Komunikacja wewnętrzna w małej i dużej firmie

Komunikacja wewnętrzna w firmie jest bardzo ważnym elementem marketingowym i ma ogromne znaczenie dla realizacji celów biznesowych. Każdy z pracowników musi czuć się wartościowy dla firmy i być docenianym, bez względu na wykonywane obowiązki, doświadczenie czy przepracowane lata.

Na początku informuję, że nie jestem ekspertem od spraw związanych z komunikacją wewnętrzną. To co sądzę na ten temat, jest wynikiem moich własnych przemyśleń zdobytych w trakcie pracy w różnych branżach i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Transparentność jest istotnym elementem mojej strategii biznesowej i marketingowej. Tak samo jeśli chodzi o oferowane przeze mnie usługi marketingowe. Nie nawijam makaronu na uszy, tylko informuję klienta, jeśli nie będę mógł spełnić jego oczekiwań.

Temat komunikacji wewnętrznej kojarzy się przeważnie z korporacją. W końcu znacznie trudniej zachować komunikację na wysokim poziomie w firmie zatrudniającej setki czy tysiące pracowników, niż kilkuosobowym zespole. Moim zdaniem, bez względu na wielkość firmy, od samego początku trzeba dążyć do stworzenia wysokiego poziomu komunikacji wewnętrznej.

Jakie znaczenie ma komunikacja wewnętrzna

Nie chodzi tutaj tylko o to, żeby pracownicy byli informowani o swoich obowiązkach czy zmianach w organizacji. Komunikacja wewnętrzna odgrywa istotne znaczenie w procesie realizacji celów biznesowym czy marketingowych.

Każdy pracownik staje się zewnętrznym i bardzo silnym źródłem reklamowym firmy (ile razy słyszy się na spotkaniach towarzyskich o tym jak wygląda u kogo praca, czy jest z niej zadowolony, czy firma jest profesjonalna itd.)

Poprawna komunikacja wewnętrzna wpływa na:

  • Zaangażowanie pracownika (większa wydajność)
  • Przywiązanie pracownika do firmy (mniejsza rotacja)
  • Pozytywny PR (lepszy wizerunek marki)
  • Wydajność pracy (każdy wie co ma robić)

W tym momencie chciałbym zadać Ci kilka pytań. Ocenisz czy u Ciebie w firmie, komunikacja wewnętrzna jest poprawna:

  1. Kiedy ostatni raz pochwaliłeś/pochwaliłaś pracownika?
  2. Czy każdy z Twoich pracowników rozumie jak ważny jest dla firmy? Od sprzątaczki po kadrę zarządzającą?
  3. Czy pracownicy u Ciebie proszą o podwyżkę czy inicjatywa podniesienia wynagrodzenia wychodzi zawsze szybciej z Twojej strony?
  4. Pracownicy realizują swoje zadania szybciej niż zakładasz? Co może być tego powodem i co robisz, żeby tą wydajność poprawić?
  5. Jak dobrze znasz swoich pracowników? Czym się interesują? Jakie są ich mocne i słabe strony?

W przypadku małej firmy powinno się bardzo dobrze znać swoich pracowników. Często życie prywatne odbija się na zawodowym. Nie trzeba z pracownikami budować relacji prywatnych, aby poznać ich na tyle dobrze, aby wiedzieli że są ważni dla firmy.

Sam odszedłem kiedyś z pracy, mimo że sprawiała mi ogromną satysfakcję. Czułem się w niej niedoceniany. Nie była to duża firma (do 5 osób), ale komunikacja wewnętrzna była na tragicznym poziomie, o czym świadczyła bardzo duża rotacja pracowników.

Komunikacja wewnętrzna w małej i dużej firmie

W małych firmach komunikacja wewnętrzna nie jest niczym skomplikowanym. W dużych firmach czy korporacjach, pojawia się już strategia komunikacji wewnętrznej i wyznacza się dział odpowiedzialny za planowanie, wdrożenie i nadzór komunikacji wewnętrznej (przeważnie jest to dział PR).

W małej firmie, gdzie wszyscy pracownicy zajmują tę samą przestrzeń, może wystarczyć zwykła tablica ogłoszeń czy comiesięczne spotkania na których zostają omawiane istotne tematy. W dużej firmie mogą być potrzebne narzędzia komunikacji do zachowania przepływu kluczowych informacji, częstsze spotkania czy przeszkolenie kadry zarządzającej odnośnie komunikacji wewnętrznej (samemu może już być ciężko to wdrażać). W korporacjach sprawdzi się jeszcze co innego, bo pracownicy powinni mieć dostęp tylko do istotnych w danym dziale informacji.

Tak jak pisałem na początku, nie jestem ekspertem od komunikacji wewnętrznej. Moim celem nigdy nie będzie stworzenie korporacji czy firmy zatrudniającej setki czy tysiące pracowników. Gdy firma będzie zmierzać w kierunku "dużej" to odpowiednio wcześniej, mocniej zgłębię temat komunikacji wewnętrznej lub zatrudnię ekspertów tego zagadnienia.

Jakie są zasady komunikacji wewnętrznej?

Bez względu na wielkość firmy, zasady dobrej komunikacji wewnętrznej są takie same:

  • Nie nastawiać jednych pracowników przeciwko drugim
  • Pracownik musi czuć się dla firmy ważniejszy niż klient
  • Informacje są przekazywane w prosty i zrozumiały sposób
  • Zawsze są przekazywane informacje prawdziwe
  • Komunikacja wewnętrzna jest procesem ciągłym
  • Najpierw komunikacja wewnętrzna, później zewnętrzna
  • Komunikacja przebiega dwustronnie

Zasady są te same co w dobrym małżeństwie. Bardzo dużo niepotrzebnych kłótni i awantur, jest wynikiem problemów w komunikacji pomiędzy partnerami.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej

Nic nie zastąpi tradycyjnej rozmowy twarzą w twarz. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Narzędzia służące do komunikacji wewnętrznej powinny być proste i umożliwiać komunikację dwustronną:

  • Tablica informacyjna
  • Poczta elektroniczna
  • Spotkania w firmie i poza nią
  • Szkolenia i kursy
  • Komunikatory online
  • itd.

W przypadku korporacji często działa się na dedykowanych rozwiązaniach ograniczających komunikację tylko do danego zespołu lub uniemożliwiających komunikację poza pracownikami firmy. Narzędzia mają uławiać wszystkim komunikację wewnętrzną, nie jedynie pracownikom na wysokich stanowiskach.

Jak u Ciebie wygląda komunikacja wewnętrzna w firmie?

Ciekawy jestem jak w Twojej firmie wygląda komunikacja wewnętrzna? Zostaw komentarz pod artykułem (nie musisz podawać nazwy firmy w której pracujesz czy jesteś właścicielem). Czy ten artykuł pomoże Ci opracować strategię komunikacji w firmie? Z góry dziękuję za każdy komentarz.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left