logo-lembicz

Rebranding marki - Kiedy? Jak? Ile kosztuje?

12 lipca 2021

Branding marki rzadko kiedy trwa wiecznie. Z powodu czynników zewnętrznych lub wewnętrznych, może okazać się konieczny rebranding marki. Sam jestem obecnie w trakcie kompletnego rebrandingu swojej agencji marketingowej i jest to zarówno czasochłonny jak i kosztowny proces.

Gdy zakładałem działalność w 2011 roku, to na początku wykonywałem wyłącznie pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google. Tą usługę dalej świadczymy, ale znacznie rozbudował się zakres usług, zmieniła się grupa docelowa klientów, jej misja, nazwa, itd. W moim przypadku rebranding marki jest koniecznością.

Kiedy rebranding marki jest potrzebny?

Powodów do rebrandingu marki może być mnóstwo, przy czym należy podkreślić że zmiana logo to tylko zmiana identyfikacji wizualnej. Rebranding to zmiana wszystkich lub najbardziej istotnych elementów wpływających na pozyskiwanie i obsługiwanie klientów. Najczęściej o rebrandingu słyszy się w wyniku zmiany nazwy dużych przedsiębiorstw lub wchłonięcia rozpoznawalnych marek przez jeszcze większe korporacje.

Ostatnio duży rebranding w Polsce miał miejsce przez wchłonięcie sieci kiosków RUCH przez Orlen. Pierwszy punkt pod nową nazwą "ORLEN w ruchu" został otwarty 23 czerwca 2021 roku w Warszawie.

Natomiast w świecie małych i średnich firm, do rebrandingu dochodzi najczęściej z poniższych powodów:

  1. Zakres usług/produktów zmienił się i nie jest spójny z nazwą marki, grupą docelową czy strategią marketingową.
  2. Zmiana sytuacji na rynku
  3. Drastyczne obniżenie wartości firmy w oczach konsumentów
  4. Aktualny branding hamuje osiągnięcie określonych celów biznesowych
  5. Wkroczenie na nowy rynek

Tutaj ostrzegam, że decyzja o rebrandingu musi być solidnie przemyślana i poparta analizami. Inaczej można tylko pogorszyć sytuację. Osobiście polecam sięgać po rebranding w ostateczności, bo problem ze sprzedażą czy obniżeniem wartości marki w oczach konsumentów, może nie potrzebować tak drastycznych zmian.

Jak wygląda rebranding marki?

Wszystko zależy od powodu rebrandingu. Odświeżenie logo czy delikatne zmiany w szacie graficznej strony to nie rebranding, tylko drobne zmiany w identyfikacji wizualnej marki (które też muszą być solidnie przemyślane). Jeżeli chodzi o rebranding to najczęściej zmianie ulega:

Rebranding nazwy firmy

Zasady co do nazwy firmy są proste - Powinna łatwo zapadać w pamięć i odzwierciedlać profil działalności firmy. Więcej o nazwie firmy przeczytasz w artykule Jak nazwać firmę aby wpadało w ucho i miało sens biznesowy Jeżeli po prostu źle nazwałeś swoją markę, to nie przejmuj się. Wyszukiwarka Google kiedyś nazywała się BackRub 🙂

Ja też nie jestem zadowolony z pierwszej nazwy swojej firmy "GLORI IMAGE". Nowa nazwa idealnie odzwierciedla istotne dla mnie wartości w życiu i w biznesie.

Znalezienie nazwy idealnie określającej Twoją markę może zająć kilka minut lub kilka miesięcy. Zawsze sprawdzaj czy domena internetowa pod wybraną nazwą nie jest zajęta i czy sama nazwa nie jest zastrzeżona. Zaplanuj stopniowe informowanie klientów o zmianie nazwy firmy i wyjaśnij powód tej decyzji.

Rebranding identyfikacji wizualnej

Kiedy już mnóstwo elementów identyfikacji wizualnej ulega drastycznym - a nie delikatnym - zmianom, to jest już rebranding. To nie przedstawienie kreski w logo bardziej na prawo czy delikatna zmiana koloru. To już zupełnie inne logo, inny kolor dominujący w całej firmie, układ graficzny strony, itd. Wszystkie te elementy muszą być spójne z misją i wizją marki.

Ten rebranding można porównać do generalnego remontu domu - Kosztowny proces, ale jeżeli zostanie przeprowadzony w ramach dobrze opracowanej nowej strategii, to wpływa pozytywnie zarówno na wizerunek firmy i sprzedaż. Niedługo blog który właśnie czytasz czeka solidny rebranding identyfikacji wizualnej.

Mój błąd. Nie sądziłem, że w tak krótkim czasie blog zacznie generować ruch i zaczną wpływać zapytania od klientów. Zmiany miały zostać przeprowadzone znacznie później, ale nie mogę narzekać z tego powodu 🙂 .

Rebranding komunikacji

Zmiany może wymagać komunikacja wewnętrzna (pomiędzy pracownikami) jak i zewnętrzna (z klientami). W obu przypadkach trzeba znaleźć błędy wpływające na jakość komunikacji i je wykluczyć. Należy utworzyć strategię komunikacji we wszystkich kanałach i regularnie sprawdzać jej skuteczność.

Komunikacja w zespole nie jest mniej istotna niż komunikacja z klientem. Opracowując schematy na każdą możliwość, unikniesz przykrych niespodzianek i przyśpieszysz czas reakcji. Jest to czasochłonny proces, ale jednorazowy (później ewentualne zmiany w dobrze utworzonym schemacie). Stanowczo za mało czasu poświęca się na ten element rebrandingu.

Ile kosztuje rebranding marki?

koszt rebrandingu

W przypadku korporacji gdzie najczęściej do rebrandingu dochodzi w wyniku scalenia lub przejęcia, są to niewyobrażalne dla zwykłych śmiertelników sumy pieniędzy. W przypadku mały i średnich firm, wszystko zależy od ilości elementów wymagających poprawy. Taki kompletny rebranding w firmie wynosi od kilkunastu tysięcy do kilkuset tysięcy złotych (mowa tutaj o małych i średnich firmach):

  1. Opracowanie strategii marki (marketing, biznes, komunikacja)
  2. Identyfikacja wizualna - Logo i oprawa graficzna
  3. Wdrożenie - naniesienie identyfikacji wizualnych na materiałach trwałych (budynku, wizytówki, samochody, itd.) i wirtualnych (strona internetowa)
  4. Informacja - Poprzez wszelkie możliwe kanały komunikacji poinformować pracowników, klientów i partnerów biznesowych o nadchodzących zmianach w firmie.

Rebranding mojej marki cały czas trwa, ale normalnie ten proces trwa szacunkowo od trzech miesięcy do kilku lat. Musiałem dojrzeć do zmian, a samo opracowanie strategii zajęło mi mnóstwo czasu (Jak zawsze świetnie się przy tym bawiłem). Samo logo było projektowane kilka miesięcy, ale nie było to proste do zrealizowania 🙂

Gdybym wraz z zespołem poświęcił się wyłącznie temu, to w przeciągu 5-6 miesięcy ukończylibyśmy wszystkie działania z rebrandingiem marki. Budżet ok. 30 000 złotych netto. Zastanawiasz się ile wyniósłby profesjonalny rebranding w Twojej firmie? Skontaktuj się ze mną a po całkowicie niezobowiązującej rozmowie zobaczymy czy będę mógł Ci pomóc.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł
    Profesjonalny copywriting - Wyższy poziom pisania tekstów

    Łatwo rozpoznać tekst, który został bardzo dobrze utworzony. Zresztą każdy dobry copywriter wie, że dużo czasu pochłania pisanie tekstów na wysokim poziomie. Jak wygląda profesjonalny copywriting? Ile kosztuje? Ile czasu trwa pisanie tekstów na wysokim poziomie? No i - najważniejsze - jak się nauczyć tworzyć teksty wysokiej jakości? Napisanie tekstu do tego momentu zajęło mi […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł
    Lejek sprzedażowy - Twoja dokładna ścieżka sprzedaży

    Każda firma prędzej czy później zaczyna tworzyć - często nie zdając sobie z tego sprawy - lejki sprzedażowe. To ścieżka którą musi klient przebyć od pierwszego kontaktu z marką do finalnej sprzedaży. Lejek sprzedażowy może być bardziej lub mniej rozbudowany, ale oczekiwany efekt jest zawsze ten sam. Zwiększenie ilości sprzedaży produktu lub usługi. Przejdziemy krok […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377