logo-lembicz

Mocne linki SEO - Skąd wziąć i jak je rozpoznać

Czasy w których to ilość linków była ważniejsza niż ich jakość minęły dawno temu. Nie spodziewałbym powrotu do czasów, kiedy wystarczyło parę mocnych narzędzi połączonych z systemem wymiany linków żeby robić wysokie pozycje nawet na trudne słowa kluczowe. Teraz nie ilość jest ważna a jakość, i uważam to za zmianę na lepsze. Tylko znalezienie naprawdę mocnych linków w dobrej cenie nie jest takie proste i trzeba się trochę nagimnastykować, żeby znaleźć naprawdę fajną miejscówkę z rosnącym potencjałem.

To nie działa tak, że znalazłeś stronę sprzedającą linki za 1000 złotych netto i to będzie mocny link. Wtedy tylko firmy z ogromnym budżetem miałyby szansę na widoczność w wynikach organicznych, chyba że chodzi o pozycjonowanie na długi ogon.

Mocne linki można pozyskać nawet za darmo, tylko trzeba wiedzieć jak szukać. To właśnie za tą wiedzę i czas płacisz firmie realizującej pozycjonowanie, bo gdybyś na własną rękę kupował linki których jedynym wyznacznikiem jest cena, to jest duża szansa na to, że tylko wydasz mnóstwo pieniędzy osiągając rezultaty jak przy linkach słabej jakości.

Jaki jest mocny link?

Jest kilka szkół odnośnie oceniania mocy linku. Według mnie o tym czy dany link jest słaby, mocny lub w przyszłości będzie mocny decyduje kilka rzeczy:

  • Widoczność strony w wyszukiwarce Google - Im mocniejsza strona internetowa, tym lepsza widoczność. Nie patrzę wyłącznie na aktualną widoczność, tylko czy strona zwiększa/zmniejsza swoją widoczność i jak długo dany trend trwa. Idealnie jeśli strona internetowa jest tematycznie powiązana z projektem na którym chcę zostawić link, bo oprócz wartości SEO dochodzi jeszcze naturalny ruch od użytkowników serwisu. Uważam, że jeżeli chodzi o SEO to tematyczność serwisu nie ma większego znaczenia.

Najbardziej cieszy mnie znalezienie serwisu który dopiero zaczyna się rozwijać, bo wtedy kupuję taki perspektywicznie mocny link w dobrej cenie. Zakładam, że twórca serwisu dalej będzie go rozwijał, a w między czasie stosuję działania mające za cel utrzymać mój link w atrakcyjnej lokalizacji na serwisie. Na poniższym przykładzie załączam zrzut z widoczności takiego rozwijającego się serwisu:

Jak upolować mocny link

W dniu publikacji tego artykułu, ta strona jest widoczna w TOP 10 na 125 fraz a w TOP 50 na 624. Zdarzają się spadki, ale są one chwilowe i tendencja jest cały czas wzrostowa. Za rok link tutaj może kosztować spokojnie 400-500 złotych netto, a aktualna cena wynosi 79 zł netto i jest to link dofollow. Znalezienie takich perełek wymaga czasu i dostępu do narzędzi pokazujących widoczność strony w wynikach organicznych jak np: Senuto.

  • Ilość linków wychodzących ze strony - Może zdarzyć się tak, że potencjalne fajne miejsce na mocny link od jakiegoś czasu zaczyna przesadzać z publikacją artykułów z linkami zewnętrznymi. Pazerność właścicieli portalu może spowodować, że za jakiś czas serwis zacznie przez to tracić widoczność, a więc zamieszczony tam link nie będzie już taki mocny. Dobrze jest sprawdzić ostatnich 10 publikacji na takich serwisie i jeżeli więcej niż 40% z nich poszła w celu pozyskania mocnego linku to sobie odpuszczam.
  • Tematyczność serwisu - Zawsze staram się, żeby jednak link był na portalu powiązanym tematycznie. Taki artykuł wygląda bardziej naturalnie dla czytelników niż przykładowo na portalu o zwierzętach zamieścimy link do serwisu o odchudzaniu czy sprzedaży samochodów. Jest dużo serwisów ogólnotematycznych, ale tam artykuł trafia do danej kategorii więc to też jeszcze jestem w stanie zaakceptować, pod warunkiem że widoczność serwisu w Google jest wysoka i nie ma dużej liczby linków wychodzących.
  • Wiek domeny - Im starsza domena tym ma większego "kopa". Staram się wybierać domeny które mają chociaż rok, bo za wiele domen pada po pierwszym roku kiedy trzeba odnowić domenę.
  • Aktywność w mediach społecznościowych - To taki dodatek utwierdzający mnie w przekonaniu, że serwis nie umrze śmiercią naturalną (a przynajmniej jest na to większa szansa). Jeżeli do zamieszczonego przeze mnie linka będą dodatkowo kierować media społecznościowe to dodatkowy argument, żeby zakupić tam link.

Jak ważny jest mocny link

Bez mocnych linków Twoja strona internetowa może nigdy nie dostać się na wysokie pozycje w wynikach organicznych. W momencie kiedy Twoja strona jest już widoczna i odwiedzana przez użytkowników, możliwe że zaczną pojawiać się naturalne linki (osoby zamieszczają linki do Twojej strony w internecie same z siebie).

Wtedy nie będzie potrzebny tak wysoki budżet na pozyskiwanie mocnych linków lub - w najlepszym przypadku - te pieniądze będzie można przeznaczyć na inne działania SEO. Niestety do tego czasu Twoja strona wymaga "paliwa", a naprawdę mocne linki są jak "nitro" które rozpędzą Twoją stronę w drodze na szczyt.

Ważniejsze od mocnych linków jest przeprowadzona idealnie optymalizacja strony internetowej czyli dostosowanie strony pod kątem wyszukiwarki Google. Na to masz 100% wpływu, a jak zostanie to porządnie zrobione to będzie potrzeba znacznie mniej linków lub w niektórych przypadkach sama optymalizacja wystarczy. Jeżeli wszystko zostało doszlifowane idealnie, a pozycje stoją w miejscu, to właśnie wtedy do gry wchodzą mocne linki.

Ile mocnych linków potrzebujesz?

Jak najwięcej nie jest poprawną odpowiedzią, chyba że masz nieskończony budżet na marketing? O ilości mocnych linków decyduje tak naprawdę Twoja konkurencja. Trzeba sprawdzić ile mocnych linków pozyskują miesięcznie (ja patrzę na ostatnie 6 miesięcy działań link buildingu) i jaki te linki miały wpływ na widoczność strony.

Później wyciąga się wszystkie linki czołowej konkurencji i sprawdza, które z tych linków są mocne i które można pozyskać. Nie zawsze takie prześwietlanie konkurencji jest możliwe, ale zawsze są sposoby pozwalające chociaż oszacować miesięczną liczbę pozyskiwanych linków.

Często po takiej analizie pojawiają się wątpliwości, bo niektóre strony pozyskują ogromne ilości linków bardzo niskiej jakości (takie rozwiązanie czasem się sprawdza, ale jest to bardzo ryzykowne).

Jak najwięcej nie jest poprawną odpowiedzią, chyba że masz nieskończony budżet na marketing? O ilości mocnych linków decyduje tak naprawdę Twoja konkurencja. Trzeba sprawdzić ile mocnych linków pozyskują miesięcznie (ja patrzę na ostatnie 6 miesięcy działań link buildingu) i jaki te linki miały wpływ na widoczność strony.

Później wyciąga się wszystkie linki czołowej konkurencji i sprawdza, które z tych linków są mocne i które można pozyskać. Nie zawsze takie prześwietlanie konkurencji jest możliwe, ale zawsze są sposoby pozwalające chociaż oszacować miesięczną liczbę pozyskiwanych linków.

Często po takiej analizie pojawiają się wątpliwości, bo niektóre strony pozyskują ogromne ilości linków bardzo niskiej jakości (takie rozwiązanie czasem się sprawdza, ale jest to bardzo ryzykowne).

W pozycjonowaniu nie ma pośpiechu i trzeba cierpliwie czekać działając według wcześniej opracowanej strategii. W innym wypadku pojawi się zdenerwowanie, że "płacę, a nie widać efektów", a to nie działa tak szybko. Zobacz na moje case study pozycjonowanie bloga - Cierpliwość to podstawa!

Jak szybko trzeba pozyskiwać mocne linki?

Nowa strona internetowa vs konkurencja która pozycjonuje się od kilku/kilkunastu lat - Patrząc na ich historyczną ilość linków, można wpaść w depresję. Gdyby Google brało pod uwagę wyłącznie ilość linków od początku powstania strony, to nowe firmy nigdy nie miałyby szansy na wysokie pozycje.

Oczywiście tak nie jest i - mam nadzieję - że nigdy nie będzie. Google bierze między innymi pod uwagę rosnącą popularność danej strony internetowej, a systematycznie rosnąca liczba linków jest tego wyznacznikiem. Jestem zwolennikiem "kontrolowanego chaosu" czyli link building ma wyglądać naturalnie , bo schematyczne działanie jest znacznie łatwiej wykryć.

W jednym miesiącu pozyskam 10 mocnych linków z portali tematycznych. W drugim będzie to 20 komentarzy na wartościowych blogach i 3 z tematycznych for internetowych. Natomiast w trzecim miesiącu będą to tylko 2 linki z mocnych serwisów. Do tego mieszam dofollow z nofollow i linki tekstowe z graficznymi.

Ostatecznie chcę doprowadzić do takich samych proporcji konkurencji na wysokich pozycjach, ale z miesiąca na miesiąc staram się zachować jak największy "kontrolowany chaos". To jak działam wynika z wcześniejszej analizy, budżetu i strategii pozycjonowania. Czasem trzeba mocno się nagimnastykować nad pozyskaniem wartościowego linka, ale taka jest praca SEOwca.

8 sposobów na pozyskiwanie mocnych linków za darmo

Tak jak pisałem wcześniej, można pozyskać wartościowe odnośniki do strony za darmo. Chociaż tutaj ceną będzie Twój czas, a jakby nie patrzeć, czas to pieniądz. Jeżeli nie masz środków na marketing, a masz za to dużo wolnego czasu, to jak najbardziej można spróbować swoich sił.

Pamiętaj tylko żeby nie przesadzać z pozyskiwaniem linków exact match (na słowa kluczowe), bo jak przegniesz to będzie nieciekawie. Bezpieczniej będzie jak skoncentrujesz się wyłącznie na linkach brandowych: Nazwa firmy czy adres strony internetowej. Taka sugestia, żebyś później nie rozczarował się efektami.

1 sposób. Komentarze na blogach

Blogów jest mnóstwo. Cały czas wiele z nich umożliwia zostawienie komentarza wraz z linkiem wychodzącym do strony (pole na adres URL). Linkiem będzie podpis/nazwa, a więc tutaj zostawiasz imię i nazwisko lub adres strony internetowej.

Mocny link na blogu

Najłatwiej znaleźć blogi wpisując w Google tematykę + blog, np: blog biznesowy, blog turystyczny itd.

2 sposób. Profile i posty na forach internetowych

Na forach najczęściej można zostawić link wychodzący w profilu, stópce lub w poście. Z racji, że pozycjonerzy przesadzali ze spamowaniem po forach, zostały wprowadzone na większości warunki do spełnienia, żeby taki link zostawić:

  • Po upływie danego czasu od rejestracji można zostawić link
  • Po zamieszczeniu określonej liczby postów. Z tego co zauważyłem jest to przeważnie 30 lub 50 postów
  • Zamieszczenie linku zwrotnego do forum na swojej stronie (to się najrzadziej zdarza).

W pierwszej kolejności szukaj for tematycznych wysokiej jakości, czyli takich które nie mają przerażającej ilości linków wychodzących. Nie musisz ograniczać się wyłącznie do for w języku polskim, ale lepiej jeżeli obcojęzyczne stanowią mniejszość.

3 sposób. Wpisy gościnne

Możesz skontaktować się z innym właścicielem strony i zapytań czy możesz zamieścić u niego wartościowy artykuł w zamian za to, że w tym artykule będzie znajdywał się link wychodzący do Twojej strony. Możecie oczywiście wymienić się wpisami gościnnymi (on opublikuje u Ciebie na stronie). Ja bardzo często korzystam z wpisów gościnnych poprzez platformę WhitePress. W ten sposób pozyskuję bardzo dużą ilość linków ze stron o parametrach które uznaję za wartościowe.

4 sposób. Zaplecze na darmowych stronach

Możesz utworzyć sobie blogi na wordpress.com czy blogger.com . Takich serwisów jest oczywiście znacznie więcej, ale ja ograniczam swoje działania do tych dwóch plus ewentualnie Tumblr.com . Zakładasz bloga na którym publikujesz różne artykuły i możesz w ten sposób linkować do siebie. Te domeny mają bardzo dobre parametry od Google i świetnie się nadają jako dywersyfikacja źródeł linkowania, ale im więcej takich witryn założysz, tym bardziej czasochłonne będzie utrzymanie ich w dobrej kondycji.

5 sposób. Linki partnerskie

Prowadzisz firmę hydrauliczną w Warszawie? cukiernię w Krakowie? Salę weselną we Wrocławiu? Czy Twoją konkurencją są te same branże działające w oddalonych o setki kilometrów miastach? No właśnie! Taka wymiana linkami to niesamowita moc, bo mamy idealne powiązanie tematyczne. Do tego te strony są też często pozycjonowane, więc z biegiem czasu ten link będzie nabierał mocy pod warunkiem, że nie zostanie usunięty (dobrze jest raz w miesiącu weryfikować)

6 sposób. Serwisy społecznościowe

Facebook, Instagram, LinkedIn czy Twitter - Większość z nas korzysta codziennie z tych portali społecznościowych w ramach rozrywki czy zabicia czasu. Są to miejsca w których możesz dodać linki do swojej strony, a jeżeli jeszcze umiejętnie to zrobisz, to sprowadzisz ruch na swoją stronę. Nie patrz na to, że te linki mają atrybut nofollow - Takie linki też są potrzebne w ramach "kontrolowanego chaosu" a pozyskuje się je banalnie łatwo i szybko. Drugim powodem jest pokazanie potencjalnym Klientom na mediach społecznościowych, że cały czas się rozwijasz i firma nie stoi w miejscu.

7 sposób. Darmowy sponsoring

Możesz dać informację na swojej stronie firmowej, że 5% dochodu przeznaczysz na pomoc dla zwierząt. Pieniądze zostaną rozdzielone równo po wybranych przez Ciebie schroniskach. Kontaktujesz się ze schroniskami z propozycją takiego wsparcia finansowego, prosząc jedynie o zamieszczenie Twojego loga w sekcji "sponsorzy" lub "partnerzy". Podnosisz cenę swoich usług o 5%, a więc dalej zarabiasz tyle co chcesz, a dodatkowo wspierasz potrzebujących i masz mocne linki tak naprawdę za darmo. Jak masz wysokie marże, to oczywiście możesz po prostu zrezygnować z 5% swojego dochodu. Oprócz mocnych linków poprawiasz dodatkowo wizerunek swojej firmy. Jeden z moich projektów biznesowych który jest w początkowym planie zakłada przekazywanie 10% dochodu na pomoc dla zwierząt (wysoka marża na produktach więc mogę sobie na to pozwolić)

8 sposób. Kombinuj, kombinuj, kombinuj

Możesz zostawić link wychodzący na YouTube (wrzucasz filmik i dajesz w opisie info) czy na swoim profilu w Google - Takich miejscówek jest mnóstwo, tylko trzeba ich poszukać. Nikt Ci takich miejscówek nie poda na tacy, bo często poświęcił kilka godzin na wyszukanie takiej perełki. Pamiętaj, że im mniej ludzi o czymś wie, tym ma to większą wartość - Tak samo jak w biznesie, tak samo i w SEO. Można spróbować również zostawić link na Wikipedii, ale to już nie takie proste (pochwalę się, że kilka razy mi się udało).

Jak mocne linki wpływają na pozycje strony

Mocne linki bardzo dobrze wpływają na widoczność serwisu w Google. Perfekcyjna optymalizacja strony internetowej i efekt każdego takiego mocnego linka widać gołym okiem (wyjątkiem są najtrudniejsze słowa kluczowe, które mogą nawet nie drgnąć po dużej ilości mocnych linków.

Na początku 2021 roku pojawi się case study w którym pokazuję efekt mocnych (i nie tylko) linków na jednym z moich projektów. W wersji darmowej oczywiście nie pokażę adresu strony internetowej, strategii pozycjonowania, przeznaczonego budżetu i dokładnie pozyskanych linków, ale efekt przed linkowaniem i po linkowaniu jak najbardziej.

Gdzie kupisz mocne linki SEO?

W Polsce dominują dwie platformy z ogromną ilością linków słabej jak i mocnej jakości do kupienia. Najlepiej jest zarejestrować się w obu i porównywać ceny, bo różnice bywają całkiem spore:

LINKHOUSE

Moloch jeśli chodzi o pozyskiwanie linków zewnętrznych. Możesz zamieszczać linki w artykułach sponsorowanych, w już istniejących artykułach, linki reklamowe, itd. MNÓSTWO OPCJI + skorzystać z produktów czyli zamówić katalogowanie strony, dodanie wizytówek NAP, marketing rekomendacji, itd. Mega dobre źródełko pozyskiwania linków zewnętrznych.

WHITEPRESS

Również ogromna ilość stron internetowych na których można zamieścić link SEO do swojej strony internetowej, ale ilość opcji jest tak wielka, że trzeba po prostu napisać recenzję 🙂 . Tak samo genialne narzędzie do link buildingu jak pierwsze. Ja korzystam po prostu z obu i porównuję sobie ceny.

Istnieje dużo mniejszych grup na których można zamówić linki SEO. Większość z nich jest masakrycznie słaba więc przez wydaniem pieniędzy sprawdź czy cena odpowiada jakości tych portali. Lubię wygodę i mieć wszystko pod kontrolą, dlatego przeważnie korzystam właśnie z tych dwóch powyższych portali i polecam takie rozwiązanie.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł
    Jak mądrze wybrać firmę pozycjonującą strony www?

    Zastanawiasz się jak wybrać firmę do pozycjonowania, aby nie dać się zrobić perfidnie w jajo? Pokażę Ci prosty i całkiem skuteczny sposób, dzięki któremu zmniejszysz ryzyko trafienia na cwaniaczka, który tylko wystawia faktury i straszy windykacją. W każdej branży znajdą się "rodzynki" nastawieni na robienie w jajo nieświadomych klientów. Firmy pozycjonujące strony internetowe nie są […]

    Czytaj artykuł
    Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

    Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją? Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł
    Budowa listy mailingowej i sprzedaż kursu - recenzja kursu Patryka Łopota

    Pełna nazwa kursu brzmi "28 porad - Budowa listy mailingowej i sprzedaż kursu krok po kroku". Co czeka na Ciebie w tym kursie? Czy warto z niego skorzystać? Zapraszam do zapoznania się z recenzją. Kurs jest przeznaczony dla osób, które chcą wiedzieć jak krok po kroku ogarnąć cały proces sprzedaży własnego kursu. Ogromne gratki dla […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)