Komunikacja wewnętrzna w firmie jest bardzo ważnym elementem marketingowym i ma ogromne znaczenie dla realizacji celów biznesowych. Każdy z pracowników musi czuć się wartościowy dla firmy i być docenianym, bez względu na wykonywane obowiązki, doświadczenie czy przepracowane lata.
Na początku informuję, że nie jestem ekspertem od spraw związanych z komunikacją wewnętrzną. To co sądzę na ten temat, jest wynikiem moich własnych przemyśleń zdobytych w trakcie pracy w różnych branżach i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Temat komunikacji wewnętrznej kojarzy się przeważnie z korporacją. W końcu znacznie trudniej zachować komunikację na wysokim poziomie w firmie zatrudniającej setki czy tysiące pracowników, niż kilkuosobowym zespole. Moim zdaniem, bez względu na wielkość firmy, od samego początku trzeba dążyć do stworzenia wysokiego poziomu komunikacji wewnętrznej.
Nie chodzi tutaj tylko o to, żeby pracownicy byli informowani o swoich obowiązkach czy zmianach w organizacji. Komunikacja wewnętrzna odgrywa istotne znaczenie w procesie realizacji celów biznesowym czy marketingowych.
Poprawna komunikacja wewnętrzna wpływa na:
W tym momencie chciałbym zadać Ci kilka pytań. Ocenisz czy u Ciebie w firmie, komunikacja wewnętrzna jest poprawna:
W przypadku małej firmy powinno się bardzo dobrze znać swoich pracowników. Często życie prywatne odbija się na zawodowym. Nie trzeba z pracownikami budować relacji prywatnych, aby poznać ich na tyle dobrze, aby wiedzieli że są ważni dla firmy.
W małych firmach komunikacja wewnętrzna nie jest niczym skomplikowanym. W dużych firmach czy korporacjach, pojawia się już strategia komunikacji wewnętrznej i wyznacza się dział odpowiedzialny za planowanie, wdrożenie i nadzór komunikacji wewnętrznej (przeważnie jest to dział PR).
W małej firmie, gdzie wszyscy pracownicy zajmują tę samą przestrzeń, może wystarczyć zwykła tablica ogłoszeń czy comiesięczne spotkania na których zostają omawiane istotne tematy. W dużej firmie mogą być potrzebne narzędzia komunikacji do zachowania przepływu kluczowych informacji, częstsze spotkania czy przeszkolenie kadry zarządzającej odnośnie komunikacji wewnętrznej (samemu może już być ciężko to wdrażać). W korporacjach sprawdzi się jeszcze co innego, bo pracownicy powinni mieć dostęp tylko do istotnych w danym dziale informacji.
Tak jak pisałem na początku, nie jestem ekspertem od komunikacji wewnętrznej. Moim celem nigdy nie będzie stworzenie korporacji czy firmy zatrudniającej setki czy tysiące pracowników. Gdy firma będzie zmierzać w kierunku "dużej" to odpowiednio wcześniej, mocniej zgłębię temat komunikacji wewnętrznej lub zatrudnię ekspertów tego zagadnienia.
Bez względu na wielkość firmy, zasady dobrej komunikacji wewnętrznej są takie same:
Zasady są te same co w dobrym małżeństwie. Bardzo dużo niepotrzebnych kłótni i awantur, jest wynikiem problemów w komunikacji pomiędzy partnerami.
Nic nie zastąpi tradycyjnej rozmowy twarzą w twarz. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Narzędzia służące do komunikacji wewnętrznej powinny być proste i umożliwiać komunikację dwustronną:
W przypadku korporacji często działa się na dedykowanych rozwiązaniach ograniczających komunikację tylko do danego zespołu lub uniemożliwiających komunikację poza pracownikami firmy. Narzędzia mają uławiać wszystkim komunikację wewnętrzną, nie jedynie pracownikom na wysokich stanowiskach.
Ciekawy jestem jak w Twojej firmie wygląda komunikacja wewnętrzna? Zostaw komentarz pod artykułem (nie musisz podawać nazwy firmy w której pracujesz czy jesteś właścicielem). Czy ten artykuł pomoże Ci opracować strategię komunikacji w firmie? Z góry dziękuję za każdy komentarz.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone