logo-lembicz

Czy istnieje skuteczna i tania reklama w internecie

8 czerwca 2020

Nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie "wysoka skuteczność" i "niska cena" uruchamiają procesy myślowe odpowiedzialne za szukanie ukrytych pułapek. Skuteczność rzadko kiedy jest tania, choć oczywiście wyjątki się zdarzają. Fakt jest taki, że skuteczna reklama - bez względu na koszt - jest tania. Tylko która forma reklamy internetowej ma największy potencjał? Czy tania reklama w internecie może być skuteczna? Ile kosztuje reklama w internecie na własną rękę, a ile w przypadku współpracy z agencją marketingową?

Chciałbym Ci się na początku do czegoś przyznać. Jeśli chodzi o motoryzację to jestem niesamowicie, wręcz potwornie niedoinformowany. Podejrzewam, że większość kobiet wie więcej niż ja. Po prostu tym tematem nigdy się nie interesowałem, a dla mnie samochód ma jeździć, mieć fajny kolor i mało się psuć. Nie można znać się na wszystkim, a moim samochodem zajmują się ludzie którzy się na tym znają (super jak lubią swoją pracę, ale z tym różnie bywa). Co z tego wynika i jaki ma to związek z reklamą w internecie?

Ile kosztuje reklama w internecie

Wszystko zależy od rodzaju marketingu internetowego na który się zdecydujesz. Widełki cenowe są od zera do kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy złotych miesięcznie. Wszystko zależy też od tego, czy masz swoją stronę internetową (sklep internetowy, blog, strona firmowa) czy pozyskujesz klientów tylko poprzez media społecznościowe. Ja przy swoich projektach stosuję stopniowy wzrost budżetu na reklamę w internecie, a po analizie danych widzę która forma reklamy przynosi mi największe zyski względem kosztów. U mnie proces reklamy w internecie wygląda następująco:

Krok 1. Doszlifowana strona internetowa

Jest to bardzo czasochłonny proces, fachowo określany jako optymalizacja strony internetowej. Własna strona internetowa musi maksymalnie wykorzystywać potencjał. Ten proces nigdy się nie kończy, bo co jakiś czas zmienia się układ strony, poprawia linkowanie wewnętrzne, dokłada nowe artykuły na blogu, eksperymentuje się z cenami usług/produktów itd. Możesz wszystko przeprowadzać samemu jeżeli system zarządzania treścią nie sprawia Ci problemów lub zlecić takie działania zewnętrznie. Samo utworzenie artykułu pod kątem odpowiedniego nasycenia słów kluczowych, z uwzględnieniem linkowania wewnętrznego i konkurencji potrafi zająć nawet kilka dni.

Cały czas testuje się różne rozwiązania, analizuje zachowanie użytkowników, modyfikuje układ strony itd. Wszystko po to, aby uzyskać jak najwyższy poziom konwersji czyli sprzedaży względem odwiedzających. Zawsze jest coś do poprawki na stronie. Zawsze jest temat do artykułu który ma wywołać daną reakcję potencjalnych klientów czy zwiększyć widoczność na długi ogon. Przy stronie internetowej zawsze znajdzie się coś do roboty, tylko większość tego nie dostrzega, nie rozumie lub stara się nie widzieć, bo wie jakie to czasochłonne.

Krok 2. Pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie to według mnie najskuteczniejsza i najtańsza forma reklamy internetowej, ale tylko w perspektywie długoterminowej. Każdy z moich projektów opiera się w największym stopniu na pozycjonowaniu, ale ta reklama w internecie nie przynosi efektów z dnia na dzień. Czasami trzeba czekać kilka miesięcy na pierwsze efekty. Pozycjonowanie strony połączone z systematycznym rozwijaniem jej zawartości to prawdziwy dynamit.

Ponieważ pozycjonowanie jest fundamentem reklamy w internecie moich projektów, to możesz też zobaczyć w praktyce jak wpłynęło to na ilość odwiedzin i generowane zyski. Z czasem będę publikował różne case study pokazujące wpływ pozycjonowania na generowane dochody.

Krok 3. Płatne reklamy Google ADS (dawniej Google AdWords)

Ustawiasz kampanię reklamową Google ADS i od razu są tego efekty, bo płacisz za każde kliknięcie. Jeżeli na kampanię Google ADS wydasz 1000 złotych, a wygeneruje ona 1200 złotych dochodu, to jest to tania czy droga reklama w internecie? Ja tę formę reklamy traktuję bardziej do sprawdzenia czy pozycjonowanie ma ekonomiczny sens. Jest to rozwiązanie po które sięgają sklepy internetowe i firmy, w sytuacji gdy pozycjonowanie nie jest skuteczne. Na niektóre słowa kluczowe z potencjałem sprzedażowym jest tak duża konkurencja, że tylko przebić się przez konkurencję można za pomocą Google ADS. Póki ta reklama w internecie przynosi więcej pieniędzy niż pochłania budżetu, to nie ma problemu.

Moim zdaniem kampania reklamowa Google ADS nie jest tania. Jest za to skuteczna i działa natychmiast. W długiej perspektywie czasu, ten sam budżet przyniesie większe korzyści w przypadku pozycjonowania. Tyle, że i ta reklama w internecie może przynosić zyski pod warunkiem, że zostanie odpowiednio wdrożona i systematycznie ulepszana.

Krok 4. Marketing na portalach społecznościowych

Ten marketing stosuję równolegle z pozycjonowaniem lub kilka tygodni po pozyskaniu pierwszych odnośników zewnętrznych. Większość osób stara się na własną rękę zajmować profilem na FB czy Instagramie i nie widzę w tym nic złego, a często ma to większy sens niż zatrudnianie firmy. W moich projektach służy to bardziej do zwiększenia rozpoznawalności firmy i pokazania, że firma systematycznie się rozwija.

Są jednak branże w których reklama na portalach społecznościowych przynosi ogromne korzyści wizerunkowe i finansowe (np: gastronomia czy branże powiązane z urodą/wyglądem). Reklama na portalach społecznościowych jest stosunkowo tania (często wychodzi taniej niż Google ADS) i działa natychmiast, ale nie w przypadku każdej branży się to sprawdza.

Wszelkiego rodzaju blogi czy sklepy internetowe powinny mieć zadbane profile na portalach społecznościowych. Tak samo gastronomia, salony fryzjerskie, kosmetyczki itd. Tam informacje o promocji czy nowych usługach docierają od razu do dużej grupy odbiorców (którzy obserwują profil) lub taka kampania reklamowa osiąga całkiem dobry zwrot z inwestycji.

Czy tania reklama w internecie jest skuteczna

Mnóstwo firm oferuje usługi marketingowe bardzo tanio lub wręcz za darmo. Czy kupisz Ferrari za 10 000 złotych? Czy wybudujesz dom za 5000 złotych? Czy taksówkarz w ramach promocji zawiezie Cię z Warszawy nad Morze za 49 złotych? No właśnie! Gdy coś jest na tle innych firm bardzo tanie, powinna zapalać się w głowie czerwona lampka ostrzegawcza.

Bardzo często okazuje się, że w późniejszym okresie z nawiązką zapłacimy za taką atrakcyjną promocję znacznie więcej niż gdybyśmy od razu skorzystali z usługi/produktu w normalnej, nie odbiegającej znacząco od średniej na rynku ceny. Wyjątek jest wtedy, gdy reklamą w internecie zajmujemy się sami, a i tak nie zawsze wychodzi to taniej niż skorzystanie z usług profesjonalnej firmy.

Podam to na przykładzie firmy, która jest widoczna w Google na słowo kluczowe "tania reklama w internecie": Zrobią Ci stronę internetową, wykupią domenę i wypozycjonują stronę do TOP 10 od 49zł netto miesięcznie. Cena jest bez wątpienia atrakcyjna prawda? Oczywiście jest to kwota podglądowa, bo "od" nie oznacza "zawsze" i w zależności od słowa kluczowego firma może dać znacznie większe ceny, ale na pierwszy rzut oka myślisz "Bardzo tanio! Chcę!". Do tego podali przykład w którym klient jest w TOP 10 na słowo kluczowe "sufity podwieszane Częstochowa" i strona faktycznie jest w TOP 10, a więc rewelacja prawda?

Tak wyglądają efekty taniej reklamy

Sprawdź sobie samemu jak wygląda strona internetowa: http://www.sufitypodwieszaneczestochowa.com.pl (link nofollow). Strona internetowa Ci się podoba? Wygląda atrakcyjnie na tle konkurencji? Nie będę wgłębiał się w techniczne błędy na stronie i jej "atrakcyjność" wizualną, a przejdę od razu do skuteczności pozycjonowania. Efekt został osiągnięty? Został! Jest tanio? Jest! Pozwoliłem sobie sprawdzić poprzez narzędzie SENUTO to słowo kluczowe i tak się to prezentuje:

sufity podwieszane Częstochowa

Wygląda na to, że wybierając reklamę Google ADS wyszłoby teoretycznie taniej niż pozycjonowanie. No ale może ta strona jest widoczna na kilkadziesiąt innych słów kluczowych generujących zyski? Tak wygląda ogólna widoczność strony www, która skorzystała z taniej reklamy w internecie.

Analiza słowa kluczowego

Jest to bez wątpienia tania reklama w internecie, a czy skuteczna to niech każdy sam stwierdzi. Takich przykładów można znaleźć mnóstwo, ale przeważnie łączy ich jedno: niesamowicie niska cena. Nie twierdzę, że zawsze jest tak, że firma która oferuje tanią reklamę w internecie nie będzie skuteczna. Twierdzę, że ryzyko niepowodzenia jest znacznie większe w przypadku firm, których wycena usług rażąco odbiega od innych ofert. Gdy budżet na działania jest za mały, to choćby się bardzo chciało, to niektórych rzeczy się nie przeskoczy.

Tak wyglądają efekty w normalnym budżecie

Mój własny projekt z branży finansowej. Blog na którym największy nacisk kładę na bardzo dobrej jakości artykuły pod kątem wyszukiwarki Google, linkowanie wewnętrzne, pozycjonowanie i marketingu poprzez Facebooka(wszystko nie przekracza 1000 zł netto miesięcznie nie licząc mojego czasu na tworzenie treści)

Pierwsze 4 miesiące pracy przyniosło taki ruch:

Początki działań marketingowych

Jak widać ruch z wyników organicznych stanowił zaledwie 21,3%, ale już w pierwszych miesiącach pracy pojawił się ruch z wyników organicznych. I tak względnie wysoki ruch zawdzięczam poprzez aktywność na forach tematycznych. Systematycznie pracowałem nad treścią, zmodyfikowałem wygląd bloga poprawiając linkowanie wewnętrzne, rozbudowałem kluczowe treści itd.

Od 4 do 16 miesiąca pracy ruch wyglądał już tak:

Marketing w normalnym budżecie

To wszystko w budżecie 1000 zł netto miesięcznie. Projekt nie zwalnia tylko cały czas się rozpędza notując coraz to większy ruch z wyników organicznych. Branża finansowa jest piekielnie trudna i przy większym budżecie osiągnąłbym dużo większe efekty, ale to mój projekt długoterminowy gdzie nigdzie mi się nie śpieszy (zresztą tak samo jak w przypadku tego bloga). Widać różnicę? Moim zdaniem tak, mimo małych środków finansowych które inwestuję w ten projekt (za to mnóstwo czasu, ale lubię pisać o finansach).

Czy reklama w internecie na własną rękę będzie tania?

Nie zawsze choć w większości przypadków można osiągnąć samemu satysfakcjonujące efekty z reklamy w internecie. W przypadku firm działających lokalnie w niedużych miejscowościach, można spokojnie spróbować na własną rękę działania marketingowe. Wystarczą podstawy pozycjonowania które poznacz w tym artykule.

Jeżeli nawet w przyszłości zlecisz działania marketingowe na zewnątrz, to ta wiedza pozwoli Ci sprawdzić czy agencja marketingowa robi coś więcej niż tylko wystawia faktury. W przypadku sklepów internetowych czy działań na mocno konkurencyjnym rynku, pozycjonowanie na własną rękę może być nieopłacalne.

Jeżeli nie wiesz czy daną stronę możesz tanio samemu wypromować w internecie, to przejdź do zakładki kontakt i po prostu napisz. Jak poczytasz trochę bloga to zobaczysz, że prowadzę tyle własnych projektów, że kwestię pozyskiwania klientów czy sprzedaży własnych produktów dotyczących marketingu, traktuję jako "dodatek" a nie główne źródło dochodu.

Taki plus siedzenia w branży marketingowej od ok.10 lat. Jest mnóstwo rzeczy na których się nie znam, ale analizowanie i wdrażanie skutecznego (ale nie taniego) marketingu mam opanowane i korzystam z tej wiedzy przy własnych długoterminowych projektach biznesowych.

Pamiętaj, żeby nie śpieszyć się z reklamą w internecie jeśli robisz to własnymi siłami. Zdobądź wiedzę, przeanalizuj konkurencję która osiągnęła efekty reklamy i dopiero, bardzo powoli wdrażaj u siebie rozwiązania reklamowe.

Aktualizacja 14.12.2020: Napisałem artykuł koncentrujący na temacie reklamy firmy w internecie gdzie na własnym przykładzie pokazuję fundament marketingowej strategii.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Lejek sprzedażowy - Twoja dokładna ścieżka sprzedaży

    Każda firma prędzej czy później zaczyna tworzyć - często nie zdając sobie z tego sprawy - lejki sprzedażowe. To ścieżka którą musi klient przebyć od pierwszego kontaktu z marką do finalnej sprzedaży. Lejek sprzedażowy może być bardziej lub mniej rozbudowany, ale oczekiwany efekt jest zawsze ten sam. Zwiększenie ilości sprzedaży produktu lub usługi. Przejdziemy krok […]

    Czytaj artykuł
    Skuteczna reklama produktu w 3 krokach

    Masz genialny produkt, ale nie potrafisz go sprzedać? Jak większość przedsiębiorców zaczynasz zmniejszać cenę, a i tak nie ma chętnych? Z zazdrością patrzysz na konkurencję, która oferuje ten sam lub podobny produkt znacznie drożej i ma wysoką sprzedaż? Powoli dociera do Ciebie, że bez skutecznej reklamy sprzedaż nie ruszy z miejsca. Tylko jak taka reklama […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377