logo-lembicz

Zasada podczepienia w budowaniu wizerunku marki

18 października 2021

Wielu przedsiębiorców swoje działania biznesowe i marketingowe opiera na działaniach konkurencji. W psychologii poznawczej określa się to jako zasada podczepienia. Jest to wygodne rozwiązanie, bo zamiast trudzić się nad stworzeniem totalnej innowacji, "pożyczamy" pomysł i go ewentualnie delikatnie modyfikujemy.

Aktualny wygląd bloga Lembicz.pl jest właśnie takim Frankenstainem. Z ponad 10 stron internetowych posiadających ciekawe rozwiązania, wziąłem najlepsze elementy, ulepszyłem je i powiązałem w przyjemną dla oka stronę internetową. Jako całość jest niepowtarzalna, ale gdyby to rozłożyć na części, to nie ma dużej innowacyjności.

Unikalnym rozwiązaniem którego do tej pory nigdzie nie spotkałem są case studys w trybie live. To bardzo ryzykowne, ale przynajmniej uczciwie pokazuje efekty moich działań marketingowych w czasie.

No ale czy podążanie za tłumem ma sens w budowaniu wizerunku marki? Nie lepiej stawiać na totalną innowacyjność? Pokażę Ci jak ja do tego podchodzę.

Najważniejsza jest selekcja tłumu

Zobacz, że nie napisałem o "pożyczaniu" rozwiązań "z ponad 10 stron internetowych konkurencji..." tylko "z ponad 10 stron internetowych...". Inspiracje nie muszą pochodzić od Twojej konkurencji, ale również od firm działających w zupełnie innej branży. W innej branży może genialnie funkcjonować rozwiązanie, które w Twojej jeszcze nie zostało wprowadzone.

Oczywiście trzeba też obserwować konkurencję, ale nie tylko tą która jest lepsza i trochę gorsza od nas. Uwielbiam obserwować i analizować działanie dopiero co powstałych biznesów. Przerażająca większość totalnie nie ogarnia na czym polega biznes czy marketing, ale zdarza się wyłowić z tego oceanu klęski kilka obiecujących drapieżników 🙂

To przeważnie nowe firmy i startupy są źródłem rozwiązań, które można zaadoptować w swoim biznesie. Nie chodzi o to żeby bezczelnie kraść (czego zresztą nie można robić). Zainspirować się, dostosować do potrzeb własnej marki i zrobić to jeszcze lepiej.

Tutaj najważniejszy jest zdrowy rozsądek. To że wszyscy robią tak i tak, nie oznacza że dane rozwiązanie się sprawdza. Tak samo jak innowacyjność wprowadzona w firmie X będzie dobra dla Twojej marki (pamiętaj, że to co podoba się Tobie nie koniecznie spodoba się Twojej grupie docelowej).

A gdyby pobiec w przeciwnym kierunku do tłumu?

Wyobraź sobie, że jesteś na koncercie. Mnóstwo ludzi. Nagle słyszysz głośne "POŻAR!". Tłum wali do drzwi wyjściowych, krzycząc i rozpychając się łokciami. Spokojnie rozglądasz się po sali i widzisz w rogu drabinkę, którą możesz wejść piętro wyżej i dalej już prosta droga do opuszczenia budynku.

Stosowanie tych samych rozwiązań co wszyscy, sprawia że Twoja marka na pierwszy rzut oka niczym się nie różni. Sklep internetowy? Wbijasz, a tam produkty, ceny i informacja o darmowej przesyłce od xx zł czy jakieś inne oklepane rozwiązania. Strona firmowa? Wbijasz a tam standardowy bełkot o rzetelności, zaufaniu i jakości.

To tak jak ta sytuacja z pożarem na koncercie. Wszyscy rzucają się na jedno sprawdzone rozwiązanie, zapominając że są inne możliwości. Co by się stało gdyby Twoja konkurencja obniżyła drastycznie cenę produktu/usługi, a Ty byś ją jeszcze podniósł?

Część klientów pójdzie oczywiście tam gdzie najtaniej, ale część zada sobie pytanie "Skąd taka różnica cenowa?" i zapoznają się z Twoją ofertą. Jak nie widać różnicy to oczywiście będą mieli Twoją ofertę w dupie, ale jak dobrze to rozegrasz to dotrzesz do klientów, dla których cena nie jest najważniejsza.

Silna marka to nie taka która ma dużą ilość sprzedaży. Myślisz, że Ferrari rocznie sprzedaje tyle samochodów co Ford? Gdybyś miał wybór to którą markę wybierzesz? Oczywiście zakładamy, że paliwo jest za darmo 🙂

Podam Ci prosty przykład jak można podążać za tłumem, a jednocześnie pozostać oryginalnym i budować silną markę osobistą 🙂

Wiele firm/sklepów internetowych/blogów ma u siebie newsletter - Jest to oklepane i mało oryginalne. Za to tak dobry newsletter o marketingu jak Pawła Tkaczyka (https://paweltkaczyk.com/zapisz-sie-na-newsletter/) ciężko znaleźć. Czy Paweł daje za darmo e-booka albo jakąś zniżkę? Nie! Paweł po prostu daje mnóstwo wartościowej wiedzy, czyli spełnia oczekiwania swojej grupy docelowej.

A może tak stawiać na SUPER INNOWACYJNOŚĆ?

Nie chcesz stosować zasady podczepiania? Chcesz by Twoja firma miała TO COŚ czego totalnie nigdzie nie ma? To będzie przecież dynamit i Twoja marka szybko zyska blask i chwalę.

Mam nadzieję, że Ci się uda i akurat obserwuję działania Twojej marki w internecie 🙂 Jeśli stwierdzę, że mogę tą innowacyjność zastosować u siebie lub mojego klienta, to podczepię się pod to rozwiązanie, dostosuję, zmodyfikuję i wykorzystam. Oczywiście w zgodzie z literą prawa.

Sam liczę się z tym, że jakakolwiek super innowacyjność stosowana w moich projektach czy u klientów, nie będzie wieczna. Na tym polega postęp. NETFLIX jest pierwszą platformą VOD. Zobacz ile teraz tego jest na rynku 🙂 Możesz się z tym pogodzić albo płakać nad niesprawiedliwością świata i przestać budować silną markę.

Podsumowanie: Zasada podczepiania jest genialnym sposobem, na szybkie znalezienie ciekawych rozwiązań, pozwalających nadać Twojej marce świeżości. Zarówno podążanie za tłumem jak i w odwrotnym kierunku, może być dobrym tropem do zdobycia uwagi swojej grupy docelowej.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł
    Budowanie marki osobistej krok po kroku

    Silna marka osobista to potężna broń. Dzięki niej łatwiej pozyskuje się klientów, prowadzi negocjacje czy można znaleźć lepszą pracę. Niestety budowa marki osobistej, nie jest prosta ani szybka. Pokażę Ci jak krok po kroku zbudować świadomą, silną markę osobistą. Marka osobista (personal branding) otwiera mnóstwo drzwi istotnych w biznesie. Dlatego tak wiele osób - w […]

    Czytaj artykuł
    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Fanpage na Facebooku - Jak go prowadzić prawidłowo?

    Osoby obserwujące Twój fanpage mają Cię głęboko w dupie? Wynika to z tego, że założyć fanpage jest piekielnie łatwo, ale już prawidłowo go prowadzić jest znacznie trudniej. Zresztą większość daje ciała już na samym początku, bo słucha się zaleceń Facebooka. Na wstępie od razu poinformuję, że nie świadczę usługi prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jeżeli więc […]

    Czytaj artykuł
    Dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron? Co to jest?

    Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób. Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik […]

    Czytaj artykuł
    Co robić gdy sprzedaż stoi w miejscu lub drastycznie spada?

    Uwielbiam tworzyć i rozwijać projekty biznesowe - zarówno dla siebie jak i innych. Ten moment gdy następuje przełamanie słabych wyników sprzedażowych, jest jak pocałunek utraconej miłości po dziesięcioleciach rozłąki. Wtedy zapominasz na chwilę o wszystkich nieprzespanych nocach, wątpliwościach, wyrzeczeniach czy psychicznym i fizycznym zmęczeniu. Doskonale pamiętam jak to jest gdy sprzedaż wynosi przerażające ZERO. Pierwsze […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377