Pierwszy sklep internetowy - Jak się za to zabrać?

Chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pokażę Ci co zrobić, żeby Twój sklep miał szansę przebicia się przez konkurencję i dotarcia do potencjalnych klientów.

Mieć swój własny sklep internetowy to cel zarówno początkujących przedsiębiorców, jak i osób które już mają dobrze funkcjonujący sklep w realnym świecie. Dlaczego? Bo zakupy online są wygodne, łatwe i szybkie.

GUS przeprowadził badanie z którego wynika, że w 2020 roku 60,9% Polaków dokonało zakupów przez internet. To ponad 17 600 000 osób. Potencjał pozyskiwania klientów poprzez sklep internetowy jest ogromny.

To sprowadza nas do logicznego wniosku. Skoro w branży e commerce tkwi tak ogromny potencjał, to musi też być ogromna konkurencja. We wrześniu 2021 roku według raportu firmy badawczej Dun & Bradstreet liczba sklepów internetowych w Polsce przekroczyła 50 tysięcy.

Według tego raportu 3/4 sklepów internetowych ma problemy z opłacalnością, a tylko 1,5% jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej. Patrząc na takie dane, można stracić zapał do założenia sklepu internetowego.

Zrób to nim odpalisz swój sklep internetowy

Konkurencja na rynku e commerce jest ogromna. To nie tylko inne sklepy internetowe oferujące te same lub podobne produkty. To również Allegro, Aliexpress, Amazon, Etsy, Ebay, itd. Jak zacząć? Oczywiście od analizy konkurencji, która już działa na Twoim polu sprzedaży.

1. Rozbudowana analiza konkurencyjnych sklepów internetowych

Do analizy konkurencji w Google korzystam z SENUTO - polecam

Po co masz uruchamiać sklep online, skoro z analizy wyjdzie, że budżet na dotarcie do klientów przekracza Twoje możliwości finansowe? Właśnie dlatego robisz analizę konkurencji. To ostatecznie ogromna oszczędność Twojego czasu i Twoich pieniędzy.

"Otwórz własny sklep i zacznij sprzedawać swoje produkty" - Chciałbym, żeby tak łatwo i przyjemnie to działało 🙂 . Sprzedaż online to fajny biznes, który - jak każdy - trzeba rozpędzić, a to wymaga odpowiednich nakładów finansowych na marketing.

Nie ważne czy masz gotowy sklep internetowy. Nie istotne jest oprogramowanie sklepu. Na samym początku trzeba ustalić w jaki sposób skierujesz potencjalnych klientów do swojego sklepu, ile to będzie kosztowało i kiedy/czy będzie to dla Ciebie opłacalne.

Jeżeli chodzi o sprzedaż w internecie, to moim zdaniem najefektywniejsze są reklamy sponsorowane Facebook/Google i widoczność na istotne słowa kluczowe w naturalnych wynikach wyszukiwarek - w skrócie SEO.

Osobiście odradzam ogarnianie analizy konkurencyjnych sklepów internetowych na własną rękę! Jest to po prostu zbyt istotne, bo dzięki tym informacjom powinna powstać krótko i długoterminowa strategia działania, uwzględniająca budżet i cele do osiągnięcia.

Uważasz, że dasz radę zrobić to własnymi siłami? To zapraszam na trwającą do 20 minut luźną rozmowę online (zarezerwuj termin), na której pokażę Ci zarys takiej analizy na własnym projekcie. Zobaczysz jak to prawidłowo ogarnąć.

2. Dlaczego potencjalni klienci mają kupować w Twoim sklepie internetowym?

Jeżeli nie masz żadnej bezpośredniej i pośredniej konkurencji, to pozyskiwanie nowych klientów będzie proste. Gratuluję pomysłu, bo jeśli nie ma nigdzie takiego samego produktu, co będzie w Twoim sklepie internetowym, to masz bardzo ułatwione zadanie 🙂

Niestety przeważnie jest tak, że większość sklepów internetowych w danej branży ma dokładnie te same lub mało różniące się - przynajmniej dla klienta - produkty. Efekt? Ogromna większość klientów zostawia pieniądze tam gdzie jest taniej.

Czy to oznacza, że nie da się tego samego produktu co jest u konkurencji sprzedawać w Twoim sklepie internetowym drożej? DA SIĘ! Czy skoro konkurencja jest w mojej branży ogromna, to Twój sklep internetowy ma szansę się przebić? MA!

W 2022 roku odpalam przynajmniej 2 swoje sklepy internetowe pod kątem programów partnerskich w branży meble i biżuteria. Wszędzie można się przebić i zarabiać, ale trzeba wiedzieć jak wyróżnić się na tle konkurencji, dotrzeć do grupy docelowej i zdobyć uwagę klienta.

Znajdź powód/powody aby klient właśnie u Ciebie zostawiał swoje ciężko zarobione pieniądze. Gdy je znajdziesz, to na nich oprzesz komunikację swojej marki i produktów z klientami. Nie wiesz co to może być?

Masz już spisane ciekawe rozwiązania, które zahipnotyzują Twoich potencjalnych klientów? GRATULUJĘ! No to pozostaje teraz ustalić "tylko" plan działania, budżet na marketing i cele do osiągnięcia w krótkiej i długiej perspektywie czasu.

3. Plan działania, budżet i cele do osiągnięcia

Człowiek zastanawiający się

Wiesz dlaczego 3/4 sklepów internetowych miało w 2021 roku problemy z opłacalnością? Nie miało to żadnego sensu od samego początku, bo nie było odpowiedniego budżetu/planu działania na rozpędzenie sprzedaży.

Właśnie podczas analizy konkurencyjnych sklepów internetowych zdobywa się informacje potrzebne do ustalenia planu działania. Wtedy można określić optymalny budżet i realne do osiągnięcia cele w czasie.

Niestety bardzo dużo agencji marketingowych i "specjalistów" zaniża budżet na działania, aby tylko pozyskać Ciebie jako klienta. Efekt? Płacisz przez x miesięcy za marketing, który nie rozpędzi Twojego sklepu. Tracisz tylko czas i pieniądze.

Chcesz usłyszeć ile wstępnie czasu i pieniędzy potrzeba na rozkręcenie Twojego sklepu internetowego? Umów się ze mną na płatną konsultację. Nie nawijam makaronu na uszy, tylko walę prosto z mostu, jak wygląda sytuacja.

Z bólem serca informuję, że nie da się zautomatyzować procesu ustalania planu działania czy z góry powiedzieć "Otwórz sklep jak będziesz mieć na marketing x tysięcy złotych miesięcznie". Profesjonalne narzędzia przyśpieszają ten proces, ale i tak trzeba nad tym posiedzieć.

Wszystko ogarnięte? To pora zbudować Twój sklep internetowy!

Dopiero mając plan działania i budżet na marketing, można zabrać się za budowę sklepu internetowego. Która platforma e-commerce będzie najlepsza dla Twojego sklepu online? To zależy od specyfikacji Twojego sklepu.

Ja swoje projekty odpalam na silniku WordPress, ale jest tam niewielka ilość produktów. Jeżeli Twój sklep online ma być "tłuściutki" (kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy produktów) to lepszym rozwiązaniem będzie silnik PrestaShop.

Osobiście odradzam Ci korzystanie z działania na tzw. gotowcach, czyli sklepach internetowych w miesięcznym/rocznym abonamencie. Na pierwszy rzut oka może się to wydać mega atrakcyjne cenowo, ale w długiej perspektywie czasu się nie kalkuluje.

Wraz z zespołem ogarniam tworzenie stron www, w tym również sklepy internetowe. Wszystko dopieszczone pod kątem klienta docelowego i wytycznych wyszukiwarki Google. Sklepy internetowe zaczynają się u nas od 9000 zł netto w górę.

WAŻNA INFORMACJA NA KONIEC: Postawić sklep internetowy można w jeden dzień. Ogarnąć sklep internetowy, który będzie miał szansę generować dużą sprzedaż, to zupełnie inna sprawa. Oszczędność się tutaj totalnie nie opłaca.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Software House - Czym się zajmuje i jakie problemy rozwiązuje?
Jaka jest różnica pomiędzy software house, a agencją interaktywną? Czym zajmuje się software house? Jaką firmę mogę polecić, jeśli chodzi o spełnienie założeń tzw. domu programowania? Zacznijmy od tego, że...
Czytaj więcej
Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?
Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o...
Czytaj więcej
Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?
Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left