Bardzo dużo osób samodzielnie budując swoje strony internetowe, pomija kwestie jej dostosowania pod urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety). Jak ważna jest responsywność strony internetowej i czy faktycznie warto poświęcić czas na "dopieszczenie" strony pod tym kątem?
Według danych z raportu "Digital 2000" z którym szczegółowo można zapoznać się tutaj, tak wygląda udział poszczególnych narzędzi w ruchu internetowym na świecie:
Zachęcam do przeczytana tego raportu w całości, bo jest tam wiele informacji które mnie osobiście przeraziły, np: Przeciętny użytkownik internetu spędza online ponad 100 dni rocznie. W moim przypadku, więcej czasu spędzam online niż w realnym świecie, ale to wynika z mojej pracy.
Strona internetowa musi wyglądać poprawnie zarówno na komputerach jak i telefonach komórkowych czy tabletach. Elementy strony (grafika, czcionki, układ, menu) dostosowuje się automatycznie w zależności od rozdzielczości ekranu. Zawartość na responsywnej stronie internetowej nie ulega większym zmianom, bez względu na urządzenie z którego się korzysta.
Przykładowo na stronie głównej bloga o marketingu, na komputerach widać boczny boks na którym znajdują się dodatkowe elementy pod linkowanie wewnętrzne:
Responsywna strona internetowa pomija ten boks i nie prezentuje go w żadnej postaci. W przyszłości ten boks będzie prezentował inną zawartość, a wtedy rozważę wdrożenie go do responsywnej wersji strony. Na ten moment, dla użytkowników przeglądających stronę poprzez komórkę czy tablet, nie jest to wartościowe.
Różnica pomiędzy responsywną a mobilną wersją strony internetowej jest ogromna. Mobilna strona internetowa, to zupełnie inna strona internetowa. Mobilna wersja strony odpala się w momencie spełnienia warunków dotyczących rozdzielczości i może prezentować zupełnie inną zawartość niż strona internetowa na komputerach.
Przez blisko 10 lat prowadzenia agencji marketingowej, nie współpracowałem z klientem posiadającym mobilną wersję strony internetowej. Tak samo jeśli chodzi o tworzenie stron www, to żaden klient nie wybrał tego rozwiązania. Każdy z moich projektów posiada responsywną wersję strony internetowej, i to rozwiązanie bardzo dobrze się sprawdza.
Większość wybiera najprostsze rozwiązanie, czyli otwiera stronę internetową za pomocą swojego telefonu komórkowego. Telefony komórkowe są różne i mogą mieć różne rozdzielczości 🙂 . Mobilność strony internetowej możesz sprawdzić korzystając z darmowych narzędzi dostępnych online:
Bardzo proste narzędzie. Wprowadzasz adres url strony i po chwili widzisz, czy według Google strona internetowa jest dostosowana pod telefony komórkowe.
Tutaj można sprawdzić jak prezentuje się strona internetowa na wielu urządzeniach mobilnych. Jeżeli na którymś prezentuje się słabo, to znaczy że trzeba poprawić.
Na początku artykułu, widać że coraz więcej osób przegląda internet za pomocą telefonów komórkowych. Czy jednak faktycznie tak jest? Sprawdzę tylko informacje dotyczące moich dwóch blogów: tego oraz bloga o zarabianiu.
Na innych moich projektach sytuacja wygląda tak samo. Ruch z telefonów komórkowych jest większy niż z komputerów, laptopów czy tabletów. Właśnie dlatego, strona musi być responsywna. Błędem byłoby lekceważenie urządzeń generujących większości ruchu.
Responsywna strona internetowa ma oczywiście jeszcze inne zalety. W przypadku mobilnej strony, trzeba liczyć dodatkowy czas na administrację czy wprowadzanie zmian w funkcjonalności czy zawartości. Strona mobilna jest praktycznie lustrzanym odbiciem wersji na komputery, a więc zarządzanie czy rozbudowa pochłania mniej czasu czy pieniędzy.
Inne zalety responsywnej strony internetowej:
Nie ma problemu. Dla zaoszczędzenia Twojego i mojego czasu, poniżej prezentuję ceny netto "od" których rozpoczynam tworzenie stron www.
Finalna cena za w pełni responsywną i dostosowaną pod kątem UX i wytycznych wyszukiwarki Google stronę internetową, zależy od Twoich oczekiwań. Napisz do mnie, a zobaczymy co mogę dla Ciebie zrobić odnośnie responsywnej strony www.
Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.
Polityka prywatnościLembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone