logo-lembicz

Sprzedaż w oczekiwaniu na pełny lockdown - Co robić?

Coraz więcej osób zakażonych. Już nie chodzi o to "czy" będzie pełny lockdown, ale "kiedy" on nastąpi. Dla wielu firm oznacza to całkowity brak możliwości sprzedaży produktów czy usług. Co możesz zrobić w oczekiwaniu na pełen lockdown i gdy już nastąpi to jak przetrwać?

Fakt jest taki, że wiele firm nie przetrwa pełnego zamknięcia gospodarki. Już teraz spacerując po Tarchominie widzę mnóstwo karteczek na drzwiach lokali: "zamknięte", "na sprzedaż", "zamknięte do odwołania" itd. To bardzo smutne, bo niektórzy wrzucili w swoje firmy oszczędności całego życia.

Nie mamy wpływu na to kiedy nastąpi pełny lockdown (czy nastąpi to kwestia czasu, ale sytuacja jest nieprzewidywalna). Nie mamy też wpływu na ograniczenia jakie się w nim znajdą. To co możesz zrobić, to maksymalnie wykorzystać dostępne opcje sprzedaży lub przygotować się na dzień, w którym sytuacja wróci do normy.

Co oznacza pełny lockdown?

Lockdown to nic innego jak ograniczenie przemieszczania się ludzi w celu zredukowania rozprzestrzeniania się zagrożenia (w tym przypadku koronawirusa czyli COVID-19). Obecny lockdown nie jest jeszcze pełny, ale i tak mnóstwo branż ma ograniczone (restauracje mogą wydawać jedzenie tylko na wynos) lub wstrzymane funkcjonowanie (kina, sale weselne).

Pełny lockdown może oznaczać tylko jeszcze większe restrykcje, aby maksymalnie ograniczyć przemieszczanie się ludności. Nie jestem wróżbitą, ale można spodziewać się większych restrykcji niż miało to miejsce w marcu 2019 roku. Tutaj rząd podejmuje decyzję. Czy się nam to podoba, czy nie...Musimy się do tych zmian dostosować i próbować dalej funkcjonować na ile będzie to możliwe.

Może być tak, że pełny lockdown całkowicie uniemożliwi działanie Twojej firmy. Może być tak, że je mocno ograniczy. Nie ma to większego znaczenia, bo na to nie masz żadnego wpływu. To co możesz zrobić, to wykorzystać dostępne możliwości marketingowe, aby przetrwać ten czas i przygotować się na dzień, w którym sytuacja w Polsce powróci do normalności.

Narzekanie na sytuację nic Ci nie da, a na pewno nie poprawi Twojej sprzedaży. Jest jak jest i tyle. Dobrego przedsiębiorcę od złego wyróżnia to, że adaptuje się do sytuacji i maksymalnie wykorzystuje dostępne możliwości generowania sprzedaży.

To że jest ciężko każdy wie. Zamykają się firmy. Ludzie tracą pracę. Nie jest kolorowo, ale to właśnie takie sytuacje najlepiej testują przedsiębiorczość. Prowadzenie biznesu w czasach kiedy wszystko idzie "z górki" to żadne wyzwanie. Dopiero takie sytuacje sprawdzają czy prowadzenie firmy jest dla Ciebie, bo prędzej czy później pojawiłby się jakiś kryzys. Pewnie nie w tak globalnej skali i z taką mocą, ale nie da się przewidzieć przyszłości.

Co zrobić gdy lockdown ograniczy sprzedaż?

Zawsze Twoja branża mogła zostać całkowicie zamknięta, a tak masz zawsze możliwość zarabiania. Ciesz się, a nie narzekaj! Ograniczenie oznacza, że jednak coś zarobić możesz. Zawsze lepsza jest mała sprzedaż niż żadna. To co teraz możesz zrobić, to skoncentrować się na osiągnięciu jak najwyższej sprzedaży w oczekiwaniu na powrót do normalności.

Możliwości marketingu są ogromne, a to które najlepiej się sprawdzi zależy od Twojej branży, zasięgu działania i nałożonych ograniczeń przez lockdown. Masz bazę klientów? Skontaktuj się z nimi oferując zniżkę na usługi/produkty. Chcesz dotrzeć do nowych klientów? Fb, Instagram czy Google Ads to działania marketingowe działające od razu po utworzeniu kampanii.

Jeżeli wcześniej Twój biznes działał bez strony firmowej czy sklepu internetowego, to akurat na to działanie jest trochę za późno. Stworzenie strony www wymaga czasu, a jego w tym momencie nie ma. Nigdy nie wiadomo kiedy częściowy lockdown zamieni się w Twojej branży w pełny, więc na czasochłonne działania marketingowe nie masz teraz czasu.

Uważam, że strona internetowa to obecnie standard dla każdej branży. Nie ważne czy chodzi o usługi czy produkty. Strona internetowa musi być, a jeżeli do tej pory udało się bez niej obejść to jak wszystko wróci do normy, koniecznie nadrób ten błąd.

Pozycjonowanie też odpada, bo tutaj też na efekty trzeba poczekać. Z tradycyjnych form reklamy działających bardzo szybko po wdrożeniu, to sięgnąłbym po ulotki. Jest to dość tania forma marketingu tradycyjnego, a że większość osób siedzi w domu, to skuteczność może być duża.

Co zrobić gdy lockdown całkowicie wstrzyma Twój biznes?

Nic na to nie poradzisz. Można tylko mieć nadzieję jak najszybszego powrotu do normalności. Narzekanie na niesprawiedliwość losu nic tutaj nie da. Wykorzystaj ten czas do nadrobienia zaległości w swoim biznesie. Dzięki temu jak sytuacja się unormuje, będziesz mógł szybko wrócisz do wysokiego poziomu sprzedaży (lub sprzedawać jeszcze lepiej niż wcześniej).

To odpowiedni moment żeby zainwestować w stronę internetową (jeśli do tej pory jej nie było), pozycjonowanie czy - jeśli sytuacja finansowa jest zła i trzeba zacisnąć pasa - chociaż zacząć prowadzić bloga firmowego. O tym jak to ważne, pisałem w artykule Co buduje markę lepiej - blog osobisty czy firmowy.

Twój biznes nie może teraz działać, więc poświęć czas najlepiej jak to możliwe na przygotowanie go do powrotu do normalności. Gdy lockdown zostanie poluzowany, to masz szybko zacząć generować wysoką sprzedaż. To jest czas w którym możesz sięgnąć po działania marketingowe działające w długiej perspektywie czasu, ale pod warunkiem posiadania odpowiednio dużego zabezpieczenia finansowego.

Wszystko zależy od Twojej sytuacji finansowej. Logiczne, że nie zainwestujesz w marketing jeśli ma to oznaczać postawienie wszystkiego na jedną kartę. Nie wiadomo ile czasu potrwa lockdown, więc w pierwszej kolejności trzeba mieć odłożone pieniądze na kilka miesięcy funkcjonowania biznesu bez generowania jakiegokolwiek dochodu.

Nastały ciężkie czasy dla przedsiębiorców. Lockdown ma też dobre strony o czym pisałem w artykule Czy twój biznes przetrwa? O sprzedaży w czasach kryzysu choć jest to mało pocieszające. Życzę Ci, abyś przetrwał ten czas i jak najszybciej stanął na nogi. Szczerze to nie wyobrażam sobie, aby jeszcze za mojego życia pojawił się tak duży kryzys, niespowodowany błędami w zarządzaniu firmą. Przetrwaj to co teraz ma miejsce, a jest duża szansa na to że Ty i Twój biznes, będziecie niezniszczalni.

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    7 projektów biznesowych. Jeden człowiek. Czy to możliwe?

    W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary rąk? Przecież to niemożliwe do ogarnięcia przez jednego człowieka. Póki firma (projekt biznesowy) się nie rozkręci, to większość przedsiębiorców jest takim ”człowiekiem-ośmiornicą”. W pojedynkę ogarnia […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł
    Strategia zerowej ceny - Jak mądrze ją stosować?

    Przeglądając Facebooka czy wyniki wyszukiwarki Google, można odnieść wrażenie, że trzeba być idiotą żeby płacić za cokolwiek! Strona internetowa? Za darmo! Audyt SEO? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Nic tylko brać i cieszyć się, że wszyscy mają takie dobre serca 😉 . Moim zdaniem w biznesie nie ma nic naprawdę za darmo. Usługa lub produkt […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    10 sposobów na rozbujanie sprzedaży poprzez FB

    Facebook świetnie się nadaje do budowania wizerunku marki i rozkręcania sprzedaży swoich usług lub produktów. Jak prowadzić profil firmy na Facebooku, żeby rozbujać sprzedaż do samego nieba? Oto lista 10 sposobów, które pomogą Ci rozbujać sprzedaż na Facebooku. Nim do tego przejdziemy, to zajebiście ważna informacja na wstępie: FACEBOOK NIE POWINIEN BYĆ PODSTAWOWYM NARZĘDZIEM BUDOWANIA […]

    Czytaj artykuł
    Linkowanie wewnętrzne - mini case study

    Poprawnie wdrażane linkowanie wewnętrzne jest niezwykle istotnym elementem pod kątem SEO. W tym mini case study, pokażę Ci jakiego kopa daje takie linkowanie wewnętrzne 🙂 . To będzie mini case study i wdrożenie tego “bajeru”nie zajęło mi dwie minuty (zacząłem o 15:05 i o 15:07 było już ogarnięte). Co takiego zrobiłem? Dodałem po prostu link […]

    Czytaj artykuł
    Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?

    Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone