Wczoraj odpaliłem nową wersję strony Lembicz.pl i przy okazji ustaliłem - testowo - nowy cennik. Aktualnie jestem zapchany po dach do końca 2023 roku. Otrzymałem informację od paru przedsiębiorców z którymi współpracuję, że nim trafili pod moją opiekę to płacili za dane usługi marketingowe kilka razy więcej, a jakość nieporównywalnie gorsza (to też dało mi do myślenia).
Nowa strategia cenowa może wydawać się prestiżowa, ale i tak są to niskie ceny biorąd pod uwagę jakość jaką dostarczam. Do 1 stycznia 2024 roku sprawdzę jak są odbierane nowe ceny i czy wpływają na pogorszenie liczby zawieranych przeze mnie współprac z przedsiębiorcami.
Inna kwestia, że z dużym prawdopodobieństwem podatki w 2024 roku jeszcze bardziej wzrosną, więc i automatycznie wzrośnie koszt usług i produktów. Zamiast stopniowo podwyższczać ceny, od razu ustaliłem docelowe wartości.
Czy faktycznie te ceny się sprawdzą? Czy nie przerazi przedsiębiorców taki cennik? Przekonamy się! Do końca tego roku trzymam się sztywno ustawionych cen i zobaczymy
23 września 2022
Czas wdrożenia: Od 23 września do 1 stycznia 2023
Strategię cen prestiżowych zamknąłem przed upływem pełnego miesiąca. Udało się w końcu (po wielu miesiącach walki) odpalić stronę marki RIKONA.pl . Ceny u mnie powinny pokrywać się z cenami które mam na stronie firmy, bo inaczej troszkę słabo to wygląda 🙂 .
Kończę więc zabawę z cenami, ustalając cennik na takim poziomie który spełnia moje cele biznesowe i wizerunkowe. Ostatecznie do końca 2022 roku nie przewiduję zmian w cenniku, chyba że inflacja tak wystrzeli, że stanie się nieopłacalne pracowanie przy takich cenach.
Wybrana przeze mnie strategia cenowa powstała w oparciu o połączenie cech trzech strategii cenowych:
Strategia penetracji rynku - Konsultacja marketingowa jest już za 600 275 zł netto za 60 45 minut. Na tle mojej konkurencji jest to bardzo niska cena. Przeprowadzanie konsultacji daje mi mnóstwo frajdy, więc nie boli mnie szczególnie zejście z ceną do poziomu umożliwiającego penetrację rynku.
Strategia naśladownictwa - Ceny usług marketingowych (poza konsultacjami) zaczynają się od cen ”od”, które są zbliżone do cen mojej konkurencji. Nie brałem pod uwagę oczywiście skrajnie niskich i wysokich ofert, bo zaburzałoby to cennik.
Strategia cen prestiżowych - Najwyższe pakiety usług są już w wysokich cen, która odpowiada ilości czasu pracy potrzebnego na ogarnięcie tego na wysoki poziom.
Przede wszystkim są to ceny pozwalające mi i zespołowi wykonywać usługi marketingowe na takim poziomie, żebym nie musiał zmieniać nazwiska. Zderzenie z rzeczywistością która nas czeka w 2023 roku może wpłynąć na wzrost tych cen, ale mam (jak wielu Polaków) nadzieję, że nie będzie tak strasznie jak się zapowiada.
31 sierpnia 2022
Czas wdrożenia: od 1 do 23 września
Cel: Sprawdzenie jak wysokie ceny względem konkurencji wpłyną na liczbę zapytań i pozyskanie klientów na usługi marketingowe.
Problem jest taki, że nie mam za bardzo mocy przerobowych na pozyskiwanie nowych klientów 🙂 . Wątpię, żeby komuś chciało się czekać do listopada lub grudnia na rozpoczęcie współpracy, ale to zawsze mogę polecić inną firmę, która wiem że ogarnia marketing na wysokim poziomie.
Rzućmy okiem jak ceny wyglądały w sierpniu (strategia cenowa naśladownictwa) i jak wyglądają przy wdrożeniu strategii cen prestiżowych, np:
Cennik pozycjonowania
Blog
Firma
Sklep
Przed zmianami
od 499 zł. miesięcznie
od 999 zł. miesięcznie
od 2499 zł miesięcznie
Po zmianach
od 1800 zł netto msc.
od 3000 zł netto msc.
od 5000 zł netto msc.
Dużo lepiej się czuję z takimi nie oderwanymi od rzeczywistości, pozwalającymi pracować na wysokim poziomie cenami 🙂 . Jedyna usługa ze sztywnymi cenami (konsultacje marketingowe) również uległa zmianie:
Cennik konsultacji
Jedna konsultacja
Trzy konsultacje
Pięć konsultacji
Przed zmianami
297 zł netto
891 zł netto
1485 zł netto
Po zmianach
600 zł netto
1800 zł netto
3000 zł netto
Przed wdrożeniem strategii naśladownictwa, cena konsultacji wynosiła 500 zł netto, więc podniosłem ją o 20% i aktualnie wynosi 600 zł netto. Do tej pory miałem średnio 4-6 konsultacji w miesiącu, więc zobaczymy jak będzie teraz.
WAŻNA INFORMACJA: Ostatecznie pewnie i tak ceny wszystkich usług marketingowych będą tak wyglądać lub będą niewiele droższe/tańsze. Więc może i na tle strategii cenowej naśladownictwa wygląda to arcydrogo, ale nic na to nie poradzę 🙂 .
EFEKT: Tylko 1 konsultacja i 1 zapytanie odnośnie pozycjonowania (z którego i tak nic nie wyszło). Ceny prestiżowe średnio się sprawdziły.
31 lipca 2022
Czas wdrożenia: od 1 do 31 sierpnia 2022 roku
Cel: Sprawdzenie jak uśrednienie cen względem konkurencji wpłynie na liczę zapytań i pozyskanie klientów na usługi marketingowe.
Przeanalizowałem 5 stron internetowych konkurencji, gdzie można było znaleźć cennik danej usługi marketingowej. Ustalając ceny usług podobne do konkurencji, wykluczyłem skrajnie niskie/wysokie ceny. Ustalona przeze mnie cena nie odbiega drastycznie od ”większości” konkurencji i została upiększona drobnymi zabiegami kosmetycznymi.
Musiałem obniżyć ceny wszystkich usług marketingowych i to dość drastycznie, np:
Cennik pozycjonowania
Firma
Sklep internetowy
Blog
Przed zmianami
od 1800 zł netto msc.
od 4000 zł netto msc.
od 1500 zł netto msc.
Po zmianach
od 999 zł. miesięcznie
od 2499 zł. miesięcznie
od 499 zł. miesięcznie
Strategia cenowa naśladownictwa - przykład zastosowania
Ostatecznie nie ma to żadnego wpływu na finalną cenę usługi, więc chodzi wyłącznie o to, jak potencjalni klienci będą odbierać cenę usługi na pierwszy rzut oka. W kilku stronach analizowanej konkurencji znalazłem jeszcze niższe ceny, ale strategia cenowa penetracji rynku (czyli walenie po skrajnie niskich cenach) zostanie wdrożona w swoim czasie.
Jedną usługa marketingowa w której cena jest ustalana ”na sztywno” to konsultacje marketingowe i tutaj - w ramach testowania strategii cenowej naśladownictwa - musiałem sporo obniżyć cenę:
Cennik konsultacji
Jedna konsultacja
Trzy konsultacje
Pięć konsultacji
Przed zmianami
500 zł + 23% VAT
1500 zł + 23% VAT
2500 zł + 23% VAT
Po zmianach
297 zł netto
891 zł netto
1485 zł netto
Zmiany cenowe w konsultacji marketingowej
Sam jestem bardzo ciekawy efektu wprowadzenia strategii cenowej naśladownictwa. Na koniec miesiąca zaktualizuję ten wpis do case study i dam znać.
31.08.2022 godzina 8:03 rano
Stosowanie strategii cenowej naśladownictwa było dla mnie koszmarnym doświadczeniem i mega się cieszę, że to już koniec. Naprawdę nie widzę sensu zamieszczania tak niskich cen, poza wzbudzeniem zainteresowania klienta i próbą uświadomienia go, ile kosztuje skuteczny marketing.
Jedyną różnicą poza standardowym cennikiem, było otrzymanie 21 zapytań i przeprowadzenie 8 luźnych rozmów z klientami, których nie było stać na współpracę ze mną. Czysta strata czasu, ale taki urok przeprowadzania testów. Niestety w branży marketingowej od groma firm ma tak niskie ceny, że nie mam zielonego pojęcia jakim cudem można ogarniać w takich kwotach marketing na dobrym poziomie.
Pora otrzepać się z kurzu podążania za tanią konkurencją (naśladownictwo) i brać na ogień strategię cenową, która jest bliższa memu sercu 🙂 .
P.S Udało się pozyskać w sierpniu łącznie 11 klientów na pozycjonowanie w Google (mam zapchany kalendarz już na wrzesień, październik i zostały 2 wolne miejsce na listopad). Polecenia, widoczność w organikach, mapach i reklamy Google Ads zrobiły robotę 🙂 .
Jaka była w tym zasługa strategii cenowej naśladownictwa? Moim zdaniem żadna, ale taka branża. W przypadku produktów bądź innych usług mogło się to sprawdzić lepiej. Jeszcze powrócę kiedyś do tej strategii cenowej, ale w zupełnie innej branży.
25 lipca 2022
To będzie pierwszy case study, w którym celem jest wyłącznie dobra zabawa 🙂 . Pobawimy się strategiami cenami o których pisałem w artykule strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę oraz potestujemy techniki zwiększające atrakcyjność ceny w oczach klienta.
Osobiście uważam, że cena ma ogromne znaczenie na decyzję zakupową klienta. To na jej podstawie wiele osób ocenia wartość produktu. Coś jest tanie? słaba jakość! Coś jest drogie? Pewnie jakość jest zajebista! Przez najbliższe 5 miesięcy, licząc od 1 sierpnia 2022 roku, będę bawił się cenami na blogu i sprawdzał jak wpłynie to na:
Liczbę kontaktów od potencjalnych klientów
Liczbę pozyskanych klientów
Ważne: Nawet jeśli w ramach testowania danej strategii cenowej będą na danych usługach marketingowych niskie ceny, to zawsze i tak ustalam indywidualnie budżet, aby jakość usługi marketingowej była na wysokim poziomie
Przekonamy się, która strategia cenowa sprawdzi się najlepiej na pozyskiwanie klientów na usługi marketingowe. Co miesiąc będę aktualizował ten case study, żeby pokazać Ci jaki efekt przyniosła dana strategia cenowa.
Pierwszego sierpnia zostanie wdrożona strategia cenowa naśladownictwa. Dam dokładnie znać, co pozmieniałem na blogu pod kątem cen. Przy każdej kolejnej strategii, będę modyfikował ceny i ewentualnie treść usług, aby wszystko pięknie się spinało.
To by było na tyle. Startuję już 1 sierpnia 2022 roku więc zachowaj czujność 🙂
Im dokładniej opiszesz problem do rozwiązania, tym konkretniej będę mógł Ci odpowiedzieć.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Ciasteczka stron trzecich
Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.
Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.
Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!