logo-lembicz

Komunikacja wewnętrzna w małej i dużej firmie

23 listopada 2020

Komunikacja wewnętrzna w firmie jest bardzo ważnym elementem marketingowym i ma ogromne znaczenie dla realizacji celów biznesowych. Każdy z pracowników musi czuć się wartościowy dla firmy i być docenianym, bez względu na wykonywane obowiązki, doświadczenie czy przepracowane lata.

Na początku informuję, że nie jestem ekspertem od spraw związanych z komunikacją wewnętrzną. To co sądzę na ten temat, jest wynikiem moich własnych przemyśleń zdobytych w trakcie pracy w różnych branżach i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Transparentność jest istotnym elementem mojej strategii biznesowej i marketingowej. Tak samo jeśli chodzi o oferowane przeze mnie usługi marketingowe. Nie nawijam makaronu na uszy, tylko informuję klienta, jeśli nie będę mógł spełnić jego oczekiwań.

Temat komunikacji wewnętrznej kojarzy się przeważnie z korporacją. W końcu znacznie trudniej zachować komunikację na wysokim poziomie w firmie zatrudniającej setki czy tysiące pracowników, niż kilkuosobowym zespole. Moim zdaniem, bez względu na wielkość firmy, od samego początku trzeba dążyć do stworzenia wysokiego poziomu komunikacji wewnętrznej.

Jakie znaczenie ma komunikacja wewnętrzna

Nie chodzi tutaj tylko o to, żeby pracownicy byli informowani o swoich obowiązkach czy zmianach w organizacji. Komunikacja wewnętrzna odgrywa istotne znaczenie w procesie realizacji celów biznesowym czy marketingowych.

Każdy pracownik staje się zewnętrznym i bardzo silnym źródłem reklamowym firmy (ile razy słyszy się na spotkaniach towarzyskich o tym jak wygląda u kogo praca, czy jest z niej zadowolony, czy firma jest profesjonalna itd.)

Poprawna komunikacja wewnętrzna wpływa na:

  • Zaangażowanie pracownika (większa wydajność)
  • Przywiązanie pracownika do firmy (mniejsza rotacja)
  • Pozytywny PR (lepszy wizerunek marki)
  • Wydajność pracy (każdy wie co ma robić)

W tym momencie chciałbym zadać Ci kilka pytań. Ocenisz czy u Ciebie w firmie, komunikacja wewnętrzna jest poprawna:

  1. Kiedy ostatni raz pochwaliłeś/pochwaliłaś pracownika?
  2. Czy każdy z Twoich pracowników rozumie jak ważny jest dla firmy? Od sprzątaczki po kadrę zarządzającą?
  3. Czy pracownicy u Ciebie proszą o podwyżkę czy inicjatywa podniesienia wynagrodzenia wychodzi zawsze szybciej z Twojej strony?
  4. Pracownicy realizują swoje zadania szybciej niż zakładasz? Co może być tego powodem i co robisz, żeby tą wydajność poprawić?
  5. Jak dobrze znasz swoich pracowników? Czym się interesują? Jakie są ich mocne i słabe strony?

W przypadku małej firmy powinno się bardzo dobrze znać swoich pracowników. Często życie prywatne odbija się na zawodowym. Nie trzeba z pracownikami budować relacji prywatnych, aby poznać ich na tyle dobrze, aby wiedzieli że są ważni dla firmy.

Sam odszedłem kiedyś z pracy, mimo że sprawiała mi ogromną satysfakcję. Czułem się w niej niedoceniany. Nie była to duża firma (do 5 osób), ale komunikacja wewnętrzna była na tragicznym poziomie, o czym świadczyła bardzo duża rotacja pracowników.

Komunikacja wewnętrzna w małej i dużej firmie

W małych firmach komunikacja wewnętrzna nie jest niczym skomplikowanym. W dużych firmach czy korporacjach, pojawia się już strategia komunikacji wewnętrznej i wyznacza się dział odpowiedzialny za planowanie, wdrożenie i nadzór komunikacji wewnętrznej (przeważnie jest to dział PR).

W małej firmie, gdzie wszyscy pracownicy zajmują tę samą przestrzeń, może wystarczyć zwykła tablica ogłoszeń czy comiesięczne spotkania na których zostają omawiane istotne tematy. W dużej firmie mogą być potrzebne narzędzia komunikacji do zachowania przepływu kluczowych informacji, częstsze spotkania czy przeszkolenie kadry zarządzającej odnośnie komunikacji wewnętrznej (samemu może już być ciężko to wdrażać). W korporacjach sprawdzi się jeszcze co innego, bo pracownicy powinni mieć dostęp tylko do istotnych w danym dziale informacji.

Tak jak pisałem na początku, nie jestem ekspertem od komunikacji wewnętrznej. Moim celem nigdy nie będzie stworzenie korporacji czy firmy zatrudniającej setki czy tysiące pracowników. Gdy firma będzie zmierzać w kierunku "dużej" to odpowiednio wcześniej, mocniej zgłębię temat komunikacji wewnętrznej lub zatrudnię ekspertów tego zagadnienia.

Jakie są zasady komunikacji wewnętrznej?

Bez względu na wielkość firmy, zasady dobrej komunikacji wewnętrznej są takie same:

  • Nie nastawiać jednych pracowników przeciwko drugim
  • Pracownik musi czuć się dla firmy ważniejszy niż klient
  • Informacje są przekazywane w prosty i zrozumiały sposób
  • Zawsze są przekazywane informacje prawdziwe
  • Komunikacja wewnętrzna jest procesem ciągłym
  • Najpierw komunikacja wewnętrzna, później zewnętrzna
  • Komunikacja przebiega dwustronnie

Zasady są te same co w dobrym małżeństwie. Bardzo dużo niepotrzebnych kłótni i awantur, jest wynikiem problemów w komunikacji pomiędzy partnerami.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej

Nic nie zastąpi tradycyjnej rozmowy twarzą w twarz. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Narzędzia służące do komunikacji wewnętrznej powinny być proste i umożliwiać komunikację dwustronną:

  • Tablica informacyjna
  • Poczta elektroniczna
  • Spotkania w firmie i poza nią
  • Szkolenia i kursy
  • Komunikatory online
  • itd.

W przypadku korporacji często działa się na dedykowanych rozwiązaniach ograniczających komunikację tylko do danego zespołu lub uniemożliwiających komunikację poza pracownikami firmy. Narzędzia mają uławiać wszystkim komunikację wewnętrzną, nie jedynie pracownikom na wysokich stanowiskach.

Jak u Ciebie wygląda komunikacja wewnętrzna w firmie?

Ciekawy jestem jak w Twojej firmie wygląda komunikacja wewnętrzna? Zostaw komentarz pod artykułem (nie musisz podawać nazwy firmy w której pracujesz czy jesteś właścicielem). Czy ten artykuł pomoże Ci opracować strategię komunikacji w firmie? Z góry dziękuję za każdy komentarz.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł
    Franczyza wzmacnia czy osłabia siłę marki?

    "Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki? Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. […]

    Czytaj artykuł
    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?

    Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www o takim poziomie trudności nie wymaga dużych nakładów czasu pracy i umiejętności. Do stworzenia takiej prostej strony internetowej nie potrzeba programisty. Wystarczy nawet zwykły darmowy […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki Strategia błękitnego oceanu

    Długo mi się zeszło z przeczytaniem książki "Strategia błękitnego oceanu". Nie z powodu ilości stron, bo było ich raptem delikatnie ponad 300. To analizy i przemyślenia w trakcie czytania tej książki, zajęły mi ogromną ilość czasu 🙂 . Nie jest to typowa książka o marketingu. "Błękitny ocean" oznacza przestrzeń pozbawioną licznej konkurencji. Nie ma tam […]

    Czytaj artykuł
    Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

    Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją? Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie Warszawa
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)