Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób.
Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik 2021 roku tak prezentuje się ranking wyszukiwarek:
Dlatego wyjaśniając na czym polega pozycjonowanie stron, skoncentruję się na wyszukiwarce Google. Inne wyszukiwarki internetowe mają marginalne znaczenie. Zresztą jak Twoja strona internetowa będzie dobrze wypozycjonowana w Google to i w Bing nie będzie tragedii.
Pozycjonowanie to działania wpływające na widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwarek internetowych. Dobrze wybrane słowa kluczowe + optymalizacja + linki zewnętrzne = wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Pokażę Ci to na przykładzie strony internetowej, na której właśnie czytasz ten artykuł. Na żywym organizmie będzie Ci łatwiej zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi.
Najbardziej zależy mi na pozyskiwaniu klientów na usługi marketingowe. To one wpływają na to czy ta strona internetowa generuje bezpośredni dochód. Czyli wszystko zaczyna się od tego, żeby wybrać odpowiednie słowa kluczowa.
I tutaj czeka Cię pierwsze zderzenie ze ścianą. Twoja konkurencja już wie na czym polega pozycjonowanie stron i dlatego znajduje się wysoko w rankingu wyszukiwarki na słowa kluczowe na których Ci zależy.
Na szczęście słów kluczowych które wpisują Twoi potencjalni klienci jest mnóstwo. Jesteś tutaj ponieważ w Google wpisałeś/wpisałaś "na czym polega pozycjonowanie stron" lub podobne słowo kluczowe.
Widoczność na tą frazę (czyli słowo kluczowe) na wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarki, znacznie łatwiej zdobyć niż na pozycjonowanie Warszawa. To sprowadza nas do najważniejszej reguły jeśli chodzi o słowa kluczowe.
Im większa wartość ruchu generowanego przez słowo kluczowe tym większa konkurencja. Większa konkurencja oznacza, że pozycjonowanie strony jest bardziej kosztowne i zajmuje znacznie więcej czasu.
O tym jak wybrać najlepsze słowa kluczowe dla swojej strony internetowej napisałem w tym artykule. W skrócie: Im trudniejsze słowa kluczowe, tym więcej $$$ i czasu trzeba żeby się przebić.
Dlatego nie opłaca się oszczędzać czas na znalezienie niszowych, ale dochodowych dla biznesu słów kluczowych i na nich się skoncentrować. Ja do tego polecam rewelacyjne narzędzie Senuto- banalnie proste w obsłudze i niedrogie biorąc pod uwagę możliwości.
Masz już znalezione kilkadziesiąt/kilkaset/kilka tysięcy słów kluczowych? Posegregowanych według wartości dla Twojego biznesu z uwzględnieniem poziomu trudności pozycjonowania? To pora na kolejny krok.
Trzeba nie tylko dostosować stronę internetową pod kątem słów kluczowych, na których ma być widoczna w rankingu wyszukiwarki Google. Zapraszam do przeczytania zaleceń Google dla webmasterów lub w skrócie:
Twoja strona musi być dostosowana pod kątem SEO i użytkownika. Nie musi to być tylko perfekcja pod Google, ale też w oczach potencjalnego klienta musi dobrze wyglądać. Inaczej wysokie pozycje w rankingu się marnują.
Optymalizacja strony internetowej ma ogromne wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania. To bardzo czasochłonne zajęcie, ale bez tego pozycjonowanie strony internetowej jest bardzo kosztowne lub nawet niemożliwe do wykonania.
Dopiero planujesz budowę strony internetowej? Masz stronę internetową i chcesz sprawdzić czy pod kątem SEO jest prawidłowo zaprojektowana? Taką usługę jest właśnie audyt SEO, który wraz z zespołem wykonuję dodatkowo pod kątem ścieżki sprzedażowej.
Gdybym miał napisać o wszystkim co trzeba brać pod uwagę przy optymalizacji strony, to wyszłaby pokaźna książka a nie artykuł 🙂 Jest tego naprawdę od cholery, i pamiętaj że to wszystko ma być ogarniane pod kątem wybranych słów kluczowych.
Dopiero mając zoptymalizowaną stronę internetową pod kątem wybranych słów kluczowych, można zabrać się za pozycjonowanie strony www. I tutaj kolejne zderzenie ze ścianę, bo...
Manipulowanie rankingiem wyszukiwarki Google czyli zewnętrzne działania wpływające na pozycje Twojej strony internetowej są nieakceptowalne przez Google. Nie istnieje coś takiego jak bezpiecznie pozycjonowanie - ZAWSZE MOŻNA OBERWAĆ, a jedyne co można to zmniejszyć to ryzyko.
Jak wygląda pozycjonowanie w Google i czy się to opłaca? Zobacz jakie efekty udało się osiągnąć poprzez rok z delikatnym haczykiem jeśli chodzi o blog na którym czytasz właśnie ten artykuł:
Robię dokładnie tak jak pisałem Ci w kroku pierwszym, czyli trudne i konkurencyjne słowa kluczowe olewam lub bardzo delikatnie ruszam. Koncentruję się na tym gdzie mogę w miarę szybko (czyli do pół roku) przebić się w rankingu wyszukiwarki i może to bezpośrednio/pośrednio pozyskać klientów.
Taki efekt osiąga się poprzez pozyskiwanie linków zewnętrznych do strony internetowej z mocnych stron internetowych. Takie linki zewnętrzne występują wszędzie, bo to - prostymi słowami - przejście z jednej strony do drugiej.
Mój blog już pozyskuje naturalnie trochę linków zewnętrznych czyli inni z własnej woli zamieszczają informacje w internecie, które kierują na mojego bloga. Do tego trzeba dążyć, bo pozwala to ograniczyć budżet na pozycjonowanie.
Zajrzyj na artykuł skąd brać mocne linki SEO i jak je rozpoznać (to też jest link, tylko wewnętrzny bo kieruje w obrębie danej strony internetowej). Bez narzędzi ciężko określić, które linki i w jakiej formie warto pozyskać, ale...
Jeżeli działasz w małym mieście i nie ma dużej konkurencji, to dobra optymalizacja pod kątem słów kluczowych i kilka mocnych linków wystarczy żeby się przebić. W dużej konkurencji i lokalizacji, trzeba się już napocić.
Pamiętaj, że nie zawsze drogi link jest mocny. Tak samo jak tani musi być słaby. Jest sporo czynników wpływających na moc linka zewnętrznego, ale zwracaj przede wszystkim uwagę na:
Ja zwracam przede wszystkim uwagę na te miejsca, z których moja konkurencja się pozycjonuje i wybieram najlepsze z nich, których cena jest proporcjonalna do mocy - Czasochłonne, ale daje najlepszego kopa.
To optymalizacja strony internetowej pod kątem dokładnie wybranych słów kluczowych i pozyskiwanie linków zewnętrznych wpływających na wzrost widoczności w rankingu wyszukiwarek - To wszystko.
Pod tymi krokami kryje się ogromna ilość pracy, która tak naprawdę nigdy się nie kończy. Zresztą jedyną stałą w biznesie i życiu jest zmienność. Dochodzą nowe słowa kluczowe. Konkurencja nie śpi i też pozycjonuje, więc trzeba ją analizować i wyciągać wnioski. Zmieniają się trendy jeśli chodzi o zachowanie użytkowników.
To trochę jak z mechanikiem samochodowym. Czy warto się tego wszystkiego uczyć i inwestować w narzędzia, mając tylko jeden samochód? Nie lepiej zapłacić za ogarnięcie tematu i skoncentrować się na swoim biznesie?
Niech każdy sam odpowie sobie na to pytanie. Podstawy dotyczące pozycjonowania już znasz. Jak własnymi siłami chcesz zawalczyć, to przeczytaj artykuł Jak samemu pozycjonować stronę www i czy to się opłaca.
Wolisz jak zajmie się tym kocur marketingu? Po prostu skontaktuj się ze mną, a rzucę okiem co tam można zdziałać.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone