Lembicz-logo

Jak nazwać firmę aby wpadało w ucho i miało sens biznesowy

Lembicz
6 lipca 2020

Wymyślenie nazwy firmy jest banalnie proste. Problemem jest znalezienie naprawdę dobrej, zapadającej błyskawicznie w pamięci nazwy firmy, która spodoba się nie tylko Tobie, ale i Twoim Klientom. Nie bez powodu w końcu powstały firmy, które zajmują się zawodowo znajdywaniem atrakcyjnych nazw firm i na brak Klientów - moim zdaniem - narzekać nie muszę.

Firma musi mieć jakąś nazwę. W przypadku działalności jednoosobowych może być to po prostu imię i nazwisko, ale mało kto się decyduje na takie rozwiązanie i próbuje wymyślić chwytliwą nazwę firmy. W końcu zakładając firmę wyobrażamy sobie jak się rozrasta przynajmniej do takiej wielkości, aby działała na terenie całej Polski prawda? Niektórzy widzę swoją firmę działającą wkrótce po otwarciu na terenie całej Europy albo i Świata - Marzenia to piękna sprawa i oczywiście życzę, aby każdy je spełnił.

Nowych firm jest coraz więcej, a więc i fajnych nazw z każdym rokiem jest coraz mniej. Na pozór proste zadanie, po kilku godzinach spędzonych z ołówkiem, zaczyna przyprawiać o ból głowy i chęć wyrywania sobie włosów z nosa. W końcu nazwa firmy to decyzja na lata (a najlepiej na wieczność), więc musisz być w 100% pewny swojego wyboru.

Nazwę firmy zawsze można później zmienić, ale to czas i zaczynanie od nowa brandingu czyli budowania siły marki. Więc lepiej zrobić to raz a dobrze.

Jakie cechy ma dobra nazwa firmy

Wielu przedsiębiorców po kilku godzinach żmudnego poszukiwania na własną rękę nazwy firmy korzysta z generatorów nazwy firmy. Może i Tobie któraś spodoba się na tyle, aby właśnie tak nazwać swój biznes? Poniżej znajdziesz 3 takie generatory, ale jest ich oczywiście więcej w sieci.

https://businessnamegenerator.com/pl/ - Jeden z najpopularniejszych generatorów nazwy firmy. Wprowadzasz słowa związane z Twoją firmą, klikasz i gotowe. Niektóre propozycje są dość ciekawe chociaż mimo testowania nigdy nie "wypluło" mi żadnej perełki, no ale może Ty masz więcej szczęścia.

https://namelix.com/ - To narzędzie działa inaczej od poprzedniego. Bardziej koncentruje się na nazwach pokrewnych. Przyznaję że niektóre pozycje całkiem przypadły mi do gustu i to narzędzie sprawdziło się dużo lepiej od poprzedniego chociaż mojego ideału w ten sposób nie znalazłem.

https://www.namemesh.com/ - Na plus z pewnością zasługuje to, że od razu wypluwa nam nazwy domen internetowych, więc mamy pewność że pod tą nazwą możemy sobie zarejestrować domenę w danym rozszerzeniu. Odnośnie samej inspiracji to wypada to mocno średnio, a nawet bym powiedział że najgorzej z całej trójki generatorów nazw firm.

Może akurat któryś z generatorów Cię zainspiruje? Może znajdzie idealną nazwę dla swojej firmy? Nie mam pojęcia. Ja akurat nie szedłem na skróty i po prostu przez kilka dni szukałem idealnej nazwy firmy biorąc pod uwagę takie cechy jak:

Długość - Nazwa firmy powinna być jak najkrótsza, bo taką łatwiej i szybciej zapamiętają Twoi Klienci czy partnerzy biznesowi. Jeden wyraz składający się z maksymalnie 6-8 liter to idealna długość dobrej nazwy firmy.

Unikalność - Do tego nie przykładam aż tak dużej uwagi, bo jeżeli w Japonii działa firma pod taką nazwą robiąca zupełnie coś innego (np: Sushi) to poziom unikalności jest na tyle wysoki, że i tak nazwa będzie dla mnie atrakcyjna. Oczywiście trzeba sprawdzić czy nazwa nie jest zastrzeżona globalnie, aby uniknąć problemów z plagiatem czy naruszeniem praw własności

Odbiór - Jeżeli nazwiesz firmę "smaczne kurczaczki" a będziesz serwował oprócz kurczaków, burgery, rosół i steki to gołym okiem widać, że nazwa jest bez sensu. Nie możesz wprowadzać Klientów w błąd, a więc jeżeli już nazwa określa profil działalności to się tego trzymaj.

Prostota - Nazwa firmy nie może być skomplikowana, bo za każdym razem biorąc fakturę będziesz musiał literować nazwę firmy (lub co gorsza Klient będzie miał problem z poleceniem Cię dalej). Co z tego jeśli nazwa będzie krótka, unikalna i czytelna? Nie ma co kombinować z nazwą łamiącą język czy oczekującą od ludzi znajomości języka obcego.

Dostępna domena internetowa - Ten ostatni punkt często powoduje rozpoczęcie całego procesu szukania nazwy firmy od nowa. Wiele domen z ciekawymi nazwami zostało zarejestrowanych. Zawsze możesz spróbować ją odkupić pod warunkiem, że nic na niej nie stoi/nic wartościowego, ale to zawsze kosztuje dużo więcej niż rejestracja. Działając lokalnie domena z rozszerzeniem .pl to podstawa - Jak jest zajęta lub bez możliwości odkupienia to mówi się trudno i zaczyna od początku.

Przykłady śmiesznych nazw firmy

"Słodka dziurka" - Nazwa lodziarni. "Brudny Harry" - Firma sprzątająca. "Dent Worry" - protetyka dentystyczna. "Na kurczaka chodź do krzaka" - Gastronomia. "Dwie Lewe Ręce" - usługi spawania i zgrzewania. Nazwa które są "śmieszne" jest mnóstwo, tylko czy w biznesie chodzi o zabawę czy o pieniądze?

Z życia wzięte, bo mój przyjaciel nazwał firmę "DESZCZU" a zajmuje się architekturą . W sieci znajdziecie mnóstwo przykładów śmiesznych i totalnie bezsensownych nazw firm. Chcesz, żeby i Twoja nazwa firmy postrzegana była jako śmieszna czy raczej profesjonalna?

Przyznam, że śmieszne nazwanie firmy mają swój marketingowy plus. Bardzo szybko informacja o takiej firmie pojawia się zarówno w sieci jak i w społeczności lokalnej. Działa to trochę na zasadzie cytatu Marilyn Monroe "Nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili"

Wydaje mi się, że znacznie lepiej jeśli będą o Twojej firmie mówić nie ze względu na śmieszną nazwę, tylko na jakość usług czy produktów. To znacznie lepsza droga do zwiększenia zasięgów, a więc Twoja nazwa firmy musi być w perspektywie długoterminowej odpowiednia (chyba nikt nie zakłada, że firma szybko padnie).

Przykłady znanych nazw firm

Większość osób potrafi bez problemu podać kilkanaście znanych nazw firm i to w różnych branżach. Tak na szybko, pierwsze 10 które przychodzą mi do głowy to: Adidas, Apple, Samsung, Google, Netflix, McDonald, Kebab King, Cinema City, Amway, Microsoft, Play. Sprawdźmy jakie cechy mają nazwy tych firm.

  • 8 z nich tak naprawdę nie wiadomo co oznacza, a tylko 2 wprost określają profil działalności (Kebab King i Cinema City).
  • 2 z nich to nazwa nie odzwierciedlająca głównego profilu działalności, a nawet mogąca sugerować inną branżę (Apple czyli Jabłko - Telefony, technologia itd. Play czyli Grać - Operator sieci komórkowej).
  • 9 z nich składa się z jednego wyrazu (od 5 do 9 liter), a w2 nazwa jest dwuwyrazowa (9 liter i 10 liter)

Te nazwy były pierwszymi które przyszły mi do głowy, ale całkiem dobrze obrazuję jak powinna wyglądać prawidłowa nazwa firmy. Istnieją oczywiście bardziej skomplikowane nazwy znanych firm jak: Dolce & Gabbana czy Ralph Lauren - Wyjątki się zdarzają, ale lepiej stawiać na proste, krótkie i mało skomplikowane nazwy.

Mało która firma staje się znana na całym Świecie. Dla większości w zupełności wystarczy rynek lokalny lub krajowy. Sam swoje usługi marketingowe świadczę wyłącznie w Polsce i nie zamierzam podbijać ani Europy ani Świata. Może kiedyś z jakimś innym biznesem wykroczę poza granice kraju, ale nie przewiduję tego w najbliższej przyszłości.

Jak wymyślić dobrą nazwę firmy

Wyobraźnia to umiejętność która im jesteśmy starsi, tym mniej z niej korzystamy. Na szczęście w moim przypadku pozostała na poziomie z 14 roku życia i to bardzo pomaga mi w pracy a dodatkowo życie jest znacznie ciekawsze. Wymyślanie nazwy firmy przychodzi mi bardzo łatwo, ale nie zajmuję się tym zawodowo.

Jeżeli chcesz żebym dla Ciebie wymyślił nazwę firmy to skontaktuj się ze mną, a pogadamy i zobaczymy czy będę mógł Ci pomóc.

Zarówno nazwa nie sugerująca profilu działalności (przykładowo Apple) jak i ta sugerująca czym zajmuje się marka (KEBAB KING) ma swoje plusy i minusy. Wszystko tak naprawdę zależy czy nastawiasz się definitywnie na konkretną branżę czy bierzesz pod uwagę działanie również w zupełnie nie powiązanych ze sobą dziedzinach.

Ja mam już wybraną nazwę spółki, tylko jeszcze wszystko się mieli. Będzie to jeden wyraz złożony z 6 liter. Nazwa firmy kompletnie nie sugerująca profilu działalności, ale brzmi - według wielu osób - prestiżowo i zapada w pamięci. Nie jest ona w 100% unikalna, ale firma która ma taką nazwę zajmuje się tym czym ja nigdy nie będę więc nie będę dalej kombinował.

Jeżeli chcesz wymyślić nazwę związaną z profilem działalności to odpowiedz sobie na pytania:

  • Z czym kojarzy się Klientom ta działalność?
  • Pierwsze słowo które od razu przychodzi Ci do głowy gdy myślisz o danej branży?
  • Jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy gdy myślisz o danej branży? Kino - Relax, Hydraulik - Woda, Bar - Jedzenie itd.
  • Czynność która kojarzy się z Twoją branżą?
  • Posprawdzaj to co napisałeś do tej pory w różnych językach - Może coś ciekawego się trafi.
  • Spisz nazwy firm które działają w Twojej branży i mają fajną nazwę.

Mając to wszystko możesz zacząć kombinować różne warianty. Jedna osoba wpadnie na genialną nazwę po kilku minutach. Druga nigdy nie znajdzie nazwy która od razu będzie krzyczeć "TO JA!". Nie przejmuj się jeżeli nie znajdziesz trafnej nazwy, bo jest to problem naprawdę ogromnej liczby przedsiębiorców.

Nie poddawaj się szybko, bo to często kończy się tym że jako nazwa firmy zostaje Twoje imię i nazwisko. Może potrwać nawet kilka dni a nawet tygodni, nim pojawi się wartościowa nazwa w Twojej głowie. Może zawsze być tak, że czas na wymyślaniu nazwy będzie lepiej przeznaczyć na coś bardziej produktywnego, a wtedy zawsze możesz się zgłosić do profesjonalnej firmy zajmującej się wymyślaniem nazw dla firm czy produktów.

P.S - Jak tylko spółka zostanie założona to zaktualizuję dokument, żebyś mógł sprawdzić czy wybrana przeze mnie nazwa firmy jest dobra. Chętnie poznam Twoją opinię 🙂

Autor artykułu: Lembicz 

autor bloga lembicz
Od 2020 roku prowadzę tego bloga dzieląc się wiedzą i doświadczeniem które zdobywam od 2011 roku. Jak widać trochę mi się zeszło z założeniem bloga :-) Mam nadzieję że znajdziesz tutaj przydatne informacje. Pamiętaj! Marketing prowadzi do większej sprzedaży. Większa sprzedaż to większe zarobki i tego Ci życzę.

Dyskusja

  1. Teraz już prawie wszystkie nazwy są pozajmowane na nazwanie własnej szczególnie strony www w jakiejś dziennie. 1 członowa nazwa nie ma szans, 2 członowa prawie bez szans jak z logicznych słów. Powyżej 2 członów nie ma sensu więc coraz bardziej zostają tylko nazwy wykreowane sztuczne.

    1. Zgadzam się. Coraz trudniej znaleźć dobrą, krótką nazwę z logicznych słów. Można jeszcze polować na domenę, ale pewności nigdy nie ma że się uda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

LEMBICZ.PL
Blog o marketingu internetowym i stacjonarnym. Założony w 2020 roku, a w branży marketingowej działam od 2011 roku. Mam nadzieję, że materiały opublikowane na blogu wciągną Cię w fascynujący świat marketingu.
Polityka prywatności
© 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram