Jak sądzisz? Twoje nazwisko czy Twoja nazwa firmy lepiej się nadaje do zbudowania silnej marki? Rozpoczynając swoją przygodę z własnym biznesem, osoby rzadko kiedy podejmują słuszną decyzję (Jak ja zaczynałem, to też popełniłem błąd). Nie dam Ci gotowej odpowiedzi na to pytanie. Chcę żebyś sam dzięki informacjom w tym artykule stwierdził które rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze.
Na potrzeby tego artykułu sprawdziłem losowo 50 blogów firmowych aby sprawdzić czy prowadzą bloga jako marka czy konkretna osoba . Będzie więc trochę statystyk rzucających więcej światła na to pytanie. Przed podjęciem ważnych decyzji biznesowych dobrze jest sprawdzić jakie rozwiązanie wybrali inni, którzy mają znacznie więcej doświadczenia w danej branży niż Ty.
Sprawdzone przeze mnie blogi firmowe:
10 warsztatów samochodowych
5 hydraulików
10 pozycjonowanie stron
10 telefony komórkowe
10 marketing
10 chwilówki
Blog firmowy - Jeżeli nie było żadnego autora lub była nim nazwa firmy. Do tego zaliczałem również jako autora "admin" i tym podobne, bo to nie wiele mówi.
Blog osobowy - Jeżeli na stronie firmowej blog jest prowadzony pod danymi osobowymi lub pseudonimem.
Najwięcej blogów firmowych prowadzonych z danymi autorów publikacji były w branży:
Pozycjonowanie - 7 na 10 blogów firmowych
Marketing - 6 na 10 blogów firmowych
Telefony komórkowe - 4 na 10 blogów firmowych
Hydraulik - 2 na 5 blogów firmowych
Najmniej blogów firmowych z danymi autorów publikacji było w branży:
Mechanik samochodowy - 0 na 10
Chwilówki - 0 na 5
Najbardziej interesujące są blogi hydrauliczne i mechaników samochodowych (nie oceniam jakości i ilości wpisów). Przecież w tych zawodach poleca się często "konkretnego człowieka" a nie firmę? Trochę mnie to zaskoczyło a Ty jak uważasz?
Patrząc na statystykę można stwierdzić, że na stronie firmowej lepiej prowadzić bloga typowo jako firma, a nie bawić się w autorów. Tylko pamiętaj, że nie wolno patrzeć ślepo na statystykę, tylko trzeba ją jeszcze prawidłowo zinterpretować.
Branże znające się na reklamie (pozycjonowanie i marketing) na 20 blogów, w 13 stosują formę osobową. Mechanik samochodowy czy hydraulik może nie mieć pojęcia o budowaniu marki (mój tata jest hydraulikiem i według niech wystarczy po prostu robić swoje i tyle). Wniosek wyciągnij sam a ja przejdę do plusów i minusów danego bloga na stronie firmowej.
Blog osobisty - plusy i minusy
Z człowiekiem znacznie szybciej tworzy się więź niż z daną firmą. Są wyjątki, ale to przeważnie duże marki jak Apple, Sony, Netflix itd. Gdzie już do marki można się przywiązać, ale ich budżet na marketing jest niewyobrażalny dla przeciętnego śmiertelnika.
Chodzisz do konkretnego fryzjera, czy konkretnej firmy? Prędzej kupisz produkt bo polecił Ci ktoś ze znajomych, czy z powodu reklamy w telewizji? Bardzo dużo firm którym realizuję pozycjonowanie, to moi znajomi jeszcze z czasów gdy nie sprzedawali mi alkoholu w sklepie.
Plusy są ogromne, ale przeważnie tak bywa że to co jest największą siłą może być jednocześnie największym minusem. Pisząc bloga pod swoim imieniem i nazwiskiem (często też ze swoim zdjęciem), musisz liczyć się z tym że jak "dasz ciała" to ucierpi Twój wizerunek i reputacja. Nazwę firmy zawsze możesz zmienić. Operacja plastyczna czy nazwisko to już trochę bardziej bolesna zmiana 🙂
Właściciel firmy niekoniecznie musi się znać na swojej branży. Wystarczy zatrudnić odpowiednich pracowników. Wtedy lepiej prowadzić bloga w postaci typowo firmowej (chyba że Twoim pracownikiem jest ktoś z dużą reputacją w środowisku).
Blog firmowy - plusy i minusy
Nie koniecznie Ty musisz wtedy pisać artykuły na blogu. Mogą to robić pracownicy, agencja marketingowa, copywriter itd. Znacznie szybciej wtedy blog się rozwija. To czy wstawiać artykuły napisane przez kogoś jako swoje własne, to kwestia moralna każdego przedsiębiorcy (i praw autorskich). Na moim innym blogu zamieszczam od czasu do czasu artykuły sponsorowane, ale mocno jest zaznaczone że to nie ja jestem twórcą.
Minusem jest brak budowania wizerunku swojej osoby czy pozycji eksperta/specjalisty danej branży. To ogromny minus, ale czasami jest to nieuniknione. Wszystko zależy od Twojej wiedzy w danej branży i czy potrafisz pisać tak, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej.
Prowadzę wiele projektów biznesowych i na nich bloga jest prowadzony jak typowo firmowy (nie ja tam piszę i średnio znam się na tematyce). Przynoszą one zyski, więc to rozwiązanie też się jak najbardziej sprawdza. Bycie specjalistą czy ekspertem we wszystkim jest moim zdaniem niemożliwe.
To blog osobisty czy firmowy będzie lepszy do budowania siły marki?
Tak jak pisałem na początku: Ty musisz podjąć decyzję która forma w Twoim przypadku lepiej się sprawdzi. Gdybym założył firmę hydrauliczną, to w życiu bym nie podpisał się pod artykułem na blogu swoim imieniem i nazwiskiem, bo tylko bym się zbłaźnił. Za to jako specjalista od marketingu mogę pokazać twarz i dane osobowe. W tym temacie siedzę od 2011 roku, więc trochę już czasu minęło.
Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Jak zakładałem agencję marketingową to bloga prowadziłem w formie typowo firmowej a nie osobowej. To był błąd, którego nie popełnię (wkrótce zamiast działalności jednoosobowej będzie spółka z o.o. i tam blog będzie linkiem wychodzącym do właśnie tego bloga o marketingu)
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Odkryj w sobie kota marketingu
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]
Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]
Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]
Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]
CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]
Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.