logo-lembicz

Czy istnieje skuteczna i tania reklama w internecie

Nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie "wysoka skuteczność" i "niska cena" uruchamiają procesy myślowe odpowiedzialne za szukanie ukrytych pułapek. Skuteczność rzadko kiedy jest tania, choć oczywiście wyjątki się zdarzają. Fakt jest taki, że skuteczna reklama - bez względu na koszt - jest tania.

Tylko która forma reklamy internetowej ma największy potencjał? Czy tania reklama w internecie może być skuteczna? Ile kosztuje reklama w internecie na własną rękę, a ile w przypadku współpracy z agencją marketingową?

Chciałbym Ci się na początku do czegoś przyznać. Jeśli chodzi o motoryzację to jestem niesamowicie, wręcz potwornie niedoinformowany. Podejrzewam, że większość kobiet wie więcej niż ja. Po prostu tym tematem nigdy się nie interesowałem, a dla mnie samochód ma jeździć, mieć fajny kolor i mało się psuć.

Nie można znać się na wszystkim, a moim samochodem zajmują się ludzie którzy się na tym znają (super jak lubią swoją pracę, ale z tym różnie bywa). Co z tego wynika i jaki ma to związek z reklamą w internecie?

Ile kosztuje reklama w internecie

Wszystko zależy od rodzaju marketingu internetowego na który się zdecydujesz. Widełki cenowe są od zera do kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy złotych miesięcznie. Tak naprawdę to firma znająca się na marketingu powinna dostosować usługi marketingowe względem celów marketingowych i budżetu którym dysponujesz.

Jestem świadomy tego, że tania reklama w internecie musi kosztować przynajmniej tyle i tyle, żeby miało to sens. Zobacz moje cztery kroki do ogarnięcia skutecznego marketingu online. Możesz się tym kierować lub wyznaczyć własną ścieżkę - To ostatecznie przecież Twój biznes 🙂 .

Krok 1. Doszlifowana strona internetowa

Jest to bardzo czasochłonny proces, fachowo określany jako optymalizacja strony internetowej. Własna strona internetowa musi maksymalnie wykorzystywać potencjał. Ten proces nigdy się nie kończy, bo co jakiś czas zmienia się układ strony, poprawia linkowanie wewnętrzne, dokłada nowe artykuły na blogu, eksperymentuje się z cenami usług/produktów itd.

Możesz wszystko przeprowadzać samemu jeżeli system zarządzania treścią nie sprawia Ci problemów lub zlecić takie działania zewnętrznie. Samo utworzenie artykułu pod kątem odpowiedniego nasycenia słów kluczowych, z uwzględnieniem linkowania wewnętrznego i konkurencji potrafi zająć nawet kilka dni/tygodni/miesięcy.

Cały czas testuje się różne rozwiązania, analizuje zachowanie użytkowników, modyfikuje układ strony itd. Wszystko po to, aby uzyskać jak najwyższy poziom konwersji czyli sprzedaży względem odwiedzających. Zawsze jest coś do poprawki na stronie. Zawsze jest temat do artykułu który ma wywołać daną reakcję potencjalnych klientów czy zwiększyć widoczność na długi ogon.

Przy stronie internetowej zawsze znajdzie się coś do roboty, tylko większość tego nie dostrzega, nie rozumie lub stara się nie widzieć, bo wie jakie to czasochłonne.

Krok 2. Pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie to według mnie najskuteczniejsza i najtańsza forma reklamy internetowej, ale tylko w perspektywie długoterminowej. Każdy z moich projektów opiera się w największym stopniu na pozycjonowaniu, ale ta reklama w internecie nie przynosi efektów z dnia na dzień. Czasami trzeba czekać kilka miesięcy na pierwsze efekty. Pozycjonowanie strony połączone z systematycznym rozwijaniem jej zawartości to prawdziwy dynamit.

Ponieważ pozycjonowanie jest fundamentem reklamy w internecie moich projektów, to możesz też zobaczyć w praktyce jak wpłynęło to na ilość odwiedzin i generowane zyski. Z czasem będę publikował różne case studies pokazujące między innymi wpływ pozycjonowania na generowane dochody.

Krok 3. Płatne reklamy Google ADS (dawniej Google AdWords)

Ustawiasz kampanię reklamową Google ADS i od razu są masz efekty. Jeżeli na kampanię Google ADS wydasz 1000 złotych, a wygeneruje ona 1200 złotych dochodu, to jest to tania czy droga reklama w internecie? Ja tę formę reklamy traktuję bardziej do sprawdzenia czy pozycjonowanie ma ekonomiczny sens.

Jest to rozwiązanie po które sięgają sklepy internetowe i firmy, w sytuacji gdy pozycjonowanie nie jest skuteczne. Na niektóre słowa kluczowe z potencjałem sprzedażowym jest tak duża konkurencja, że tylko przebić się przez konkurencję można za pomocą Google ADS. Póki ta reklama w internecie przynosi więcej pieniędzy niż pochłania budżetu, to dla mnie nie ma problemu.

Moim zdaniem kampania reklamowa Google ADS nie jest tania. Jest za to skuteczna i działa natychmiast. W długiej perspektywie czasu, ten sam budżet przyniesie większe korzyści w przypadku pozycjonowania. Tyle, że i ta reklama w internecie przynosi zyski jak jest prawidłowo ogarnięta - zresztą tak jest ze wszystkim..

Krok 4. Marketing na portalach społecznościowych

Ten marketing stosuję równolegle z pozycjonowaniem lub kilka tygodni po pozyskaniu pierwszych odnośników zewnętrznych. Większość osób stara się na własną rękę zajmować profilem na FB czy Instagramie i nie widzę w tym nic złego, a często ma to większy sens niż zatrudnianie firmy. W moich projektach służy to bardziej do zwiększenia rozpoznawalności firmy i pokazania, że firma systematycznie się rozwija.

Są jednak branże w których reklama na portalach społecznościowych przynosi ogromne korzyści wizerunkowe i finansowe (np: gastronomia czy branże powiązane z urodą/wyglądem). Reklama na Facebooku jest stosunkowo tania (często wychodzi taniej niż Google ADS) i działa natychmiast, ale nie w przypadku każdej branży się to sprawdza.

Wszelkiego rodzaju blogi czy sklepy internetowe powinny mieć zadbane profile na portalach społecznościowych. Tak samo gastronomia, salony fryzjerskie, kosmetyczki itd. Tam informacje o promocji czy nowych usługach docierają od razu do dużej grupy odbiorców (którzy obserwują profil) lub taka kampania reklamowa osiąga całkiem dobry zwrot z inwestycji.

Czy tania reklama w internecie jest skuteczna

Mnóstwo firm oferuje usługi marketingowe bardzo tanio lub wręcz za darmo. Czy kupisz Ferrari za 10 000 złotych? Wybudujesz dom za 5000 złotych? Taksówkarz w ramach promocji zawiezie Cię z Warszawy nad Morze za 49 złotych? No właśnie! Gdy coś jest na tle innych firm bardzo tanie, powinna zapalać się w głowie czerwona lampka ostrzegawcza.

Bardzo często okazuje się, że w późniejszym okresie z nawiązką zapłacisz za taką atrakcyjną promocję. Wyjątek jest wtedy, gdy reklamą w internecie zajmujesz się na własną rękę. Tyle że trzeba mnóstwo czasu przeznaczyć na ogarnięcie i zrozumienie marketingu, a czas nie jest z gumy.

Podam to na przykładzie firmy, która jest widoczna w Google na słowo kluczowe "tania reklama w internecie": Zrobią Ci stronę internetową, wykupią domenę i wypozycjonują stronę do TOP 10 od 49zł netto miesięcznie. Cena jest bez wątpienia atrakcyjna prawda?

Oczywiście jest to kwota podglądowa, bo "od" nie oznacza "zawsze" i w zależności od słowa kluczowego firma może dać znacznie większe ceny, ale na pierwszy rzut oka myślisz "Bardzo tanio! Chcę!". Do tego podali przykład w którym klient jest w TOP 10 na słowo kluczowe "sufity podwieszane Częstochowa" i strona faktycznie jest w TOP 10, a więc rewelacja prawda?

Tak wyglądają efekty taniej reklamy

Sprawdź sobie samemu jak wygląda strona internetowa: http://www.sufitypodwieszaneczestochowa.com.pl (link nofollow). Strona internetowa Ci się podoba? Wygląda atrakcyjnie na tle konkurencji? Nie będę wgłębiał się w techniczne błędy na stronie i jej "atrakcyjność" wizualną, a przejdę od razu do skuteczności pozycjonowania.

Efekt został osiągnięty? Został! Jest tanio? Jest! Pozwoliłem sobie sprawdzić poprzez narzędzie SENUTO to słowo kluczowe i tak się to prezentuje:

sufity podwieszane Częstochowa

Wygląda na to, że wybierając reklamę Google ADS wyszłoby teoretycznie taniej niż pozycjonowanie. No ale może ta strona jest widoczna na kilkadziesiąt innych słów kluczowych generujących zyski? Tak wygląda ogólna widoczność strony www, która skorzystała z taniej reklamy w internecie.

Analiza słowa kluczowego

Jest to bez wątpienia tania reklama w internecie, a czy skuteczna to niech każdy sam stwierdzi. Takich przykładów można znaleźć mnóstwo, ale przeważnie łączy ich jedno: niesamowicie niska cena. Nie twierdzę, że zawsze jest tak, że firma która oferuje tanią reklamę w internecie nie będzie skuteczna. Twierdzę, że ryzyko niepowodzenia jest znacznie większe w przypadku firm, których wycena usług rażąco odbiega od innych ofert. Gdy budżet na działania jest za mały, to choćby się bardzo chciało, to niektórych rzeczy się nie przeskoczy.

Tak wyglądają efekty w normalnym budżecie

Mój własny projekt z branży finansowej. Blog na którym największy nacisk kładę na bardzo dobrej jakości artykuły pod kątem wyszukiwarki Google, linkowanie wewnętrzne, pozycjonowanie i marketingu poprzez Facebooka (wszystko nie przekracza 1000 zł netto miesięcznie nie licząc mojego czasu na tworzenie treści)

Pierwsze 4 miesiące pracy przyniosło taki ruch:

Początki działań marketingowych

Jak widać ruch z wyników organicznych stanowił zaledwie 21,3%, ale już w pierwszych miesiącach pracy pojawił się ruch z wyników organicznych. I tak względnie wysoki ruch zawdzięczam poprzez aktywność na forach tematycznych. Systematycznie pracowałem nad treścią, zmodyfikowałem wygląd bloga poprawiając linkowanie wewnętrzne, rozbudowałem kluczowe treści itd.

Od 4 do 16 miesiąca pracy ruch wyglądał już tak:

Marketing w normalnym budżecie

To wszystko w budżecie 1000 zł netto miesięcznie. Projekt nie zwalnia tylko cały czas się rozpędza notując coraz to większy ruch z wyników organicznych. Branża finansowa jest piekielnie trudna i przy większym budżecie osiągnąłbym dużo większe efekty, ale to mój projekt długoterminowy gdzie nigdzie mi się nie śpieszy (zresztą tak samo jak w przypadku tego bloga). Widać różnicę? Moim zdaniem tak, mimo małych środków finansowych które inwestuję w ten projekt (za to mnóstwo czasu, ale lubię pisać o finansach).

Czy reklama w internecie na własną rękę będzie tania?

Nie zawsze choć w większości przypadków można osiągnąć samemu satysfakcjonujące efekty z reklamy w internecie. W przypadku firm działających lokalnie w niedużych miejscowościach, można spokojnie spróbować na własną rękę działania marketingowe.

Bardzo często wystarczy godzinna konsultacja marketingowa ze mną abym wytłumaczył Ci na czym się skoncentrować, aby marketing się spinał i miało to sens. Chcesz ograniczyć koszty do minimum i działać jak należy? To wbijaj na rozmowę ze mną, a Cię pokieruję prosto do celu.

Jeżeli nawet w przyszłości zlecisz działania marketingowe na zewnątrz, to ta wiedza pozwoli Ci sprawdzić czy agencja marketingowa robi coś więcej niż tylko wystawia faktury. W przypadku sklepów internetowych czy działań na mocno konkurencyjnym rynku, pozycjonowanie na własną rękę może być nieopłacalne.

Jeżeli nie wiesz czy daną stronę możesz tanio samemu wypromować w internecie, to przejdź do zakładki kontakt i po prostu napisz. Jak poczytasz trochę bloga to zobaczysz, że prowadzę tyle własnych projektów, że kwestię pozyskiwania klientów czy sprzedaży własnych produktów dotyczących marketingu, traktuję jako "dodatek" a nie główne źródło dochodu.

Taki plus siedzenia w branży marketingowej od ponad 10 lat. Jest mnóstwo rzeczy na których się nie znam, ale analizowanie i wdrażanie skutecznego (ale nie taniego) marketingu mam opanowane i korzystam z tej wiedzy przy własnych długoterminowych projektach biznesowych.

Pamiętaj, żeby nie śpieszyć się z reklamą w internecie jeśli robisz to własnymi siłami. Zdobądź wiedzę, przeanalizuj konkurencję która osiągnęła efekty reklamy i dopiero, bardzo powoli wdrażaj u siebie rozwiązania reklamowe.

Aktualizacja 14.12.2020

Napisałem artykuł koncentrujący na temacie reklamy firmy w internecie gdzie na własnym przykładzie pokazuję fundament marketingowej strategii.

Aktualizacja 24.12.2021

Przyszły rok może być ciężką próbą do przetrwania wielu firm. Inflacja rośnie jak szalona. Wszystko drożeje, a jak dojdzie Nowy Łat to będzie naprawdę ciekawie 🙂 . Mój marketingowy nos obstawia pojawienie się dwóch zdarzeń:

  • Jeszcze więcej osób będzie szukać skutecznego i taniego marketingu, bo nie będzie kasy na inwestowanie w marketing na wysokim poziomie.
  • Pojawi się jeszcze więcej pseudo agencji marketingowych i specjalistów, którzy pod płaszczykiem atrakcyjnej ceny, ukryją usługi marketingowe, które - tak realnie - będą nic nie warte.

MEGA OSTROŻNOŚĆ! Czytaj przynajmniej dwa razy umowę i nie daj się nabrać na telefony mówiące, że "ta oferta jest ważna tylko podczas naszej rozmowy". Bądź czujny! Przesadne skąpstwo może obrócić się przeciwko Tobie i będą golić Cię z pieniędzy.

Mój blog już całkiem nieźle się rozpędził. Mnóstwo czasu i sporo pieniędzy poszło w rozbujanie marketingowo tego projektu biznesowego, ale się to opłaciło. Zresztą to, że czytasz ten artykuł jest właśnie efektem działań marketingowych 😉 .

Moim zdaniem tania i skuteczna reklama w internecie jest jak Święty Mikołaj. W końcu dorośniesz i zrozumiesz, że nie istnieje 🙂 . Drogi są dwie: Przeznaczysz mnóstwo czasu, aby nauczyć się marketingu (czas ma też swoją wartość) lub bierzesz firmę/osobę, która się na tym zna. Tak czy inaczej, nie będzie tanio... czy skutecznie? Czas pokaże!

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Pierwszy sklep internetowy - Jak się za to zabrać?

    Chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pokażę Ci co zrobić, żeby Twój sklep miał szansę przebicia się przez konkurencję i dotarcia do potencjalnych klientów. Mieć swój własny sklep internetowy to cel zarówno początkujących przedsiębiorców, jak i osób które już mają dobrze funkcjonujący sklep w realnym świecie. Dlaczego? […]

    Czytaj artykuł
    Strategia zerowej ceny - Jak mądrze ją stosować?

    Przeglądając Facebooka czy wyniki wyszukiwarki Google, można odnieść wrażenie, że trzeba być idiotą żeby płacić za cokolwiek! Strona internetowa? Za darmo! Audyt SEO? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Nic tylko brać i cieszyć się, że wszyscy mają takie dobre serca 😉 . Moim zdaniem w biznesie nie ma nic naprawdę za darmo. Usługa lub produkt […]

    Czytaj artykuł
    Pieprzyć marketing skoro sprzedaż i tak rośnie jak szalona!

    Wielu przedsiębiorców ma w dupie marketing, skoro i bez reklamy konto firmowe robi się tłuściutkie. W sumie jest to logiczne podejście. Po co wydawać pieniądze na zwiększenie sprzedaży, skoro sprzedaż fajnie się kręci i nie narzekasz na brak pieniędzy? Pisząc ten artykuł mam rekordową ilość stałych klientów, a świadczę usługi marketingowe od ponad dziesięciu lat. […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł
    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.



      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      logo-lembicz

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)