logo-lembicz

Darmowe pozycjonowanie stron - okazja czy pułapka?

Często można trafić w internecie na usługę darmowego pozycjonowania stron internetowych. Życie nauczyło mnie tego, że jeżeli "cokolwiek jest za darmo", to przeważnie trzeba będzie za to dużo więcej zapłacić w przyszłości.

Czy firmy oferujące pozycjonowanie za darmo to dla klientów SUPER OKAZJA? Może to zmyślna pułapka, za którą w przyszłości trzeba będzie słono zapłacić? Przeczytaj artykuł i zobacz co ja o tym wszystkim myślę.

Nic tak nie przyciąga potencjalnych klientów jak atrakcyjna cena, promocja, rabaty czy gratisy. No chyba że właśnie można otrzymać coś całkowicie za darmo. Bo jakim cudem można stracić cokolwiek, na czymś co przecież jest za darmo?

O co chodzi w darmowym pozycjonowaniu?

Darmowe pozycjonowanie ma taki sam cel jak każda usługa: pozyskanie klienta. Wiele osób nie do końca rozumie o co w tym chodzi, więc chce po prostu sprawdzić usługę i zobaczyć czy warto zainwestować w pozycjonowanie.

Tyle, że w przypadku tej usługi nie ma to najmniejszego sensu ponieważ:

  1. Pozycjonowanie jest usługą długoterminową i po miesiącu czy dwóch ciężko mówić o efektach. Pozycje mogą co prawda ulec poprawie, ale do wpływu na sprzedaż jeszcze daleka droga.
  2. Nim zacznie się pozyskiwać linki, trzeba stronę doprowadzić do porządku. To kluczowy element pozycjonowania i nie wyobrażam sobie, żeby audyt SEO trwający od kilku godzin do nawet kilkunastu dni został przeprowadzony za darmo w ramach pozycjonowania.
  3. Nie chodzi o osiągnięcie krótkich lecz długotrwałych efektów. Trzeba dokładnie przejrzeć działania konkurencji, utworzyć plan działania i realne cele do osiągnięcia. To kolejny czas pracy eksperta, który swoje kosztuje.
  4. Miesięcznie za możliwość wykonywania usługi pozycjonowania na wysokim poziomie płacę ok. 7000 zł netto. Narzędzia, domeny, testy, kursy, szkolenia, serwery...to wszystko kosztuje. Niestety nikt mi za darmo tego nie daje.

No dobra, ale skoro pozycjonowanie jest za darmo to przecież nic się nie ryzykuje. Nie będzie efektów? Nie podpiszesz umowy. Będą efekty? Rozważysz podpisanie umowy, bo cena musi być atrakcyjna. Masz dobrą pozycję do negocjacji i to Ty rozdajesz karty...prawda?

Przestrzegam przed korzystaniem z pozycjonowania za darmo czy za symboliczną złotówkę. Jeżeli mimo tego chcesz spróbować, to obowiązkowo przeczytaj regulamin i poszukaj informacji o danej firmie w internecie.

Załóżmy że pozycjonowanie za darmo nic nie dało i nie związało Cię umową z firmą (radzę na to bardzo uważać). Minęło x miesięcy i koniec współpracy. Wiesz ile tak naprawdę Cię to kosztowało i będzie w przyszłości kosztować? Już wyliczam:

  1. Stałe koszty działania Twojej firmy: ZUS, biuro, internet, pracownicy, itd. Jeżeli przez ten czas nie wiele zostało zrobione, bo wykonawcy się to nie kalkulowało, to nie ruszyłeś do przodu ze swoją stroną, a nawet może być gorzej niż na początku.
  2. Poprawki po źle wykonanej pracy. Celem pozycjonowanie za darmo jest przekonanie, że ta usługa może Ci się opłacać i trzeba to zrobić jak najszybciej. Efekt? Optymalizacja wykonana częściowo lub tylko tak, żeby "było cokolwiek widać". Nie tędy droga i później za to słono zapłacisz.

Oczywiście równie dobrze w ten sam sposób może się skończyć pozycjonowanie odpłatnie. Tyle, że gdzie jest Twoim zdaniem większe ryzyko? Prędzej zwali robotę firma która robi pozycjonowanie za pieniądze czy za darmo?

Czy darmowe pozycjonowanie stron to okazja czy pułapka?

Nie spotkałem się do tej pory z pozycjonowaniem za darmo, którego warunki sugerowałyby okazję. Może być ewentualnie pozycjonowanie bez opłat przez dany okres czasu, po czym automatycznie następuje przejście do płatności lub kara za rozwiązanie umowy.

Postawi Ci ktoś dom za darmo? Zatankujesz samochód za darmo? Zrobisz za darmo zakupy w sklepie spożywczym? Jeżeli Twoja firma świadczy usługi lub sprzedaje produkty całkowicie za darmo, to daj mi znać. Chętnie skorzystam 🙂 .

Pozycjonowanie za darmo porównałbym do kupienia zdrapki na losowanie. Dla jednej osoby okaże się to świetna okazja i zgarnie główną nagrodę. Dla ogromnej większości osób będzie to strata czasu i pieniędzy. Chcesz to ryzykuj. To Twój biznes i Twoje pieniądze.

Czy samemu można pozycjonować stronę za darmo?

Możesz spróbować pozycjonować stronę własnymi siłami. Jak nie ma dużej konkurencji w Twojej branży to ma to sens. Tak czy inaczej, nie będzie to pozycjonowanie za darmo ponieważ:

  1. Twój czas pracy ma swoją wartość finansową. Pomyśl czy ostatecznie taniej nie wyjdzie zlecić wykonawcy pozycjonowania, aby skoncentrowanie się na tym co generuje/ma generować firmie największe dochody.
  2. Musisz się tego nauczyć. Do kwestii czasu trzeba dodać koszt zakupu kursów, szkoleń, konsultacji, itd. Można szukać informacji za darmo, ale wtedy drastycznie wzrasta ilość czasu.
  3. Narzędzia nie są obowiązkowe. Tylko bez nich znowu drastycznie wzrasta ilość czasu pracy i zwiększa się ryzyko popełnienia błędów.

Tutaj ważna informacja dla Ciebie. Jak nie ma dużej konkurencji, to nie musisz stawać się ekspertem, żeby wypozycjonować stronę. Wystarczą podstawy i niewielki budżet na ewentualne linkowanie zewnętrzne.

Poniżej zamieszczam trzy główne etapy, które musisz ogarnąć, żeby wypozycjonować stronę internetową własnymi siłami.

Etap I: Optymalizacja strony internetowej

Na to musisz poświęcić najwięcej czasu. Strona internetowa musi być idealnie doszlifowana pod kątem wytycznych wyszukiwarki Google i klienta. Metadane, nasycenie słowami kluczowymi, nawigacja na stronie, wielkość obrazków, szybkość strony internetowej na komputery i urządzenia mobilne, ilość nagłówków na stronie, itd.

Jest od cholery elementów które trzeba dopieścić, żeby strona internetowa była diamentem od środka. Na to zawsze kładę duży nacisk przy stronach internetowych. To podstawa wpływająca na jakość sprzedaży, stabilność efektów pozycjonowania i koszt działań zewnętrznych.

Odpłatnie taką usługę określa się jako audyt SEO czyli sprawdzenie strony pod kątem wytycznych wyszukiwarki Google i dobrych praktyk pozycjonowania. Strona musi być elegancko ogarnięta. Inaczej pozycjonowanie będzie przynosiło słabe efekty.

Etap II: Linkowanie wewnętrzne

Element optymalizacji strony, ale na tyle istotny i zaniedbywany przy optymalizacji, że osobno to podkreślam. Mało która strona ma prawidłowe linkowanie wewnętrzne. Utrzymanie porządku i dbanie o wzmacnianie kluczowych podstron, ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania.

Zauważ, że w każdym artykule który przeczytasz na stronie stosuję linkowanie wewnętrzne (pod artykułem). W ten sposób powstaje pajęczyna, z której korzysta nie tylko użytkownik, ale i roboty Google. Do podstron istotnych u mnie na sprzedaż linkuję mocniej. Jak u Ciebie wygląda ta "pajęczyna"?

Pozyskiwanie linków do strony

Kiedy wszystko jest już super ogarnięte od środka, przychodzi czas na pozyskanie linków zewnętrznych. Pamiętaj żeby pozyskiwać linki dofollow i linki nofollow w celu zbudowania "naturalnego" profilu linków. Nie śpiesz się. To nie zawody.

Pamiętaj że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym. Nie denerwuj się jak po kilku dniach pracy nie zobaczysz żadnych efektów. Może potrwać i kilka tygodni/miesięcy nim zobaczysz efekty, pod warunkiem że robisz to prawidłowo.

Jeszcze raz poinformuję, żeby później nie było płaczu. Pozycjonowanie za darmo czy na własną rękę to moim zdaniem duże i kosztowne ryzyko. Są rzeczy na których oszczędzanie się nie opłaca.

Ogarniam pozycjonowanie stron od 2011 roku, a więc niejedno już widziałem. Czy pozycjonowanie za darmo ma sens? Dla wykonawcy jak widać tak, skoro są takie oferty. Z perspektywy klienta uważam, że ryzyko nie jest tego warte.

Aktualizacja: 5.10.2021

To, że ten artykuł jest widoczny na słowo kluczowe "pozycjonowanie za darmo" i frazy bliskoznaczne, to nie specjalnie 🙂. Mocne linkowanie wewnętrzne i solidna treść zrobiły swoje. W razie pytań odnośnie pozycjonowania, zapraszam do kontaktu, ale mój czas i wiedza nie jest za darmo.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł
    Jak mądrze wybrać firmę pozycjonującą strony www?

    Zastanawiasz się jak wybrać firmę do pozycjonowania, aby nie dać się zrobić perfidnie w jajo? Pokażę Ci prosty i całkiem skuteczny sposób, dzięki któremu zmniejszysz ryzyko trafienia na cwaniaczka, który tylko wystawia faktury i straszy windykacją. W każdej branży znajdą się "rodzynki" nastawieni na robienie w jajo nieświadomych klientów. Firmy pozycjonujące strony internetowe nie są […]

    Czytaj artykuł
    Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

    Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją? Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł
    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.



      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      logo-lembicz

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)