logo-lembicz

Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

22 listopada 2021

Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania?

Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak naprawdę zależy od metodologii i wielkości pomiaru. Szczególnie na początku istnienia biznesu, sprawdzanie czy siła marki się rozpędza nie jest czasochłonne i bolesne finansowo.

Co określa siłę Twojej marki?

Zasada jest prosta. Im coś staje się popularniejsze, tym częściej się o tym mówi. Wystarczy sprawdzać jak często o Twojej marce mówią inni. Ja to mierzę na dwa sposoby:

  • Google Alerts + Google Trends- Wchodzisz na https://www.google.pl/alerts i dodajesz słowa kluczowe do monitoringu. Google powiadomi Cię, jak tylko natknie się o wzmiankę, która będzie dotyczyć Twojej marki. Dodatkowo ustalasz sobie w Google Trends na https://trends.google.pl/ frazy do monitorowania popularności dotyczącej Twojej marki i już nic się przed Tobą nie ukryje.
  • Brand24 - Wbijasz na adres https://Brand24.pl i możesz już znacznie dokładniej monitorować wzmianki o swojej marce. Dopiero zapoznaję się z tym narzędziem, ale - jak na razie - rewelacja 🙂

Pokażę Ci jak to wygląda w Brand24 (podstawowa wersja jest darmowa). Po wpisaniu kilku słów kluczowych do monitorowania, wiem że akurat o mnie mowa. Tak to wygląda od środka narzędzia:

mierzenie siły marki poprzez Brand24

Opcji jest tam sporo i zamierzam na czynniki pierwsze rozebrać Brand24, więc już za dwa tygodnie będzie obszerna recenzja tego narzędzia 🙂 . Wersja darmowa - jak wszystko co jest za darmo - już daje pewne możliwości, ale ma też swoje ograniczenia.

Najważniejsze przy monitorowaniu wzmianek o marce jest możliwość odpowiedzenia na komplementy i oczernianie. Dzięki temu jeszcze bardziej podbijasz swoją siłę marki - MEGA

To najprostszy sposób mierzenia siły marki i do tego darmowy. Jeżeli widzisz, że Twoja marka jest coraz częściej wymieniana w pozytywnym świetle, to znaczy że jej siła rośnie. Jest cisza lub - co gorsze - pojawiają się negatywne komentarze? Możesz reagować nim czarny PR za bardzo się rozrośnie.

Jak mierzyć siłę marki offline?

Tutaj sytuacja trochę się komplikuje, ale u mnie taką podstawową metodologią jest liczba klientów kontaktujących się ze mną z polecenia, czyli tzw. poczta pantoflowa. To nie tylko najskuteczniejsza i najlepsza reklama. To idealnie odzwierciedla siłę Twojej marki.

Ciekawostka: Zadzwonił ostatnio do mnie klient, który dostał do mnie numer cztery lata temu od innego zadowolonego klienta. Chodziło o pozycjonowanie w Google i za dwa miesiące zaczynamy współpracę, tylko najpierw trzeba stronę internetową doprowadzić do porządku.

Ilość kontaktów z polecenia świadczy o tym, że inni rozmawiają o Twojej firmie. Istotna jest tutaj ilość takich kontaktów, bo nie każdy musi oznaczać nawiązanie współpracy. Dlatego zawsze dobrze się zapytać "skąd Pan/Pani otrzymała kontakt do mnie", jeżeli wprost nie widzisz takich informacji.

Fajne sposoby na nieinwazyjne mierzenie siły marki

Jeżeli chcesz iść krok dalej z mierzeniem siły swojej marki niewielkim kosztem, to możesz sięgnąć po reklamy na Facebooku. Tylko BŁAGAM... Nie rób typowej i nudnej ankiety 🙂 Zrób coś wystrzałowego i przyciągającego uwagę PLUS niech ta ankieta oprócz danych, da Ci możliwość pozyskania klienta.

Robisz prosty formularz z kilkoma pytaniami i - jeżeli Twoja marka nie jest wybrana jako najlepsza - to dajesz klientowi możliwość sprawdzenia swoich usług/produktów w dużo lepszej cenie. Przykład?

  1. Prowadzisz pizzerię i ustawiasz kampanię na pozyskiwanie kontaktów.
  2. Dajesz pytania pozwalające oszacować czy klient zna Twoją markę i jak ją ocenia + pytania pozwalające ocenić dlaczego właśnie kupuje u konkurencji.
  3. Nie zna Twojej marki? Właśnie ją poznał! Nigdy u Ciebie nie zamówił pizzy? Teraz możesz go do tego przekonać!

To może być zarówno początek lejka sprzedażowego jak i prosty sposób na dotarcie do nowych klientów. Mierzenie siły marki to podstawa, ale skoro można jednocześnie w fajny sposób pozyskać klienta... To czemu z tego nie skorzystać?

Podsumowanie

Mierzenie siły marki nie musi być czasochłonne i nudne. Jeżeli już przeznaczasz na to pieniądze, to miej w tyle głowy, że to pośredni sposób na pozyskanie klientów. Dla mnie podstawowymi miernikami jest śledzenie wzmianek o marce (online) i liczba kontaktów z polecenia (offline) + za pomocą reklam jak sprawdzam siłę marki, to staram się w ten sposób pozyskać klientów.

Nie ma sensu codziennie mierzyć siły marki młodej firmy. Budowanie wizerunku marki jest cholernie długim procesem i może minąć kilka miesięcy gdy zobaczysz, że rusza się to z miejsca 🙂 Im mniej inwestujesz w marketing, tym wolniej się to rozpędza.

Warto mierzyć jak rozpędza się siła marki, bo to mnóstwo danych które można wykorzystać w rozwoju biznesu i poprawy działań marketingowych. Nie zaniedbuj tego, bo może to boleśnie się zemścić.

P.S Podziękowania dla Pawła Nowakowskiego, autora genialnego systemu rezerwacji online Bookero za czujność. Już poprawiłem błąd w artykule, który wypatrzyło czujne oko Pawła (zapomniałem o Google Alert). Miło wiedzieć, że ktoś czyta i to czujnie 🙂

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Zasada podczepienia w budowaniu wizerunku marki

    Wielu przedsiębiorców swoje działania biznesowe i marketingowe opiera na działaniach konkurencji. W psychologii poznawczej określa się to jako zasada podczepienia. Jest to wygodne rozwiązanie, bo zamiast trudzić się nad stworzeniem totalnej innowacji, "pożyczamy" pomysł i go ewentualnie delikatnie modyfikujemy. Aktualny wygląd bloga Lembicz.pl jest właśnie takim Frankenstainem. Z ponad 10 stron internetowych posiadających ciekawe rozwiązania, […]

    Czytaj artykuł
    Budowanie marki osobistej krok po kroku

    Silna marka osobista to potężna broń. Dzięki niej łatwiej pozyskuje się klientów, prowadzi negocjacje czy można znaleźć lepszą pracę. Niestety budowa marki osobistej, nie jest prosta ani szybka. Pokażę Ci jak krok po kroku zbudować świadomą, silną markę osobistą. Marka osobista (personal branding) otwiera mnóstwo drzwi istotnych w biznesie. Dlatego tak wiele osób - w […]

    Czytaj artykuł
    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Fanpage na Facebooku - Jak go prowadzić prawidłowo?

    Osoby obserwujące Twój fanpage mają Cię głęboko w dupie? Wynika to z tego, że założyć fanpage jest piekielnie łatwo, ale już prawidłowo go prowadzić jest znacznie trudniej. Zresztą większość daje ciała już na samym początku, bo słucha się zaleceń Facebooka. Na wstępie od razu poinformuję, że nie świadczę usługi prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jeżeli więc […]

    Czytaj artykuł
    Dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron? Co to jest?

    Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób. Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik […]

    Czytaj artykuł
    Co robić gdy sprzedaż stoi w miejscu lub drastycznie spada?

    Uwielbiam tworzyć i rozwijać projekty biznesowe - zarówno dla siebie jak i innych. Ten moment gdy następuje przełamanie słabych wyników sprzedażowych, jest jak pocałunek utraconej miłości po dziesięcioleciach rozłąki. Wtedy zapominasz na chwilę o wszystkich nieprzespanych nocach, wątpliwościach, wyrzeczeniach czy psychicznym i fizycznym zmęczeniu. Doskonale pamiętam jak to jest gdy sprzedaż wynosi przerażające ZERO. Pierwsze […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377