Nie jestem grafikiem, a narysowanie prostej kreski od linijki stanowi dla mnie wyzwanie. Nie mogę i nie chcę być ekspertem we wszystkim, ale wiem jakie powinno być logo firmy, aby było odpowiednie pod kątem marketingowym i sprzedażowym.
Logo, które widzisz na blogu marketingowym, jest bardzo proste i czytelne. Nawiązuje do dominującego koloru na blogu (purpura). Mogłabym dodać akcent pod kątem sprzedaży lub marketingu, ale im więcej dodatków do logo, tym trudniej jest zbudować identyfikację marki.
Dlaczego logo firmy jest takie ważne?
Logo firmy nie ulega częstym zmianom. Może być odświeżane z biegiem czasu, ale nie powinno ulegać radykalnej zmianie o 180 stopni, dlatego musi być od razu idealnie zaprojektowane. Logo firmy będzie pojawiać się na stronie internetowej, wizytówkach, papierze firmowym, fakturach i produktach.
Poniżej przedstawiam znane logo marek. Oczywiście jest ich znacznie więcej, ale na potrzeby wyjaśnienia, dlaczego logo firmy jest takie ważne, ta ilość nam wystarczy.
Co rzuca Ci się w oczy, gdy patrzysz na te loga? Spokojnie pomyśl, a później zobacz, czy nasze spostrzeżenia się pokrywają.
Logo firmy powinno być proste
Im więcej kolorów, skomplikowanych wzorów i innych bajerów, tym trudniej logo kotwiczy się w pamięci. Logo musi być na tyle proste, że osoba, która je zobaczy przynajmniej raz, będzie w stanie je narysować ołówkiem. Zobacz, jakie proste są loga znanych marek, i nie jest to bez powodu.
Dzięki temu, że logo jest proste, łatwo je zastosować we wszystkich istotnych dla biznesu elementach (wizytówki, pieczątki, faktury itd.). Nie ma sensu komplikować sobie i klientom życia. Proste, ale schludne logo w zupełności wystarczy, o czym najlepiej świadczą znane marki.
Logo firmy nie powinno Cię ograniczać
To, że teraz sprzedajesz pączki, nie oznacza, że za rok nie zaczniesz budować domów z bali czy prowadzić szkoły tango. Logo na stronie internetowej może sugerować branżę, ale czy do każdej branży będziesz otwierać nową firmę? Oczywiście, możesz, ale mając uniwersalne logo firmy, nie ograniczasz sobie profilu działalności.
Nigdy nie możesz być pewny, co będziesz robił w przyszłości, więc lepiej zaprojektować jedno uniwersalne logo dla firmy niż później znowu płacić za projekt. Zresztą, gdy zobaczysz logo mojej firmy, to w życiu nie pomyślisz, że to marka świadcząca usługi marketingowe (nie używam określenia ”Agencja Marketingowa”).
Nie jestem grafikiem, a odnośnie loga dla firm wypowiadam się z punktu widzenia marketingu. W moim zespole są graficy, którzy ogarniają takie tematy. Ja w tej kwestii mam dwie lewe ręce.
Ile kosztuje profesjonalne logo dla firmy?
Jeśli chodzi o moje własne projekty biznesowe, to logo jest projektowane przez nas. Jeśli wykonujemy tworzenie stron internetowych, to logo wykonuje już profesjonalna firma, z którą współpracuję, i zawsze trafiają w "smak" klienta. U nas cena za logo startuje od 300 zł netto, a czas realizacji wynosi do 7 dni roboczych.
Za logo można zapłacić kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Nie jestem ekspertem w tym temacie, i być może jest jakaś ogromna różnica między logiem za kilkaset złotych, a za kilkadziesiąt tysięcy złotych. Osobiście nigdy bym aż tyle za logo nie zapłacił.
300-500 zł netto za logo, jest moim zdaniem do zaakceptowania. Najwięcej pewnie zapłaciłbym 1000 zł netto, ale to już w przypadku kompleksowej usługi, czyli projektowania również loga pod kątem papieru firmowego, wizytówek i strony internetowej oraz loga w kilku wariantach kolorystycznych. Taka full wypas opcja 🙂 .
Aktualizacja 9 kwiecień 2023
Logo Marketingowego Wsparcia Twojego Biznesu Rikona.pl kosztowało ponad 2000 zł netto, więc delikatnie przegiąłem pałeczkę z budżetem 🙂 . Kilka miesięcy pracy i ponad 50 propozycji wylądowało w koszu, nim udało mi się wraz z zespołem doszlifować logo marki.
Logo rikona.pl
Dlaczego właśnie twarz kota znajduje się w logo firmy świadczącej usługi marketingowe? Skąd pomysł na połączenie dwóch twarzy? To temat na zupełnie inną historię, o której opowiem w swoim czasie 🙂 .
Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Głodny marketingowej wiedzy?
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]
Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste i zrozumiałe, dla innej osoby może być strasznie skomplikowane. Opowiem Ci pewną historię. Poszedłem z narzeczoną na zakupy do małej galerii. Mnie wysłała do sklepu […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.