logo-lembicz

Poczta pantoflowa czyli marketing szeptany - królowa reklamy

11 stycznia 2021

Poczta pantoflowa to bardzo silna forma reklamy, dzięki której można pozyskać najbardziej wartościowego klienta (tzw. super klienta). Jest to forma marketingowa tworząca się samoistnie w świecie rzeczywistym, a w internecie określana jako marketing szeptany. O co w tym chodzi i dlaczego uważam pocztę pantoflową za królową marketingu.

Świetnym przykładem poczty pantoflowej jest reklama środka przeciwbólowego Etopiryna z 2002 roku. W 14 sekundach została ukazana moc poleceń od innych osób:

Reklama z 2010 roku jest jeszcze mocniejsza marketingowo. Połączona z podziękowaniami od osób z całej Polski (inni skorzystali i bardzo dziękują), z krótkim i zapadającym w pamięci melodyjnym utrwaleniem produktu. Bardzo dobra i krótka reklama opierająca się na tym, co dzisiaj określilibyśmy marketingiem szeptanym:

Można stwierdzić, że poczta pantoflowa dzisiaj ma mniejszą moc. W internecie można szybko znaleźć opinie odnośnie każdego większego/mniejszego produktu czy usług danej firmy. Dlaczego więc uważam, że poczta pantoflowa jest królową reklamy?

Królowa marketingu dalej ma się dobrze, ale...

W ogromnej większości przypadków marketing szeptany w internecie, mający odzwierciedlać pocztę pantoflową, to totalne dno i dwa metry mułu. Na kilometr można zauważyć płatny marketing szeptany, bo bije z niego taka naturalność jak z kobiety poniżej:

Zdjęcie z serwisu aju.pl

Największą siłą królowej marketingu szeptanego jest jego naturalność i nie nachalność. Bardzo dobry przykład marketingu szeptanego znajdziecie w artykule na blogu Michała Szafrańskiego odnośnie zakupu Mustanga https://jakoszczedzacpieniadze.pl/ford-mustang-czyli-jak-spelnilem-marzenie.

Tak właśnie wygląda bardzo dobrze przeprowadzony marketing szeptany. Nie starasz się o reklamę produktu czy usługi. Jest to efekt uboczny wzorowego podejścia do klienta i spełnienia jego oczekiwań. To darmowa i bardzo silna reklama docierająca do konkretnej grupy docelowej.

Przez to, że tak bardzo patrzymy na opinie przed podjęciem decyzji o zakupie, mnóstwo agencji marketingowych świadczy odpłatnie marketing szeptany. Czy jest to etyczne? Czy ma to wartość dodatnią dla potencjalnego klienta? Moim zdaniem nie, ale - zakładając, że jest to realizowane profesjonalnie - mocno wpływa na poprawę sprzedaży.

Poczta pantoflowa wpływa też na pogorszenie sprzedaży

Skoro o czymś można mówić dobrze (zadowolony Klient), to można też mówić źle (niezadowolony Klient). Niestety znacznie chętniej i częściej klient wypowiada się, jeśli współpraca nie spełniła jego oczekiwań. Wtedy marketing jest negatywny i wpływa na pogorszenie generowanych przychodów czy obniża wiarygodność marki.

Nie sprawdza się tutaj motto Marilyn Monroe "Nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili!”. Trzeba poświęcić znacznie więcej czasu, wysiłku i pieniędzy na odbudowę wizerunku marki do poziomu sprzed "fali negatywnej szeptanki". Dlatego najlepiej jest po prostu do takich sytuacji nie doprowadzać, ale nie zawsze jest to możliwe.

Jak można stworzyć i kontrolować marketing szeptany off-line i on-line?

Stworzenie efektywnego marketingu szeptanego jest banalnie proste. Wystarczy dobrze wykonywać swoją robotę i poprosić klienta o opinię w wolnej chwili (dodanie opinii do wizytówki w Google czy na profilu FB). To czy klient poleci firmę off-line to już zależy w 100% od niego, chociaż stosując różne inne rodzaje marketingu można go zachęcić, np:

  • Za każdego poleconego od klienta klienta, otrzymuje rabat na usługi/produkty
  • Za polecenie przynajmniej "x" klientów ma miesiąc korzystania usługi za darmo
  • Jeżeli ktoś powoła się na klienta, otrzyma zniżkę na usługę/produkt.
  • itd.

To jakie informacje pojawiają się o Twojej firmie w internecie możesz monitorować poprzez bezpłatne narzędzie Google alerts. Dzięki temu jeśli tylko coś pojawi się w internecie, zostaniesz o tym poinformowany i możesz szybko reagować. Całkiem dobrze się to narzędzie sprawdza i jeżeli nie prowadzisz dużej korporacji, powinno być wystarczające.

Do kontroli efektów i jakości marketingu szeptanego off-line wystarczy arkusz kalkulacyjny i proste pytanie "W jaki sposób dowiedział się Pan/dowiedziała się Pani o naszej firmie?" i tutaj w jednym z pól wyboru dać: "Od innej osoby" + możliwość podania podstawowych danych osobowych tej osoby.

Kluczem jest dbanie o to, aby klient był zadowolony ze współpracy. Tylko tyle - i aż tyle - wystarczy, aby poczta pantoflowa działała i 'Pani Goździkowa" polecała firmę dalej. Nie koncentruj się na tym, aby marketing szeptany stworzyć, bo to "efekt uboczny" Twojej pracy.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł
    Rebranding marki - Kiedy? Jak? Ile kosztuje?

    Branding marki rzadko kiedy trwa wiecznie. Z powodu czynników zewnętrznych lub wewnętrznych, może okazać się konieczny rebranding marki. Sam jestem obecnie w trakcie kompletnego rebrandingu swojej agencji marketingowej i jest to zarówno czasochłonny jak i kosztowny proces. Gdy zakładałem działalność w 2011 roku, to na początku wykonywałem wyłącznie pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google. […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł
    Lejek sprzedażowy - Twoja dokładna ścieżka sprzedaży

    Każda firma prędzej czy później zaczyna tworzyć - często nie zdając sobie z tego sprawy - lejki sprzedażowe. To ścieżka którą musi klient przebyć od pierwszego kontaktu z marką do finalnej sprzedaży. Lejek sprzedażowy może być bardziej lub mniej rozbudowany, ale oczekiwany efekt jest zawsze ten sam. Zwiększenie ilości sprzedaży produktu lub usługi. Przejdziemy krok […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377