Lembicz-logo

Mocne linki SEO - Skąd wziąć i jak je rozpoznać

Lembicz
29 czerwca 2020

Czasy w których to ilość linków była ważniejsza niż ich jakość minęły dawno temu. Nie spodziewałbym powrotu do czasów, kiedy wystarczyło parę mocnych narzędzi połączonych z systemem wymiany linków żeby robić wysokie pozycje nawet na trudne słowa kluczowe. Teraz nie ilość jest ważna a jakość, i uważam to za zmianę na lepsze. Tylko znalezienie naprawdę mocnych linków w dobrej cenie nie jest takie proste i trzeba się trochę nagimnastykować, żeby znaleźć naprawdę fajną miejscówkę z rosnącym potencjałem.

To nie działa tak, że znalazłeś stronę sprzedającą linki za 1000 złotych netto i to będzie mocny link. Wtedy tylko firmy z ogromnym budżetem miałyby szansę na widoczność w wynikach organicznych, chyba że chodzi o pozycjonowanie na długi ogon. Mocne linki można pozyskać nawet za darmo, tylko trzeba wiedzieć jak szukać. To właśnie za tą wiedzę i czas płacisz firmie realizującej pozycjonowanie, bo gdybyś na własną rękę kupował linki których jedynym wyznacznikiem jest cena, to jest duża szansa na to, że tylko wydasz mnóstwo pieniędzy osiągając rezultaty jak przy linkach słabej jakości.

Jaki jest mocny link?

Jest kilka szkół odnośnie oceniania mocy linku. Według mnie o tym czy dany link jest słaby, mocny lub w przyszłości będzie mocny decyduje kilka rzeczy:

  • Widoczność strony w wyszukiwarce Google - Im mocniejsza strona internetowa, tym lepsza widoczność. Nie patrzę wyłącznie na aktualną widoczność, tylko czy strona zwiększa/zmniejsza swoją widoczność i jak długo dany trend trwa. Idealnie jeśli strona internetowa jest tematycznie powiązana z projektem na którym chcę zostawić link, bo oprócz wartości SEO dochodzi jeszcze naturalny ruch od użytkowników serwisu. Uważam, że jeżeli chodzi o SEO to tematyczność serwisu nie ma większego znaczenia.

Najbardziej cieszy mnie znalezienie serwisu który dopiero zaczyna się rozwijać, bo wtedy kupuję taki perspektywicznie mocny link w dobrej cenie. Zakładam, że twórca serwisu dalej będzie go rozwijał, a w między czasie stosuję działania mające za cel utrzymać mój link w atrakcyjnej lokalizacji na serwisie. Na poniższym przykładzie załączam zrzut z widoczności takiego rozwijającego się serwisu:

Jak upolować mocny link

W dniu publikacji tego artykułu, ta strona jest widoczna w TOP 10 na 125 fraz a w TOP 50 na 624. Zdarzają się spadki, ale są one chwilowe i tendencja jest cały czas wzrostowa. Za rok link tutaj może kosztować spokojnie 400-500 złotych netto, a aktualna cena wynosi 79 zł netto i jest to link dofollow. Znalezienie takich perełek wymaga czasu i dostępu do narzędzi pokazujących widoczność strony w wynikach organicznych jak np: Senuto

  • Ilość linków wychodzących ze strony - Może zdarzyć się tak, że potencjalne fajne miejsce na mocny link od jakiegoś czasu zaczyna przesadzać z publikacją artykułów z linkami zewnętrznymi. Pazerność właścicieli portalu może spowodować, że za jakiś czas serwis zacznie przez to tracić widoczność, a więc zamieszczony tam link nie będzie już taki mocny. Dobrze jest sprawdzić ostatnich 10 publikacji na takich serwisie i jeżeli więcej niż 40% z nich poszła w celu pozyskania mocnego linku to sobie odpuszczam.
  • Tematyczność serwisu - Zawsze staram się, żeby jednak link był na portalu powiązanym tematycznie. Taki artykuł wygląda bardziej naturalnie dla czytelników niż przykładowo na portalu o zwierzętach zamieścimy link do serwisu o odchudzaniu czy sprzedaży samochodów. Jest dużo serwisów ogólnotematycznych, ale tam artykuł trafia do danej kategorii więc to też jeszcze jestem w stanie zaakceptować, pod warunkiem że widoczność serwisu w Google jest wysoka i nie ma dużej liczby linków wychodzących.
  • Wiek domeny - Im starsza domena tym ma większego "kopa". Staram się wybierać domeny które mają chociaż rok, bo za wiele domen pada po pierwszym roku kiedy trzeba odnowić domenę.
  • Aktywność w mediach społecznościowych - To taki dodatek utwierdzający mnie w przekonaniu, że serwis nie umrze śmiercią naturalną (a przynajmniej jest na to większa szansa). Jeżeli do zamieszczonego przeze mnie linka będą dodatkowo kierować media społecznościowe to dodatkowy argument, żeby zakupić tam link.

Jak ważny jest mocny link

Bez mocnych linków Twoja strona internetowa może nigdy nie dostać się na wysokie pozycje w wynikach organicznych. W momencie kiedy Twoja strona jest już widoczna i odwiedzana przez użytkowników, możliwe że zaczną pojawiać się naturalne linki (osoby zamieszczają linki do Twojej strony w internecie same z siebie). Wtedy nie będzie potrzebny tak wysoki budżet na pozyskiwanie mocnych linków lub - w najlepszym przypadku - te pieniądze będzie można przeznaczyć na inne działania SEO. Niestety do tego czasu Twoja strona wymaga "paliwa", a naprawdę mocne linki są jak "nitro" które rozpędzą Twoją stronę w drodze na szczyt.

Ważniejsze od mocnych linków jest przeprowadzona idealnie optymalizacja strony internetowej czyli dostosowanie strony pod kątem wyszukiwarki Google. Na to masz 100% wpływu, a jak zostanie to porządnie zrobione to będzie potrzeba znacznie mniej linków lub w niektórych przypadkach sama optymalizacja wystarczy. Jeżeli wszystko zostało doszlifowane idealnie, a pozycje stoją w miejscu, to właśnie wtedy do gry wchodzą mocne linki.

Ile mocnych linków potrzebujesz?

Jak najwięcej nie jest poprawną odpowiedzią, chyba że masz nieskończony budżet na marketing? O ilości mocnych linków decyduje tak naprawdę Twoja konkurencja. Trzeba sprawdzić ile mocnych linków pozyskują miesięcznie (ja patrzę na ostatnie 6 miesięcy działań link buildingu) i jaki te linki miały wpływ na widoczność strony. Później wyciąga się wszystkie linki czołowej konkurencji i sprawdza, które z tych linków są mocne i które można pozyskać. Nie zawsze takie prześwietlanie konkurencji jest możliwe, ale zawsze są sposoby pozwalające chociaż oszacować miesięczną liczbę pozyskiwanych linków. Często po takiej analizie pojawiają się wątpliwości, bo niektóre strony pozyskują ogromne ilości linków bardzo niskiej jakości (takie rozwiązanie czasem się sprawdza, ale jest to bardzo ryzykowne).

Jak najwięcej nie jest poprawną odpowiedzią, chyba że masz nieskończony budżet na marketing? O ilości mocnych linków decyduje tak naprawdę Twoja konkurencja. Trzeba sprawdzić ile mocnych linków pozyskują miesięcznie (ja patrzę na ostatnie 6 miesięcy działań link buildingu) i jaki te linki miały wpływ na widoczność strony. Później wyciąga się wszystkie linki czołowej konkurencji i sprawdza, które z tych linków są mocne i które można pozyskać. Nie zawsze takie prześwietlanie konkurencji jest możliwe, ale zawsze są sposoby pozwalające chociaż oszacować miesięczną liczbę pozyskiwanych linków. Często po takiej analizie pojawiają się wątpliwości, bo niektóre strony pozyskują ogromne ilości linków bardzo niskiej jakości (takie rozwiązanie czasem się sprawdza, ale jest to bardzo ryzykowne).

Jak dokładnie wygląda taki przebieg pokazuję na case study pozycjonowanie lokalne 01 (w wersji darmowej nie dowiesz się kluczowych informacji, ale w płatnej za 299 zł netto już pokazuję wszystko od A do Z). Jest z tym trochę roboty, ale warto poświęcić czas na analizę niż od razu pompować duże pieniądze w linkowanie. W pozycjonowaniu nie ma pośpiechu i trzeba cierpliwie czekać działając według wcześniej opracowanej strategii. W innym wypadku pojawi się zdenerwowanie, że "płacę, a nie widać efektów", a to nie działa tak szybko.

Jak szybko trzeba pozyskiwać mocne linki?

Nowa strona internetowa vs konkurencja która pozycjonuje się od kilku/kilkunastu lat - Patrząc na ich historyczną ilość linków, można wpaść w depresję. Gdyby Google brało pod uwagę wyłącznie ilość linków od początku powstania strony, to nowe firmy nigdy nie miałyby szansy na wysokie pozycje. Oczywiście tak nie jest i - mam nadzieję - że nigdy nie będzie. Google bierze między innymi pod uwagę rosnącą popularność danej strony internetowej, a systematycznie rosnąca liczba linków jest tego wyznacznikiem. Jestem zwolennikiem "kontrolowanego chaosu" czyli link building ma wyglądać naturalnie , bo schematyczne działanie jest znacznie łatwiej wykryć.

W jednym miesiącu pozyskam 10 mocnych linków z portali tematycznych. W drugim będzie to 20 komentarzy na wartościowych blogach i 3 z tematycznych for internetowych. Natomiast w trzecim miesiącu będą to tylko 2 linki z mocnych serwisów. Do tego mieszam dofollow z nofollow i linki tekstowe z graficznymi. Ostatecznie chcę doprowadzić do proporcji konkurencji na wysokich pozycjach, ale z miesiąca na miesiąc staram się zachować jak największy "kontrolowany chaos". To jak działam wynika z wcześniejszej analizy, budżetu i strategii pozycjonowania. Czasem trzeba mocno się nagimnastykować nad pozyskaniem wartościowego linka, ale taka jest praca SEOwca.

8 sposobów na pozyskiwanie mocnych linków za darmo

Tak jak pisałem wcześniej, można pozyskać wartościowe odnośniki do strony za darmo. Chociaż tutaj ceną będzie Twój czas, a jakby nie patrzeć czas to pieniądz. Jeżeli nie masz środków na marketing, a masz za to dużo wolnego czasu to jak najbardziej można spróbować swoich sił. Pamiętaj tylko, żeby nie przesadzać z pozyskiwaniem linków exact match (na słowa kluczowe), bo jak przesadzisz to będzie nieciekawie. Bezpieczniej będzie jak skoncentrujesz się wyłącznie na linkach brandowych: Nazwa firmy czy adres strony internetowej. Taka sugestia, żebyś później nie rozczarował się efektami.

1 sposób. Komentarze na blogach

Blogów jest mnóstwo. Cały czas wiele z nich umożliwia zostawienie komentarza wraz z linkiem wychodzącym do strony (pole na adres URL). Linkiem będzie podpis/nazwa, a więc tutaj zostawiasz imię i nazwisko lub adres strony internetowej.

Mocny link na blogu

Najłatwiej znaleźć blogi wpisując w Google tematykę + blog, np: blog biznesowy, blog marketingowy, blog turystyczny itd.

2 sposób. Profile i posty na forach internetowych

Na forach najczęściej można zostawić link wychodzący w profilu, stópce lub w poście. Z racji, że pozycjonerzy przesadzali ze spamowaniem po forach, zostały wprowadzone na większości warunki do spełnienia, żeby taki link zostawić:

  • Po upływie danego czasu od rejestracji można zostawić link
  • Po zamieszczeniu określonej liczby postów. Z tego co zauważyłem jest to przeważnie 30 lub 50 postów
  • Zamieszczenie linku zwrotnego do forum na swojej stronie (to się najrzadziej zdarza).

W pierwszej kolejności szukaj for tematycznych wysokiej jakości, czyli takich które nie mają przerażającej ilości linków wychodzących. Nie musisz ograniczać się wyłącznie do for w języku polskim, ale lepiej jeżeli obcojęzyczne stanowią mniejszość.

3 sposób. Wpisy gościnne

Możesz skontaktować się z innym właścicielem strony i zapytań czy możesz zamieścić u niego wartościowy artykuł w zamian za to, że w tym artykule będzie znajdywał się link wychodzący do Twojej strony. Możecie oczywiście wymienić się wpisami gościnnymi (on opublikuje u Ciebie na stronie). Ja bardzo często korzystam z wpisów gościnnych poprzez platformę WhitePress. W ten sposób pozyskuję bardzo dużą ilość linków ze stron o parametrach które uznaję za wartościowe.

4 sposób. Zaplecze na darmowych stronach

Możesz utworzyć sobie blogi na wordpress.com czy blogger.com . Takich serwisów jest oczywiście znacznie więcej, ale ja ograniczam swoje działania do tych dwóch plus ewentualnie Tumblr.com . Zakładasz bloga na którym publikujesz różne artykuły i możesz w ten sposób linkować do siebie. Te domeny mają bardzo dobre parametry od Google i świetnie się nadają jako dywersyfikacja źródeł linkowania, ale im więcej takich witryn założysz, tym bardziej czasochłonne będzie utrzymanie ich w dobrej kondycji.

5 sposób. Linki partnerskie

Prowadzisz firmę hydrauliczną w Warszawie? cukiernię w Krakowie? Salę weselną we Wrocławiu? Czy Twoją konkurencją są te same branże działające w oddalonych o setki kilometrów miastach? No właśnie! Taka wymiana linkami to niesamowita moc, bo mamy idealne powiązanie tematyczne. Do tego te strony są też często pozycjonowane, więc z biegiem czasu ten link będzie nabierał mocy pod warunkiem, że nie zostanie usunięty (dobrze jest raz w miesiącu weryfikować)

6 sposób. Serwisy społecznościowe

Facebook, Instagram, LinkedIn czy Twitter - Większość z nas korzysta codziennie z tych portali społecznościowych w ramach rozrywki czy zabicia czasu. Są to miejsca w których możesz dodać linki do swojej strony, a jeżeli jeszcze umiejętnie to zrobisz, to sprowadzisz ruch na swoją stronę. Nie patrz na to, że te linki mają atrybut nofollow - Takie linki też są potrzebne w ramach "kontrolowanego chaosu" a pozyskuje się je banalnie łatwo i szybko. Drugim powodem jest pokazanie potencjalnym Klientom na mediach społecznościowych, że cały czas się rozwijasz i firma nie stoi w miejscu.

7 sposób. Darmowy sponsoring

Możesz dać informację na swojej stronie firmowej, że 5% dochodu przeznaczysz na pomoc dla zwierząt. Pieniądze zostaną rozdzielone równo po wybranych przez Ciebie schroniskach. Kontaktujesz się ze schroniskami z propozycją takiego wsparcia finansowego, prosząc jedynie o zamieszczenie Twojego loga w sekcji "sponsorzy" lub "partnerzy". Podnosisz cenę swoich usług o 5%, a więc dalej zarabiasz tyle co chcesz, a dodatkowo wspierasz potrzebujących i masz mocne linki tak naprawdę za darmo. Jak masz wysokie marże, to oczywiście możesz po prostu zrezygnować z 5% swojego dochodu. Oprócz mocnych linków poprawiasz dodatkowo wizerunek swojej firmy. Jeden z moich projektów biznesowych który jest w początkowym planie zakłada przekazywanie 10% dochodu na pomoc dla zwierząt (wysoka marża na produktach więc mogę sobie na to pozwolić)

8 sposób. Kombinuj, kombinuj, kombinuj

Możesz zostawić link wychodzący na YouTube (wrzucasz filmik i dajesz w opisie info) czy na swoim profilu w Google - Takich miejscówek jest mnóstwo, tylko trzeba ich poszukać. Nikt Ci takich miejscówek nie poda na tacy, bo często poświęcił kilka godzin na wyszukanie takiej perełki. Pamiętaj, że im mniej ludzi o czymś wie, tym ma to większą wartość - Tak samo jak w biznesie, tak samo i w SEO. Można spróbować również zostawić link na Wikipedii, ale to już nie takie proste (pochwalę się, że kilka razy mi się udało).

Jak mocne linki wpływają na pozycje strony

Mocne linki bardzo dobrze wpływają na widoczność serwisu w Google. Perfekcyjna optymalizacja strony internetowej i efekt każdego takiego mocnego linka widać gołym okiem (wyjątkiem są najtrudniejsze słowa kluczowe, które mogą nawet nie drgnąć po dużej ilości mocnych linków.

Na początku 2021 roku pojawi się case study w którym pokazuję efekt mocnych (i nie tylko) linków na jednym z moich projektów. W wersji darmowej oczywiście nie pokażę adresu strony internetowej, strategii pozycjonowania, przeznaczonego budżetu i dokładnie pozyskanych linków, ale efekt przed linkowaniem i po linkowaniu jak najbardziej.

Autor artykułu: Lembicz 

autor bloga lembicz
Od 2020 roku prowadzę tego bloga dzieląc się wiedzą i doświadczeniem które zdobywam od 2011 roku. Jak widać trochę mi się zeszło z założeniem bloga :-) Mam nadzieję że znajdziesz tutaj przydatne informacje. Pamiętaj! Marketing prowadzi do większej sprzedaży. Większa sprzedaż to większe zarobki i tego Ci życzę.

Dyskusja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

LEMBICZ.PL
Blog o marketingu internetowym i stacjonarnym. Założony w 2020 roku, a w branży marketingowej działam od 2011 roku. Mam nadzieję, że materiały opublikowane na blogu wciągną Cię w fascynujący świat marketingu.
Polityka prywatności
© 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram