Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób.
Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik 2021 roku tak prezentuje się ranking wyszukiwarek:
Dlatego wyjaśniając na czym polega pozycjonowanie stron, skoncentruję się na wyszukiwarce Google. Inne wyszukiwarki internetowe mają marginalne znaczenie. Zresztą jak Twoja strona internetowa będzie dobrze wypozycjonowana w Google to i w Bing nie będzie tragedii.
Na czym polega pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie to działania wpływające na widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwarek internetowych. Dobrze wybrane słowa kluczowe + optymalizacja + linki zewnętrzne = wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Pokażę Ci to na przykładzie strony internetowej, na której właśnie czytasz ten artykuł. Na żywym organizmie będzie Ci łatwiej zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi.
Krok pierwszy: wybór słów kluczowych
Najbardziej zależy mi na pozyskiwaniu klientów na usługi marketingowe. To one wpływają na to czy ta strona internetowa generuje bezpośredni dochód. Czyli wszystko zaczyna się od tego, żeby wybrać odpowiednie słowa kluczowa.
I tutaj czeka Cię pierwsze zderzenie ze ścianą. Twoja konkurencja już wie na czym polega pozycjonowanie stron i dlatego znajduje się wysoko w rankingu wyszukiwarki na słowa kluczowe na których Ci zależy.
Na szczęście słów kluczowych które wpisują Twoi potencjalni klienci jest mnóstwo. Jesteś tutaj ponieważ w Google wpisałeś/wpisałaś "na czym polega pozycjonowanie stron" lub podobne słowo kluczowe.
Widoczność na tą frazę (czyli słowo kluczowe) na wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarki, znacznie łatwiej zdobyć niż na pozycjonowanie Warszawa. To sprowadza nas do najważniejszej reguły jeśli chodzi o słowa kluczowe.
Im większa wartość ruchu generowanego przez słowo kluczowe tym większa konkurencja. Większa konkurencja oznacza, że pozycjonowanie strony jest bardziej kosztowne i zajmuje znacznie więcej czasu.
O tym jak wybrać najlepsze słowa kluczowe dla swojej strony internetowej napisałem w tym artykule. W skrócie: Im trudniejsze słowa kluczowe, tym więcej $$$ i czasu trzeba żeby się przebić.
Dlatego nie opłaca się oszczędzać czas na znalezienie niszowych, ale dochodowych dla biznesu słów kluczowych i na nich się skoncentrować. Ja do tego polecam rewelacyjne narzędzie Senuto- banalnie proste w obsłudze i niedrogie biorąc pod uwagę możliwości.
Masz już znalezione kilkadziesiąt/kilkaset/kilka tysięcy słów kluczowych? Posegregowanych według wartości dla Twojego biznesu z uwzględnieniem poziomu trudności pozycjonowania? To pora na kolejny krok.
Krok drugi: optymalizacja strony
Trzeba nie tylko dostosować stronę internetową pod kątem słów kluczowych, na których ma być widoczna w rankingu wyszukiwarki Google. Zapraszam do przeczytania zaleceń Google dla webmasterów lub w skrócie:
Twoja strona musi być dostosowana pod kątem SEO i użytkownika. Nie musi to być tylko perfekcja pod Google, ale też w oczach potencjalnego klienta musi dobrze wyglądać. Inaczej wysokie pozycje w rankingu się marnują.
Optymalizacja strony internetowej ma ogromne wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania. To bardzo czasochłonne zajęcie, ale bez tego pozycjonowanie strony internetowej jest bardzo kosztowne lub nawet niemożliwe do wykonania.
Dopiero planujesz budowę strony internetowej? Masz stronę internetową i chcesz sprawdzić czy pod kątem SEO jest prawidłowo zaprojektowana? Taką usługę jest właśnie audyt SEO, który wraz z zespołem wykonuję dodatkowo pod kątem ścieżki sprzedażowej.
Gdybym miał napisać o wszystkim co trzeba brać pod uwagę przy optymalizacji strony, to wyszłaby pokaźna książka a nie artykuł 🙂 Jest tego naprawdę od cholery, i pamiętaj że to wszystko ma być ogarniane pod kątem wybranych słów kluczowych.
Krok trzeci: pozycjonowanie strony czas zacząć
Dopiero mając zoptymalizowaną stronę internetową pod kątem wybranych słów kluczowych, można zabrać się za pozycjonowanie strony www. I tutaj kolejne zderzenie ze ścianę, bo...
Manipulowanie rankingiem wyszukiwarki Google czyli zewnętrzne działania wpływające na pozycje Twojej strony internetowej są nieakceptowalne przez Google. Nie istnieje coś takiego jak bezpiecznie pozycjonowanie - ZAWSZE MOŻNA OBERWAĆ, a jedyne co można to zmniejszyć to ryzyko.
Jak wygląda pozycjonowanie w Google i czy się to opłaca? Zobacz jakie efekty udało się osiągnąć poprzez rok z delikatnym haczykiem jeśli chodzi o blog na którym czytasz właśnie ten artykuł:
pozycjonowanie strony - widoczność w TOP 10 w Google
Robię dokładnie tak jak pisałem Ci w kroku pierwszym, czyli trudne i konkurencyjne słowa kluczowe olewam lub bardzo delikatnie ruszam. Koncentruję się na tym gdzie mogę w miarę szybko (czyli do pół roku) przebić się w rankingu wyszukiwarki i może to bezpośrednio/pośrednio pozyskać klientów.
Taki efekt osiąga się poprzez pozyskiwanie linków zewnętrznych do strony internetowej z mocnych stron internetowych. Takie linki zewnętrzne występują wszędzie, bo to - prostymi słowami - przejście z jednej strony do drugiej.
Mój blog już pozyskuje naturalnie trochę linków zewnętrznych czyli inni z własnej woli zamieszczają informacje w internecie, które kierują na mojego bloga. Do tego trzeba dążyć, bo pozwala to ograniczyć budżet na pozycjonowanie.
Zajrzyj na artykuł skąd brać mocne linki SEO i jak je rozpoznać (to też jest link, tylko wewnętrzny bo kieruje w obrębie danej strony internetowej). Bez narzędzi ciężko określić, które linki i w jakiej formie warto pozyskać, ale...
Jeżeli działasz w małym mieście i nie ma dużej konkurencji, to dobra optymalizacja pod kątem słów kluczowych i kilka mocnych linków wystarczy żeby się przebić. W dużej konkurencji i lokalizacji, trzeba się już napocić.
Pamiętaj, że nie zawsze drogi link jest mocny. Tak samo jak tani musi być słaby. Jest sporo czynników wpływających na moc linka zewnętrznego, ale zwracaj przede wszystkim uwagę na:
Ilość linków wychodzących względem przychodzących w obrębie domeny gdzie chcesz zamieścić link - Jak więcej linków wychodzi ze strony niż do niej prowadzi, to sygnał że coś jest nie tak.
Widoczność strony w wyszukiwarce Google - Moc strony określa miedzy innymi jej widoczność w wyszukiwarce Google. Jak jest zerowa czy spadkowa, a nie rosnąca, to nie jest dobra miejscówka na link.
Ja zwracam przede wszystkim uwagę na te miejsca, z których moja konkurencja się pozycjonuje i wybieram najlepsze z nich, których cena jest proporcjonalna do mocy - Czasochłonne, ale daje najlepszego kopa.
Podsumowanie tego czym jest pozycjonowanie
To optymalizacja strony internetowej pod kątem dokładnie wybranych słów kluczowych i pozyskiwanie linków zewnętrznych wpływających na wzrost widoczności w rankingu wyszukiwarek - To wszystko.
Pod tymi krokami kryje się ogromna ilość pracy, która tak naprawdę nigdy się nie kończy. Zresztą jedyną stałą w biznesie i życiu jest zmienność. Dochodzą nowe słowa kluczowe. Konkurencja nie śpi i też pozycjonuje, więc trzeba ją analizować i wyciągać wnioski. Zmieniają się trendy jeśli chodzi o zachowanie użytkowników.
To trochę jak z mechanikiem samochodowym. Czy warto się tego wszystkiego uczyć i inwestować w narzędzia, mając tylko jeden samochód? Nie lepiej zapłacić za ogarnięcie tematu i skoncentrować się na swoim biznesie?
Wolisz jak zajmie się tym kocur marketingu? Po prostu skontaktuj się ze mną, a rzucę okiem co tam można zdziałać.
Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Głodny marketingowej wiedzy?
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]
Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych sytuacjach. Jaki sens ma w ogóle depozycjonowanie strony? Płacić za obniżanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Przecież to jest bez sensu! Takie negative SEO okazuje […]
Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.