Agencji marketingowych w Polsce jest mnóstwo. Logiczne, że każda agencja marketingowa opisuje siebie takimi słowami jak: profesjonalna, skuteczna, terminowa, rzetelna, itd. Która agencja marketingowa jest naprawdę dobra? Na co warto zwrócić uwagę wybierając firmę odpowiedzialną za działania marketingowe?
Ja nie prowadzę agencji marketingowej, tylko firmę wspierającą marketingowo biznes, a wielu moich klientów jest właśnie po przejściach z"profesjonalnymi" agencjami marketingowymi. Niestety na rynku działa wiele firm świadczących usługi marketingowe na tragicznie niskim poziomie. Oczywiście na pierwszy rzut oka tego nie widać. Jak więc można sprawdzić czy dana agencja reklamowa naprawdę zna się na usługach marketingowych których szukasz?
Najłatwiejszy sposób określający skuteczność agencji reklamowej znajdziesz... W warunkach umowy. Jeżeli umowa z agencją marketingową wiąże Cię na długi czas (okres wypowiedzenia powyżej miesiąca) czy zawiera kary za wcześniejsze rozwiązanie umowy, to UCIEKAJ JAK NAJDALEJ. Maksymalnie miesięczny okres wypowiedzenia umowy i brak kar za rozwiązanie umowy to konieczność.
Wiele dużych agencji marketingowych stosuje niekorzystne dla klienta zapisy w umowach. Po krótkim okresie cena usług wzrasta o kilkaset procent? Rozwiążesz umowę to musisz zapłacić kilka tysięcy kary? DOKŁADNIE CZYTAJ UMOWY, bo takie zagrywki mają niestety miejsce.
Umowa z agencją marketingową wygląda w porządku? Nie masz do niej żadnych zastrzeżeń? To trzeba zwrócić uwagę na to w jaki sposób będziesz rozliczany przez agencję za działania marketingowe, i tutaj - w zależności od usługi - jest kilka modeli rozliczeniowych:
Pewnie w tym momencie myślisz, że najlepszy dla Ciebie byłby model rozliczenia za efekty lub ewentualnie hybrydowy prawda? MYLISZ SIĘ! Zakładając, że agencja marketingowa zna się na swojej pracy, to efekty z biegiem czasu będą coraz lepsze, a Ty coraz więcej płacić za działania marketingowe. Mimo, że oczywiście dzięki temu zarabiasz coraz więcej, to ostatecznie wysoka efektywność doprowadzi do pretensji z trzech powodów:
Na powyższych przykładach widać, że najbardziej uczciwy byłby efekt w postaci ustalonego procenta od generowanego przychodu. Problem pojawia się wtedy, kiedy wzrosną koszty działania Twojej firmy lub spadnie marża na sprzedaży. No i zawsze możesz rozwiązać umowę, a agencja marketingowa wcześniej mogła zainwestować mnóstwo pieniędzy w osiągnięcie takich efektów, które jeszcze nawet się jej nie zwróciły. To doprowadza nas do pytania:
Uczciwy dla obu stron (pod warunkiem że agencja marketingowa jest skuteczna) to rozliczenie abonamentowe. W przypadku rozliczenia tylko za efekty lub hybrydowego, prędzej czy później dochodzi do pretensji, zwłaszcza kiedy marketing przynosi określone w umowie rezultaty. Chcesz rozliczać się za efekty? To musisz spodziewać się umowy, która zabezpieczy agencję marketingową przed Twoją rezygnacją.
Z wieloma klientami chciałbym się rozliczać tylko za efekty lub hybrydowo, bo zarobiłbym od kilkuset do kilku tysięcy procent więcej miesięcznie niż w modelu abonamentowym. Skuteczne przeprowadzony marketing internetowy zawsze doprowadza do wzrostu ruchu, widoczności w Google czy sprzedaży.
Każdy model rozliczeniowy ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony klient oczekuje efektów doprowadzających bezpośrednio/pośrednio do wzrostu generowanych zysków. Z drugiej agencja marketingowa oczekuje płatności za działania marketingowe. Czy istnieje rozwiązanie zabezpieczające klienta na wypadek nierzetelnej agencji marketingowej i agencję gdyby trafił się "sprytny" klient?
W przypadku rozliczenia abonamentowego, klient powinien mieć możliwość:
Natomiast dobrym rozwiązaniem w przypadku rozliczenia za efekty lub w modelu hybrydowym, jest:
Klient zostaje zabezpieczony i nie płaci póki efekty nie zostaną osiągnięte. Agencja marketingowa może mocno zainwestować w marketing, bo ma pewność że klient nie rozwiąże umowy (jak rozwiąże to straci praktycznie całą markę w internecie). Obie strony zabezpieczone, chociaż wątpię żeby któryś klient zgodził się na takie - jakby nie patrzeć uczciwe - warunki zabezpieczające obie strony.
Dobra agencja marketingowa to nie koszt tylko inwestycja doprowadzająca bezpośrednio lub pośrednio do wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności Twojej marki. Każda wydana na marketing złotówka ma wielokrotnie Ci się zwrócić. Pisałem artykuł o tym jak wygląda tania reklama w internecie, ale podsumowując cały ten artykuł: Na marketingu oszczędzanie nie ma żadnego logicznego sensu.
Nie ważne czy chodzi o pozycjonowanie w Google, Facebook Ads, Google Ads (dawniej Google AdWords), copywriting, projekt strony internetowej itd. Im tańszą agencję marketingową wybierzesz, tym istnieje większe ryzyko, że efekty będą zerowe lub nieadekwatne do zainwestowanych w marketing pieniędzy.
Jeżeli cztery agencje marketingowe oszacowały budżet na poziomie 3000-5000 zł netto miesięcznie, a jedna twierdzi że to samo osiągnie za 1600 zł netto miesięcznie to nie budzi Twojego podejrzenia, zwłaszcza jeśli masz rozliczać się w trybie abonamentowym? Zawsze warto przeanalizować dlaczego cena jednej agencji marketingowej znacząco odbiega od innych, żeby nie było przykrych niespodzianek.
Moja firma RIKONA zawsze wycenia usługi względem celów do osiągnięcia. Dlatego najpierw jest konsultacja na której już daję konkretne zalecenia przekładające się na bezpośredni/pośredni wzrost sprzedaży. Poznaję lepiej biznes klienta, jego grupę docelową i stosowane do tej pory działania marketingowe. Po konsultacji jest opracowanie strategii marketingowej pod kątem budżetu firmy i wyznaczenie celów, a dopiero później uderzamy z marketingiem.
Cennik agencji marketingowych jest różny. Nie sposób jednoznacznie określić budżet pozwalający osiągnąć efektywny marketing, bez poznania oczekiwań firmy względem czasu i celów do osiągnięcia. Osobiście odradzam korzystanie ze "sztywnych pakietów", bo trzeba za każdym razem indywidualnie oszacować zakres działań marketingowych. Cennik "od" jest rozwiązaniem które ja stosuję i skutecznie odstrasza firmy kierujące się niską ceną za marketing. Przykładowo u mnie tak to wygląda:
Usługa marketingowa | Cena netto |
Projekt strony internetowej | Od 3500 zł |
Projekt sklepu internetowego | Od 8000 zł |
Pozycjonowanie strony internetowej | Od 1150 zł |
Audyt SEO | Od 999 zł |
Obsługa reklamy Facebook Ads | Od 700 zł |
Obsługa reklamy Google Ads (dawniej Google Adwords) | Od 700 zł |
Konsultacja marketingowa/biznesowa | Od 300 zł |
RIKONA nie jest ani najdroższa na rynku ani najtańsza. Ostatecznie cena za marketing jest dostosowana do oczekiwań firmy względem naszej współpracy i specyfikacji projektu. Jak widać moja firma nie świadczy wszystkich usług reklamowych dostępnych na rynku. Świadczymy wyłącznie to na czym się znamy i osiągamy wysoką skuteczność.
Najtaniej wyjdzie przeprowadzenie marketingu na własną rękę. To dobre rozwiązanie zwłaszcza dla firm, które nie dysponują odpowiednio wysokim budżetem. Na moim blogu znajdziesz wiele porad w tym temacie, np: Jak samemu pozycjonować stronę www i wiele innych. Już lepiej samemu zająć się marketingiem niż ma to robić agencja marketingowa w budżecie, który po prostu nie pozwoli osiągnąć założonych celów.
Każda agencja która znajduje się poniżej została przeze mnie sprawdzona pod kątem kilku kryteriów:
Na rynku działa wiele firm świadczących usługi marketingowe. Z pewnością nie o wszystkich wiem, a powinny znaleźć się na tej liście. Są to agencje marketingowe z całej Polski (Możesz sprawdzić agencje marketingowe z Warszawy we wcześniejszym artykule). Jeżeli którąś agencję znasz i możesz coś więcej o niej powiedzieć, to proszę o zostawienie komentarza - Pomożesz innym czytelnikom.
Jeżeli uważasz, że Twoja agencja marketingowa powinna znaleźć się na liście to napisz do mnie. Powoli i stopniowo sprawdzam zgłoszenia w miarę moich możliwości czasowych, ale chwilę to trwa i wiąże się ze spełnieniem konkretnych warunków.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone