Lembicz-logo

Poczta pantoflowa czyli marketing szeptany - królowa reklamy

Lembicz
11 stycznia 2021

Poczta pantoflowa to bardzo silna forma reklamy, dzięki której można pozyskać najbardziej wartościowego klienta (tzw. super klienta). Jest to forma marketingowa tworząca się samoistnie w świecie rzeczywistym, a w internecie określana jako marketing szeptany. O co w tym chodzi i dlaczego uważam pocztę pantoflową za królową marketingu.

Świetnym przykładem poczty pantoflowej jest reklama środka przeciwbólowego Etopiryna z 2002 roku. W 14 sekundach została ukazana moc poleceń od innych osób:

Reklama z 2010 roku jest jeszcze mocniejsza marketingowo. Połączona z podziękowaniami od osób z całej Polski (inni skorzystali i bardzo dziękują), z krótkim i zapadającym w pamięci melodyjnym utrwaleniem produktu. Bardzo dobra i krótka reklama opierająca się na tym, co dzisiaj określilibyśmy marketingiem szeptanym:

Można stwierdzić, że poczta pantoflowa dzisiaj ma mniejszą moc. W internecie można szybko znaleźć opinie odnośnie każdego większego/mniejszego produktu czy usług danej firmy. Dlaczego więc uważam, że poczta pantoflowa jest królową reklamy?

Królowa marketingu dalej ma się dobrze, ale...

W ogromnej większości przypadków marketing szeptany w internecie, mający odzwierciedlać pocztę pantoflową, to totalne dno i dwa metry mułu. Na kilometr można zauważyć płatny marketing szeptany, bo bije z niego taka naturalność jak z kobiety poniżej:

Zdjęcie z serwisu aju.pl

Największą siłą królowej marketingu szeptanego jest jego naturalność i nie nachalność. Bardzo dobry przykład marketingu szeptanego znajdziecie w artykule na blogu Michała Szafrańskiego odnośnie zakupu Mustanga https://jakoszczedzacpieniadze.pl/ford-mustang-czyli-jak-spelnilem-marzenie.

Tak właśnie wygląda bardzo dobrze przeprowadzony marketing szeptany. Nie starasz się o reklamę produktu czy usługi. Jest to efekt uboczny wzorowego podejścia do klienta i spełnienia jego oczekiwań. To darmowa i bardzo silna reklama docierająca do konkretnej grupy docelowej.

Przez to, że tak bardzo patrzymy na opinie przed podjęciem decyzji o zakupie, mnóstwo agencji marketingowych świadczy odpłatnie marketing szeptany. Czy jest to etyczne? Czy ma to wartość dodatnią dla potencjalnego klienta? Moim zdaniem nie, ale - zakładając, że jest to realizowane profesjonalnie - mocno wpływa na poprawę sprzedaży.

Poczta pantoflowa wpływa też na pogorszenie sprzedaży

Skoro o czymś można mówić dobrze (zadowolony Klient), to można też mówić źle (niezadowolony Klient). Niestety znacznie chętniej i częściej klient wypowiada się, jeśli współpraca nie spełniła jego oczekiwań. Wtedy marketing jest negatywny i wpływa na pogorszenie generowanych przychodów czy obniża wiarygodność marki.

Firma CDPROJEKT RED mierzy się w ostatnich tygodniach z negatywnymi efektami poczty pantoflowej. Tysiące niezadowolonych z gry użytkowników wylewa swoje żale w sieci, bo gra nie spełniła ich oczekiwań. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Nie sprawdza się tutaj motto Marilyn Monroe "Nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili!”. Trzeba poświęcić znacznie więcej czasu, wysiłku i pieniędzy na odbudowę wizerunku marki do poziomu sprzed "fali negatywnej szeptanki". Dlatego najlepiej jest po prostu do takich sytuacji nie doprowadzać, ale nie zawsze jest to możliwe.

Jak można stworzyć i kontrolować marketing szeptany off-line i on-line?

Stworzenie efektywnego marketingu szeptanego jest banalnie proste. Wystarczy dobrze wykonywać swoją robotę i poprosić klienta o opinię w wolnej chwili (dodanie opinii do wizytówki w Google czy na profilu FB). To czy klient poleci firmę off-line to już zależy w 100% od niego, chociaż stosując różne inne rodzaje marketingu można go zachęcić, np:

  • Za każdego poleconego od klienta klienta, otrzymuje rabat na usługi/produkty
  • Za polecenie przynajmniej "x" klientów ma miesiąc korzystania usługi za darmo
  • Jeżeli ktoś powoła się na klienta, otrzyma zniżkę na usługę/produkt.
  • itd.

To jakie informacje pojawiają się o Twojej firmie w internecie możesz monitorować poprzez bezpłatne narzędzie Google alerts. Dzięki temu jeśli tylko coś pojawi się w internecie, zostaniesz o tym poinformowany i możesz szybko reagować. Całkiem dobrze się to narzędzie sprawdza i jeżeli nie prowadzisz dużej korporacji, powinno być wystarczające.

Do kontroli efektów i jakości marketingu szeptanego off-line wystarczy arkusz kalkulacyjny i proste pytanie "W jaki sposób dowiedział się Pan/dowiedziała się Pani o naszej firmie?" i tutaj w jednym z pól wyboru dać: "Od innej osoby" + możliwość podania podstawowych danych osobowych tej osoby.

Kluczem jest dbanie o to, aby klient był zadowolony ze współpracy. Tylko tyle - i aż tyle - wystarczy, aby poczta pantoflowa działała i 'Pani Goździkowa" polecała firmę dalej. Nie koncentruj się na tym, aby marketing szeptany stworzyć, bo to "efekt uboczny" Twojej pracy.

Autor artykułu: Lembicz 

autor bloga lembicz
Od 2020 roku prowadzę tego bloga dzieląc się wiedzą i doświadczeniem które zdobywam od 2011 roku. Jak widać trochę mi się zeszło z założeniem bloga :-) Mam nadzieję że znajdziesz tutaj przydatne informacje. Pamiętaj! Marketing prowadzi do większej sprzedaży. Większa sprzedaż to większe zarobki i tego Ci życzę.

Dyskusja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

LEMBICZ.PL
Blog o marketingu internetowym i stacjonarnym. Założony w 2020 roku, a w branży marketingowej działam od 2011 roku. Mam nadzieję, że materiały opublikowane na blogu wciągną Cię w fascynujący świat marketingu.
Polityka prywatności
© 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram