepiej. Jeszcze powrócę kiedyś do tej strategii cenowej, ale w zupełnie innej branży.

25 lipca 2022

To będzie pierwszy case study, w którym celem jest wyłącznie dobra zabawa 🙂 . Pobawimy się strategiami cenami o których pisałem w artykule strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę oraz potestujemy techniki zwiększające atrakcyjność ceny w oczach klienta.

Osobiście uważam, że cena ma ogromne znaczenie na decyzję zakupową klienta. To na jej podstawie wiele osób ocenia wartość produktu. Coś jest tanie? słaba jakość! Coś jest drogie? Pewnie jakość jest zajebista! Przez najbliższe 5 miesięcy, licząc od 1 sierpnia 2022 roku, będę bawił się cenami na blogu i sprawdzał jak wpłynie to na:

  • Liczbę kontaktów od potencjalnych klientów
  • Liczbę pozyskanych klientów

Ważne: Nawet jeśli w ramach testowania danej strategii cenowej będą na danych usługach marketingowych niskie ceny, to zawsze i tak ustalam indywidualnie budżet, aby jakość usługi marketingowej była na wysokim poziomie

Przekonamy się, która strategia cenowa sprawdzi się najlepiej na pozyskiwanie klientów na usługi marketingowe. Co miesiąc będę aktualizował ten case study, żeby pokazać Ci jaki efekt przyniosła dana strategia cenowa.

Pierwszego sierpnia zostanie wdrożona strategia cenowa naśladownictwa. Dam dokładnie znać, co pozmieniałem na blogu pod kątem cen. Przy każdej kolejnej strategii, będę modyfikował ceny i ewentualnie treść usług, aby wszystko pięknie się spinało.

To by było na tyle. Startuję już 1 sierpnia 2022 roku więc zachowaj czujność 🙂

Im dokładniej opiszesz problem do rozwiązania, tym konkretniej będę mógł Ci odpowiedzieć.




    Zarezerwuj termin.

    Wybierz dzień i godzinę naszej rozmowy.

    Lub wybierz inną formę kontaktu:

    lub wybierz inną formę kontaktu.

    Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

    Polityka prywatności

    Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

    crossmenuchevron-downarrow-left