logo-lembicz

Linkowanie wewnętrzne istotnym elementem w SEO

3 grudnia 2020

Bardzo dużo czasu poświęcam na zaplanowanie i wdrożenie linkowania wewnętrznego. Czy to mój własny projekt czy strona Klienta - Linkowanie wewnętrzne musi być na wysokim poziomie. Dlaczego poświęcam na to tak dużo czasu? Czy jest to istotne nie tylko dla wyszukiwarki Google, ale również dla odwiedzających stronę? Jaką moc mają linki wewnętrzne? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Poprawne linkowanie wewnętrzne przypomina solidną pajęczynę

pajęczyna przykładem linkowania wewnętrznego

Jeżeli pająk nie przyłoży się przy budowaniu pajęczyny, mucha może łatwo się z niej wydostać (o ile w ogóle w nią wpadnie). Ostatecznie pająk padnie z głodu, bo nie zaplanował i nie zbudował solidnej pajęczyny. Jak ma się to do strony internetowej? Pajęczyna to rozbudowana sieć linków wewnętrznych na Twojej stronie internetowej.

Mucha to Twój potencjalny klient. Pająk to stan Twojego konta bankowego. Im większa będzie sieć, tym więcej much w nią wpadnie. Z kolei dzięki mocnej sieci, pojedyncza mucha spędzi w niej więcej czasu i lepiej nakarmi pająka (klient pozostawi więcej pieniędzy).

Jak wygląda wewnętrzne linkowanie?

Każdy link tekstowy lub graficzny prowadzący z punktu A do punktu B na Twojej stronie internetowej, to link wewnętrzny. Posiadasz na stronie menu? Prowadzi do konkretnych podstron? To też jest wewnętrzne linkowanie. Mój blog posiada bardzo dużo linków wewnętrznych ze strony głównej. Do strony głównej najłatwiej pozyskuje się linki zewnętrzne i ma ona największą moc SEO.

Ze strony głównej linki wewnętrzne prowadzą między innymi do usług marketingowych czy dziewięciu ostatnich publikacji na blogu. W przyszłości będzie tego jeszcze więcej, ale wszystko w ramach zdrowego rozsądku i ułatwienia nawigacji po blogu użytkownikom.

Prosty przykład linku wewnętrznego: Zerknij jak wygląda pozycjonowanie bloga WordPress i na własną rękę popraw widoczność bloga w Google. U mnie linkowanie wewnętrzne jest stosowane głównie na słowa kluczowe, na których chcę być widoczny w wynikach organicznych wyszukiwarki Google.

Jakie są typy linkowania wewnętrznego?

Można wewnętrzne linkować na kilka sposobów. Ja przeważnie stosuję linkowanie na słowa kluczowe lub słowa kluczowe + wartość dodatnia dla użytkowników. Istnieje jeszcze jeden typ, ale po krótce omówię je wszystkie:

  • Słowo kluczowe - Do danej podstrony daje się linkowanie wewnętrzne na słowa kluczowe, na której chcesz być wysoko widoczny w wyszukiwarce Google. To taki "drogowskaz" dla Google informujący o czym jest dana podstrona. Jak jest to w logicznej formie to nie przeszkadza też użytkownikowi, ale zdarzają się przegięcia (przykładowo "Sprawdź jak pracuje tani dentysta Tarchomin" gdy poprawna pod kątem języka byłoby "tani dentysta na Tarchominie" - Delikatne przegięcia mogą się zdarzyć, ale nie ma co przeginać)
  • Wartość dla użytkownika - Link wewnętrzny zachęcający użytkownika do kliknięcia w link, ale nie mający większej wartości dla Google. Przykłady: "Kup 70% taniej", "Sprawdź nasze promocje", "Koniecznie sprawdź ten sposób" itd. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w taki link, bo przekaz jest zachęcający.
  • Logiczna forma - Najmniej opłacalna forma linkowania wewnętrznego. Linkowanie w formie "tutaj", "czytaj dalej", "w tym miejscu", "adres URL" itd. Można to oczywiście obudować treścią zachęcającą od kliknięcia, ale większe korzyści osiąga się stosując linkowanie pod kątem słów kluczowych czy wartości dla użytkownika.

Jakie więc typy linkowania wewnętrznego stosować w swojej strony internetowej? Według mnie wszystkie. Tak będzie wyglądało naturalnie, chociaż najmniej uwagi poświęcam stosowaniu logicznej formy, ale nie wykluczam jej całkowicie ze swojej strategii linkowania wewnętrznego.

Jak poprawie linkować wewnętrzne?

Nie chodzi o to, żebyś teraz na każdej podstronie wprowadził linkowanie wewnętrzne do wszystkich podstron na swojej stronie internetowej. Za takie działanie można zostać ukaranym przez algorytm "Panda" nie mówiąc o tym, że dla użytkownika byłoby to bardzo niewygodne. W linkowaniu wewnętrznym staraj się kierować użytkownika do miejsc, w których prawdopodobnie chciałby się znaleźć.

Przykładowo jeżeli kogoś interesuje temat linkowania wewnętrznego, to powinien też wiedzieć o co chodzi w linkach dofollow i nofollow o czym pisałem w tym artykule. Jeżeli chodzi o stosowane przeze mnie typy linków, to działam w 100% chaotycznie. Nie rozpisuję ile dokładnie linków wewnętrznych do danej podstrony ma być w formie słowa kluczowego, ile wartości dla użytkownika i ile w logicznej formie.

Uśredniając typy linkowania wewnętrznego do podstrony wychodzi to ok. 50% słowo kluczowe, 30% słowo kluczowe + wartość dla użytkownika, 15% wartość dla użytkownika, 5% logiczna forma. Nie trzymam się tego sztywno, ale dla lepszego zobrazowania, mniej więcej tak ostatecznie wychodzi.

5 zaleceń przy linkowaniu wewnętrznym

  • Wykorzystuj mocne podstrony - Jeżeli już dane podstrony są widoczne w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach, to tam warto położyć nacisk na linkowanie wewnętrzne. Dać więcej linków wewnętrznych? Gdzie warto z tego miejsca jeszcze skierować użytkownika?
  • Linkowanie ze starych artykułów do nowych - Google (tak samo jak użytkownik) lubi aktualne informacje. Tworząc nowy artykuł na ten sam/mocno zbliżony temat co w przeszłości, podlinkuj go. Takie działanie można określić jako bardzo mocne seo linkowanie wewnętrzne.
  • Nie przesadzaj z ilością linków wewnętrznych - Im ich więcej, tym mniejsze wzmocnienie podstron do których linkowanie prowadzi (tzw. Link Juice). Ja nie przekraczam 15 linków wewnętrznych z artykułu biorąc pod uwagę, że 6 linków jest z automatu umieszczanych pod artykułem: Trzy najnowsze z tej samej kategorii i trzy najnowsze nie licząc tej samej kategorii co utworzony artykuł.
  • Musi być wartość dla użytkownika - Zawsze staraj się wybierać miejsca, które z punktu widzenia użytkownika są wartościowe. Dzięki temu istnieje większa szansa, że zostanie Twoim klientem. Z tego powodu w sklepach stosuje się linkowanie wewnętrzne do podobnych produktów.
  • Pamiętaj o zasadzie pierwszego linku - Zasada mówi, że jeżeli na podstronie istnieje więcej niż jeden link kierujący w to samo miejsce, to Google bierze pod uwagę tylko link napotkany jako pierwszy.

Wszystkich zaleceń jest oczywiście dużo więcej, ale te są według mnie najistotniejsze. Kierując się tymi zasadami, a poprzez linkowanie wewnętrzne złapiesz nie jedną "muchę" w swoją rozwiniętą i mocną sieć.

Jak wygląda u Ciebie linkowanie wewnętrzne?

Mam nadzieję, że już wiesz o co chodzi w linkowaniu wewnętrznym i jak powinno wyglądać. Jeżeli dopiero planujesz uruchomić stronę internetową, to super! Możesz dokładnie zaplanować jak ma wyglądać linkowanie wewnętrzne w obrębie całej strony internetowej jak i przyszłych artykułów czy produktów.

Gorzej jeśli Twoja strona składa się z kilkuset/tysięcy podstron. Sprawdzenie w tak dużej witrynie jak wyglądają linki wewnętrzne bez odpowiednich narzędzi, będzie bardzo czasochłonne i niekoniecznie opłacalne. W przypadku małych serwisów (do kilkudziesięciu podstron) można ręcznie przejść przez ten proces, a do planowania linków wewnętrznych wystarczy utworzyć tabelkę w dokumencie.

Co jakiś czas sprawdzam czy linkowanie wewnętrzne u mnie wygląda poprawnie za pomocą narzędzia Screaming Frog SEO Spider (darmowe do 500 adresów). Mam w planach recenzję tego narzędzia, bo daje mnóstwo informacji przydatnych nie tylko jeśli chodzi o linkowanie wewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważnym elementem wpływającym zarówno na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej jak i generowane ze strony przychody. Nie warto oszczędzać czasu na ten element, tylko dokładnie go zaplanować i wdrażać. Najważniejsze jest to, że linki wewnętrzne w pełni kontrolujesz. Z zewnętrznymi różnie to bywa, a za te najmocniejsze przeważnie trzeba słono zapłacić.

Jeżeli chcesz abym dla Ciebie sprawdził czy poprawnie stosujesz linkowanie wewnętrzne, to skontaktuj się ze mną. Umówimy się na konsultację lub przygotuję dla Ciebie zalecenia do wdrożenia na stronie www. Lekceważenie mocy linków wewnętrznych to błąd, na który nikt nie powinien sobie pozwolić.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Kanibalizacja słów kluczowych powodem spadków w Google

    Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją wykryć? Jak sobie z nią radzić? Ogromna liczba stron internetowych ma prędzej czy później problem z kanibalizacją. Blog na którym właśnie czytasz ten artykuł nie jest wyjątkiem. Pokażę Ci na "żywym" przykładzie w jaki sposób można szybko poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych. Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce […]

    Czytaj artykuł
    UWAŻAJ na telefony od agencji marketingowych

    We wtorek 4 maja, odbyłem ciekawą rozmowę z agencją marketingową. Regularnie co jakiś czas dzwoni do mnie jakiś "ekspert" od marketingu, który chce mi "pomóc" (najczęściej jest to handlowiec, który wie tyle o marketingu co ja o balecie). Jak wyglądała rozmowa trwająca 12 minut? Co takiego mi zaoferowano, że ciśnienie niebezpiecznie mi się podniosło? Jechałem […]

    Czytaj artykuł
    Najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania - Jak wybrać?

    Wybór odpowiednich słów kluczowych to podstawa strategii pozycjonowania. Wiele osób próbujących pozycjonowania na własną rękę, jak i agencji marketingowych, poświęca stanowczo zbyt mało czasu na analizę słów kluczowych. To właśnie odpowiedni wybór słów kluczowych ma decydujący wpływ na skuteczność działań SEO. Krok po kroku pokażę Ci jak ważne są słowa kluczowe. Wykonanie dobrej analizy słów […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377