logo-lembicz

Sprzedaż w oczekiwaniu na pełny lockdown - Co robić?

9 listopada 2020

Coraz więcej osób zakażonych. Już nie chodzi o to "czy" będzie pełny lockdown, ale "kiedy" on nastąpi. Dla wielu firm oznacza to całkowity brak możliwości sprzedaży produktów czy usług. Co możesz zrobić w oczekiwaniu na pełen lockdown i gdy już nastąpi to jak przetrwać?

Fakt jest taki, że wiele firm nie przetrwa pełnego zamknięcia gospodarki. Już teraz spacerując po Tarchominie widzę mnóstwo karteczek na drzwiach lokali: "zamknięte", "na sprzedaż", "zamknięte do odwołania" itd. To bardzo smutne, bo niektórzy wrzucili w swoje firmy oszczędności całego życia.

Nie mamy wpływu na to kiedy nastąpi pełny lockdown (czy nastąpi to kwestia czasu, ale sytuacja jest nieprzewidywalna). Nie mamy też wpływu na ograniczenia jakie się w nim znajdą. To co możesz zrobić, to maksymalnie wykorzystać dostępne opcje sprzedaży lub przygotować się na dzień, w którym sytuacja wróci do normy.

Co oznacza pełny lockdown?

Lockdown to nic innego jak ograniczenie przemieszczania się ludzi w celu zredukowania rozprzestrzeniania się zagrożenia (w tym przypadku koronawirusa czyli COVID-19). Obecny lockdown nie jest jeszcze pełny, ale i tak mnóstwo branż ma ograniczone (restauracje mogą wydawać jedzenie tylko na wynos) lub wstrzymane funkcjonowanie (kina, sale weselne).

Pełny lockdown może oznaczać tylko jeszcze większe restrykcje, aby maksymalnie ograniczyć przemieszczanie się ludności. Nie jestem wróżbitą, ale można spodziewać się większych restrykcji niż miało to miejsce w marcu 2019 roku. Tutaj rząd podejmuje decyzję. Czy się nam to podoba, czy nie...Musimy się do tych zmian dostosować i próbować dalej funkcjonować na ile będzie to możliwe.

Może być tak, że pełny lockdown całkowicie uniemożliwi działanie Twojej firmy. Może być tak, że je mocno ograniczy. Nie ma to większego znaczenia, bo na to nie masz żadnego wpływu. To co możesz zrobić, to wykorzystać dostępne możliwości marketingowe, aby przetrwać ten czas i przygotować się na dzień, w którym sytuacja w Polsce powróci do normalności.

Narzekanie na sytuację nic Ci nie da, a na pewno nie poprawi Twojej sprzedaży. Jest jak jest i tyle. Dobrego przedsiębiorcę od złego wyróżnia to, że adaptuje się do sytuacji i maksymalnie wykorzystuje dostępne możliwości generowania sprzedaży.

To że jest ciężko każdy wie. Zamykają się firmy. Ludzie tracą pracę. Nie jest kolorowo, ale to właśnie takie sytuacje najlepiej testują przedsiębiorczość. Prowadzenie biznesu w czasach kiedy wszystko idzie "z górki" to żadne wyzwanie. Dopiero takie sytuacje sprawdzają czy prowadzenie firmy jest dla Ciebie, bo prędzej czy później pojawiłby się jakiś kryzys. Pewnie nie w tak globalnej skali i z taką mocą, ale nie da się przewidzieć przyszłości.

Co zrobić gdy lockdown ograniczy sprzedaż?

Zawsze Twoja branża mogła zostać całkowicie zamknięta, a tak masz zawsze możliwość zarabiania. Ciesz się, a nie narzekaj! Ograniczenie oznacza, że jednak coś zarobić możesz. Zawsze lepsza jest mała sprzedaż niż żadna. To co teraz możesz zrobić, to skoncentrować się na osiągnięciu jak najwyższej sprzedaży w oczekiwaniu na powrót do normalności.

Możliwości marketingu są ogromne, a to które najlepiej się sprawdzi zależy od Twojej branży, zasięgu działania i nałożonych ograniczeń przez lockdown. Masz bazę klientów? Skontaktuj się z nimi oferując zniżkę na usługi/produkty. Chcesz dotrzeć do nowych klientów? Fb, Instagram czy Google Ads to działania marketingowe działające od razu po utworzeniu kampanii.

Jeżeli wcześniej Twój biznes działał bez strony firmowej czy sklepu internetowego, to akurat na to działanie jest trochę za późno. Stworzenie strony www wymaga czasu, a jego w tym momencie nie ma. Nigdy nie wiadomo kiedy częściowy lockdown zamieni się w Twojej branży w pełny, więc na czasochłonne działania marketingowe nie masz teraz czasu.

Uważam, że strona internetowa to obecnie standard dla każdej branży. Nie ważne czy chodzi o usługi czy produkty. Strona internetowa musi być, a jeżeli do tej pory udało się bez niej obejść to jak wszystko wróci do normy, koniecznie nadrób ten błąd.

Pozycjonowanie też odpada, bo tutaj też na efekty trzeba poczekać. Z tradycyjnych form reklamy działających bardzo szybko po wdrożeniu, to sięgnąłbym po ulotki. Jest to dość tania forma marketingu tradycyjnego, a że większość osób siedzi w domu, to skuteczność może być duża.

Co zrobić gdy lockdown całkowicie wstrzyma Twój biznes?

Nic na to nie poradzisz. Można tylko mieć nadzieję jak najszybszego powrotu do normalności. Narzekanie na niesprawiedliwość losu nic tutaj nie da. Wykorzystaj ten czas do nadrobienia zaległości w swoim biznesie. Dzięki temu jak sytuacja się unormuje, będziesz mógł szybko wrócisz do wysokiego poziomu sprzedaży (lub sprzedawać jeszcze lepiej niż wcześniej).

To odpowiedni moment żeby zainwestować w stronę internetową (jeśli do tej pory jej nie było), pozycjonowanie czy - jeśli sytuacja finansowa jest zła i trzeba zacisnąć pasa - chociaż zacząć prowadzić bloga firmowego. O tym jak to ważne, pisałem w artykule Co buduje markę lepiej - blog osobisty czy firmowy.

Twój biznes nie może teraz działać, więc poświęć czas najlepiej jak to możliwe na przygotowanie go do powrotu do normalności. Gdy lockdown zostanie poluzowany, to masz szybko zacząć generować wysoką sprzedaż. To jest czas w którym możesz sięgnąć po działania marketingowe działające w długiej perspektywie czasu, ale pod warunkiem posiadania odpowiednio dużego zabezpieczenia finansowego.

Wszystko zależy od Twojej sytuacji finansowej. Logiczne, że nie zainwestujesz w marketing jeśli ma to oznaczać postawienie wszystkiego na jedną kartę. Nie wiadomo ile czasu potrwa lockdown, więc w pierwszej kolejności trzeba mieć odłożone pieniądze na kilka miesięcy funkcjonowania biznesu bez generowania jakiegokolwiek dochodu.

Nastały ciężkie czasy dla przedsiębiorców. Lockdown ma też dobre strony o czym pisałem w artykule Czy twój biznes przetrwa? O sprzedaży w czasach kryzysu choć jest to mało pocieszające. Życzę Ci, abyś przetrwał ten czas i jak najszybciej stanął na nogi. Szczerze to nie wyobrażam sobie, aby jeszcze za mojego życia pojawił się tak duży kryzys, niespowodowany błędami w zarządzaniu firmą. Przetrwaj to co teraz ma miejsce, a jest duża szansa na to że Ty i Twój biznes, będziecie niezniszczalni.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Lejek sprzedażowy - Twoja dokładna ścieżka sprzedaży

    Każda firma prędzej czy później zaczyna tworzyć - często nie zdając sobie z tego sprawy - lejki sprzedażowe. To ścieżka którą musi klient przebyć od pierwszego kontaktu z marką do finalnej sprzedaży. Lejek sprzedażowy może być bardziej lub mniej rozbudowany, ale oczekiwany efekt jest zawsze ten sam. Zwiększenie ilości sprzedaży produktu lub usługi. Przejdziemy krok […]

    Czytaj artykuł
    Skuteczna reklama produktu w 3 krokach

    Masz genialny produkt, ale nie potrafisz go sprzedać? Jak większość przedsiębiorców zaczynasz zmniejszać cenę, a i tak nie ma chętnych? Z zazdrością patrzysz na konkurencję, która oferuje ten sam lub podobny produkt znacznie drożej i ma wysoką sprzedaż? Powoli dociera do Ciebie, że bez skutecznej reklamy sprzedaż nie ruszy z miejsca. Tylko jak taka reklama […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377