Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania?
Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak naprawdę zależy od metodologii i wielkości pomiaru. Szczególnie na początku istnienia biznesu, sprawdzanie czy siła marki się rozpędza nie jest czasochłonne i bolesne finansowo.
Co określa siłę Twojej marki?
Zasada jest prosta. Im coś staje się popularniejsze, tym częściej się o tym mówi. Wystarczy sprawdzać jak często o Twojej marce mówią inni. Ja to mierzę na dwa sposoby:
Google Alerts + Google Trends- Wchodzisz na https://www.google.pl/alerts i dodajesz słowa kluczowe do monitoringu. Google powiadomi Cię, jak tylko natknie się o wzmiankę, która będzie dotyczyć Twojej marki. Dodatkowo ustalasz sobie w Google Trends na https://trends.google.pl/ frazy do monitorowania popularności dotyczącej Twojej marki i już nic się przed Tobą nie ukryje.
Brand24 - Wbijasz na adres https://Brand24.pl i możesz już znacznie dokładniej monitorować wzmianki o swojej marce. Dopiero zapoznaję się z tym narzędziem, ale - jak na razie - rewelacja 🙂
Pokażę Ci jak to wygląda w Brand24 (podstawowa wersja jest darmowa). Po wpisaniu kilku słów kluczowych do monitorowania, wiem że akurat o mnie mowa. Tak to wygląda od środka narzędzia:
Opcji jest tam sporo i zamierzam na czynniki pierwsze rozebrać Brand24, więc już za dwa tygodnie będzie obszerna recenzja tego narzędzia 🙂 . Wersja darmowa - jak wszystko co jest za darmo - już daje pewne możliwości, ale ma też swoje ograniczenia.
Najważniejsze przy monitorowaniu wzmianek o marce jest możliwość odpowiedzenia na komplementy i oczernianie. Dzięki temu jeszcze bardziej podbijasz swoją siłę marki - MEGA
To najprostszy sposób mierzenia siły marki i do tego darmowy. Jeżeli widzisz, że Twoja marka jest coraz częściej wymieniana w pozytywnym świetle, to znaczy że jej siła rośnie. Jest cisza lub - co gorsze - pojawiają się negatywne komentarze? Możesz reagować nim czarny PR za bardzo się rozrośnie.
Jak mierzyć siłę marki offline?
Tutaj sytuacja trochę się komplikuje, ale u mnie taką podstawową metodologią jest liczba klientów kontaktujących się ze mną z polecenia, czyli tzw. poczta pantoflowa. To nie tylko najskuteczniejsza i najlepsza reklama. To idealnie odzwierciedla siłę Twojej marki.
Ciekawostka: Zadzwonił ostatnio do mnie klient, który dostał do mnie numer cztery lata temu od innego zadowolonego klienta. Chodziło o pozycjonowanie w Google i za dwa miesiące zaczynamy współpracę, tylko najpierw trzeba stronę internetową doprowadzić do porządku.
Ilość kontaktów z polecenia świadczy o tym, że inni rozmawiają o Twojej firmie. Istotna jest tutaj ilość takich kontaktów, bo nie każdy musi oznaczać nawiązanie współpracy. Dlatego zawsze dobrze się zapytać "skąd Pan/Pani otrzymała kontakt do mnie", jeżeli wprost nie widzisz takich informacji.
Fajne sposoby na nieinwazyjne mierzenie siły marki
Jeżeli chcesz iść krok dalej z mierzeniem siły swojej marki niewielkim kosztem, to możesz sięgnąć po reklamy na Facebooku. Tylko BŁAGAM... Nie rób typowej i nudnej ankiety 🙂 Zrób coś wystrzałowego i przyciągającego uwagę PLUS niech ta ankieta oprócz danych, da Ci możliwość pozyskania klienta.
Robisz prosty formularz z kilkoma pytaniami i - jeżeli Twoja marka nie jest wybrana jako najlepsza - to dajesz klientowi możliwość sprawdzenia swoich usług/produktów w dużo lepszej cenie. Przykład?
Prowadzisz pizzerię i ustawiasz kampanię na pozyskiwanie kontaktów.
Dajesz pytania pozwalające oszacować czy klient zna Twoją markę i jak ją ocenia + pytania pozwalające ocenić dlaczego właśnie kupuje u konkurencji.
Nie zna Twojej marki? Właśnie ją poznał! Nigdy u Ciebie nie zamówił pizzy? Teraz możesz go do tego przekonać!
To może być zarówno początek lejka sprzedażowego jak i prosty sposób na dotarcie do nowych klientów. Mierzenie siły marki to podstawa, ale skoro można jednocześnie w fajny sposób pozyskać klienta... To czemu z tego nie skorzystać?
Podsumowanie
Mierzenie siły marki nie musi być czasochłonne i nudne. Jeżeli już przeznaczasz na to pieniądze, to miej w tyle głowy, że to pośredni sposób na pozyskanie klientów. Dla mnie podstawowymi miernikami jest śledzenie wzmianek o marce (online) i liczba kontaktów z polecenia (offline) + za pomocą reklam jak sprawdzam siłę marki, to staram się w ten sposób pozyskać klientów.
Nie ma sensu codziennie mierzyć siły marki młodej firmy. Budowanie wizerunku marki jest cholernie długim procesem i może minąć kilka miesięcy gdy zobaczysz, że rusza się to z miejsca 🙂 Im mniej inwestujesz w marketing, tym wolniej się to rozpędza.
Warto mierzyć jak rozpędza się siła marki, bo to mnóstwo danych które można wykorzystać w rozwoju biznesu i poprawy działań marketingowych. Nie zaniedbuj tego, bo może to boleśnie się zemścić.
P.S Podziękowania dla Pawła Nowakowskiego, autora genialnego systemu rezerwacji online Bookero za czujność. Już poprawiłem błąd w artykule, który wypatrzyło czujne oko Pawła (zapomniałem o Google Alert). Miło wiedzieć, że ktoś czyta i to czujnie 🙂
Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Głodny marketingowej wiedzy?
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]
Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.