logo-lembicz

Jak ważna jest responsywność strony internetowej?

Bardzo dużo osób samodzielnie budując swoje strony internetowe, pomija kwestie jej dostosowania pod urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety). Jak ważna jest responsywność strony internetowej i czy faktycznie warto poświęcić czas na "dopieszczenie" strony pod tym kątem?

Według danych z raportu "Digital 2000" z którym szczegółowo można zapoznać się tutaj, tak wygląda udział poszczególnych narzędzi w ruchu internetowym na świecie:

  1. Telefony komórkowe: 53,3%
  2. Laptopy i komputery: 44%
  3. Tablety: 2,7%
  4. Pozostałe narzędzia: 0,07%

Zachęcam do przeczytana tego raportu w całości, bo jest tam wiele informacji które mnie osobiście przeraziły, np: Przeciętny użytkownik internetu spędza online ponad 100 dni rocznie. W moim przypadku, więcej czasu spędzam online niż w realnym świecie, ale to wynika z mojej pracy.

W Polsce sytuacja wygląda podobnie jak na tle całego Świata. Więcej osób korzysta z internetu przez telefony komórkowe niż laptopy czy komputery. Wniosek? Responsywność strony internetowej to już konieczność i standard.

Czym jest responsywność strony internetowej?

Strona internetowa musi wyglądać poprawnie zarówno na komputerach jak i telefonach komórkowych czy tabletach. Elementy strony (grafika, czcionki, układ, menu) dostosowuje się automatycznie w zależności od rozdzielczości ekranu. Zawartość na responsywnej stronie internetowej nie ulega większym zmianom, bez względu na urządzenie z którego się korzysta.

Przykładowo na stronie głównej bloga o marketingu, na komputerach widać boczny boks na którym znajdują się dodatkowe elementy pod linkowanie wewnętrzne:

Responsywna strona internetowa pomija ten boks i nie prezentuje go w żadnej postaci. W przyszłości ten boks będzie prezentował inną zawartość, a wtedy rozważę wdrożenie go do responsywnej wersji strony. Na ten moment, dla użytkowników przeglądających stronę poprzez komórkę czy tablet, nie jest to wartościowe.

Responsywna a mobilna strona internetowa

Różnica pomiędzy responsywną a mobilną wersją strony internetowej jest ogromna. Mobilna strona internetowa, to zupełnie inna strona internetowa. Mobilna wersja strony odpala się w momencie spełnienia warunków dotyczących rozdzielczości i może prezentować zupełnie inną zawartość niż strona internetowa na komputerach.

Zaprojektowanie mobilnej strony internetowej wychodzi znacznie drożej niż opracowanie responsywnej. Z tego powodu bardzo mało firm decyduje się na to rozwiązanie.

Przez blisko 10 lat prowadzenia agencji marketingowej, nie współpracowałem z klientem posiadającym mobilną wersję strony internetowej. Tak samo jeśli chodzi o tworzenie stron www, to żaden klient nie wybrał tego rozwiązania. Każdy z moich projektów posiada responsywną wersję strony internetowej, i to rozwiązanie bardzo dobrze się sprawdza.

Jak sprawdzić czy strona internetowa jest responsywna?

Większość wybiera najprostsze rozwiązanie, czyli otwiera stronę internetową za pomocą swojego telefonu komórkowego. Telefony komórkowe są różne i mogą mieć różne rozdzielczości 🙂 . Mobilność strony internetowej możesz sprawdzić korzystając z darmowych narzędzi dostępnych online:

Test optymalizacji mobilnej strony Google

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Bardzo proste narzędzie. Wprowadzasz adres url strony i po chwili widzisz, czy według Google strona internetowa jest dostosowana pod telefony komórkowe.

Mobilnie.com.pl

http://mobilnie.com.pl/

Tutaj można sprawdzić jak prezentuje się strona internetowa na wielu urządzeniach mobilnych. Jeżeli na którymś prezentuje się słabo, to znaczy że trzeba poprawić.

Dlaczego responsywność strony to obecnie standard?

Na początku artykułu, widać że coraz więcej osób przegląda internet za pomocą telefonów komórkowych. Czy jednak faktycznie tak jest? Sprawdzę tylko informacje dotyczące moich dwóch blogów: tego oraz bloga o zarabianiu.

Ruch na blogu o zarabianiu 1.1.2020-24.11.2020
Ruch na blogu o marketingu 15.10.2020-24.11.2020

Na innych moich projektach sytuacja wygląda tak samo. Ruch z telefonów komórkowych jest większy niż z komputerów, laptopów czy tabletów. Właśnie dlatego, strona musi być responsywna. Błędem byłoby lekceważenie urządzeń generujących większości ruchu.

Inne zalety responsywności strony internetowej

Responsywna strona internetowa ma oczywiście jeszcze inne zalety. W przypadku mobilnej strony, trzeba liczyć dodatkowy czas na administrację czy wprowadzanie zmian w funkcjonalności czy zawartości. Strona mobilna jest praktycznie lustrzanym odbiciem wersji na komputery, a więc zarządzanie czy rozbudowa pochłania mniej czasu czy pieniędzy.

Inne zalety responsywnej strony internetowej:

  • Wyszukiwarka Google stawia coraz większy nacisk na to, aby strona w mobilnej wersji była przyjazna użytkownikom. W Google Search Console można sprawdzić czy (według Google) wszystko jest OK:
  • Pozycje strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarki Google mogą się różnić na telefonach komórkowych i komputerach. Dobra responsywność strony oznacza brak dużych różnic w pozycjach.
  • Szybciej wykonywanie zakupów z poziomu telefonu komórkowego - W telefonach mamy od razu dostęp do aplikacji bankowej i szybciej dokonuje się transakcji niż przez komputer stacjonarny.
  • Telefon komórkowy mamy pod ręką i można z niego korzystać praktycznie wszędzie

Chcesz mieć w pełni responsywną stronę internetową?

Nie ma problemu. Dla zaoszczędzenia Twojego i mojego czasu, poniżej prezentuję ceny netto "od" których rozpoczynam tworzenie stron www.

  • Landing Page -  od 2000 zł
  • Strona firmowa - od 2000 zł
  • Sklep internetowy - od 5000 zł
  • Blog - od 2000 zł

Finalna cena za w pełni responsywną i dostosowaną pod kątem UX i wytycznych wyszukiwarki Google stronę internetową, zależy od Twoich oczekiwań. Napisz do mnie, a zobaczymy co mogę dla Ciebie zrobić odnośnie responsywnej strony www.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    Pierwszy sklep internetowy - Jak się za to zabrać?

    Chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pokażę Ci co zrobić, żeby Twój sklep miał szansę przebicia się przez konkurencję i dotarcia do potencjalnych klientów. Mieć swój własny sklep internetowy to cel zarówno początkujących przedsiębiorców, jak i osób które już mają dobrze funkcjonujący sklep w realnym świecie. Dlaczego? […]

    Czytaj artykuł
    Prosta strona internetowa - Cel? Funkcjonalność? Koszt?

    Nie zawsze potrzebna jest rozbudowana o dedykowane funkcjonalności strona internetowa. Zdarza się, że strona internetowa ma być naprawdę prosta. Logo/Nazwa + podstawowe informacje + kontakt. To wszystko. Tworzenie stron www o takim poziomie trudności nie wymaga dużych nakładów czasu pracy i umiejętności. Do stworzenia takiej prostej strony internetowej nie potrzeba programisty. Wystarczy nawet zwykły darmowy […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Recenzja książki „Zakamarki marki”

    Książka „Zakamarki marki” została przeze mnie zjedzona praktycznie od razu po książce „Grywalizacja”, ale musiałem sobie wszystko poukładać w głowie. Ochłonąłem i mogę na spokojnie napisać recenzję, z której się dowiesz czy warto zainwestować w zakup tej książki. „Zakamarki marki” nie jest tłuściutką książką. Raptem 211 stron, a więc spokojnie można w jeden dzień ją […]

    Czytaj artykuł
    Etyka biznesowa - Jedna złota reguła do wdrożenia w życiu i biznesie

    Podzielę się z Tobą moją najważniejszą zasadą, stosowaną zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Pozwala ona zbudować silną markę, więcej zarabiać i - co najważniejsze - podejmować w życiu słuszne decyzje. Każde przedsiębiorstwo powinno mieć swój kodeks etyczny, który powinien bezwzględnie przestrzegać zarówno przedsiębiorca jak i pracownik. To mapa, pozwalająca nie stracić z […]

    Czytaj artykuł
    Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?

    Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw. specjalista SEO)? Najlepiej na to pytanie odpowiedzieliby właściciele firm, którzy współpracowali zarówno z agencjami SEO jak i specjalistami od pozycjonowania. Nie potrafię być tutaj w […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)