logo-lembicz

Cele marketingowe - Dlaczego trzeba znać cel marketingowy?

26 kwietnia 2021

Każde działanie marketingowe ma ostatecznie jeden cel. Bezpośrednie lub pośrednie zwiększenie sprzedaży. Zawsze powinno się dokładnie określić cel marketingowy. Bez tego nie wiadomo, czy marketing przynosi dobre rezultaty. Pokażę Ci, w jaki sposób ja określam cel marketingowy i podejmuję działania, w zależności od otrzymanych wyników.

Zawsze określam w strategii marketingowej realne do osiągnięcia cele. Dobrze opracowana strategia marketingowa to podstawa i MUST HAVE bez względu na budżet czy zakres działań. Pozwala to weryfikować skuteczność działań marketingowych i podejmować istotne decyzje marketingowe i biznesowe.

Moja strategia marketingowa

O mojej strategii marketingowej przeczytasz w artykule strategia biznesowa i marketingowa bloga w 2021 roku. Została ona solidnie skompresowana, ale pokazuje to co najważniejsze czyli:

  • Budżet (1000-3000 zł netto miesięcznie)
  • Działania marketingowe (content marketing, SEO, Google Ads, Facebook Ads)
  • Główny cel marketingowy (W optymalnym scenariuszu pozyskać 3 nowych klientów)

Pobocznym celem mojej strategii marketingowej jest wzrost świadomości marki. Weryfikuję wzrost świadomości marki, analizując ruch generowany z wyników organicznych wyszukiwarki Google oraz liczbę obserwujących osób/firm na Facebooku. Nie wyznaczyłem sobie "sztywnych" liczb, tylko kwartalny wzrost, który będzie dla mnie satysfakcjonujący.

Poboczny cel marketingowy nie ma dla mnie dużego znaczenia. Świadomość marki buduje się bardzo długo. Ja to traktuję, jako efekt uboczny content marketingu i dobrej jakości usług marketingowych. Bez pośpiechu, ale patrzę czy idzie to w dobrym kierunku.

Moja strategia marketingowa jest teoretycznie bardzo prosta:

  • W każdy poniedziałek zamieszczać artykuł na bloga, który pozwoli mi dotrzeć do grupy docelowej.
  • O zamieszczonym artykule informować w wybranych serwisach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram).
  • Poprzez działania SEO zwiększać ruch organiczny na stronie, co pozwoli mi dotrzeć do potencjalnych nowych klientów. (To mój fundament działań marketingowych)
  • Marketing poprzez Google Ads i Facebook Ads, w celu szybszej weryfikacji skuteczności działań on-site.

W praktyce bardzo długo zajęło mi stworzenie strategii pod kątem celów marketingowych, których osiągnięcie świadczyłoby o tym, że wszystko zmierza w prawidłowym kierunku. Wiem, że główny cel marketingowy (pozyskanie 3 klientów) może wydawać się niski, ale branża marketingowa jest bardzo konkurencyjna i wymaga cierpliwości.

Główny cel marketingowy już został osiągnięty. W artykule case study - 6 miesięcy pozycjonowania bloga przeczytasz, że z samych działań SEO pozyskałem już 6 klientów (dwóch w marcu i czterech w kwietniu). Do końca roku z pewnością nastąpi jeszcze zwiększenie liczby nowych klientów poprzez określone w strategii marketingowej działania.

Większość firm i osób prywatnych, które się ze mną kontaktuje w sprawie działań marketingowych, nie ma określonych żadnych celów marketingowych. Strategia biznesowa czy marketingowa wygląda przeważnie tak: "Będą klienci to będziemy myśleć", "Jak najmniejszy budżet, ale zarobić mamy jak najwięcej", "Później zbudujemy strategię marketingową. Teraz potrzebujemy klientów", itd.

Strategię opracowuje się w oparciu o cele marketingowe. Wtedy można określić budżet potrzebny na realizację działań marketingowych. Tak to powinno wyglądać. Cele marketingowe muszą być precyzyjnie określone i mierzalne. Inaczej nie ma to większego sensu. Pokażę w jaki sposób powinno się określać poprawnie cele marketingowe.

Jak poprawnie określić cele marketingowe?

Jak określić cele marketingowe

Reklama produktu lub usługi musi mieć określony cel. Zwiększenie świadomości marki? Poprawa wyników konwersji? Uzyskanie ruchu na stronie internetowej? Ma być większa sprzedaż? Pozyskanie klientów klasy premium? Wszystko pięknie, ale brakuje najważniejszego - KONKRETNYCH LICZB. To liczby weryfikują czy dane działania marketingowe przynoszą zadowalające rezultaty.

SĄ DWIE DROGI OKREŚLANIA CELÓW MARKETINGOWYCH:

Określenie celów marketingowych - sposób 1

  1. Określa się budżet na działania
  2. Patrzy się, co w ramach budżetu jest realne do osiągnięcia
  3. Strategia marketingowa

Jest to najczęściej spotykane rozwiązanie. Na podstawie możliwości finansowych określa się cele marketingowe do zrealizowania w danym czasie. Rzadko kiedy oczekiwania pokrywają się jednak z rzeczywistością, bo w 90% przypadków, budżet jest zbyt mały względem oczekiwań (wynika to z braku świadomości). Trzeba zawsze mierzyć siły na zamiary i wiedzieć, czy jest sens podejmować działania w danym budżecie.

Określenie celów marketingowych - sposób 2

  1. Określa się cele marketingowe do osiągnięcia
  2. Ustala się budżet na podstawie oczekiwań
  3. Strategia marketingowa

Tak powinno określać się cele marketingowe. Jasno, precyzyjnie postawione oczekiwania w danym przedziale czasowym. Wtedy można w miarę dokładnie ustalić budżet na działania, co zwiększa szansę osiągnięcia wyznaczonych celów. Prawda jest taka, że bardzo mało firm/osób może sobie na to pozwolić, bo po działania marketingowe sięga właśnie z powodu kiepskiej sprzedaży, więc nie dysponuje dużymi zasobami finansowymi.

Wydaje się proste prawda? Tylko ustalenie budżetu i strategii powstaje po przeanalizowani ogromnej ilości danych. Nie zawsze można precyzyjnie ustalić budżet, który pozwoli osiągnąć cele marketingowe. Jest mnóstwo czynników zewnętrznych i wewnętrznych, których nie da się przewidzieć. Ostatecznie budżet może okazać się mniejszy/większy niż się zakładało i trzeba to stale monitorować.

Mój budżet na cele marketingowe zakładał przedział 1000-3000 zł netto miesięcznie. To mój projekt biznesowy (a nie klienta) więc mogłem sobie pozwolić na dużą elastyczność. Finalnie okazało się, że na same działania SEO budżet wyniósł tylko 1366 zł netto i udało się cele marketingowe znacznie wcześniej niż szacowałem.

Moje cele strategiczne zostały już dawno osiągnięte, bo ze wszystkich działań marketingowych pozyskałem ponad 20 klientów. Taki jest plus "elastycznego budżetu" i świadomości, że marketing (pod warunkiem, że jest zrobiony prawidłowo) to inwestycja pozwalająca dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć generowane zyski. Gdyby każdy klient był świadomy, to moja praca byłaby znacznie łatwiejsza 🙂 .

Cele marketingowe na kilku przykładach

PRZYKŁAD PIERWSZY: POZYCJONOWANIE STRONY

Budżet na działania1600 zł netto miesięcznie
Główny celWidoczność na frazy usługowe w TOP 3 danej lokalizacji
Cele poboczneWzrost ruchu na stronie o 50%
Czas6 miesięcy na realizację celów

Po krótkiej analizie okazuje się, że konkurencja jest bardzo mocna i szacunkowo przeznacza na pozycjonowanie ok. 2100-2500 zł netto miesięcznie. Konkurencja od lat pozycjonuje swoje strony, więc nie dość że budżet jest zbyt niski, to jeszcze czas na cele marketingowe za krótki.

Rozwiązanie: Skupienie się na słowach kluczowych długiego ogona (czym jest długo ogon dowiesz się z artykułu O co chodzi w pozycjonowaniu na długi ogon). Pozwoli to dotrzeć do potencjalnych klientów inną drogą. Wraz ze wzrostem klientów, stopniowo podwyższać budżet na marketing. Gdy budżet będzie na odpowiednim poziomie, dopiero przejść do realizacji głównego celu.

PRZYKŁAD DRUGI: GOOGLE ADS

Główny cel100 000 zł msc. przychodu ze sprzedaży
Poboczny celZwiększyć o min. 20% sprzedaż produktów z dużą marżą
Budżet na działaniaNie większy niż 10 000 zł netto miesięcznie
Czas12 miesięcy na osiągnięcie celów

Po krótkiej analizie okazuje się że budżet jest wystarczający, ale potrzeba wykonać optymalizację sklepu internetowego pod kątem sprzedaży nim przejdzie się do Google Ads (jednorazowo 3000 zł netto). Po 2 miesiącach optymalizacji kampanii, cele marketingowe zostają osiągnięte i utrzymują się do końca założonego w strategii czasu współpracy. Średni miesięczny budżet wyniósł 7000 zł netto.

To są tylko przykłady. Idealnie jeśli dysponuje się większym budżetem na cele marketingowe niż jest to konieczne. Rzetelna agencja marketingowa czy specjalista do spraw marketingu, nie będą działać na szkodę klienta i odpowiednio wykorzystają budżet na działania.

Zawsze muszą być określone cele marketingowe do osiągnięcia. Dzięki temu wiesz, czy działania marketingowe zmierzają w odpowiednim kierunku. Pozwala to też określić, czy opłaca się zwiększyć czasowo budżet na działania. To podstawa bez której nie powinno rozpoczynać się żadnych działań reklamowych.

Głównym celem marketingowym jest wzrost sprzedaży

Celem marketingowym jest wzrost sprzedaży

Poboczne cele marketingowe mogą być różne. Głównym jest zawsze bezpośredni lub pośredni wzrost sprzedaży. Nie ważne czy to mailing, content marketing, pozycjonowanie, Facebook Ads, Google Ads, ulotki, reklama w TV, itd. Inwestując w reklamę, musisz założyć jaki efekt ma to osiągnąć. Pisałem o tym na początku i napiszę na sam koniec artykułu.

Niestety nigdy nie ma gwarancji, że dane cele marketingowe (główne i poboczne) zostaną osiągnięte. Jest za dużo czynników zewnętrznych i wewnętrznych, których nie da się przewidzieć w działaniach reklamowych. Szansę zwiększa profesjonalnie utworzona strategia marketingowa i uczciwa agencja/osoba od marketingu.

Siedzę w marketingu od ponad 10 lat i bardzo często udaje mi się osiągnąć znacznie lepsze wyniki niż zakładały cele marketingowe moich projektów czy klientów. Jeśli szukasz rzetelnej, nie nawijającej makaronu na uszy osoby do działań reklamowych, to skontaktuj się ze mną. Niczego nie obiecuję, ale zobaczę co da radę zrobić.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Co robić gdy sprzedaż stoi w miejscu lub drastycznie spada?

    Uwielbiam tworzyć i rozwijać projekty biznesowe - zarówno dla siebie jak i innych. Ten moment gdy następuje przełamanie słabych wyników sprzedażowych, jest jak pocałunek utraconej miłości po dziesięcioleciach rozłąki. Wtedy zapominasz na chwilę o wszystkich nieprzespanych nocach, wątpliwościach, wyrzeczeniach czy psychicznym i fizycznym zmęczeniu. Doskonale pamiętam jak to jest gdy sprzedaż wynosi przerażające ZERO. Pierwsze […]

    Czytaj artykuł
    Nowy Polski ład nadchodzi. Jak bezboleśnie podnieść ceny swoich usług i produktów?

    Od nowego roku czeka nas rewolucja podatkowa. Prowadzenie biznesu od 2011 roku nauczyło mnie, że tam gdzie jedni zyskują, tam drudzy ewentualne straty przerzucają na klientów. Tylko jak podnieść ceny, aby nie utracić dużej liczby klientów i dalej pozyskiwać nowych? Oto jest pytanie, na które postaram się udzielić odpowiedzi. Zacznę od tego, że totalnie nie […]

    Czytaj artykuł
    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Fanpage na Facebooku - Jak go prowadzić prawidłowo?

    Osoby obserwujące Twój fanpage mają Cię głęboko w dupie? Wynika to z tego, że założyć fanpage jest piekielnie łatwo, ale już prawidłowo go prowadzić jest znacznie trudniej. Zresztą większość daje ciała już na samym początku, bo słucha się zaleceń Facebooka. Na wstępie od razu poinformuję, że nie świadczę usługi prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jeżeli więc […]

    Czytaj artykuł
    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł
    Dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron? Co to jest?

    Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób. Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377