logo-lembicz

Agencja marketingowa - Która? Na co zwrócić uwagę?

22 marca 2021

Agencji marketingowych w Polsce jest mnóstwo. Logiczne, że każda agencja marketingowa opisuje siebie takimi słowami jak: profesjonalna, skuteczna, terminowa, rzetelna, itd. Która agencja marketingowa jest naprawdę dobra? Na co warto zwrócić uwagę wybierając firmę odpowiedzialną za działania marketingowe?

Ja nie prowadzę agencji marketingowej, tylko firmę wspierającą marketingowo biznes, a wielu moich klientów jest właśnie po przejściach z"profesjonalnymi" agencjami marketingowymi. Niestety na rynku działa wiele firm świadczących usługi marketingowe na tragicznie niskim poziomie. Oczywiście na pierwszy rzut oka tego nie widać. Jak więc można sprawdzić czy dana agencja reklamowa naprawdę zna się na usługach marketingowych których szukasz?

Weryfikacja skuteczności agencji marketingowej

sprawdzanie czy agencja marketingowa jest skuteczna

Najłatwiejszy sposób określający skuteczność agencji reklamowej znajdziesz... W warunkach umowy. Jeżeli umowa z agencją marketingową wiąże Cię na długi czas (okres wypowiedzenia powyżej miesiąca) czy zawiera kary za wcześniejsze rozwiązanie umowy, to UCIEKAJ JAK NAJDALEJ. Maksymalnie miesięczny okres wypowiedzenia umowy i brak kar za rozwiązanie umowy to konieczność.

Wiele dużych agencji marketingowych stosuje niekorzystne dla klienta zapisy w umowach. Po krótkim okresie cena usług wzrasta o kilkaset procent? Rozwiążesz umowę to musisz zapłacić kilka tysięcy kary? DOKŁADNIE CZYTAJ UMOWY, bo takie zagrywki mają niestety miejsce.

Umowa z agencją marketingową wygląda w porządku? Nie masz do niej żadnych zastrzeżeń? To trzeba zwrócić uwagę na to w jaki sposób będziesz rozliczany przez agencję za działania marketingowe, i tutaj - w zależności od usługi - jest kilka modeli rozliczeniowych:

  • Rozliczanie abonamentowe - Co miesiąc płacisz określony budżet w ramach którego są wykonywane określone działania marketingowe zmierzające do osiągnięcia ustalonych w strategii marketingowych celów.
  • Rozliczanie za efekty - W momencie osiągnięcia określonych efektów/celów płacisz ustaloną w umowie kwotę. Efektem może być ruch na stronie, kontakt od potencjalnego klienta, sprzedaż czy po prostu wykonanie usługi (projekt loga, utworzenie treści, analiza konkurencji, itd.)
  • Rozliczanie hybrydowe (abonament + efekty) - Połączenie obu powyższych modeli rozliczeniowych. Przykładowo stały abonament 500 zł msc. + 10% od generowanego przychodu ze sklepu netto.

Pewnie w tym momencie myślisz, że najlepszy dla Ciebie byłby model rozliczenia za efekty lub ewentualnie hybrydowy prawda? MYLISZ SIĘ! Zakładając, że agencja marketingowa zna się na swojej pracy, to efekty z biegiem czasu będą coraz lepsze, a Ty coraz więcej płacić za działania marketingowe. Mimo, że oczywiście dzięki temu zarabiasz coraz więcej, to ostatecznie wysoka efektywność doprowadzi do pretensji z trzech powodów:

  1. Duża opłata za marketing - Rozliczanie tylko za efekt w postaci 10% od przychodu generowanego ze sklepu internetowego. Agencja marketingowa doprowadziła do przychodu w wysokości 200 000 złotych miesięcznie. Za marketing internetowy będziesz więc płacić 20 000 złotych miesięcznie.
  2. Wątpliwości co do wartości efektów - Ustaliliście, że rozliczacie się za ruch wygenerowany na stronie internetowej. Za każdego unikalnego użytkownika 20 groszy. Po kilku miesiącach ruch wyniósł 50 000, a więc płacisz agencji marketingowej 10 000 złotych, ale sprzedaż przyniosła Ci tylko 3000 złotych.
  3. Manipulacja efektami - Za każde słowo kluczowe w TOP 10 masz płacić 30 złotych netto miesięcznie. Pół roku pracy agencji marketingowej sprawiło, że w TOP 10 znalazło się 500 słów kluczowych, ale nie mają one dużego wpływu na wzrost sprzedaży. Płacisz 15 000 złotych miesięcznie (efekt jest), ale przełożenia na wzrost sprzedaży brak.

Na powyższych przykładach widać, że najbardziej uczciwy byłby efekt w postaci ustalonego procenta od generowanego przychodu. Problem pojawia się wtedy, kiedy wzrosną koszty działania Twojej firmy lub spadnie marża na sprzedaży. No i zawsze możesz rozwiązać umowę, a agencja marketingowa wcześniej mogła zainwestować mnóstwo pieniędzy w osiągnięcie takich efektów, które jeszcze nawet się jej nie zwróciły. To doprowadza nas do pytania:

Który model rozliczenia z agencją marketingową jest najlepszy?

Model rozliczenia z agencją marketingową

Uczciwy dla obu stron (pod warunkiem że agencja marketingowa jest skuteczna) to rozliczenie abonamentowe. W przypadku rozliczenia tylko za efekty lub hybrydowego, prędzej czy później dochodzi do pretensji, zwłaszcza kiedy marketing przynosi określone w umowie rezultaty. Chcesz rozliczać się za efekty? To musisz spodziewać się umowy, która zabezpieczy agencję marketingową przed Twoją rezygnacją.

Z wieloma klientami chciałbym się rozliczać tylko za efekty lub hybrydowo, bo zarobiłbym od kilkuset do kilku tysięcy procent więcej miesięcznie niż w modelu abonamentowym. Skuteczne przeprowadzony marketing internetowy zawsze doprowadza do wzrostu ruchu, widoczności w Google czy sprzedaży.

Każdy model rozliczeniowy ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony klient oczekuje efektów doprowadzających bezpośrednio/pośrednio do wzrostu generowanych zysków. Z drugiej agencja marketingowa oczekuje płatności za działania marketingowe. Czy istnieje rozwiązanie zabezpieczające klienta na wypadek nierzetelnej agencji marketingowej i agencję gdyby trafił się "sprytny" klient?

W przypadku rozliczenia abonamentowego, klient powinien mieć możliwość:

  1. Rozwiązania umowy w dowolnym momencie z maksymalnie miesięcznym okresem wypowiedzenia.
  2. Wglądu do wykonanych działań w raporcie otrzymywanym w określonym terminie (co miesiąc lub maksymalnie co kwartał)
  3. Dostępu do narzędzi pokazujących efektywność działań marketingowych za które płaci.

Natomiast dobrym rozwiązaniem w przypadku rozliczenia za efekty lub w modelu hybrydowym, jest:

  1. Określenie czasu w którym efekty mają zostać osiągnięte - W przypadku nieosiągnięcia efektów umowa zostaje automatycznie rozwiązana za porozumieniem stron. Można ustalić efekty do osiągnięcia w pierwszych 3, 6, 12 czy nawet 24 miesiącach współpracy. Zmiana ustalonych efektów może odbyć się wyłącznie za porozumieniem stron.
  2. W przypadku zerwania przez klienta umowy pomimo osiągniętych określonych w umowie efektów. Domena/Konto na FB/Instagramie zostaje przepisana na agencję marketingową - Zabezpieczenie w przypadku nieuczciwości ze strony klienta.

Klient zostaje zabezpieczony i nie płaci póki efekty nie zostaną osiągnięte. Agencja marketingowa może mocno zainwestować w marketing, bo ma pewność że klient nie rozwiąże umowy (jak rozwiąże to straci praktycznie całą markę w internecie). Obie strony zabezpieczone, chociaż wątpię żeby któryś klient zgodził się na takie - jakby nie patrzeć uczciwe - warunki zabezpieczające obie strony.

Ile kosztuje dobra agencja marketingowa?

koszt współpracy z agencją

Dobra agencja marketingowa to nie koszt tylko inwestycja doprowadzająca bezpośrednio lub pośrednio do wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności Twojej marki. Każda wydana na marketing złotówka ma wielokrotnie Ci się zwrócić. Pisałem artykuł o tym jak wygląda tania reklama w internecie, ale podsumowując cały ten artykuł: Na marketingu oszczędzanie nie ma żadnego logicznego sensu.

Nie ważne czy chodzi o pozycjonowanie w Google, Facebook Ads, Google Ads (dawniej Google AdWords), copywriting, projekt strony internetowej itd. Im tańszą agencję marketingową wybierzesz, tym istnieje większe ryzyko, że efekty będą zerowe lub nieadekwatne do zainwestowanych w marketing pieniędzy.

Jeżeli cztery agencje marketingowe oszacowały budżet na poziomie 3000-5000 zł netto miesięcznie, a jedna twierdzi że to samo osiągnie za 1600 zł netto miesięcznie to nie budzi Twojego podejrzenia, zwłaszcza jeśli masz rozliczać się w trybie abonamentowym? Zawsze warto przeanalizować dlaczego cena jednej agencji marketingowej znacząco odbiega od innych, żeby nie było przykrych niespodzianek.

Moja firma RIKONA zawsze wycenia usługi względem celów do osiągnięcia. Dlatego najpierw jest konsultacja na której już daję konkretne zalecenia przekładające się na bezpośredni/pośredni wzrost sprzedaży. Poznaję lepiej biznes klienta, jego grupę docelową i stosowane do tej pory działania marketingowe. Po konsultacji jest opracowanie strategii marketingowej pod kątem budżetu firmy i wyznaczenie celów, a dopiero później uderzamy z marketingiem.

Cennik agencji marketingowych jest różny. Nie sposób jednoznacznie określić budżet pozwalający osiągnąć efektywny marketing, bez poznania oczekiwań firmy względem czasu i celów do osiągnięcia. Osobiście odradzam korzystanie ze "sztywnych pakietów", bo trzeba za każdym razem indywidualnie oszacować zakres działań marketingowych. Cennik "od" jest rozwiązaniem które ja stosuję i skutecznie odstrasza firmy kierujące się niską ceną za marketing. Przykładowo u mnie tak to wygląda:

Usługa marketingowaCena netto
Projekt strony internetowejOd 3500 zł
Projekt sklepu internetowegoOd 8000 zł
Pozycjonowanie strony internetowejOd 1150 zł
Audyt SEOOd 999 zł
Obsługa reklamy Facebook AdsOd 700 zł
Obsługa reklamy Google Ads (dawniej Google Adwords)Od 700 zł
Konsultacja marketingowa/biznesowaOd 300 zł
cennik aktualny na dzień 29.10.2021

RIKONA nie jest ani najdroższa na rynku ani najtańsza. Ostatecznie cena za marketing jest dostosowana do oczekiwań firmy względem naszej współpracy i specyfikacji projektu. Jak widać moja firma nie świadczy wszystkich usług reklamowych dostępnych na rynku. Świadczymy wyłącznie to na czym się znamy i osiągamy wysoką skuteczność.

Najtaniej wyjdzie przeprowadzenie marketingu na własną rękę. To dobre rozwiązanie zwłaszcza dla firm, które nie dysponują odpowiednio wysokim budżetem. Na moim blogu znajdziesz wiele porad w tym temacie, np: Jak samemu pozycjonować stronę www i wiele innych. Już lepiej samemu zająć się marketingiem niż ma to robić agencja marketingowa w budżecie, który po prostu nie pozwoli osiągnąć założonych celów.

Lista agencji marketingowych godnych uwagi

lista agencji marketingowych

Każda agencja która znajduje się poniżej została przeze mnie sprawdzona pod kątem kilku kryteriów:

  • Skuteczność marketingowa - Przejrzałem case study tych agencji reklamowych jak i wykonane realizacje. Wszystko według mnie świadczy o profesjonalnym podejściu i nie mam do czego się przyczepić.
  • Cena - Nie są to tanie agencje o czym od razu uprzedzam. Bez problemu znajdziesz oczywiście droższe, ale tutaj jakość względem ceny jest na wysokim poziomie.
  • Poziom kontaktu - Sprawdzam co jakiś czas czy agencja nie nawija potencjalnym klientom makaronu na uszy, tylko uczciwie informują o tym która usługa marketingowa byłaby najlepsza i czy efekty o których piszą, są realne w danym budżecie do osiągnięcia.

Na rynku działa wiele firm świadczących usługi marketingowe. Z pewnością nie o wszystkich wiem, a powinny znaleźć się na tej liście. Są to agencje marketingowe z całej Polski (Możesz sprawdzić agencje marketingowe z Warszawy we wcześniejszym artykule). Jeżeli którąś agencję znasz i możesz coś więcej o niej powiedzieć, to proszę o zostawienie komentarza - Pomożesz innym czytelnikom.

Jeżeli uważasz, że Twoja agencja marketingowa powinna znaleźć się na liście to napisz do mnie. Powoli i stopniowo sprawdzam zgłoszenia w miarę moich możliwości czasowych, ale chwilę to trwa i wiąże się ze spełnieniem konkretnych warunków.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł
    Franczyza wzmacnia czy osłabia siłę marki?

    "Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki? Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. […]

    Czytaj artykuł
    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?

    Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www o takim poziomie trudności nie wymaga dużych nakładów czasu pracy i umiejętności. Do stworzenia takiej prostej strony internetowej nie potrzeba programisty. Wystarczy nawet zwykły darmowy […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki Strategia błękitnego oceanu

    Długo mi się zeszło z przeczytaniem książki "Strategia błękitnego oceanu". Nie z powodu ilości stron, bo było ich raptem delikatnie ponad 300. To analizy i przemyślenia w trakcie czytania tej książki, zajęły mi ogromną ilość czasu 🙂 . Nie jest to typowa książka o marketingu. "Błękitny ocean" oznacza przestrzeń pozbawioną licznej konkurencji. Nie ma tam […]

    Czytaj artykuł
    Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

    Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją? Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie Warszawa
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)