Często można natrafić w internecie na usługę darmowego pozycjonowania stron internetowych. Życie nauczyło mnie, że jeżeli "coś jest za darmo", to przeważnie trzeba będzie za to dużo więcej zapłacić w przyszłości. Czy tak samo jest w przypadku darmowego pozycjonowania strony?
Czy firmy oferujące pozycjonowanie za darmo to dla klientów świetna okazja? A może to zmyślna pułapka, za którą w przyszłości trzeba będzie słono zapłacić? Przeczytaj artykuł i zobacz, co ja o tym wszystkim myślę.
Nic tak nie przyciąga potencjalnych klientów jak atrakcyjna cena, promocja, rabaty czy gratisy. No, chyba że właśnie można otrzymać coś całkowicie za darmo. Bo jakim cudem można stracić cokolwiek na czymś, co przecież jest za darmo?
Darmowe pozycjonowanie ma taki sam cel jak każda usługa: pozyskanie klienta. Wiele osób nie do końca rozumie, o co w tym chodzi, więc chcą po prostu sprawdzić usługę i zobaczyć, czy warto zainwestować w pozycjonowanie.
W przypadku tej usługi, jednak, nie ma to najmniejszego sensu, ponieważ:
No dobrze, ale skoro pozycjonowanie jest za darmo, to przecież nic się nie ryzykuje. Nie będzie efektów? Nie podpiszesz umowy. Będą efekty? Rozważysz podpisanie umowy, bo cena musi być atrakcyjna. Masz dobrą pozycję do negocjacji i to Ty rozdajesz karty... prawda?
Ostrzegam przed korzystaniem z pozycjonowania za darmo czy za symboliczną złotówkę. Jeżeli mimo tego chcesz spróbować, to koniecznie przeczytaj regulamin i poszukaj informacji o danej firmie w internecie.
Załóżmy, że pozycjonowanie za darmo nic nie dało i nie związało Cię umową z firmą (radzę na to bardzo uważać). Minęło kilka miesięcy i koniec współpracy. Wiesz, ile tak naprawdę Cię to kosztowało i będzie w przyszłości kosztować? Już wyliczam:
Oczywiście, równie dobrze w ten sam sposób może się skończyć pozycjonowanie odpłatne. Tyle że gdzie jest Twoim zdaniem większe ryzyko? Prędzej zawali robotę firma, która robi pozycjonowanie za pieniądze czy za darmo?
Nie spotkałem się do tej pory z pozycjonowaniem za darmo, którego warunki sugerowałyby jakąkolwiek okazję. Może być ewentualnie pozycjonowanie bez opłat przez dany okres czasu, po czym automatycznie następuje przejście do płatności lub kara za rozwiązanie umowy.
Czy ktoś postawi Ci dom za darmo? Zatankujesz samochód za darmo? Zrobisz za darmo zakupy w sklepie spożywczym? Jeżeli Twoja firma świadczy usługi lub sprzedaje produkty całkowicie za darmo, to daj mi znać. Chętnie skorzystam 🙂 .
Pozycjonowanie za darmo porównałbym do kupienia zdrapki na losowanie. Dla jednej osoby okaże się to świetna okazja i zgarnie główną nagrodę. Dla ogromnej większości osób będzie to strata czasu i pieniędzy. Jeśli chcesz, ryzykuj. To Twój biznes i Twoje pieniądze.
Możesz spróbować pozycjonować stronę własnymi siłami. Jeśli nie ma dużej konkurencji w Twojej branży, to ma to sens. Tak czy inaczej, nie będzie to pozycjonowanie za darmo, ponieważ:
Tutaj ważna informacja dla Ciebie. Jeśli nie ma dużej konkurencji, to nie musisz stawać się ekspertem, żeby wypozycjonować stronę. Wystarczą podstawy i niewielki budżet na ewentualne linkowanie zewnętrzne.
Poniżej zamieszczam trzy główne etapy, które musisz opanować, żeby wypozycjonować stronę internetową własnymi siłami:
Na to musisz poświęcić najwięcej czasu. Strona internetowa musi być idealnie dopracowana pod kątem wytycznych wyszukiwarki Google i klienta. Metadane, nasycenie słowami kluczowymi, nawigacja na stronie, wielkość obrazków, szybkość strony internetowej na komputery i urządzenia mobilne, ilość nagłówków na stronie itp.
Jest od cholery elementów które trzeba dopieścić, żeby strona internetowa była diamentem od środka. Na to zawsze kładę duży nacisk przy stronach internetowych. To podstawa wpływająca na jakość sprzedaży, stabilność efektów pozycjonowania i koszt działań zewnętrznych.
Odpłatnie taką usługę określa się jako audyt SEO, czyli sprawdzenie strony pod kątem wytycznych wyszukiwarki Google i dobrych praktyk pozycjonowania. Strona musi być elegancko przygotowana. Inaczej pozycjonowanie będzie przynosiło słabe efekty.
Element optymalizacji strony, ale na tyle istotny i zaniedbywany przy optymalizacji, że osobno to podkreślam. Mało która strona ma prawidłowe linkowanie wewnętrzne. Utrzymanie porządku i dbanie o wzmacnianie kluczowych podstron ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania.
Zauważ, że w każdym artykule, który przeczytasz na stronie, stosuję linkowanie wewnętrzne (pod artykułem). W ten sposób powstaje pajęczyna, z której korzysta nie tylko użytkownik, ale i roboty Google. Do podstron istotnych u mnie na sprzedaż linkuję mocniej. Jak u Ciebie wygląda ta "pajęczyna"?
Kiedy wszystko jest już super ogarnięte od środka, przychodzi czas na pozyskanie linków zewnętrznych. Pamiętaj, aby pozyskiwać linki dofollow i linki nofollow w celu zbudowania "naturalnego" profilu linków. Nie spiesz się! To nie jest sprint, tylko maraton.
Pamiętaj, że pozycjonowanie to długotrwały proces. Nie denerwuj się, jeśli po kilku dniach pracy nie zobaczysz żadnych efektów. Może upłynąć kilka tygodni lub miesięcy, zanim zobaczysz efekty, pod warunkiem że pozycjonowanie jest prawidłowo ogarnięte.
Jeszcze raz poinformuję, żeby później nie było płaczu. Moim zdaniem, decyzja o pozycjonowaniu za darmo lub na własną rękę, to duże ryzyko. Są pewne kwestie, na których oszczędzanie nie jest opłacalne.
Od 2011 roku zajmuję się pozycjonowaniem stron, więc widziałem już wiele rzeczy. Czy warto decydować się na pozycjonowanie za darmo? Z perspektywy wykonawcy, który oferuje takie usługi, może to mieć sens, bo można pozyskać od groma klientów. Jednak z perspektywy klienta uważam, że ryzyko jest zbyt duże.
To, że ten artykuł pojawia się na wyszukiwarce pod frazą "pozycjonowanie za darmo" i jej bliskimi synonimami, nie jest przypadkowe. Mocne linkowanie wewnętrzne/zewnętrzne i wartościowa treść odgrywają tutaj kluczową rolę.
Bez zmian. Dalej jak się wpisze ”pozycjonowanie za darmo”, ”darmowe pozycjonowanie”, itp. to artykuł wyskakuje na bardzo wysokich pozycjach. Jeżeli chcesz, żebym to ja zajął się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej, to najpierw zobacz mój cennik pozycjonowania. U mnie pozycjonowanie nie jest - i nigdy nie będzie - za darmo.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone