Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją?

Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas szukania wykonawcy pozycjonowania, bo niestety można się boleśnie nadziać.

Czy pozycjonowanie to dobra inwestycja?

Inwestycja jest dobra wtedy, kiedy przeznaczone na nią nakłady czasu i pieniędzy przynoszą oczekiwany zysk. Tak zresztą powinny działać wszystkie usługi marketingowe, przy czym nie zawsze "ZYSK" to bezpośrednie zwiększenie sprzedaży.

Pokażę Ci na przykładzie taki "zysk" który nie przekłada się u mnie bezpośrednio na sprzedaż. Wpisując do wyszukiwarki Google słowo kluczowe "test prędkości strony" aktualnie znajduję się w TOP 10:

Monitoring słów kluczowych za pomocą narzędzia Senuto

Nie mam u siebie narzędzia do testowania prędkości strony, więc wpływ na bezpośrednią sprzedaż jest zerowy. Natomiast w artykule zamieściłem odnośniki do dwóch usług marketingowych: tworzenie stron www i pozycjonowanie w Google.

Czytelnik może będzie chciał zmodernizować lub zbudować stronę www? Powalczyć o wysokie pozycje w wynikach organicznych Google? Nie wiadomo, ale dzięki temu artykuł ma pośredni wpływ na sprzedaż.

Osoba odwiedzająca Twoją stronę pozostawia po sobie ślad, który można wykorzystać do działań remarketingowych. Znacznie łatwiej jest sprzedać osobie, która już miała jakąkolwiek styczność z Twoją marką.

Jak widać na powyższym przykładzie, nie zawsze jest tak że bycie wysoko na słowo kluczowe w Google ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż. Taki artykuł może być traktowany jak element lejka sprzedażowego (droga na końcu której dopiero jest płatność za produkt/usługę).

Jak policzyć czy pozycjonowanie będzie się opłacać?

Chciałbym być widoczny na słowo kluczowe pozycjonowanie Warszawa. W pierwszej kolejności sprawdzam czy dużo osób tego szuka:

Jak widać nie tylko to słowo kluczowe jest popularne. Zamieściłem tylko cztery najpopularniejsze słowa kluczowe pod kątem ruchu w tej lokalizacji. CPC oznacza uśredniony koszt kliknięcia w reklamę Google i to będzie nasz punkt odniesienia, do określenia opłacalności pozycjonowania.

Sprawdzam ile musiałbym szacunkowo przeznaczyć miesięcznie na reklamy Google ADS, żeby wygenerować ruch zbliżony do pierwszej pozycji na dane słowo kluczowe:

Informacje wedłu planera słów kluczowych Google ADS. Tutaj CPC jest bardziej realne.

Zakładamy, że chcę być wszędzie na samym szczycie żeby mieć największą szansę pozyskiwania klientów. Kalkulator w dłonie i liczymy: 880 x 29,11 + 880 x 31,52 + 390 x 25,50 + 210 x 31,69 = 25 616,8 + 27 737,6 +9 945 + 6654,9 = 69 536,9 zł

Wiadomo, że tyle nie wydałbym bo musiałbym ZGARNIAĆ WSZYSTKO i to PO NAJWYŻSZYCH STAWKACH. Załóżmy że strona wykorzystałaby 25% potencjału ruchu, wydając 25% szacunkowej kwoty. To daje 590 wejść na stronę za ok. 17 384,25 zł.

PYTANIE DLA CIEBIE: Czy jeżeli przebiłbym się na pierwsze miejsca na te słowa kluczowe inwestując 8000 zł netto miesięcznie, to byłaby dla mnie dobra czy zła inwestycja? Na spokojnie się zastanów nim zaczniesz dalej czytać.

Na ten moment wiem ile wyniosłaby mnie płatna reklama w Google ADS. Nim się jednak zdecyduję na pozycjonowanie, muszę znać szacunkową wartość Customer Acqusition Cost (CAC) i Lifetime Value (LTV).

Brakuje też informacji o tym ile czasu musiałbym pozycjonować za 8000 zł netto miesięcznie żeby być na pierwszej pozycji na te słowa kluczowe 🙂 . Ile czasu? Tak naprawdę nie sposób to dokładnie określić, a jedynie oszacować w dużych "widłach" czasowych.

Wartość szacunkowa Customer Acqusition Cost

Wiem że muszę zainwestować w reklamy Google ADS ok. 17 384 zł miesięcznie żeby 590 użytkowników zapoznało się z ofertą usługi https://lembicz.pl/uslugi/pozycjonowanie-warszawa/ . Najważniejsze dla mnie są tutaj trzy liczby:

  • Ile osób skontaktuje się ze mną?
  • Ile osób zostanie klientami?
  • Czy koszt pozyskania klienta będzie dla mnie opłacalny?

Nim zdecyduję się stronę pozycjonować muszę zobaczyć ilu klientów pozyskuję względem liczby odwiedzających. Uśredniając koszt jednego kliknięcia w reklamy Google ADS wychodzi 29,46 zł. Przeznaczając ok. 589 złotych, z moją usługą zapozna się 20 osób.

Ilu z tych 20 osób musi zostać klientami, żeby wydatek na działanie marketingowe mi się opłacił? Załóżmy że pozycjonowanie jest usługą jednorazową a nie abonamentową. Klient płaci raz i temat zostaje zamknięty:

  • 1 pozyskany klient = CAC 589 zł (konwersja 5%)
  • 2 pozyskanych klientów = CAC 294,5 zł (konwersja 10%)
  • 5 pozyskanych klientów = CAC 117,8 zł (konwersja 25%)

Konwersja na poziomie 5% jest bardzo wysokim - i często niestety nierealnym - wynikiem. Zakładałbym w ramach testów konwersję na poziomie 2,5% co oznacza jednego klienta na 40 kliknięć w reklamę (pozyskanie klienta wyniesie ok. 1178 zł).

Zawsze wolę zakładać większe wydatki i się mile zaskoczyć, niż oczekiwać wodotrysków i się rozczarować. Z czasem można wszystko szlifować, aby konwersja zwiększała się. Do tego potrzeba danych do analizy.

Jeżeli konwersja z płatnych reklam Google ADS wyniesie 2,5% to nie byłoby to prawdopodobnie dla mnie opłacalne. Średni dochód z pozycjonowania strony wynosi u mnie mniej niż koszt pozyskania klienta (1178 zł), ale...

Nie zapominaj o Lifetime Value

Pozycjonowanie jest usługą abonamentową (tak jak Neflix), a więc generuje dochód na przestrzeni całej współpracy. Tak długo jak inwestycja firmie w pozycjonowanie przynosi dochód, tak długo będzie ze mną firma współpracować.

Patrząc na to jak długo współpracują ze mną klienci, to nawet przy konwersji na poziomie 1% byłoby to opłacalne. Pamiętaj, że każdy pozyskany klient to:

  • Żywa reklama Twojej firmy - Jeżeli klient będzie zadowolony ze współpracy z Tobą, to odpali się marketing szeptany, a to najskuteczniejsza forma marketingu i to za darmo.
  • Możliwość dalszej sprzedaży - Wprowadzisz coś nowego do oferty? Szybciej i nieporównywalnie taniej przekonać klienta który już Cię zna do kupna.
  • Klient regularnie kupujący- Pozyskany klient może u Ciebie cały czas kupować produkty/usługi, a więc jego CAC maleje z upływem czasu. Wtedy staje się on SUPER KLIENTEM (ja to tak określam).

Pytanie więc czy działa u Ciebie Lifetime Value? Jak sprawiasz że klient staje się SUPER KLIENTEM?

PRZYKŁAD Z ŻYCIA: Kumpel Jakub polecił mi pobliską wulkanizację. Cena za wymianę opon podobno jak wszędzie, ale cena za przechowanie była mega atrakcyjna. Ja pozbyłem się problemu z szukaniem miejsc na opony, a wulkanizacja ma Lifetime Value.

Wrócę tam za pół roku żeby zmienić opony i znowu skorzystam z uśmiechem na mordce z przechowania 🙂 . W ten sposób mają regularnego klienta na swoją priorytetową usługę. Wilk syty i owca nie zeżarta.

Wszystko sprowadza się do tego, że aby wiedzieć czy pozycjonowanie będzie opłacalne musisz OBOWIĄZKOWO ZNAĆ:

Maksymalny koszt pozyskania klienta uwzględniając wartość Lifetime Value żeby działanie marketingowe było dobrą inwestycją.

Zabieramy się za liczenie kosztów pozycjonowania

Wdrożenie płatnej reklamy Google pokaże dwa istotne elementy: Czy po zapoznaniu się z Twoją usługą/Twoim produktem dochodzi do sprzedaży? Ile wyniósł Cię koszt pozyskania klienta poprzez reklamy Google Ads?

Jeżeli średni koszt pozyskiwania klienta poprzez reklamy Google generuje dochód to głupotą byłoby zrezygnować z tych działań marketingowych. Reklama na siebie zarabia? Super! Doszlifować kampanię reklamową i stronę www, żeby opłacało się to jeszcze bardziej.

Trzeba policzyć czy pozycjonowanie wpłynie na zmniejszenie średniego kosztu pozyskiwania klienta, a w tym celu trzeba wykonać:

  1. Analiza słów kluczowych - Sprawdza się co jeszcze warto uwzględnić na stronie internetowej, żeby inwestycja w pozycjonowanie przyniosła maksymalny zwrot z inwestycji. Trzeba maksymalnie wykorzystać potencjał.
  2. Dostosowanie strony pod kątem wybranych słów kluczowych- Ogarnąć wszystko według zaleceń Google dla webmasterów znajdując złoty środek pomiędzy klientem, a widocznością strony w wyszukiwarce. To podstawa i ma kolosalne znaczenie dla skuteczności pozycjonowania i jakości sprzedaży.
  3. Analiza konkurencji - Wiedząc pod jakie słowa kluczowe ma być widoczna strona i ile czasu zajmie dostosowanie wszystkiego tak, żeby pozycjonowanie szło gładko, wykonuje się analizę odnośników prowadzących do stron Twojej konkurencji.

Mając te wszystkie dane można szacunkowo określić budżet na pozycjonowanie (działania on-site i off-site). Jest to cholernie czasochłonne, ale pozwala określić "Czy warto się zabierać za pozycjonowanie".

Sama analiza tematów artykułów na które warto uderzyć w moim sklepie internetowym z materacami zajęła ponad 20 godzin. No ale wystarczy na cały rok zakładając jedną publikację tygodniowo 🙂 .

Ja mam stworzoną listę kilku tysięcy średnich i kilkuset mocnych stron do linkowania zewnętrznego. Przy pozycjonowaniu sięgam do tej listy lub miejscówek z analizy konkurencji klienta. Wszystko zależy co w danym momencie da lepszy rezulat.

Do analizy jakości odnośników zewnętrznych podstawowe narzędzia to: Ahrefs oraz Senuto. Najważniejsze jest tutaj jednak doświadczenie, bo ilość czynników które się bierze pod uwagę przy ocenie wartości linka jest ogromna.

Nie sięgaj po drogi dynamit kiedy wystarczy kilka tanich petard żeby się przebić 🙂 . Dostosowuje się siłę ognia do przeciwników których trzeba pokonać. Tak jak na wojnie: Są lokalizacje (słowa kluczowe) które są istotne dla biznesu i nie wymagają armii (dużej ilości pracy) do zdobycia.

Bez odpowiedniego budżetu i czasu lepiej sobie darować walkę o te słowa kluczowe gdzie jest regularna wojna. Takie działanie określa się jako pozycjonowanie długi ogon czyli uderzanie po mniej konkurencyjnych, ale wartościowych słowach kluczowych.

Trzeba mierzyć siły na zamiary. Budżet nie pozwala sięgnąć po te najbardziej dochodowe słowa kluczowe? Lecisz po łatwiejszych frazach. Sprzedaż zaczyna rosnąć? Zwiększa się budżet na działania i sięga po coraz trudniejsze słowa kluczowe. Wszystko z głową! Nic na siłę!

Kiedy pozycjonowanie może się nie opłacać?

  • Pozycjonowanie wymaga czasu żeby się rozpędziło. Potrzeba kilku, a czasami nawet kilkunastu miesięcy żeby pozycjonowanie zaczęło elegancko działać. Potrzebujesz efektów TU I TERAZ? Olej pozycjonowanie!
  • Landing Page z jednym/kilkoma produktami. Nie zawsze, ale przeważnie pozycjonowanie takich "mikro" stron się nie kalkuluje. Lepiej odpalić tutaj reklamy Google lub Facebook.
  • Brak wiedzy przy działaniu na własną rękę. Tak jest ze wszystkim. Oszczędność nie zawsze popłaca. Niestety przeważnie trzeba się o tym przekonać na własnej skórze.
  • Nierzetelny wykonawca pozycjonowania. Nie ważne czy jest to agencja SEO czy freelancer. Jak źle trafisz to będzie bolało. Najlepiej popytaj wśród znajomych o polecenie firmy/osoby która dobrze ogarnia pozycjonowanie.

Nie zawsze pozycjonowanie będzie się opłacać. Tak samo jak może nie opłacać się mailing, ulotki, reklamy na Facebooku czy reklamy w Google. Grunt to umieć to sprawdzić lub trafić na uczciwego wykonawcę, a nie magika nawijającego makaron na uszy.

Czy w moim przypadku opłaca się pozycjonowanie?

Program do analizy widoczności strony Senuto najdalej sięga 23.10.2020 roku (czyli chwilę po tym jak odblokowałem dostęp robotom Google do bloga). Strasznie długo się zbierałem z odpaleniem bloga o marketingu 🙂 .

Wzrost widoczności w Google od 23.10.2020 do 10.01.2022

To osiągnąłem nie przekraczając 1348 zł netto na pozycjonowanie miesięcznie i przeznaczając ogromną ilość czasu. Nie liczę swojego czasu pracy, bo prowadzenie bloga daje mi niepoliczalną ilość radochy. Pozyskiwanie klientów jest tutaj miłym efektem pobocznym.

Pozycjonowanie u mnie po 6 miesiącach okazało się bardzo dobrą inwestycją, mimo że dalej jestem na odległych pozycjach na te najbardziej soczyste słowa kluczowe:

tak przykładowo jak to wygląda 10.1.2022

Na "pozycjonowanie Warszawa" jest jeszcze gorzej. Przy budżecie na pozycjonowanie 8000 zł netto miesięcznie mógłbym spokojnie o te i trudniejsze słowa kluczowe powalczyć, ale na razie poruszam się cały czas w początkowym budżecie i go nie przekraczam. Nigdzie mi się nie śpieszy 🙂 .

Do 15 października 2022 roku działam dalej nie przekraczając maksymalnego budżetu wynoszącego 1348 zł netto miesięcznie. Mniej kasy oznacza więcej sprytu i kombinowania, ale nie ma co czarować. Budżet jest za mały u mnie na skuteczną walkę o te najtrudniejsze słowa kluczowe.

PODSUMOWUJĄC: W moim przypadku Customer Acqusition Cost (średni koszt pozyskania klienta) jeśli chodzi o pozycjonowanie może być bardzo wysoki, bo mam dobre Lifetime Value (ocena wartości klienta w czasie).

Im trudniejsze i bardziej konkurencyjne słowa kluczowe tym droższe pozycjonowanie i potrzeba więcej cierpliwości. Brak kasy? Wybrać słowa kluczowe o niższej konkurencji i stopniowo budować swoją widoczność.

Chociaż podstawowa wiedza o pozycjonowaniu Ci się przyda, żeby nie dać sobie nawinąć makaronu na uszy. Podstawa przy zleceniu pozycjonowania wykonawcy:

  • krótki okres wypowiedzenia umowy!
  • brak kar za rozwiązanie umowy!
  • określenie celu do którego ma prowadzić pozycjonowanie

Radzę uważać na zbytnio odstające od normy oferty cenowe. Jak coś jest podejrzanie tanie i jednocześnie ma być MEGA SUPER EFEKTYWNE to powinna zapalać się lampka ostrzegawcza. Najlepiej popytaj wśród znajomych czy nie mają nikogo do polecenia.

Pozycjonowanie może być bardzo dobrą inwestycją, ale kluczowa jest tutaj cierpliwość i realne względem budżetu oczekiwania. Nie zawsze opłaca się pozycjonować i dlatego dobrze mieć chociaż podstawową wiedzę o tej usłudze marketingowej.

Sporo takiej wiedzy znajdziesz właśnie u mnie na blogu. Chcesz wiedzieć czy w danym budżecie pozycjonowanie ma sens? Napisz do mnie i dam Ci znać. Pamiętaj, że każda złotówka zaoszczędzona to złotówka zarobiona 🙂 .

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Depozycjonowanie - co to jest? Kiedy warto skorzystać?
Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych...
Czytaj więcej
Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?
Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw....
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left