Jak się wyróżnić na tle konkurencji i dlaczego to takie ważne w marketingu?

Konkurencja spędza Ci sen z powiek? Jak nie psują rynku niskimi cenami, to co chwilę atakują Twoich klientów wszystkimi możliwymi drogami, aby ich przejąć? Sam straciłem kilku klientów przez takie "tanie zagrywki" konkurencji i wiesz co? Nie ma co się przejmować, tylko sprawić żeby taka sytuacja nie miała w przyszłości miejsca.

To w jaki sposób w branży marketingowej konkurencja próbuje przejąć klientów, bardzo dobrze odzwierciedla moja historia, która opisałem w artykule Uważaj na telefony od agencji marketingowych. Lockdowny sprawiły że wiele firm się zamknęło i pojawiło się od cholery "agencji marketingowych" i "specjalistów" którzy kuszą klientów niskimi cenami i obiecują złote góry.

Życie 🙂 Nie mam wpływu na to co obiecuje konkurencja i w jakich cenach. Zakładam, że Ty też nie masz na to wpływu. Pozostaje wyróżnić się na tle konkurencji, aby klienci nie zwracali tak uwagi na cenę. Łatwo powiedzieć a znacznie trudniej wdrożyć. "W mojej branży to się tak nie da" - Oki, ale skoro zakład pogrzebowy potrafił w innowacyjny sposób się wyróżnić, to dalej uważasz, że w Twojej branży się nie da?

https://www.facebook.com/bytompogrzeby/

Zobacz na liczbę osób które lubią stronę Zakładu Pogrzebowego A.S Bytom. Ponad pół miliona. Myślisz, że narzekają na brak klientów, nawet jeśli są drożsi od konkurencji 🙂 ? Prawda jest taka, że w każdej branży można znaleźć innowacyjność, tylko trzeba usiąść i pomyśleć. Nie jest to łatwe i szybkie, ale mocno pozwala rozbujać sprzedaż i to - tutaj miłe zaskoczenie - nie musi oznaczać dużych wydatków na marketing.

Dlaczego wyróżnienie się na tle konkurencji jest ważne?

Jeśli Twój produkt/Twoja usługa na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od konkurencji, to klient pójdzie tam gdzie dostanie niższą cenę. To że mówisz i piszesz o "super jakości" czy "dokładności realizacji" nie ma znaczenia, bo Twoja konkurencja robi dokładnie to samo . Zróbmy szybki i prosty test.

Ten ołówek (dowolny produkt który potrzebujesz) znajdujesz w trzech firmach: A za 2,49 zł | B za 1,50 zł | C za 0,49 zł . W której firmie go kupisz? Na pierwszy rzut oka ten sam ołówek i faktycznie po chwili porównania, okazuje się że niczym się one nie różnią poza ceną. Ja bym kupił tam gdzie jest najtaniej i jest to logiczny wybór.

Nawet jeżeli mocno zainwestujesz w usługi marketingowe których celem jest sprowadzenie ruchu na stronę internetową, to ludzie potrafią liczyć (a już pieniądze w szczególności). Co Ci po dużym ruchu, jeśli nie przekłada się to znacząco na wyniki sprzedaży? Tak naprawdę tracisz pieniądze i nie zmieni się to, póki nie przekonasz klienta, że u Ciebie ma lepiej.

Dobra. Załóżmy, że Twój produkt jest cenowo na tle konkurencji tak samo atrakcyjny, jak produkt w firmie A względem B i C. Niech to nawet będzie ten ołówek, bo to nie ma żadnego znaczenia. Jak sprawić, aby te 2,49 zł wyglądało lepiej niż 0,49 zł?

Jak się wyróżnić na tle konkurencji?

Jest wiele zabiegów marketingowych pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Szukając "natchnienia" nie ograniczaj się tylko do własnej konkurencji. Możesz znaleźć ciekawe rozwiązania w całkowicie innej branży. Tak na szybko podam Ci sposób, który nie jest wybitnie innowacyjny, ale świetnie działa.

Mocno zaakcentować, że przy zakupie ołówków za 24,90 zł (czyli dziesięciu sztuk) otrzymasz ZA DARMO KURS RYSOWANIA ONLINE O WARTOŚCI 99 ZŁ. Wtedy potencjalny klient uważa, że jest to świetny zakup. Wydaje 24,90 a dostaje coś o wartości 99 zł + ma zapas ołówków 🙂 Magia ceny robi swoje, a stworzenie takiego kursu online to Dla Ciebie jednorazowa inwestycja czasu i pieniędzy.

Przerwij na chwilę czytanie i zerknij ostatnią aktywność Twojego biznesu na portalach społecznościowych. Jest nudno jak flaki z olejem? Tylko wrzucasz produkty zachwalając ich "unikalność" i "jakość wykonania"? Czy lepiej nie sprawdziłby się krótki filmik/artykuł, pokazujący w ciekawy i zabawny sposób co oferujesz?

Zamieszczę 30 sekundową reklamę jogurtu Oikos puszczoną podczas największego wydarzenia sportowego w USA (Super Bowl - Finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim). Moim zdaniem genialna pod kątem grupy docelowej i zapada w pamięci 🙂

Dwie osoby i jogurt - To cała "obsada". Twój filmik nie musi być tak profesjonalnie zrealizowany (nie jestem specjalistą od video), aby udało się pokazać potencjalnym klientom, że lepiej wybrać Twoje usługi/produkty niż konkurencji. Przekonasz się o tym u mnie na blogu, bo w planach mam nagrać kilka (nie trwających dłużej niż dwie minuty) filmików, pokazujących przewagę moich usług marketingowych nad konkurencją.

To co? Ołówek, kartka i szukaj pomysłu na to jak wyróżnić się w tłumie. Nawet jeśli cenowo jesteś bardzo atrakcyjny, to nie zaszkodzi jeszcze bardziej przekonać klienta, że Twoja firma jest najlepszym możliwym wyborem. Powodzenia.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left