Kanibalizacja słów kluczowych powodem spadków w Google

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją wykryć? Jak sobie z nią radzić? Ogromna liczba stron internetowych ma prędzej czy później problem z kanibalizacją. Blog na którym właśnie czytasz ten artykuł nie jest wyjątkiem. Pokażę Ci na "żywym" przykładzie w jaki sposób można szybko poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych.

Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wyszukiwarka ma problem z wybraniem na dane słowo kluczowe konkretnej podstrony. Z tego powodu najbardziej narażone na taką sytuację są strony internetowe o wąskiej tematyce (tak jak ten blog o marketingu). W wielu treściach występują te same słowa kluczowe i skąd wyszukiwarka Google ma wiedzieć, która treść ma być widoczna w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe?

Jak wykryć kanibalizację słów kluczowych?

Im większy serwis internetowy tym trudniej wykryć kanibalizację słów kluczowych bez korzystania z narzędzi zewnętrznych. Jeżeli Twoja strona nie jest jeszcze widoczna na setki czy tysiące słów kluczowych, to występowanie kanibalizacji możesz sprawdzić za darmo w Google Search Console:

  1. Klikasz w zakładkę "SKUTECZNOŚĆ"
  2. Wybierasz słowo kluczowe
  3. Przełączasz widok karty na "STRONY"

Jeżeli występuje kanibalizacja wybranego przez Ciebie słowa kluczowego, to zobaczysz taki widok:

przykład kanibalizacji w Google Search Console

Jak widać na frazę Ile kosztuje reklama internetowa w GSC widać dwie strony - Ma miejsce kanibalizacja i trzeba to naprawić, żeby wyszukiwarka Google "wiedziała" która podstrona ma być widoczna dla użytkowników na to konkretne słowo kluczowe. Tylko co jeśli mielibyśmy ręcznie przejrzeć setki czy tysiące słów kluczowych?

Z pomocą przychodzą nam narzędzia. Ja wykorzystuję do namierzenia kanibalizacji słów kluczowych płatne narzędzie Senuto (ma mnóstwo innych możliwości, a przeczytasz o tym w artykule recenzja Senuto). Zamiast przez kilka godzin szukać w których frazach doszło do kanibalizacji, po prostu odpalam narzędzie i mam wszystko pięknie widoczne:

Przykład kanibalizacji w Senuto

Tuż po publikacji tego artykułu zajmę się kanibalizacją słów kluczowych na tym blogu, chociaż... Nie zawsze trzeba z nią walczyć 🙂 . Może okazać się, że na dane słowo kluczowe, wyszukiwarka Google uwzględni kilka adresów strony internetowej i to na wysokich pozycjach. Akurat moje imię i nazwisko jest banalnie prostym słowem kluczowym, ale posłuży jako przykład:

wartościowa kanibalizacja słów kluczowych

Ja to określam jako "wartościowa kanibalizacja słów kluczowych". Niestety bardzo rzadko się zdarza, że pod konkretnym słowem kluczowym dwie lub więcej podstron jest wartościowych (zarówno dla odwiedzającego jak i właściciela strony). Dlatego gdy już kanibalizacja słów kluczowych zostanie namierzona, to wybieram jeden z kilku sposobów na rozwiązanie tego problemu

Rozwiązanie kanibalizacji słów kluczowych na stronie www

ZAWSZE indywidualnie wybieram rozwiązanie problemu kanibalizacji słów kluczowych na danych podstronach. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, więc trzeba na spokojnie się zastanowić, które rozwiązanie w perspektywie czasu przyniesie największe korzyści marketingowe, wizerunkowe czy biznesowe:

Modyfikacja treści na duplikatach

Na stronach które mają nie rankować w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe, wprowadzam modyfikację treści. Usuwam zbędne słowa kluczowe, ale - niestety - bardzo często wymusza to utworzenie treści praktycznie od nowa.

Podlinkowanie na słowa kluczowe z duplikatów

Najszybsze rozwiązanie z którego często korzystam. Na dane słowo kluczowe stosuję podlinkowanie do docelowego artykułu. W ten sposób wyszukiwarka Google dostaje sygnał, że "to właśnie ta strona ma być widoczna pod tym słowem kluczowym". Jak kanibalizacja słów kluczowych występuje na kilka stronach, to po takim zabiegu szybko w wynikach wyszukiwania zobaczymy poprawę.

Usunięcie adresów gdzie występuje kanibalizacja

Radykalne posunięcie, ale jeżeli dana strona ma już swoje lata i nie ma żadnej wartości dla użytkownika + nie rankuje na żadne wartościowe inne słowa kluczowe, to można ją całkowicie usunąć. Należy pamiętać o ustawieniu przekierowania 301 z usuniętego adresu na ten docelowy.

Połączenie wszystkich adresów w całość

W przypadku kilku adresów widocznych na to samo słowo kluczowe (z dużą wartością dla czytelnika) można rozważyć scalenie zawartości pod jednym - najlepszym - adresem. Resztę adresów usuwamy i ustawiamy przekierowanie 301 na ten który zostawiliśmy. Dobre rozwiązanie w przypadku tematu, o którym pisaliśmy w perspektywie czasu.

Użycie tagu kanonicznego

Poprzez użycie tagu kanonicznego, informujemy Google który adres jest tak naprawdę właściwy. Niestety ze skutecznością tutaj różnie bywa, bo już wielokrotnie widziałem w wynikach wyszukiwania stosowanie tej metody bez efektów. Osobiście unikam tego rozwiązania i uważam je za najmniej skuteczne ze wszystkich.

Czy kanibalizacja słów często się zdarza?

U mnie copywriting jest na wysokim poziomie, ale i tak - w dni tworzenia tego artykułu - kanibalizacja słów kluczowych występuje na 6 stronach. Zaindeksowanych aktualnie mam 83 strony, ale co w przypadku dużych portali posiadających tysiące artykułów? Szczególnie jeśli wszystko jest w wąskiej tematyce?

Kanibalizacja słów kluczowych zostanie u mnie naprawiona w przeciągu 10 minut. Sam tworzę wszystkie artykuły na blogu i wiem jak zostanie ten problem rozwiązany. U klientów analiza problemu i znalezienie optymalnego rozwiązania trwa znacznie dłużej.

Jeżeli pozycjonowanie w Google ma iść we właściwym kierunku to kanibalizacja słów kluczowych powinna być regularnie sprawdzana i naprawiana. Są wyjątki, ale bardzo ciężko przy frazach z wysoką konkurencją doprowadzić do widoczności kilku adresów.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Depozycjonowanie - co to jest? Kiedy warto skorzystać?
Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych...
Czytaj więcej
Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?
Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw....
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left