Czy istnieje skuteczna i tania reklama w internecie

Nie wiem, jak dla Ciebie, ale dla mnie "wysoka skuteczność" i "niska cena" uruchamiają procesy myślowe odpowiedzialne za szukanie ukrytych pułapek. Skuteczność rzadko kiedy jest tania, chociaż oczywiście zdarzają się wyjątki. Faktem jest, że skuteczna reklama - bez względu na koszt - jest tania.

Tylko która forma reklamy internetowej ma największy potencjał? Czy tania reklama w internecie może być skuteczna? Ile kosztuje reklama w internecie na własną rękę, a ile w przypadku współpracy z agencją marketingową?

Chciałbym Cię na początku czegoś przyznać. Jeśli chodzi o motoryzację, to jestem niesamowicie, wręcz potwornie niedoinformowany. Podejrzewam, że większość kobiet wie więcej niż ja. Po prostu tym tematem nigdy się nie interesowałem, a dla mnie samochód ma jeździć, mieć fajny kolor i mało się psuć.

Nie można znać się na wszystkim, a moim samochodem zajmują się ludzie, którzy się na tym znają (super, jak lubią swoją pracę, ale z tym różnie bywa). Co z tego wynika i jaki ma to związek z reklamą w internecie?

Ile kosztuje reklama w internecie

Wszystko zależy od rodzaju marketingu internetowego, na który się zdecydujesz. Widełki cenowe wahają się od zera do kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy złotych miesięcznie. Tak naprawdę firma znająca się na marketingu powinna dostosować usługi marketingowe względem celów marketingowych i budżetu, którym dysponujesz.

Jestem świadomy tego, że tania reklama w internecie musi kosztować przynajmniej tyle i tyle, żeby miało to sens. Zobacz moje cztery kroki do ogarnięcia skutecznego marketingu online. Możesz się tym kierować lub wyznaczyć własną ścieżkę - to ostatecznie przecież Twój biznes :-).

Krok 1. Doszlifowana strona internetowa

Jest to bardzo czasochłonny proces, fachowo określany jako optymalizacja strony internetowej. Własna strona internetowa musi maksymalnie wykorzystywać swój potencjał. Ten proces nigdy się nie kończy, ponieważ co jakiś czas zmienia się układ strony, poprawia linkowanie wewnętrzne, dodaje się nowe artykuły na blogu, eksperymentuje się z cenami usług/produktów, itd.

Możesz wykonać wszystkie zadania związane ze swoją stroną internetową samodzielnie, jeśli system zarządzania treścią nie stanowi dla Ciebie problemu. Alternatywnie, możesz zlecić takie zadania zewnętrznym specjalistom. Samo napisanie artykułu pod kątem odpowiedniego nasycenia słów kluczowych, uwzględniając wewnętrzne linkowanie i konkurencję, może zająć nawet kilka dni, tygodni lub miesięcy.

Wciąż testuję różne rozwiązania, analizuję zachowanie użytkowników, modyfikuję układ strony itd. Wszystko po to, aby uzyskać jak najwyższy poziom konwersji, czyli sprzedaży wśród odwiedzających. Zawsze znajdzie się coś do poprawy na stronie, zawsze jest temat artykułu, który ma wywołać daną reakcję potencjalnych klientów lub zwiększyć widoczność na długi ogon.

Przy stronie internetowej zawsze jest coś do roboty, ale większość ludzi tego nie dostrzega, nie rozumie lub stara się tego nie zauważać, ponieważ wie, jak czasochłonne to jest.

Krok 2. Pozycjonowanie strony internetowej

Moim zdaniem, pozycjonowanie jest najskuteczniejszą i najtańszą formą reklamy internetowej, ale tylko w długoterminowej perspektywie. Każdy z moich projektów opiera się głównie na pozycjonowaniu, ale ta forma reklamy w internecie nie przynosi efektów z dnia na dzień. Czasami trzeba czekać kilka miesięcy na pierwsze efekty. Pozycjonowanie strony połączone z systematycznym rozwijaniem jej zawartości to prawdziwy dynamit.

Ponieważ pozycjonowanie jest fundamentem reklamy w internecie moich projektów, możesz również zobaczyć w praktyce, jak wpłynęło to na ilość odwiedzin i generowane zyski. Wraz z czasem będę publikował różne case studies, które pokażą między innymi wpływ pozycjonowania na generowane dochody.

Krok 3. Płatne reklamy Google ADS (dawniej Google AdWords)

Ustawiasz kampanię reklamową Google ADS i od razu widzisz efekty. Jeśli na kampanię Google ADS wydasz 1000 złotych, a wygeneruje ona 1200 złotych dochodu, to czy jest to tania czy droga reklama w internecie? Ja traktuję tę formę reklamy bardziej jako narzędzie do sprawdzenia, czy pozycjonowanie ma ekonomiczny sens.

Jest to rozwiązanie, po które sięgają sklepy internetowe i firmy w sytuacji, gdy pozycjonowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Na niektóre słowa kluczowe o potencjale sprzedażowym konkurencja jest tak duża, że jedynym sposobem na wybicie się jest korzystanie z Google ADS. Dopóki reklama w internecie przynosi więcej zysków niż pochłania budżetu, nie widzę problemu.

Moim zdaniem kampania reklamowa Google ADS nie jest tania, ale za to skuteczna i działa natychmiast. W dłuższej perspektywie czasu, ten sam budżet może przynieść większe korzyści w przypadku pozycjonowania. Niemniej jednak, ta reklama w internecie również przynosi zyski, jeśli jest odpowiednio prowadzona - tak jak w przypadku większości rzeczy.

Krok 4. Marketing na portalach społecznościowych

Ten rodzaj marketingu stosuję równolegle z pozycjonowaniem lub kilka tygodni po pozyskaniu pierwszych odnośników zewnętrznych. Większość osób stara się samodzielnie zarządzać profilami na Facebooku czy Instagramie, co nie jest złym rozwiązaniem, a często ma większy sens niż zatrudnianie firmy. W moich projektach służy to głównie zwiększeniu rozpoznawalności firmy i pokazaniu, że rozwija się systematycznie.

Jednak są branże, w których reklama na portalach społecznościowych przynosi ogromne korzyści wizerunkowe i finansowe (np. gastronomia czy branże związane z urodą/wyglądem). Reklama na Facebooku jest stosunkowo tania (często tańsza niż Google ADS) i działa natychmiast, jednak nie we wszystkich przypadkach się sprawdza.

Wszelkiego rodzaju blogi czy sklepy internetowe powinny dbać o swoje profile na portalach społecznościowych. Podobnie jak gastronomia, salony fryzjerskie, gabinety kosmetyczne itp. Informacje o promocjach czy nowych usługach docierają wtedy szybko do dużej grupy odbiorców (którzy obserwują profil), a taka kampania reklamowa może osiągnąć całkiem dobry zwrot z inwestycji.

Czy tania reklama w internecie jest skuteczna

Wiele firm oferuje usługi marketingowe bardzo tanio lub nawet za darmo. Czy kupisz Ferrari za 10 000 złotych? Wybudujesz dom za 5000 złotych? Czy taksówkarz w ramach promocji zawiezie cię z Warszawy nad morze za 49 złotych? Oto problem! Gdy coś jest podejrzanie tanie, powinna Ci się zapalić czerwona lampka ostrzegawcza.

Często okazuje się, że w późniejszym okresie zapłacisz z nawiązką za taką atrakcyjną promocję. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zajmujesz się reklamą w internecie samodzielnie. Problem w tym, że musisz poświęcić mnóstwo czasu na zrozumienie marketingu, a czasu nie można rozciągać.

Podam przykład firmy, która jest widoczna w Google na słowo kluczowe "tania reklama w internecie": Stworzą dla ciebie stronę internetową, wykupią domenę i wypozycjonują stronę do TOP 10 za jedyne 49 zł netto miesięcznie. Cena wydaje się atrakcyjna, prawda?

Oczywiście jest to kwota orientacyjna, ponieważ "od" nie oznacza "zawsze" i w zależności od słowa kluczowego firma może zaproponować znacznie wyższe ceny. Jednak na pierwszy rzut oka myślisz: "Bardzo tanio! Chcę!". Do tego podają przykład, w którym klient jest w TOP 10 na słowo kluczowe "sufity podwieszane Częstochowa", a strona faktycznie znajduje się w TOP 10. To świetne, prawda?

Tak wyglądają efekty taniej reklamy

Sprawdź sam, jak wygląda strona internetowa: http://www.sufitypodwieszaneczestochowa.com.pl (link nofollow). Czy strona Ci się podoba? Wygląda atrakcyjnie na tle konkurencji? Nie będę się zagłębiał w techniczne błędy na stronie i jej "atrakcyjność" wizualną, zamiast tego przejdę od razu do skuteczności pozycjonowania.

Czy efekt został osiągnięty? Tak! Czy jest tanio? Tak! Pozwoliłem sobie sprawdzić słowo kluczowe za pomocą narzędzia SENUTO i oto, jak się prezentuje:

sufity podwieszane Częstochowa

Wygląda na to, że wybierając reklamę Google ADS, teoretycznie można by zaoszczędzić w porównaniu z pozycjonowaniem. Ale może ta strona jest widoczna na kilkadziesiąt innych słów kluczowych generujących zyski? Oto ogólna widoczność strony internetowej, która skorzystała z taniej reklamy w sieci.

Analiza słowa kluczowego

Bez wątpienia jest to tania reklama w internecie, ale czy skuteczna - niech każdy sam oceni. Można znaleźć wiele takich przykładów, ale zwykle łączy je jedno: niewiarygodnie niska cena. Nie twierdzę, że zawsze firmy oferujące tanią reklamę w internecie okażą się nieskuteczne.

Twierdzę jednak, że ryzyko niepowodzenia jest znacznie większe w przypadku firm, których wycena usług znacznie odbiega od innych ofert. Gdy budżet na działania jest zbyt mały, niektórych rzeczy się po prostu nie osiągnie, choćby się bardzo chciało.

Oto efekty przy normalnym budżecie:

Mój własny projekt związany z branżą finansową to blog, na którym kładę największy nacisk na tworzenie artykułów o bardzo dobrej jakości pod kątem wyszukiwarki Google. Dbam o linkowanie wewnętrzne, pozycjonowanie i marketing poprzez Facebooka, a wszystko to w ramach budżetu nieprzekraczającego 1000 zł netto miesięcznie (nie licząc czasu poświęconego na tworzenie treści).

Pierwsze cztery miesiące pracy przyniosły następujące rezultaty:

Początki działań marketingowych

Jak widać, ruch z wyników organicznych stanowił zaledwie 21,3%, ale już w pierwszych miesiącach pracy pojawił się ruch z tego źródełka. Względnie wysoki ruch zawdzięczam aktywności na forach tematycznych. Systematycznie pracowałem nad treściami, zmodyfikowałem wygląd bloga, poprawiłem linkowanie wewnętrzne i rozbudowałem kluczowe treści itp.

Od 4 do 16 miesiąca pracy ruch wyglądał już tak:

Marketing w normalnym budżecie

Całość utrzymywana była w budżecie 1000 zł netto miesięcznie. Projekt nie zwalnia tempa, a wręcz przeciwnie - ciągle się rozpędza, notując coraz większy ruch z wyników organicznych. Branża finansowa jest niezwykle trudna, i przy większym budżecie osiągnąłbym zdecydowanie lepsze efekty.

Niemniej jednak, jest to mój długoterminowy projekt, w którym nie spieszy mi się nigdzie (podobnie jak w przypadku tego bloga). Czy widać różnicę? Moim zdaniem tak, mimo niewielkich środków finansowych inwestowanych w ten projekt (choć poświęcam na niego mnóstwo czasu, ale pasjonuje mnie pisanie o finansach).

CIEKAWOSTKA: Tym projektem jest strona https://przemyslanenezarabianie.pl -> Blog na którym dzielę się swoimi przemyśleniami o zarabianiu, oszczędzaniu i inwestowaniu pieniędzy. To moja odskoczna od świata marketingu i sprzedaży.

Czy reklama w internecie na własną rękę będzie tania?

Nie zawsze, choć w większości przypadków można samodzielnie osiągnąć satysfakcjonujące efekty z reklamy w internecie. W przypadku firm działających lokalnie w niedużych miejscowościach, można spokojnie spróbować na własną rękę działań marketingowych.

Bardzo często wystarczy godzinna konsultacja marketingowa ze mną, abym wytłumaczył Ci, na czym się skoncentrować, aby marketing był spójny i miał sens. Chcesz ograniczyć koszty do minimum i działać jak należy? To skontaktuj się ze mną, a Cię pokieruję prosto do celu.

Jeżeli nawet w przyszłości zlecisz działania marketingowe na zewnątrz, ta wiedza pozwoli Ci sprawdzić, czy agencja marketingowa robi coś więcej niż tylko wystawia faktury. W przypadku sklepów internetowych czy działań na mocno konkurencyjnym rynku, pozycjonowanie na własną rękę może być nieopłacalne.

Jeżeli nie wiesz, czy daną stronę możesz samodzielnie i tanio wypromować w internecie, przejdź do zakładki kontakt i po prostu napisz. Gdy poczytasz trochę mojego bloga, zauważysz, że prowadzę tyle własnych projektów, że pozyskiwanie klientów czy sprzedaż własnych produktów dotyczących marketingu traktuję jako "dodatek", a nie główne źródło dochodu.

To jeden z plusów pracowania w branży marketingowej od ponad 10 lat. Jest mnóstwo rzeczy, na których się nie znam, ale analizowanie i wdrażanie skutecznego (choć nie taniego) marketingu mam opanowane i korzystam z tej wiedzy przy własnych długoterminowych projektach biznesowych.

Pamiętaj, aby nie śpieszyć się z reklamą w internecie, jeśli robisz to własnymi siłami. Zdobądź wiedzę, przeanalizuj konkurencję, która osiągnęła efekty reklamy, i dopiero bardzo powoli wdrażaj u siebie rozwiązania reklamowe.

Aktualizacja 14.12.2020

Napisałem artykuł skupiający się na tematyce reklamy firm w internecie, gdzie na własnym przykładzie prezentuję fundamenty strategii marketingowej.

Aktualizacja 24.12.2021

Nadchodzący rok może okazać się trudnym wyzwaniem dla przetrwania wielu firm. Inflacja rośnie bardzo szybko, wszystko drożeje, a z wprowadzeniem Nowego Ładu sytuacja stanie się jeszcze ciekawsza 🙂 . Moje marketingowe przeczucia wskazują na pojawienie się dwóch zjawisk:

  1. Jeszcze więcej osób będzie poszukiwać skutecznego i niedrogiego marketingu, ponieważ nie będzie środków na inwestowanie w marketing na wysokim poziomie.
  2. Pojawi się jeszcze więcej pseudo-agencji marketingowych i specjalistów, którzy pod pretekstem atrakcyjnej ceny będą oferować usługi marketingowe, które – w praktyce – będą stratą czasu i/lub pieniędzy.

ZACHOWAJ MEGA OSTROŻNOŚĆ! Czytaj przynajmniej dwa razy umowę i nie daj się nabrać na telefony mówiące, że "ta oferta jest ważna tylko podczas naszej rozmowy". Bądź czujny! Przesadne skąpstwo może obrócić się przeciwko Tobie i będą golić Cię z pieniędzy.

Mój blog już całkiem nieźle się rozpędził. Mnóstwo czasu i sporo pieniędzy poszło w rozbujanie marketingowo tego projektu biznesowego, ale się to opłaciło. Zresztą to, że czytasz ten artykuł jest właśnie efektem działań marketingowych 😉 .

Moim zdaniem tania i skuteczna reklama w internecie jest jak Święty Mikołaj. W końcu dorośniesz i zrozumiesz, że nie istnieje 🙂 .

Masz dwie drogi: Przeznaczysz mnóstwo czasu, aby nauczyć się marketingu (czas ma też swoją wartość) lub bierzesz firmę/osobę, która się na tym zna. Tak czy inaczej, nie będzie tanio... czy skutecznie? Czas pokaże, bo w biznesie i marketingu nic nie jest w 100% pewne.

Aktualizacja 28.03.2023

Pochwalę się wyróżnieniem, które napawa mnie ogromną dumę. Blog Lembicz.pl został umieszczony na liście 100 najlepiej widocznych stron w kategorii marketing według rankingu Senuto.

63 miejsce w całej Polsce

Definitywnie marketing tego bloga nie był tani przez kilka pierwszych miesięcy, ponieważ nie przynosił on żadnych korzyści finansowych. Ostatecznie jednak okazało się, że była to skuteczna i opłacalna reklama, o czym więcej można przeczytać w case study: pozycjonowanie bloga.

ZAPAMIĘTAJ MORDKO: Tania reklama rzadko kiedy jest skuteczna. Natomiast skuteczna reklama zawsze jest tania.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej
7 projektów biznesowych. Jeden człowiek. Czy to możliwe?
W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary...
Czytaj więcej
Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?
Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left