Rebranding marki - Kiedy? Jak? Ile kosztuje?

Branding marki rzadko kiedy trwa wiecznie. Z powodu czynników zewnętrznych lub wewnętrznych, może okazać się konieczny rebranding marki. Sam jestem obecnie w trakcie kompletnego rebrandingu swojej agencji marketingowej i jest to zarówno czasochłonny jak i kosztowny proces.

Gdy zakładałem działalność w 2011 roku, to na początku wykonywałem wyłącznie pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google. Tą usługę dalej świadczymy, ale znacznie rozbudował się zakres usług, zmieniła się grupa docelowa klientów, jej misja, nazwa, itd. W moim przypadku rebranding marki jest koniecznością.

Kiedy rebranding marki jest potrzebny?

Powodów do rebrandingu marki może być mnóstwo, przy czym należy podkreślić że zmiana logo to tylko zmiana identyfikacji wizualnej. Rebranding to zmiana wszystkich lub najbardziej istotnych elementów wpływających na pozyskiwanie i obsługiwanie klientów. Najczęściej o rebrandingu słyszy się w wyniku zmiany nazwy dużych przedsiębiorstw lub wchłonięcia rozpoznawalnych marek przez jeszcze większe korporacje.

Ostatnio duży rebranding w Polsce miał miejsce przez wchłonięcie sieci kiosków RUCH przez Orlen. Pierwszy punkt pod nową nazwą "ORLEN w ruchu" został otwarty 23 czerwca 2021 roku w Warszawie.

Natomiast w świecie małych i średnich firm, do rebrandingu dochodzi najczęściej z poniższych powodów:

  1. Zakres usług/produktów zmienił się i nie jest spójny z nazwą marki, grupą docelową czy strategią marketingową.
  2. Zmiana sytuacji na rynku
  3. Drastyczne obniżenie wartości firmy w oczach konsumentów
  4. Aktualny branding hamuje osiągnięcie określonych celów biznesowych
  5. Wkroczenie na nowy rynek

Tutaj ostrzegam, że decyzja o rebrandingu musi być solidnie przemyślana i poparta analizami. Inaczej można tylko pogorszyć sytuację. Osobiście polecam sięgać po rebranding w ostateczności, bo problem ze sprzedażą czy obniżeniem wartości marki w oczach konsumentów, może nie potrzebować tak drastycznych zmian.

Jak wygląda rebranding marki?

Wszystko zależy od powodu rebrandingu. Odświeżenie logo czy delikatne zmiany w szacie graficznej strony to nie rebranding, tylko drobne zmiany w identyfikacji wizualnej marki (które też muszą być solidnie przemyślane). Jeżeli chodzi o rebranding to najczęściej zmianie ulega:

Rebranding nazwy firmy

Zasady co do nazwy firmy są proste - Powinna łatwo zapadać w pamięć i odzwierciedlać profil działalności firmy. Więcej o nazwie firmy przeczytasz w artykule Jak nazwać firmę aby wpadało w ucho i miało sens biznesowy Jeżeli po prostu źle nazwałeś swoją markę, to nie przejmuj się. Wyszukiwarka Google kiedyś nazywała się BackRub 🙂

Ja też nie jestem zadowolony z pierwszej nazwy swojej firmy "GLORI IMAGE". Nowa nazwa idealnie odzwierciedla istotne dla mnie wartości w życiu i w biznesie.

Znalezienie nazwy idealnie określającej Twoją markę może zająć kilka minut lub kilka miesięcy. Zawsze sprawdzaj czy domena internetowa pod wybraną nazwą nie jest zajęta i czy sama nazwa nie jest zastrzeżona. Zaplanuj stopniowe informowanie klientów o zmianie nazwy firmy i wyjaśnij powód tej decyzji.

Rebranding identyfikacji wizualnej

Kiedy już mnóstwo elementów identyfikacji wizualnej ulega drastycznym - a nie delikatnym - zmianom, to jest już rebranding. To nie przedstawienie kreski w logo bardziej na prawo czy delikatna zmiana koloru. To już zupełnie inne logo, inny kolor dominujący w całej firmie, układ graficzny strony, itd. Wszystkie te elementy muszą być spójne z misją i wizją marki.

Ten rebranding można porównać do generalnego remontu domu - Kosztowny proces, ale jeżeli zostanie przeprowadzony w ramach dobrze opracowanej nowej strategii, to wpływa pozytywnie zarówno na wizerunek firmy i sprzedaż. Niedługo blog który właśnie czytasz czeka solidny rebranding identyfikacji wizualnej.

Mój błąd. Nie sądziłem, że w tak krótkim czasie blog zacznie generować ruch i zaczną wpływać zapytania od klientów. Zmiany miały zostać przeprowadzone znacznie później, ale nie mogę narzekać z tego powodu 🙂 .

Rebranding komunikacji

Zmiany może wymagać komunikacja wewnętrzna (pomiędzy pracownikami) jak i zewnętrzna (z klientami). W obu przypadkach trzeba znaleźć błędy wpływające na jakość komunikacji i je wykluczyć. Należy utworzyć strategię komunikacji we wszystkich kanałach i regularnie sprawdzać jej skuteczność.

Komunikacja w zespole nie jest mniej istotna niż komunikacja z klientem. Opracowując schematy na każdą możliwość, unikniesz przykrych niespodzianek i przyśpieszysz czas reakcji. Jest to czasochłonny proces, ale jednorazowy (później ewentualne zmiany w dobrze utworzonym schemacie). Stanowczo za mało czasu poświęca się na ten element rebrandingu.

Ile kosztuje rebranding marki?

koszt rebrandingu

W przypadku korporacji gdzie najczęściej do rebrandingu dochodzi w wyniku scalenia lub przejęcia, są to niewyobrażalne dla zwykłych śmiertelników sumy pieniędzy. W przypadku mały i średnich firm, wszystko zależy od ilości elementów wymagających poprawy. Taki kompletny rebranding w firmie wynosi od kilkunastu tysięcy do kilkuset tysięcy złotych (mowa tutaj o małych i średnich firmach):

  1. Opracowanie strategii marki (marketing, biznes, komunikacja)
  2. Identyfikacja wizualna - Logo i oprawa graficzna
  3. Wdrożenie - naniesienie identyfikacji wizualnych na materiałach trwałych (budynku, wizytówki, samochody, itd.) i wirtualnych (strona internetowa)
  4. Informacja - Poprzez wszelkie możliwe kanały komunikacji poinformować pracowników, klientów i partnerów biznesowych o nadchodzących zmianach w firmie.

Rebranding mojej marki cały czas trwa, ale normalnie ten proces trwa szacunkowo od trzech miesięcy do kilku lat. Musiałem dojrzeć do zmian, a samo opracowanie strategii zajęło mi mnóstwo czasu (Jak zawsze świetnie się przy tym bawiłem). Samo logo było projektowane kilka miesięcy, ale nie było to proste do zrealizowania 🙂

Gdybym wraz z zespołem poświęcił się wyłącznie temu, to w przeciągu 5-6 miesięcy ukończylibyśmy wszystkie działania z rebrandingiem marki. Budżet ok. 30 000 złotych netto. Zastanawiasz się ile wyniósłby profesjonalny rebranding w Twojej firmie? Skontaktuj się ze mną a po całkowicie niezobowiązującej rozmowie zobaczymy czy będę mógł Ci pomóc.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left