Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być głównym celem, tylko efektem ubocznym. Chcesz zacząć blogować wyłącznie dla kasy? Odpuścić, bo prawdopodobnie porzucisz pisanie na blogu nim pojawią się jakiekolwiek pieniądze.

Jeżeli dalej jesteś ze mną? To pokażę Ci jak stworzyć bloga, aby w pełni wykorzystać jego możliwości zarobkowe. Dla mnie blogowanie to przede wszystkim świetna zabawa i właśnie dobrej zabawy z wkroczenia w świat blogowania Ci życzę 🙂 .

Gdzie najlepiej założyć bloga?

Można założyć bloga za darmo na jednej z wielu popularnych platform blogowych (wordpress.com, Blogger.com, Tumblr, itd). To dobre rozwiązanie, jeśli chcesz się przekonać czy prowadzenie bloga jest dla Ciebie. Taki darmowy blog na dłuższą metę to kiepskie rozwiązanie.

Mnóstwo ograniczeń, a ewentualne modyfikacje/usprawnienia są piekielnie drogie. Gdy sprawdzisz jak idzie Ci pisanie i stwierdzisz "OK! Podoba mi się i to chcę robić", to jak najszybciej odpalaj bloga na własnej domenie i hostingu.

Dobra wiadomość jest taka, że odpalenie własnego bloga nie jest przyprawiającym o zawał serca wydatkiem:

  • Domena czyli nazwa Twojego bloga (najlepiej .pl) -> Rejestracja ok. 13 zł brutto, a później raz w roku ok. 50 zł brutto. Pamiętaj aby nazwę swojego bloga dobrze przemyśleć.
  • Hosting (miejsce na pliki, grafikę, itd.) -> Na początek nie potrzebujesz dużo wolnego miejsca. Wyjdzie koło 50 zł brutto rocznie.

Domenę i hosting możesz sobie ogarnąć w Seohost.pl z którego również ja korzystam. Mają bardzo dobre ceny i często pojawiają się fajne promocje.

Masz już zakupioną domenę i hosting? To pozostało tylko zainstalować system do zarządzania treścią, na którym powstanie Twój blog. Tylko który CMS (system do zarządzania treścią) wybrać, aby prowadzenie bloga nie sprawiało większych problemów?

CMS idealny do prowadzenia bloga?

Możliwości jest wiele, ale - na szczęście - wybór jest banalnie prosty. CMS WordPress idealnie nadaje się do blogowania. Mój blog i wiele innych projektów biznesowych które posiadam, działa właśnie na tym silniku. Powodów dla których polecam WordPressa jest wiele:

  1. Banalnie prosty w obsłudze - Bez problemy początkujący bloger odnajdzie się w funkcjonalności działania tego silnika CMS.
  2. Błyskawicznie można założyć swojego bloga - Proces zakładania bloga jest banalnie prosty, a większość hostingów ma wbudowany system do zainstalowania WordPressa. Dosłownie w kilka minut możesz uruchomić bloga w internecie.
  3. WordPress jest za darmo - Nie licząc ceny domeny i hostingu, to zupełnie za darmo możesz korzystać z potężnego i ciągle rozwijającego się systemu do zarządzania treścią.
  4. Ogromna ilość wtyczek - Są tysiące darmowych i płatnych wtyczek, dzięki którym możesz poprawić wygląd bloga i jego funkcjonalność.
  5. Ogromna ilość szablonów - Szybko i łatwo możesz totalnie zmienić wygląd bloga. To spoczko rozwiązanie na początku. Jak blog się rozpędzi i zacznie generować dochód, to lepiej ogarnąć "pod klucz" grafikę i funkcjonalność (zlecić grafikowi opracowanie oryginalnej szaty graficznej).
  6. Łatwo się rozbudowuje - Możesz bez większego problemu podpiąć sklep internetowy czy rozbudować bloga w kierunku strony firmowej.
  7. Ogromne możliwości pisania - Genialnie łatwo i przyjemnie jest pisać bloga na WordPress'ie. Od groma dodatków, dzięki którym Twoja treść będzie jeszcze atrakcyjniejsza dla czytelnika.
  8. Świetnie się pozycjonuje - Im lepiej się strona pozycjonuje tym taniej, łatwiej i szybciej zajmuje wysokie pozycje na słowa kluczowe w wyszukiwarce Google.
  9. Łatwo podpiąć media społecznościowe - Bez problemu powiążesz bloga z Facebookiem, YouTube, Twitterem, Instagramem czy inną popularną platformą społecznościową.
  10. Jest w języku polskim - Ważny argument dla osób, które - tak jak ja - nie ogarniają na wysokim poziomie języka angielskiego.

Argumentów mógłbym znaleźć dużo więcej, ale czasami wybór jest prosty i bez sensu go komplikować. Pierwszy blog, jak i każdy kolejny, najlepiej będzie założyć na CMS WordPress i tyle w temacie.

O czym pisać na blogu, aby dobrze zarabiać?

Tak jak wspominałem na początku artykułu, zarabianie na blogu nie powinno być głównym celem jego powstania. Najwięcej pieniędzy będziesz zarabiać wtedy, kiedy skoncentrujesz się na pisaniu fajnych, angażujących czytelników treści.

Tematyka bloga nie ma żadnego znaczenia. Najważniejsze żeby pisanie nie było dla Ciebie męczarnią, tylko fajną zabawą. Wtedy prędzej czy później pojawiają się pieniądze, a blog daje mnóstwo możliwości generowania pieniędzy:

  • Artykuły sponsorowane - Możesz za pieniądze zamieszczać artykuły innych osób na blogu. Wystarczy zarejestrować się na platformie WhitePress lub Linkhouse, ale Twój blog musi już generować ruch z wyszukiwarki Google. Jak Twój blog nabierze mocy, to firmy same zaczną się zgłaszać z prośbą o napisanie lub zamieszczenie artykułu, za który możesz brać wynagrodzenie.
  • Reklamy Google Adsense - Możesz wyświetlać na blogu reklamy i otrzymywać od Google większe/mniejsze pieniądze. Więcej o tym sposobie zarabiania na blogu przeczytaj tutaj.
  • Programy partnerski - Wiele produktów/usług oferuje prowizję za polecenie klienta. To taki nieinwazyjny sposób zarabiania całkiem fajnych pieniędzy.
Zarabianie na blogu - program partnerski
Przykład jakie pieniądze możesz zarabiać na blogu polecając program partnerski.
  • Sprzedaż własnych usług/produktów - Możesz rozbudować blog o sklep internetowy i sprzedawać produkty powiązane z tematyką bloga. U mnie znajdziesz usługi marketingowe o których często piszę na blogu.

Zarabianie na blogu będzie wymagać od Ciebie ogromnej cierpliwości. Pieniądze nie pojawiają się od razu. Zasada jest prosta: Im większy/lepszej jakości ruch generuje blog, tym większe pieniądze może zarobić.

Muszę Cię niestety zmartwić. Pisząc artykuły musisz brać pod uwagę czynniki wpływające na wzrost Twojego bloga w wyszukiwarce Google na słowa kluczowe. Robienie tego "na czuja" nie ma większego sensu, bo Twój blog nigdy się nie rozpędzi.

Jak pisać żeby blog był dobrze widoczny w Google?

Ten artykuł został opublikowany 3 maja 2022 roku. Napisałem go pod kątem dwóch słów kluczowych. Zaktualizuję artykuł, jak tylko uda się przebić na te słowa kluczowe do TOP 10 wyników naturalnych wyszukiwarki Google:

Analiza słów kluczowych z narzędzia SENUTO

Nie pisałem tego artykułu od razu na blogu. Najpierw skorzystałem z płatnego narzędzia, które dało mi dokładne wytyczne co do słów kluczowych, aby artykuł był tak dobry jak u stron na wysokich pozycjach.

CONTADU - narzędzie do pisania pod kątem słów kluczowych

Pisząc w ten sposób artykuł ma szansę przebić się na dane słowa kluczowe w wyszukiwarce Google. To mega ułatwienie i warto zainwestować pieniądze w te narzędzie. Nie wyobrażam sobie już pisania bez wspomagania narzędziem CONTADU.

Czy to wystarczy żeby blog był wysoko w Google?

Dla mało konkurencyjnych słów kluczowych (tzw. długi ogon) przeważnie wystarczy. Niestety dla trudniejszych słów kluczowych, trzeba sięgnąć jeszcze po wzmocnienie w postaci zdobycia odnośników zewnętrznych z innych stron internetowych.

Warto założyć, że im popularniejsze i przyciągające lepszych użytkowników słowo kluczowe, tym trudniej i drożej je doprowadzić na wysokie pozycje. Bez problemu znajdziesz za pomocą narzędzia SENUTO proste słowa kluczowe do wbicia.

Pamiętaj, że ZAWSZE NA PIERWSZYM MIEJSCU JEST JAKOŚĆ ARTYKUŁU. Nie wolno ceną jakości dostosowywać go pod kątem słów kluczowych. Musisz znaleźć złoty środek.

Jeżeli zastanawiasz się czy warto się w to wszystko bawić, to pokażę Ci ruch jaki generuje mój blog. Przypominam, że ma zaledwie 1,5 roku:

Ruch według Google Search Console

Nie jest to efekt samego pisania, bo na szeroko pojęte pozycjonowanie w Google przeznaczam miesięcznie do 1400 zł netto. Ta inwestycja wielokrotnie mi się zwraca w każdym miesiącu, ale nie sięgaj po to na samym początku blogowania.

Podsumowanie czyli krótki poradnik jak założyć bloga

  1. Na początku możesz założyć swojego bloga na tej platformie (WordPress.com), żeby sprawdzić jak idzie Ci pisanie. Odradzam platformę Blogger.
  2. Hosting i domenę radzę ogarnąć w Seohost.pl -> Dobre ceny i wystarczający na początek hosting.
  3. Instalacja i konfiguracja WordPress'a jest banalnie prosta.
  4. Miłego pisania 🙂

O dostosowaniu bloga WordPress pod kątem wyszukiwarki Google napiszę za jakiś czas. Jeżeli będą problemy z ogarnięciem bloga, to zapraszam na 15 minutową rozmowę onlinę (zarezerwuj termin). Pomogę Ci odpalić bloga i pokażę jak go rozpędzić.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Software House - Czym się zajmuje i jakie problemy rozwiązuje?
Jaka jest różnica pomiędzy software house, a agencją interaktywną? Czym zajmuje się software house? Jaką firmę mogę polecić, jeśli chodzi o spełnienie założeń tzw. domu programowania? Zacznijmy od tego, że...
Czytaj więcej
Pierwszy sklep internetowy - Jak się za to zabrać?
Chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pokażę Ci co zrobić, żeby Twój sklep miał szansę przebicia się przez konkurencję i dotarcia do...
Czytaj więcej
Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?
Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left