logo-lembicz

Jak zbudować lojalność klienta wobec marki?

W dzisiejszych czasach zbudowanie lojalności klienta jest znacznie trudniejsze niż kiedyś. Dzięki internetowi możemy szybko i łatwo dotrzeć do ogromnej liczby potencjalnych klientów, a więc i klienci mogą szybko i łatwo znaleźć wiele firm spełniających ich "oczekiwania". Jak więc zbudować lojalność klientów i dlatego to oni odzwierciedlają siłę Twojej marki?

Zbudowanie lojalności konsumenckiej to wyższa szkoła marketingu. Pozyskanie klienta nie jest niczym skomplikowanym (tak samo jak jego utracenie). Może zainteresować Cię artykuł który pisałem o tym jak pozyskać klientów i jak zdobyć SUPER klientów. Jedną z cech SUPER klienta jest właśnie "lojalność".

Nie ma znaczenia jakie produkty czy usługi sprzedajesz. Nie ma znaczenia wielkość Twojej firmy. Zawsze trzeba dążyć do budowania lojalności klientów względem Twojej marki. Uważam, że jest to ważniejsze niż pozyskiwanie nowych klientów, o czym - niestety - zapomina większość firm. Trzeba oczywiście pozyskiwać nowych klientów, ale budowanie lojalności to klucz do silnej i przynoszącej dochody firmy.

Dlaczego lojalny klient jest tak ważny dla firmy?

Pozyskanie nowego klienta zawsze cieszy. Bardziej jednak powinno smucić utrata klienta, bo to znak dla firmy, że "coś jest nie tak". Co prawda zdarzają się upierdliwi klienci, którzy myślą że mają zawsze rację (płacą mało, a wymagają dużo, szybko i ciągle coś im nie pasuje). Od takich klientów najlepiej trzymać się z daleka, bo dłuższa współpraca - nawet jeśli są lojalni - nie ma sensu. Szkoda na to czasu, nerwów i zdrowia.

Zawsze staram się współpracować z fajnymi klientami i uświadomić ich w jaki sposób działa marketing. Jak trafiam na klienta który ma zawsze rację to staram się z nim rozmawiać w taki sposób. Jak to nie działa, to dziękuję za współpracę i życzę powodzenia.

Lojalny klient to chodząca i skuteczna reklama Twojej marki. Dzięki niemu pozyskasz nowych i z dużym prawdopodobieństwem wartościowych klientów. Taka osoba/firma zachwala Twoją markę wśród znajomych (wysoka skuteczność marketingowa) i przypadkowych osób (mniejsza skuteczność, ale większe zasięgi).

To właśnie lojalny klient najlepiej wykona dla Ciebie tzw. marketing szeptany. Każdy przedsiębiorca wie, że najlepszy klient jest pozyskiwany poprzez polecenia od innych zadowolonych klientów. Lojalny klient jest też mniej podatny na konkurencję próbującą go pozyskać mniejszymi cenami, chyba że różnica w kwotach jest znacząca.

Powodów dla których warto mieć lojalnych klientów jest mnóstwo: Większa stabilizacja finansowa firmy, dodatni wizerunek marki, darmowa reklama, przebieg współpracy, itd. Do posiadania wyłącznie lojalnych klientów powinna dążyć każdy przedsiębiorca, a wtedy szybko zacznie zarabiać pieniądze.

Budowa lojalności klienta względem swojej marki

Chciałbym abyś na chwilę się tutaj zatrzymał i odpowiedział na pytanie: "Które firmy polecisz swoim bliskim?". To może być restauracja, hotel, telefon komórkowy, samochód, marka alkoholu itd. Wypisz lub zapamiętaj pięć takich firm. Już? Na pewno? To teraz przekonaj sam siebie "dlaczego to właśnie te firmy są warte polecenia?".

To proste ćwiczenia wykonam również na sobie i zobaczysz, czy moje odpowiedzi doprowadzą nas do tych samych wniosków, ale żeby to miało sens, najpierw sam podaj odpowiedzi.

Pierwsze pięć firm/marek które przychodzą mi do głowy to: Netflix, Huawei, Touareg, Cinema City, GOLD SUSHI Tarchomin. Wypisanie tych marek zajęło mi 14 sekund. Pewnie znalazłbym znacznie więcej firm które polecam w bliskim i dalszym otoczeniu, ale te "wypadły z mojej głowy" w pierwszej kolejności.

Dlaczego jestem lojalnym klientem wobec tych marek?

moja lojalność

Skoro te marki przyszły mi do głowy i chciałbym je polecić, to logiczne że sam z nich korzystam. Dlaczego?

  • Netflix - Praktycznie każdego wieczoru oglądamy przed snem jakiś film lub serial. Nie ważne czy to mega dobre kino czy totalna szmira (trafia się różnie). To dla mnie czas relaksu i odprężenia.
  • Huawei - Mam trzy telefony tej marki. Na P40 PRO świetnie mi się pracuje i robi genialne zdjęcia. Szybko chodzi, nie zawiesza się i spełnia moje oczekiwania. Starsze modele z których korzystam też są wystarczające na moje potrzeby biznesowe.
  • Touareg - Mój drugi samochód. Na początku nazywałem go BESTIA z racji rozmiarów, ale partnerka dała znacznie lepsze imię "Guendalina". Co chwilę wyskakuje jakiś błąd, ale dla mnie "ten samochód ma duszę" i będę nim jeździł póki się nie rozpadnie lub co miesiąc nie będzie lądował w warsztacie.
  • Cinema City - Uwielbiam chodzić do kina. Mam kartę CINEMA UNLIMITED, bo z partnerką potrafimy i 3-4 razy w tygodniu iść na seans. To dla mnie świetna forma relaksu i spędzenia wolnego czasu, a CINEMA CITY mam najbliżej i dzięki karcie nie wydajemy dużo na tą rozrywkę.
  • GOLD SUSHI Tarchomin - Mój klient i według mnie najlepsze sushi jakie jadłem. 2-4 razy w miesiącu bierzemy sobie duży zestaw i robimy sobie ucztę. Kosztuje więcej niż sushi w okolicy które znam, ale na takiej przyjemności dla brzucha nie chce mi się oszczędzać.
Najczęściej daną markę/firmę/osobę polecasz w konkretnej sytuacji. GOLD SUSHI jest znacznie mniejsze na tle firm które przyszły mi do głowy, ale akurat pisałem artykuł "na głodnego" i pewnie dlatego trafiło na listę. Mózg i brzuch to potężne narzędzia 🙂

Zobacz na emocje które te marki u mnie wywołują: Netflix - Relaks i odpręzenie. Huawei - Zadowolenie z produktu. Touareg - Więź emocjonalna (traktuję ten samochód jak członka rodziny). Cinema City - Relaks i oszczędność. GOLD SUSHI Tarchomin - Świetny smak i obsługa.

Czy są lepsze i tańsze firmy oferujące to samo? Bardzo możliwe, ale z obecnych jestem w 100% zadowolony. Przestanę być lojalny w momencie utracenia lub pogorszenia emocji które dostarczają mi te firmy lub drastycznego, nieuargumentowanego dla mnie logicznie wzrostu cen. Przekona mnie też bliska osoba polecająca lub człowiek z którego zdaniem się liczę.

Wiesz jakie Twoja firma wywołuje emocje? Dlaczego klient ma być wobec niej lojalny? Jak zamierzasz zbudować lojalność mimo wyższej ceny od konkurencji?

Ostatnio ciągle trafiam na firmy, które budzą we mnie złe emocje. Podejście do klienta jest na tragicznym poziomie. Skorzystałem, będę odradzał innym popełnienie mojego błędu i sam nigdy tam nie wrócę. Budowanie lojalności klienta wydaje się niczym odkrywczym, ale co jakiś czas widzę, że są firmy które mają to na tragicznym poziomie.

Później takie firmy olewające klienta zastanawiają się dlaczego spada sprzedaż? Co się dziwnego stało że rok temu był wzrost sprzedaży, a teraz nie ma na podstawowe opłaty? To właśnie efekt braku budowania lojalności klientów, bo skoro o nich nie dbasz, to z biegiem czasu będzie ich coraz mniej a nie więcej.

Jak budować lojalność klienta

Nie jest to żadna wiedza tajemna. Poniżej znajdziesz trzy punkty budowania lojalności klienta, które stosują świadcząc swoje usługi marketingowe. W innych projektach też je stosuję bo są one dość uniwersalne i sprawdzą się w większości branż:

  • Postaw się w roli klienta - Traktuj klienta tak jak sam byś chciał być traktowany. Postaw się w jego położeniu, starając się zrozumieć jego wątpliwości czy skargi.
  • Jakie daję klientowi pozytywne/negatywne emocje - Jakie Twoje produkty/usługi wywołują emocje u klienta? Czy konkurencja wywołuje te same, a może silniejsze emocje? Co robi konkurencja lepiej, że wywołuje więcej emocji pozytywnych niż negatywnych?
  • Czy doceniam lojalność klienta? - Jak traktujesz klienta który kupuje u Ciebie po raz 10? Traktujesz go tak samo jak nowego klienta czy lepiej? W jaki sposób sprawiasz, żeby czuł się doceniony dzięki temu, że jest Twoim stałym klientem?

Te trzy punkty stanowią fundament budowania lojalności klienta. Od nich powstają kolejne i kolejne czynniki. Nawet jeśli nie pozyskasz wiernego Twojej marce klienta, to zmniejszasz możliwość pozyskania znacznie potężniejszego klienta - Niezadowolonego. Niezadowolony klient to odwrotność lojalnego, tyle że takiego znacznie łatwiej pozyskać.

Bardzo niezadowolony klient poświęca czas, energię i nawet pieniądze, żeby wyrazić swoje niezadowolenie. Całkowita odwrotność lojalnego klienta, tyle że większość ludzi dużo chętniej i głośniej krzyczy o złej firmie, niż o tej z której jest mega zadowolona.

Budowanie lojalności klientów nie jest łatwe. Wymaga analizy funkcjonowania każdych elementów własnej firmy i konkurencji. Chcesz wiedzieć jak wygląda u mnie proces budowania lojalności klientów? Mam sprawdzić czy Ty robisz to prawidłowo? Napisz do mnie, a zobaczę jak mogę Ci pomóc lub sam potestuj i znajdź własną drogę.

Aktualnie pozyskuję wyłącznie SUPER i normalnych klientów, a z całą resztą nie współpracuję. Klienci są lojalni względem mnie. Ja wobec nich. To piękna sprawa pracować z fajnymi ludźmi i rozwijającymi się firmami. Tobie też to polecam, bo wtedy z uśmiechem na twarzy siadasz do roboty i sprawia Ci to radość.

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?

    Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]

    Czytaj artykuł
    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    10 sposobów na rozbujanie sprzedaży poprzez FB

    Facebook świetnie się nadaje do budowania wizerunku marki i rozkręcania sprzedaży swoich usług lub produktów. Jak prowadzić profil firmy na Facebooku, żeby rozbujać sprzedaż do samego nieba? Oto lista 10 sposobów, które pomogą Ci rozbujać sprzedaż na Facebooku. Nim do tego przejdziemy, to zajebiście ważna informacja na wstępie: FACEBOOK NIE POWINIEN BYĆ PODSTAWOWYM NARZĘDZIEM BUDOWANIA […]

    Czytaj artykuł
    Linkowanie wewnętrzne - mini case study

    Poprawnie wdrażane linkowanie wewnętrzne jest niezwykle istotnym elementem pod kątem SEO. W tym mini case study, pokażę Ci jakiego kopa daje takie linkowanie wewnętrzne 🙂 . To będzie mini case study i wdrożenie tego “bajeru”nie zajęło mi dwie minuty (zacząłem o 15:05 i o 15:07 było już ogarnięte). Co takiego zrobiłem? Dodałem po prostu link […]

    Czytaj artykuł
    7 projektów biznesowych. Jeden człowiek. Czy to możliwe?

    W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary rąk? Przecież to niemożliwe do ogarnięcia przez jednego człowieka. Póki firma (projekt biznesowy) się nie rozkręci, to większość przedsiębiorców jest takim ”człowiekiem-ośmiornicą”. W pojedynkę ogarnia […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone