Wybór odpowiednich słów kluczowych to podstawa strategii pozycjonowania. Wiele osób próbujących pozycjonowania na własną rękę, jak i agencji marketingowych, poświęca stanowczo zbyt mało czasu na analizę słów kluczowych. To właśnie odpowiedni wybór słów kluczowych ma decydujący wpływ na skuteczność działań SEO.
Krok po kroku pokażę Ci jak ważne są słowa kluczowe. Wykonanie dobrej analizy słów kluczowych jest czasochłonnym zajęciem, ale koniecznym. Im lepiej zostaną określone słowa kluczowe do działań SEO, tym szybciej strona internetowa zacznie generować wartościowy ruch. Źle dobrane słowa kluczowe to strata ogromnej ilości czasu i pieniędzy.
O co chodzi w słowach kluczowych?
Wszystko to co zostaje wpisane do wyszukiwarki Google aby odnaleźć informacje, określamy jako słowa kluczowe. Słowa kluczowe (z angielskiego keywords) określane są jako frazy lub frazy kluczowe. Wyróżniamy kilka typów słów kluczowych w odniesieniu do SEO:
Słowa kluczowe brandowe
W przypadku tego bloga, brand (marka, nazwa firmy) to Lembicz i Michał Lembicz. Frazy brandowe najczęściej wpisywane są w Google przez użytkowników, którzy:
Nie do końca pamiętają adres strony internetowej, ale wiedzą o którą markę/firmę chodzi, np: (Blog Lembicz)
Jeżeli Twoja marka/nazwa firmy jest unikalna, to nie trzeba większych działań SEO, aby znalazła się na wysokich wynikach w Google na brandowe frazy kluczowe. Dlatego warto zadbać o to, aby brand był unikalny i jednocześnie łatwo zapadał w pamięci.
Ogólne słowa kluczowe
Są to krótkie, mało precyzyjne, składające się maksymalnie z 3 wyrazów słowa kluczowe. Takie ogólne słowa kluczowe wpisują przeważnie osoby, nie mające dokładnie określonych preferencji. Najczęściej takie ogólne słowa kluczowe mają ogromną liczbę wyszukiwań (mnóstwo osób wpisuje takie ogólne frazy w Google).
Wielu właścicieli stron popełnia błąd, chcąc mieć stronę internetową widoczną właśnie na te ogólne frazy. Nie bierze pod uwagę tego, że:
Takie słowa kluczowe są oblegane (przeważnie) przez duże marki, dysponujące ogromnym budżetem na SEO.
Im ogólniejsze słowa kluczowe tym mniejszy współczynnik sprzedaży.
Potrzeba dużego budżetu i ogromnej, czasami liczonej latami cierpliwości.
Z tego powodu ja zawsze odradzam koncentrowanie działań SEO w pierwszej kolejności na ogólnych frazach. W późniejszym etapie, można spróbować sięgnąć po takie ogólne frazy, ale na początku trzeba skoncentrować się na słowach kluczowych, które mogą szybko zyskać widoczność i wygenerować zyski.
Słowa kluczowe Long-Tail
Lont-tail czyli tzw. długi ogon. Szerzej pisałem o tym w artykule O co chodzi w pozycjonowaniu na długi ogon. Są to precyzyjne słowa kluczowe, składające się z ponad 3 wyrazów. Im większa liczba wyrazów, tym bardziej konkretniej określony cel szukania. Mniejsza ilość wyszukiwań, ale duża szansa na pozyskanie klienta (pod warunkiem dostarczenia wartości odpowiadającej zapytaniu).
PRZYKŁADOWE SŁOWA KLUCZOWE LONG-TAIL
Tanie mieszkania pod Warszawą
Ile kalorii dziennie żeby szybko schudnąć
Jak dobrać buty do biegania
Kredyty hipoteczne bez wkładu własnego
Na moim blogu przykładowym słowem kluczowym typu Long Tail może być skuteczna reklama w internecie gdzie w dniu tworzenia artykuły jestem na 3 pozycji w Google (szacunkowo ok. 50 wyszukiwań miesięcznie). Frazami long-tail są przeważnie pytania lub precyzyjnie określone usługi/produkty.
Blog Lembicz.pl jest właśnie widoczny na frazy kluczowe typu long-tail. Na ogólne słowa kluczowe nie ma na razie większej widoczności i długo tak pozostanie. Nie dysponuję takim budżetem, aby rywalizować z dużymi agencjami marketingowymi. Wolę dobrać słowa kluczowe, na które znacznie szybciej można zyskać widoczność w Google i dotrzeć do docelowej grupy odbiorców.
Jak dobrać wartościowe słowa kluczowe?
Już wiesz, że odpowiednie słowa kluczowe to podstawa działań SEO. Gwarantuję Ci, że kiepsko wykonana analiza słów kluczowych, będzie widoczna w postaci braku widoczności w Google lub słabej sprzedaży. Pokażę Ci w jaki sposób ja dokonuję wyboru danego słowa kluczowego na przykładzie bloga Lembicz.pl
Krok 1: Jak znaleźć dobre słowo kluczowe
Ciężko bez narzędzi znaleźć trafne słowo kluczowe, które nie miałoby dużej konkurencji i miało bezpośredni/pośredni wpływ na sprzedaż. Najłatwiej - i jednocześnie - najszybciej jest przeanalizować widoczność konkurencji. W ten sposób najłatwiej otrzymamy dużą liczbę słów kluczowych do dalszej analizy.
Ja w tym celu korzystam z płatnego narzędzia SENUTO. Oszczędzam mnóstwo czasu na szukanie słów kluczowych pod które powinienem utworzyć artykuł na blogu. To narzędzie ma mnóstwo innych zastosować, z których korzystam każdego dnia pracy.
W ten sposób znalazłem słowo kluczowe "jak pozyskiwać klientów", gdzie aktualnie jestem na 24 miejscu w Google. Frazami long-tail są przeważnie pytania lub precyzyjnie określone usługi/produkty. To słowo kluczowe pozwoli mi dotrzeć do osób/firm, które mogą być zainteresowane skorzystaniem z moich odpłatnych usług marketingowych. Też potrzeba czasu, aby na "długi ogon" strona była widoczna, ale nieporównywalnie szybciej się to dzieje niż na frazy ogólne.
Słowa kluczowe możesz znaleźć też ZA DARMO korzystając z poniższych rozwiązań. Jest mnóstwo programów do znalezienia słów kluczowych (darmowych i płatnych). Nie musisz sugerować się moją propozycją, tylko znaleźć ten, który najbardziej będzie Ci pasować.
KeywordTool.io - W darmowej wersji nie zobaczysz szacunkowej ilości wyszukiwań, konkurencyjności czy trendów.
Ubersuggest - Działa bardzo podobnie co sugestie Google. Bardzo przyjemne narzędzie.
Zawsze możesz po prostu skorzystać z wyszukiwarki Google. Wpisując dane słowo kluczowe, Google podpowie Ci możliwe odpowiedzi (czyli to, co wpisują użytkownicy), np:
Im więcej zgromadzisz wartościowych dla Twojego biznesu słów kluczowych tym lepiej. Kilkadziesiąt fraz to absolutne minimum. Idealnie jak Twoja lista będzie miała kilkaset/kilka tysięcy słów kluczowych nim przejdziesz do kroku drugiego.
Krok 2: Pogrupowanie słów kluczowych
Mając utworzoną pokaźną liczbę fraz, należy je posegregować w grupy. Bardzo możliwe, że kilka słów kluczowych powinno zostać zawartych na jednej stronie, bo będą bliskoznaczne. Dobrym przykładem jest tutaj fraza o której wspominałem wcześniej (tania reklama w internecie). Artykuł nie jest widoczny tylko na to słowo kluczowe, ale łącznie na 19 fraz.
Zobacz, że te słowa kluczowe są mocno powiązane z główną frazą tego artykułu. To efekt uboczny solidnie napisanej treści pod kątem SEO i innych czynników. Najważniejsze w tym kroku to wiedzieć, które słowa kluczowe mają znaleźć się na danej podstronie. Inaczej może dojść do kanibalizacji słów kluczowych:
Na potrzeby artykułu doprowadziłem do takiej małej kanibalizacji. Zobacz jak duży spadek pozycji jest przez takie zagranie. Nie opłaca się tak robić i trzeba na to bardzo uważać. O tym jak się to naprawia, napiszę 3 maja 2021 roku (według planu).
Krok 3: Sprawdzenie konkurencyjności słowa kluczowego
Chciałbym przebić się z blogiem na wysoką pozycje na frazę pozycjonowanie stron w Google. Tylko, że tam jest taka konkurencja, że zajęłoby to bardzo dużo czasu i pieniędzy. Dużo szybciej i łatwiej przebić się na mniej konkurencyjne słowa kluczowe, które też mogą pozyskać mi klientów. Dlatego trzeba przeprowadzić analizę konkurencyjności wybranych przez w kroku pierwszym słów kluczowych.
Najłatwiej po prostu wpisać dane słowo kluczowe w Google i zobaczyć kto zajmuje czołowe pozycje. W większości przypadków od razu widać, że konkretna fraza kluczowa nie ma sensu, bo trzeba "bić się" z dużymi markami, jak Allegro, Amazon, Ceneo, Ikea, Morele, Empik, itd.
Po mocno konkurencyjne słowa kluczowe można sięgnąć, jak już działania marketingowe wpłyną na wzrost sprzedaży. Zacząć od łatwych fraz i stopniowo iść w kierunku tych trudniejszych, aby zwiększanie budżetu na SEO nie generowało strat, tylko było pokrywane już z części zysków.
Może się okazać, że dane słowo kluczowe wydaje się proste. Dla pewności dobrze sprawdzić jaką ilość linków zewnętrznych pozyskują te strony, bo można się niemile zaskoczyć. Do tego używa się już innych narzędzi jak Ahrefs, Majestic czy SurferSEO (ten ostatni nie ma jeszcze mocno rozwiniętej tej funkcjonalności).
Do prawidłowej oceny konkurencyjności słów kluczowych potrzeba nie tylko narzędzi, ale i wiedzy. Podane przeze mnie rozwiązanie, zostało mocno uproszczone. Bardzo dużo czynników analizuje się w celu określenia konkurencyjności i szacowanej opłacalności słowa kluczowego.
Struktura strony internetowej a słowa kluczowe
Ostatnim elementem jest zaplanowanie ułożenia słów kluczowych i linkowania wewnętrznego pomiędzy podstronami. Dokładniej pisałem o tym w artykule Linkowanie wewnętrzne istotnym elementem w SEO. Jest to kolejny element na który nie poświęca się zbytnio uwagi, a ma ogromny wpływ na widoczność w wynikach organicznych.
W tym artykule, do tego momentu znajduje się 6 linków wewnętrznych. Nigdy nie określam minimalnej/maksymalnej ilości. Wystarczy starać się, aby odnośniki kierowały do podstron, które - z punktu widzenia odbiorcy - będą miały wartość dodatnią. Trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem i pamiętać, że stronę odwiedzają potencjalni klienci, a nie tylko roboty wyszukiwarki Google 🙂 .
Najważniejsze jest to, że wiesz "gdzie" powinny trafić wybrane słowa kluczowe, a więc możesz zaplanować całą strukturę strony internetowej, sklepu czy bloga. Wzrosty na dane słowa kluczowe, to już kwestia optymalizacji treści i pozyskiwania wartościowych linków zewnętrznych. Im dokładniej wybierzesz słowa kluczowe, tym lepiej (szybciej, taniej, stabilniej) pójdą dalsze działania SEO.
Ciekawostka
Ten artykuł ma być widoczny na frazę "słowa kluczowe" a więc jest to fraza ogólna. Konkurencja jest troszkę mocniejsza niż zwykle, ale przyszła pora na stopniowe zwiększanie trudności fraz 😉 . Do fraz kluczowych najwyższego kalibru jeszcze daleka droga. Pamiętaj aby mierzyć siły na zamiary. Nie ma sensu od razu bić się z większymi od siebie i przepalać budżet.
Potencjał słów kluczowych z długiego ogona jest ogromny. W każdej branży można znaleźć mnóstwo wartościowych fraz, które nie mają dużej konkurencji. Właśnie dlatego trzeba na analizę słów kluczowych poświęcić dużo czasu, i pod ich kątem zaplanować całą strategię dalszych działań marketingowych.
Aktualizacja 7.12.2021
Przez chwilę artykuł był już widoczny w TOP 10 wyszukiwarki Google na "słowa kluczowe" 🙂 . Kompletnie wcale się na tym nie koncentruję, a idzie to siłą rozpędu. Artykuł stworzony przez wcześniej wybrany zestaw słów kluczowych z istotnymi dla szukającego informacjami - To klucz do wysokich pozycji.
Pamiętaj, że w przypadku typowo fraz usługowych, nie musisz tworzyć poematu Szekspira. Zobacz ile treści mają moje poszczególne usługi marketingowe. Nie jest tego dużo, a już jak porównasz ilość znaków z tym artykułem, to wyjdzie przerażająca mała ilość znaków.
Efekty koncentrowania się w pierwszej kolejności na nieobleganych słowach kluczowych? U mnie tak to obecnie wygląda:
Aktualne na dzień 7.12.2021
Ruch wartości 10 500 zł z Google ADS osiągnąłem przeznaczając na pozycjonowanie 1348 zł netto miesięcznie PLUS mnóstwo czasu na analizę słów kluczowych i tworzenie artykułów. Swojego czasu tutaj nie liczę, bo pisanie o marketingu na blogu sprawia mi mnóstwo radochy.
Nie śpieszy mi się z widocznością na słowa kluczowe wysokiego kalibru. Na brak klientów nie mogę narzekać, a trzeba mierzyć siły na zamiary. W swoim czasie będę widoczny i na te słowa kluczowe sprowadzające klientów lawinowo. Cierpliwość to podstawa. Pamiętaj o tym.
Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Głodny marketingowej wiedzy?
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]
Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych sytuacjach. Jaki sens ma w ogóle depozycjonowanie strony? Płacić za obniżanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Przecież to jest bez sensu! Takie negative SEO okazuje […]
Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Ta strona korzysta z ciasteczek, czyli musisz kliknąć żeby nie było. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności