facebook
logo-lembicz

Pozycjonowanie za efekt - Okazja czy pułapka?

20 września 2021

Cały czas sporo agencji marketingowych i freelancerów, oferuje pozycjonowanie za efekt. Jest to coraz mniej popularny model rozliczeń, ale cały czas można na niego trafić. Jakie są plusy i minusy takiego modelu współpracy?

Kilka lat temu, pozycjonowanie za efekt było standardem. Sam w 2011 roku, tylko w ten sposób rozliczałem się z klientami, i taki model rozliczeniowy z mojej perspektywy był spoko. Określało się słowa kluczowe, i ich wartość na pozycjach 1-3, 4-7, 8-10. Za każdy dzień widoczności strony na dane słowo kluczowe, klient płacił proporcjonalnie względem miesiąca wartość słowa kluczowego.

Klient wiedział za co płaci. Dostawał raport z pozycjami i - jeśli były efekty - fakturę. Tak wtedy wyglądał cały raport działań SEO. Dlaczego więc ten model rozliczeniowy jest wypychany przez model abonamentowy? Który model rozliczania jest według mnie dla klienta lepszy?

Pozycjonowanie za efekt- plusy i minusy

Ciężko dostrzec na pierwszy rzut oka minusy tego modelu rozliczeniowego. Nie ma efektów? To nie płacisz! Są efekty? Płacisz! Proste. Tylko że osiągnięcie wysokich pozycji na wybrane frazy kluczowe, nie zawsze się klientowi opłacało.

Jeżeli klient wybierał frazy wysokiego kalibru, to zalecało mu się mniej konkurencyjne, bo na efekty mógł czekać baaaardzo długo. Tyle, że bardzo dużo agencji SEO wybierało słowa kluczowe, które klientowi nic nie dawały poza comiesięczną fakturą do opłacenia. Wykonawcy pozycjonowania, unikali fraz kluczowych wymagających wysiłku i inwestowania pieniędzy. Pozycjonowanie za efekt bardzo często dalej tak wygląda.

Szybko i bez problemu możesz sprawdzić czy mam rację. Wybierz agencje seo świadczące pozycjonowanie za efekt, i wyślij im listę dobrze wybranych słów kluczowych na których Ci zależy. Zobaczysz jaką dostaniesz odpowiedź 🙂 . Tak według mnie wyglądają plusy i minusy pozycjonowania za efekt:

Plusy pozycjonowania za efekt

  • Nie płacisz póki nie ma widoczności fraz kluczowych na ustalonych w umowie pozycjach (przeważnie jest to TOP 10).
  • Nie interesują Cię raporty, strategie czy działania wykonawcy.

Minusy pozycjonowania za efekt

  • Długi okres trwania umowy.
  • Kara za zerwanie umowy przed terminem.
  • Nie bierze się pod uwagę innych fraz niż te które zostały określone w umowie.
  • Agresywne pozycjonowanie skoncentrowane tylko na wybranych przez Ciebie słowach kluczowych.
  • Źle wybrane słowa kluczowe nie pokryją nawet kosztów pozycjonowania.

Moim zdaniem pozycjonowanie za efekt jest kiepskim modelem rozliczeniowym zarówno dla (uczciwego) wykonawcy jak i zlecającego. W takim rozliczeniu, stosuje się przeważnie już ostre black hat seo (niebezpieczne techniki), aby jak najszybciej osiągnąć efekty i zacząć wystawiać Ci faktury.

Czy pozycjonowanie za efekt jest więc złym wyborem?

Jeżeli trafisz na nieuczciwą firmę czy specjalistę, to żaden model rozliczenia za pozycjonowanie stron internetowych nie będzie dobrym wyborem. Prędzej czy później skończy się to zmarnowaniem Twojego czasu lub Twoich pieniędzy.

Dobra rada! Jeżeli firma oczekuje od Ciebie dłuższego okresu wypowiedzenia umowy niż miesiąc i jakieś kary za coś tam, to UCIEKAJ JAK NAJDALEJ. Ryzyko, że skończy się to dla Ciebie źle, jest wtedy ekstremalnie wysokie.

Ja realizuję wyłącznie pozycjonowanie w modelu abonamentowym z prostego powodu - Nie jestem wtedy ograniczony. Ogarniam jedne słowa kluczowe generuje wartościowy ruch dla klienta na wysokie pozycje, to sięgam po kolejne. Zwiększa się poziom trudności to i zwiększa się budżet.

To że trzeba wysyłać raporty z działań co miesiąc czy ustalać z klientem strategię i cele do osiągnięcia, to nie minus tego modelu rozliczeń. To pewność, że działania marketingowe, których celem jest zwiększenie wartościowego dla klienta ruchu organicznego z Google, będą szły prawidłowo.

Mile wspominam czasy kiedy funkcjonowało pozycjonowanie za efekt. Wtedy zupełnie inaczej wykonywało się działania SEO niż dzisiaj. Teraz jeszcze bardziej liczy się spryt, jakość i cierpliwość. To połączone z optymalnym budżetem, pozwala w dłuższej perspektywie czasu, osiągnąć niesamowite efekty poprawy sprzedaży z wyników organicznych Google.

Dlatego odradzam Ci pozycjonowanie za efekt. Jeśli zamierzasz jednak spróbować i otrzymasz ofertę od agencji SEO czy jakiegoś specjalisty, to daj znać. Obiektywnie i szczerze Ci napiszę, czy słowa kluczowe za które masz płacić są w porządku czy chodzi tylko o wyciągnięcie od Ciebie pieniędzy.

Jeśli chcesz, to możesz zobaczyć jak u mnie wygląda pozycjonowanie stron, ale uprzedzam że ja działam tylko w modelu abonamentowym.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Cennik pozycjonowania czyli ile kosztuje pozycjonowanie?

    Cena jest jednym z najważniejszych czynników decyzji zakupowych. Każdy chce wiedzieć ile dokładnie za coś zapłaci i co otrzymuje w zamian. Jeżeli chodzi o cennik pozycjonowania, to sprawa nie jest taka prosta. Chciałbym, aby koszt pozycjonowania stron internetowych był wartością stałą, gdzie jedynymi zmiennymi byłby rodzaj strony internetowej i branża. Przyśpieszyłoby to i znacząco ułatwiło […]

    Czytaj artykuł
    Kanibalizacja słów kluczowych powodem spadków w Google

    Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją wykryć? Jak sobie z nią radzić? Ogromna liczba stron internetowych ma prędzej czy później problem z kanibalizacją. Blog na którym właśnie czytasz ten artykuł nie jest wyjątkiem. Pokażę Ci na "żywym" przykładzie w jaki sposób można szybko poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych. Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce […]

    Czytaj artykuł
    UWAŻAJ na telefony od agencji marketingowych

    We wtorek 4 maja, odbyłem ciekawą rozmowę z agencją marketingową. Regularnie co jakiś czas dzwoni do mnie jakiś "ekspert" od marketingu, który chce mi "pomóc" (najczęściej jest to handlowiec, który wie tyle o marketingu co ja o balecie). Jak wyglądała rozmowa trwająca 12 minut? Co takiego mi zaoferowano, że ciśnienie niebezpiecznie mi się podniosło? Jechałem […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Nowy Polski ład nadchodzi. Jak bezboleśnie podnieść ceny swoich usług i produktów?

    Od nowego roku czeka nas rewolucja podatkowa. Prowadzenie biznesu od 2011 roku nauczyło mnie, że tam gdzie jedni zyskują, tam drudzy ewentualne straty przerzucają na klientów. Tylko jak podnieść ceny, aby nie utracić dużej liczby klientów i dalej pozyskiwać nowych? Oto jest pytanie, na które postaram się udzielić odpowiedzi. Zacznę od tego, że totalnie nie […]

    Czytaj artykuł
    Facebook padł. Instagram padł. Jak mocno ucierpiała na tym Twoja sprzedaż?

    Gdy piszę ten artykuł (04.10.2021 19:21) to posłuszeństwa odmówił Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger. Co by się stało gdyby taka awaria potrwała przez tydzień? Miesiąc? Co jeśli wszystko wróci do normy, ale okaże się że Twój profil po prostu zniknął? Mnie to zupełnie nie martwi i Ciebie też nie powinno! Zawsze powtarzam na konsultacjach marketingowych. […]

    Czytaj artykuł
    Dlaczego Facebook tnie zasięgi postów?

    Coraz częściej słyszy się, że Facebook ogranicza zasięg postów. Jeszcze jakiś czas temu zasięgi były SUPER, a teraz jest tragedia. Od czego to zależy? Jak sprawić, żeby post miał duży zasięg na Facebooku? Na początek oczywista oczywistość. Jeszcze kilka lat temu na Facebooku było znacznie mniej firm niż teraz, a więc była znacznie mniejsza konkurencja […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377