facebook
logo-lembicz

Profesjonalny copywriting - Wyższy poziom pisania tekstów

8 czerwca 2021

Łatwo rozpoznać tekst, który został bardzo dobrze utworzony. Zresztą każdy dobry copywriter wie, że dużo czasu pochłania pisanie tekstów na wysokim poziomie. Jak wygląda profesjonalny copywriting? Ile kosztuje? Ile czasu trwa pisanie tekstów na wysokim poziomie? No i - najważniejsze - jak się nauczyć tworzyć teksty wysokiej jakości?

Napisanie tekstu do tego momentu zajęło mi ponad dwie godziny. Wielokrotnie zmieniałem nagłówek. Kilkadziesiąt razy edytowałem pierwsze linijki tekstu. Najlepsze jest to, że wiele osób mówi mi, że "mam lekkie pióro i pewnie szybko idzie mi pisanie artykułów". Szybko i dobrze to czyta się teksty wysokiej jakości. Natomiast tworzenie tekstów na wysokim poziomie to długi i wyczerpujący proces.

Na początku muszę Ci się do czegoś przyznać. Nie uważam się za dobrego copywritera, mimo że regularnie prowadzę dwa blogi i jestem w trakcie pisania książki "Nekromanta Jack Bękart: Krwawy błękit przeznaczenia". NIGDY nie utworzyłem treści, z której byłbym zadowolony w 100%, nawet jeśli osiągała wielokrotnie lepsze założenia sprzedażowe czy wizerunkowe.

Pracuje dla mnie kilku dobrych copywriterów, którzy tworzą teksty dla klientów korzystających z moich usług marketingowych. Osobiście już bardzo rzadko zajmuję się tworzeniem tekstów nie na własne potrzeby. Za dużo czasu zajmuje mi utworzenie treści z której byłbym "względnie" zadowolony.

Mam nadzieję, że się nie obrazisz jak pokażę Ci efekt profesjonalnego tworzenia treści pod kątem grupy docelowej, celów marketingowych i wartości istotnych w SEO? 15 października zostały odblokowane roboty wyszukiwarki Google do bloga, a więc po niecałych ośmiu miesiącach tak prezentuje się widoczność bloga o marketingu w naturalnych wynikach wyszukiwarki.

efekty profesjonalnego copywritingu

Na dzień tworzenia tego artykułu, blog o marketingu jest widoczny na 650 słów kluczowych w TOP 50 | 111 w TOP 10 | 35 w TOP 3. Branża marketingowa nie należy do najłatwiejszych. Tym bardziej osiągnięte efekty powinny przekonać Cię do tego, że opłaca się znaleźć copywritera tworzącego teksty wysokiej jakości. Wtedy pozycjonowanie strony w Google przebiega znacznie sprawniej.

Jak wygląda profesjonalny copywriting?

Dobry copywriter rozpoczyna pracę od zgromadzenia informacji. W jakim celu powstaje tekst? Kim jest grupa docelowa? Jaki ma zostać uzyskany efekt? Czy tekst ma odwoływać się do już utworzonych lub mających powstać w przyszłości treści/produktów/usług? Ma to być tekst wyłącznie sprzedażowy czy pisany również pod kątem SEO?

Jest wiele pytań które dobry copywriter zada przed rozpoczęciem "czarowania" słowami. Nie ważne czy ma to być krótki slogan, tekst sprzedażowy czy artykuł blogowy. Samo pisanie jest bardzo czasochłonne i to bez względu na to jak dużym doświadczeniem dysponuje copywriter. Przydatna jest znajomość branży/specjalizacji czy danej dziedziny.

Znajomość branży/specjalizacji/dziedziny znacznie skraca czas potrzebny na tworzenie tekstu. Dlatego warto szukać copywritera z doświadczeniem w danej tematyce, co wpływa na jakość, czas i koszt tworzenia treści.

W copywritingu na wysokim poziomie zobaczysz prawdziwą magię słów i - co najistotniejsze - efekty. Mnóstwo copywriterów pisze tragiczne lub po prostu słabe teksty, co zresztą widać na każdym kroku (odpal losowo 10 stron internetowych, a potwierdzisz moje słowa). Wynika to z tego, że szukając copywritera wiele firm sugeruje się ceną, a dobry copywriter nie jest tani.

Ile kosztuje tekst wysokiej jakości?

Jest bardzo dużo czynników wpływających na ostateczną cenę tekstów: Ilość? Rodzaj? Termin realizacji? Dostosowanie pod kątem układu strony internetowej? Podam kilka przykładów tekstów i ceny od których można mówić o lepszej jakości:

  • Slogan reklamowy: Od 400 zł netto
  • Opis produktu: Od 30 zł netto za 1000 zzs.
  • Artykuł na bloga: Od 50 zł netto za 1000 zzs.
  • Treści na stronę internetową: Od 100 zł netto za 1000 zzs.
  • Treści sprzedażowe: Od 100 zł netto za 1000 zzs.

Niestety nie zawsze cena za copywriting idzie z jakością tekstów. Dużo copywriterów ma wysokie stawki, a teksty na podobnym poziomie co copywriterzy piszący w znacznie niższych cenach. Do tej pory przetestowałem ponad 50 copywriterów, a ostatecznie regularnie współpracuję z czterema - Daje do myślenia prawda?

Ciekawostka: Zleciłem copywriterce napisanie 3 tekstów sprzedażowych z dużym akcentem na wizerunek marki. Cena sugerowała mi copywriting na wysokim poziomie. Teksty były tragiczne i odmówiłem zapłaty blisko tysiąca złotych z powodu niskiej jakości. Odpowiedź copywriterki: "Szkoda. Prawie dwie godziny to pisałam, ale trudno". To był koniec naszej współpracy 🙂

Dlatego dobrze zacząć współpracę z copywriterem od ustalenia jasnych warunków. Z góry umów się, że zapłacisz wyłącznie za teksty, które zostaną wykorzystane. Możesz poprosić copywritera, żeby dostarczał treści pojedynczo do akceptacji na początku współpracy. Unikniesz niepotrzebnych rozczarowań i marnowania czasu.

Ile czasu trwa pisanie treści na wysokim poziomie?

Można mieć wenę i utworzyć genialny slogan reklamowy w kilka minut. Innym razem wymyślenie chwytliwego sloganu może zająć kilka tygodni czy nawet miesięcy. Nie ma reguły. Mi utworzenie artykułu na bloga zajmuje od dwóch do sześciu godzin, mimo że obie tematyki (marketing i finanse) są mi bardzo dobrze znane.

Dlatego copywriting na wysokim poziomie zaczyna się od takich cen. Raz wyjdzie stawka godzinowa 20 zł netto. Innym razem może to być i 150 zł netto. Uśredniając miesięcznie zarobki, dobry copywriter zarabia od 40 zł netto za godzinę, ale też bardzo dużo inwestuje w szkolenia, kursy czy książki (czyli w wiedzę zwiększającą jego umiejętności)

Treść sprzedażową na stronę mojej agencji marketingowej dotyczącą usługi pozycjonowania, tworzyłem ponad 40 godzin. Jestem zadowolony z efektów, ale i tak wielokrotnie będę tą treść jeszcze modyfikował w zależności od poziomu generowanej sprzedaży.

Pisanie solidnych jakościowo tekstów to czasochłonne zajęcie. Każdy copywriter kierujący się jakością tekstów, a nie ich ilością dochodzi do tego wniosku. Copywriting jest jak każda inna usługa dostępna na rynku: Nie da się czegokolwiek zrobić szybko, tanio i na wysokim poziomie, a przynajmniej mi się nigdy takiej usługi nie udało jeszcze znaleźć, a Tobie?

Jak można nauczyć się profesjonalnego copywritingu?

Przede wszystkim pisanie musi sprawiać dużo radości. Nie wyobrażam sobie, aby copywriter siadał do tworzenia treści na wysokim poziomie z przymusu czy wyłącznie dla zarobku. Po drugie -Regularnie szlifowanie swojego warsztatu i zdobywanie wiedzy: Fachowa literatura, webinary, kursy czy szkolenia z copywritingu. Po trzecie - Przeprowadzać mnóstwo testów i analizować otrzymane rezultaty.

Chcąc mieć copywriting na wysokim poziomie, nie możesz 100% swojego czasu poświęcać na szukaniu klientów i świadczeniu usług. Jak nie będziesz rozwijał swoich umiejętności, to nie zostaniesz ekspertem czy specjalistą. Będziesz taki sam jak copywriterzy których mnóstwo na rynku i zabijają się o zlecenie za marne grosze.

  • Chcesz zarabiać od 6400 zł netto miesięcznie na copywritingu?
  • Chcesz pisać artykuły hipnotyzujące czytelników?
  • Chcesz zostać copywriterem który ma opanowaną sztukę pisania do perfekcji?
  • Chcesz by to firmy walczyły o współpracę z Tobą?

W tym miejscu powinien znaleźć się kurs copywritingu czy zaproszenie do webinaru na którym dzieliłbym się wiedzą. Może kiedyś napiszę książkę na ten temat? Może stworzę szkolenie czy poprowadzę webinar? Na razie copywriting realizuję wyłącznie dla klientów korzystających z moich usług marketingowych, a nie jako indywidualną usługę.

JUŻ WKRÓTCE NAPISZĘ ARTYKUŁ O NAJLEPSZYCH KSIĄŻKACH O COPYWRITINGU I NAJCIEKAWSZYCH SZKOLENIACH/KURSACH KTÓRE OSOBIŚCIE ZNAM.

Jeżeli interesuje Cię na poważnie copywriting to koniecznie musisz regularnie odwiedzać mojego bloga (artykuły zamieszczam zawsze w poniedziałki lub jak dłużej zejdzie mi się z pisaniem to we wtorki).

Ten tekst został przygotowany pod kątem wyszukiwarki Google na dwa najistotniejsze słowa kluczowe: copywriting i profesjonalny copywriting. Konkurencja na "copywriting" jest bardzo silna, więc zostaną na tym artykule przeprowadzone trzy testy, ale o tym napiszę już we wrześniu. Moc słów z Wami 🙂

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Budowanie marki osobistej krok po kroku

    Silna marka osobista to potężna broń. Dzięki niej łatwiej pozyskuje się klientów, prowadzi negocjacje czy można znaleźć lepszą pracę. Niestety budowa marki osobistej, nie jest prosta ani szybka. Pokażę Ci jak krok po kroku zbudować świadomą, silną markę osobistą. Marka osobista (personal branding) otwiera mnóstwo drzwi istotnych w biznesie. Dlatego tak wiele osób - w […]

    Czytaj artykuł
    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Cennik pozycjonowania czyli ile kosztuje pozycjonowanie?

    Cena jest jednym z najważniejszych czynników decyzji zakupowych. Każdy chce wiedzieć ile dokładnie za coś zapłaci i co otrzymuje w zamian. Jeżeli chodzi o cennik pozycjonowania, to sprawa nie jest taka prosta. Chciałbym, aby koszt pozycjonowania stron internetowych był wartością stałą, gdzie jedynymi zmiennymi byłby rodzaj strony internetowej i branża. Przyśpieszyłoby to i znacząco ułatwiło […]

    Czytaj artykuł
    Nowy Polski ład nadchodzi. Jak bezboleśnie podnieść ceny swoich usług i produktów?

    Od nowego roku czeka nas rewolucja podatkowa. Prowadzenie biznesu od 2011 roku nauczyło mnie, że tam gdzie jedni zyskują, tam drudzy ewentualne straty przerzucają na klientów. Tylko jak podnieść ceny, aby nie utracić dużej liczby klientów i dalej pozyskiwać nowych? Oto jest pytanie, na które postaram się udzielić odpowiedzi. Zacznę od tego, że totalnie nie […]

    Czytaj artykuł
    Facebook padł. Instagram padł. Jak mocno ucierpiała na tym Twoja sprzedaż?

    Gdy piszę ten artykuł (04.10.2021 19:21) to posłuszeństwa odmówił Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger. Co by się stało gdyby taka awaria potrwała przez tydzień? Miesiąc? Co jeśli wszystko wróci do normy, ale okaże się że Twój profil po prostu zniknął? Mnie to zupełnie nie martwi i Ciebie też nie powinno! Zawsze powtarzam na konsultacjach marketingowych. […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377