logo-lembicz

Rebranding marki - Kiedy? Jak? Ile kosztuje?

Branding marki rzadko kiedy trwa wiecznie. Z powodu czynników zewnętrznych lub wewnętrznych, może okazać się konieczny rebranding marki. Sam jestem obecnie w trakcie kompletnego rebrandingu swojej agencji marketingowej i jest to zarówno czasochłonny jak i kosztowny proces.

Gdy zakładałem działalność w 2011 roku, to na początku wykonywałem wyłącznie pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google. Tą usługę dalej świadczymy, ale znacznie rozbudował się zakres usług, zmieniła się grupa docelowa klientów, jej misja, nazwa, itd. W moim przypadku rebranding marki jest koniecznością.

Kiedy rebranding marki jest potrzebny?

Powodów do rebrandingu marki może być mnóstwo, przy czym należy podkreślić że zmiana logo to tylko zmiana identyfikacji wizualnej. Rebranding to zmiana wszystkich lub najbardziej istotnych elementów wpływających na pozyskiwanie i obsługiwanie klientów. Najczęściej o rebrandingu słyszy się w wyniku zmiany nazwy dużych przedsiębiorstw lub wchłonięcia rozpoznawalnych marek przez jeszcze większe korporacje.

Ostatnio duży rebranding w Polsce miał miejsce przez wchłonięcie sieci kiosków RUCH przez Orlen. Pierwszy punkt pod nową nazwą "ORLEN w ruchu" został otwarty 23 czerwca 2021 roku w Warszawie.

Natomiast w świecie małych i średnich firm, do rebrandingu dochodzi najczęściej z poniższych powodów:

  1. Zakres usług/produktów zmienił się i nie jest spójny z nazwą marki, grupą docelową czy strategią marketingową.
  2. Zmiana sytuacji na rynku
  3. Drastyczne obniżenie wartości firmy w oczach konsumentów
  4. Aktualny branding hamuje osiągnięcie określonych celów biznesowych
  5. Wkroczenie na nowy rynek

Tutaj ostrzegam, że decyzja o rebrandingu musi być solidnie przemyślana i poparta analizami. Inaczej można tylko pogorszyć sytuację. Osobiście polecam sięgać po rebranding w ostateczności, bo problem ze sprzedażą czy obniżeniem wartości marki w oczach konsumentów, może nie potrzebować tak drastycznych zmian.

Jak wygląda rebranding marki?

Wszystko zależy od powodu rebrandingu. Odświeżenie logo czy delikatne zmiany w szacie graficznej strony to nie rebranding, tylko drobne zmiany w identyfikacji wizualnej marki (które też muszą być solidnie przemyślane). Jeżeli chodzi o rebranding to najczęściej zmianie ulega:

Rebranding nazwy firmy

Zasady co do nazwy firmy są proste - Powinna łatwo zapadać w pamięć i odzwierciedlać profil działalności firmy. Więcej o nazwie firmy przeczytasz w artykule Jak nazwać firmę aby wpadało w ucho i miało sens biznesowy Jeżeli po prostu źle nazwałeś swoją markę, to nie przejmuj się. Wyszukiwarka Google kiedyś nazywała się BackRub 🙂

Ja też nie jestem zadowolony z pierwszej nazwy swojej firmy "GLORI IMAGE". Nowa nazwa idealnie odzwierciedla istotne dla mnie wartości w życiu i w biznesie.

Znalezienie nazwy idealnie określającej Twoją markę może zająć kilka minut lub kilka miesięcy. Zawsze sprawdzaj czy domena internetowa pod wybraną nazwą nie jest zajęta i czy sama nazwa nie jest zastrzeżona. Zaplanuj stopniowe informowanie klientów o zmianie nazwy firmy i wyjaśnij powód tej decyzji.

Rebranding identyfikacji wizualnej

Kiedy już mnóstwo elementów identyfikacji wizualnej ulega drastycznym - a nie delikatnym - zmianom, to jest już rebranding. To nie przedstawienie kreski w logo bardziej na prawo czy delikatna zmiana koloru. To już zupełnie inne logo, inny kolor dominujący w całej firmie, układ graficzny strony, itd. Wszystkie te elementy muszą być spójne z misją i wizją marki.

Ten rebranding można porównać do generalnego remontu domu - Kosztowny proces, ale jeżeli zostanie przeprowadzony w ramach dobrze opracowanej nowej strategii, to wpływa pozytywnie zarówno na wizerunek firmy i sprzedaż. Niedługo blog który właśnie czytasz czeka solidny rebranding identyfikacji wizualnej.

Mój błąd. Nie sądziłem, że w tak krótkim czasie blog zacznie generować ruch i zaczną wpływać zapytania od klientów. Zmiany miały zostać przeprowadzone znacznie później, ale nie mogę narzekać z tego powodu 🙂 .

Rebranding komunikacji

Zmiany może wymagać komunikacja wewnętrzna (pomiędzy pracownikami) jak i zewnętrzna (z klientami). W obu przypadkach trzeba znaleźć błędy wpływające na jakość komunikacji i je wykluczyć. Należy utworzyć strategię komunikacji we wszystkich kanałach i regularnie sprawdzać jej skuteczność.

Komunikacja w zespole nie jest mniej istotna niż komunikacja z klientem. Opracowując schematy na każdą możliwość, unikniesz przykrych niespodzianek i przyśpieszysz czas reakcji. Jest to czasochłonny proces, ale jednorazowy (później ewentualne zmiany w dobrze utworzonym schemacie). Stanowczo za mało czasu poświęca się na ten element rebrandingu.

Ile kosztuje rebranding marki?

koszt rebrandingu

W przypadku korporacji gdzie najczęściej do rebrandingu dochodzi w wyniku scalenia lub przejęcia, są to niewyobrażalne dla zwykłych śmiertelników sumy pieniędzy. W przypadku mały i średnich firm, wszystko zależy od ilości elementów wymagających poprawy. Taki kompletny rebranding w firmie wynosi od kilkunastu tysięcy do kilkuset tysięcy złotych (mowa tutaj o małych i średnich firmach):

  1. Opracowanie strategii marki (marketing, biznes, komunikacja)
  2. Identyfikacja wizualna - Logo i oprawa graficzna
  3. Wdrożenie - naniesienie identyfikacji wizualnych na materiałach trwałych (budynku, wizytówki, samochody, itd.) i wirtualnych (strona internetowa)
  4. Informacja - Poprzez wszelkie możliwe kanały komunikacji poinformować pracowników, klientów i partnerów biznesowych o nadchodzących zmianach w firmie.

Rebranding mojej marki cały czas trwa, ale normalnie ten proces trwa szacunkowo od trzech miesięcy do kilku lat. Musiałem dojrzeć do zmian, a samo opracowanie strategii zajęło mi mnóstwo czasu (Jak zawsze świetnie się przy tym bawiłem). Samo logo było projektowane kilka miesięcy, ale nie było to proste do zrealizowania 🙂

Gdybym wraz z zespołem poświęcił się wyłącznie temu, to w przeciągu 5-6 miesięcy ukończylibyśmy wszystkie działania z rebrandingiem marki. Budżet ok. 30 000 złotych netto. Zastanawiasz się ile wyniósłby profesjonalny rebranding w Twojej firmie? Skontaktuj się ze mną a po całkowicie niezobowiązującej rozmowie zobaczymy czy będę mógł Ci pomóc.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł
    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł
    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł
    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.



      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      logo-lembicz

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)