logo-lembicz

Kanibalizacja słów kluczowych powodem spadków w Google

24 czerwca 2021

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją wykryć? Jak sobie z nią radzić? Ogromna liczba stron internetowych ma prędzej czy później problem z kanibalizacją. Blog na którym właśnie czytasz ten artykuł nie jest wyjątkiem. Pokażę Ci na "żywym" przykładzie w jaki sposób można szybko poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych.

Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wyszukiwarka ma problem z wybraniem na dane słowo kluczowe konkretnej podstrony. Z tego powodu najbardziej narażone na taką sytuację są strony internetowe o wąskiej tematyce (tak jak ten blog o marketingu). W wielu treściach występują te same słowa kluczowe i skąd wyszukiwarka Google ma wiedzieć, która treść ma być widoczna w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe?

Jak wykryć kanibalizację słów kluczowych?

Im większy serwis internetowy tym trudniej wykryć kanibalizację słów kluczowych bez korzystania z narzędzi zewnętrznych. Jeżeli Twoja strona nie jest jeszcze widoczna na setki czy tysiące słów kluczowych, to występowanie kanibalizacji możesz sprawdzić za darmo w Google Search Console:

  1. Klikasz w zakładkę "SKUTECZNOŚĆ"
  2. Wybierasz słowo kluczowe
  3. Przełączasz widok karty na "STRONY"

Jeżeli występuje kanibalizacja wybranego przez Ciebie słowa kluczowego, to zobaczysz taki widok:

przykład kanibalizacji w Google Search Console

Jak widać na frazę Ile kosztuje reklama internetowa w GSC widać dwie strony - Ma miejsce kanibalizacja i trzeba to naprawić, żeby wyszukiwarka Google "wiedziała" która podstrona ma być widoczna dla użytkowników na to konkretne słowo kluczowe. Tylko co jeśli mielibyśmy ręcznie przejrzeć setki czy tysiące słów kluczowych?

Z pomocą przychodzą nam narzędzia. Ja wykorzystuję do namierzenia kanibalizacji słów kluczowych płatne narzędzie Senuto (ma mnóstwo innych możliwości, a przeczytasz o tym w artykule recenzja Senuto). Zamiast przez kilka godzin szukać w których frazach doszło do kanibalizacji, po prostu odpalam narzędzie i mam wszystko pięknie widoczne:

Przykład kanibalizacji w Senuto

Tuż po publikacji tego artykułu zajmę się kanibalizacją słów kluczowych na tym blogu, chociaż... Nie zawsze trzeba z nią walczyć 🙂 . Może okazać się, że na dane słowo kluczowe, wyszukiwarka Google uwzględni kilka adresów strony internetowej i to na wysokich pozycjach. Akurat moje imię i nazwisko jest banalnie prostym słowem kluczowym, ale posłuży jako przykład:

wartościowa kanibalizacja słów kluczowych

Ja to określam jako "wartościowa kanibalizacja słów kluczowych". Niestety bardzo rzadko się zdarza, że pod konkretnym słowem kluczowym dwie lub więcej podstron jest wartościowych (zarówno dla odwiedzającego jak i właściciela strony). Dlatego gdy już kanibalizacja słów kluczowych zostanie namierzona, to wybieram jeden z kilku sposobów na rozwiązanie tego problemu

Rozwiązanie kanibalizacji słów kluczowych na stronie www

ZAWSZE indywidualnie wybieram rozwiązanie problemu kanibalizacji słów kluczowych na danych podstronach. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, więc trzeba na spokojnie się zastanowić, które rozwiązanie w perspektywie czasu przyniesie największe korzyści marketingowe, wizerunkowe czy biznesowe:

Modyfikacja treści na duplikatach

Na stronach które mają nie rankować w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe, wprowadzam modyfikację treści. Usuwam zbędne słowa kluczowe, ale - niestety - bardzo często wymusza to utworzenie treści praktycznie od nowa.

Podlinkowanie na słowa kluczowe z duplikatów

Najszybsze rozwiązanie z którego często korzystam. Na dane słowo kluczowe stosuję podlinkowanie do docelowego artykułu. W ten sposób wyszukiwarka Google dostaje sygnał, że "to właśnie ta strona ma być widoczna pod tym słowem kluczowym". Jak kanibalizacja słów kluczowych występuje na kilka stronach, to po takim zabiegu szybko w wynikach wyszukiwania zobaczymy poprawę.

Usunięcie adresów gdzie występuje kanibalizacja

Radykalne posunięcie, ale jeżeli dana strona ma już swoje lata i nie ma żadnej wartości dla użytkownika + nie rankuje na żadne wartościowe inne słowa kluczowe, to można ją całkowicie usunąć. Należy pamiętać o ustawieniu przekierowania 301 z usuniętego adresu na ten docelowy.

Połączenie wszystkich adresów w całość

W przypadku kilku adresów widocznych na to samo słowo kluczowe (z dużą wartością dla czytelnika) można rozważyć scalenie zawartości pod jednym - najlepszym - adresem. Resztę adresów usuwamy i ustawiamy przekierowanie 301 na ten który zostawiliśmy. Dobre rozwiązanie w przypadku tematu, o którym pisaliśmy w perspektywie czasu.

Użycie tagu kanonicznego

Poprzez użycie tagu kanonicznego, informujemy Google który adres jest tak naprawdę właściwy. Niestety ze skutecznością tutaj różnie bywa, bo już wielokrotnie widziałem w wynikach wyszukiwania stosowanie tej metody bez efektów. Osobiście unikam tego rozwiązania i uważam je za najmniej skuteczne ze wszystkich.

Czy kanibalizacja słów często się zdarza?

U mnie copywriting jest na wysokim poziomie, ale i tak - w dni tworzenia tego artykułu - kanibalizacja słów kluczowych występuje na 6 stronach. Zaindeksowanych aktualnie mam 83 strony, ale co w przypadku dużych portali posiadających tysiące artykułów? Szczególnie jeśli wszystko jest w wąskiej tematyce?

Kanibalizacja słów kluczowych zostanie u mnie naprawiona w przeciągu 10 minut. Sam tworzę wszystkie artykuły na blogu i wiem jak zostanie ten problem rozwiązany. U klientów analiza problemu i znalezienie optymalnego rozwiązania trwa znacznie dłużej.

Jeżeli pozycjonowanie w Google ma iść we właściwym kierunku to kanibalizacja słów kluczowych powinna być regularnie sprawdzana i naprawiana. Są wyjątki, ale bardzo ciężko przy frazach z wysoką konkurencją doprowadzić do widoczności kilku adresów.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    UWAŻAJ na telefony od agencji marketingowych

    We wtorek 4 maja, odbyłem ciekawą rozmowę z agencją marketingową. Regularnie co jakiś czas dzwoni do mnie jakiś "ekspert" od marketingu, który chce mi "pomóc" (najczęściej jest to handlowiec, który wie tyle o marketingu co ja o balecie). Jak wyglądała rozmowa trwająca 12 minut? Co takiego mi zaoferowano, że ciśnienie niebezpiecznie mi się podniosło? Jechałem […]

    Czytaj artykuł
    Najlepsze słowa kluczowe do pozycjonowania - Jak wybrać?

    Wybór odpowiednich słów kluczowych to podstawa strategii pozycjonowania. Wiele osób próbujących pozycjonowania na własną rękę, jak i agencji marketingowych, poświęca stanowczo zbyt mało czasu na analizę słów kluczowych. To właśnie odpowiedni wybór słów kluczowych ma decydujący wpływ na skuteczność działań SEO. Krok po kroku pokażę Ci jak ważne są słowa kluczowe. Wykonanie dobrej analizy słów […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO - Jak znaleźć dobrą agencję SEO?

    Coraz trudniej w dzisiejszych czasach znaleźć profesjonalną agencję SEO. Większość agencji SEO na pierwszy rzut oka wygląda na super ogarniętą. Sprawdzenie czy faktycznie agencja marketingowa jest skuteczna w działaniach, może kosztować Cię sporo pieniędzy i czasu. Pokażę Ci jak według mnie pracuje profesjonalna agencja SEO i po czym możesz ją rozpoznać. Na wstępie od razu […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377