logo-lembicz

Skuteczna reklama produktu w 3 krokach

18 maja 2021

Masz genialny produkt, ale nie potrafisz go sprzedać? Jak większość przedsiębiorców zaczynasz zmniejszać cenę, a i tak nie ma chętnych? Z zazdrością patrzysz na konkurencję, która oferuje ten sam lub podobny produkt znacznie drożej i ma wysoką sprzedaż? Powoli dociera do Ciebie, że bez skutecznej reklamy sprzedaż nie ruszy z miejsca. Tylko jak taka reklama powinna wyglądać?

Taki problem ma mnóstwo firm, restauracji, sklepów stacjonarnych czy sklepów internetowych. Jest produkt. Totalnie brak chętnych osób do zakupu. Wtedy z pomocą przychodzi reklama. Nie bez powodu mówi się, że skuteczna reklama jest dźwignią handlu, bo potrafi zwiększyć wyniki sprzedaży.

Czy każdy produkt potrzebuje reklamy?

Tak. Gdyby było inaczej, to tak duże i rozpoznawane marki jak Coca Cola, Apple, Samsung, Mercedes, CD Projekt czy Tesla nie inwestowałyby ogromnych pieniędzy w reklamę swoich produktów. Z pewnością znasz którąś z tych marek i wiesz jakie oferują produkty prawda? I bez reklam generowaliby sprzedaż, ale inwestują w reklamę bo wiedzą, że marketing jest potrzebny.

Jest wiele sposobów na darmową reklamę produktu. Nie musisz od razu sięgać po płatne rozwiązania czy inwestować duże kwoty w marketing. W artykule reklama firmy - 11 sposobów na reklamę swojego biznesu znajdziesz darmowe i płatne sposoby reklamy firmy.

Sam produkt (choćby nie wiadomo jaki był genialny i jak rozpoznawalna była Twoja marka) to niestety za mało. Wiele wspaniałych produktów trafiło na śmietnik, bo nie generowało sprzedaży. Tak samo mnóstwo produktów niczym się nie wyróżniających trafia do setek tysięcy jak nie milionów osób. Produkt potrzebuje reklamy, bo dzięki niej lepiej się sprzedaje, a tak wygląda proces tworzenia reklamy produktu w trzech krokach.

Krok 1 - Dla kogo jest Twój produkt?

grupa docelowa

Nie istnieje produkt na tyle uniwersalny, że będzie idealny dla wszystkich. Musisz wiedzieć kim jest Twoja grupa docelowa. To odbiorcy którzy najszybciej podejmą decyzję o kupnie tego produktu, bo będzie spełniał ich oczekiwania. Osoby najbardziej zainteresowane kupnem Twojego produktu, będą jednocześnie zwracać mniejszą uwagę na jego cenę.

Przykład pierwszy: Codziennie piję kawę w ulubionej filiżance z napisem "Z SIERŚCIĄ SMAKUJE lepiej" którą zamówiła mi narzeczona w nadzwyczajnie.pl . Jeśli zbiję filiżankę (mam do tego predyspozycje) to kupię właśnie u nich taką samą, bo mają wysoką jakość produktów.

Przykład drugi: Kupiłem książkę Odczaruj marketing internetowy przez reklamę na Facebooku. Nie znałem autora, ale tekst reklamowy był na tyle dobrze skonstruowany, że szybko zakupiłem ten produkt i nawet napisałem o tym recenzję w artykule Recenzja książki Odczaruj marketing internetowy.

Przykład trzeci: Kupiłem telewizor znacznie droższy niż chciałem, a do tego jeszcze nagłośnienie pod telewizor którego nie planowałem. Sprzedawca genialnie określił co jest dla mnie ważne w produkcie i sprawił, że cena przestała być tak istotna. Do tej pory jestem zadowolony z zakupu i chętnie kupiłbym od tego sprzedawcy coś jeszcze.

Takich przykładów mógłbym podawać dziesiątki i z pewnością - jak dokonasz analizy swoich zakupów - też zobaczysz, że na produkt który był lepiej dostosowany do Twoich oczekiwań, cena przestała mieć tak istotne znaczenie. Określenie osób najbardziej zainteresowanych zakupem Twojego produktu (czyli określenie grupy docelowej) to podstawa.

Krok 2 - Dlaczego Twój produkt jest SUPER?

dlaczego Twój produkt jest super?

Co wyróżnia Twój produkt na tle podobnych - lub nawet tych samych - produktów? Jeżeli to samo można kupić gdzie indziej po niższej cenie, to jak chcesz przekonać klienta do zakupu właśnie u Ciebie? Pokaż, że Twój produkt jest SUPER właśnie dla tej konkretnej grupy osób. Wtedy reklama przyniesie największy zwrot z inwestycji.

Jak przekonasz setki czy tysiące osób do tego, że Twój produkt jest super i warty swojej ceny? Standardowymi, powszechnie stosowanymi tekstami czy słowami typu "wysoka jakość wykonania", "starannie dobrane elementy" itd. ? Jeśli tak, to reklama będzie taka sama jak u innych i skończy się równie słabymi lub zerowymi efektami sprzedaży.

Jeśli produkt swoim wyglądem nie mówi wprost o wysokiej jakości, unikalności czy starannie dobranych elementach, to tym bardziej nie zrobią tego słowa. Istnieje wiele sposobów na pokazanie tych standardowych wartości w oryginalny i trafiający do grupy docelowej sposób.

Przykład pierwszy: Nie znam się na whisky, ale kupuję po kilkaset złotych limitowane edycje marki The Taste Of Whiskey. Dlaczego? Bo zawsze dostaję butelkę ze swoim numerem i wiem, że nikt inny już takiego numeru mieć nie będzie. SUPER!

Przykład drugi: Korzystam z płatnego programu do analizy słów kluczowych Senuto, bo znacząco ułatwia mi pracę. To samo mógłbym robić bez pomocy programu, ale dzięki niemu oszczędzam mnóstwo czasu i robię to dokładniej. SUPER!

Przykład trzeci: Żwirek dla kotów zamawiam przez Allegro z dwóch powodów. Jest znacznie taniej i mam bardzo blisko domu paczkomat (wiem, że kurierzy mnie nienawidzą bo żwirek waży 20kg). Oszczędzam czas i pieniądze. SUPER!

Sprawienie, że reklama produktu będzie wywoływała efekt WOW u konkretnej grupy odbiorców to moja praca. Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby własnymi siłami popróbować różnych rozwiązań marketingowych. Ja i moi klienci nie narzekamy na sprzedaż, więc do niczego nie zamierzam Cię namawiać czy przekonywać. Zresztą jeszcze krok trzeci przed Tobą 🙂

Krok trzeci - Którą formę reklamy i źródło przekazu wybrać?

znak zapytania

Masz określoną grupę docelową klientów. Wiesz już dlaczego Twój produkt właśnie dla tych osób będzie SUPER. No to nadeszła pora na wybór formy i źródła przekazu reklamy. Dla jednych produktów świetnie sprawdzi się Facebook. Dla innych produktów wystarczy Instagram. Dla kolejnych płatna reklama w Google Ads, itd.

Fundamentem działań marketingowych tego bloga jest content marketing i pozycjonowanie. Zobacz case study 6 miesięcy pozycjonowania bloga. Korzystam bardzo delikatnie z Facebook Ads i Google Ads w ramach krótkich akcji reklamowych mających określony cel biznesowy i reklamowy.

Nie jestem w stanie z góry określić, w jaki sposób powinna wyglądać reklama produktu X i z jakich źródeł korzystać, aby inwestycja w reklamę przyniosła dużą stopę zwrotu. Mogę w skrócie pokazać Ci jak u mnie wygląda proces wyboru formy reklamy produktów i źródeł przekazu:

  1. Określenie grupy klientów najbardziej zainteresowanych kupnem produktu.
  2. Szczegółowa analiza produktu pod kątem istotnych wartości dla grupy docelowej + dlaczego ten produkt jest lepszy niż u konkurencji (jeśli nie jest lepszy to stosowanie różnych zabiegów marketingowych, dzięki którym lepszym się stanie)
  3. Analiza metod marketingowych bezpośredniej i pośredniej konkurencji + na podstawie doświadczenia stwierdzam, które formy reklamy nie są stosowane u konkurencji i czy ich wprowadzenie mogłoby poprawić sprzedaż
  4. Wyciągnięcie wniosków z analizy (czyli wybór formy i źródła przekazu reklamy produktu/produktów)
  5. Oszacowanie czasu i budżetu który należy przeznaczyć na skuteczną kampanię reklamową
  6. Określenie celów kampanii reklamowej, aby monitorować jej poziom skuteczności
  7. Regularna analiza kampanii reklamowej i jej doskonalenie

Tak to wygląda w bardzo dużym skrócie. Wbrew pozorom nie jest to nic skomplikowanego czy pochłaniającego ogromną ilość czasu, ale zajmuję się marketingiem od 2011 roku, więc doświadczenie i odpowiednie narzędzia do pracy, znacznie ułatwiają mi pracę. Bez tego może się zejść sporo czasu, ale jest to konieczne jeśli chcesz własnymi siłami stworzyć skuteczną reklamę.

Życzę powodzenia w reklamie produktów. Jeżeli jednak wolisz powierzyć to działanie specjaliście do spraw marketingu i sprzedaży, to w prawym rogu masz ikonkę z telefonem. Zadzwoń do mnie lub umów się na niezobowiązującą do niczego luźną rozmowę. Gwarantuję Ci, że do niczego nie zamierzam Cię namawiać czy przekonywać. To Twój biznes. Twój produkt. Twoja decyzja.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Lejek sprzedażowy - Twoja dokładna ścieżka sprzedaży

    Każda firma prędzej czy później zaczyna tworzyć - często nie zdając sobie z tego sprawy - lejki sprzedażowe. To ścieżka którą musi klient przebyć od pierwszego kontaktu z marką do finalnej sprzedaży. Lejek sprzedażowy może być bardziej lub mniej rozbudowany, ale oczekiwany efekt jest zawsze ten sam. Zwiększenie ilości sprzedaży produktu lub usługi. Przejdziemy krok […]

    Czytaj artykuł
    Cele marketingowe - Dlaczego trzeba znać cel marketingowy?

    Każde działanie marketingowe ma ostatecznie jeden cel. Bezpośrednie lub pośrednie zwiększenie sprzedaży. Zawsze powinno się dokładnie określić cel marketingowy. Bez tego nie wiadomo, czy marketing przynosi dobre rezultaty. Pokażę Ci, w jaki sposób ja określam cel marketingowy i podejmuję działania, w zależności od otrzymanych wyników. Zawsze określam w strategii marketingowej realne do osiągnięcia cele. Dobrze […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377