Sprzedaż w oczekiwaniu na pełny lockdown - Co robić?

Coraz więcej osób zakażonych. Już nie chodzi o to "czy" będzie pełny lockdown, ale "kiedy" on nastąpi. Dla wielu firm oznacza to całkowity brak możliwości sprzedaży produktów czy usług. Co możesz zrobić w oczekiwaniu na pełen lockdown i gdy już nastąpi to jak przetrwać?

Fakt jest taki, że wiele firm nie przetrwa pełnego zamknięcia gospodarki. Już teraz spacerując po Tarchominie widzę mnóstwo karteczek na drzwiach lokali: "zamknięte", "na sprzedaż", "zamknięte do odwołania" itd. To bardzo smutne, bo niektórzy wrzucili w swoje firmy oszczędności całego życia.

Nie mamy wpływu na to kiedy nastąpi pełny lockdown (czy nastąpi to kwestia czasu, ale sytuacja jest nieprzewidywalna). Nie mamy też wpływu na ograniczenia jakie się w nim znajdą. To co możesz zrobić, to maksymalnie wykorzystać dostępne opcje sprzedaży lub przygotować się na dzień, w którym sytuacja wróci do normy.

Co oznacza pełny lockdown?

Lockdown to nic innego jak ograniczenie przemieszczania się ludzi w celu zredukowania rozprzestrzeniania się zagrożenia (w tym przypadku koronawirusa czyli COVID-19). Obecny lockdown nie jest jeszcze pełny, ale i tak mnóstwo branż ma ograniczone (restauracje mogą wydawać jedzenie tylko na wynos) lub wstrzymane funkcjonowanie (kina, sale weselne).

Pełny lockdown może oznaczać tylko jeszcze większe restrykcje, aby maksymalnie ograniczyć przemieszczanie się ludności. Nie jestem wróżbitą, ale można spodziewać się większych restrykcji niż miało to miejsce w marcu 2019 roku. Tutaj rząd podejmuje decyzję. Czy się nam to podoba, czy nie...Musimy się do tych zmian dostosować i próbować dalej funkcjonować na ile będzie to możliwe.

Może być tak, że pełny lockdown całkowicie uniemożliwi działanie Twojej firmy. Może być tak, że je mocno ograniczy. Nie ma to większego znaczenia, bo na to nie masz żadnego wpływu. To co możesz zrobić, to wykorzystać dostępne możliwości marketingowe, aby przetrwać ten czas i przygotować się na dzień, w którym sytuacja w Polsce powróci do normalności.

Narzekanie na sytuację nic Ci nie da, a na pewno nie poprawi Twojej sprzedaży. Jest jak jest i tyle. Dobrego przedsiębiorcę od złego wyróżnia to, że adaptuje się do sytuacji i maksymalnie wykorzystuje dostępne możliwości generowania sprzedaży.

To że jest ciężko każdy wie. Zamykają się firmy. Ludzie tracą pracę. Nie jest kolorowo, ale to właśnie takie sytuacje najlepiej testują przedsiębiorczość. Prowadzenie biznesu w czasach kiedy wszystko idzie "z górki" to żadne wyzwanie. Dopiero takie sytuacje sprawdzają czy prowadzenie firmy jest dla Ciebie, bo prędzej czy później pojawiłby się jakiś kryzys. Pewnie nie w tak globalnej skali i z taką mocą, ale nie da się przewidzieć przyszłości.

Co zrobić gdy lockdown ograniczy sprzedaż?

Zawsze Twoja branża mogła zostać całkowicie zamknięta, a tak masz zawsze możliwość zarabiania. Ciesz się, a nie narzekaj! Ograniczenie oznacza, że jednak coś zarobić możesz. Zawsze lepsza jest mała sprzedaż niż żadna. To co teraz możesz zrobić, to skoncentrować się na osiągnięciu jak najwyższej sprzedaży w oczekiwaniu na powrót do normalności.

Możliwości marketingu są ogromne, a to które najlepiej się sprawdzi zależy od Twojej branży, zasięgu działania i nałożonych ograniczeń przez lockdown. Masz bazę klientów? Skontaktuj się z nimi oferując zniżkę na usługi/produkty. Chcesz dotrzeć do nowych klientów? Fb, Instagram czy Google Ads to działania marketingowe działające od razu po utworzeniu kampanii.

Jeżeli wcześniej Twój biznes działał bez strony firmowej czy sklepu internetowego, to akurat na to działanie jest trochę za późno. Stworzenie strony www wymaga czasu, a jego w tym momencie nie ma. Nigdy nie wiadomo kiedy częściowy lockdown zamieni się w Twojej branży w pełny, więc na czasochłonne działania marketingowe nie masz teraz czasu.

Uważam, że strona internetowa to obecnie standard dla każdej branży. Nie ważne czy chodzi o usługi czy produkty. Strona internetowa musi być, a jeżeli do tej pory udało się bez niej obejść to jak wszystko wróci do normy, koniecznie nadrób ten błąd.

Pozycjonowanie też odpada, bo tutaj też na efekty trzeba poczekać. Z tradycyjnych form reklamy działających bardzo szybko po wdrożeniu, to sięgnąłbym po ulotki. Jest to dość tania forma marketingu tradycyjnego, a że większość osób siedzi w domu, to skuteczność może być duża.

Co zrobić gdy lockdown całkowicie wstrzyma Twój biznes?

Nic na to nie poradzisz. Można tylko mieć nadzieję jak najszybszego powrotu do normalności. Narzekanie na niesprawiedliwość losu nic tutaj nie da. Wykorzystaj ten czas do nadrobienia zaległości w swoim biznesie. Dzięki temu jak sytuacja się unormuje, będziesz mógł szybko wrócisz do wysokiego poziomu sprzedaży (lub sprzedawać jeszcze lepiej niż wcześniej).

To odpowiedni moment żeby zainwestować w stronę internetową (jeśli do tej pory jej nie było), pozycjonowanie czy - jeśli sytuacja finansowa jest zła i trzeba zacisnąć pasa - chociaż zacząć prowadzić bloga firmowego. O tym jak to ważne, pisałem w artykule Co buduje markę lepiej - blog osobisty czy firmowy.

Twój biznes nie może teraz działać, więc poświęć czas najlepiej jak to możliwe na przygotowanie go do powrotu do normalności. Gdy lockdown zostanie poluzowany, to masz szybko zacząć generować wysoką sprzedaż. To jest czas w którym możesz sięgnąć po działania marketingowe działające w długiej perspektywie czasu, ale pod warunkiem posiadania odpowiednio dużego zabezpieczenia finansowego.

Wszystko zależy od Twojej sytuacji finansowej. Logiczne, że nie zainwestujesz w marketing jeśli ma to oznaczać postawienie wszystkiego na jedną kartę. Nie wiadomo ile czasu potrwa lockdown, więc w pierwszej kolejności trzeba mieć odłożone pieniądze na kilka miesięcy funkcjonowania biznesu bez generowania jakiegokolwiek dochodu.

Nastały ciężkie czasy dla przedsiębiorców. Lockdown ma też dobre strony o czym pisałem w artykule Czy twój biznes przetrwa? O sprzedaży w czasach kryzysu choć jest to mało pocieszające. Życzę Ci, abyś przetrwał ten czas i jak najszybciej stanął na nogi. Szczerze to nie wyobrażam sobie, aby jeszcze za mojego życia pojawił się tak duży kryzys, niespowodowany błędami w zarządzaniu firmą. Przetrwaj to co teraz ma miejsce, a jest duża szansa na to że Ty i Twój biznes, będziecie niezniszczalni.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej
7 projektów biznesowych. Jeden człowiek. Czy to możliwe?
W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary...
Czytaj więcej
Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?
Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left