logo-lembicz

Linkowanie wewnętrzne istotnym elementem w SEO

Bardzo dużo czasu poświęcam na zaplanowanie i wdrożenie linkowania wewnętrznego. Czy to mój własny projekt czy strona Klienta - Linkowanie wewnętrzne musi być na wysokim poziomie. Dlaczego poświęcam na to tak dużo czasu? Czy jest to istotne nie tylko dla wyszukiwarki Google, ale również dla odwiedzających stronę? Jaką moc mają linki wewnętrzne? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Poprawne linkowanie wewnętrzne przypomina solidną pajęczynę

pajęczyna przykładem linkowania wewnętrznego

Jeżeli pająk nie przyłoży się przy budowaniu pajęczyny, mucha może łatwo się z niej wydostać (o ile w ogóle w nią wpadnie). Ostatecznie pająk padnie z głodu, bo nie zaplanował i nie zbudował solidnej pajęczyny. Jak ma się to do strony internetowej? Pajęczyna to rozbudowana sieć linków wewnętrznych na Twojej stronie internetowej.

Mucha to Twój potencjalny klient. Pająk to stan Twojego konta bankowego. Im większa będzie sieć, tym więcej much w nią wpadnie. Z kolei dzięki mocnej sieci, pojedyncza mucha spędzi w niej więcej czasu i lepiej nakarmi pająka (klient pozostawi więcej pieniędzy).

Jak wygląda wewnętrzne linkowanie?

Każdy link tekstowy lub graficzny prowadzący z punktu A do punktu B na Twojej stronie internetowej, to link wewnętrzny. Posiadasz na stronie menu? Prowadzi do konkretnych podstron? To też jest wewnętrzne linkowanie. Mój blog posiada bardzo dużo linków wewnętrznych ze strony głównej. Do strony głównej najłatwiej pozyskuje się linki zewnętrzne i ma ona największą moc SEO.

Ze strony głównej linki wewnętrzne prowadzą między innymi do usług marketingowych czy dziewięciu ostatnich publikacji na blogu. W przyszłości będzie tego jeszcze więcej, ale wszystko w ramach zdrowego rozsądku i ułatwienia nawigacji po blogu użytkownikom.

Prosty przykład linku wewnętrznego: Zerknij jak wygląda pozycjonowanie bloga WordPress i na własną rękę popraw widoczność bloga w Google. U mnie linkowanie wewnętrzne jest stosowane głównie na słowa kluczowe, na których chcę być widoczny w wynikach organicznych wyszukiwarki Google.

Jakie są typy linkowania wewnętrznego?

Można wewnętrzne linkować na kilka sposobów. Ja przeważnie stosuję linkowanie na słowa kluczowe lub słowa kluczowe + wartość dodatnia dla użytkowników. Istnieje jeszcze jeden typ, ale po krótce omówię je wszystkie:

  • Słowo kluczowe - Do danej podstrony daje się linkowanie wewnętrzne na słowa kluczowe, na której chcesz być wysoko widoczny w wyszukiwarce Google. To taki "drogowskaz" dla Google informujący o czym jest dana podstrona. Jak jest to w logicznej formie to nie przeszkadza też użytkownikowi, ale zdarzają się przegięcia (przykładowo "Sprawdź jak pracuje tani dentysta Tarchomin" gdy poprawna pod kątem języka byłoby "tani dentysta na Tarchominie" - Delikatne przegięcia mogą się zdarzyć, ale nie ma co przeginać)
  • Wartość dla użytkownika - Link wewnętrzny zachęcający użytkownika do kliknięcia w link, ale nie mający większej wartości dla Google. Przykłady: "Kup 70% taniej", "Sprawdź nasze promocje", "Koniecznie sprawdź ten sposób" itd. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w taki link, bo przekaz jest zachęcający.
  • Logiczna forma - Najmniej opłacalna forma linkowania wewnętrznego. Linkowanie w formie "tutaj", "czytaj dalej", "w tym miejscu", "adres URL" itd. Można to oczywiście obudować treścią zachęcającą od kliknięcia, ale większe korzyści osiąga się stosując linkowanie pod kątem słów kluczowych czy wartości dla użytkownika.

Jakie więc typy linkowania wewnętrznego stosować w swojej strony internetowej? Według mnie wszystkie. Tak będzie wyglądało naturalnie, chociaż najmniej uwagi poświęcam stosowaniu logicznej formy, ale nie wykluczam jej całkowicie ze swojej strategii linkowania wewnętrznego.

Jak poprawie linkować wewnętrzne?

Nie chodzi o to, żebyś teraz na każdej podstronie wprowadził linkowanie wewnętrzne do wszystkich podstron na swojej stronie internetowej. Za takie działanie można zostać ukaranym przez algorytm "Panda" nie mówiąc o tym, że dla użytkownika byłoby to bardzo niewygodne. W linkowaniu wewnętrznym staraj się kierować użytkownika do miejsc, w których prawdopodobnie chciałby się znaleźć.

Przykładowo jeżeli kogoś interesuje temat linkowania wewnętrznego, to powinien też wiedzieć o co chodzi w linkach dofollow i nofollow o czym pisałem w tym artykule. Jeżeli chodzi o stosowane przeze mnie typy linków, to działam w 100% chaotycznie. Nie rozpisuję ile dokładnie linków wewnętrznych do danej podstrony ma być w formie słowa kluczowego, ile wartości dla użytkownika i ile w logicznej formie.

Uśredniając typy linkowania wewnętrznego do podstrony wychodzi to ok. 50% słowo kluczowe, 30% słowo kluczowe + wartość dla użytkownika, 15% wartość dla użytkownika, 5% logiczna forma. Nie trzymam się tego sztywno, ale dla lepszego zobrazowania, mniej więcej tak ostatecznie wychodzi.

5 zaleceń przy linkowaniu wewnętrznym

  • Wykorzystuj mocne podstrony - Jeżeli już dane podstrony są widoczne w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach, to tam warto położyć nacisk na linkowanie wewnętrzne. Dać więcej linków wewnętrznych? Gdzie warto z tego miejsca jeszcze skierować użytkownika?
  • Linkowanie ze starych artykułów do nowych - Google (tak samo jak użytkownik) lubi aktualne informacje. Tworząc nowy artykuł na ten sam/mocno zbliżony temat co w przeszłości, podlinkuj go. Takie działanie można określić jako bardzo mocne seo linkowanie wewnętrzne.
  • Nie przesadzaj z ilością linków wewnętrznych - Im ich więcej, tym mniejsze wzmocnienie podstron do których linkowanie prowadzi (tzw. Link Juice). Ja nie przekraczam 15 linków wewnętrznych z artykułu biorąc pod uwagę, że 6 linków jest z automatu umieszczanych pod artykułem: Trzy najnowsze z tej samej kategorii i trzy najnowsze nie licząc tej samej kategorii co utworzony artykuł.
  • Musi być wartość dla użytkownika - Zawsze staraj się wybierać miejsca, które z punktu widzenia użytkownika są wartościowe. Dzięki temu istnieje większa szansa, że zostanie Twoim klientem. Z tego powodu w sklepach stosuje się linkowanie wewnętrzne do podobnych produktów.
  • Pamiętaj o zasadzie pierwszego linku - Zasada mówi, że jeżeli na podstronie istnieje więcej niż jeden link kierujący w to samo miejsce, to Google bierze pod uwagę tylko link napotkany jako pierwszy.

Wszystkich zaleceń jest oczywiście dużo więcej, ale te są według mnie najistotniejsze. Kierując się tymi zasadami, a poprzez linkowanie wewnętrzne złapiesz nie jedną "muchę" w swoją rozwiniętą i mocną sieć.

Jak wygląda u Ciebie linkowanie wewnętrzne?

Mam nadzieję, że już wiesz o co chodzi w linkowaniu wewnętrznym i jak powinno wyglądać. Jeżeli dopiero planujesz uruchomić stronę internetową, to super! Możesz dokładnie zaplanować jak ma wyglądać linkowanie wewnętrzne w obrębie całej strony internetowej jak i przyszłych artykułów czy produktów.

Gorzej jeśli Twoja strona składa się z kilkuset/tysięcy podstron. Sprawdzenie w tak dużej witrynie jak wyglądają linki wewnętrzne bez odpowiednich narzędzi, będzie bardzo czasochłonne i niekoniecznie opłacalne. W przypadku małych serwisów (do kilkudziesięciu podstron) można ręcznie przejść przez ten proces, a do planowania linków wewnętrznych wystarczy utworzyć tabelkę w dokumencie.

Co jakiś czas sprawdzam czy linkowanie wewnętrzne u mnie wygląda poprawnie za pomocą narzędzia Screaming Frog SEO Spider (darmowe do 500 adresów). Mam w planach recenzję tego narzędzia, bo daje mnóstwo informacji przydatnych nie tylko jeśli chodzi o linkowanie wewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważnym elementem wpływającym zarówno na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej jak i generowane ze strony przychody. Nie warto oszczędzać czasu na ten element, tylko dokładnie go zaplanować i wdrażać. Najważniejsze jest to, że linki wewnętrzne w pełni kontrolujesz. Z zewnętrznymi różnie to bywa, a za te najmocniejsze przeważnie trzeba słono zapłacić.

Jeżeli chcesz abym dla Ciebie sprawdził czy poprawnie stosujesz linkowanie wewnętrzne, to skontaktuj się ze mną. Umówimy się na konsultację lub przygotuję dla Ciebie zalecenia do wdrożenia na stronie www. Lekceważenie mocy linków wewnętrznych to błąd, na który nikt nie powinien sobie pozwolić.

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Linkowanie wewnętrzne - mini case study

    Poprawnie wdrażane linkowanie wewnętrzne jest niezwykle istotnym elementem pod kątem SEO. W tym mini case study, pokażę Ci jakiego kopa daje takie linkowanie wewnętrzne 🙂 . To będzie mini case study i wdrożenie tego “bajeru”nie zajęło mi dwie minuty (zacząłem o 15:05 i o 15:07 było już ogarnięte). Co takiego zrobiłem? Dodałem po prostu link […]

    Czytaj artykuł
    Depozycjonowanie - co to jest? Kiedy warto skorzystać?

    Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych sytuacjach. Jaki sens ma w ogóle depozycjonowanie strony? Płacić za obniżanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Przecież to jest bez sensu! Takie negative SEO okazuje […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    10 sposobów na rozbujanie sprzedaży poprzez FB

    Facebook świetnie się nadaje do budowania wizerunku marki i rozkręcania sprzedaży swoich usług lub produktów. Jak prowadzić profil firmy na Facebooku, żeby rozbujać sprzedaż do samego nieba? Oto lista 10 sposobów, które pomogą Ci rozbujać sprzedaż na Facebooku. Nim do tego przejdziemy, to zajebiście ważna informacja na wstępie: FACEBOOK NIE POWINIEN BYĆ PODSTAWOWYM NARZĘDZIEM BUDOWANIA […]

    Czytaj artykuł
    7 projektów biznesowych. Jeden człowiek. Czy to możliwe?

    W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary rąk? Przecież to niemożliwe do ogarnięcia przez jednego człowieka. Póki firma (projekt biznesowy) się nie rozkręci, to większość przedsiębiorców jest takim ”człowiekiem-ośmiornicą”. W pojedynkę ogarnia […]

    Czytaj artykuł
    Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?

    Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone