Lembicz-logo

O co chodzi w pozycjonowaniu na długi ogon

Lembicz
15 czerwca 2020

Pozycjonowanie na długi ogon jest bardzo często lekceważone przez właścicieli stron internetowych. Chcą oni być wysoko na bardzo konkurencyjne słowa kluczowe, które mają ogromną ilość miesięcznych wyszukiwań. Czy słusznie? Lepsze są ogólne słowa kluczowe czy frazy długoogonowe (tzw. Lont Tail)? Ile kosztuje pozycjonowanie na długi ogon? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.

Czym jest długi ogon w pozycjonowaniu

W pozycjonowaniu występuje kilka rodzajów słów kluczowych: ogólne, brandowe, regionalne i długoogonowe. Frazy z długiego ogona składają się z kilku wyrazów i nie mają ogromnej liczby wyszukiwań. Po co zatem zawracać sobie głowę długim ogonem w SEO? Najlepiej pokażę to na przykładzie:

fraza ogólna
Wartość frazy to szacunkowy miesięczny koszt reklamy strony na to słowo kluczowe w Google ADS(dawniej Google AdWords)

Ponad 22 tysiące wyszukiwań miesięcznie. Widoczność na tę frazę w płatnych reklamach Google ADS wynosi szacunkowo ponad 10 tysięcy złotych miesięcznie, aby wygenerować podobną wartość ruchu jak z pierwszego miejsca na to słowo kluczowe w wynikach organicznych. Tylko ile z tych 22 tysięcy wejść skończy się sprzedażą? Jakich konkretnie okien szukają użytkownicy? No właśnie. Konwersja z widoczności na to słowo kluczowe nie będzie wysoka, a koszt pozycjonowania ogromny.

Weźmy pod uwagę frazę z długiego ogona: okna tarasowe przesuwane cena

fraza rozbudowana

Różnicę widać gołym okiem prawda? Po co właściciel firmy sprzedającej okna ma brać pod uwagę walkę o słowo kluczowe generujące znacznie mniej wyszukiwań niż fraza ogólna okna? Otóż strona widoczna na tę frazę powinna zostać zoptymalizowana również pod kątem fraz powiązanych:

Powiązane słowa kluczowe

Trzeba oczywiście dokładnej analizy wszystkich powiązanych słów kluczowych, których według Senuto jest 112. Wszystkie nie będą pasować, ale i tak spokojnie znajdziemy kilkadziesiąt fraz długiego ogona generujących łącznie kilka tysięcy wyszukiwań miesięcznie. Mam nadzieję, że po tym przykładzie już rozumiesz jak wygląda długi ogon.

Najważniejsze zalety pozycjonowania na długi ogon

Skoro już wiesz jak wygląda długi ogon, to pora pokazać Ci najważniejsze zalety długiego ogona. Osobiście uwielbiam pozycjonować na długi ogon, a widoczność na frazy ogólne traktuję jako "efekt uboczny działań". Niestety nie w każdej branży jest tak wiele fraz na długi ogon, ale zawsze można coś znaleźć. Poniższe zalety powinny Cię przekonać do tego, że to właśnie długi ogon powinien być priorytetem pozycjonowania Twojej strony internetowej:

Dużo mniejsza konkurencja

Frazy ogólne mają ogromną konkurencję i o nie walczą przeważnie duże firmy inwestujące w marketing potworne pieniądze. Do tego te firmy istnieją na rynku od kilkunastu/kilkudziesięciu lat. Walka z nimi to mniej więcej to samo co próba uduszenia gołymi rękoma niedźwiedzia - Może się uda, ale czy warto? Są oczywiście branże w których frazy ogólne nie są tak mocno oblegane i da radę powalczyć o widoczność, ale wymaga to znacznie więcej czasu niż w przypadku fraz na długi ogon.

Dużo szybciej osiąga się efekty

Mniejsza konkurencja więc jest to logiczne. Znacznie łatwiej zyskać widoczność na mniej popularne słowa kluczowe, bo większość firm je olewa lub nie zdaje sobie sprawy z potencjału jaki się w tym kryje. Bardzo często firma realizująca pozycjonowanie nie skupia się na długim ogonie, bo wymaga to innych działań niż tylko pozyskiwanie linków: analizowanie słów kluczowych, tworzenie treści, linkowanie wewnętrzne itd.

Dużo mniejsze nakłady finansowe

Bardzo często okazuje się że wystarczy bardzo dobrze zoptymalizowana pod kątem długiego ogona strona do osiągnięcia wysokich pozycji. Właśnie dlatego nie warto oszczędzać czasu na analizę słów kluczowych i stworzenie treści wysokiej jakości pod kątem użytkowników i wyszukiwarki Google. Można oczywiście płacić 3000 złotych miesięcznie na pozycjonowanie ogólnych słów kluczowych i czekać nawet kilkanaście/kilkadziesiąt miesięcy na efekt (jeśli kiedykolwiek nadejdzie) lub ten sam budżet przeznaczyć na pozycjonowanie długiego ogona i po 4-6 miesiącach mieć już z tego realne korzyści finansowe. Nie trzeba być biznesowym geniuszem, żeby wiedzieć co bardziej się opłaca.

Dużo lepsza konwersja

Osoby wpisujące ogólne frazy nie do końca wiedzą czego chcą. Okna mogą być różne pod kątem wielkości, zastosowanego materiału, przeznaczenia, koloru itd. Gdy użytkownik dokładnie wie czego szuka w Google i to dostanie na Twojej stronie internetowej, to szansa na sprzedaż wzrasta. Co lepsze? 100 tysięcy wejść miesięcznie z czego 100 generuje sprzedaż? Czy 10 tysięcy wejść miesięcznie gdzie 200 generuje sprzedaż? W pozycjonowaniu nie chodzi o to, żeby wygenerować jak największy ruch, tylko jak największą sprzedaż dla Klienta. Długi ogon świetnie się do tego nadaje, bo daje użytkownikom dokładnie to czego szukają, a więc mniejsza liczba odwiedzin jest potrzebna do sprzedaży.

Jak znaleźć słowa kluczowe pod długi ogon

Znajdywanie i grupowanie fraz pod długi ogon to bardzo czasochłonny i mało fascynujący proces. W przypadku większości branż można znaleźć kilkaset/kilka tysięcy słów kluczowych które świetnie się nadadzą pod długi ogon. Można to robić "na ślepo" czyli coś przychodzi Ci do głowy, wpisujesz w wyszukiwarkę Google i patrzysz czy ktoś już o tym napisał. Tyle, że ciężko będzie znaleźć wszystkie powiązane słowa kluczowe. Na szczęście z pomocą przychodzą nam różne narzędzia, które znacząco ułatwiają i przyśpieszają całą pracą. Skupię się na jednym z racji, że bije na głowę darmowe rozwiązania.

Jest wiele darmowych narzędzi z których można korzystać w tym planer słów kluczowych Google, który wymaga aktywnej kampanii. Ja analizuję słowa kluczowe na długi ogon poprzez Senuto. To płatne narzędzie, ale warte każdej złotówki.

Analiza słów kluczowych z Senuto

Jest to narzędzie z którego korzystam każdego dnia. Zerkniesz na recenzja Senuto to dowiesz się więcej o tym narzędziu które kosztuje 29 zł w najmniej rozbudowanej wersji. To narzędzie pozwoli znaleźć Ci słowa kluczowe o których wcześniej nie miałeś pojęcia i radykalnie skraca czas potrzebny na znalezienie słów kluczowych pod pozycjonowanie na długi ogon. Zresztą najlepiej pokazać to na żywym przykładzie, czyli artykule który właśnie czytasz.

pozycjonowanie długi ogon

Pozycjonowanie na długi ogon to dość rozbudowane słowo kluczowe, ale i tak konkurencja nie jest mała. Taki już urok branży marketingowej gdzie firmy bardzo dbają o jak najszersze możliwości dotarcia do potencjalnego Klienta. Aby uniknąć kanibalizację, dodam tylko link do innej podstrony która walczy o frazę pozycjonowanie stron internetowych w Google. Kanibalizacja to temat o którym w przyszłości napiszę więc obserwuj bloga, a najlepiej dodaj się do newslettera gdzie informuję o publikacji nowych artykułów.

Powracając do tematu. Sprawdzam jakie inne słowa kluczowe powinny być zamieszczone w artykule, aby był widoczny na większą wartościowych słów kluczowych długiego ogona.

frazy pod długi ogon

Specjalnego szału jak widać nie ma. Sumując wychodzi średnio 330 wyszukiwań w miesiącu i pewnie na pierwszy rzut oka lepiej byłoby sobie odpuścić kilka godzin tworzenia artykułu i wybrać coś z większymi zasięgami. Przy opracowywaniu słów kluczowych pod długi ogon nie patrzy się wyłącznie na ilość wyszukiwań ale i potencjał danej frazy. Jeżeli już ktoś podaje tak precyzyjne zapytanie do wyszukiwarki, to znaczy że wie czego szuka i gdy to znajdzie, to jest większa szansa na pozyskanie Klienta. Może to właśnie Ty szukałeś na ten temat informacji i przejdziesz do usługi pozycjonowania strony? Nie wiem, ale olewając temat utworzenia artykułu nigdy bym się tego nie dowiedział.

Kolejnym krokiem jest analiza wyników organicznych widocznych na słowo kluczowe "pozycjonowanie długi ogon" (Na razie jest to w wersji BETA, ale całkiem fajne narzędzie dające podgląd na stronę techniczną strony, która ma być wysoko na daną frazę). U mnie konkurencja wygląda następująco:

pozycjonowanie długi ogon analiza konkurencji

Znacznie lepiej w przypadku analizy takich rzeczy sprawdza się Surfer SEO tyle że to narzędzie kosztuje minimum 59$ miesięcznie(49,2$ w przypadku zakupu od razu za rok z góry). Może z biegiem czasu Senuto zacznie pokazywać więcej danych, ale i tak trochę nam ułatwia zadanie:

  • Wiemy ile znaków powinno być na stronie, aby nie odstawać od konkurencji (8300 średnio, ale dobrze napisać tak 10-20% więcej niż uśredniona ilość czyli tak ok. 10 000 zzs)
  • Wiemy jaka jest średnia ilość nagłówków stopnia drugiego (h2) i trzeciego (h3)
  • No i tyle...To czego mi brakuje to jak mocno powinienem nasycić stronę frazami, aby nie odstawać od konkurencji. To możesz robić "na czuja" czyli pisać bardziej pod użytkownika i nie przesadzać (właśnie Surfer SEO pokazuje ile dokładnie fraza powinna być użyta w treści)

Zamiast "działać na czuja" możesz skorzystać z darmowej wtyczki do przeglądarki SEOQuake, która troszkę więcej światła rzuci na nagłówki i treść. W przypadku strony na pierwszej pozycji otrzymałem takie informacje:

SeoQuake a długi ogon

Jak widać trochę razy w treści powinienem użyć "długiego ogona", "długi ogon" no i "long tail". Oprócz tego można dowiedzieć się jakie są nagłówki, ile jest zdjęć itd. Zawsze to trochę danych dzięki którym lepiej zoptymalizuje się stronę pod długi ogon (zaczynasz dostrzegać ile jest z tym roboty?). Im więcej danych zdobędziesz tym lepiej pod kątem wyszukiwarki dostosujesz stronę. To spowoduje, że mniejszym nakładem na linki zewnętrzne będziesz mógł się przebić lub - w niektórych przypadkach - unikniesz całkowicie pozyskiwania linków, bo sama treść zrobi robotę.

Ile kosztuje pozycjonowanie pod długi ogon

Największym kosztem jest tutaj czas potrzebny na wykonanie prawidłowej analizy słów kluczowych wraz z wytycznymi do treści. Może Ci się wydawać, że masz świetnie napisane artykuły, a po analizie okazuje się, że trzeba dodać znacznie więcej treści, zamieścić poboczne słowa kluczowe, poprawić formatowanie itd. Gdy taki artykuł jest już stworzony to staramy się go podlinkować wewnętrznie, a dopiero później pozyskuje się linki z zewnątrz - Im trudniejsza fraza, tym większy budżet na odnośniki zewnętrzne. Pozycjonowanie u mnie zaczyna się od 1000 zł netto, ale tak szerokie pozycjonowanie wymaga znacznie większego budżetu (od 3000 zł netto można zacząć działać).

Zachęcam do kupienia sobie kursu online Twórz treść którą pokochają Klienci i Google to wtedy budżet na long tail będzie dużo mniejszy lub w większości pójdzie na działania zewnętrzne, a nie na tworzenie treści. Jeżeli pisanie nie jest Twoją mocną stroną (na wszystkim znać się nie trzeba) to my w ramach pozycjonowania się tym zajmiemy. Długi ogon to czasochłonne działanie, ale warto poświęcić ten czas z racji na możliwości wizerunkowe i finansowe. Nie ma prostej drogi na szczyt...Ta jest powykręcana strasznie, ale prowadzi prościutko do samego szczytu.

Autor artykułu: Lembicz 

autor bloga lembicz
Od 2020 roku prowadzę tego bloga dzieląc się wiedzą i doświadczeniem które zdobywam od 2011 roku. Jak widać trochę mi się zeszło z założeniem bloga :-) Mam nadzieję że znajdziesz tutaj przydatne informacje. Pamiętaj! Marketing prowadzi do większej sprzedaży. Większa sprzedaż to większe zarobki i tego Ci życzę.

Dyskusja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

LEMBICZ.PL
Blog o marketingu internetowym i stacjonarnym. Założony w 2020 roku, a w branży marketingowej działam od 2011 roku. Mam nadzieję, że materiały opublikowane na blogu wciągną Cię w fascynujący świat marketingu.
Polityka prywatności
© 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram