Łatwo rozpoznać tekst, który został bardzo dobrze utworzony. Zresztą każdy dobry copywriter wie, że dużo czasu pochłania pisanie tekstów na wysokim poziomie. Jak wygląda profesjonalny copywriting? Ile kosztuje? Ile czasu trwa pisanie tekstów na wysokim poziomie? No i - najważniejsze - jak się nauczyć tworzyć teksty wysokiej jakości?
Napisanie tekstu do tego momentu zajęło mi ponad dwie godziny. Wielokrotnie zmieniałem nagłówek. Kilkadziesiąt razy edytowałem pierwsze linijki tekstu. Najlepsze jest to, że wiele osób mówi mi, że "mam lekkie pióro i pewnie szybko idzie mi pisanie artykułów". Szybko i dobrze to czyta się teksty wysokiej jakości. Natomiast tworzenie tekstów na wysokim poziomie to długi i wyczerpujący proces.
Na początku muszę Ci się do czegoś przyznać. Nie uważam się za dobrego copywritera, mimo że od ponad dziesięciu lat regularnie piszę artykuły na różne tematy. NIGDY nie utworzyłem treści, z której byłbym zadowolony w 100%, nawet jeśli osiągała wielokrotnie lepsze założenia sprzedażowe czy wizerunkowe.
Pracuje dla mnie kilku dobrych copywriterów, którzy tworzą teksty dla klientów korzystających z moich usług marketingowych. Osobiście już bardzo rzadko zajmuję się tworzeniem tekstów nie na własne potrzeby. Za dużo czasu zajmuje mi utworzenie treści z której byłbym "względnie" zadowolony.
Mam nadzieję, że się nie obrazisz jak pokażę Ci efekt profesjonalnego tworzenia treści pod kątem grupy docelowej, celów marketingowych i wartości istotnych w SEO? 15 października zostały odblokowane roboty wyszukiwarki Google do bloga, a więc po niecałych ośmiu miesiącach tak prezentuje się widoczność bloga o marketingu w naturalnych wynikach wyszukiwarki.
Na dzień tworzenia tego artykułu, mój blog o marketingu jest widoczny na 650 słów kluczowych w TOP 50 | 111 w TOP 10 | 35 w TOP 3. Branża marketingowa nie należy do najłatwiejszych. Tym bardziej osiągnięte efekty powinny przekonać Cię do tego, że opłaca się znaleźć copywritera tworzącego teksty wysokiej jakości. Wtedy pozycjonowanie strony w Google przebiega znacznie sprawniej.
Dobry copywriter rozpoczyna pracę od zgromadzenia informacji. W jakim celu powstaje tekst? Kim jest grupa docelowa? Jaki ma zostać uzyskany efekt? Czy tekst ma odwoływać się do już utworzonych lub mających powstać w przyszłości treści/produktów/usług? Ma to być tekst wyłącznie sprzedażowy czy pisany również pod kątem SEO?
Jest wiele pytań które dobry copywriter zada przed rozpoczęciem "czarowania" słowami. Nie ważne czy ma to być krótki slogan, tekst sprzedażowy czy artykuł blogowy. Samo pisanie jest bardzo czasochłonne i to bez względu na to jak dużym doświadczeniem dysponuje copywriter. Przydatna jest znajomość branży/specjalizacji czy danej dziedziny.
Znajomość branży/specjalizacji/dziedziny znacznie skraca czas potrzebny na tworzenie tekstu. Dlatego warto szukać copywritera z doświadczeniem w danej tematyce, co wpływa na jakość, czas i koszt tworzenia treści.
W copywritingu na wysokim poziomie zobaczysz prawdziwą magię słów i - co najistotniejsze - efekty. Mnóstwo copywriterów pisze tragiczne lub po prostu słabe teksty, co zresztą widać na każdym kroku (odpal losowo 10 stron internetowych, a potwierdzisz moje słowa). Wynika to z tego, że szukając copywritera wiele firm sugeruje się ceną, a dobry copywriter nie jest tani.
Jest bardzo dużo czynników wpływających na ostateczną cenę tekstów: Ilość? Rodzaj? Termin realizacji? Dostosowanie pod kątem układu strony internetowej? Podam kilka przykładów tekstów i ceny od których można mówić o lepszej jakości:
Niestety nie zawsze cena za copywriting idzie z jakością. Dużo copywriterów ma wysokie stawki, a teksty na podobnym poziomie co copywriterzy piszący w znacznie niższych cenach. Do tej pory przetestowałem ponad 50 copywriterów, a ostatecznie regularnie współpracuję z czterema - Daje do myślenia prawda?
Ciekawostka: Zleciłem copywriterce napisanie 3 tekstów sprzedażowych z dużym akcentem na wizerunek marki. Cena sugerowała mi copywriting na wysokim poziomie. Teksty były tragiczne i odmówiłem zapłaty blisko tysiąca złotych z powodu niskiej jakości. Odpowiedź copywriterki: "Szkoda. Prawie dwie godziny to pisałam, ale trudno". To był koniec naszej współpracy 🙂
Dlatego dobrze zacząć współpracę z copywriterem od ustalenia jasnych warunków. Z góry umów się, że zapłacisz wyłącznie za teksty, które zostaną wykorzystane. Możesz poprosić copywritera, żeby dostarczał treści pojedynczo do akceptacji na początku współpracy. Unikniesz niepotrzebnych rozczarowań i marnowania czasu.
Można mieć wenę i utworzyć genialny slogan reklamowy w kilka minut. Innym razem wymyślenie chwytliwego sloganu może zająć kilka tygodni czy nawet miesięcy. Nie ma reguły. Mi utworzenie artykułu na bloga zajmuje od dwóch do sześciu godzin, mimo że marketing jest mi bardzo dobrze znany.
Dlatego copywriting na wysokim poziomie zaczyna się od takich cen. Raz wyjdzie stawka godzinowa 20 zł netto. Innym razem może to być i 150 zł netto. Uśredniając miesięcznie zarobki, dobry copywriter zarabia od 40 zł netto za godzinę, ale też bardzo dużo inwestuje w szkolenia, kursy czy książki (czyli w wiedzę zwiększającą jego umiejętności)
Pisanie solidnych jakościowo tekstów to czasochłonne zajęcie. Każdy copywriter kierujący się jakością tekstów, a nie ich ilością dochodzi do tego wniosku. Copywriting jest jak każda inna usługa dostępna na rynku: Nie da się czegokolwiek zrobić szybko, tanio i na wysokim poziomie, a przynajmniej mi się nigdy takiej usługi nie udało jeszcze znaleźć.
Przede wszystkim pisanie musi sprawiać dużo radości. Nie wyobrażam sobie, aby copywriter siadał do tworzenia treści na wysokim poziomie z przymusu czy wyłącznie dla zarobku. Po drugie - Regularnie szlifowanie swojego warsztatu i zdobywanie wiedzy: fachowa literatura, webinary, kursy czy szkolenia z copywritingu. Po trzecie - Przeprowadzać mnóstwo testów i analizować otrzymane rezultaty.
Chcąc mieć copywriting na wysokim poziomie, nie możesz 100% swojego czasu poświęcać na szukaniu klientów i świadczeniu usług. Jak nie będziesz rozwijał swoich umiejętności, to nie zostaniesz ekspertem czy specjalistą. Będziesz taki sam jak copywriterzy których mnóstwo na rynku i zabijają się o zlecenie za marne grosze.
W tym miejscu powinien znaleźć się kurs copywritingu czy zaproszenie do webinaru na którym dzieliłbym się wiedzą. Może kiedyś napiszę książkę na ten temat? Może stworzę szkolenie czy poprowadzę webinar? Na razie copywriting realizuję wyłącznie dla klientów korzystających z moich usług marketingowych, a nie jako indywidualną usługę.
W tym artykule już w 2022 roku znajdziesz najlepsze kursy o copywritingu w Polsce.
Jeżeli interesuje Cię na poważnie copywriting to koniecznie musisz regularnie odwiedzać mojego bloga (artykuły zamieszczam zawsze w poniedziałki lub jak dłużej zejdzie mi się z pisaniem to we wtorki). Dla pewności, że nic istotnego nie przegapisz, po prostu zapisz się do newslettera (na dole tej strony znajdziesz zapis).
Ten tekst został przygotowany pod kątem wyszukiwarki Google na dwa najistotniejsze słowa kluczowe: copywriting i profesjonalny copywriting. Konkurencja na "copywriting" jest bardzo silna, więc zostaną na tym artykule przeprowadzone trzy testy, ale to w swoim czasie. Moc słów z Wami 🙂
Budowanie marki osobistej trwa u mnie krócej niż dwa lata, a już mam kalendarz zapchany na miesiąc do przodu. Ogromna w tym zasługa właśnie copywritingu, bo właśnie dzięki temu pozycje w wyszukiwarce Google rosną i docieram do szerokiego grona potencjalnych klientów.
Zobacz jaka dzieje się magia. Nie przeznaczam żadnych pieniędzy na poprawę widoczności tego artykułu w wyszukiwarce Google na słowa kluczowe związane z copywritingiem. Mimo tego 29.12.2021 roku jestem na całkiem wysokiej pozycji biorąc pod uwagę konkurencyjność:
Jeżeli chcesz nauczyć się tak pisać to mam dla Ciebie dwa rozwiązania:
Z góry zaznaczam, że książek i kursów o copywritingu jest mnóstwo. Nie ma szans, abym mógł zapoznać się ze wszystkim w ciągu roku, zwłaszcza że polecę tylko to, co uważam za wybitne "dzieła".
Jeżeli Twoje "dzieło" uczy copywritingu na wysokim poziomie to napisz do mnie. Jak będzie to moim zdaniem wybitne "dzieło" to polecę Twój kurs lub szkolenie. Jak przeciętne lub słabe to nie napiszę żadnej recenzji.
Sam skontaktuję się z dwoma twórcami kursów i dwoma twórcami szkoleń o copywritingu. Otrzymam dostęp? SUPER! Nie otrzymam? TRUDNO! Mi się nigdzie nie śpieszy 🙂 .
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone