Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca.
To w jaki sposób w branży marketingowej konkurencja próbuje przejąć klientów, bardzo dobrze odzwierciedla moja historia, która opisałem w artykule Uważaj na telefony od agencji marketingowych. Lockdowny sprawiły że wiele firm się zamknęło i pojawiło się od cholery "agencji marketingowych" i "specjalistów" którzy kuszą klientów niskimi cenami i obiecują złote góry.
Życie 🙂 Nie mam wpływu na to co obiecuje konkurencja i w jakich cenach. Zakładam, że Ty też nie masz na to wpływu. Pozostaje wyróżnić się na tle konkurencji, aby klienci nie zwracali tak uwagi na cenę. Łatwo powiedzieć a znacznie trudniej wdrożyć. "W mojej branży to się tak nie da" - Oki, ale skoro zakład pogrzebowy potrafił w innowacyjny sposób się wyróżnić, to dalej uważasz, że w Twojej branży się nie da?
Zobacz na liczbę osób które lubią stronę Zakładu Pogrzebowego A.S Bytom. Ponad pół miliona. Myślisz, że narzekają na brak klientów, nawet jeśli są drożsi od konkurencji 🙂 ? Prawda jest taka, że w każdej branży można znaleźć innowacyjność, tylko trzeba usiąść i pomyśleć. Nie jest to łatwe i szybkie, ale mocno pozwala rozbujać sprzedaż i to - tutaj miłe zaskoczenie - nie musi oznaczać dużych wydatków na marketing.
Dlaczego wyróżnienie się na tle konkurencji jest ważne?
Jeśli Twój produkt/Twoja usługa na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od konkurencji, to klient pójdzie tam gdzie dostanie niższą cenę. To że mówisz i piszesz o "super jakości" czy "dokładności realizacji" nie ma znaczenia, bo Twoja konkurencja robi dokładnie to samo . Zróbmy szybki i prosty test.
Ten ołówek (dowolny produkt który potrzebujesz) znajdujesz w trzech firmach: A za 2,49 zł | B za 1,50 zł | C za 0,49 zł . W której firmie go kupisz? Na pierwszy rzut oka ten sam ołówek i faktycznie po chwili porównania, okazuje się że niczym się one nie różnią poza ceną. Ja bym kupił tam gdzie jest najtaniej i jest to logiczny wybór.
Nawet jeżeli mocno zainwestujesz w usługi marketingowe których celem jest sprowadzenie ruchu na stronę internetową, to ludzie potrafią liczyć (a już pieniądze w szczególności). Co Ci po dużym ruchu, jeśli nie przekłada się to znacząco na wyniki sprzedaży? Tak naprawdę tracisz pieniądze i nie zmieni się to, póki nie przekonasz klienta, że u Ciebie ma lepiej.
Dobra. Załóżmy, że Twój produkt jest cenowo na tle konkurencji tak samo atrakcyjny, jak produkt w firmie A względem B i C. Niech to nawet będzie ten ołówek, bo to nie ma żadnego znaczenia. Jak sprawić, aby te 2,49 zł wyglądało lepiej niż 0,49 zł?
Jak się wyróżnić na tle konkurencji?
Jest wiele zabiegów marketingowych pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Szukając "natchnienia" nie ograniczaj się tylko do własnej konkurencji. Możesz znaleźć ciekawe rozwiązania w całkowicie innej branży. Tak na szybko podam Ci sposób, który nie jest wybitnie innowacyjny, ale świetnie działa.
Mocno zaakcentować, że przy zakupie ołówków za 24,90 zł (czyli dziesięciu sztuk) otrzymasz ZA DARMO KURS RYSOWANIA ONLINE O WARTOŚCI 99 ZŁ. Wtedy potencjalny klient uważa, że jest to świetny zakup. Wydaje 24,90 a dostaje coś o wartości 99 zł + ma zapas ołówków 🙂 Magia ceny robi swoje, a stworzenie takiego kursu online to Dla Ciebie jednorazowa inwestycja czasu i pieniędzy.
Przerwij na chwilę czytanie i zerknij ostatnią aktywność Twojego biznesu na portalach społecznościowych. Jest nudno jak flaki z olejem? Tylko wrzucasz produkty zachwalając ich "unikalność" i "jakość wykonania"? Czy lepiej nie sprawdziłby się krótki filmik/artykuł, pokazujący w ciekawy i zabawny sposób co oferujesz?
Zamieszczę 30 sekundową reklamę jogurtu Oikos puszczoną podczas największego wydarzenia sportowego w USA (Super Bowl - Finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim). Moim zdaniem genialna pod kątem grupy docelowej i zapada w pamięci 🙂
Dwie osoby i jogurt - To cała "obsada". Twój filmik nie musi być tak profesjonalnie zrealizowany (nie jestem specjalistą od video), aby udało się pokazać potencjalnym klientom, że lepiej wybrać Twoje usługi/produkty niż konkurencji. Przekonasz się o tym u mnie na blogu, bo w planach mam nagrać kilka (nie trwających dłużej niż dwie minuty) filmików, pokazujących przewagę moich usług marketingowych nad konkurencją.
To co? Ołówek, kartka i szukaj pomysłu na to jak wyróżnić się w tłumie. Nawet jeśli cenowo jesteś bardzo atrakcyjny, to nie zaszkodzi jeszcze bardziej przekonać klienta, że Twoja firma jest najlepszym możliwym wyborem. Powodzenia.
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:
Odkryj w sobie kota marketingu
Zapisz się na NEWSLETTER
Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?
Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]
Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]
"Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki? Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. […]
Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]
CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]
Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]
Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.
Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.