logo-lembicz

Szybkość wczytywania strony internetowej

4 stycznia 2021

Logiczne, że strona internetowa powinna wczytywać się jak najszybciej. Tylko kiedy można stwierdzić, że szybkość wczytywania strony internetowej jest poprawna? Kiedy uznaje się że strona chodzi wolno? No i najważniejsze: Czy szybkość strony ma duży wpływ na sprzedaż? Czy zbyt wolna strona internetowa wpływa na widoczność w Google?

Szybkość ładowania strony ma ogromne znaczenie we wszystkich aspektach związanych z biznesem czy marketingiem. Wpływa na sprzedaż, widoczność w wynikach wyszukiwania Google czy wizerunek marki. Szybkość ładowania strony nie musi być idealna, ale nie może być tragiczna. Jeżeli posiadasz już stronę internetową, to możesz za darmo wykonać test prędkości strony www.

Test prędkości strony internetowej

Istnieje mnóstwo darmowych i płatnych narzędzi do sprawdzania szybkości strony www. Najpopularniejsze i jednocześnie wystarczające są trzy: GTmetrix, Google PageSpeed Insights i KeyCDN Website Speed Test. Narzędzia podaję w kolejności od najbardziej miarodajnych informacji dotyczących prędkości ładowania strony internetowej, wraz z zaleceniami dotyczącymi optymalizacji:

Narzędzie #1: GTMetrix

https://gtmetrix.com/

GTMetrix

Od tego narzędzia zawsze zaczynam. W darmowej wersji GTMetrix nie pozwala wybrać lokalizacji w Europie. Wystarczy się zarejestrować i możesz za darmo w ciągu dnia sprawdzić szybkość ładowania jednej strony internetowej z serwera w Londynie. Inaczej musisz sprawdzać z serwera w Kanadzie, co może znacząco zaniżyć szybkość strony internetowej dla lokalizacji Twojej grupy docelowej.

Wszystkie zalecenia wpływające na szybkość strony są przedstawione w prostej formie. Warto zwrócić uwagę na lokalizację serwera, bo tak prezentuje się blog Lembicz.pl z serwera w Kanadzie:

Szybkość ładowania strony z serwera w Kanadzie

A tak kiedy już sprawdzamy szybkość strony z Londynu:

Czas ładowania strony w zależności od lokalizacji serwera widać gołym okiem. Warto zwrócić uwagę na sugestie pozwalające poprawić szybkość ładowania strony i jak największą ilość tych zaleceń wdrożyć. Test szybkości strony poprzez to narzędzie, uważam za najbardziej wiarygodne.

Narzędzie #2: Google PageSpeed Insights

https://developers.google.com/speed/pagespeed/

Wielu właścicieli stron internetowych, bada szybkości strony właśnie przez to narzędzie. Według mnie "page speed" nie do końca odzwierciedla tutaj rzeczywistość, ale i tak otrzymuje się mnóstwo informacji, dzięki którym stronę możemy przyśpieszyć. Page speed tej strony według narzędzia prezentuje się tak:

Google Page Speed Insights - komputery
Prędkość strony na komputery

Na komputery nie ma do czego się zbytnio przyczepić. Dopiero po trzech miesiącach dokładniej zabiorę się za optymalizację szybkości strony internetowej i "wycisnę" jeszcze troszkę punktów. Na urządzeniach mobilnych prędkość wypada już znacznie gorzej, bo sporo brakuje do zielonego wskaźnika, ale i tak nie ma tragedii:

Czas ładowania strony na urządzeniach mobilnych nie wypada według Google najlepiej. Na tej stronie internetowej jest jeszcze sporo rzeczy do poprawy i szybkość witryny będzie można znacznie usprawnić, ale - według mnie - Narzędzie od Google sporo zaniża realną prędkość strony. Na szybkość ładowania strony z tego narzędzia trzeba patrzeć trochę z przymrużeniem oka.

Narzędzie #3: KeyCDN Website Speed Test

https://tools.keycdn.com/speed

Czas ładowania strony przez narzędzie KeyCDN Website Speed

Ostatnim narzędziem przez które wykonuję test szybkości strony internetowej. W darmowej wersji mamy do wyboru kilku lokalizacji, w tym: Frankfurt i Londyn. Podobnie jak dwa poprzednie narzędzia, otrzymujesz zalecenia dzięki którym zmniejszy się czas ładowania strony www. W zależności od lokalizacji serwera, otrzymasz różne wyniki.

Czy szybkość strony internetowej ma wpływ na sprzedaż?

Oczywiście, że tak. Tylko, że trzeba zachować zdrowy rozsądek i na siłę nie optymalizować strony pod kątem szybkości, bo może odbić się to na jej funkcjonalności. Według mnie rozsądny czas ładowania witryny internetowej wynosi maksymalnie 3 sekundy. Jeżeli Trwa to dłużej, to trzeba przejrzeć zawartość strony i poprawić szybkość strony chociaż do tych 3 sekund.

Tragicznie wolny czas ładowania strony, może odbić się na widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dlatego zarówno pod kątem swoich potencjalnych klientów jak i wyszukiwarki Google, warto zadbać o to żeby prędkość wczytywania strony wynosiła maksymalnie 3 sekundy. Bardziej bierz pod uwagę prędkość wczytywania witryny w GTMetrix i KeyCDN Website Speed Test niż Google PageSpeed Insights.

Zobacz w wolnej chwili test przeprowadzony na ponad 140 000 stronach internetowych pod kątem wpływu szybkości strony w wynikach organicznych Google (kliknij tutaj). Bardzo dużo ciekawych informacji wynika z tego artykułu.

Pamiętaj żeby nie lekceważyć prędkości strony pod kątem urządzeń mobilnych. Bardzo dużo potencjalnych klientów może tracić na Twoją stronę właśnie z komórek czy tabletów. W moich projektach ruch z urządzeń mobilnych jest większy niż z komputerów i - wielce prawdopodobne - że tak samo będzie na Twojej stronie www.

Najczęstsze błędy spowalniające strony internetowe

Wykonując audyt SEO zwracam zawsze uwagę na prędkość strony. W 90% przypadków stron internetowych błędy są te same. Na własną rękę możesz je poprawić, a efekty zobaczysz gołym okiem w każdym z wymienionych wcześniej narzędzi (zresztą te narzędzia pokażą Ci te błędy w trakcie analizy):

Zbyt duża wielkość obrazków

Najczęściej spotykany błąd na stronach internetowych. Poniżej zamieszczam - na własnym przykładzie - jak można szybko "odchudzić" stronę internetową, dostosowując wielkość plików graficznych do realnych potrzeb. Im więcej zdjęć na stronie internetowej, tym bardziej widoczna będzie poprawa szybkości witryny.

Optymalizując zdjęć - według narzędzia Google - zaoszczędziłby 132,7 KiB. Proporcjonalnie oznacza to zredukowanie objętości strony z 403,7 KiB do 271 KiB, a więc 32% mniejsza waga strony względem samych zdjęć. U mnie ta różnica nie wygląda jeszcze tak imponująco, ale ogromna liczba stron internetowych ma ogromne zdjęcia na stronie internetowej. Wtedy optymalizacja zdjęć pozwala zredukować wagę strony nawet o kilka/kilkanaście megabajtów.

Nie ma sensu patrzeć 1:1 na to ile według Google można zaoszczędzić na wielkości zdjęć. Niektóre zdjęcia wymagają większej jakości. Samemu trzeba podjąć decyzję, które pliki graficzne można zoptymalizować, aby nie odbiło się to na odbiorze przez potencjalnych klientów.

Zbyt duża ilość kodu strony

Największą wadą korzystania z gotowych szablonów czy wizualnych edytorów do budowania stron internetowych (np: Elementor) jest duża ilość niepotrzebnego kodu w źródle strony. Nie zawsze będzie można zoptymalizować kod strony. Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie stron internetowych od zera, ale jest to znacznie kosztowniejsze niż gotowe rozwiązania.

Częstym błędem jest duża ilość wtyczek/pluginów na stronie. Bałagan z wtyczkami nie tylko wpływa na opóźniony czas jej ładowania, ale zwiększa prawdopodobieństwo włamania na stronę. Minimalizm jest tutaj wskazany. Warto zrobić porządek z dodatkami, bo wiele z nich nie jest wykorzystywanych lub kilka wtyczek można zastąpić jedną.

Hosting

Szybkość hostingu ma duże znaczenie i nie warto na tym oszczędzać. Różnica wczytywania strony pomiędzy hostingami może być ogromna. Ta strona internetowa stoi na hostingu Cyber-Folks i uważam to za optymalny wybór (dobra cena względem jakości). Mam u nich kilka hostingów i wszystkie strony chodzą prawidłowo.

Szybkość witryny a pozycjonowanie w Google

Tylko w przypadku skrajnie wolnej strony internetowej można zauważyć negatywny wpływ szybkości witryny na pozycjonowanie. Czynników wpływających na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google jest mnóstwo, a czas ładowania strony nie jest najistotniejszym. Warto doprowadzić do ładowania strony poniżej 3 sekund i tyle.

Pamiętaj, że nie chodzi tylko o czas ładowania strony głównej. Jeżeli dana podstrona będzie się długo ładować, to odbije się to na jej widoczności (konkretnej podstrony). Należy zadbać nie tylko o stronę główną, ale i wszystkie istotne podstrony pod kątem sprzedażowym. Firma wykonująca pozycjonowanie powinna o to zadbać i dostarczyć właścicielowi serwisu wytyczne do wdrożenia.

Na kilkudziesięciu własnych stronach jak i wielu stron moich Klientów, nie zaobserwowałem żadnego wpływu szybkości stron na pozycjonowanie. Szybkość strony przed rozpoczęciem pozycjonowania była poprawiana do uzyskania czasu ładowania poniżej 3 sekund. Jest to jeden z czynników poprawiany w ramach audytu SEO.

Podsumowanie znaczenia szybkości strony

Jeżeli Twoja strona www ładuje się poniżej 3 sekund, to nie warto poświęcać czasu na poprawienie tego wyniku (chyba, że to kwestia zbyt dużych zdjęć które można szybko zoptymalizować). Tylko w przypadku jeśli strona chodzi przerażająco wolno, warto nad problemem się pochylić. Dążenie za wszelką cenę do poprawy czasu ładowania strony, może odbić się negatywnie na jej wizualnych aspektach.

Strona wczytuje się poniżej 3 sekund? Nie marnuj czasu na uzyskanie lepszego rezultatu, tylko skoncentruj się na jej optymalizacji pod kątem wartościowych słów kluczowych. Jest mnóstwo czynników poza szybkością ładowania strony którym warto poświęcić czas.

AKTUALIZACJA 09.09.2021

Wraz z nową wersją bloga Lembicz.pl już nie oszczędzałem czasu nawet na "zaspokojeniu" narzędzia Google odnośnie prędkości:

Aktualna prędkość strony na komputery prezentuje się tak:

Aktualna prędkość strony na komórki prezentuje się tak:

Cieszy oko, ale jak Twoja strona osiąga gorsze rezultaty, to się tak tym nie przejmuj. Póki nie ma tragicznie niskiego wyniku, to większego przełożenia na sprzedaż nie będzie.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Dobra strona sprzedażowa czyli skuteczny Landing Page

    Dobra strona sprzedażowa potrafi wygenerować lepszą sprzedaż niż znacznie bardziej rozbudowana strona firmowa. Jest niczym NITRO dla samochodu czy STERYD dla kulturysty. Można się bez tego obejść, ale jest piekielnie skuteczna i - co najważniejsze - bezpieczna dla "silnika" Twojego biznesu. Strona sprzedażowa czyli tzw. Landing Page (Strona Lądująca) jest zawsze zaprojektowana w konkretnym celu. […]

    Czytaj artykuł
    Jaka powinna być dobra strona internetowa?

    Strona internetowa nie musi kosztować 20 000 złotych. Strona internetowa nie musi być nafaszerowana unikalną grafiką i funkcjonalnością. Dobra strona internetowa ma zarabiać pieniądze. Jeżeli nie zarabia to staje się wydatkiem a nie inwestycją. Tylko skąd możecie wiedzieć, że właśnie taka a nie inna strona internetowa będzie dobra dla Twojego biznesu? Spójrzcie na tę stronę […]

    Czytaj artykuł
    Jak ważna jest responsywność strony internetowej?

    Bardzo dużo osób samodzielnie budując swoje strony internetowe, pomija kwestie jej dostosowania pod urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety). Jak ważna jest responsywność strony internetowej i czy faktycznie warto poświęcić czas na "dopieszczenie" strony pod tym kątem? Według danych z raportu "Digital 2000" z którym szczegółowo można zapoznać się tutaj, tak wygląda udział poszczególnych narzędzi w […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Fanpage na Facebooku - Jak go prowadzić prawidłowo?

    Osoby obserwujące Twój fanpage mają Cię głęboko w dupie? Wynika to z tego, że założyć fanpage jest piekielnie łatwo, ale już prawidłowo go prowadzić jest znacznie trudniej. Zresztą większość daje ciała już na samym początku, bo słucha się zaleceń Facebooka. Na wstępie od razu poinformuję, że nie świadczę usługi prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jeżeli więc […]

    Czytaj artykuł
    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł
    Dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron? Co to jest?

    Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób. Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377