logo-lembicz

Co buduje markę lepiej: blog osobisty czy firmowy?

2 listopada 2020

Jak sądzisz? Twoje nazwisko czy Twoja nazwa firmy lepiej się nadaje do zbudowania silnej marki? Rozpoczynając swoją przygodę z własnym biznesem, osoby rzadko kiedy podejmują słuszną decyzję (Jak ja zaczynałem, to też popełniłem błąd). Nie dam Ci gotowej odpowiedzi na to pytanie. Chcę żebyś sam dzięki informacjom w tym artykule stwierdził które rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze.

Na potrzeby tego artykułu sprawdziłem losowo 50 blogów firmowych aby sprawdzić czy prowadzą bloga jako marka czy konkretna osoba . Będzie więc trochę statystyk rzucających więcej światła na to pytanie. Przed podjęciem ważnych decyzji biznesowych dobrze jest sprawdzić jakie rozwiązanie wybrali inni, którzy mają znacznie więcej doświadczenia w danej branży niż Ty.

Sprawdzone przeze mnie blogi firmowe:

  • 10 warsztatów samochodowych
  • 5 hydraulików
  • 10 pozycjonowanie stron
  • 10 telefony komórkowe
  • 10 marketing
  • 10 chwilówki

Blog firmowy - Jeżeli nie było żadnego autora lub była nim nazwa firmy. Do tego zaliczałem również jako autora "admin" i tym podobne, bo to nie wiele mówi.

Blog osobowy - Jeżeli na stronie firmowej blog jest prowadzony pod danymi osobowymi lub pseudonimem.

Najwięcej blogów firmowych prowadzonych z danymi autorów publikacji były w branży:

  • Pozycjonowanie - 7 na 10 blogów firmowych
  • Marketing - 6 na 10 blogów firmowych
  • Telefony komórkowe - 4 na 10 blogów firmowych
  • Hydraulik - 2 na 5 blogów firmowych

Najmniej blogów firmowych z danymi autorów publikacji było w branży:

  • Mechanik samochodowy - 0 na 10
  • Chwilówki - 0 na 5

Najbardziej interesujące są blogi hydrauliczne i mechaników samochodowych (nie oceniam jakości i ilości wpisów). Przecież w tych zawodach poleca się często "konkretnego człowieka" a nie firmę? Trochę mnie to zaskoczyło a Ty jak uważasz?

Patrząc na statystykę można stwierdzić, że na stronie firmowej lepiej prowadzić bloga typowo jako firma, a nie bawić się w autorów. Tylko pamiętaj, że nie wolno patrzeć ślepo na statystykę, tylko trzeba ją jeszcze prawidłowo zinterpretować.

Branże znające się na reklamie (pozycjonowanie i marketing) na 20 blogów, w 13 stosują formę osobową. Mechanik samochodowy czy hydraulik może nie mieć pojęcia o budowaniu marki (mój tata jest hydraulikiem i według niech wystarczy po prostu robić swoje i tyle). Wniosek wyciągnij sam a ja przejdę do plusów i minusów danego bloga na stronie firmowej.

Blog osobisty - plusy i minusy

Z człowiekiem znacznie szybciej tworzy się więź niż z daną firmą. Są wyjątki, ale to przeważnie duże marki jak Apple, Sony, Netflix itd. Gdzie już do marki można się przywiązać, ale ich budżet na marketing jest niewyobrażalny dla przeciętnego śmiertelnika.

Chodzisz do konkretnego fryzjera, czy konkretnej firmy? Prędzej kupisz produkt bo polecił Ci ktoś ze znajomych, czy z powodu reklamy w telewizji? Bardzo dużo firm którym realizuję pozycjonowanie, to moi znajomi jeszcze z czasów gdy nie sprzedawali mi alkoholu w sklepie.

Plusy są ogromne, ale przeważnie tak bywa że to co jest największą siłą może być jednocześnie największym minusem. Pisząc bloga pod swoim imieniem i nazwiskiem (często też ze swoim zdjęciem), musisz liczyć się z tym że jak "dasz ciała" to ucierpi Twój wizerunek i reputacja. Nazwę firmy zawsze możesz zmienić. Operacja plastyczna czy nazwisko to już trochę bardziej bolesna zmiana 🙂

Właściciel firmy niekoniecznie musi się znać na swojej branży. Wystarczy zatrudnić odpowiednich pracowników. Wtedy lepiej prowadzić bloga w postaci typowo firmowej (chyba że Twoim pracownikiem jest ktoś z dużą reputacją w środowisku).

Blog firmowy - plusy i minusy

Nie koniecznie Ty musisz wtedy pisać artykuły na blogu. Mogą to robić pracownicy, agencja marketingowa, copywriter itd. Znacznie szybciej wtedy blog się rozwija. To czy wstawiać artykuły napisane przez kogoś jako swoje własne, to kwestia moralna każdego przedsiębiorcy (i praw autorskich). Na moim innym blogu zamieszczam od czasu do czasu artykuły sponsorowane, ale mocno jest zaznaczone że to nie ja jestem twórcą.

Minusem jest brak budowania wizerunku swojej osoby czy pozycji eksperta/specjalisty danej branży. To ogromny minus, ale czasami jest to nieuniknione. Wszystko zależy od Twojej wiedzy w danej branży i czy potrafisz pisać tak, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej.

Prowadzę wiele projektów biznesowych i na nich bloga jest prowadzony jak typowo firmowy (nie ja tam piszę i średnio znam się na tematyce). Przynoszą one zyski, więc to rozwiązanie też się jak najbardziej sprawdza. Bycie specjalistą czy ekspertem we wszystkim jest moim zdaniem niemożliwe.

To blog osobisty czy firmowy będzie lepszy do budowania siły marki?

Tak jak pisałem na początku: Ty musisz podjąć decyzję która forma w Twoim przypadku lepiej się sprawdzi. Gdybym założył firmę hydrauliczną, to w życiu bym nie podpisał się pod artykułem na blogu swoim imieniem i nazwiskiem, bo tylko bym się zbłaźnił. Za to jako specjalista od marketingu mogę pokazać twarz i dane osobowe. W tym temacie siedzę od 2011 roku, więc trochę już czasu minęło.

Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Jak zakładałem agencję marketingową to bloga prowadziłem w formie typowo firmowej a nie osobowej. To był błąd, którego nie popełnię (wkrótce zamiast działalności jednoosobowej będzie spółka z o.o. i tam blog będzie linkiem wychodzącym do właśnie tego bloga o marketingu)

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł
    Franczyza wzmacnia czy osłabia siłę marki?

    "Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki? Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. […]

    Czytaj artykuł
    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?

    Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www o takim poziomie trudności nie wymaga dużych nakładów czasu pracy i umiejętności. Do stworzenia takiej prostej strony internetowej nie potrzeba programisty. Wystarczy nawet zwykły darmowy […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki Strategia błękitnego oceanu

    Długo mi się zeszło z przeczytaniem książki "Strategia błękitnego oceanu". Nie z powodu ilości stron, bo było ich raptem delikatnie ponad 300. To analizy i przemyślenia w trakcie czytania tej książki, zajęły mi ogromną ilość czasu 🙂 . Nie jest to typowa książka o marketingu. "Błękitny ocean" oznacza przestrzeń pozbawioną licznej konkurencji. Nie ma tam […]

    Czytaj artykuł
    Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

    Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją? Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie Warszawa
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)