facebook
logo-lembicz

Komunikacja wewnętrzna w małej i dużej firmie

23 listopada 2020

Komunikacja wewnętrzna w firmie jest bardzo ważnym elementem marketingowym i ma ogromne znaczenie dla realizacji celów biznesowych. Każdy z pracowników musi czuć się wartościowy dla firmy i być docenianym, bez względu na wykonywane obowiązki, doświadczenie czy przepracowane lata.

Na początku informuję, że nie jestem ekspertem od spraw związanych z komunikacją wewnętrzną. To co sądzę na ten temat, jest wynikiem moich własnych przemyśleń zdobytych w trakcie pracy w różnych branżach i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Transparentność jest istotnym elementem mojej strategii biznesowej i marketingowej. Tak samo jeśli chodzi o oferowane przeze mnie usługi marketingowe. Nie nawijam makaronu na uszy, tylko informuję klienta, jeśli nie będę mógł spełnić jego oczekiwań.

Temat komunikacji wewnętrznej kojarzy się przeważnie z korporacją. W końcu znacznie trudniej zachować komunikację na wysokim poziomie w firmie zatrudniającej setki czy tysiące pracowników, niż kilkuosobowym zespole. Moim zdaniem, bez względu na wielkość firmy, od samego początku trzeba dążyć do stworzenia wysokiego poziomu komunikacji wewnętrznej.

Jakie znaczenie ma komunikacja wewnętrzna

Nie chodzi tutaj tylko o to, żeby pracownicy byli informowani o swoich obowiązkach czy zmianach w organizacji. Komunikacja wewnętrzna odgrywa istotne znaczenie w procesie realizacji celów biznesowym czy marketingowych.

Każdy pracownik staje się zewnętrznym i bardzo silnym źródłem reklamowym firmy (ile razy słyszy się na spotkaniach towarzyskich o tym jak wygląda u kogo praca, czy jest z niej zadowolony, czy firma jest profesjonalna itd.)

Poprawna komunikacja wewnętrzna wpływa na:

  • Zaangażowanie pracownika (większa wydajność)
  • Przywiązanie pracownika do firmy (mniejsza rotacja)
  • Pozytywny PR (lepszy wizerunek marki)
  • Wydajność pracy (każdy wie co ma robić)

W tym momencie chciałbym zadać Ci kilka pytań. Ocenisz czy u Ciebie w firmie, komunikacja wewnętrzna jest poprawna:

  1. Kiedy ostatni raz pochwaliłeś/pochwaliłaś pracownika?
  2. Czy każdy z Twoich pracowników rozumie jak ważny jest dla firmy? Od sprzątaczki po kadrę zarządzającą?
  3. Czy pracownicy u Ciebie proszą o podwyżkę czy inicjatywa podniesienia wynagrodzenia wychodzi zawsze szybciej z Twojej strony?
  4. Pracownicy realizują swoje zadania szybciej niż zakładasz? Co może być tego powodem i co robisz, żeby tą wydajność poprawić?
  5. Jak dobrze znasz swoich pracowników? Czym się interesują? Jakie są ich mocne i słabe strony?

W przypadku małej firmy powinno się bardzo dobrze znać swoich pracowników. Często życie prywatne odbija się na zawodowym. Nie trzeba z pracownikami budować relacji prywatnych, aby poznać ich na tyle dobrze, aby wiedzieli że są ważni dla firmy.

Sam odszedłem kiedyś z pracy, mimo że sprawiała mi ogromną satysfakcję. Czułem się w niej niedoceniany. Nie była to duża firma (do 5 osób), ale komunikacja wewnętrzna była na tragicznym poziomie, o czym świadczyła bardzo duża rotacja pracowników.

Komunikacja wewnętrzna w małej i dużej firmie

W małych firmach komunikacja wewnętrzna nie jest niczym skomplikowanym. W dużych firmach czy korporacjach, pojawia się już strategia komunikacji wewnętrznej i wyznacza się dział odpowiedzialny za planowanie, wdrożenie i nadzór komunikacji wewnętrznej (przeważnie jest to dział PR).

W małej firmie, gdzie wszyscy pracownicy zajmują tę samą przestrzeń, może wystarczyć zwykła tablica ogłoszeń czy comiesięczne spotkania na których zostają omawiane istotne tematy. W dużej firmie mogą być potrzebne narzędzia komunikacji do zachowania przepływu kluczowych informacji, częstsze spotkania czy przeszkolenie kadry zarządzającej odnośnie komunikacji wewnętrznej (samemu może już być ciężko to wdrażać). W korporacjach sprawdzi się jeszcze co innego, bo pracownicy powinni mieć dostęp tylko do istotnych w danym dziale informacji.

Tak jak pisałem na początku, nie jestem ekspertem od komunikacji wewnętrznej. Moim celem nigdy nie będzie stworzenie korporacji czy firmy zatrudniającej setki czy tysiące pracowników. Gdy firma będzie zmierzać w kierunku "dużej" to odpowiednio wcześniej, mocniej zgłębię temat komunikacji wewnętrznej lub zatrudnię ekspertów tego zagadnienia.

Jakie są zasady komunikacji wewnętrznej?

Bez względu na wielkość firmy, zasady dobrej komunikacji wewnętrznej są takie same:

  • Nie nastawiać jednych pracowników przeciwko drugim
  • Pracownik musi czuć się dla firmy ważniejszy niż klient
  • Informacje są przekazywane w prosty i zrozumiały sposób
  • Zawsze są przekazywane informacje prawdziwe
  • Komunikacja wewnętrzna jest procesem ciągłym
  • Najpierw komunikacja wewnętrzna, później zewnętrzna
  • Komunikacja przebiega dwustronnie

Zasady są te same co w dobrym małżeństwie. Bardzo dużo niepotrzebnych kłótni i awantur, jest wynikiem problemów w komunikacji pomiędzy partnerami.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej

Nic nie zastąpi tradycyjnej rozmowy twarzą w twarz. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Narzędzia służące do komunikacji wewnętrznej powinny być proste i umożliwiać komunikację dwustronną:

  • Tablica informacyjna
  • Poczta elektroniczna
  • Spotkania w firmie i poza nią
  • Szkolenia i kursy
  • Komunikatory online
  • itd.

W przypadku korporacji często działa się na dedykowanych rozwiązaniach ograniczających komunikację tylko do danego zespołu lub uniemożliwiających komunikację poza pracownikami firmy. Narzędzia mają uławiać wszystkim komunikację wewnętrzną, nie jedynie pracownikom na wysokich stanowiskach.

Jak u Ciebie wygląda komunikacja wewnętrzna w firmie?

Ciekawy jestem jak w Twojej firmie wygląda komunikacja wewnętrzna? Zostaw komentarz pod artykułem (nie musisz podawać nazwy firmy w której pracujesz czy jesteś właścicielem). Czy ten artykuł pomoże Ci opracować strategię komunikacji w firmie? Z góry dziękuję za każdy komentarz.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Budowanie marki osobistej krok po kroku

    Silna marka osobista to potężna broń. Dzięki niej łatwiej pozyskuje się klientów, prowadzi negocjacje czy można znaleźć lepszą pracę. Niestety budowa marki osobistej, nie jest prosta ani szybka. Pokażę Ci jak krok po kroku zbudować świadomą, silną markę osobistą. Marka osobista (personal branding) otwiera mnóstwo drzwi istotnych w biznesie. Dlatego tak wiele osób - w […]

    Czytaj artykuł
    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Nowa wersja bloga, ale do końca jeszcze daleka droga

    Poprzednia wersja bloga nie miała większych zastrzeżeń pod kątem SEO, ale wizualnie/jakościowo była - delikatnie mówiąc - słaba. Mimo tego i tak pozyskiwała 2-5 klientów miesięcznie dzięki widoczności w wynikach organicznych Google. Co zostało zmienione i dlaczego? Czy to już koniec zmian? Zacznę może od końca, bo to nie koniec zmian tylko ich początek. To […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Cennik pozycjonowania czyli ile kosztuje pozycjonowanie?

    Cena jest jednym z najważniejszych czynników decyzji zakupowych. Każdy chce wiedzieć ile dokładnie za coś zapłaci i co otrzymuje w zamian. Jeżeli chodzi o cennik pozycjonowania, to sprawa nie jest taka prosta. Chciałbym, aby koszt pozycjonowania stron internetowych był wartością stałą, gdzie jedynymi zmiennymi byłby rodzaj strony internetowej i branża. Przyśpieszyłoby to i znacząco ułatwiło […]

    Czytaj artykuł
    Nowy Polski ład nadchodzi. Jak bezboleśnie podnieść ceny swoich usług i produktów?

    Od nowego roku czeka nas rewolucja podatkowa. Prowadzenie biznesu od 2011 roku nauczyło mnie, że tam gdzie jedni zyskują, tam drudzy ewentualne straty przerzucają na klientów. Tylko jak podnieść ceny, aby nie utracić dużej liczby klientów i dalej pozyskiwać nowych? Oto jest pytanie, na które postaram się udzielić odpowiedzi. Zacznę od tego, że totalnie nie […]

    Czytaj artykuł
    Facebook padł. Instagram padł. Jak mocno ucierpiała na tym Twoja sprzedaż?

    Gdy piszę ten artykuł (04.10.2021 19:21) to posłuszeństwa odmówił Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger. Co by się stało gdyby taka awaria potrwała przez tydzień? Miesiąc? Co jeśli wszystko wróci do normy, ale okaże się że Twój profil po prostu zniknął? Mnie to zupełnie nie martwi i Ciebie też nie powinno! Zawsze powtarzam na konsultacjach marketingowych. […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377