facebook
logo-lembicz

Jak wygląda pozycjonowanie bloga WordPress?

3 listopada 2020

Niczym Doktor Wiktor Frankenstein tchnąłeś życie w swojego "potwora" i chcesz aby cały Świat dowiedział się o jego istnieniu? Piszesz jeden artykuł. Drugi, trzeci...Dwudziesty...Czterdziesty i dalej nic? Nie martw się. Mam dla Ciebie - jak to zwykle bywa - dwie wiadomości: Dobrą i złą.

Blog który czytasz jest bardzo młodziutki bo roboty wyszukiwarki Google zostały do niego wpuszczone dopiero 15 października 2020 roku. Wcześniej zająłem się tworzeniem artykułów, dopieszczaniem wizualnym i innymi kwestiami technicznymi, aby blog działał w miarę szybko i nie był tak brzydki jak dzieło Frankensteina 🙂

Dowód że roboty zostały odblokowane dopiero 15 października 2020 roku

Zapewne domyślasz się, że ruch na blogu jest znikomy. Jest on praktycznie niewidoczny w wyszukiwarce Google. Można pomyśleć, że siedząc w branży marketingowej od 2011 roku powinienem pozycjonowanie bloga WordPress wykonać szybko i cieszyć się dużym ruchem prawda? Tak prezentuje się widoczność bloga w dniu tworzenia tego artykułu

Według narzędzia Senuto (link do recenzji) mój blog jest w tym momencie widoczny w TOP 50 na trzy słowa kluczowe. Wydawać by się mogło, że pozycjonowanie bloga nie jest moją najmocniejszą stroną. Tylko, że jest to spowodowane właśnie tą dobrą wiadomością, o której pisałem na początku.

Pozycjonowanie bloga wymaga cierpliwości

Można oczywiście wszystko przyśpieszyć i zabrać się porządnie do pozycjonowania bloga na WordPressie czy jakimkolwiek innym silniku zarządzania treścią. Można, ale po co? Cierpliwość na początku blogowania jest bardzo ważna.

Mój inny blog o zarabianiu był bardzo delikatnie pozycjonowany na początku swojego istnienia. Jakiekolwiek działania rozpocząłem dopiero jak na blogu było 30 artykułów. Wcześniej koncentrowałem się wyłącznie na tworzeniu wartościowych pod kątem SEO i czytelnika treści.

Wiem, że większość inaczej sobie to wyobrażało. Jak masz na swoim blogu mniej niż dwadzieścia - bardzo dobrze napisanych - artykułów to odpuść sobie pozycjonowanie bloga WordPress. Blog to nie strona firmowa, sklep internetowy czy landing page.

W przypadku jak na którymkolwiek z wymienionych rodzajów stron internetowych zacząłeś prowadzić bloga, to też zalecam cierpliwość. Twój Frankenstein niech ma przynajmniej 20 artykułów nim zaczniesz myśleć o pozycjonowaniu bloga. To co jest ważniejsze do tego czasu to tworzenie treści pod kątem słów kluczowych i czytelnika.

Treści są podstawą nie tylko przy pozycjonowaniu bloga

Dlaczego tak szybko Google pozwoliło na słowo kluczowe tania reklama w internecie mojemu artykułowi trafić na 39 pozycję? Właśnie dlatego, że ten artykuł zawiera na tyle wartościową (dla Google) treść, że bardzo szybko go podbiło do góry. Nie jest to TOP 10, ale przypominam, że nie minął nawet miesiąc od kiedy wpuściłem roboty Google na stronę.

Wartościowa treść to Twoja droga do zwiększenia odwiedzin z wyszukiwarki Google. Dzięki temu wydasz znacznie mniej pieniędzy na pozycjonowanie strony w Google - Czy własnymi siłami, przez freelancera czy agencję marketingową.

Tak wygląda treść mojego artykułu o taniej reklamie w internecie względem konkurencji (81 punktów na 100 możliwych)

No trochę dowaliłem ten artykuł, ale nie zawsze się udaje osiągnąć tak wysoki wynik. Branża marketingowa ma taki minus, że większość słów kluczowych wymaga utworzenia potwornie długich artykułów. Więc mój blog o marketingu nie ma łatwo, ale narzekanie nic mi - i Tobie - nie da.

Jak pisać na blogu, żeby pozycje w Google rosły?

Przechodzimy do tej złej wiadomości. Na początku może wydawać Ci się to bardzo skomplikowane. Pisanie tak żeby pozycjonowanie bloga WordPress już samą treścią dawało wyniki, jest w rzeczywistości bardzo proste. Po kolei napiszę jak to robić prawidłowo.

Tytuł i opis artykułu

Pisałem o tym już w artykule Tytuł strony internetowej pod SEO, ale w przypadku WordPress będziesz potrzebował wtyczki umożliwiającej edycję tytułu i opisu Twojego artykułu. Ja korzystam z Yoast SEO. Dzięki wtyczce na samym dole przy edycji artykułu zobaczysz takie cuda:

Mógłbym dać tutaj zupełnie inny tytuł niż artykułu. Znajdziesz tam też pola analizujące Twoją treść pod SEO, a że wszystko jest w języku polskim to zakładam, że nie sprawi Ci problemów. Ja na te pola już takiej uwagi nie zwracam, bo trochę przesadzają.

W przypadku tego artykułu Tytuł SEO jest prawidłowy bo nawiązuje do dwóch najistotniejszych dla mnie słów kluczowych: Pozycjonowanie bloga i pozycjonowanie WordPress

A skąd wiedzieć jakie słowa kluczowe brać pod uwagę?

Ja korzystam z płatnego narzędzia do analizy słów kluczowych Senuto który jest genialny do tego zadania. Jeżeli jednak liczysz się z każdą złotówką to możesz skorzystać ze strony https://answerthepublic.com który daje sugestie słów kluczowych.

Innym rozwiązaniem jest wyszukiwarka Google. Po wpisaniu słowa kluczowego pokaże sugestie które wprowadzali inni użytkownicy, a więc takie słowa kluczowe są wyszukiwane:

Osobiście polecam Ci jednak Senuto. Koszt narzędzia jest bardzo niski, a można tam robić znacznie więcej niż tylko dokonywać analizy słów kluczowych. To jedno z moich podstawowych narzędzi przy codziennej pracy z własnymi projektami jak i z klientami.

Mądrze ustawiaj nagłówki w artykule

W artykule dawaj nagłówki h2, h3 czy nawet h4 i h5 (im mniej istotna dla czytelnika informacja, tym wyższy stopień nagłówka). Nagłówek stopnia pierwszego to tytuł artykułu wpisany na samej górze (nie mylić z tytułem utworzonym poprzez wtyczkę Yoast SEO)

Traktuj nagłówki tak samo jak jak ma to miejsce w gazetach. Niech zawierają istotną informację dla czytelnika i - jak ma to sens - słowo kluczowe na którym Ci zależy. Staram się żeby ilość nagłówków w artykule była zbliżona do mojej konkurencji.

To ile nagłówków ma konkurencja dowiesz się poprzez Senuto, płatne narzędzia do analizy treści pod kątem słowa kluczowego Surfer SEO (o nim recenzję napiszę w przyszłości) lub za pomocą darmowej wtyczki do przeglądarki SEOquake. Tak wyglądają nagłówki pierwszej strony na słowo kluczowe pozycjonowanie strony WordPress w dniu tworzenia artykułu:

Wzbogacaj artykuł zdjęciami, tabelami, filmami czy linkami wewnętrznymi.

Ściana tekstu nie wygląda przede wszystkim atrakcyjnie w oczach użytkownika. Google też lubi jak w artykule znajdują się zdjęcia czy filmiki. Pamiętaj, że nikt nie zostawi "sygnału" (czyli odnośnika) do Twojego artykułu jeśli uzna go za mało wartościowy. Skoro inni wrzucili kilka zdjęć do artykułu to postaraj się chociaż wyrównać tą ilość.

Im dłuższy czas spędza użytkownik na Twoim artykule tym lepiej. Jeszcze jak przejdzie na inne artykuły to już rewelacja, bo zmniejsz się współczynnik odrzuceń. Między innymi z tego powodu w artykułach stosuje się linkowanie wewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne to potężna (i często zaniedbywana) broń pozycjonowania bloga WordPress. Każdy taki link wzmacnia inny artykuł i umożliwia Twojemu czytelnikowi uzupełnienie informacji o danym temacie. Nie ma co tutaj przesadzać z ich ilością, bo im więcej ich będzie tym mniejszą moc dalej przekazują.

Między innymi z tego właśnie powodu wpuszczam na bloga roboty Google dopiero jak mam przynajmniej 20 artykułów. Wtedy już jest trochę tego linkowania wewnętrznego i konkretne publikacje mają szansę szybciej zyskać widoczność na słowa kluczowe.

W artykule zamieszczać można jeszcze linki zewnętrzne. Teoretycznie: Wypuszczasz moc na zewnętrz. Praktycznie taki artykuł wygląda naturalnie, a jak jeszcze dzięki temu zwiększysz atrakcyjność swojego artykułu, to warto to zrobić.

To kiedy trzeba zacząć pozycjonowanie bloga WordPress?

Ja pierwsze działania off site rozpocząłem 25 października. Już miałem ponad 20 artykułów więc stwierdziłem że najwyższa pora zacząć delikatnie działać. Zalecam przeczytać artykuł mocne linki SEO - Skąd wziąć i jak je rozpoznać w którym pokazuję 8 sposobów na pozyskiwanie mocnych linków ZA DARMO.

Pierwszy artykuł na blogu jest z datą 1.6.2020 a więc prawie pięć miesięcy czekałem cierpliwie na jakiekolwiek działania zewnętrzne (10 dni od odblokowania robotów Google). Cierpliwość w każdym biznesie jest podstawą, a blog nie jest żadnym wyjątkiem. Problem jaki może się pojawić wynika z zupełnie innego, naturalnego powodu.

Problemem może być tutaj brak czasu na pisanie dobrych artykułów i jednocześnie pozycjonowanie bloga WordPress. Sama analiza słów kluczowych i pisanie tak, żeby artykułów spodobał się Google i użytkowników, to czasochłonne zajęcie. Coś o tym wiem, bo prowadzę dwa blogi (ten o marketingu i jeszcze jeden o zarabianiu pieniędzy).

Mój dzień pracy zaczyna się o 5:00 rano i kończy bardzo często koło 22. Uwielbiam marketing, a prowadzenie tego i drugiego bloga mnie relaksuje. Na pierwszym miejscu zawsze byli i będą klienci których obsługuję. Blog to doskonałe narzędzie do ich pozyskiwania klientów i budowanie wizerunku eksperta w danej branży.

Jak mogę Ci pomóc w pozycjonowaniu bloga?

  • Napisz do mnie a umówimy się na godzinną konsultację (300 zł netto) w dogodnym dla Ciebie terminie. Porozmawiamy o Twoim blogu, omówię błędy jakie popełniasz i wskażę Ci kierunek którym warto podążać, abyś osiągnął maksymalne korzyści.
  • Mogę wykonać dla Ciebie audyt SEO (od 999 zł netto) pokazujący jakie błędy od strony SEO popełniasz. Audyt SEO pozwala wycisnąć 100% możliwości ze strony internetowej.
  • Pozycjonowanie bloga realizuję od 1150 zł netto miesięcznie. Możemy ten budżet przeznaczyć na dostarczanie Ci wytycznych do artykułów, tworzenie treści czy pozycjonowanie bloga. Wszystko według ustaleń na konsultacji.

Osobiście zalecam przeprowadzenie najpierw konsultacji. Poznamy się lepiej i zobaczysz jak będzie wyglądać nasza ewentualna dalsza współpraca. Są branże w których niestety samą super jakością artykułów nie da się przebić. Wtedy trzeba sięgnąć głębiej w działania off site żeby Frankenstein (blog) mógł żyć jak przystało na legendarnego potwora i zyskać należytą sławę.

Zobaczmy czy w tym momencie mógłbym zakończyć tworzenie artykułu. Może już jest on gotowy i pozycjonowanie wordpressa pójdzie już gładko? Na tle konkurencji ten artykuł - w tym momencie - prezentuje się następująco:

test pozycjonowania wordpress01

Jak widać nie jest najgorzej. Tylko jedna witryna ma więcej punktów odnośnie treści niż ten artykuł (w TOP 6). Wydaje mi się że temat został na tyle wyczerpany, że dalsze tworzenie artykułu byłoby laniem wody. Może z czasem go zaktualizuję o najczęściej otrzymywane od Was pytania dotyczące pozycjonowanie bloga, ale to... Musicie te pytania mi zadawać 🙂

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Cennik pozycjonowania czyli ile kosztuje pozycjonowanie?

    Cena jest jednym z najważniejszych czynników decyzji zakupowych. Każdy chce wiedzieć ile dokładnie za coś zapłaci i co otrzymuje w zamian. Jeżeli chodzi o cennik pozycjonowania, to sprawa nie jest taka prosta. Chciałbym, aby koszt pozycjonowania stron internetowych był wartością stałą, gdzie jedynymi zmiennymi byłby rodzaj strony internetowej i branża. Przyśpieszyłoby to i znacząco ułatwiło […]

    Czytaj artykuł
    Pozycjonowanie za efekt - Okazja czy pułapka?

    Cały czas sporo agencji marketingowych i freelancerów, oferuje pozycjonowanie za efekt. Jest to coraz mniej popularny model rozliczeń, ale cały czas można na niego trafić. Jakie są plusy i minusy takiego modelu współpracy? Kilka lat temu, pozycjonowanie za efekt było standardem. Sam w 2011 roku, tylko w ten sposób rozliczałem się z klientami, i taki […]

    Czytaj artykuł
    Kanibalizacja słów kluczowych powodem spadków w Google

    Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją wykryć? Jak sobie z nią radzić? Ogromna liczba stron internetowych ma prędzej czy później problem z kanibalizacją. Blog na którym właśnie czytasz ten artykuł nie jest wyjątkiem. Pokażę Ci na "żywym" przykładzie w jaki sposób można szybko poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych. Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Nowy Polski ład nadchodzi. Jak bezboleśnie podnieść ceny swoich usług i produktów?

    Od nowego roku czeka nas rewolucja podatkowa. Prowadzenie biznesu od 2011 roku nauczyło mnie, że tam gdzie jedni zyskują, tam drudzy ewentualne straty przerzucają na klientów. Tylko jak podnieść ceny, aby nie utracić dużej liczby klientów i dalej pozyskiwać nowych? Oto jest pytanie, na które postaram się udzielić odpowiedzi. Zacznę od tego, że totalnie nie […]

    Czytaj artykuł
    Facebook padł. Instagram padł. Jak mocno ucierpiała na tym Twoja sprzedaż?

    Gdy piszę ten artykuł (04.10.2021 19:21) to posłuszeństwa odmówił Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger. Co by się stało gdyby taka awaria potrwała przez tydzień? Miesiąc? Co jeśli wszystko wróci do normy, ale okaże się że Twój profil po prostu zniknął? Mnie to zupełnie nie martwi i Ciebie też nie powinno! Zawsze powtarzam na konsultacjach marketingowych. […]

    Czytaj artykuł
    Dlaczego Facebook tnie zasięgi postów?

    Coraz częściej słyszy się, że Facebook ogranicza zasięg postów. Jeszcze jakiś czas temu zasięgi były SUPER, a teraz jest tragedia. Od czego to zależy? Jak sprawić, żeby post miał duży zasięg na Facebooku? Na początek oczywista oczywistość. Jeszcze kilka lat temu na Facebooku było znacznie mniej firm niż teraz, a więc była znacznie mniejsza konkurencja […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377