logo-lembicz

Jak ważna jest responsywność strony internetowej?

27 listopada 2020

Bardzo dużo osób samodzielnie budując swoje strony internetowe, pomija kwestie jej dostosowania pod urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety). Jak ważna jest responsywność strony internetowej i czy faktycznie warto poświęcić czas na "dopieszczenie" strony pod tym kątem?

Według danych z raportu "Digital 2000" z którym szczegółowo można zapoznać się tutaj, tak wygląda udział poszczególnych narzędzi w ruchu internetowym na świecie:

  1. Telefony komórkowe: 53,3%
  2. Laptopy i komputery: 44%
  3. Tablety: 2,7%
  4. Pozostałe narzędzia: 0,07%

Zachęcam do przeczytana tego raportu w całości, bo jest tam wiele informacji które mnie osobiście przeraziły, np: Przeciętny użytkownik internetu spędza online ponad 100 dni rocznie. W moim przypadku, więcej czasu spędzam online niż w realnym świecie, ale to wynika z mojej pracy.

W Polsce sytuacja wygląda podobnie jak na tle całego Świata. Więcej osób korzysta z internetu przez telefony komórkowe niż laptopy czy komputery. Wniosek? Responsywność strony internetowej to już konieczność i standard.

Czym jest responsywność strony internetowej?

Strona internetowa musi wyglądać poprawnie zarówno na komputerach jak i telefonach komórkowych czy tabletach. Elementy strony (grafika, czcionki, układ, menu) dostosowuje się automatycznie w zależności od rozdzielczości ekranu. Zawartość na responsywnej stronie internetowej nie ulega większym zmianom, bez względu na urządzenie z którego się korzysta.

Przykładowo na stronie głównej bloga o marketingu, na komputerach widać boczny boks na którym znajdują się dodatkowe elementy pod linkowanie wewnętrzne:

Responsywna strona internetowa pomija ten boks i nie prezentuje go w żadnej postaci. W przyszłości ten boks będzie prezentował inną zawartość, a wtedy rozważę wdrożenie go do responsywnej wersji strony. Na ten moment, dla użytkowników przeglądających stronę poprzez komórkę czy tablet, nie jest to wartościowe.

Responsywna a mobilna strona internetowa

Różnica pomiędzy responsywną a mobilną wersją strony internetowej jest ogromna. Mobilna strona internetowa, to zupełnie inna strona internetowa. Mobilna wersja strony odpala się w momencie spełnienia warunków dotyczących rozdzielczości i może prezentować zupełnie inną zawartość niż strona internetowa na komputerach.

Zaprojektowanie mobilnej strony internetowej wychodzi znacznie drożej niż opracowanie responsywnej. Z tego powodu bardzo mało firm decyduje się na to rozwiązanie.

Przez blisko 10 lat prowadzenia agencji marketingowej, nie współpracowałem z klientem posiadającym mobilną wersję strony internetowej. Tak samo jeśli chodzi o tworzenie stron www, to żaden klient nie wybrał tego rozwiązania. Każdy z moich projektów posiada responsywną wersję strony internetowej, i to rozwiązanie bardzo dobrze się sprawdza.

Jak sprawdzić czy strona internetowa jest responsywna?

Większość wybiera najprostsze rozwiązanie, czyli otwiera stronę internetową za pomocą swojego telefonu komórkowego. Telefony komórkowe są różne i mogą mieć różne rozdzielczości 🙂 . Mobilność strony internetowej możesz sprawdzić korzystając z darmowych narzędzi dostępnych online:

Test optymalizacji mobilnej strony Google

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Bardzo proste narzędzie. Wprowadzasz adres url strony i po chwili widzisz, czy według Google strona internetowa jest dostosowana pod telefony komórkowe.

Mobilnie.com.pl

http://mobilnie.com.pl/

Tutaj można sprawdzić jak prezentuje się strona internetowa na wielu urządzeniach mobilnych. Jeżeli na którymś prezentuje się słabo, to znaczy że trzeba poprawić.

Dlaczego responsywność strony to obecnie standard?

Na początku artykułu, widać że coraz więcej osób przegląda internet za pomocą telefonów komórkowych. Czy jednak faktycznie tak jest? Sprawdzę tylko informacje dotyczące moich dwóch blogów: tego oraz bloga o zarabianiu.

Ruch na blogu o zarabianiu 1.1.2020-24.11.2020
Ruch na blogu o marketingu 15.10.2020-24.11.2020

Na innych moich projektach sytuacja wygląda tak samo. Ruch z telefonów komórkowych jest większy niż z komputerów, laptopów czy tabletów. Właśnie dlatego, strona musi być responsywna. Błędem byłoby lekceważenie urządzeń generujących większości ruchu.

Inne zalety responsywności strony internetowej

Responsywna strona internetowa ma oczywiście jeszcze inne zalety. W przypadku mobilnej strony, trzeba liczyć dodatkowy czas na administrację czy wprowadzanie zmian w funkcjonalności czy zawartości. Strona mobilna jest praktycznie lustrzanym odbiciem wersji na komputery, a więc zarządzanie czy rozbudowa pochłania mniej czasu czy pieniędzy.

Inne zalety responsywnej strony internetowej:

  • Wyszukiwarka Google stawia coraz większy nacisk na to, aby strona w mobilnej wersji była przyjazna użytkownikom. W Google Search Console można sprawdzić czy (według Google) wszystko jest OK:
  • Pozycje strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarki Google mogą się różnić na telefonach komórkowych i komputerach. Dobra responsywność strony oznacza brak dużych różnic w pozycjach.
  • Szybciej wykonywanie zakupów z poziomu telefonu komórkowego - W telefonach mamy od razu dostęp do aplikacji bankowej i szybciej dokonuje się transakcji niż przez komputer stacjonarny.
  • Telefon komórkowy mamy pod ręką i można z niego korzystać praktycznie wszędzie

Chcesz mieć w pełni responsywną stronę internetową?

Nie ma problemu. Dla zaoszczędzenia Twojego i mojego czasu, poniżej prezentuję ceny netto "od" których rozpoczynam tworzenie stron www.

  • Landing Page -  od 2000 zł
  • Strona firmowa - od 2000 zł
  • Sklep internetowy - od 5000 zł
  • Blog - od 2000 zł

Finalna cena za w pełni responsywną i dostosowaną pod kątem UX i wytycznych wyszukiwarki Google stronę internetową, zależy od Twoich oczekiwań. Napisz do mnie, a zobaczymy co mogę dla Ciebie zrobić odnośnie responsywnej strony www.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie o tym jest mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jaka powinna być dobra strona internetowa?

    Strona internetowa nie musi kosztować 20 000 złotych. Strona internetowa nie musi być nafaszerowana unikalną grafiką i funkcjonalnością. Dobra strona internetowa ma zarabiać pieniądze. Jeżeli nie zarabia to staje się wydatkiem a nie inwestycją. Tylko skąd możecie wiedzieć, że właśnie taka a nie inna strona internetowa będzie dobra dla Twojego biznesu? Spójrzcie na tę stronę […]

    Czytaj artykuł
    Szybkość wczytywania strony internetowej

    Logiczne, że strona internetowa powinna wczytywać się jak najszybciej. Tylko kiedy można stwierdzić, że szybkość wczytywania strony internetowej jest poprawna? Kiedy uznaje się że strona chodzi wolno? No i najważniejsze: Czy szybkość strony ma duży wpływ na sprzedaż? Czy zbyt wolna strona internetowa wpływa na widoczność w Google? Szybkość ładowania strony ma ogromne znaczenie we […]

    Czytaj artykuł
    Czy tania strona internetowa to dobre rozwiązanie?

    Tania strona internetowa nie musi być zła. To nie tak że od razu musisz zainwestować w stronę swojej firmy kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych, żeby miało to sens. Jak ze wszystkimi usługami, trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem. Tyle że mało początkujących przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, jak ważna dla rozwoju biznesu jest strona internetowa. Strona internetowa […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

    Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić? Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową […]

    Czytaj artykuł
    Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

    Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca. To w jaki sposób […]

    Czytaj artykuł
    Recenzja książki 138 wydawnictwa Expertia

    Tytuł książki jest mało marketingowy, ale mogą sobie na to pozwolić już znane marki/osoby. Jest to trzecia książka którą zjadłem (tak naprawdę to pożarłem) o marketingu w tym roku. Dlaczego taki dziwny tytuł? Dla kogo jest ta książka? Ile udało mi się z tego wyciągnąć wartościowej wiedzy? Autorzy książki (Kacper Bisanz i Karol Chojnacki) są […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwania klientów i efektywności danych działań marketingowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377