Cena jest jednym z najważniejszych czynników decyzji zakupowych. Każdy chce wiedzieć ile dokładnie za coś zapłaci i co otrzymuje w zamian. Jeżeli chodzi o cennik pozycjonowania, to sprawa nie jest taka prosta.
Chciałbym, aby koszt pozycjonowania stron internetowych był wartością stałą, gdzie jedynymi zmiennymi byłby rodzaj strony internetowej i branża. Przyśpieszyłoby to i znacząco ułatwiło moją pracę.
Niestety jedyne co moim zdaniem może uwzględnić rzetelny cennik pozycjonowania stron internetowych, to mocno orientacyjne "ceny od" i radzę trzymać się z daleka od sztywnych cenników z wartościami "od-do".
Cennik pozycjonowania stron www
Koszt pozycjonowania strony jest uzależniony od trzech zmiennych: konkurencji, słów kluczowych i optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Do tego aby oszacować koszt pozycjonowania strony, trzeba ustalić cel pozycjonowania i czas na osiągnięcie celu. Zaczynasz rozumieć, że sztywny cennik pozycjonowania "od-do" nie ma sensu?
Właśnie dlatego jeśli widzisz cennik pozycjonowania w sztywnych widełkach i ustalonych działaniach, to radzę unikać takich firm. To ile kosztuje pozycjonowanie strony można oszacować dopiero po analizie zmiennych i poznaniu oczekiwań.
Pokażę Ci to na przykładzie strony internetowej, na której właśnie czytasz ten artykuł. W dniu publikacji tego artykułu który tworzę pod kątem dość trudnego słowa kluczowego "cennik pozycjonowania", mija dokładnie 11 miesięcy i 15 dni pozycjonowania bloga.
Informacje potrzebne do wyceny pozycjonowania
Poniższy przykład projektu jest tylko w celach informacyjnych. Nie oznacza to, że właśnie tyle kosztuje pozycjonowanie stron internetowych czy że w takim budżecie osiągnie się podobne efekty.
Konkurencja: Ogromna. Mnóstwo agencji marketingowych i freelancerów działa w branży marketingowej i nie oszczędza na marketing.
Poziom optymalizacji strony: Wysoki zarówno pod kątem SEO jak i sprzedaży. Jeszcze jest sporo do zrobienia i masa testów A B do przeprowadzenia, ale i tak już teraz jest wysoki poziom optymalizacji.
Miesięczny budżet: ok. 1400 zł netto msc.
Słowa kluczowe do pozycjonowania: Chciałbym być widoczny na najważniejsze słowa kluczowe jak tworzenie stron www, pozycjonowanie w Google czy inne usługi marketingowe którymi się zajmuję. Tylko wymagałoby to piekielnie dużego budżetu i ogromnej cierpliwości. Zamiast tego wybrałem łatwiejsze słowa kluczowe, aby jak najszybciej pozycjonowanie zaczęło generować zyski.
Główny cel pozycjonowania: pozyskać w pierwszym roku 1-3 klientów na dowolne usługi marketingowe.
Nie potrzebowałem rozbudowanej analizy konkurencji, aby stwierdzić że walka o generyczne słowa kluczowe (ogólne) jest poza moim zasięgiem finansowym. Dlatego w strategii pozycjonowania skupiłem się na długim ogonie (rozbudowane słowa kluczowe). Tak jest taniej, szybciej i też można dotrzeć do potencjalnych klientów.
Rzetelna agencja marketingowa czy specjalista, dostosuje strategię pozycjonowania względem Twojego budżetu i celu do osiągnięcia. Ja odmawiam współpracy jeżeli wiem, że niemożliwe jest osiągnięcie celu w danym budżecie i czasie. Szkoda mojego czasu na taką robotę i pieniędzy klienta.
Efekty pozycjonowania strony w optymalnym budżecie
Mimo budżetu który wyniósł tylko 1400 zł netto miesięcznie + sporo mojego czasu, udało się uzyskać takie o to wyniki:
No ale celem było pozyskanie od 1-3 klientów na dowolne usługi marketingowe, a nie wzrost widoczności czy ruchu w wyszukiwarce. W piątym miesiącu pozycjonowania pozyskałem 2 klientów, a w szóstym 4. Dalej było już tylko lepiej, a pozycjonowanie już dawno nie jest dla mnie kosztem tylko przynoszącą dochody inwestycją.
Jak wygląda mój cennik pozycjonowania?
Jak się już pewnie domyślasz, mój cennik pozycjonowania nie ma sztywnych cen "od-do", a jedynie orientacyjną informację z budżetem "od". To ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej mogę określić po analizie zmiennych i poznaniu celu do osiągnięcia. U mnie orientacyjny cennik pozycjonowania stron zaczyna się od poniższych kwot:
Rodzaj strony
cennik pozycjonowania
firmowa
od 1800 zł netto msc.
sklep internetowy
od 4000 zł netto msc.
blog
od 1500 zł netto msc.
cennik aktualny na dzień 20.04.2022 roku
Podsumowując: Jeżeli widzisz gdzieś sztywny cennik pozycjonowania, to moim zdaniem nic dobrego ze współpracy z taką firmą/osobą nie wyjdzie. Możesz mi wierzyć, że chętnie bym zautomatyzował cały proces wyceny pozycjonowania, ale nie da się tego zrobić.
Trzy zmienne (siła konkurencji, trudność słów kluczowych, poziom optymalizacji strony) PLUS określenie celu pozycjonowania i czasu na jego osiągnięcie. Dopiero znając to wszystko, może ustalić budżet potrzebny na pozycjonowanie strony w okresie 3 do 6 miesięcy.
Aktualizacja 22.04.2022
Coraz częściej widzę reklamy w których cennik pozycjonowania strony jest okrutnie niski (nawet poniżej 1000 zł netto miesięcznie) i do tego jest to stała cena. Zdaję sobie sprawę, że na takim tle mój cennik pozycjonowania wygląda na pierwszy rzut oka nieatrakcyjnie.
Co Ci się bardziej opłaca: pozycjonowanie strony za 1000 zł netto miesięcznie która po roku przebije się na wartościowe słowa kluczowe, czy za 2000 zł netto miesięcznie i osiągnąć taki sam rezultat po 6 miesiącach?
Im większy budżet - zakładając uczciwość wykonawcy pozycjonowania - tym szybsze rezultaty. Prosta i logiczna zależność. Dlatego właśnie u mnie cennik pozycjonowania zaczyna się od większych kwot, żeby jak najszybciej współpraca ze mną zaczęła generować zwrot z inwestycji.
Chcesz wiedzieć jaki budżet będzie optymalny u Ciebie? Czy aktualny budżet który płacisz za pozycjonowanie pozwoli osiągnąć efekty? Złapmy się na luźną rozmowę online, to na spokojnie przegadamy temat.
Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Głodny marketingowej wiedzy?
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]
Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych sytuacjach. Jaki sens ma w ogóle depozycjonowanie strony? Płacić za obniżanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Przecież to jest bez sensu! Takie negative SEO okazuje […]
Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.