logo-lembicz

Kanibalizacja słów kluczowych powodem spadków w Google

24 czerwca 2021

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją wykryć? Jak sobie z nią radzić? Ogromna liczba stron internetowych ma prędzej czy później problem z kanibalizacją. Blog na którym właśnie czytasz ten artykuł nie jest wyjątkiem. Pokażę Ci na "żywym" przykładzie w jaki sposób można szybko poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych.

Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy wyszukiwarka ma problem z wybraniem na dane słowo kluczowe konkretnej podstrony. Z tego powodu najbardziej narażone na taką sytuację są strony internetowe o wąskiej tematyce (tak jak ten blog o marketingu). W wielu treściach występują te same słowa kluczowe i skąd wyszukiwarka Google ma wiedzieć, która treść ma być widoczna w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe?

Jak wykryć kanibalizację słów kluczowych?

Im większy serwis internetowy tym trudniej wykryć kanibalizację słów kluczowych bez korzystania z narzędzi zewnętrznych. Jeżeli Twoja strona nie jest jeszcze widoczna na setki czy tysiące słów kluczowych, to występowanie kanibalizacji możesz sprawdzić za darmo w Google Search Console:

  1. Klikasz w zakładkę "SKUTECZNOŚĆ"
  2. Wybierasz słowo kluczowe
  3. Przełączasz widok karty na "STRONY"

Jeżeli występuje kanibalizacja wybranego przez Ciebie słowa kluczowego, to zobaczysz taki widok:

przykład kanibalizacji w Google Search Console

Jak widać na frazę Ile kosztuje reklama internetowa w GSC widać dwie strony - Ma miejsce kanibalizacja i trzeba to naprawić, żeby wyszukiwarka Google "wiedziała" która podstrona ma być widoczna dla użytkowników na to konkretne słowo kluczowe. Tylko co jeśli mielibyśmy ręcznie przejrzeć setki czy tysiące słów kluczowych?

Z pomocą przychodzą nam narzędzia. Ja wykorzystuję do namierzenia kanibalizacji słów kluczowych płatne narzędzie Senuto (ma mnóstwo innych możliwości, a przeczytasz o tym w artykule recenzja Senuto). Zamiast przez kilka godzin szukać w których frazach doszło do kanibalizacji, po prostu odpalam narzędzie i mam wszystko pięknie widoczne:

Przykład kanibalizacji w Senuto

Tuż po publikacji tego artykułu zajmę się kanibalizacją słów kluczowych na tym blogu, chociaż... Nie zawsze trzeba z nią walczyć 🙂 . Może okazać się, że na dane słowo kluczowe, wyszukiwarka Google uwzględni kilka adresów strony internetowej i to na wysokich pozycjach. Akurat moje imię i nazwisko jest banalnie prostym słowem kluczowym, ale posłuży jako przykład:

wartościowa kanibalizacja słów kluczowych

Ja to określam jako "wartościowa kanibalizacja słów kluczowych". Niestety bardzo rzadko się zdarza, że pod konkretnym słowem kluczowym dwie lub więcej podstron jest wartościowych (zarówno dla odwiedzającego jak i właściciela strony). Dlatego gdy już kanibalizacja słów kluczowych zostanie namierzona, to wybieram jeden z kilku sposobów na rozwiązanie tego problemu

Rozwiązanie kanibalizacji słów kluczowych na stronie www

ZAWSZE indywidualnie wybieram rozwiązanie problemu kanibalizacji słów kluczowych na danych podstronach. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, więc trzeba na spokojnie się zastanowić, które rozwiązanie w perspektywie czasu przyniesie największe korzyści marketingowe, wizerunkowe czy biznesowe:

Modyfikacja treści na duplikatach

Na stronach które mają nie rankować w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe, wprowadzam modyfikację treści. Usuwam zbędne słowa kluczowe, ale - niestety - bardzo często wymusza to utworzenie treści praktycznie od nowa.

Podlinkowanie na słowa kluczowe z duplikatów

Najszybsze rozwiązanie z którego często korzystam. Na dane słowo kluczowe stosuję podlinkowanie do docelowego artykułu. W ten sposób wyszukiwarka Google dostaje sygnał, że "to właśnie ta strona ma być widoczna pod tym słowem kluczowym". Jak kanibalizacja słów kluczowych występuje na kilka stronach, to po takim zabiegu szybko w wynikach wyszukiwania zobaczymy poprawę.

Usunięcie adresów gdzie występuje kanibalizacja

Radykalne posunięcie, ale jeżeli dana strona ma już swoje lata i nie ma żadnej wartości dla użytkownika + nie rankuje na żadne wartościowe inne słowa kluczowe, to można ją całkowicie usunąć. Należy pamiętać o ustawieniu przekierowania 301 z usuniętego adresu na ten docelowy.

Połączenie wszystkich adresów w całość

W przypadku kilku adresów widocznych na to samo słowo kluczowe (z dużą wartością dla czytelnika) można rozważyć scalenie zawartości pod jednym - najlepszym - adresem. Resztę adresów usuwamy i ustawiamy przekierowanie 301 na ten który zostawiliśmy. Dobre rozwiązanie w przypadku tematu, o którym pisaliśmy w perspektywie czasu.

Użycie tagu kanonicznego

Poprzez użycie tagu kanonicznego, informujemy Google który adres jest tak naprawdę właściwy. Niestety ze skutecznością tutaj różnie bywa, bo już wielokrotnie widziałem w wynikach wyszukiwania stosowanie tej metody bez efektów. Osobiście unikam tego rozwiązania i uważam je za najmniej skuteczne ze wszystkich.

Czy kanibalizacja słów często się zdarza?

U mnie copywriting jest na wysokim poziomie, ale i tak - w dni tworzenia tego artykułu - kanibalizacja słów kluczowych występuje na 6 stronach. Zaindeksowanych aktualnie mam 83 strony, ale co w przypadku dużych portali posiadających tysiące artykułów? Szczególnie jeśli wszystko jest w wąskiej tematyce?

Kanibalizacja słów kluczowych zostanie u mnie naprawiona w przeciągu 10 minut. Sam tworzę wszystkie artykuły na blogu i wiem jak zostanie ten problem rozwiązany. U klientów analiza problemu i znalezienie optymalnego rozwiązania trwa znacznie dłużej.

Jeżeli pozycjonowanie w Google ma iść we właściwym kierunku to kanibalizacja słów kluczowych powinna być regularnie sprawdzana i naprawiana. Są wyjątki, ale bardzo ciężko przy frazach z wysoką konkurencją doprowadzić do widoczności kilku adresów.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Kiedy pozycjonowanie strony będzie złą inwestycją?

    Fajnie być widocznym w wyszukiwarce Google na wartościowe biznesowo i wizerunkowo słowa kluczowe. No ale za "fajnie" nie zapłacisz rachunków. Skąd wiedzieć czy pozycjonowanie strony będzie Dla Ciebie dobrą inwestycją? Z tego artykułu dowiesz się, kiedy nie opłaca się sięgać po pozycjonowanie lub trzeba dostosować swoje oczekiwania względem budżetu. Pokażę Ci na co uważać podczas […]

    Czytaj artykuł
    Pozycjonowanie lokalne firmy - jak? Ile kosztuje?

    Pozycjonowanie lokalne polega na poprawie widoczności strony w Google na słowa kluczowe względem określonego obszaru (ulica, dzielnica lub miejscowość). SEO lokalne pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów szukających względem danej - bardzo często dokładnej - lokalizacji. Są firmy które nie potrzebują widoczności na całą Polskę. Do generowania sprzedaży wystarczy widoczność strony internetowej w lokalnych wynikach wyszukiwania. […]

    Czytaj artykuł
    Dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron? Co to jest?

    Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób. Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?

    Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www o takim poziomie trudności nie wymaga dużych nakładów czasu pracy i umiejętności. Do stworzenia takiej prostej strony internetowej nie potrzeba programisty. Wystarczy nawet zwykły darmowy […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki Strategia błękitnego oceanu

    Długo mi się zeszło z przeczytaniem książki "Strategia błękitnego oceanu". Nie z powodu ilości stron, bo było ich raptem delikatnie ponad 300. To analizy i przemyślenia w trakcie czytania tej książki, zajęły mi ogromną ilość czasu 🙂 . Nie jest to typowa książka o marketingu. "Błękitny ocean" oznacza przestrzeń pozbawioną licznej konkurencji. Nie ma tam […]

    Czytaj artykuł
    Pieprzyć marketing skoro sprzedaż i tak rośnie jak szalona!

    Wielu przedsiębiorców ma w dupie marketing, skoro i bez reklamy konto firmowe robi się tłuściutkie. W sumie jest to logiczne podejście. Po co wydawać pieniądze na zwiększenie sprzedaży, skoro sprzedaż fajnie się kręci i nie narzekasz na brak pieniędzy? Pisząc ten artykuł mam rekordową ilość stałych klientów, a świadczę usługi marketingowe od ponad dziesięciu lat. […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie Warszawa
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)