logo-lembicz

Recenzja książki Strategia błękitnego oceanu

Długo mi się zeszło z przeczytaniem książki "Strategia błękitnego oceanu". Nie z powodu ilości stron, bo było ich raptem delikatnie ponad 300. To analizy i przemyślenia w trakcie czytania tej książki, zajęły mi ogromną ilość czasu 🙂 .

Nie jest to typowa książka o marketingu. "Błękitny ocean" oznacza przestrzeń pozbawioną licznej konkurencji. Nie ma tam walki o swój "kawałek tortu". Ta książka uczy jak upiec własny tort, zyskując uznanie w oczach klientów i pokazuje sposób dotarcia do nieklientów.

Ocean jako przestrzeń biznesowa

Wyobraź sobie, że ocean to przestrzeń biznesowa Twojej firmy. Jaką rybą byłaby Twoja marka w tym oceanie? Taką która bez problemu może się najeść (generować dochody)? Czy każdego dnia walczy o przetrwanie, bo większość pokarmu zjadają większe ryby?

Na wsi gdzie mieszkałem przez wiele lat działały 3 sklepy spożywcze. Zaraz na ich "ocean" wpłynie Biedronka (rekin). "Ocean" zrobi się krwawy i bez znalezienia nowej przestrzeni działania, te sklepy spożywcze czeka klęska.

"Strategia błękitnego oceanu" uczy jak tworzyć przestrzeń, w której Twój biznes nie musi walczyć o przetrwanie. Wyobrażasz to sobie? Nie musieć walczyć o klienta z konkurencją? Zgarniać "cały tort" lub jego większość, a nie kawałek? Brzmi jak sen 🙂 .

Bolesna prawda jest taka, że większość firm porusza się po czerwonym oceanie. Walczy o klienta na granicy opłacalności biznesu lub po prostu narzeka na sprzedaż. Wiedza zawarta w tej książce pokaże Ci jak wyrwać swoją markę z tego "krwawego oceanu".

Czego uczy książka Strategia błękitnego oceanu?

Na przykładzie Cirque de Soleil, QB House, AMC, NABI, JCDecaux, Apple, NYPD (nowojorska policja) i wielu innych, zobaczysz jak tworzy się "błękitny ocean". Zrozumiesz na czym polega różnica pomiędzy innowacyjnością a innowacyjnością wartości.

W książce znajdziesz osiem reguł tworzenia strategii błękitnego oceanu i dziesięć pułapek przeciwdziałających ich budowie. Poznasz regułę trzech E uczciwego procesu (engagement - zaangażowanie, explenation - wyjaśnienie, expectation - oczekiwania). Dowiesz się jakie są warstwy nieklientów i jak do nich dotrzeć. Mógłbym długo wymieniać "smaczki" z tej książki.

Szczególne mocne wrażenie, zrobił na mnie przykład strategii błękitnego oceanu w nowojorskiej policji. Gdy Bill Bratton w lutym 1944 roku objął stanowisko komisarza nowojorskiej policji, sytuacja była makabrycznie tragiczna. Wystarczyły mu dwa lata, żeby ogarnąć to, co wielu uważało za niemożliwe.

Według badań Instytutu Gallupa, zaufanie społeczne do nowojorskiej policji wzrosło z 37 do 73% (efekt pracy Brattona). Nie będę spoilerował, ale jest to genialna historia "powstania z popiołów" i można się z niej wiele nauczyć.

Książka Strategia błękitnego oceanu uczy w którą stronę iść ze swoim biznesem, aby zbudować prężnie działającą firmę. To zupełnie inne spojrzenie na biznes i marketing. Wiele się z tej książki nauczyłem i jestem przekonany, że i Tobie się ta wiedza przyda.

Mam jeszcze kilka książek do ogarnięcia, ale do tej powrócę w pierwszej kolejności i przeczytam ją od początku do końca jeszcze raz. To DYNAMIT, który trzeba mieć w swoim marketingowo biznesowym arsenale.

Ocena książki Strategia błękitnego oceanu: MOCNE 10/10

Książkę można bez problemu znaleźć na Allegro jak i w Empiku. Polecam kupić tam gdzie taniej, bo gdy wartość jest ta sama, cena ma znaczenie 🙂 .

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Recenzja książki Przejażdżka życia

    Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]

    Czytaj artykuł
    Yggdrasil - Recenzja portalu dla przedsiębiorców

    Co się dokładnie kryje pod tajemniczą nazwą Yggdrasil? Ile kosztuje dostęp do portalu Yggdrasil i czy warto w niego zainwestować? Wszystkiego dowiesz się z poniższej recenzji. Smacznego 🙂 Ta ciekawa nazwa, oznacza z mitologii nordyckiej drzewo łączące trzy światy: Midgard (ludzie), Asgard (bogowie) i Helheim (umarli). To również nazwa portalu dla przedsiębiorców, w którym jestem […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki Zakamarki marki

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?

    Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]

    Czytaj artykuł
    Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?

    Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]

    Czytaj artykuł
    Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?

    ”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone