logo-lembicz

Potrzeby i pragnienia klienta a wielkość sprzedaży

18 grudnia 2020

W branży marketingowej pragnienia Klienta wydają się proste. Potrzebuje reklamy która zaspokoi jego potrzeby, czyli wygeneruje większą sprzedaż. Gdyby to było takie proste, to już dawno moja firma przestałaby istnieć, bo cenowo konkurencja wypada znacznie lepiej.

To jak znaleźć pragnienia Klienta i spełnić jego potrzeby, podam na swoim przykładzie. Wydałem wtedy 30% więcej pieniędzy niż planowałem, a byłem - i dalej jestem - zadowolony z zakupu tego dnia. Jak często zdarza Ci się wydać więcej pieniędzy niż chcesz i mieć uśmiech na twarzy?

Jak ważne są potrzeby i pragnienia klienta?

Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w historii która przydarzyła mi się kilka lat temu. Doskonale obrazuje to, jak ważne jest poznanie oczekiwań i pragnień klienta. Ta historia wydarzyła się naprawdę i do dzisiaj jestem zadowolony z tego zakupu.

Wchodząc do sklepu RTV od razu w oczy rzucił mi się ogromny telewizor. 65 calowy potwór i to tańszy o kilkaset złotych niż planowałem wydać. Po chwili podszedł do mnie DOBRY sprzedawca i zadał jedno proste pytanie dzięki któremu odkrył moje pragnienie, i tak zaczęła się magia sprzedaży.

"Do czego Panu potrzebny ten telewizor?" - Spytał spokojnie sprzedawca. Wyjaśniłem że bardzo dużo oglądam filmów i seriali. Lubię też pograć sobie na PS4 w wolnym czasie. Okazało się, że też gra na PS4 (a przynajmniej takie zrobił wrażenie) i pokazał mi droższy telewizor 55 cali.

Powiedział, że ten telewizor dla mnie będzie lepszy bo ma... Coś tam, coś tam, i przyjemność z grania czy oglądania filmów jest nieporównywalnie większa. Powiedział, że mają na stanie jeszcze inny super telewizor, ale już znacznie droższy i że różnica "nie jest zauważalna tak naprawdę dla oka" i nie warto.

Co takiego zrobił sprzedawca do tego momentu?

lista rzeczy które zrobić sprzedawca

Wiem jak funkcjonuje dobry marketing i jakimi mechanizmami się rządzi, a takiego sprzedawcę w firmie życzę każdemu. Ten człowiek nie chciał mi sprzedać telewizora. Chciał mi sprzedać produkt spełniający moje potrzeby, dowiadując się czego tak naprawdę pragnę. To wyższa szkoła sprzedaży, której osiągnięcie wymaga czasu, wiedzy i podszkolenia.

Bardzo szybko ten sprzedawca zamienił prostą potrzebę (zakup nowego telewizora) u mnie w pragnienie (większe wrażenia filmów, lepsza grafika w grach itd.). Mimo tego że telewizor kosztował więcej niż zakładałem, to przekonał mnie jeszcze do zakupu soundbaru, aby dźwięk filmów i gier był tak dobry jak obraz 🙂 .

Przeanalizuję krok po kroku co zrobił sprzedawca, abym wydał 30% więcej niż maksymalnie zakładałem:

  • Poznał moją potrzebę - Zadał jedno pytanie. Telewizor wtedy nie był pragnieniem tylko potrzebą. Chwilę rozmawialiśmy o grach i filmach (nawiązanie więzi lub mocniejsze uświadomienie mnie jak bardzo to lubię), a dopiero po tym zaprezentował mi droższy telewizor.
  • Zamienił potrzebę w pragnienie - Po krótkiej rozmowie wiedziałem, że pomimo wyższej ceny, chcę ten telewizor. Dawał logiczne i przekonujące mnie argumenty, nawiązując cały czas do grania na konsoli i oglądania dużej ilości filmów.
  • Utwierdził mnie, że ten wybór jest bardzo dobry - Wspomniał o droższym telewizorze, który tak naprawdę nie różni się znacznie od tego. Podświadomie wtedy wiedziałem, że chce on abym dokonał dobrego wyboru (Wydać więcej niż przy pierwszej opcji, ale mniej niż przy trzeciej).

Gdy już powiedziałem, że biorę telewizor, to nawiązał do produktu mocno powiązanego z telewizorem czyli nagłośnienia. Tutaj zastosował trochę inne techniki sprzedaży, ale moje pragnienie było już tak silne, że chciałem mieć jak najlepsze wrażenia z grania czy oglądania filmów.

To jedyny sprzedawca którego pamiętam do dzisiaj, a miałem kontakt z wieloma sprzedawcami. Ten utkwił w mojej pamięci do dzisiaj. Był piekielnie dobrym sprzedawcą, a do dnia dzisiejszego jestem z tego zakupu bardzo zadowolony.

Czy wiesz czego pragną Twoi klienci?

czego pragną klienci

Klient wybierając w sklepie z bronią strzelbę, może być zapalonym myśliwym. Jednak poznając jego pragnienia możesz dowiedzieć się, że chce wykończyć teściową i wtedy chętniej kupi mocniejszą i droższą broń (tak dla pewności).

Klient kupujący kwiatki od starszej Pani handlującej na ulicy może idzie na pierwszą randkę. Gdy jednak dowiesz się, że kupuje kwiaty dla swojej żony w ramach przeprosin, to bez problemu przekonasz go do zakupu całego bukietu.

Oczywiście powyższe przykłady są żartobliwym przykładem, mającym pomóc Ci zrozumieć jak ważne jest odkrycie pragnień swoich klientów. Potrzebę najczęściej chce się zaspokoić jak najszybciej i jak najtaniej. Na pragnienia wydaje się znacznie więcej pieniędzy, a o to prosty przykład:

Gdy potrzeba staje się pragnieniem

Jeżeli w tym momencie chciałoby Ci się pić. Ile wydałbyś na butelkę wody? Zapewne niewiele, a jeżeli jesteś w domu, to mógłbyś zaspokoić swoją potrzebę, w ostateczności wodą z kranu za darmo. Twoja potrzeba znikła i nie kosztowała wiele pieniędzy.

Co by było, gdybyś w trakcie wakacji w Egipcie zwiedzał pustynię i odłączył się od grupy turystycznej. Po jednym dniu bez wody, nie byłaby to już potrzeba do zaspokojenia tylko pragnienie. Im dłużej byłbyś bez wody, tym silniejsza by ona była, i więcej byś zapłacił za zaspokojenie pragnienia prawda?

Nie zawsze zaspokojenie pragnienia jest możliwe z powodu wymagań. Mnóstwo osób chciałoby kupić mieszkanie za gotówkę, ale niewielu posiada ilość gotówki na taki zakup. Dobry sprzedawca potrafi ocenić "sufit wymagań" i pod to znaleźć produkt spełniający pragnienia.

Czy powinno się sprzedać produkt/usługę która nie spełni oczekiwań klienta? Nie! Jeżeli wiesz, że dany zakup nie spełni oczekiwań (a co dopiero pragnień) klienta, to powinno się mu odradzić zakup.

Firmy często zapominają, że niezadowolony klient znacznie więcej energii poświęca na pokazanie swojej złości, niż zadowolony na pokazanie jaki to jest szczęśliwy. Sprzedając produkt/usługę tylko po to, żeby zarobić pieniądze w długiej perspektywie czasu jest nieopłacalne.

Nie dasz rady spełnić wszystkich wymagań i zaspokoić wszystkich potrzeb

nie spełnisz wszystkich wymagań i potrzeb

Im szybciej to zrozumiesz tym lepiej. Ja nie chcę i nie mam możliwości współpracować z każdą firmą oczekującą działań marketingowych. Jednych nie stać na te usługi. Drudzy chcą zrobić reklamę jak najtaniej. Jeszcze trzeci chcą mieć tak wysoką jakość danych działań marketingowych, że nie mogę spełnić ich potrzeb.

Ekspertem jestem od SEO. Reszta działań marketingowych jest na wysokim, ale nie eksperckim poziomie. Wiem o tym i jeżeli nie mogę sprostać wymaganiom klienta, to uczciwie o tym informuję.

Odkrycie potrzeb klienta wpływa pozytywnie na generowane w firmie zyski, ale zadowolenie klienta jest najważniejsze. Produkt lub usługa dzięki której będzie zadowolony - mimo wydania większej ilości pieniędzy - to klucz do rozwoju firmy. Jak sprawić żeby klient był zadowolony? Odkryć jego potrzeby i dać to, co je spełni.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Lejek sprzedażowy - Twoja dokładna ścieżka sprzedaży

    Każda firma prędzej czy później zaczyna tworzyć - często nie zdając sobie z tego sprawy - lejki sprzedażowe. To ścieżka którą musi klient przebyć od pierwszego kontaktu z marką do finalnej sprzedaży. Lejek sprzedażowy może być bardziej lub mniej rozbudowany, ale oczekiwany efekt jest zawsze ten sam. Zwiększenie ilości sprzedaży produktu lub usługi. Przejdziemy krok […]

    Czytaj artykuł
    Skuteczna reklama produktu w 3 krokach

    Masz genialny produkt, ale nie potrafisz go sprzedać? Jak większość przedsiębiorców zaczynasz zmniejszać cenę, a i tak nie ma chętnych? Z zazdrością patrzysz na konkurencję, która oferuje ten sam lub podobny produkt znacznie drożej i ma wysoką sprzedaż? Powoli dociera do Ciebie, że bez skutecznej reklamy sprzedaż nie ruszy z miejsca. Tylko jak taka reklama […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377