Lembicz-logo

Jak samemu pozycjonować stronę www i czy to się opłaca

Lembicz
18 stycznia 2021

Większość początkujących przedsiębiorców stara się maksymalnie ograniczać wszystkie koszty (w tym również inwestycje). Jest to zrozumiałe, bo firma jeszcze nie generuje dużych - w skrajnych przypadkach żadnych - dochodów. Czy pozycjonowanie strony własnymi siłami ma sens i czy to się ostatecznie opłaca?

Pisałem już artykuł o tym jak wygląda pozycjonowanie bloga WordPress z którego dowiesz się podstaw, które pomogą w pozycjonowaniu samemu strony internetowej. To co musisz wiedzieć nim zaczniesz uczyć się pozycjonować swoją stronę to:

  • Pozycjonowanie wymaga czasu - Na pierwsze efekty pozycjonowania trzeba czekać ok. 3 miesięcy (w przypadku bardzo konkurencyjnych słów kluczowych nawet rok lub dłużej).
  • Pozycjonowanie to nie wiedza tajemna - Uważam, że wszystkiego można się nauczyć. Tylko nie sposób przyswoić wiedzę na poziomie eksperckim ze wszystkiego. To że potrafię uzupełnić płyn do spryskiwaczy w samochodzie, nie robi ze mnie mechanika. Może akurat w Twoim przypadku, uda Ci się pozycjonować swoją stronę bez posiadania dużej ilości wiedzy SEO czego Ci szczerze życzę.
  • Pozycjonowanie nie wymaga specjalistycznych narzędzi - Istnieje mnóstwo narzędzi dzięki którym działania SEO przebiegają szybciej i dokładniej. Tyle, że i bez nich możesz stronę pozycjonować. Zejdzie się wtedy znacznie dłużej, ale osiągnięcie efektów bez stosowania płatnych narzędzi jest możliwe.

To trzy najważniejsze punkty, które powinna wiedzieć osoba nim zacznie pozycjonować swoją stronę internetową. To co mnie zastanawia, to czy...

Wiesz tak naprawdę czym jest pozycjonowanie?

Nie chodzi mi tutaj o regułkę z Wikipedii, która bardziej definiuje termin optymalizacji strony niż jej pozycjonowanie. Zmartwię Cię, bo większość nie zdaje sobie sprawy, że pozycjonowanie to sztuczny wpływ na zwiększenie rankingu strony w wynikach wyszukiwania za co Google może ukarać. W skrócie: Nienaturalne pozyskiwanie linków do strony jest - w oczach Google - nielegalne i może za to obniżyć lub całkowicie ograniczyć jej widoczność w wyszukiwarce.

Lata temu można było w stronę uderzać setkami tysięcy linków i nic się z nią nie działo. Teraz bardziej liczy się jakość niż ilość - I to dotyczy się działań on-site (przykładowo: treść na stronie) jak i off-site (linkowanie zewnętrzne). Wszystko musi być naturalne, a przynajmniej sprawiać takie wrażenie. Wtedy ryzyko otrzymania kory od Google maleje, ale nigdy nie zostanie to całkowicie wyeliminowane zagrożenie.

Wiedząc jakie jest ryzyko, nie powinieneś się śpieszyć z działaniami. Poświęć dużo czasu na zgłębienie informacji o tym jak samemu pozycjonować stronę nim przystąpisz do działania. Poniżej pokażę Ci gdzie szukać ważnych informacji i co jest najistotniejsze w uzyskaniu wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google.

Jak zacząć pozycjonowanie strony samemu?

W pierwszej kolejności dokładnie przeczytaj dokumentację SEO dla początkujących od Google. Pozwolę sobie zacytować tutaj część treści z tej dokumentacji: "...Ten przewodnik nie zawiera żadnej tajemnej wiedzy, dzięki której Twoja witryna zacznie się od razu wyświetlać na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania Google..". To nie tak działa, że stosując się do wytycznych od Google pozycjonowanie strony internetowej przyniesie wysokie efekty.

Z tej dokumentacji dowiesz się wielu istotnych rzeczy pozwalających dostosować stronę pod kątem wyszukiwarki Google. To bardzo istotne, bo pozwala na uzyskanie szybszych i stabilniejszych efektów pozycjonowania. Od optymalizacji, każdy agencja SEO zaczyna swoje działania. W przypadku bardzo rozbudowanych serwisów jest to czasochłonne działanie, ale niestety konieczne.

Dodaj stronę do Google Search Console

google search console
Google search console - weryfikacja domeny

Mnóstwo istotnych informacji o stronie internetowej "oczami Google" znajdziesz właśnie w Google Search Console Tools. Zobaczysz tam na jakie słowa kluczowe witryna jest widoczna, jaki generuje ruch, gdzie są błędy, które podstrony nie są zaindeksowane, jak wygląda linkowanie zewnętrzne, przykłady linków prowadzących do strony itd. To mnóstwo wartościowej wiedzy ułatwiających pozycjonowanie strony.

Dodanie strony do Google Search Console jest niezwykle proste i nikomu nie powinno sprawić problemów. Ja zawsze staram się wybierać typ usługi "domena", ale wymagana jest wtedy weryfikacja DNS, a więc dostęp do hostingu.

Narzędzie do analizy słów kluczowych i konkurencji SENUTO

senuto

To płatne narzędzie, ale w najtańszej wersji kosztuje zaledwie 39 zł netto (29 zł netto przy płatności za cały rok z góry. Zachęcam do tej inwestycji, bo pozwala na pozyskanie ogromnej ilości informacji dzięki którym zoptymalizujesz stronę w Google. Na moim blogu przeczytasz recenzję Senuto gdzie omawiam jego rozbudowane możliwości.

Jest to jedno z podstawowych narzędzi które wykorzystuję w codziennej pracy. Jeżeli chcesz pozycjonować stronę samemu, to obowiązkowo zainwestuj w to narzędzie. To właśnie - między innymi - dzięki Senuto wiem na jakie tematy pisać artykuły na blogu. Szybko można znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, na których strona powinna być widoczna w wyszukiwarce.

Przykładowo ten artykuł piszę dlatego, że fraza "jak samemu pozycjonować stronę" jest wyszukiwana przez ok. 170 osób w miesiącu. Dokładając do tego powiązane słowa kluczowe, otrzymuję już całkiem konkretną ilość potencjalnych klientów, bo część z osób która zapozna się z artykułem może dojść do wniosku "Pozycjonowanie nie jest dla mnie. Zlecę to osobie która się w tym specjalizuje" i pozyskam klienta.

Optymalizacja treści względem konkurencji

optymalizacja treści
Surfer SEO to genialne narzędzie do optymalizacji treści

Twoja strona nie może pod kątem SEO być gorsza od konkurencji. Nie bez powodu piszą oni długie artykuły na blogu czy dają rozbudowany opis kategorii w sklepie internetowym. Dzięki temu pozycjonowanie strony przebiega sprawniej. Musisz zadbać o takie czynniki jak:

  • Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi - Sprawdź jak często występuje główne słowo kluczowe i poboczne słowa kluczowe. Nie koncentruj się wyłącznie na jednej, najważniejszej frazie bo przez to marnujesz potencjał dotarcia do szerszego grona potencjalnych klientów.
  • Linkowanie wewnętrzne - Zobacz ile linków wewnętrznych prowadzi do konkretnej podstrony. Najbardziej wartościowe miejsca są linkowane z menu głównego, z footera czy - w przypadku WordPress'a - z sidebara (boku strony)
  • Ilość zdjęć na stronie - Jeżeli zauważysz na kilku stronach konkurencji dużą ilość zdjęć na podstronie rankującej na słowo kluczowe, to spróbuj dorównać im ilością. NIE ZAPOMINAJ o metadanych zdjęcia czyli odpowiedni "title" i "alt". Nazwa pliku graficznego też ma znaczenie.
  • Ogólna ilość treści na stronie - Według narzędzia z którego ja korzystam (Surfer Seo) ten artykuł powinien mieć od 3632 do 4176 wyrazów, aby nie odbiegać od konkurencji. W tym momencie ma 972 wyrazy, więc powinienem napisać jeszcze prawie trzy razy tyle wyrazów, aby zoptymalizować stronę w Google tak jak moja konkurencja (akurat w przypadku tego słowa kluczowego nie ma dużych wymagań)
  • Pamiętaj o jakości treści - Nie powinno się "lać wody". Treści na stronie muszą dawać Twojemu czytelnikowi wartość dodatnią, bo wtedy jest szansa na naturalne podlinkowanie artykułu czy konkretnego produktu. Lepiej jeżeli napiszesz mniej treści na stronie niż konkurencja, ale z dużą wartością dla czytelnika.
  • itd.

Moim zdaniem najistotniejsze, jeśli chcesz samemu pozycjonować swoją stronę to właśnie wartościowe treści. Bez względu czy chodzi o kategorię produktu, dany produkt czy artykuł na blogu. Przyłóż się do tej czynności, a szybko zauważyć wzrost widoczności na słowa kluczowe, na których Ci zależy (pod warunkiem, że nie są one mocno konkurencyjne, bo same działania wewnętrzne w takim przypadku nie wystarczą).

Czas na działania off-site czyli pozycjonowanie

Gdy Twoja strona od środka jest idealnie dostosowana pod kątem wyszukiwarki w Google, a w Google Search Console nie pojawiają się żadne istotne błędy, pora na pozycjonowanie. W dużym skrócie, chodzi o pozyskanie linków do strony. Przeczytaj artykuł Mocne linki SEO - skąd wziąć i jak je rozpoznać. Pamiętaj, aby nie linkować tylko na słowa kluczowe konkretnej strony, bo to najprostsza droga do tego, aby utracić - a nie uzyskać - widoczność w Google.

Najczęstszym błędem osób i początkujących agencji SEO, które pozycjonują stronę w Googl,e jest zdobywanie wyłącznie linków exatct match. Trzeba tak działać, aby wszystko wyglądało naturalnie. Taki kontrolowany chaos na długiej przestrzeni czasu najlepiej się sprawdza. Przeczytaj jaka jest różnica pomiędzy linkami dofollow a nofollow, jeśli nie masz kompletnie wiedzy o rodzajach linków.

Lepiej pozyskiwać mniej linków, a z wartościowych źródeł. To czy pozycjonowanie przynosi efekty, zobaczysz po widoczności strony w wynikach wyszukiwana na słowa kluczowe. Możesz to sprawdzać właśnie poprzez Google Search Console, Senuto, ręcznie (tylko pamiętaj o trybie incognito) czy w narzędziu dedykowanym do monitoringu pozycji jak webpozycja.

Ten blog o marketingu ma odblokowane roboty Google od 15 października 2020 roku. W tak krótkim czasie udało się uzyskać widoczność na sporą ilość słów kluczowych w TOP 10, ale na najistotniejsze dla mnie frazy ciągle nie ma w Google nawet w TOP 50. Cierpliwość jest najważniejsza, bo nawet doskonała optymalizacja strony i pozyskiwanie wartościowych linków nie wiele da, jeśli konkurencja takie działania wykonuje od kilku czy kilkunastu lat.

Jak pozycjonować stronę, aby inwestycja szybko zaczęła się zwracać?

Największą głupotą jest próba uzyskania widoczności w wynikach wyszukiwania na bardzo konkurencyjne, generujące duży ruch słowa kluczowe. Tam gdzie największy ruch, tam - przeważnie - największa konkurencja, dysponująca nieporównywalnie większym budżetem na pozycjonowanie strony.

Dlatego najlepiej zacząć od słów kluczowych o mniejszej liczbie wyszukiwań. Spójrz na mnie. To słowo kluczowe + powiązane frazy, może wygenerują miesięcznie 50 wejść z wyników organicznych. Nie próbuję nawet być widoczny na takie słowa kluczowe jak "pozycjonowanie" czy "pozycjonowanie w Google", bo - z moim budżetem - takie działanie oznaczałoby wiele miesięcy bez perspektyw zarobków.

Tak wygląda krok po kroku działanie pozwalające szybko uzyskać zwrot z inwestycji w pozycjonowanie strony internetowej:

  1. Analiza słów kluczowych - Ogólna zasada jest taka, że im mniejsza liczba wyszukiwań tym większa szansa szybko zyskać widoczność w wynikach wyszukiwania. Duzi "gracze" walczą o trudne słowa kluczowe. Mali powinni zaczynać od nie konkurencyjnych frazna które duża konkurencja często nie zwraca uwagi. Nie jest to sztywna zasada, ale przeważnie tak to wygląda.
  2. Optymalizacja strony pod słowa kluczowe - Mając już wybrane słowa kluczowe, pod nie dostosowuję stronę. Nie przesadzam, ale staram się nie odstawać od konkurencji która zajmuje wysokie pozycje.
  3. Linkowanie wewnętrzne - Staram się, aby nowa podstrona miała linki z powiązanych tematycznie innych miejsc. W ten sposób mogę zatrzymać użytkownika dłużej na stronie, zwiększyć szansę pozyskania klienta czy uzyskać szybszy efekt pozycjonowania.
  4. Linkowanie zewnętrzne - Umieszczam odnośniki na wartościowych i mocnych serwisach zewnętrznych. Najlepiej jak są powiązane tematycznie, ale najbardziej skupiam się na wartościach SEO.
  5. Monitoring pozycji w Google - Codziennie sprawdzam pozycje słów kluczowych w monitoringu, ale bardziej interesuje mnie wzrost/spadek na przestrzeni miesiąca. Wahania w ciągu dni mogą być straszne i przyprawiać o niepotrzebny zachwyt lub zawał.
  6. Powracam do korku pierwszego i zaczynam od nowa

W ten sposób można stronę samemu pozycjonować i osiągnąć wysoką efektywność. Ja tak robię w przypadku tego bloga i efekty mnie w 100% zadowalają mimo bardzo małego budżetu na działania zewnętrzne. Pozycjonowanie stron realizuję ponad 10 lat, więc mi znacznie mniej czasu to zajmuje niż osobie bez doświadczenia, ale to najszybszy sposób aby pozycjonowanie szybko się zaczęło zwracać.

Co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu strony samemu?

Poniżej zebrałem kilka najczęściej pojawiających się pytań od osób zaczynających swoją przygodę z pozycjonowaniem. Może trochę temat rozjaśnię.

  • Czy bardziej opłaca się pozycjonować stronę internetową samemu czy zlecić to agencji seo?

W przypadku bardzo małej konkurencji bardziej opłaca się pozycjonowanie na własną rękę, bo bardzo możliwe że sama optymalizacja + niewielka ilość linków zewnętrznych wystarczy do osiągnięcia wysokich efektów. Warto zwrócić uwagę na wartość finansową swojego czasu czy potencjalne przychody, które dzięki widoczności w Google można osiągnąć.

Przykład pierwszy: Własnymi siłami, poświęcając 5 godzin dziennie wypozycjonujesz stronę po 8 miesiącach na istotne dla biznesu słowa kluczowe do TOP 10. Zlecając to firmie zewnętrznej, zapłacisz 1000 zł miesięcznie więcej, ale osiągnę taki efekt po 4 miesiącach działań. Czy będzie Ci się to opłacało? Czy lepiej czekać dłużej i samemu spróbować osiągnąć taki efekt?

Wszystko można zrobić samemu: Uszyć sobie ubrania, naprawić samochód, zbudować dom, upiec chleb czy kajakiem popłynąć do Egiptu. Pytanie czy taka oszczędność jest ostatecznie opłacalna? Uważam się za oszczędną osobę, ale na rozwoju staram się nie oszczędzać. Nie o to chodzi w prowadzeniu biznesu.
  • Czy pozycjonowanie stron internetowych jest trudne?

Według mnie pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo proste, ale zajmuję się tym od 2011 roku i w tym się specjalizuję. Dla mnie wypieczenie chleba czy uprasowanie koszuli stanowi potężne wyzwanie. Wychodzę z założenia, że człowiek wszystkiego może się nauczyć. Tylko jeśli uda mi się upiec w miarę dobry chleb, to nie znaczy że jestem piekarzem. No i kwestia tego, że mój czas poświęcony na pracę, jest dużo więcej wart niż chleb który mogę kupić w piekarni.

Wszystko staje się proste w momencie kiedy się już tego nauczymy. Najtrudniej jest zacząć, ale też trzeba sobie zadać pytanie: Czy mi się ta oszczędność będzie opłacała?

  • Dlaczego pozycjonowanie strony www nie przynosi efektów od razu?

W internecie jest mnóstwo stron internetowych. Wyszukiwarka Google potrzebuje czasu na określenie wartości strony i ustaleniu jej pozycji na dane słowo kluczowe. Mnóstwo czynników wpływa na pozycje strony w wyszukiwarce, a samo pozyskiwanie linków (link building) nie gwarantuje że Twoją stronę czekają same wysokie pozycje.

Nie zapominaj też, że konkurencja dłużej od Ciebie wykonuje takie działania. Stron www które chcą być wysoko na te słowa kluczowe co Ty może być bardzo dużo. Trzeba regularnie analizować i pozyskiwać informacje na temat działań konkurencji i najlepsze rozwiązania - względem ceny - wdrażać na swojej stronie.

Jedna strona po trzech miesiącach zostanie wypozycjonowana. Druga po roku jeszcze nie będzie miała super widoczności. Chcesz pozycjonować swoją stronę, to musisz umieć chociaż oszacować, które słowa kluczowe w pierwszej kolejności brać pod uwagę. Tworzysz pod nie dużo wartościowych treści i dzięki temu szybciej osiągasz wyniki.

Powierzenie tego marketingu agencji SEO powinno przyśpieszyć osiągnięcie wyników, ale ostrzegam. Możesz znaleźć pozycjonowanie za darmo albo po mega niskiej cenie, ale robisz to na własną odpowiedzialność. Moja agencja marketingowa wykonuje pozycjonowanie w wyszukiwarce Google, ale po normalnej cenie i na efekty też trzeba poczekać.

Mam nadzieję, że ten artykuł pokazał Ci w jaki sposób można spróbować własnymi siłami pozycjonowania. To czy się to ostatecznie opłaca, musisz stwierdzić już samemu.

Autor artykułu: Lembicz 

autor bloga lembicz
Od 2020 roku prowadzę tego bloga dzieląc się wiedzą i doświadczeniem które zdobywam od 2011 roku. Jak widać trochę mi się zeszło z założeniem bloga :-) Mam nadzieję że znajdziesz tutaj przydatne informacje. Pamiętaj! Marketing prowadzi do większej sprzedaży. Większa sprzedaż to większe zarobki i tego Ci życzę.

Dyskusja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

LEMBICZ.PL
Blog o marketingu internetowym i stacjonarnym. Założony w 2020 roku, a w branży marketingowej działam od 2011 roku. Mam nadzieję, że materiały opublikowane na blogu wciągną Cię w fascynujący świat marketingu.
Polityka prywatności
© 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram