logo-lembicz

Pozycjonowanie za efekt - Okazja czy pułapka?

Cały czas sporo agencji marketingowych i freelancerów, oferuje pozycjonowanie za efekt. Jest to coraz mniej popularny model rozliczeń, ale cały czas można na niego trafić. Jakie są plusy i minusy takiego modelu współpracy?

Kilka lat temu, pozycjonowanie za efekt było standardem. Sam w 2011 roku, tylko w ten sposób rozliczałem się z klientami, i taki model rozliczeniowy z mojej perspektywy był spoko. Określało się słowa kluczowe, i ich wartość na pozycjach 1-3, 4-7, 8-10. Za każdy dzień widoczności strony na dane słowo kluczowe, klient płacił proporcjonalnie względem miesiąca wartość słowa kluczowego.

Klient wiedział za co płaci. Dostawał raport z pozycjami i - jeśli były efekty - fakturę. Tak wtedy wyglądał cały raport działań SEO. Dlaczego więc ten model rozliczeniowy jest wypychany przez model abonamentowy? Który model rozliczania jest według mnie dla klienta lepszy?

Pozycjonowanie za efekt- plusy i minusy

Ciężko dostrzec na pierwszy rzut oka minusy tego modelu rozliczeniowego. Nie ma efektów? To nie płacisz! Są efekty? Płacisz! Proste. Tylko że osiągnięcie wysokich pozycji na wybrane frazy kluczowe, nie zawsze się klientowi opłacało.

Jeżeli klient wybierał frazy wysokiego kalibru, to zalecało mu się mniej konkurencyjne, bo na efekty mógł czekać baaaardzo długo. Tyle, że bardzo dużo agencji SEO wybierało słowa kluczowe, które klientowi nic nie dawały poza comiesięczną fakturą do opłacenia. Wykonawcy pozycjonowania, unikali fraz kluczowych wymagających wysiłku i inwestowania pieniędzy. Pozycjonowanie za efekt bardzo często dalej tak wygląda.

Szybko i bez problemu możesz sprawdzić czy mam rację. Wybierz agencje seo świadczące pozycjonowanie za efekt, i wyślij im listę dobrze wybranych słów kluczowych na których Ci zależy. Zobaczysz jaką dostaniesz odpowiedź 🙂 . Tak według mnie wyglądają plusy i minusy pozycjonowania za efekt:

Plusy pozycjonowania za efekt

  • Nie płacisz póki nie ma widoczności fraz kluczowych na ustalonych w umowie pozycjach (przeważnie jest to TOP 10).
  • Nie interesują Cię raporty, strategie czy działania wykonawcy.

Minusy pozycjonowania za efekt

  • Długi okres trwania umowy.
  • Kara za zerwanie umowy przed terminem.
  • Nie bierze się pod uwagę innych fraz niż te które zostały określone w umowie.
  • Agresywne pozycjonowanie skoncentrowane tylko na wybranych przez Ciebie słowach kluczowych.
  • Źle wybrane słowa kluczowe nie pokryją nawet kosztów pozycjonowania.

Moim zdaniem pozycjonowanie za efekt jest kiepskim modelem rozliczeniowym zarówno dla (uczciwego) wykonawcy jak i zlecającego. W takim rozliczeniu, stosuje się przeważnie już ostre black hat seo (niebezpieczne techniki), aby jak najszybciej osiągnąć efekty i zacząć wystawiać Ci faktury.

Czy pozycjonowanie za efekt jest więc złym wyborem?

Jeżeli trafisz na nieuczciwą firmę czy specjalistę, to żaden model rozliczenia za pozycjonowanie stron internetowych nie będzie dobrym wyborem. Prędzej czy później skończy się to zmarnowaniem Twojego czasu lub Twoich pieniędzy.

Dobra rada! Jeżeli firma oczekuje od Ciebie dłuższego okresu wypowiedzenia umowy niż miesiąc i jakieś kary za coś tam, to UCIEKAJ JAK NAJDALEJ. Ryzyko, że skończy się to dla Ciebie źle, jest wtedy ekstremalnie wysokie.

Ja realizuję wyłącznie pozycjonowanie w modelu abonamentowym z prostego powodu - Nie jestem wtedy ograniczony. Ogarniam jedne słowa kluczowe generuje wartościowy ruch dla klienta na wysokie pozycje, to sięgam po kolejne. Zwiększa się poziom trudności to i zwiększa się budżet.

To że trzeba wysyłać raporty z działań co miesiąc czy ustalać z klientem strategię i cele do osiągnięcia, to nie minus tego modelu rozliczeń. To pewność, że działania marketingowe, których celem jest zwiększenie wartościowego dla klienta ruchu organicznego z Google, będą szły prawidłowo.

Mile wspominam czasy kiedy funkcjonowało pozycjonowanie za efekt. Wtedy zupełnie inaczej wykonywało się działania SEO niż dzisiaj. Teraz jeszcze bardziej liczy się spryt, jakość i cierpliwość. To połączone z optymalnym budżetem, pozwala w dłuższej perspektywie czasu, osiągnąć niesamowite efekty poprawy sprzedaży z wyników organicznych Google.

Dlatego odradzam Ci pozycjonowanie za efekt. Jeśli zamierzasz jednak spróbować i otrzymasz ofertę od agencji SEO czy jakiegoś specjalisty, to daj znać. Obiektywnie i szczerze Ci napiszę, czy słowa kluczowe za które masz płacić są w porządku czy chodzi tylko o wyciągnięcie od Ciebie pieniędzy.

Jeśli chcesz, to możesz zobaczyć jak u mnie wygląda pozycjonowanie stron, ale uprzedzam że ja działam tylko w modelu abonamentowym.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł
    Jak mądrze wybrać firmę pozycjonującą strony www?

    Zastanawiasz się jak wybrać firmę do pozycjonowania, aby nie dać się zrobić perfidnie w jajo? Pokażę Ci prosty i całkiem skuteczny sposób, dzięki któremu zmniejszysz ryzyko trafienia na cwaniaczka, który tylko wystawia faktury i straszy windykacją. W każdej branży znajdą się "rodzynki" nastawieni na robienie w jajo nieświadomych klientów. Firmy pozycjonujące strony internetowe nie są […]

    Czytaj artykuł
    Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

    Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją? Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł
    Budowa listy mailingowej i sprzedaż kursu - recenzja kursu Patryka Łopota

    Pełna nazwa kursu brzmi "28 porad - Budowa listy mailingowej i sprzedaż kursu krok po kroku". Co czeka na Ciebie w tym kursie? Czy warto z niego skorzystać? Zapraszam do zapoznania się z recenzją. Kurs jest przeznaczony dla osób, które chcą wiedzieć jak krok po kroku ogarnąć cały proces sprzedaży własnego kursu. Ogromne gratki dla […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)