logo-lembicz

Strategia biznesowa i marketingowa bloga w 2021 rok

30 grudnia 2020

Blog Lembicz.pl funkcjonuje dopiero od 15 października 2020 roku. Nie minęły jeszcze pełne trzy miesiące "życia" bloga. Czeka mnie jeszcze wiele miesięcy pracy, nim poprzez bloga zacznę generować zyski. Sprawdź jak wygląda moja strategia biznesowa i marketingowa tego projektu w 2021 roku.

Każda firma, bez względu na wielkość, powinna posiadać strategię biznesową i marketingową, przynajmniej na rok. W strategii muszą być precyzyjnie określone, łatwe do zmierzenia cele. Dzięki temu wiadomo, czy działania przynoszą oczekiwany rezultat.

Główny cel bloga w 2021 roku

Główny cel bloga w 2021 roku

Mam kilka celów związanych z tym projektem do osiągnięcia w 2021 roku, ale główny cel jest zawsze jeden. Zawsze określam cele w trzech wariantach: pesymistycznym, realnym i optymistycznym. Polecam Tobie takie rozwiązanie, bo pozwala uniknąć wątpliwości, czy przedwczesnego porzucenia projektu.

Główny cel bloga Lembicz.pl: Pozyskanie klientów na dowolną usługę marketingową

  • Wariant pesymistyczny

W ciągu całego 2021 roku pozyskam poprzez bloga 1 (słownie: jednego) klienta. To cel bardzo łatwy do osiągnięcia. Jeżeli przez cały rok działań, nie uda się go zrealizować to będę musiał dogłębnie przeanalizować projekt i całkowicie przebudować strategię biznesową bloga. Nie wykluczam takiej możliwości i jestem przygotowany na różne scenariusze.

  • Wariant realny

W ciągu całego 2021 roku pozyskam poprzez bloga 3 (słownie: trzech) klientów. Przy założeniu, że dopiero od połowy 2021 roku blog zacznie generować wartościowy ruch, to realne jest pozyskiwanie jednego klienta w ciągu dwóch miesięcy. Ponownie liczba nie robi wrażenia, ale realnie tak to się przedstawia. Trzech klientów to realna i prawidłowo odzwierciedlająca nakład finansowy na działania ilość.

  • Wariant optymistyczny

W ciągu całego 2021 roku pozyskam poprzez bloga 12 (słownie: dwunastu) klientów. To bardzo optymistyczna wizja. Zakłada, że miesięcznie pozyskiwałbym - uśredniając - jednego klienta. Realizacja optymistycznego wariantu jest mało realna do osiągnięcia, ale wynika to z czasu trwania tego projektu. W branży marketingowej jest potwornie duża konkurencja.

Główny cel pod kątem finansowym w 2021 roku

Niektóre usługi marketingowe są wykonywane jednorazowo, np: tworzenie stron www. Inne są płatne regularnie co miesiąc przez klienta, np: pozycjonowanie stron internetowych. Dlatego pod kątem finansowym szacuję przychody za cały 2021 rok, w zależności jaki wariant zostanie osiągnięty.

Ilość klientówWariant pesymistycznyWariant realnyWariant optymistyczny
1300 zł netto1000 zł netto3000 zł netto
3900 zł netto4500 zł netto9000 zł netto
123600 zł netto18 000 zł netto36 000 zł netto
Szacowane przychody z projektu w 2021 roku

4500 zł netto przychodu uważam za realny do osiągnięcia cel finansowy na 2021 rok. Pewnie w Twojej głownie teraz pojawiają się takie logiczne wnioski jak:

  1. Przecież ten projekt nawet nie zarobi na ZUS
  2. Strasznie mały przychód. Wychodzi miesięcznie 375 zł netto (przy realnej liczbie klientów i realnym wariancie przychodowym)
  3. Jaki jest sens tego projektu, skoro koszty znacząco przekroczą przychody

To jest mój projekt dodatkowy. Mógłbym bardzo szybko pozyskać klientów poprzez np: płatne reklamy Google ADS, ale byłoby to wbrew obranej przeze mnie strategii marketingowej. 90% działań marketingowych będzie widocznych w długiej perspektywie czasu, a jedynie 10% (i to przy niewielkim budżecie) przynosi efekty od razu.

Budżet na realizację strategii tego projektu w 2021 roku

Budżet projektu w 2021 roku

W Case Study: Pierwszy miesiąc pozycjonowania bloga pisałem jaki jest mój budżet na działania marketingowe w tym i 2021 roku. Na wszystkie działania marketingowe przeznaczę miesięcznie od 1000 zł netto do 3000 zł netto. Jest to bardzo skromny budżet biorąc pod uwagę konkurencję, ale nie działam pod presją czasu i mogę cierpliwie czekać na efekty.

Miesięcznie na ten projekt poświęcam ok. 20-25 godzin. Nie wliczam wartości mojego czasu do budżetu tego projektu. Lwią część tego czasu przeznaczam na tworzenie treści pod kątem SEO i czytelnika. Jest to bardzo czasochłonne, ale jednocześnie sprawia mi to dużą przyjemność.

Podsumowując: Na realizację strategii biznesowej i marketingowej, przeznaczę w 2021 roku od 12 000 zł netto do 36 000 zł netto i od 240 do 300 godzin. W realnym wariancie osiągnę przychód (nie mylić z dochodem) 4500 zł netto. Gdzie w tym wszystkim sens i logika?

Sens i logika czyli strategia marketingowa projektu

sens i logika projektu

Blog o marketingu jest projektem długoterminowym. Gdybym chciał, to mógłbym już w pierwszym miesiącu pozyskać tylu klientów co zakłada wariant optymistyczny w całym 2021 roku. Nie jest to jedyny sposób przez który pozyskuję klientów, a mam ograniczone moce przerobowe i trzeba mierzyć siły na zamiary.

Nigdy nie dążyłem do stworzenia korporacji marketingowej. Mniejsza ilość klientów, zamiast masówki. Kontrolowany i stabilny rozwój, zamiast drastycznego skoku klientów, i szukaniu "na już" pracowników żeby wykonać zobowiązania.

Gdyby blog był moim głównym lub jedynym źródłem utrzymania, to strategia biznesowa i marketingowa wyglądała zupełnie inaczej. Mogę sobie pozwolić na inwestowanie w ten projekt i oczekiwanie zwrotu z działań marketingowych w długiej perspektywie czasu.

Sens i logika projektu pojawi się dopiero w 2022 roku. Wtedy przychody wzrosną znacznie bardziej niż budżet inwestowany w marketing. Według bardzo delikatnych szacunków, przychody w 2022 roku tak powinny się prezentować:

Ilość klientówWariant pesymistycznyWariant realnyWariant optymistyczny
3610 800 zł netto36 000 zł netto36 000 zł netto
5015 000 zł netto75 000 zł netto125 000 zł netto
8024 000 zł netto120 000 zł netto240 000 zł netto
Szacowane przychody z projektu w 2022 roku

Minimalny budżet na działania marketingowe wzrośnie i będzie wynosił w 2022 roku już 2000 zł netto, a maksymalnie 2500 zł netto (od 24 000 do 30 000 zł netto rocznie). Dochód wyniesie w realnym wariancie 45 000 zł netto w 2022 roku (3750 zł netto msc.).

Porównując rok 2022 do 2021, przychody wzrosną o 1666% zakładając realny do osiągnięcia wariant. W kolejnych latach nie będzie to już tak spektakularnie wyglądało, ale zarówno przychody jak i dochody będą wzrastać.

Jak osiągnę ten cel biznesowy?

  • Regularne prowadzenie bloga - Pisanie treści jest czasochłonnym zajęciem, którego nie mogę zlecić. Każdy artykuł na blogu jest pisany przeze mnie. Inaczej nie osiągnę celu pobocznego, którym jest wizerunek specjalisty do spraw marketingu.
  • Pozycjonowanie - Ruch do strony będzie generowany głównie z organicznych wyników wyszukiwarki Google. Chcę być widoczny zarówno na frazy ogólne jak i konkretne lokalizacje, np: pozycjonowanie stron Warszawa
  • Marketing na Facebooku i Google Ads - Bardzo mała część budżetu zostanie przeznaczone na tę formę marketingu w 2021 i 2022 roku. Według założeń strategii, będzie to nie więcej niż 10% całorocznego budżetu.

Nie pokażę Ci dokładnie jak wygląda moja strategia biznesowa i marketingowa, bo takich informacji nie powinno się podawać publicznie. Te 4 działania marketingowe pozwolą mi osiągnąć główny cel biznesowy. Pozostaje krok po kroku, miesiąc po miesiącu, realizować zaplanowane działania i co kwartał analizować efektywność.

Jak wygląda Twój cel biznesowy i marketingowy w 2021 roku? Masz dokładnie stworzoną strategię działania? Uwzględniasz dokładnie cel czy w różnych wariantach?

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł
    Zasada podczepienia w budowaniu wizerunku marki

    Wielu przedsiębiorców swoje działania biznesowe i marketingowe opiera na działaniach konkurencji. W psychologii poznawczej określa się to jako zasada podczepienia. Jest to wygodne rozwiązanie, bo zamiast trudzić się nad stworzeniem totalnej innowacji, "pożyczamy" pomysł i go ewentualnie delikatnie modyfikujemy. Aktualny wygląd bloga Lembicz.pl jest właśnie takim Frankenstainem. Z ponad 10 stron internetowych posiadających ciekawe rozwiązania, […]

    Czytaj artykuł
    Budowanie marki osobistej krok po kroku

    Silna marka osobista to potężna broń. Dzięki niej łatwiej pozyskuje się klientów, prowadzi negocjacje czy można znaleźć lepszą pracę. Niestety budowa marki osobistej, nie jest prosta ani szybka. Pokażę Ci jak krok po kroku zbudować świadomą, silną markę osobistą. Marka osobista (personal branding) otwiera mnóstwo drzwi istotnych w biznesie. Dlatego tak wiele osób - w […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Fanpage na Facebooku - Jak go prowadzić prawidłowo?

    Osoby obserwujące Twój fanpage mają Cię głęboko w dupie? Wynika to z tego, że założyć fanpage jest piekielnie łatwo, ale już prawidłowo go prowadzić jest znacznie trudniej. Zresztą większość daje ciała już na samym początku, bo słucha się zaleceń Facebooka. Na wstępie od razu poinformuję, że nie świadczę usługi prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jeżeli więc […]

    Czytaj artykuł
    Dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron? Co to jest?

    Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób. Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik […]

    Czytaj artykuł
    Co robić gdy sprzedaż stoi w miejscu lub drastycznie spada?

    Uwielbiam tworzyć i rozwijać projekty biznesowe - zarówno dla siebie jak i innych. Ten moment gdy następuje przełamanie słabych wyników sprzedażowych, jest jak pocałunek utraconej miłości po dziesięcioleciach rozłąki. Wtedy zapominasz na chwilę o wszystkich nieprzespanych nocach, wątpliwościach, wyrzeczeniach czy psychicznym i fizycznym zmęczeniu. Doskonale pamiętam jak to jest gdy sprzedaż wynosi przerażające ZERO. Pierwsze […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377