logo-lembicz

Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania?

Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak naprawdę zależy od metodologii i wielkości pomiaru. Szczególnie na początku istnienia biznesu, sprawdzanie czy siła marki się rozpędza nie jest czasochłonne i bolesne finansowo.

Co określa siłę Twojej marki?

Zasada jest prosta. Im coś staje się popularniejsze, tym częściej się o tym mówi. Wystarczy sprawdzać jak często o Twojej marce mówią inni. Ja to mierzę na dwa sposoby:

  • Google Alerts + Google Trends- Wchodzisz na https://www.google.pl/alerts i dodajesz słowa kluczowe do monitoringu. Google powiadomi Cię, jak tylko natknie się o wzmiankę, która będzie dotyczyć Twojej marki. Dodatkowo ustalasz sobie w Google Trends na https://trends.google.pl/ frazy do monitorowania popularności dotyczącej Twojej marki i już nic się przed Tobą nie ukryje.
  • Brand24 - Wbijasz na adres https://Brand24.pl i możesz już znacznie dokładniej monitorować wzmianki o swojej marce. Dopiero zapoznaję się z tym narzędziem, ale - jak na razie - rewelacja 🙂

Pokażę Ci jak to wygląda w Brand24 (podstawowa wersja jest darmowa). Po wpisaniu kilku słów kluczowych do monitorowania, wiem że akurat o mnie mowa. Tak to wygląda od środka narzędzia:

mierzenie siły marki poprzez Brand24

Opcji jest tam sporo i zamierzam na czynniki pierwsze rozebrać Brand24, więc już za dwa tygodnie będzie obszerna recenzja tego narzędzia 🙂 . Wersja darmowa - jak wszystko co jest za darmo - już daje pewne możliwości, ale ma też swoje ograniczenia.

Najważniejsze przy monitorowaniu wzmianek o marce jest możliwość odpowiedzenia na komplementy i oczernianie. Dzięki temu jeszcze bardziej podbijasz swoją siłę marki - MEGA

To najprostszy sposób mierzenia siły marki i do tego darmowy. Jeżeli widzisz, że Twoja marka jest coraz częściej wymieniana w pozytywnym świetle, to znaczy że jej siła rośnie. Jest cisza lub - co gorsze - pojawiają się negatywne komentarze? Możesz reagować nim czarny PR za bardzo się rozrośnie.

Jak mierzyć siłę marki offline?

Tutaj sytuacja trochę się komplikuje, ale u mnie taką podstawową metodologią jest liczba klientów kontaktujących się ze mną z polecenia, czyli tzw. poczta pantoflowa. To nie tylko najskuteczniejsza i najlepsza reklama. To idealnie odzwierciedla siłę Twojej marki.

Ciekawostka: Zadzwonił ostatnio do mnie klient, który dostał do mnie numer cztery lata temu od innego zadowolonego klienta. Chodziło o pozycjonowanie w Google i za dwa miesiące zaczynamy współpracę, tylko najpierw trzeba stronę internetową doprowadzić do porządku.

Ilość kontaktów z polecenia świadczy o tym, że inni rozmawiają o Twojej firmie. Istotna jest tutaj ilość takich kontaktów, bo nie każdy musi oznaczać nawiązanie współpracy. Dlatego zawsze dobrze się zapytać "skąd Pan/Pani otrzymała kontakt do mnie", jeżeli wprost nie widzisz takich informacji.

Fajne sposoby na nieinwazyjne mierzenie siły marki

Jeżeli chcesz iść krok dalej z mierzeniem siły swojej marki niewielkim kosztem, to możesz sięgnąć po reklamy na Facebooku. Tylko BŁAGAM... Nie rób typowej i nudnej ankiety 🙂 Zrób coś wystrzałowego i przyciągającego uwagę PLUS niech ta ankieta oprócz danych, da Ci możliwość pozyskania klienta.

Robisz prosty formularz z kilkoma pytaniami i - jeżeli Twoja marka nie jest wybrana jako najlepsza - to dajesz klientowi możliwość sprawdzenia swoich usług/produktów w dużo lepszej cenie. Przykład?

  1. Prowadzisz pizzerię i ustawiasz kampanię na pozyskiwanie kontaktów.
  2. Dajesz pytania pozwalające oszacować czy klient zna Twoją markę i jak ją ocenia + pytania pozwalające ocenić dlaczego właśnie kupuje u konkurencji.
  3. Nie zna Twojej marki? Właśnie ją poznał! Nigdy u Ciebie nie zamówił pizzy? Teraz możesz go do tego przekonać!

To może być zarówno początek lejka sprzedażowego jak i prosty sposób na dotarcie do nowych klientów. Mierzenie siły marki to podstawa, ale skoro można jednocześnie w fajny sposób pozyskać klienta... To czemu z tego nie skorzystać?

Podsumowanie

Mierzenie siły marki nie musi być czasochłonne i nudne. Jeżeli już przeznaczasz na to pieniądze, to miej w tyle głowy, że to pośredni sposób na pozyskanie klientów. Dla mnie podstawowymi miernikami jest śledzenie wzmianek o marce (online) i liczba kontaktów z polecenia (offline) + za pomocą reklam jak sprawdzam siłę marki, to staram się w ten sposób pozyskać klientów.

Nie ma sensu codziennie mierzyć siły marki młodej firmy. Budowanie wizerunku marki jest cholernie długim procesem i może minąć kilka miesięcy gdy zobaczysz, że rusza się to z miejsca 🙂 Im mniej inwestujesz w marketing, tym wolniej się to rozpędza.

Warto mierzyć jak rozpędza się siła marki, bo to mnóstwo danych które można wykorzystać w rozwoju biznesu i poprawy działań marketingowych. Nie zaniedbuj tego, bo może to boleśnie się zemścić.

P.S Podziękowania dla Pawła Nowakowskiego, autora genialnego systemu rezerwacji online Bookero za czujność. Już poprawiłem błąd w artykule, który wypatrzyło czujne oko Pawła (zapomniałem o Google Alert). Miło wiedzieć, że ktoś czyta i to czujnie 🙂

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł
    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)