Każde działanie marketingowe ma ostatecznie jeden cel. Bezpośrednie lub pośrednie zwiększenie sprzedaży. Zawsze powinno się dokładnie określić cel marketingowy. Bez tego nie wiadomo, czy marketing przynosi dobre rezultaty. Pokażę Ci, w jaki sposób ja określam cel marketingowy i podejmuję działania, w zależności od otrzymanych wyników.
Zawsze określam w strategii marketingowej realne do osiągnięcia cele. Dobrze opracowana strategia marketingowa to podstawa i MUST HAVE bez względu na budżet czy zakres działań. Pozwala to weryfikować skuteczność działań marketingowych i podejmować istotne decyzje marketingowe i biznesowe.
Moja strategia marketingowa
To co najważniejsze w mojej strategii marketingowej na rok 2021 to:
Budżet (1000-3000 zł netto miesięcznie)
Działania marketingowe (content marketing, SEO, Google Ads, Facebook Ads)
Główny cel marketingowy (W optymalnym scenariuszu pozyskać 3 nowych klientów)
Pobocznym celem mojej strategii marketingowej jest wzrost świadomości marki. Weryfikuję wzrost świadomości marki, analizując ruch generowany z wyników organicznych wyszukiwarki Google oraz liczbę obserwujących osób/firm na Facebooku. Nie wyznaczyłem sobie "sztywnych" liczb, tylko kwartalny wzrost, który będzie dla mnie satysfakcjonujący.
Poboczny cel marketingowy nie ma dla mnie dużego znaczenia. Świadomość marki buduje się bardzo długo. Ja to traktuję, jako efekt uboczny content marketingu i dobrej jakości usług marketingowych. Bez pośpiechu, ale patrzę czy idzie to w dobrym kierunku.
Moja strategia marketingowa jest teoretycznie bardzo prosta:
W każdy poniedziałek zamieszczać artykuł na bloga, który pozwoli mi dotrzeć do grupy docelowej.
O zamieszczonym artykule informować w wybranych serwisach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram).
Poprzez działania SEO zwiększać ruch organiczny na stronie, co pozwoli mi dotrzeć do potencjalnych nowych klientów. (To mój fundament działań marketingowych)
Marketing poprzez Google Ads i Facebook Ads, w celu szybszej weryfikacji skuteczności działań on-site.
W praktyce bardzo długo zajęło mi stworzenie strategii pod kątem celów marketingowych, których osiągnięcie świadczyłoby o tym, że wszystko zmierza w prawidłowym kierunku. Wiem, że główny cel marketingowy (pozyskanie 3 klientów) może wydawać się niski, ale branża marketingowa jest bardzo konkurencyjna i wymaga cierpliwości.
Główny cel marketingowy już został osiągnięty. W artykule case study - 6 miesięcy pozycjonowania bloga przeczytasz, że z samych działań SEO pozyskałem już 6 klientów (dwóch w marcu i czterech w kwietniu). Do końca roku z pewnością nastąpi jeszcze zwiększenie liczby nowych klientów poprzez określone w strategii marketingowej działania.
Większość firm i osób prywatnych, które się ze mną kontaktuje w sprawie działań marketingowych, nie ma określonych żadnych celów marketingowych. Strategia biznesowa czy marketingowa wygląda przeważnie tak: "Będą klienci to będziemy myśleć", "Jak najmniejszy budżet, ale zarobić mamy jak najwięcej", "Później zbudujemy strategię marketingową. Teraz potrzebujemy klientów", itd.
Strategię opracowuje się w oparciu o cele marketingowe. Wtedy można określić budżet potrzebny na realizację działań marketingowych. Tak to powinno wyglądać. Cele marketingowe muszą być precyzyjnie określone i mierzalne. Inaczej nie ma to większego sensu. Pokażę w jaki sposób powinno się określać poprawnie cele marketingowe.
Jak poprawnie określić cele marketingowe?
Reklama produktu lub usługi musi mieć określony cel. Zwiększenie świadomości marki? Poprawa wyników konwersji? Uzyskanie ruchu na stronie internetowej? Ma być większa sprzedaż? Pozyskanie klientów klasy premium? Wszystko pięknie, ale brakuje najważniejszego - KONKRETNYCH LICZB. To liczby weryfikują czy dane działania marketingowe przynoszą zadowalające rezultaty.
SĄ DWIE DROGI OKREŚLANIA CELÓW MARKETINGOWYCH:
Określenie celów marketingowych - sposób 1
Określa się budżet na działania
Patrzy się, co w ramach budżetu jest realne do osiągnięcia
Strategia marketingowa
Jest to najczęściej spotykane rozwiązanie. Na podstawie możliwości finansowych określa się cele marketingowe do zrealizowania w danym czasie. Rzadko kiedy oczekiwania pokrywają się jednak z rzeczywistością, bo w 90% przypadków, budżet jest zbyt mały względem oczekiwań (wynika to z braku świadomości). Trzeba zawsze mierzyć siły na zamiary i wiedzieć, czy jest sens podejmować działania w danym budżecie.
Określenie celów marketingowych - sposób 2
Określa się cele marketingowe do osiągnięcia
Ustala się budżet na podstawie oczekiwań
Strategia marketingowa
Tak powinno określać się cele marketingowe. Jasno, precyzyjnie postawione oczekiwania w danym przedziale czasowym. Wtedy można w miarę dokładnie ustalić budżet na działania, co zwiększa szansę osiągnięcia wyznaczonych celów. Prawda jest taka, że bardzo mało firm/osób może sobie na to pozwolić, bo po działania marketingowe sięga właśnie z powodu kiepskiej sprzedaży, więc nie dysponuje dużymi zasobami finansowymi.
Wydaje się proste prawda? Tylko ustalenie budżetu i strategii powstaje po przeanalizowani ogromnej ilości danych. Nie zawsze można precyzyjnie ustalić budżet, który pozwoli osiągnąć cele marketingowe. Jest mnóstwo czynników zewnętrznych i wewnętrznych, których nie da się przewidzieć. Ostatecznie budżet może okazać się mniejszy/większy niż się zakładało i trzeba to stale monitorować.
Mój budżet na cele marketingowe zakładał przedział 1000-3000 zł netto miesięcznie. To mój projekt biznesowy (a nie klienta) więc mogłem sobie pozwolić na dużą elastyczność. Finalnie okazało się, że na same działania SEO budżet wyniósł tylko 1366 zł netto i udało się cele marketingowe znacznie wcześniej niż szacowałem.
Moje cele strategiczne zostały już dawno osiągnięte, bo ze wszystkich działań marketingowych pozyskałem ponad 20 klientów. Taki jest plus "elastycznego budżetu" i świadomości, że marketing (pod warunkiem, że jest zrobiony prawidłowo) to inwestycja pozwalająca dotrzeć do nowych klientów i zwiększyć generowane zyski. Gdyby każdy klient był świadomy, to moja praca byłaby znacznie łatwiejsza 🙂 .
Cele marketingowe na kilku przykładach
PRZYKŁAD PIERWSZY: POZYCJONOWANIE STRONY
Budżet na działania
1600 zł netto miesięcznie
Główny cel
Widoczność na frazy usługowe w TOP 3 danej lokalizacji
Cele poboczne
Wzrost ruchu na stronie o 50%
Czas
6 miesięcy na realizację celów
Po krótkiej analizie okazuje się, że konkurencja jest bardzo mocna i szacunkowo przeznacza na pozycjonowanie ok. 2100-2500 zł netto miesięcznie. Konkurencja od lat pozycjonuje swoje strony, więc nie dość że budżet jest zbyt niski, to jeszcze czas na cele marketingowe za krótki.
Rozwiązanie: Skupienie się na słowach kluczowych długiego ogona (czym jest długo ogon dowiesz się z artykułu O co chodzi w pozycjonowaniu na długi ogon). Pozwoli to dotrzeć do potencjalnych klientów inną drogą. Wraz ze wzrostem klientów, stopniowo podwyższać budżet na marketing. Gdy budżet będzie na odpowiednim poziomie, dopiero przejść do realizacji głównego celu.
PRZYKŁAD DRUGI: GOOGLE ADS
Główny cel
100 000 zł msc. przychodu ze sprzedaży
Poboczny cel
Zwiększyć o min. 20% sprzedaż produktów z dużą marżą
Budżet na działania
Nie większy niż 10 000 zł netto miesięcznie
Czas
12 miesięcy na osiągnięcie celów
Po krótkiej analizie okazuje się że budżet jest wystarczający, ale potrzeba wykonać optymalizację sklepu internetowego pod kątem sprzedaży nim przejdzie się do Google Ads (jednorazowo 3000 zł netto). Po 2 miesiącach optymalizacji kampanii, cele marketingowe zostają osiągnięte i utrzymują się do końca założonego w strategii czasu współpracy. Średni miesięczny budżet wyniósł 7000 zł netto.
To są tylko przykłady. Idealnie jeśli dysponuje się większym budżetem na cele marketingowe niż jest to konieczne. Rzetelna agencja marketingowa czy specjalista do spraw marketingu, nie będą działać na szkodę klienta i odpowiednio wykorzystają budżet na działania.
Zawsze muszą być określone cele marketingowe do osiągnięcia. Dzięki temu wiesz, czy działania marketingowe zmierzają w odpowiednim kierunku. Pozwala to też określić, czy opłaca się zwiększyć czasowo budżet na działania. To podstawa bez której nie powinno rozpoczynać się żadnych działań reklamowych.
Głównym celem marketingowym jest wzrost sprzedaży
Poboczne cele marketingowe mogą być różne. Głównym jest zawsze bezpośredni lub pośredni wzrost sprzedaży. Nie ważne czy to mailing, content marketing, pozycjonowanie, Facebook Ads, Google Ads, ulotki, reklama w TV, itd. Inwestując w reklamę, musisz założyć jaki efekt ma to osiągnąć. Pisałem o tym na początku i napiszę na sam koniec artykułu.
Niestety nigdy nie ma gwarancji, że dane cele marketingowe (główne i poboczne) zostaną osiągnięte. Jest za dużo czynników zewnętrznych i wewnętrznych, których nie da się przewidzieć w działaniach reklamowych. Szansę zwiększa profesjonalnie utworzona strategia marketingowa i uczciwa agencja/osoba od marketingu.
Siedzę w marketingu od ponad 10 lat i bardzo często udaje mi się osiągnąć znacznie lepsze wyniki niż zakładały cele marketingowe moich projektów czy klientów. Jeśli szukasz rzetelnej, nie nawijającej makaronu na uszy osoby do działań reklamowych, to skontaktuj się ze mną. Niczego nie obiecuję, ale zobaczę co da radę zrobić.
Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Głodny marketingowej wiedzy?
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]
W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary rąk? Przecież to niemożliwe do ogarnięcia przez jednego człowieka. Póki firma (projekt biznesowy) się nie rozkręci, to większość przedsiębiorców jest takim ”człowiekiem-ośmiornicą”. W pojedynkę ogarnia […]
Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.