logo-lembicz

Pozycjonowanie za efekt - Okazja czy pułapka?

Cały czas sporo agencji marketingowych i freelancerów, oferuje pozycjonowanie za efekt. Jest to coraz mniej popularny model rozliczeń, ale cały czas można na niego trafić. Jakie są plusy i minusy takiego modelu współpracy?

Kilka lat temu, pozycjonowanie za efekt było standardem. Sam w 2011 roku, tylko w ten sposób rozliczałem się z klientami, i taki model rozliczeniowy z mojej perspektywy był spoko. Określało się słowa kluczowe, i ich wartość na pozycjach 1-3, 4-7, 8-10. Za każdy dzień widoczności strony na dane słowo kluczowe, klient płacił proporcjonalnie względem miesiąca wartość słowa kluczowego.

Klient wiedział za co płaci. Dostawał raport z pozycjami i - jeśli były efekty - fakturę. Tak wtedy wyglądał cały raport działań SEO. Dlaczego więc ten model rozliczeniowy jest wypychany przez model abonamentowy? Który model rozliczania jest według mnie dla klienta lepszy?

Pozycjonowanie za efekt- plusy i minusy

Ciężko dostrzec na pierwszy rzut oka minusy tego modelu rozliczeniowego. Nie ma efektów? To nie płacisz! Są efekty? Płacisz! Proste. Tylko że osiągnięcie wysokich pozycji na wybrane frazy kluczowe, nie zawsze się klientowi opłacało.

Jeżeli klient wybierał frazy wysokiego kalibru, to zalecało mu się mniej konkurencyjne, bo na efekty mógł czekać baaaardzo długo. Tyle, że bardzo dużo agencji SEO wybierało słowa kluczowe, które klientowi nic nie dawały poza comiesięczną fakturą do opłacenia. Wykonawcy pozycjonowania, unikali fraz kluczowych wymagających wysiłku i inwestowania pieniędzy. Pozycjonowanie za efekt bardzo często dalej tak wygląda.

Szybko i bez problemu możesz sprawdzić czy mam rację. Wybierz agencje seo świadczące pozycjonowanie za efekt, i wyślij im listę dobrze wybranych słów kluczowych na których Ci zależy. Zobaczysz jaką dostaniesz odpowiedź 🙂 . Tak według mnie wyglądają plusy i minusy pozycjonowania za efekt:

Plusy pozycjonowania za efekt

  • Nie płacisz póki nie ma widoczności fraz kluczowych na ustalonych w umowie pozycjach (przeważnie jest to TOP 10).
  • Nie interesują Cię raporty, strategie czy działania wykonawcy.

Minusy pozycjonowania za efekt

  • Długi okres trwania umowy.
  • Kara za zerwanie umowy przed terminem.
  • Nie bierze się pod uwagę innych fraz niż te które zostały określone w umowie.
  • Agresywne pozycjonowanie skoncentrowane tylko na wybranych przez Ciebie słowach kluczowych.
  • Źle wybrane słowa kluczowe nie pokryją nawet kosztów pozycjonowania.

Moim zdaniem pozycjonowanie za efekt jest kiepskim modelem rozliczeniowym zarówno dla (uczciwego) wykonawcy jak i zlecającego. W takim rozliczeniu, stosuje się przeważnie już ostre black hat seo (niebezpieczne techniki), aby jak najszybciej osiągnąć efekty i zacząć wystawiać Ci faktury.

Czy pozycjonowanie za efekt jest więc złym wyborem?

Jeżeli trafisz na nieuczciwą firmę czy specjalistę, to żaden model rozliczenia za pozycjonowanie stron internetowych nie będzie dobrym wyborem. Prędzej czy później skończy się to zmarnowaniem Twojego czasu lub Twoich pieniędzy.

Dobra rada! Jeżeli firma oczekuje od Ciebie dłuższego okresu wypowiedzenia umowy niż miesiąc i jakieś kary za coś tam, to UCIEKAJ JAK NAJDALEJ. Ryzyko, że skończy się to dla Ciebie źle, jest wtedy ekstremalnie wysokie.

Ja realizuję wyłącznie pozycjonowanie w modelu abonamentowym z prostego powodu - Nie jestem wtedy ograniczony. Ogarniam jedne słowa kluczowe generuje wartościowy ruch dla klienta na wysokie pozycje, to sięgam po kolejne. Zwiększa się poziom trudności to i zwiększa się budżet.

To że trzeba wysyłać raporty z działań co miesiąc czy ustalać z klientem strategię i cele do osiągnięcia, to nie minus tego modelu rozliczeń. To pewność, że działania marketingowe, których celem jest zwiększenie wartościowego dla klienta ruchu organicznego z Google, będą szły prawidłowo.

Mile wspominam czasy kiedy funkcjonowało pozycjonowanie za efekt. Wtedy zupełnie inaczej wykonywało się działania SEO niż dzisiaj. Teraz jeszcze bardziej liczy się spryt, jakość i cierpliwość. To połączone z optymalnym budżetem, pozwala w dłuższej perspektywie czasu, osiągnąć niesamowite efekty poprawy sprzedaży z wyników organicznych Google.

Dlatego odradzam Ci pozycjonowanie za efekt. Jeśli zamierzasz jednak spróbować i otrzymasz ofertę od agencji SEO czy jakiegoś specjalisty, to daj znać. Obiektywnie i szczerze Ci napiszę, czy słowa kluczowe za które masz płacić są w porządku czy chodzi tylko o wyciągnięcie od Ciebie pieniędzy.

Jeśli chcesz, to możesz zobaczyć jak u mnie wygląda pozycjonowanie stron, ale uprzedzam że ja działam tylko w modelu abonamentowym.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł
    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł
    Jak mądrze wybrać firmę pozycjonującą strony www?

    Zastanawiasz się jak wybrać firmę do pozycjonowania, aby nie dać się zrobić perfidnie w jajo? Pokażę Ci prosty i całkiem skuteczny sposób, dzięki któremu zmniejszysz ryzyko trafienia na cwaniaczka, który tylko wystawia faktury i straszy windykacją. W każdej branży znajdą się "rodzynki" nastawieni na robienie w jajo nieświadomych klientów. Firmy pozycjonujące strony internetowe nie są […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)