logo-lembicz

Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania?

Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak naprawdę zależy od metodologii i wielkości pomiaru. Szczególnie na początku istnienia biznesu, sprawdzanie czy siła marki się rozpędza nie jest czasochłonne i bolesne finansowo.

Co określa siłę Twojej marki?

Zasada jest prosta. Im coś staje się popularniejsze, tym częściej się o tym mówi. Wystarczy sprawdzać jak często o Twojej marce mówią inni. Ja to mierzę na dwa sposoby:

  • Google Alerts + Google Trends- Wchodzisz na https://www.google.pl/alerts i dodajesz słowa kluczowe do monitoringu. Google powiadomi Cię, jak tylko natknie się o wzmiankę, która będzie dotyczyć Twojej marki. Dodatkowo ustalasz sobie w Google Trends na https://trends.google.pl/ frazy do monitorowania popularności dotyczącej Twojej marki i już nic się przed Tobą nie ukryje.
  • Brand24 - Wbijasz na adres https://Brand24.pl i możesz już znacznie dokładniej monitorować wzmianki o swojej marce. Dopiero zapoznaję się z tym narzędziem, ale - jak na razie - rewelacja 🙂

Pokażę Ci jak to wygląda w Brand24 (podstawowa wersja jest darmowa). Po wpisaniu kilku słów kluczowych do monitorowania, wiem że akurat o mnie mowa. Tak to wygląda od środka narzędzia:

mierzenie siły marki poprzez Brand24

Opcji jest tam sporo i zamierzam na czynniki pierwsze rozebrać Brand24, więc już za dwa tygodnie będzie obszerna recenzja tego narzędzia 🙂 . Wersja darmowa - jak wszystko co jest za darmo - już daje pewne możliwości, ale ma też swoje ograniczenia.

Najważniejsze przy monitorowaniu wzmianek o marce jest możliwość odpowiedzenia na komplementy i oczernianie. Dzięki temu jeszcze bardziej podbijasz swoją siłę marki - MEGA

To najprostszy sposób mierzenia siły marki i do tego darmowy. Jeżeli widzisz, że Twoja marka jest coraz częściej wymieniana w pozytywnym świetle, to znaczy że jej siła rośnie. Jest cisza lub - co gorsze - pojawiają się negatywne komentarze? Możesz reagować nim czarny PR za bardzo się rozrośnie.

Jak mierzyć siłę marki offline?

Tutaj sytuacja trochę się komplikuje, ale u mnie taką podstawową metodologią jest liczba klientów kontaktujących się ze mną z polecenia, czyli tzw. poczta pantoflowa. To nie tylko najskuteczniejsza i najlepsza reklama. To idealnie odzwierciedla siłę Twojej marki.

Ciekawostka: Zadzwonił ostatnio do mnie klient, który dostał do mnie numer cztery lata temu od innego zadowolonego klienta. Chodziło o pozycjonowanie w Google i za dwa miesiące zaczynamy współpracę, tylko najpierw trzeba stronę internetową doprowadzić do porządku.

Ilość kontaktów z polecenia świadczy o tym, że inni rozmawiają o Twojej firmie. Istotna jest tutaj ilość takich kontaktów, bo nie każdy musi oznaczać nawiązanie współpracy. Dlatego zawsze dobrze się zapytać "skąd Pan/Pani otrzymała kontakt do mnie", jeżeli wprost nie widzisz takich informacji.

Fajne sposoby na nieinwazyjne mierzenie siły marki

Jeżeli chcesz iść krok dalej z mierzeniem siły swojej marki niewielkim kosztem, to możesz sięgnąć po reklamy na Facebooku. Tylko BŁAGAM... Nie rób typowej i nudnej ankiety 🙂 Zrób coś wystrzałowego i przyciągającego uwagę PLUS niech ta ankieta oprócz danych, da Ci możliwość pozyskania klienta.

Robisz prosty formularz z kilkoma pytaniami i - jeżeli Twoja marka nie jest wybrana jako najlepsza - to dajesz klientowi możliwość sprawdzenia swoich usług/produktów w dużo lepszej cenie. Przykład?

  1. Prowadzisz pizzerię i ustawiasz kampanię na pozyskiwanie kontaktów.
  2. Dajesz pytania pozwalające oszacować czy klient zna Twoją markę i jak ją ocenia + pytania pozwalające ocenić dlaczego właśnie kupuje u konkurencji.
  3. Nie zna Twojej marki? Właśnie ją poznał! Nigdy u Ciebie nie zamówił pizzy? Teraz możesz go do tego przekonać!

To może być zarówno początek lejka sprzedażowego jak i prosty sposób na dotarcie do nowych klientów. Mierzenie siły marki to podstawa, ale skoro można jednocześnie w fajny sposób pozyskać klienta... To czemu z tego nie skorzystać?

Podsumowanie

Mierzenie siły marki nie musi być czasochłonne i nudne. Jeżeli już przeznaczasz na to pieniądze, to miej w tyle głowy, że to pośredni sposób na pozyskanie klientów. Dla mnie podstawowymi miernikami jest śledzenie wzmianek o marce (online) i liczba kontaktów z polecenia (offline) + za pomocą reklam jak sprawdzam siłę marki, to staram się w ten sposób pozyskać klientów.

Nie ma sensu codziennie mierzyć siły marki młodej firmy. Budowanie wizerunku marki jest cholernie długim procesem i może minąć kilka miesięcy gdy zobaczysz, że rusza się to z miejsca 🙂 Im mniej inwestujesz w marketing, tym wolniej się to rozpędza.

Warto mierzyć jak rozpędza się siła marki, bo to mnóstwo danych które można wykorzystać w rozwoju biznesu i poprawy działań marketingowych. Nie zaniedbuj tego, bo może to boleśnie się zemścić.

P.S Podziękowania dla Pawła Nowakowskiego, autora genialnego systemu rezerwacji online Bookero za czujność. Już poprawiłem błąd w artykule, który wypatrzyło czujne oko Pawła (zapomniałem o Google Alert). Miło wiedzieć, że ktoś czyta i to czujnie 🙂

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł
    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł
    Franczyza wzmacnia czy osłabia siłę marki?

    "Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki? Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł
    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)