logo-lembicz

Darmowe pozycjonowanie stron - okazja czy chwyt marketingowy

20 lipca 2020

Coraz częściej trafiam w internecie na usługę darmowego pozycjonowania stron internetowych. Życie nauczyło mnie tego, że jeżeli coś jest za darmo to przeważnie trzeba będzie za to zapłacić dużo więcej w przyszłości lub cena jest ukryta w innych usługach. Sprawdźmy czy darmowe pozycjonowanie stron jest możliwe i czy firmy oferujące taką usługę to dla Klientów SUPER okazja czy może wymyślna pułapka za którą w przyszłości trzeba będzie zapłacić.

Nic tak nie przyciąga potencjalnych Klientów jak atrakcyjna cena, promocja, rabaty czy gratisy. No chyba że właśnie można otrzymać coś całkowicie za darmo - Wtedy to już jest szał, bo jak w końcu stracić na czymś co się otrzymuje za darmo?

Pisałem wcześniej artykuł o tym jaka cena usług i produktów będzie marketingowo najlepsza i nie wziąłem tam pod uwagę darmowych usług czy produktów, bo nie o to chodzi w prowadzeniu firmy. Firma pozycjonując strony internetowe ponosi koszty, więc o co w tym wszystkim chodzi? Ktoś dokłada do interesu? Ktoś ma tak dobre serce, że chce pomóc firmie znaleźć Klientów przez internet? Oczywiście, że nie.

O co chodzi w darmowym pozycjonowaniu?

Darmowe pozycjonowanie ma taki sam cel jak każda usługa: Pozyskanie Klienta. Wiele osób nie do końca rozumie o co w tym chodzi więc chce po prostu sprawdzić usługę i zobaczyć czy warto zainwestować w pozycjonowanie. Tyle, że w przypadku tej usługi nie ma to najmniejszego sensu ponieważ:

  1. Pozycjonowanie jest usługą długoterminową i po miesiącu czy dwóch ciężko mówić o jakiś namacalnych korzyściach czyli zwiększeniu dochodów firmy. Pozycje mogą co prawda ulec poprawie, ale mnie - jako Klienta - interesują zyski, a nie patrzenie na wzrosty/spadki czy ruch na stronie internetowej.
  2. Nim zacznie się pozyskiwać linki trzeba stronę zoptymalizować - To kluczowy element pozycjonowania i nie wyobrażam sobie, żeby audyt SEO trwający od kilku godzin do nawet kilkunastu dni został przeprowadzony za darmo. Chyba że nie jest to robione dokładnie, bo inaczej firma szybko by padła.
  3. Nie chodzi o osiągnięcie krótkich lecz długotrwałych efektów - Można oczywiście w jeden miesiąc przełożyć kilkadziesiąt czy kilkaset linków na świeży serwis. Wtedy drogi są dwie: Bardzo szybko wzrosną pozycje albo Google dokładnie się przyjrzy działaniom. Wszystko powinno wyglądać naturalnie, a nie szybkie przyłożenie, żeby Klient zobaczył że to działa. Taki pośpiech nie raz kończył się tragicznie dla serwisu internetowego.

Tyle, że osoba nie mająca zielonego pojęcia o SEO nie zdaje sobie z tego sprawy. Wybiera darmowe pozycjonowanie i sprawdza jakie korzyści zostaną osiągnięte. Nie mam pojęcia jak wygląda ze strony firmy realizującej usługę kontakt z Klientem, ale pewnie idzie tam konkretne nawijanie makaronu na uszy bez względu czy udało się osiągnąć jakiś efekt czy nie.

Taka forma marketingu jest przewidziana na masę. Niech z 1000 Klientów tylko 50 zdecyduje się podpisać umowę (5%) i firma wyjdzie pewnie na swoje. Zawsze jest to jakaś rozwiązanie pozyskiwania Klientów i - obiektywnie patrząc - ma swoje korzyści finansowe, ale wizerunkowo w długiej perspektywie czasu wychodzi to słabo.

Zobaczmy jak to wygląda w praktyce. Jedna firma reklamuje się w Google ADS na frazę "darmowe pozycjonowanie". Nawet adres strony sugeruje, że jest to usługa darmowa. W dni pisania artykułu reklama prezentuje się tak:

darmowe pozycjonowanie stron przez 3 miesiące

Kusi żeby zapoznać się z ofertą prawda? No to sprawdzam jak to wygląda od środka i moim oczom ukazuje się ciekawa informacja.

Reklama w Google ADS jasno wskazuje, że 3 miesiące za darmo a już na stronie 30 dni? Nie jestem w stanie powiedzieć czy faktycznie odbywa się to bez podpisywania umowy, ale w magiczny sposób z 3 miesięcy Klient ma 30 dni. Daje trochę do myślenia czy jednak i tak byś skorzystał "z okazji"?

To co jeszcze daje do myślenia to brak na stronie takich informacji jak:

  • Nazwa firmy
  • Danych kontaktowych
  • Regulaminu
  • Podejrzane opinie (próbowałem znaleźć te firmy w Google, ale nie potrafiłem ich namierzyć)

Czy darmowe pozycjonowanie stron to okazja czy pułapka?

Nie spotkałem się do tej pory z pozycjonowaniem za darmo którego warunki sugerowałyby okazję. Może być pozycjonowanie bez opłat przez dany okres czasu po czym następuje przejście do rozliczeń (model często spotykany w telewizji kablowej czy u operatorów komórkowych). Wyobrażasz sobie, żeby ktoś za darmo postawił Ci dom i zapłacisz dopiero jak będziesz zadowolony? Albo za reklamę w telewizji pod warunkiem że zyski wzrosną o 50%?

U mnie pozycjonowanie stron internetowych jest usługą płatną. Najmniejszy budżet przy którym działam (jeśli po analizie konkurencji wychodzi, że ma to sens) to 1000 zł netto miesięcznie. Do tego trzeba doliczyć kwestię optymalizacji czyli tzw. audyt seo bo pozyskiwanie linków zewnętrznych ma dużo większy sens dopiero jak strona jest w pełni dostosowana pod kątem słów kluczowych i wytycznych wyszukiwarki Google.

Pozycjonowanie może być tańsze lub droższe. Mniej lub bardziej skuteczne. Jednak za darmo to jeszcze nie znalazłem takiej okazji, a chętnie sam bym swoje projekty bez opłat wypromował w sieci. Takie oferty nie koniecznie muszą być pułapką, ale prędzej zmarnowaniem czasu i narażeniem strony na wpadnięcie "pod oko" wyszukiwarce Google.

Czy samemu można pozycjonować stronę za darmo?

Oczywiście że tak. Wszystkie usługi które są dostępne można wykonać samemu: Postawić dom, złożyć komputer, naprawić samochód czy zbudować stronę internetową. Pytanie czy szybciej i ostatecznie taniej nie wyjdzie zlecenie przeprowadzenie danej usługi firmie bądź osobie która się w tym specjalizuje.

Jeżeli chcesz samemu pozycjonować swoją stronę i ograniczyć koszty do zera to jest to jak najbardziej wykonalne. Zerknij na artykuł w którym piszę jak za darmo pozyskać mocne linki SEO. Nie chcąc naprawdę wydać nic na pozycjonowanie, musisz czerpać wiedzę z blogów, for, portali społecznościowych, filmików na YouTube... Gdzie tylko się da. Proces będzie długi, ale innego wyjścia nie ma jeśli ma być za darmo.

To na co powinieneś zwrócić uwagę w pierwszej kolejności to:

Optymalizacja strony internetowej

Na to musisz poświęcić najwięcej czasu i do perfekcji pod kątem wizualnym i wyszukiwarki Google doprowadzić swoją stronę internetową. Metadane, nasycenie słowami kluczowymi, nawigacja na stronie, wielkość obrazków, szybkość strony internetowej na komputery i urządzenia mobilne, ilość nagłówków na stronie itd.

Jest wiele czynników przez które musisz przejść, żeby optymalizacja strony internetowej została perfekcyjnie przeprowadzona. Na to zawsze kładę duży nacisk zarówno przy Klientach jak i własnych projektach, bo wzrosty pozycji pojawiają się szybciej i zmniejsza się koszt na pozyskiwanie linków zewnętrznych.

Linkowanie wewnętrzne

Element optymalizacji strony, ale na tyle istotny i zaniedbywany przy optymalizacji, że osobno to podkreślam. Mało która strona posiada prawidłowe linkowanie wewnętrzne, a to nie tylko klucz do zatrzymania użytkownika dłużej na swojej stronie internetowej.Wtedy jest prawidłowy przepływ mocy SEO pomiędzy kluczowymi podstronami z punktu funkcjonowania biznesu.

Zauważ, że w każdym artykule który przeczytasz na stronie stosuję linkowanie wewnętrzne. W ten sposób powstaje pajęczyna z której korzysta nie tylko użytkownik ale i roboty Google. Do istotniejszych elementów mocniej linkuję, a do Tych mniej dla mnie istotnych słabiej. Jak to wygląda na Twojej stronie internetowej?

Pozyskiwanie linków do strony

Kiedy wszystko jest już super ogarnięte "od środka" przychodzi czas na pozyskanie linków zewnętrznych. Pamiętaj żeby pozyskiwać linki dofollow i linki nofollow w celu zbudowania "naturalnego" profilu linków. Nie śpiesz się. Niech linkowanie zewnętrzne sprawia pozór chaotycznego.

Pamiętaj że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym. Nie denerwuj się jak po kilku dniach pracy nie zobaczysz żadnych efektów. Może potrwać i kilka tygodni/kilka miesięcy nim je zobaczysz (zakładając że wcześniej pozyskasz sporo wiedzy na ten temat).

Uczciwie na koniec ostrzegam, że pozycjonując bez dużej wiedzy i doświadczenia jest większe ryzyko, że wpędzisz stronę w kłopoty. Nie chcę Cię zniechęcić, ale najpierw zdobądź jak najwięcej wiedzy i - dla bezpieczeństwa - spróbuj ją stosować na innej witrynie niż firmowa.

To by było tyle. Tylko pamiętaj, żeby nie mieć do mnie pretensji jeśli własnymi siłami nie uda Ci się wypozycjonować strony. Życzę Ci oczywiście - jak najbardziej szczerze - sukcesów i stabilnych, wysokich pozycji. Powodzenia.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Kanibalizacja słów kluczowych powodem spadków w Google

    Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją wykryć? Jak sobie z nią radzić? Ogromna liczba stron internetowych ma prędzej czy później problem z kanibalizacją. Blog na którym właśnie czytasz ten artykuł nie jest wyjątkiem. Pokażę Ci na "żywym" przykładzie w jaki sposób można szybko poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych. Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce […]

    Czytaj artykuł
    UWAŻAJ na telefony od agencji marketingowych

    We wtorek 4 maja, odbyłem ciekawą rozmowę z agencją marketingową. Regularnie co jakiś czas dzwoni do mnie jakiś "ekspert" od marketingu, który chce mi "pomóc" (najczęściej jest to handlowiec, który wie tyle o marketingu co ja o balecie). Jak wyglądała rozmowa trwająca 12 minut? Co takiego mi zaoferowano, że ciśnienie niebezpiecznie mi się podniosło? Jechałem […]

    Czytaj artykuł
    Najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania - Jak wybrać?

    Wybór odpowiednich słów kluczowych to podstawa strategii pozycjonowania. Wiele osób próbujących pozycjonowania na własną rękę, jak i agencji marketingowych, poświęca stanowczo zbyt mało czasu na analizę słów kluczowych. To właśnie odpowiedni wybór słów kluczowych ma decydujący wpływ na skuteczność działań SEO. Krok po kroku pokażę Ci jak ważne są słowa kluczowe. Wykonanie dobrej analizy słów […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377