Skuteczna reklama produktu w 3 krokach

Masz genialny produkt, ale nie potrafisz go sprzedać? Jak większość przedsiębiorców zaczynasz zmniejszać cenę, a i tak nie ma chętnych? Z zazdrością patrzysz na konkurencję, która oferuje ten sam lub podobny produkt znacznie drożej i ma wysoką sprzedaż? Powoli dociera do Ciebie, że bez skutecznej reklamy sprzedaż nie ruszy z miejsca. Tylko jak taka reklama powinna wyglądać?

Taki problem ma mnóstwo firm, restauracji, sklepów stacjonarnych czy sklepów internetowych. Jest produkt. Totalnie brak chętnych osób do zakupu. Wtedy z pomocą przychodzi reklama. Nie bez powodu mówi się, że skuteczna reklama jest dźwignią handlu, bo potrafi zwiększyć wyniki sprzedaży.

Czy każdy produkt potrzebuje reklamy?

Tak. Gdyby było inaczej, to tak duże i rozpoznawane marki jak Coca Cola, Apple, Samsung, Mercedes, CD Projekt czy Tesla nie inwestowałyby ogromnych pieniędzy w reklamę swoich produktów. Z pewnością znasz którąś z tych marek i wiesz jakie oferują produkty prawda? I bez reklam generowaliby sprzedaż, ale inwestują w reklamę bo wiedzą, że marketing jest potrzebny.

Jest wiele sposobów na darmową reklamę produktu. Nie musisz od razu sięgać po płatne rozwiązania czy inwestować duże kwoty w marketing. W artykule reklama firmy - 11 sposobów na reklamę swojego biznesu znajdziesz darmowe i płatne sposoby reklamy firmy.

Sam produkt (choćby nie wiadomo jaki był genialny i jak rozpoznawalna była Twoja marka) to niestety za mało. Wiele wspaniałych produktów trafiło na śmietnik, bo nie generowało sprzedaży. Tak samo mnóstwo produktów niczym się nie wyróżniających trafia do setek tysięcy jak nie milionów osób. Produkt potrzebuje reklamy, bo dzięki niej lepiej się sprzedaje, a tak wygląda proces tworzenia reklamy produktu w trzech krokach.

Krok 1 - Dla kogo jest Twój produkt?

grupa docelowa

Nie istnieje produkt na tyle uniwersalny, że będzie idealny dla wszystkich. Musisz wiedzieć kim jest Twoja grupa docelowa. To odbiorcy którzy najszybciej podejmą decyzję o kupnie tego produktu, bo będzie spełniał ich oczekiwania. Osoby najbardziej zainteresowane kupnem Twojego produktu, będą jednocześnie zwracać mniejszą uwagę na jego cenę.

Przykład pierwszy: Codziennie piję kawę w ulubionej filiżance z napisem "Z SIERŚCIĄ SMAKUJE lepiej" którą zamówiła mi narzeczona w nadzwyczajnie.pl . Jeśli zbiję filiżankę (mam do tego predyspozycje) to kupię właśnie u nich taką samą, bo mają wysoką jakość produktów.

Przykład drugi: Kupiłem książkę Odczaruj marketing internetowy przez reklamę na Facebooku. Nie znałem autora, ale tekst reklamowy był na tyle dobrze skonstruowany, że szybko zakupiłem ten produkt i nawet napisałem o tym recenzję w artykule Recenzja książki Odczaruj marketing internetowy.

Przykład trzeci: Kupiłem telewizor znacznie droższy niż chciałem, a do tego jeszcze nagłośnienie pod telewizor którego nie planowałem. Sprzedawca genialnie określił co jest dla mnie ważne w produkcie i sprawił, że cena przestała być tak istotna. Do tej pory jestem zadowolony z zakupu i chętnie kupiłbym od tego sprzedawcy coś jeszcze.

Takich przykładów mógłbym podawać dziesiątki i z pewnością - jak dokonasz analizy swoich zakupów - też zobaczysz, że na produkt który był lepiej dostosowany do Twoich oczekiwań, cena przestała mieć tak istotne znaczenie. Określenie osób najbardziej zainteresowanych zakupem Twojego produktu (czyli określenie grupy docelowej) to podstawa.

Krok 2 - Dlaczego Twój produkt jest SUPER?

dlaczego Twój produkt jest super?

Co wyróżnia Twój produkt na tle podobnych - lub nawet tych samych - produktów? Jeżeli to samo można kupić gdzie indziej po niższej cenie, to jak chcesz przekonać klienta do zakupu właśnie u Ciebie? Pokaż, że Twój produkt jest SUPER właśnie dla tej konkretnej grupy osób. Wtedy reklama przyniesie największy zwrot z inwestycji.

Jak przekonasz setki czy tysiące osób do tego, że Twój produkt jest super i warty swojej ceny? Standardowymi, powszechnie stosowanymi tekstami czy słowami typu "wysoka jakość wykonania", "starannie dobrane elementy" itd. ? Jeśli tak, to reklama będzie taka sama jak u innych i skończy się równie słabymi lub zerowymi efektami sprzedaży.

Jeśli produkt swoim wyglądem nie mówi wprost o wysokiej jakości, unikalności czy starannie dobranych elementach, to tym bardziej nie zrobią tego słowa. Istnieje wiele sposobów na pokazanie tych standardowych wartości w oryginalny i trafiający do grupy docelowej sposób.

Przykład pierwszy: Nie znam się na whisky, ale kupuję po kilkaset złotych limitowane edycje marki The Taste Of Whiskey. Dlaczego? Bo zawsze dostaję butelkę ze swoim numerem i wiem, że nikt inny już takiego numeru mieć nie będzie. SUPER!

Przykład drugi: Korzystam z płatnego programu do analizy słów kluczowych Senuto, bo znacząco ułatwia mi pracę. To samo mógłbym robić bez pomocy programu, ale dzięki niemu oszczędzam mnóstwo czasu i robię to dokładniej. SUPER!

Przykład trzeci: Żwirek dla kotów zamawiam przez Allegro z dwóch powodów. Jest znacznie taniej i mam bardzo blisko domu paczkomat (wiem, że kurierzy mnie nienawidzą bo żwirek waży 20kg). Oszczędzam czas i pieniądze. SUPER!

Sprawienie, że reklama produktu będzie wywoływała efekt WOW u konkretnej grupy odbiorców to moja praca. Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby własnymi siłami popróbować różnych rozwiązań marketingowych. Ja i moi klienci nie narzekamy na sprzedaż, więc do niczego nie zamierzam Cię namawiać czy przekonywać. Zresztą jeszcze krok trzeci przed Tobą 🙂

Krok trzeci - Którą formę reklamy i źródło przekazu wybrać?

znak zapytania

Masz określoną grupę docelową klientów. Wiesz już dlaczego Twój produkt właśnie dla tych osób będzie SUPER. No to nadeszła pora na wybór formy i źródła przekazu reklamy. Dla jednych produktów świetnie sprawdzi się Facebook. Dla innych produktów wystarczy Instagram. Dla kolejnych płatna reklama w Google Ads, itd.

Fundamentem działań marketingowych tego bloga jest content marketing i pozycjonowanie. Zobacz case study live: pozycjonowanie bloga. Korzystam bardzo delikatnie z Facebook Ads i Google Ads w ramach krótkich akcji reklamowych, mających określony cel biznesowy i reklamowy.

Nie jestem w stanie z góry określić, w jaki sposób powinna wyglądać reklama produktu X i z jakich źródeł korzystać, aby inwestycja w reklamę przyniosła dużą stopę zwrotu. Mogę w skrócie pokazać Ci, jak u mnie wygląda proces wyboru formy reklamy produktów i źródeł przekazu:

  1. Określenie grupy klientów najbardziej zainteresowanych kupnem produktu.
  2. Szczegółowa analiza produktu pod kątem istotnych wartości dla grupy docelowej + dlaczego ten produkt jest lepszy niż u konkurencji (jeśli nie jest lepszy to stosowanie różnych zabiegów marketingowych, dzięki którym lepszym się stanie)
  3. Analiza metod marketingowych bezpośredniej i pośredniej konkurencji + na podstawie doświadczenia stwierdzam, które formy reklamy nie są stosowane u konkurencji i czy ich wprowadzenie mogłoby poprawić sprzedaż
  4. Wyciągnięcie wniosków z analizy (czyli wybór formy i źródła przekazu reklamy produktu/produktów)
  5. Oszacowanie czasu i budżetu który należy przeznaczyć na skuteczną kampanię reklamową
  6. Określenie celów kampanii reklamowej, aby monitorować jej poziom skuteczności
  7. Regularna analiza kampanii reklamowej i jej doskonalenie

Tak to wygląda w bardzo dużym skrócie. Wbrew pozorom nie jest to nic skomplikowanego czy pochłaniającego ogromną ilość czasu, ale zajmuję się marketingiem od 2011 roku, więc doświadczenie i odpowiednie narzędzia do pracy, znacznie ułatwiają mi pracę. Bez tego może się zejść sporo czasu, ale jest to konieczne jeśli chcesz własnymi siłami stworzyć skuteczną reklamę.

Chcesz przegadać sposób reklamowania produktu? Mieć pewność, że droga którą wybierasz ma sens? Właśnie temu służy konsultacja marketingowa, którą przeprowadzam zawsze osobiście. Ogarnijmy reklamę produktu wzorowo, a skończy się Twój problem ze słabą sprzedażą.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej
7 projektów biznesowych. Jeden człowiek. Czy to możliwe?
W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary...
Czytaj więcej
Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?
Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left