logo-lembicz

Pozycjonowanie za efekt - Okazja czy pułapka?

Cały czas sporo agencji marketingowych i freelancerów, oferuje pozycjonowanie za efekt. Jest to coraz mniej popularny model rozliczeń, ale cały czas można na niego trafić. Jakie są plusy i minusy takiego modelu współpracy?

Kilka lat temu, pozycjonowanie za efekt było standardem. Sam w 2011 roku, tylko w ten sposób rozliczałem się z klientami, i taki model rozliczeniowy z mojej perspektywy był spoko. Określało się słowa kluczowe, i ich wartość na pozycjach 1-3, 4-7, 8-10. Za każdy dzień widoczności strony na dane słowo kluczowe, klient płacił proporcjonalnie względem miesiąca wartość słowa kluczowego.

Klient wiedział za co płaci. Dostawał raport z pozycjami i - jeśli były efekty - fakturę. Tak wtedy wyglądał cały raport działań SEO. Dlaczego więc ten model rozliczeniowy jest wypychany przez model abonamentowy? Który model rozliczania jest według mnie dla klienta lepszy?

Pozycjonowanie za efekt- plusy i minusy

Ciężko dostrzec na pierwszy rzut oka minusy tego modelu rozliczeniowego. Nie ma efektów? To nie płacisz! Są efekty? Płacisz! Proste. Tylko że osiągnięcie wysokich pozycji na wybrane frazy kluczowe, nie zawsze się klientowi opłacało.

Jeżeli klient wybierał frazy wysokiego kalibru, to zalecało mu się mniej konkurencyjne, bo na efekty mógł czekać baaaardzo długo. Tyle, że bardzo dużo agencji SEO wybierało słowa kluczowe, które klientowi nic nie dawały poza comiesięczną fakturą do opłacenia. Wykonawcy pozycjonowania, unikali fraz kluczowych wymagających wysiłku i inwestowania pieniędzy. Pozycjonowanie za efekt bardzo często dalej tak wygląda.

Szybko i bez problemu możesz sprawdzić czy mam rację. Wybierz agencje seo świadczące pozycjonowanie za efekt, i wyślij im listę dobrze wybranych słów kluczowych na których Ci zależy. Zobaczysz jaką dostaniesz odpowiedź 🙂 . Tak według mnie wyglądają plusy i minusy pozycjonowania za efekt:

Plusy pozycjonowania za efekt

  • Nie płacisz póki nie ma widoczności fraz kluczowych na ustalonych w umowie pozycjach (przeważnie jest to TOP 10).
  • Nie interesują Cię raporty, strategie czy działania wykonawcy.

Minusy pozycjonowania za efekt

  • Długi okres trwania umowy.
  • Kara za zerwanie umowy przed terminem.
  • Nie bierze się pod uwagę innych fraz niż te które zostały określone w umowie.
  • Agresywne pozycjonowanie skoncentrowane tylko na wybranych przez Ciebie słowach kluczowych.
  • Źle wybrane słowa kluczowe nie pokryją nawet kosztów pozycjonowania.

Moim zdaniem pozycjonowanie za efekt jest kiepskim modelem rozliczeniowym zarówno dla (uczciwego) wykonawcy jak i zlecającego. W takim rozliczeniu, stosuje się przeważnie już ostre black hat seo (niebezpieczne techniki), aby jak najszybciej osiągnąć efekty i zacząć wystawiać Ci faktury.

Czy pozycjonowanie za efekt jest więc złym wyborem?

Jeżeli trafisz na nieuczciwą firmę czy specjalistę, to żaden model rozliczenia za pozycjonowanie stron internetowych nie będzie dobrym wyborem. Prędzej czy później skończy się to zmarnowaniem Twojego czasu lub Twoich pieniędzy.

Dobra rada! Jeżeli firma oczekuje od Ciebie dłuższego okresu wypowiedzenia umowy niż miesiąc i jakieś kary za coś tam, to UCIEKAJ JAK NAJDALEJ. Ryzyko, że skończy się to dla Ciebie źle, jest wtedy ekstremalnie wysokie.

Ja realizuję wyłącznie pozycjonowanie w modelu abonamentowym z prostego powodu - Nie jestem wtedy ograniczony. Ogarniam jedne słowa kluczowe generuje wartościowy ruch dla klienta na wysokie pozycje, to sięgam po kolejne. Zwiększa się poziom trudności to i zwiększa się budżet.

To że trzeba wysyłać raporty z działań co miesiąc czy ustalać z klientem strategię i cele do osiągnięcia, to nie minus tego modelu rozliczeń. To pewność, że działania marketingowe, których celem jest zwiększenie wartościowego dla klienta ruchu organicznego z Google, będą szły prawidłowo.

Mile wspominam czasy kiedy funkcjonowało pozycjonowanie za efekt. Wtedy zupełnie inaczej wykonywało się działania SEO niż dzisiaj. Teraz jeszcze bardziej liczy się spryt, jakość i cierpliwość. To połączone z optymalnym budżetem, pozwala w dłuższej perspektywie czasu, osiągnąć niesamowite efekty poprawy sprzedaży z wyników organicznych Google.

Dlatego odradzam Ci pozycjonowanie za efekt. Jeśli zamierzasz jednak spróbować i otrzymasz ofertę od agencji SEO czy jakiegoś specjalisty, to daj znać. Obiektywnie i szczerze Ci napiszę, czy słowa kluczowe za które masz płacić są w porządku czy chodzi tylko o wyciągnięcie od Ciebie pieniędzy.

Jeśli chcesz, to możesz zobaczyć jak u mnie wygląda pozycjonowanie stron, ale uprzedzam że ja działam tylko w modelu abonamentowym.

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?

    Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]

    Czytaj artykuł
    Depozycjonowanie - co to jest? Kiedy warto skorzystać?

    Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych sytuacjach. Jaki sens ma w ogóle depozycjonowanie strony? Płacić za obniżanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Przecież to jest bez sensu! Takie negative SEO okazuje […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?

    Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki Przejażdżka życia

    Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]

    Czytaj artykuł
    Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?

    ”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone