logo-lembicz

Szybkość wczytywania strony internetowej

Logiczne, że strona internetowa powinna wczytywać się jak najszybciej. Tylko kiedy można stwierdzić, że szybkość wczytywania strony internetowej jest poprawna? Kiedy uznaje się że strona chodzi wolno? No i najważniejsze: Czy szybkość strony ma duży wpływ na sprzedaż? Czy zbyt wolna strona internetowa wpływa na widoczność w Google?

Szybkość ładowania strony ma ogromne znaczenie we wszystkich aspektach związanych z biznesem czy marketingiem. Wpływa na sprzedaż, widoczność w wynikach wyszukiwania Google czy wizerunek marki. Szybkość ładowania strony nie musi być idealna, ale nie może być tragiczna. Jeżeli posiadasz już stronę internetową, to możesz za darmo wykonać test prędkości strony www.

Test prędkości strony internetowej

Istnieje mnóstwo darmowych i płatnych narzędzi do sprawdzania szybkości strony www. Najpopularniejsze i jednocześnie wystarczające są trzy: GTmetrix, Google PageSpeed Insights i KeyCDN Website Speed Test. Narzędzia podaję w kolejności od najbardziej miarodajnych informacji dotyczących prędkości ładowania strony internetowej, wraz z zaleceniami dotyczącymi optymalizacji:

Narzędzie #1: GTMetrix

https://gtmetrix.com/

GTMetrix

Od tego narzędzia zawsze zaczynam. W darmowej wersji GTMetrix nie pozwala wybrać lokalizacji w Europie. Wystarczy się zarejestrować i możesz za darmo w ciągu dnia sprawdzić szybkość ładowania jednej strony internetowej z serwera w Londynie. Inaczej musisz sprawdzać z serwera w Kanadzie, co może znacząco zaniżyć szybkość strony internetowej dla lokalizacji Twojej grupy docelowej.

Wszystkie zalecenia wpływające na szybkość strony są przedstawione w prostej formie. Warto zwrócić uwagę na lokalizację serwera, bo tak prezentuje się blog Lembicz.pl z serwera w Kanadzie:

Szybkość ładowania strony z serwera w Kanadzie

A tak kiedy już sprawdzamy szybkość strony z Londynu:

Czas ładowania strony w zależności od lokalizacji serwera widać gołym okiem. Warto zwrócić uwagę na sugestie pozwalające poprawić szybkość ładowania strony i jak największą ilość tych zaleceń wdrożyć. Test szybkości strony poprzez to narzędzie, uważam za najbardziej wiarygodne.

Narzędzie #2: Google PageSpeed Insights

https://developers.google.com/speed/pagespeed/

Wielu właścicieli stron internetowych, bada szybkości strony właśnie przez to narzędzie. Według mnie "page speed" nie do końca odzwierciedla tutaj rzeczywistość, ale i tak otrzymuje się mnóstwo informacji, dzięki którym stronę możemy przyśpieszyć. Page speed tej strony według narzędzia prezentuje się tak:

Google Page Speed Insights - komputery
Prędkość strony na komputery

Na komputery nie ma do czego się zbytnio przyczepić. Dopiero po trzech miesiącach dokładniej zabiorę się za optymalizację szybkości strony internetowej i "wycisnę" jeszcze troszkę punktów. Na urządzeniach mobilnych prędkość wypada już znacznie gorzej, bo sporo brakuje do zielonego wskaźnika, ale i tak nie ma tragedii:

Czas ładowania strony na urządzeniach mobilnych nie wypada według Google najlepiej. Na tej stronie internetowej jest jeszcze sporo rzeczy do poprawy i szybkość witryny będzie można znacznie usprawnić, ale - według mnie - Narzędzie od Google sporo zaniża realną prędkość strony. Na szybkość ładowania strony z tego narzędzia trzeba patrzeć trochę z przymrużeniem oka.

Narzędzie #3: KeyCDN Website Speed Test

https://tools.keycdn.com/speed

Czas ładowania strony przez narzędzie KeyCDN Website Speed

Ostatnim narzędziem przez które wykonuję test szybkości strony internetowej. W darmowej wersji mamy do wyboru kilku lokalizacji, w tym: Frankfurt i Londyn. Podobnie jak dwa poprzednie narzędzia, otrzymujesz zalecenia dzięki którym zmniejszy się czas ładowania strony www. W zależności od lokalizacji serwera, otrzymasz różne wyniki.

Czy szybkość strony internetowej ma wpływ na sprzedaż?

Oczywiście, że tak. Tylko, że trzeba zachować zdrowy rozsądek i na siłę nie optymalizować strony pod kątem szybkości, bo może odbić się to na jej funkcjonalności. Według mnie rozsądny czas ładowania witryny internetowej wynosi maksymalnie 3 sekundy. Jeżeli Trwa to dłużej, to trzeba przejrzeć zawartość strony i poprawić szybkość strony chociaż do tych 3 sekund.

Tragicznie wolny czas ładowania strony, może odbić się na widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dlatego zarówno pod kątem swoich potencjalnych klientów jak i wyszukiwarki Google, warto zadbać o to żeby prędkość wczytywania strony wynosiła maksymalnie 3 sekundy. Bardziej bierz pod uwagę prędkość wczytywania witryny w GTMetrix i KeyCDN Website Speed Test niż Google PageSpeed Insights.

Zobacz w wolnej chwili test przeprowadzony na ponad 140 000 stronach internetowych pod kątem wpływu szybkości strony w wynikach organicznych Google (kliknij tutaj). Bardzo dużo ciekawych informacji wynika z tego artykułu.

Pamiętaj żeby nie lekceważyć prędkości strony pod kątem urządzeń mobilnych. Bardzo dużo potencjalnych klientów może tracić na Twoją stronę właśnie z komórek czy tabletów. W moich projektach ruch z urządzeń mobilnych jest większy niż z komputerów i - wielce prawdopodobne - że tak samo będzie na Twojej stronie www.

Najczęstsze błędy spowalniające strony internetowe

Wykonując audyt SEO zwracam zawsze uwagę na prędkość strony. W 90% przypadków stron internetowych błędy są te same. Na własną rękę możesz je poprawić, a efekty zobaczysz gołym okiem w każdym z wymienionych wcześniej narzędzi (zresztą te narzędzia pokażą Ci te błędy w trakcie analizy):

Zbyt duża wielkość obrazków

Najczęściej spotykany błąd na stronach internetowych. Poniżej zamieszczam - na własnym przykładzie - jak można szybko "odchudzić" stronę internetową, dostosowując wielkość plików graficznych do realnych potrzeb. Im więcej zdjęć na stronie internetowej, tym bardziej widoczna będzie poprawa szybkości witryny.

Optymalizując zdjęć - według narzędzia Google - zaoszczędziłby 132,7 KiB. Proporcjonalnie oznacza to zredukowanie objętości strony z 403,7 KiB do 271 KiB, a więc 32% mniejsza waga strony względem samych zdjęć. U mnie ta różnica nie wygląda jeszcze tak imponująco, ale ogromna liczba stron internetowych ma ogromne zdjęcia na stronie internetowej. Wtedy optymalizacja zdjęć pozwala zredukować wagę strony nawet o kilka/kilkanaście megabajtów.

Nie ma sensu patrzeć 1:1 na to ile według Google można zaoszczędzić na wielkości zdjęć. Niektóre zdjęcia wymagają większej jakości. Samemu trzeba podjąć decyzję, które pliki graficzne można zoptymalizować, aby nie odbiło się to na odbiorze przez potencjalnych klientów.

Zbyt duża ilość kodu strony

Największą wadą korzystania z gotowych szablonów czy wizualnych edytorów do budowania stron internetowych (np: Elementor) jest duża ilość niepotrzebnego kodu w źródle strony. Nie zawsze będzie można zoptymalizować kod strony. Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie stron internetowych od zera, ale jest to znacznie kosztowniejsze niż gotowe rozwiązania.

Częstym błędem jest duża ilość wtyczek/pluginów na stronie. Bałagan z wtyczkami nie tylko wpływa na opóźniony czas jej ładowania, ale zwiększa prawdopodobieństwo włamania na stronę. Minimalizm jest tutaj wskazany. Warto zrobić porządek z dodatkami, bo wiele z nich nie jest wykorzystywanych lub kilka wtyczek można zastąpić jedną.

Hosting

Szybkość hostingu ma duże znaczenie i nie warto na tym oszczędzać. Różnica wczytywania strony pomiędzy hostingami może być ogromna. Ta strona internetowa stoi na hostingu Cyber-Folks i uważam to za optymalny wybór (dobra cena względem jakości). Mam u nich kilka hostingów i wszystkie strony chodzą prawidłowo.

Szybkość witryny a pozycjonowanie w Google

Tylko w przypadku skrajnie wolnej strony internetowej można zauważyć negatywny wpływ szybkości witryny na pozycjonowanie. Czynników wpływających na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google jest mnóstwo, a czas ładowania strony nie jest najistotniejszym. Warto doprowadzić do ładowania strony poniżej 3 sekund i tyle.

Pamiętaj, że nie chodzi tylko o czas ładowania strony głównej. Jeżeli dana podstrona będzie się długo ładować, to odbije się to na jej widoczności (konkretnej podstrony). Należy zadbać nie tylko o stronę główną, ale i wszystkie istotne podstrony pod kątem sprzedażowym. Firma wykonująca pozycjonowanie powinna o to zadbać i dostarczyć właścicielowi serwisu wytyczne do wdrożenia.

Na kilkudziesięciu własnych stronach jak i wielu stron moich Klientów, nie zaobserwowałem żadnego wpływu szybkości stron na pozycjonowanie. Szybkość strony przed rozpoczęciem pozycjonowania była poprawiana do uzyskania czasu ładowania poniżej 3 sekund. Jest to jeden z czynników poprawiany w ramach audytu SEO.

Podsumowanie znaczenia szybkości strony

Jeżeli Twoja strona www ładuje się poniżej 3 sekund, to nie warto poświęcać czasu na poprawienie tego wyniku (chyba, że to kwestia zbyt dużych zdjęć które można szybko zoptymalizować). Tylko w przypadku jeśli strona chodzi przerażająco wolno, warto nad problemem się pochylić. Dążenie za wszelką cenę do poprawy czasu ładowania strony, może odbić się negatywnie na jej wizualnych aspektach.

Strona wczytuje się poniżej 3 sekund? Nie marnuj czasu na uzyskanie lepszego rezultatu, tylko skoncentruj się na jej optymalizacji pod kątem wartościowych słów kluczowych. Jest mnóstwo czynników poza szybkością ładowania strony którym warto poświęcić czas.

AKTUALIZACJA 09.09.2021

Wraz z nową wersją bloga Lembicz.pl już nie oszczędzałem czasu nawet na "zaspokojeniu" narzędzia Google odnośnie prędkości:

Aktualna prędkość strony na komputery prezentuje się tak:

Aktualna prędkość strony na komórki prezentuje się tak:

Cieszy oko, ale jak Twoja strona osiąga gorsze rezultaty, to się tak tym nie przejmuj. Póki nie ma tragicznie niskiego wyniku, to większego przełożenia na sprzedaż nie będzie.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    Pierwszy sklep internetowy - Jak się za to zabrać?

    Chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pokażę Ci co zrobić, żeby Twój sklep miał szansę przebicia się przez konkurencję i dotarcia do potencjalnych klientów. Mieć swój własny sklep internetowy to cel zarówno początkujących przedsiębiorców, jak i osób które już mają dobrze funkcjonujący sklep w realnym świecie. Dlaczego? […]

    Czytaj artykuł
    Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?

    Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www o takim poziomie trudności nie wymaga dużych nakładów czasu pracy i umiejętności. Do stworzenia takiej prostej strony internetowej nie potrzeba programisty. Wystarczy nawet zwykły darmowy […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)