logo-lembicz

Jak nazwać firmę aby wpadało w ucho i miało sens biznesowy

Wymyślenie nazwy firmy jest banalnie proste. Problemem jest znalezienie naprawdę dobrej, zapadającej błyskawicznie w pamięci nazwy firmy, która spodoba się nie tylko Tobie, ale i Twoim Klientom. Nie bez powodu w końcu powstały firmy, które zajmują się zawodowo znajdywaniem atrakcyjnych nazw firm i na brak klientów - moim zdaniem - narzekać nie muszę.

Firma musi mieć jakąś nazwę. W przypadku działalności jednoosobowych może być to po prostu imię i nazwisko, ale mało kto się decyduje na takie rozwiązanie i próbuje wymyślić chwytliwą nazwę firmy. W końcu zakładając firmę wyobrażamy sobie jak się rozrasta przynajmniej do takiej wielkości, aby działała na terenie całej Polski prawda? Niektórzy widzę swoją firmę działającą wkrótce po otwarciu na terenie całej Europy albo i Świata - Marzenia to piękna sprawa i oczywiście życzę, aby każdy je spełnił.

Nowych firm jest coraz więcej, a więc i fajnych nazw z każdym rokiem jest coraz mniej. Na pozór proste zadanie, po kilku godzinach spędzonych z ołówkiem, zaczyna przyprawiać o ból głowy i chęć wyrywania sobie włosów z nosa. W końcu nazwa firmy to decyzja na lata (a najlepiej na wieczność), więc trzeba solidnie wszystko przemyśleć.

Jakie cechy ma dobra nazwa firmy

Wielu przedsiębiorców po kilku godzinach żmudnego poszukiwania na własną rękę nazwy firmy, korzysta z generatorów nazwy firmy. Może i Tobie któraś spodoba się na tyle, aby właśnie tak nazwać swój biznes? Poniżej znajdziesz 3 takie generatory, ale jest ich oczywiście więcej w sieci.

https://businessnamegenerator.com/pl/ - Jeden z najpopularniejszych generatorów nazwy firmy. Wprowadzasz słowa związane z Twoją firmą, klikasz i gotowe. Niektóre propozycje są dość ciekawe chociaż mimo testowania nigdy nie "wypluło" mi żadnej perełki, no ale może Ty masz więcej szczęścia.

https://namelix.com/ - To narzędzie działa inaczej od poprzedniego. Bardziej koncentruje się na nazwach pokrewnych. Przyznaję że niektóre pozycje całkiem przypadły mi do gustu i to narzędzie sprawdziło się dużo lepiej od poprzedniego chociaż mojego ideału w ten sposób nie znalazłem.

https://www.namemesh.com/ - Na plus z pewnością zasługuje to, że od razu wypluwa nam nazwy domen internetowych, więc mamy pewność że pod tą nazwą możemy sobie zarejestrować domenę w danym rozszerzeniu. Odnośnie samej inspiracji to wypada to mocno średnio, a nawet bym powiedział że najgorzej z całej trójki generatorów nazw firm.

Może akurat któryś z generatorów Cię zainspiruje? Może znajdzie idealną nazwę dla swojej firmy? Nie mam pojęcia. Ja akurat nie szedłem na skróty i po prostu przez kilka dni szukałem idealnej nazwy firmy, biorąc pod uwagę takie cechy jak:

Długość - Nazwa firmy powinna być jak najkrótsza, bo taką łatwiej i szybciej zapamiętają Twoi Klienci czy partnerzy biznesowi. Jeden wyraz składający się z maksymalnie 6-8 liter to idealna długość dobrej nazwy firmy.

Unikalność - Do tego nie przykładam aż tak dużej uwagi, bo jeżeli w Japonii działa firma pod taką nazwą robiąca zupełnie coś innego (np: Sushi) to poziom unikalności jest na tyle wysoki, że i tak nazwa będzie dla mnie atrakcyjna. Oczywiście trzeba sprawdzić czy nazwa nie jest zastrzeżona globalnie, aby uniknąć problemów z plagiatem czy naruszeniem praw własności

Odbiór - Jeżeli nazwiesz firmę "smaczne kurczaczki" a będziesz serwował oprócz kurczaków, burgery, rosół i steki to gołym okiem widać, że nazwa jest bez sensu. Nie możesz wprowadzać Klientów w błąd, a więc jeżeli już nazwa określa profil działalności to się tego trzymaj.

Prostota - Nazwa firmy nie może być skomplikowana, bo za każdym razem biorąc fakturę będziesz musiał literować nazwę firmy (lub co gorsza Klient będzie miał problem z poleceniem Cię dalej). Co z tego jeśli nazwa będzie krótka, unikalna i czytelna? Nie ma co kombinować z nazwą łamiącą język czy oczekującą od ludzi znajomości języka obcego.

Dostępna domena internetowa - Ten ostatni punkt często powoduje rozpoczęcie całego procesu szukania nazwy firmy od nowa. Wiele domen z ciekawymi nazwami zostało zarejestrowanych. Zawsze możesz spróbować ją odkupić pod warunkiem, że nic na niej nie stoi/nic wartościowego, ale to zawsze kosztuje dużo więcej niż rejestracja. Działając lokalnie domena z rozszerzeniem .pl to podstawa - Jak jest zajęta lub bez możliwości odkupienia to mówi się trudno i zaczyna od początku.

Przykłady śmiesznych nazw firmy

"Słodka dziurka" - Nazwa lodziarni. "Brudny Harry" - Firma sprzątająca. "Dent Worry" - protetyka dentystyczna. "Na kurczaka chodź do krzaka" - Gastronomia. "Dwie Lewe Ręce" - usługi spawania i zgrzewania. Nazwa które są "śmieszne" jest mnóstwo, tylko czy w biznesie chodzi o zabawę czy o pieniądze?

Z życia wzięte, bo mój przyjaciel nazwał firmę "DESZCZU" a zajmuje się architekturą . W sieci znajdziecie mnóstwo przykładów śmiesznych i totalnie bezsensownych nazw firm. Każdy ma prawo do nazwania firmy jak chce. Najwyżej później będzie narzekać na odbiór swojej marki 🙂 .

Przyznam, że śmieszne nazwanie firmy mają swój marketingowy plus. Bardzo szybko informacja o takiej firmie pojawia się zarówno w sieci jak i w społeczności lokalnej. Działa to trochę na zasadzie cytatu Marilyn Monroe "Nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili".

Wydaje mi się, że znacznie lepiej, jeśli będą o Twojej firmie mówić nie ze względu na śmieszną nazwę, tylko na jakość usług czy produktów. To znacznie lepsza droga do zwiększenia zasięgów, a więc Twoja nazwa firmy musi być w perspektywie długoterminowej odpowiednia (chyba nikt nie zakłada, że firma szybko padnie).

Przykłady znanych nazw firm

Większość osób potrafi bez problemu podać kilkanaście znanych nazw firm i to w różnych branżach. Tak na szybko, pierwsze 10 które przychodzą mi do głowy to: Adidas, Apple, Samsung, Google, Netflix, McDonald, Kebab King, Cinema City, Amway, Microsoft, Play. Sprawdźmy jakie cechy mają nazwy tych firm.

  • 8 z nich tak naprawdę nie wiadomo co oznacza, a tylko 2 wprost określają profil działalności (Kebab King i Cinema City).
  • 2 z nich to nazwa nie odzwierciedlająca głównego profilu działalności, a nawet mogąca sugerować inną branżę (Apple czyli Jabłko - Telefony, technologia itd. Play czyli Grać - Operator sieci komórkowej).
  • 9 z nich składa się z jednego wyrazu (od 5 do 9 liter), a w 2 przypadkach nazwa jest dwuwyrazowa (9 liter i 10 liter)

Te nazwy były pierwszymi które przyszły mi do głowy, ale całkiem dobrze obrazuję jak powinna wyglądać prawidłowa nazwa firmy. Istnieją oczywiście bardziej skomplikowane nazwy znanych firm jak: Dolce & Gabbana czy Ralph Lauren - Wyjątki się zdarzają, ale lepiej stawiać na proste, krótkie i mało skomplikowane nazwy.

Mało która firma staje się znana na całym Świecie. Dla większości w zupełności wystarczy rynek lokalny lub krajowy. Sam swoje usługi marketingowe świadczę wyłącznie w Polsce i nie zamierzam podbijać ani Europy ani Świata. Może kiedyś z jakimś innym biznesem wykroczę poza granice kraju, ale nie przewiduję tego w najbliższej przyszłości.

Jak wymyślić dobrą nazwę firmy

Wyobraźnia to umiejętność która im jesteśmy starsi, tym mniej z niej korzystamy. Na szczęście w moim przypadku pozostała na poziomie z 14 roku życia :-). To bardzo pomaga mi w pracy, a dodatkowo życie jest znacznie ciekawsze. My wymyślenie nazwy firmy czy produktu przychodzi łatwo, ale nie zajmuję się tym zawodowo.

Zarówno nazwa nie sugerująca profilu działalności (Apple) jak i ta sugerująca czym zajmuje się marka (KEBAB KING) ma swoje plusy i minusy. Wszystko tak naprawdę zależy czy nastawiasz się definitywnie na konkretną branżę, czy bierzesz pod uwagę działanie również w zupełnie nie powiązanych ze sobą dziedzinach.

Ja mam już wybraną nazwę spółki, tylko jeszcze wszystko się mieli. Będzie to jeden wyraz złożony z 6 liter. Nazwa firmy kompletnie nie sugerująca profilu działalności, ale brzmi - według wielu osób - prestiżowo i zapada w pamięci. Nie jest ona w 100% unikalna, ale firma która ma taką nazwę zajmuje się tym, czym ja nigdy nie będę.

Jeżeli chcesz wymyślić nazwę związaną z profilem działalności to odpowiedz sobie na pytania:

  • Z czym kojarzy się klientom ta działalność?
  • Pierwsze słowo które od razu przychodzi Ci do głowy gdy myślisz o danej branży?
  • Jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy gdy myślisz o danej branży? Kino - Relax, Hydraulik - Woda, Bar - Jedzenie itd.
  • Czynność która kojarzy się z Twoją branżą?
  • Posprawdzaj to co napisałeś do tej pory w różnych językach - Może coś ciekawego się trafi.
  • Spisz nazwy firm które działają w Twojej branży i mają fajną nazwę.

Mając to wszystko, możesz zacząć kombinować różne warianty. Jedna osoba wpadnie na genialną nazwę po kilku minutach. Druga nigdy nie znajdzie nazwy, która od razu będzie krzyczeć "TO JA!". Nie przejmuj się jeśli nie znajdziesz trafnej nazwy, bo jest to problem naprawdę ogromnej liczby przedsiębiorców.

Nie poddawaj się szybko, bo to często kończy się tym, że jako nazwa firmy zostaje Twoje imię i nazwisko. Może potrwać nawet kilka dni a nawet tygodni, nim pojawi się wartościowa nazwa w Twojej głowie. Może zawsze być tak, że czas na wymyślaniu nazwy będzie lepiej przeznaczyć na coś bardziej produktywnego? Jak już wyrwiesz wszystkie włosy z nosa, to daj znać... Postaram się pomóc 🙂

aktualizacja 13.10.2021

Nazwa mojej marki brzmi RIKONA. Dlaczego właśnie taka nazwa? Jest to połączenie imion dwóch moich kotów: RIKO i XENA. W tej nazwie zawarta jest też "ikona" (według słownika jest to "rzecz lub osoba będąca symbolem czegoś" - Współpraca ze mną dąży do tego, aby Twoja firma lub osoba stała się symbolem danej branży). Dodatkowo znajduje się w niej "ona" czyli marka, ale to już mocno filozoficzne podejście.

Zobacz teraz jak wszystko zaczyna układać się w logiczną całość:

  • Slogan marki "kocury marketingu" i mój "kocur marketingu".
  • W logo bloga znajduje się koci akcent, a logo RIKONA jest połączeniem twarzy dwóch kotów.
  • Na blogu co jakiś czas jest "kocurowa promocja".
  • itd.

Czy ta nazwa firmy mnie ogranicza? Nie. Czy określa w sposób oczywisty profil mojej marki? Nie. Jest krótka i łatwa do zapamiętania. To że dla mnie ma dodatkową wartość, dla klientów nie ma to żadnego znaczenia. Zresztą geneza mojej nazwy firmy nie jest akcentowana na prawo i lewo, bo nie ma wpływu na sprzedaż.

Bez wiedzy o genezie nazwy firmy, logo i slogan i tak są ze sobą spójne 🙂 Kocur X lub kocury X ma pozytywny odbiór i jest utożsamiane z wybitnymi osiągnięciami. Kocur boksu? Mike Tyson. Kocur giełdy? Warren Buffett. Kocur marketingu? Michał Lembicz (taki chcę mieć wizerunek mojej osoby).

Jak widzisz ogarnięcie nazwy firmy, sloganu i całego procesu wizerunku marki powinno iść w konkretnym kierunku. Nie jest to takie proste i najlepiej zrobić to raz a dobrze. Nie opłaca się tego zrobić na zasadzie "może być", bo rebranding marki jest piekielnie kosztowny - Coś o tym niestety wiem z własnego doświadczenia 🙂 .

CHCESZ ZNALEŹĆ IDEALNĄ NAZWĘ DLA SWOJEJ FIRMY? Zapisz się na luźną rozmowę online/telefonicznie i razem pomyślimy nad epicką nazwą dla Twojego biznesu. ZAPISZ SIĘ NA LUŹNĄ ROZMOWĘ.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł
    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)