logo-lembicz

Jak nazwać firmę aby wpadało w ucho i miało sens biznesowy

6 lipca 2020

Wymyślenie nazwy firmy jest banalnie proste. Problemem jest znalezienie naprawdę dobrej, zapadającej błyskawicznie w pamięci nazwy firmy, która spodoba się nie tylko Tobie, ale i Twoim Klientom. Nie bez powodu w końcu powstały firmy, które zajmują się zawodowo znajdywaniem atrakcyjnych nazw firm i na brak klientów- moim zdaniem - narzekać nie muszę.

Firma musi mieć jakąś nazwę. W przypadku działalności jednoosobowych może być to po prostu imię i nazwisko, ale mało kto się decyduje na takie rozwiązanie i próbuje wymyślić chwytliwą nazwę firmy. W końcu zakładając firmę wyobrażamy sobie jak się rozrasta przynajmniej do takiej wielkości, aby działała na terenie całej Polski prawda? Niektórzy widzę swoją firmę działającą wkrótce po otwarciu na terenie całej Europy albo i Świata - Marzenia to piękna sprawa i oczywiście życzę, aby każdy je spełnił.

Nowych firm jest coraz więcej, a więc i fajnych nazw z każdym rokiem jest coraz mniej. Na pozór proste zadanie, po kilku godzinach spędzonych z ołówkiem, zaczyna przyprawiać o ból głowy i chęć wyrywania sobie włosów z nosa. W końcu nazwa firmy to decyzja na lata (a najlepiej na wieczność), więc trzeba solidnie wszystko przemyśleć.

Nazwę firmy zawsze można później zmienić, ale to czas i zaczynanie od nowa brandingu czyli budowania siły marki. Więc lepiej zrobić to raz a dobrze.

Jakie cechy ma dobra nazwa firmy

Wielu przedsiębiorców po kilku godzinach żmudnego poszukiwania na własną rękę nazwy firmy, korzysta z generatorów nazwy firmy. Może i Tobie któraś spodoba się na tyle, aby właśnie tak nazwać swój biznes? Poniżej znajdziesz 3 takie generatory, ale jest ich oczywiście więcej w sieci.

https://businessnamegenerator.com/pl/ - Jeden z najpopularniejszych generatorów nazwy firmy. Wprowadzasz słowa związane z Twoją firmą, klikasz i gotowe. Niektóre propozycje są dość ciekawe chociaż mimo testowania nigdy nie "wypluło" mi żadnej perełki, no ale może Ty masz więcej szczęścia.

https://namelix.com/ - To narzędzie działa inaczej od poprzedniego. Bardziej koncentruje się na nazwach pokrewnych. Przyznaję że niektóre pozycje całkiem przypadły mi do gustu i to narzędzie sprawdziło się dużo lepiej od poprzedniego chociaż mojego ideału w ten sposób nie znalazłem.

https://www.namemesh.com/ - Na plus z pewnością zasługuje to, że od razu wypluwa nam nazwy domen internetowych, więc mamy pewność że pod tą nazwą możemy sobie zarejestrować domenę w danym rozszerzeniu. Odnośnie samej inspiracji to wypada to mocno średnio, a nawet bym powiedział że najgorzej z całej trójki generatorów nazw firm.

Może akurat któryś z generatorów Cię zainspiruje? Może znajdzie idealną nazwę dla swojej firmy? Nie mam pojęcia. Ja akurat nie szedłem na skróty i po prostu przez kilka dni szukałem idealnej nazwy firmy, biorąc pod uwagę takie cechy jak:

Długość - Nazwa firmy powinna być jak najkrótsza, bo taką łatwiej i szybciej zapamiętają Twoi Klienci czy partnerzy biznesowi. Jeden wyraz składający się z maksymalnie 6-8 liter to idealna długość dobrej nazwy firmy.

Unikalność - Do tego nie przykładam aż tak dużej uwagi, bo jeżeli w Japonii działa firma pod taką nazwą robiąca zupełnie coś innego (np: Sushi) to poziom unikalności jest na tyle wysoki, że i tak nazwa będzie dla mnie atrakcyjna. Oczywiście trzeba sprawdzić czy nazwa nie jest zastrzeżona globalnie, aby uniknąć problemów z plagiatem czy naruszeniem praw własności

Odbiór - Jeżeli nazwiesz firmę "smaczne kurczaczki" a będziesz serwował oprócz kurczaków, burgery, rosół i steki to gołym okiem widać, że nazwa jest bez sensu. Nie możesz wprowadzać Klientów w błąd, a więc jeżeli już nazwa określa profil działalności to się tego trzymaj.

Prostota - Nazwa firmy nie może być skomplikowana, bo za każdym razem biorąc fakturę będziesz musiał literować nazwę firmy (lub co gorsza Klient będzie miał problem z poleceniem Cię dalej). Co z tego jeśli nazwa będzie krótka, unikalna i czytelna? Nie ma co kombinować z nazwą łamiącą język czy oczekującą od ludzi znajomości języka obcego.

Dostępna domena internetowa - Ten ostatni punkt często powoduje rozpoczęcie całego procesu szukania nazwy firmy od nowa. Wiele domen z ciekawymi nazwami zostało zarejestrowanych. Zawsze możesz spróbować ją odkupić pod warunkiem, że nic na niej nie stoi/nic wartościowego, ale to zawsze kosztuje dużo więcej niż rejestracja. Działając lokalnie domena z rozszerzeniem .pl to podstawa - Jak jest zajęta lub bez możliwości odkupienia to mówi się trudno i zaczyna od początku.

Przykłady śmiesznych nazw firmy

"Słodka dziurka" - Nazwa lodziarni. "Brudny Harry" - Firma sprzątająca. "Dent Worry" - protetyka dentystyczna. "Na kurczaka chodź do krzaka" - Gastronomia. "Dwie Lewe Ręce" - usługi spawania i zgrzewania. Nazwa które są "śmieszne" jest mnóstwo, tylko czy w biznesie chodzi o zabawę czy o pieniądze?

Z życia wzięte, bo mój przyjaciel nazwał firmę "DESZCZU" a zajmuje się architekturą . W sieci znajdziecie mnóstwo przykładów śmiesznych i totalnie bezsensownych nazw firm. Chcesz, żeby i Twoja nazwa firmy postrzegana była jako śmieszna czy raczej profesjonalna?

Przyznam, że śmieszne nazwanie firmy mają swój marketingowy plus. Bardzo szybko informacja o takiej firmie pojawia się zarówno w sieci jak i w społeczności lokalnej. Działa to trochę na zasadzie cytatu Marilyn Monroe "Nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili"

Wydaje mi się, że znacznie lepiej, jeśli będą o Twojej firmie mówić nie ze względu na śmieszną nazwę, tylko na jakość usług czy produktów. To znacznie lepsza droga do zwiększenia zasięgów, a więc Twoja nazwa firmy musi być w perspektywie długoterminowej odpowiednia (chyba nikt nie zakłada, że firma szybko padnie).

Przykłady znanych nazw firm

Większość osób potrafi bez problemu podać kilkanaście znanych nazw firm i to w różnych branżach. Tak na szybko, pierwsze 10 które przychodzą mi do głowy to: Adidas, Apple, Samsung, Google, Netflix, McDonald, Kebab King, Cinema City, Amway, Microsoft, Play. Sprawdźmy jakie cechy mają nazwy tych firm.

  • 8 z nich tak naprawdę nie wiadomo co oznacza, a tylko 2 wprost określają profil działalności (Kebab King i Cinema City).
  • 2 z nich to nazwa nie odzwierciedlająca głównego profilu działalności, a nawet mogąca sugerować inną branżę (Apple czyli Jabłko - Telefony, technologia itd. Play czyli Grać - Operator sieci komórkowej).
  • 9 z nich składa się z jednego wyrazu (od 5 do 9 liter), a w 2 przypadkach nazwa jest dwuwyrazowa (9 liter i 10 liter)

Te nazwy były pierwszymi które przyszły mi do głowy, ale całkiem dobrze obrazuję jak powinna wyglądać prawidłowa nazwa firmy. Istnieją oczywiście bardziej skomplikowane nazwy znanych firm jak: Dolce & Gabbana czy Ralph Lauren - Wyjątki się zdarzają, ale lepiej stawiać na proste, krótkie i mało skomplikowane nazwy.

Mało która firma staje się znana na całym Świecie. Dla większości w zupełności wystarczy rynek lokalny lub krajowy. Sam swoje usługi marketingowe świadczę wyłącznie w Polsce i nie zamierzam podbijać ani Europy ani Świata. Może kiedyś z jakimś innym biznesem wykroczę poza granice kraju, ale nie przewiduję tego w najbliższej przyszłości.

Jak wymyślić dobrą nazwę firmy

Wyobraźnia to umiejętność która im jesteśmy starsi, tym mniej z niej korzystamy. Na szczęście w moim przypadku, pozostała na poziomie z 14 roku życia i to bardzo pomaga mi w pracy, a dodatkowo życie jest znacznie ciekawsze. Wymyślanie nazwy firmy przychodzi mi bardzo łatwo, ale nie zajmuję się tym zawodowo.

Jeżeli chcesz żebym dla Ciebie wymyślił nazwę firmy to skontaktuj się ze mną, a pogadamy i zobaczymy czy będę mógł Ci pomóc.

Zarówno nazwa nie sugerująca profilu działalności (Apple) jak i ta sugerująca czym zajmuje się marka (KEBAB KING) ma swoje plusy i minusy. Wszystko tak naprawdę zależy czy nastawiasz się definitywnie na konkretną branżę, czy bierzesz pod uwagę działanie również w zupełnie nie powiązanych ze sobą dziedzinach.

Ja mam już wybraną nazwę spółki, tylko jeszcze wszystko się mieli. Będzie to jeden wyraz złożony z 6 liter. Nazwa firmy kompletnie nie sugerująca profilu działalności, ale brzmi - według wielu osób - prestiżowo i zapada w pamięci. Nie jest ona w 100% unikalna, ale firma która ma taką nazwę zajmuje się tym, czym ja nigdy nie będę, więc jest oki.

Jeżeli chcesz wymyślić nazwę związaną z profilem działalności to odpowiedz sobie na pytania:

  • Z czym kojarzy się klientom ta działalność?
  • Pierwsze słowo które od razu przychodzi Ci do głowy gdy myślisz o danej branży?
  • Jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy gdy myślisz o danej branży? Kino - Relax, Hydraulik - Woda, Bar - Jedzenie itd.
  • Czynność która kojarzy się z Twoją branżą?
  • Posprawdzaj to co napisałeś do tej pory w różnych językach - Może coś ciekawego się trafi.
  • Spisz nazwy firm które działają w Twojej branży i mają fajną nazwę.

Mając to wszystko możesz zacząć kombinować różne warianty. Jedna osoba wpadnie na genialną nazwę po kilku minutach. Druga nigdy nie znajdzie nazwy która od razu będzie krzyczeć "TO JA!". Nie przejmuj się jeżeli nie znajdziesz trafnej nazwy, bo jest to problem naprawdę ogromnej liczby przedsiębiorców.

Nie poddawaj się szybko, bo to często kończy się tym, że jako nazwa firmy zostaje Twoje imię i nazwisko. Może potrwać nawet kilka dni a nawet tygodni, nim pojawi się wartościowa nazwa w Twojej głowie. Może zawsze być tak, że czas na wymyślaniu nazwy będzie lepiej przeznaczyć na coś bardziej produktywnego? Jak już wyrwiesz wszystkie włosy z nosa, to daj znać... Postaram się pomóc 🙂

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł
    Rebranding marki - Kiedy? Jak? Ile kosztuje?

    Branding marki rzadko kiedy trwa wiecznie. Z powodu czynników zewnętrznych lub wewnętrznych, może okazać się konieczny rebranding marki. Sam jestem obecnie w trakcie kompletnego rebrandingu swojej agencji marketingowej i jest to zarówno czasochłonny jak i kosztowny proces. Gdy zakładałem działalność w 2011 roku, to na początku wykonywałem wyłącznie pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google. […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł
    Lejek sprzedażowy - Twoja dokładna ścieżka sprzedaży

    Każda firma prędzej czy później zaczyna tworzyć - często nie zdając sobie z tego sprawy - lejki sprzedażowe. To ścieżka którą musi klient przebyć od pierwszego kontaktu z marką do finalnej sprzedaży. Lejek sprzedażowy może być bardziej lub mniej rozbudowany, ale oczekiwany efekt jest zawsze ten sam. Zwiększenie ilości sprzedaży produktu lub usługi. Przejdziemy krok […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377