logo-lembicz

Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)?

Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w 100% obiektywny, ale w podsumowaniu wytłumaczę genezę mojej opinii.

Kilka słów o agencji SEO

Nie istnieje definicja określająca wytyczne do spełnienia, aby można było określać się agencją SEO. Może zdarzyć się, że agencja SEO to tak naprawdę konkretny człowiek, tylko - nie wiedzieć czemu - wstydzi się tego, że pracuje w pojedynkę.

Wpisz w Google ”agencja SEO” i przejrzyj sobie wyniki. Na wielu stronach zobaczysz imponującą liczbę pracowników, prestiżową lokalizacją, ogromne powierzchnie biurowe, znanych klientów, itd. Wszystko mega profesjonalnie wygląda.

Plusy współpracy z agencją SEO

  • Zawsze ktoś pracuje, więc jest ułatwiony kontakt.
  • Duże doświadczenie wynikające z obsługiwania setek lub tysięcy klientów.
  • Bardzo często nie ograniczają się do działań w określonym kraju, więc możesz pozycjonować w jednej firmie stronę na x języków.
  • Mają dostęp do ogromnej liczby narzędzi ułatwiających pracę.
  • Przeważnie niskie ceny pozycjonowania stron.

Minusy współpracy z agencją SEO

  • Umowa pozycjonowania (specjalnie pogrubione i na czerwono) - CZYTAJ BARDZO DOKŁADNIE UMOWY Z AGENCJAMI MARKETINGOWYMI I AGENCJAMI SEO. Można się boleśnie nadziać, tracąc czas i pieniądze.
  • Niski budżet pozycjonowania = jesteś człowiekiem cyferkami w tabeli - Wszystko zależy oczywiście od podejścia agencji SEO, ale ponad 70% klientów trafiło do mnie właśnie po współpracy z dużymi agencjami SEO, gdzie TOTALNIE NIC poza wystawianiem faktur nie było robione.

Nim zaczniesz współpracę z agencją SEO

  1. Dokładnie przeczytaj umowę - To właśnie tam kryją się pułapki mające wycisnąć z Ciebie jak najwięcej pieniędzy. Coś jest niejasne? Rozwiązanie umowy z min. dwumiesięcznym wypowiedzeniem? Jakieś kary za coś tam? Uciekaj jak najdalej się da!
  2. Sprawdź widoczność strony agencji SEO w Google - Załóż konto w narzędziu SENUTO, gdzie masz 14 dni testowania za darmo. Bardzo szybko i łatwo sprawdzisz jakie wyniki pozycjonowania osiągnęła agencja na własnej stronie www.
  3. Poszukaj dokładnie opinii - Tutaj dobrze zajrzeć na różne social media i po prostu zapytać. O wielu dużych agencjach znajdziesz mnóstwo różnych opinii na Facebooku. Nie ma informacji? Zadaj pytanie na grupach związanych z marketingiem lub SEO.
  4. Uważaj na mega atrakcyjne opcje - Bezpłatny audyt SEO, pozycjonowanie stron internetowych za darmo przez x miesięcy (o tym napisałem już artykuł darmowe pozycjonowanie stron - okazja czy pułapka), płacenie tylko za efekty w postaci pozycji w TOP 10, itd. Coś brzmi tak korzystnie, że wydaje się niemożliwe? Zachowaj gigantyczną ostrożność!

Kilka słów o specjaliście SEO

Ile lat trzeba ogarniać pozycjonowanie i co osiągnąć, żeby zostać specjalistą SEO? Nie wiadomo. Równie dobrze osoba, która zaczęła pozycjonować strony tydzień temu, może nazywać się specjalistą SEO i nie będzie to kłamstwo.

Według mnie, specjalista SEO to osoba, dla której pozycjonowanie stron jest jedyną lub podstawową usługą marketingową, którą się zajmuje. Czas nie jest tutaj istotny, ale bez problemu może udowodnić, że potrafi ogarniać skuteczne pozycjonowanie w Google.

Plusy współpracy ze specjalistą SEO

  • Jedna konkretna osoba, a więc przyjemniejsza komunikacja.
  • Nie pozyskuje nowych klientów masowo (teoretycznie), więc można oczekiwać lepszej jakości usługi.
  • Bardziej dba o zadowolenie klienta, niż o jego pozyskanie.
  • Podaje realne budżety na działania SEO, żeby nie zawieść oczekiwań klienta.
  • Realnie niższa cena, bo nie zatrudnia armii pracowników, tylko przeważnie pracuje z domu lub małego biura.

Minusy współpracy ze specjalistą SEO

  • Nie zawsze łatwo się skontaktować - urlopy, choroby, itd.
  • Większy budżet na pozycjonowanie - Specjalista SEO podaje taki budżet na działania. jaki wychodzi z analizy, a nie taki żeby jego oferta wyglądała na atrakcyjną cenowo.

Nim zaczniesz współpracę ze specjalistą SEO

  1. Sprawdź widoczność jego własnej strony internetowej na słowa kluczowe w Google - Wystarczy odpalić narzędzie SENUTO i już wiesz jak dba o pozycjonowanie własnej strony internetowej. Wnioski bardzo łatwo wyciągnąć.
  2. Dokładnie przeczytaj umowę - To podstawa również przy współpracy ze specjalistą SEO. Coś Ci tutaj wygląda podejrzanie? Uciekaj!

SEO agencja vs Specjalista - mój werdykt

Nie ma znaczenia, czy ma być wykonywane pozycjonowanie, reklama Google ADS, facebook Ads, optymalizacja strony, content marketing, itd. Nie ma znaczenia, czy ma to być agencja marketingu internetowego lub konkretny specjalista.

Nie daj się zahipnotyzować obietnicami z kosmosu i mega atrakcyjną ceną za ogarnianie marketingu Twojego biznesu. Dwa razy sprawdź umowę przed podpisaniem, żeby się nie wpier***ić w bagno z którego ciężko się wydostać.

Moja rada: Wrzuć na swoją tablicę na FB post z prośbą o polecenie firmy/osoby ogarniającej pozycjonowanie stron. Bliska Ci osoba raczej nie wsadzi Cię na minę, tylko da namiar na wykonawcę z którego jest zadowolona.

Jeżeli już współpracujesz z agencją/specjalistą, ale nie masz pewności czy dobrze ogarniają pozycjonowanie, to umów się ze mną na 15 minutową luźną rozmowę (umów termin). Ogarniemy szybką analizę i będzie wiadomo na czym stoisz.

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?

    Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]

    Czytaj artykuł
    Depozycjonowanie - co to jest? Kiedy warto skorzystać?

    Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych sytuacjach. Jaki sens ma w ogóle depozycjonowanie strony? Płacić za obniżanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Przecież to jest bez sensu! Takie negative SEO okazuje […]

    Czytaj artykuł
    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?

    Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki Przejażdżka życia

    Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]

    Czytaj artykuł
    Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?

    ”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone