logo-lembicz

Komunikacja wewnętrzna w małej i dużej firmie

Komunikacja wewnętrzna w firmie jest bardzo ważnym elementem marketingowym i ma ogromne znaczenie dla realizacji celów biznesowych. Każdy z pracowników musi czuć się wartościowy dla firmy i być docenianym, bez względu na wykonywane obowiązki, doświadczenie czy przepracowane lata.

Na początku informuję, że nie jestem ekspertem od spraw związanych z komunikacją wewnętrzną. To co sądzę na ten temat, jest wynikiem moich własnych przemyśleń zdobytych w trakcie pracy w różnych branżach i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Transparentność jest istotnym elementem mojej strategii biznesowej i marketingowej. Tak samo jeśli chodzi o oferowane przeze mnie usługi marketingowe. Nie nawijam makaronu na uszy, tylko informuję klienta, jeśli nie będę mógł spełnić jego oczekiwań.

Temat komunikacji wewnętrznej kojarzy się przeważnie z korporacją. W końcu znacznie trudniej zachować komunikację na wysokim poziomie w firmie zatrudniającej setki czy tysiące pracowników, niż kilkuosobowym zespole. Moim zdaniem, bez względu na wielkość firmy, od samego początku trzeba dążyć do stworzenia wysokiego poziomu komunikacji wewnętrznej.

Jakie znaczenie ma komunikacja wewnętrzna

Nie chodzi tutaj tylko o to, żeby pracownicy byli informowani o swoich obowiązkach czy zmianach w organizacji. Komunikacja wewnętrzna odgrywa istotne znaczenie w procesie realizacji celów biznesowym czy marketingowych.

Każdy pracownik staje się zewnętrznym i bardzo silnym źródłem reklamowym firmy (ile razy słyszy się na spotkaniach towarzyskich o tym jak wygląda u kogo praca, czy jest z niej zadowolony, czy firma jest profesjonalna itd.)

Poprawna komunikacja wewnętrzna wpływa na:

  • Zaangażowanie pracownika (większa wydajność)
  • Przywiązanie pracownika do firmy (mniejsza rotacja)
  • Pozytywny PR (lepszy wizerunek marki)
  • Wydajność pracy (każdy wie co ma robić)

W tym momencie chciałbym zadać Ci kilka pytań. Ocenisz czy u Ciebie w firmie, komunikacja wewnętrzna jest poprawna:

  1. Kiedy ostatni raz pochwaliłeś/pochwaliłaś pracownika?
  2. Czy każdy z Twoich pracowników rozumie jak ważny jest dla firmy? Od sprzątaczki po kadrę zarządzającą?
  3. Czy pracownicy u Ciebie proszą o podwyżkę czy inicjatywa podniesienia wynagrodzenia wychodzi zawsze szybciej z Twojej strony?
  4. Pracownicy realizują swoje zadania szybciej niż zakładasz? Co może być tego powodem i co robisz, żeby tą wydajność poprawić?
  5. Jak dobrze znasz swoich pracowników? Czym się interesują? Jakie są ich mocne i słabe strony?

W przypadku małej firmy powinno się bardzo dobrze znać swoich pracowników. Często życie prywatne odbija się na zawodowym. Nie trzeba z pracownikami budować relacji prywatnych, aby poznać ich na tyle dobrze, aby wiedzieli że są ważni dla firmy.

Sam odszedłem kiedyś z pracy, mimo że sprawiała mi ogromną satysfakcję. Czułem się w niej niedoceniany. Nie była to duża firma (do 5 osób), ale komunikacja wewnętrzna była na tragicznym poziomie, o czym świadczyła bardzo duża rotacja pracowników.

Komunikacja wewnętrzna w małej i dużej firmie

W małych firmach komunikacja wewnętrzna nie jest niczym skomplikowanym. W dużych firmach czy korporacjach, pojawia się już strategia komunikacji wewnętrznej i wyznacza się dział odpowiedzialny za planowanie, wdrożenie i nadzór komunikacji wewnętrznej (przeważnie jest to dział PR).

W małej firmie, gdzie wszyscy pracownicy zajmują tę samą przestrzeń, może wystarczyć zwykła tablica ogłoszeń czy comiesięczne spotkania na których zostają omawiane istotne tematy. W dużej firmie mogą być potrzebne narzędzia komunikacji do zachowania przepływu kluczowych informacji, częstsze spotkania czy przeszkolenie kadry zarządzającej odnośnie komunikacji wewnętrznej (samemu może już być ciężko to wdrażać). W korporacjach sprawdzi się jeszcze co innego, bo pracownicy powinni mieć dostęp tylko do istotnych w danym dziale informacji.

Tak jak pisałem na początku, nie jestem ekspertem od komunikacji wewnętrznej. Moim celem nigdy nie będzie stworzenie korporacji czy firmy zatrudniającej setki czy tysiące pracowników. Gdy firma będzie zmierzać w kierunku "dużej" to odpowiednio wcześniej, mocniej zgłębię temat komunikacji wewnętrznej lub zatrudnię ekspertów tego zagadnienia.

Jakie są zasady komunikacji wewnętrznej?

Bez względu na wielkość firmy, zasady dobrej komunikacji wewnętrznej są takie same:

  • Nie nastawiać jednych pracowników przeciwko drugim
  • Pracownik musi czuć się dla firmy ważniejszy niż klient
  • Informacje są przekazywane w prosty i zrozumiały sposób
  • Zawsze są przekazywane informacje prawdziwe
  • Komunikacja wewnętrzna jest procesem ciągłym
  • Najpierw komunikacja wewnętrzna, później zewnętrzna
  • Komunikacja przebiega dwustronnie

Zasady są te same co w dobrym małżeństwie. Bardzo dużo niepotrzebnych kłótni i awantur, jest wynikiem problemów w komunikacji pomiędzy partnerami.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej

Nic nie zastąpi tradycyjnej rozmowy twarzą w twarz. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Narzędzia służące do komunikacji wewnętrznej powinny być proste i umożliwiać komunikację dwustronną:

  • Tablica informacyjna
  • Poczta elektroniczna
  • Spotkania w firmie i poza nią
  • Szkolenia i kursy
  • Komunikatory online
  • itd.

W przypadku korporacji często działa się na dedykowanych rozwiązaniach ograniczających komunikację tylko do danego zespołu lub uniemożliwiających komunikację poza pracownikami firmy. Narzędzia mają uławiać wszystkim komunikację wewnętrzną, nie jedynie pracownikom na wysokich stanowiskach.

Jak u Ciebie wygląda komunikacja wewnętrzna w firmie?

Ciekawy jestem jak w Twojej firmie wygląda komunikacja wewnętrzna? Zostaw komentarz pod artykułem (nie musisz podawać nazwy firmy w której pracujesz czy jesteś właścicielem). Czy ten artykuł pomoże Ci opracować strategię komunikacji w firmie? Z góry dziękuję za każdy komentarz.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł
    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)