Bardzo dużo osób samodzielnie budując swoje strony internetowe, pomija kwestie jej dostosowania pod urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety). Jak ważna jest responsywność strony internetowej i czy faktycznie warto poświęcić czas na "dopieszczenie" strony pod tym kątem?
Według danych z raportu "Digital 2000" z którym szczegółowo można zapoznać się tutaj, tak wygląda udział poszczególnych narzędzi w ruchu internetowym na świecie:
Telefony komórkowe: 53,3%
Laptopy i komputery: 44%
Tablety: 2,7%
Pozostałe narzędzia: 0,07%
Zachęcam do przeczytana tego raportu w całości, bo jest tam wiele informacji które mnie osobiście przeraziły, np: Przeciętny użytkownik internetu spędza online ponad 100 dni rocznie. W moim przypadku, więcej czasu spędzam online niż w realnym świecie, ale to wynika z mojej pracy.
W Polsce sytuacja wygląda podobnie jak na tle całego Świata. Więcej osób korzysta z internetu przez telefony komórkowe niż laptopy czy komputery. Wniosek? Responsywność strony internetowej to już konieczność i standard.
Czym jest responsywność strony internetowej?
Strona internetowa musi wyglądać poprawnie zarówno na komputerach jak i telefonach komórkowych czy tabletach. Elementy strony (grafika, czcionki, układ, menu) dostosowuje się automatycznie w zależności od rozdzielczości ekranu. Zawartość na responsywnej stronie internetowej nie ulega większym zmianom, bez względu na urządzenie z którego się korzysta.
Przykładowo na stronie głównej bloga o marketingu, na komputerach widać boczny boks na którym znajdują się dodatkowe elementy pod linkowanie wewnętrzne:
Responsywna strona internetowa pomija ten boks i nie prezentuje go w żadnej postaci. W przyszłości ten boks będzie prezentował inną zawartość, a wtedy rozważę wdrożenie go do responsywnej wersji strony. Na ten moment, dla użytkowników przeglądających stronę poprzez komórkę czy tablet, nie jest to wartościowe.
Responsywna a mobilna strona internetowa
Różnica pomiędzy responsywną a mobilną wersją strony internetowej jest ogromna. Mobilna strona internetowa, to zupełnie inna strona internetowa. Mobilna wersja strony odpala się w momencie spełnienia warunków dotyczących rozdzielczości i może prezentować zupełnie inną zawartość niż strona internetowa na komputerach.
Zaprojektowanie mobilnej strony internetowej wychodzi znacznie drożej niż opracowanie responsywnej. Z tego powodu bardzo mało firm decyduje się na to rozwiązanie.
Przez blisko 10 lat prowadzenia agencji marketingowej, nie współpracowałem z klientem posiadającym mobilną wersję strony internetowej. Tak samo jeśli chodzi o tworzenie stron www, to żaden klient nie wybrał tego rozwiązania. Każdy z moich projektów posiada responsywną wersję strony internetowej, i to rozwiązanie bardzo dobrze się sprawdza.
Jak sprawdzić czy strona internetowa jest responsywna?
Większość wybiera najprostsze rozwiązanie, czyli otwiera stronę internetową za pomocą swojego telefonu komórkowego. Telefony komórkowe są różne i mogą mieć różne rozdzielczości 🙂 . Mobilność strony internetowej możesz sprawdzić korzystając z darmowych narzędzi dostępnych online:
Bardzo proste narzędzie. Wprowadzasz adres url strony i po chwili widzisz, czy według Google strona internetowa jest dostosowana pod telefony komórkowe.
Tutaj można sprawdzić jak prezentuje się strona internetowa na wielu urządzeniach mobilnych. Jeżeli na którymś prezentuje się słabo, to znaczy że trzeba poprawić.
Dlaczego responsywność strony to obecnie standard?
Na początku artykułu, widać że coraz więcej osób przegląda internet za pomocą telefonów komórkowych. Czy jednak faktycznie tak jest? Sprawdzę tylko informacje dotyczące moich dwóch blogów: tego oraz bloga o zarabianiu.
Ruch na blogu o zarabianiu 1.1.2020-24.11.2020Ruch na blogu o marketingu 15.10.2020-24.11.2020
Na innych moich projektach sytuacja wygląda tak samo. Ruch z telefonów komórkowych jest większy niż z komputerów, laptopów czy tabletów. Właśnie dlatego, strona musi być responsywna. Błędem byłoby lekceważenie urządzeń generujących większości ruchu.
Inne zalety responsywności strony internetowej
Responsywna strona internetowa ma oczywiście jeszcze inne zalety. W przypadku mobilnej strony, trzeba liczyć dodatkowy czas na administrację czy wprowadzanie zmian w funkcjonalności czy zawartości. Strona mobilna jest praktycznie lustrzanym odbiciem wersji na komputery, a więc zarządzanie czy rozbudowa pochłania mniej czasu czy pieniędzy.
Inne zalety responsywnej strony internetowej:
Wyszukiwarka Google stawia coraz większy nacisk na to, aby strona w mobilnej wersji była przyjazna użytkownikom. W Google Search Console można sprawdzić czy (według Google) wszystko jest OK:
Pozycje strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarki Google mogą się różnić na telefonach komórkowych i komputerach. Dobra responsywność strony oznacza brak dużych różnic w pozycjach.
Szybciej wykonywanie zakupów z poziomu telefonu komórkowego - W telefonach mamy od razu dostęp do aplikacji bankowej i szybciej dokonuje się transakcji niż przez komputer stacjonarny.
Telefon komórkowy mamy pod ręką i można z niego korzystać praktycznie wszędzie
Chcesz mieć w pełni responsywną stronę internetową?
Nie ma problemu. Dla zaoszczędzenia Twojego i mojego czasu, poniżej prezentuję ceny netto "od" których rozpoczynam tworzenie stron www.
Landing Page - od 2000 zł
Strona firmowa - od 2000 zł
Sklep internetowy - od 5000 zł
Blog - od 2000 zł
Finalna cena za w pełni responsywną i dostosowaną pod kątem UX i wytycznych wyszukiwarki Google stronę internetową, zależy od Twoich oczekiwań. Napisz do mnie, a zobaczymy co mogę dla Ciebie zrobić odnośnie responsywnej strony www.
Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Głodny marketingowej wiedzy?
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
Jaka jest różnica pomiędzy software house, a agencją interaktywną? Czym zajmuje się software house? Jaką firmę mogę polecić, jeśli chodzi o spełnienie założeń tzw. domu programowania? Zacznijmy od tego, że określenie ”software house”, dla wielu osób oznacza to samo co ”agencja interaktywna” czy ”agencja reklamowa”. Tak jak dla mnie określenie ”stomatolog” i ”dentysta”, oznacza dokładnie […]
Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]
Chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pokażę Ci co zrobić, żeby Twój sklep miał szansę przebicia się przez konkurencję i dotarcia do potencjalnych klientów. Mieć swój własny sklep internetowy to cel zarówno początkujących przedsiębiorców, jak i osób które już mają dobrze funkcjonujący sklep w realnym świecie. Dlaczego? […]
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value - UPV). O co dokładnie tutaj chodzi? Unikalna propozycja wartości (UPV) to krótkie, zrozumiałe i przekonujące wyjaśnienie, dlaczego klient ma wybrać właśnie Twój produkt lub […]
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera - dyrektora zarządzającego The Walt Disney Company - opisanej w autobiografii "Przejażdżka życia". Trudno nie znać marki Disney, która wyprodukowała takie klasyki jak: "Królewna Śnieżka i […]
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało się! Odpalasz sklep internetowy. Masowa prośba do znajomych o polubienie sklepu na Facebooku i czekasz, aż zaleje Cię wodospad zamówień. Mija tydzień...dwa tygodnie...miesiąc, a Ty […]
Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.