logo-lembicz

Poczta pantoflowa czyli marketing szeptany - królowa reklamy

Poczta pantoflowa to bardzo silna forma reklamy, dzięki której można pozyskać najbardziej wartościowego klienta (tzw. super klienta). Jest to forma marketingowa tworząca się samoistnie w świecie rzeczywistym, a w internecie określana jako marketing szeptany. O co w tym chodzi i dlaczego uważam pocztę pantoflową za królową marketingu.

Świetnym przykładem poczty pantoflowej jest reklama środka przeciwbólowego Etopiryna z 2002 roku. W 14 sekundach została ukazana moc poleceń od innych osób:

Reklama z 2010 roku jest jeszcze mocniejsza marketingowo. Połączona z podziękowaniami od osób z całej Polski (inni skorzystali i bardzo dziękują), z krótkim i zapadającym w pamięci melodyjnym utrwaleniem produktu. Bardzo dobra i krótka reklama opierająca się na tym, co dzisiaj określilibyśmy marketingiem szeptanym:

Można stwierdzić, że poczta pantoflowa dzisiaj ma mniejszą moc. W internecie można szybko znaleźć opinie odnośnie każdego większego/mniejszego produktu czy usług danej firmy. Dlaczego więc uważam, że poczta pantoflowa jest królową reklamy?

Królowa marketingu dalej ma się dobrze, ale...

W ogromnej większości przypadków marketing szeptany w internecie, mający odzwierciedlać pocztę pantoflową, to totalne dno i dwa metry mułu. Na kilometr można zauważyć płatny marketing szeptany, bo bije z niego taka naturalność jak z kobiety poniżej:

Zdjęcie z serwisu aju.pl

Największą siłą królowej marketingu szeptanego jest jego naturalność i nie nachalność. Bardzo dobry przykład marketingu szeptanego znajdziecie w artykule na blogu Michała Szafrańskiego odnośnie zakupu Mustanga https://jakoszczedzacpieniadze.pl/ford-mustang-czyli-jak-spelnilem-marzenie.

Tak właśnie wygląda bardzo dobrze przeprowadzony marketing szeptany. Nie starasz się o reklamę produktu czy usługi. Jest to efekt uboczny wzorowego podejścia do klienta i spełnienia jego oczekiwań. To darmowa i bardzo silna reklama docierająca do konkretnej grupy docelowej.

Przez to, że tak bardzo patrzymy na opinie przed podjęciem decyzji o zakupie, mnóstwo agencji marketingowych świadczy odpłatnie marketing szeptany. Czy jest to etyczne? Czy ma to wartość dodatnią dla potencjalnego klienta? Moim zdaniem nie, ale - zakładając, że jest to realizowane profesjonalnie - mocno wpływa na poprawę sprzedaży.

Poczta pantoflowa wpływa też na pogorszenie sprzedaży

Skoro o czymś można mówić dobrze (zadowolony Klient), to można też mówić źle (niezadowolony Klient). Niestety znacznie chętniej i częściej klient wypowiada się, jeśli współpraca nie spełniła jego oczekiwań. Wtedy marketing jest negatywny i wpływa na pogorszenie generowanych przychodów czy obniża wiarygodność marki.

Nie sprawdza się tutaj motto Marilyn Monroe "Nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili!”. Trzeba poświęcić znacznie więcej czasu, wysiłku i pieniędzy na odbudowę wizerunku marki do poziomu sprzed "fali negatywnej szeptanki". Dlatego najlepiej jest po prostu do takich sytuacji nie doprowadzać, ale nie zawsze jest to możliwe.

Jak można stworzyć i kontrolować marketing szeptany off-line i on-line?

Stworzenie efektywnego marketingu szeptanego jest banalnie proste. Wystarczy dobrze wykonywać swoją robotę i poprosić klienta o opinię w wolnej chwili (dodanie opinii do wizytówki w Google czy na profilu FB). To czy klient poleci firmę off-line to już zależy w 100% od niego, chociaż stosując różne inne rodzaje marketingu można go zachęcić, np:

  • Za każdego poleconego od klienta klienta, otrzymuje rabat na usługi/produkty
  • Za polecenie przynajmniej "x" klientów ma miesiąc korzystania usługi za darmo
  • Jeżeli ktoś powoła się na klienta, otrzyma zniżkę na usługę/produkt.
  • itd.

To jakie informacje pojawiają się o Twojej firmie w internecie możesz monitorować poprzez bezpłatne narzędzie Google alerts. Dzięki temu jeśli tylko coś pojawi się w internecie, zostaniesz o tym poinformowany i możesz szybko reagować. Całkiem dobrze się to narzędzie sprawdza i jeżeli nie prowadzisz dużej korporacji, powinno być wystarczające.

Do kontroli efektów i jakości marketingu szeptanego off-line wystarczy arkusz kalkulacyjny i proste pytanie "W jaki sposób dowiedział się Pan/dowiedziała się Pani o naszej firmie?" i tutaj w jednym z pól wyboru dać: "Od innej osoby" + możliwość podania podstawowych danych osobowych tej osoby.

Kluczem jest dbanie o to, aby klient był zadowolony ze współpracy. Tylko tyle - i aż tyle - wystarczy, aby poczta pantoflowa działała i 'Pani Goździkowa" polecała firmę dalej. Nie koncentruj się na tym, aby marketing szeptany stworzyć, bo to "efekt uboczny" Twojej pracy.

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?

    Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]

    Czytaj artykuł
    Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?

    Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]

    Czytaj artykuł
    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki Przejażdżka życia

    Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]

    Czytaj artykuł
    Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?

    Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]

    Czytaj artykuł
    Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?

    ”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone