Recenzja książki Wojny biznesowe

Skończyłem w niedzielny poranek książkę "Wojny Biznesowe". Każda przeczytana kartka prowadząca mnie nieuchronnie do końca, napawała mnie ogromnym smutkiem. Mam mnóstwo przemyśleń, które sprowadzają się do odpowiedzi na pytanie: "Czy prowadzenie biznesu jest faktycznie wojną?"

Książka "Wojny biznesowe" wpadła w moje ręce dzięki poleceniu Pawła Tkaczyka. Wrzucił w mediach społecznościowych krótką informację i już wiedziałem, że muszę ją mieć. Dlatego na wstępie dziękuję Pawłowi, bo zapewnił mi 11 dni świetnej zabawy i mnóstwo przemyśleń biznesowych.

Szczególnie mocno polecam newsletter Pawła Tkaczyka o marketingu, który możecie znaleźć tutaj. To jeden z najlepszych newsletterów i wciąga jak dobra książka.

O czym jest książka Wojny biznesowe?

Jak sam tytuł wskazuje, lwia część książki opisuje wojny pomiędzy dużymi markami w dziejach biznesowej historii: H&M vs Zara, Adidas vs Puma, Bumble vs Tinder, itd. Moim zdaniem jest to przede wszystkim wojna przedsiębiorców z całą "resztą świata" - z zarządem, brakiem wsparcia, kryzysem, zwątpieniami, wizerunkiem i całą masą innych problemów.

Historie świetnie się czyta, a cytaty biznesowych legend dają solidnie do myślenia. Kilka moich ulubionych bez spoilerowania:

  • "Powoli uczyłem się, że większość ludzi, nawet większość specjalistów w danej dziedzinie, to nie są osoby, które należy prosić o pomoc, kiedy chcesz zrobić krok naprzód" - Watson Junior
  • "Strategia to sztuka odmawiania" - David Maister
  • "Chcę mieć wokół siebie ludzi, którzy wymyślą, jak coś zrobić, a nie takich, którzy będą mi mówili, dlaczego czegoś nie da się zrobić" - Walter Beech
  • itd.

Czytając te historie można zweryfikować swoją obecną strategię biznesową i nanieść do niej poprawki. Jestem pewny, że każdy dobry przedsiębiorca znajdzie tam wskazówki, które można wykorzystać w swoim biznesie.

Jedna z historii w książce "Wojny biznesowe" szczególnie mi się spodobała. Początki firmy Patagonia i droga którą przebył jej założyciel Yvon Chouinard od zera do dużej firmy, jest dla mnie wzorem do naśladowania.

Czy warto kupić książkę Wojny biznesowe?

Książka jest genialna. Nie ze wszystkim co prawda się zgadzam, ale wynika to z braku wysoce rozwiniętego tzw. pierwiastka skur****ństwa. Niektóre zagrywki o których przeczytasz w książce są czystym złem, ale faktem jest, że dzięki temu udało się wygrać wojnę.

Z książki dowiesz się co stoi za sukcesem i porażką znanych marek. Poznasz decyzje które doprowadziły firmę na sam szczyt lub bolesny upadek. Podsumuję to sentencją jednego z moich tatuaży: Galeatum sero dueli paenitet czyli uzbrojonemu nie czas narzekać na wojnę.

Przeczytaj książkę, wyciągnij wnioski i bądź gotowy. Zarówno na rozpoczęcie wojny jak i obronę. Pamiętaj, że im większą firmą się stajesz, tym większym zagrożeniem jesteś dla konkurencji. Powodzenia i obyśmy nigdy nie musieli ze sobą walczyć 🙂 .

P.S - Uważam, że lepiej łączyć siły niż się wyniszczać. Każda wojna jest zła i dlatego staram się jej unikać w życiu prywatnym i biznesowym.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Yggdrasil - Recenzja portalu dla przedsiębiorców
Co się dokładnie kryje pod tajemniczą nazwą Yggdrasil? Ile kosztuje dostęp do portalu Yggdrasil i czy warto w niego zainwestować? Wszystkiego dowiesz się z poniższej recenzji. Smacznego 🙂 Ta ciekawa...
Czytaj więcej
Recenzja książki Zakamarki marki
Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left