logo-lembicz

Jak nazwać firmę aby wpadało w ucho i miało sens biznesowy

6 lipca 2020

Wymyślenie nazwy firmy jest banalnie proste. Problemem jest znalezienie naprawdę dobrej, zapadającej błyskawicznie w pamięci nazwy firmy, która spodoba się nie tylko Tobie, ale i Twoim Klientom. Nie bez powodu w końcu powstały firmy, które zajmują się zawodowo znajdywaniem atrakcyjnych nazw firm i na brak klientów - moim zdaniem - narzekać nie muszę.

Firma musi mieć jakąś nazwę. W przypadku działalności jednoosobowych może być to po prostu imię i nazwisko, ale mało kto się decyduje na takie rozwiązanie i próbuje wymyślić chwytliwą nazwę firmy. W końcu zakładając firmę wyobrażamy sobie jak się rozrasta przynajmniej do takiej wielkości, aby działała na terenie całej Polski prawda? Niektórzy widzę swoją firmę działającą wkrótce po otwarciu na terenie całej Europy albo i Świata - Marzenia to piękna sprawa i oczywiście życzę, aby każdy je spełnił.

Nowych firm jest coraz więcej, a więc i fajnych nazw z każdym rokiem jest coraz mniej. Na pozór proste zadanie, po kilku godzinach spędzonych z ołówkiem, zaczyna przyprawiać o ból głowy i chęć wyrywania sobie włosów z nosa. W końcu nazwa firmy to decyzja na lata (a najlepiej na wieczność), więc trzeba solidnie wszystko przemyśleć.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w znalezieniu kocurowej nazwy firmy, która będzie idealnie odzwierciedlała wizerunek i wartości marki to daj mi znać. Na wielu rzeczach się nie znam, ale marketing mam we krwi i mogę Ci pomóc zbudować perfekcyjnie działający biznes, zaczynając od samych fundamentów.

Jakie cechy ma dobra nazwa firmy

Wielu przedsiębiorców po kilku godzinach żmudnego poszukiwania na własną rękę nazwy firmy, korzysta z generatorów nazwy firmy. Może i Tobie któraś spodoba się na tyle, aby właśnie tak nazwać swój biznes? Poniżej znajdziesz 3 takie generatory, ale jest ich oczywiście więcej w sieci.

https://businessnamegenerator.com/pl/ - Jeden z najpopularniejszych generatorów nazwy firmy. Wprowadzasz słowa związane z Twoją firmą, klikasz i gotowe. Niektóre propozycje są dość ciekawe chociaż mimo testowania nigdy nie "wypluło" mi żadnej perełki, no ale może Ty masz więcej szczęścia.

https://namelix.com/ - To narzędzie działa inaczej od poprzedniego. Bardziej koncentruje się na nazwach pokrewnych. Przyznaję że niektóre pozycje całkiem przypadły mi do gustu i to narzędzie sprawdziło się dużo lepiej od poprzedniego chociaż mojego ideału w ten sposób nie znalazłem.

https://www.namemesh.com/ - Na plus z pewnością zasługuje to, że od razu wypluwa nam nazwy domen internetowych, więc mamy pewność że pod tą nazwą możemy sobie zarejestrować domenę w danym rozszerzeniu. Odnośnie samej inspiracji to wypada to mocno średnio, a nawet bym powiedział że najgorzej z całej trójki generatorów nazw firm.

Może akurat któryś z generatorów Cię zainspiruje? Może znajdzie idealną nazwę dla swojej firmy? Nie mam pojęcia. Ja akurat nie szedłem na skróty i po prostu przez kilka dni szukałem idealnej nazwy firmy, biorąc pod uwagę takie cechy jak:

Długość - Nazwa firmy powinna być jak najkrótsza, bo taką łatwiej i szybciej zapamiętają Twoi Klienci czy partnerzy biznesowi. Jeden wyraz składający się z maksymalnie 6-8 liter to idealna długość dobrej nazwy firmy.

Unikalność - Do tego nie przykładam aż tak dużej uwagi, bo jeżeli w Japonii działa firma pod taką nazwą robiąca zupełnie coś innego (np: Sushi) to poziom unikalności jest na tyle wysoki, że i tak nazwa będzie dla mnie atrakcyjna. Oczywiście trzeba sprawdzić czy nazwa nie jest zastrzeżona globalnie, aby uniknąć problemów z plagiatem czy naruszeniem praw własności

Odbiór - Jeżeli nazwiesz firmę "smaczne kurczaczki" a będziesz serwował oprócz kurczaków, burgery, rosół i steki to gołym okiem widać, że nazwa jest bez sensu. Nie możesz wprowadzać Klientów w błąd, a więc jeżeli już nazwa określa profil działalności to się tego trzymaj.

Prostota - Nazwa firmy nie może być skomplikowana, bo za każdym razem biorąc fakturę będziesz musiał literować nazwę firmy (lub co gorsza Klient będzie miał problem z poleceniem Cię dalej). Co z tego jeśli nazwa będzie krótka, unikalna i czytelna? Nie ma co kombinować z nazwą łamiącą język czy oczekującą od ludzi znajomości języka obcego.

Dostępna domena internetowa - Ten ostatni punkt często powoduje rozpoczęcie całego procesu szukania nazwy firmy od nowa. Wiele domen z ciekawymi nazwami zostało zarejestrowanych. Zawsze możesz spróbować ją odkupić pod warunkiem, że nic na niej nie stoi/nic wartościowego, ale to zawsze kosztuje dużo więcej niż rejestracja. Działając lokalnie domena z rozszerzeniem .pl to podstawa - Jak jest zajęta lub bez możliwości odkupienia to mówi się trudno i zaczyna od początku.

Przykłady śmiesznych nazw firmy

"Słodka dziurka" - Nazwa lodziarni. "Brudny Harry" - Firma sprzątająca. "Dent Worry" - protetyka dentystyczna. "Na kurczaka chodź do krzaka" - Gastronomia. "Dwie Lewe Ręce" - usługi spawania i zgrzewania. Nazwa które są "śmieszne" jest mnóstwo, tylko czy w biznesie chodzi o zabawę czy o pieniądze?

Z życia wzięte, bo mój przyjaciel nazwał firmę "DESZCZU" a zajmuje się architekturą . W sieci znajdziecie mnóstwo przykładów śmiesznych i totalnie bezsensownych nazw firm. Każdy ma prawo do nazwania firmy jak chce. Najwyżej później będzie narzekać na odbiór swojej marki 🙂 .

Przyznam, że śmieszne nazwanie firmy mają swój marketingowy plus. Bardzo szybko informacja o takiej firmie pojawia się zarówno w sieci jak i w społeczności lokalnej. Działa to trochę na zasadzie cytatu Marilyn Monroe "Nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili".

Wydaje mi się, że znacznie lepiej, jeśli będą o Twojej firmie mówić nie ze względu na śmieszną nazwę, tylko na jakość usług czy produktów. To znacznie lepsza droga do zwiększenia zasięgów, a więc Twoja nazwa firmy musi być w perspektywie długoterminowej odpowiednia (chyba nikt nie zakłada, że firma szybko padnie).

Przykłady znanych nazw firm

Większość osób potrafi bez problemu podać kilkanaście znanych nazw firm i to w różnych branżach. Tak na szybko, pierwsze 10 które przychodzą mi do głowy to: Adidas, Apple, Samsung, Google, Netflix, McDonald, Kebab King, Cinema City, Amway, Microsoft, Play. Sprawdźmy jakie cechy mają nazwy tych firm.

  • 8 z nich tak naprawdę nie wiadomo co oznacza, a tylko 2 wprost określają profil działalności (Kebab King i Cinema City).
  • 2 z nich to nazwa nie odzwierciedlająca głównego profilu działalności, a nawet mogąca sugerować inną branżę (Apple czyli Jabłko - Telefony, technologia itd. Play czyli Grać - Operator sieci komórkowej).
  • 9 z nich składa się z jednego wyrazu (od 5 do 9 liter), a w 2 przypadkach nazwa jest dwuwyrazowa (9 liter i 10 liter)

Te nazwy były pierwszymi które przyszły mi do głowy, ale całkiem dobrze obrazuję jak powinna wyglądać prawidłowa nazwa firmy. Istnieją oczywiście bardziej skomplikowane nazwy znanych firm jak: Dolce & Gabbana czy Ralph Lauren - Wyjątki się zdarzają, ale lepiej stawiać na proste, krótkie i mało skomplikowane nazwy.

Mało która firma staje się znana na całym Świecie. Dla większości w zupełności wystarczy rynek lokalny lub krajowy. Sam swoje usługi marketingowe świadczę wyłącznie w Polsce i nie zamierzam podbijać ani Europy ani Świata. Może kiedyś z jakimś innym biznesem wykroczę poza granice kraju, ale nie przewiduję tego w najbliższej przyszłości.

Jak wymyślić dobrą nazwę firmy

Wyobraźnia to umiejętność która im jesteśmy starsi, tym mniej z niej korzystamy. Na szczęście w moim przypadku, pozostała na poziomie z 14 roku życia i to bardzo pomaga mi w pracy, a dodatkowo życie jest znacznie ciekawsze. Wymyślanie nazwy firmy przychodzi mi bardzo łatwo, ale nie zajmuję się tym zawodowo.

Jeżeli chcesz żebym dla Ciebie wymyślił nazwę firmy to skontaktuj się ze mną, ale tak żeby nie marnować Twojego i mojego czasu, to zaczyna się to od 1000 zł netto.

Zarówno nazwa nie sugerująca profilu działalności (Apple) jak i ta sugerująca czym zajmuje się marka (KEBAB KING) ma swoje plusy i minusy. Wszystko tak naprawdę zależy czy nastawiasz się definitywnie na konkretną branżę, czy bierzesz pod uwagę działanie również w zupełnie nie powiązanych ze sobą dziedzinach.

Ja mam już wybraną nazwę spółki, tylko jeszcze wszystko się mieli. Będzie to jeden wyraz złożony z 6 liter. Nazwa firmy kompletnie nie sugerująca profilu działalności, ale brzmi - według wielu osób - prestiżowo i zapada w pamięci. Nie jest ona w 100% unikalna, ale firma która ma taką nazwę zajmuje się tym, czym ja nigdy nie będę.

Jeżeli chcesz wymyślić nazwę związaną z profilem działalności to odpowiedz sobie na pytania:

  • Z czym kojarzy się klientom ta działalność?
  • Pierwsze słowo które od razu przychodzi Ci do głowy gdy myślisz o danej branży?
  • Jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy gdy myślisz o danej branży? Kino - Relax, Hydraulik - Woda, Bar - Jedzenie itd.
  • Czynność która kojarzy się z Twoją branżą?
  • Posprawdzaj to co napisałeś do tej pory w różnych językach - Może coś ciekawego się trafi.
  • Spisz nazwy firm które działają w Twojej branży i mają fajną nazwę.

Mając to wszystko, możesz zacząć kombinować różne warianty. Jedna osoba wpadnie na genialną nazwę po kilku minutach. Druga nigdy nie znajdzie nazwy, która od razu będzie krzyczeć "TO JA!". Nie przejmuj się jeśli nie znajdziesz trafnej nazwy, bo jest to problem naprawdę ogromnej liczby przedsiębiorców.

Nie poddawaj się szybko, bo to często kończy się tym, że jako nazwa firmy zostaje Twoje imię i nazwisko. Może potrwać nawet kilka dni a nawet tygodni, nim pojawi się wartościowa nazwa w Twojej głowie. Może zawsze być tak, że czas na wymyślaniu nazwy będzie lepiej przeznaczyć na coś bardziej produktywnego? Jak już wyrwiesz wszystkie włosy z nosa, to daj znać... Postaram się pomóc 🙂

aktualizacja 13.10.2021

Nazwa mojej marki brzmi RIKONA. Dlaczego właśnie taka nazwa? Jest to połączenie imion dwóch moich kotów: RIKO i XENA. W tej nazwie zawarta jest też "ikona" (według słownika jest to "rzecz lub osoba będąca symbolem czegoś" - Współpraca ze mną dąży do tego aby Twoja firma lub osoba stały się symbolem danej branży). Dodatkowo znajduje się w niej "ona" czyli marka, ale to już mocno filozoficzne podejście.

Zobacz teraz jak wszystko zaczyna układać się w logiczną całość:

  • Slogan marki "kocury marketingu" i mój "kocur marketingu".
  • W logo bloga znajduje się koci akcent, a logo RIKONA jest połączeniem twarzy dwóch kotów.
  • Na blogu co jakiś czas jest "kocurowa promocja".
  • itd.

Czy ta nazwa firmy mnie ogranicza? Nie. Czy określa w sposób oczywisty profil mojej marki? Nie. Jest krótka i łatwa do zapamiętania. To że dla mnie ma dodatkową wartość, dla klientów nie ma to żadnego znaczenia. Zresztą geneza mojej nazwy firmy nie jest akcentowana na prawo i lewo, bo nie ma wpływu na sprzedaż.

Bez wiedzy o genezie nazwy firmy, logo i slogan i tak są ze sobą spójne 🙂 Kocur X lub kocury X ma pozytywny odbiór i jest utożsamiane z wybitnymi osiągnięciami. Kocur boksu? Mike Tyson. Kocur giełdy? Warren Buffett. Kocur marketingu? Michał Lembicz (taki chcę mieć wizerunek mojej osoby).

Jak widzisz ogarnięcie nazwy firmy, sloganu i całego procesu wizerunku marki powinno iść w konkretnym kierunku. Nie jest to takie proste i najlepiej zrobić to raz a dobrze. Nie opłaca się tego zrobić na zasadzie "może być", bo rebranding marki jest piekielnie kosztowny - Coś o tym niestety wiem z własnego doświadczenia 🙂 .

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł
    Franczyza wzmacnia czy osłabia siłę marki?

    "Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki? Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. […]

    Czytaj artykuł
    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?

    Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www o takim poziomie trudności nie wymaga dużych nakładów czasu pracy i umiejętności. Do stworzenia takiej prostej strony internetowej nie potrzeba programisty. Wystarczy nawet zwykły darmowy […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki Strategia błękitnego oceanu

    Długo mi się zeszło z przeczytaniem książki "Strategia błękitnego oceanu". Nie z powodu ilości stron, bo było ich raptem delikatnie ponad 300. To analizy i przemyślenia w trakcie czytania tej książki, zajęły mi ogromną ilość czasu 🙂 . Nie jest to typowa książka o marketingu. "Błękitny ocean" oznacza przestrzeń pozbawioną licznej konkurencji. Nie ma tam […]

    Czytaj artykuł
    Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

    Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją? Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie Warszawa
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)