Jak samemu pozycjonować stronę www i czy to się opłaca

Większość początkujących przedsiębiorców stara się maksymalnie ograniczać wszystkie koszty (w tym również inwestycje). Jest to zrozumiałe, bo firma jeszcze nie generuje dużych - w skrajnych przypadkach żadnych - dochodów. Czy pozycjonowanie strony własnymi siłami ma sens i czy to się ostatecznie opłaca?

Pisałem już artykuł o tym jak wygląda pozycjonowanie bloga WordPress z którego dowiesz się podstaw pozycjonowania samemu strony internetowej. To co musisz wiedzieć nim zaczniesz uczyć się pozycjonować swoją stronę to:

  • Pozycjonowanie wymaga czasu - Na pierwsze efekty pozycjonowania trzeba czekać ok. 3 miesięcy (w przypadku bardzo konkurencyjnych słów kluczowych nawet rok lub dłużej).
  • Pozycjonowanie to nie wiedza tajemna - Uważam, że wszystkiego można się nauczyć. Tylko nie sposób przyswoić wiedzę na poziomie eksperckim ze wszystkiego. To że potrafię uzupełnić płyn do spryskiwaczy w samochodzie, nie robi ze mnie mechanika. Może akurat w Twoim przypadku, uda Ci się pozycjonować swoją stronę bez posiadania dużej ilości wiedzy SEO czego Ci szczerze życzę.
  • Pozycjonowanie nie wymaga specjalistycznych narzędzi - Istnieje mnóstwo narzędzi dzięki którym działania SEO przebiegają szybciej i dokładniej. Tyle, że i bez nich możesz stronę pozycjonować. Zejdzie się wtedy znacznie dłużej, ale osiągnięcie efektów bez stosowania płatnych narzędzi jest możliwe.

To trzy najważniejsze punkty, które powinna wiedzieć osoba nim zacznie pozycjonować swoją stronę internetową. To co mnie zastanawia, to czy...

Wiesz tak naprawdę czym jest pozycjonowanie?

Nie chodzi mi tutaj o regułkę z Wikipedii, która bardziej definiuje termin optymalizacji strony niż jej pozycjonowanie. Zmartwię Cię, bo większość nie zdaje sobie sprawy, że pozycjonowanie to sztuczny wpływ na zwiększenie rankingu strony w wynikach wyszukiwania za co Google może ukarać.

W skrócie: nienaturalne pozyskiwanie linków do strony jest - w oczach Google - nielegalne i może za to obniżyć lub całkowicie ograniczyć jej widoczność w wyszukiwarce.

Lata temu można było w stronę uderzać setkami tysięcy linków i nic się z nią nie działo. Teraz bardziej liczy się jakość linków niż ich ilość. Pamiętaj o tym.

Wiedząc jakie jest ryzyko, nie powinieneś się śpieszyć z działaniami. Poświęć dużo czasu na zgłębienie informacji o tym jak samemu pozycjonować stronę nim przystąpisz do działania. Poniżej pokażę Ci gdzie szukać ważnych informacji i co jest najistotniejsze w uzyskaniu wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google.

Jak zacząć pozycjonowanie strony krok po kroku?

W pierwszej kolejności dokładnie przeczytaj dokumentację SEO dla początkujących od Google. Pozwolę sobie zacytować tutaj część treści z tej dokumentacji: "...Ten przewodnik nie zawiera żadnej tajemnej wiedzy, dzięki której Twoja witryna zacznie się od razu wyświetlać na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania Google..". To nie tak działa, że stosując się do wytycznych od Google pozycjonowanie strony internetowej przyniesie wysokie efekty.

Z tej dokumentacji dowiesz się wielu istotnych rzeczy pozwalających dostosować stronę pod kątem wyszukiwarki Google. To bardzo istotne, bo pozwala na uzyskanie szybszych i stabilniejszych efektów pozycjonowania. Od optymalizacji, każdy agencja SEO powinna zacząć swoją pracę. W przypadku bardzo rozbudowanych serwisów jest to czasochłonne działanie, ale niestety konieczne.

Dodaj stronę do Google Search Console

google search console
Google search console - weryfikacja domeny

Mnóstwo istotnych informacji o stronie internetowej "oczami Google" znajdziesz właśnie w Google Search Console Tools. Zobaczysz tam na jakie słowa kluczowe witryna jest widoczna, jaki generuje ruch, gdzie są błędy, które podstrony nie są zaindeksowane, jak wygląda linkowanie zewnętrzne, przykłady linków prowadzących do strony itd. To mnóstwo wartościowej wiedzy ułatwiających pozycjonowanie strony.

Dodanie strony do Google Search Console jest niezwykle proste i nikomu nie powinno sprawić problemów. Ja zawsze staram się wybierać typ usługi "domena", ale wymagana jest wtedy weryfikacja DNS, a więc dostęp do hostingu.

Narzędzie do analizy słów kluczowych i konkurencji SENUTO

senuto

To płatne narzędzie, ale w najtańszej wersji kosztuje zaledwie 39 zł netto (29 zł netto przy płatności za cały rok z góry. Zachęcam do tej inwestycji, bo pozwala na pozyskanie ogromnej ilości informacji dzięki którym zoptymalizujesz stronę w Google. Na moim blogu przeczytasz recenzję Senuto gdzie omawiam jego rozbudowane możliwości.

Jest to jedno z podstawowych narzędzi które wykorzystuję w codziennej pracy. Jeżeli chcesz pozycjonować stronę samemu, to obowiązkowo zainwestuj w to narzędzie. To właśnie - między innymi - dzięki Senuto wiem na jakie tematy pisać artykuły na blogu. Szybko można znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, na których strona powinna być widoczna w wyszukiwarce.

Przykładowo ten artykuł piszę dlatego, że fraza "jak samemu pozycjonować stronę" jest wyszukiwana przez ok. 170 osób w miesiącu. Dokładając do tego powiązane słowa kluczowe, otrzymuję już całkiem konkretną ilość potencjalnych klientów, bo część z osób która zapozna się z artykułem może dojść do wniosku "Pozycjonowanie nie jest dla mnie. Zlecę to osobie która się w tym specjalizuje" i pozyskam klienta.

Optymalizacja treści względem konkurencji

optymalizacja treści
Surfer SEO to genialne narzędzie do optymalizacji treści

Twoja strona nie może pod kątem SEO być gorsza od konkurencji. Nie bez powodu piszą oni długie artykuły na blogu czy dają rozbudowany opis kategorii w sklepie internetowym. Dzięki temu pozycjonowanie strony przebiega sprawniej. Musisz zadbać o takie czynniki jak:

  • Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi - Sprawdź jak często występuje główne słowo kluczowe i poboczne słowa kluczowe. Nie koncentruj się wyłącznie na jednej, najważniejszej frazie bo przez to marnujesz potencjał dotarcia do szerszego grona potencjalnych klientów.
  • Linkowanie wewnętrzne - Zobacz ile linków wewnętrznych prowadzi do konkretnej podstrony. Najbardziej wartościowe miejsca są linkowane z menu głównego, z footera czy - w przypadku WordPress'a - z sidebara (boku strony)
  • Ilość zdjęć na stronie - Jeżeli zauważysz na kilku stronach konkurencji dużą ilość zdjęć na podstronie walczącej o dane słowo kluczowe, to spróbuj dorównać im ilością. NIE ZAPOMINAJ o metadanych zdjęcia czyli odpowiedni "title" i "alt". Nazwa pliku graficznego też ma znaczenie.
  • Ogólna ilość treści na stronie - Według narzędzia z którego ja korzystam (Surfer Seo) ten artykuł powinien mieć od 3632 do 4176 wyrazów, aby nie odbiegać od konkurencji. W tym momencie ma 972 wyrazy, więc powinienem napisać jeszcze prawie trzy razy tyle wyrazów, aby zoptymalizować stronę w Google tak jak moja konkurencja (akurat w przypadku tego słowa kluczowego nie ma dużych wymagań)
  • Pamiętaj o jakości treści - Nie powinno się "lać wody". Treści na stronie muszą dawać Twojemu czytelnikowi wartość dodatnią, bo wtedy jest szansa na naturalne linki do artykułu czy konkretnego produktu. Lepiej jeżeli napiszesz mniej treści na stronie niż konkurencja, ale z dużą wartością dla czytelnika.
  • itd.

Moim zdaniem najistotniejsze, jeśli chcesz samemu pozycjonować swoją stronę to właśnie wartościowe treści. Bez względu czy chodzi o kategorię produktu, dany produkt czy artykuł na blogu. Przyłóż się do pisania, a szybko zauważyć wzrost widoczności na słowa kluczowe (pod warunkiem, że nie są one mocno konkurencyjne, bo same działania wewnętrzne w takim przypadku nie wystarczą).

Czas na działania off-site czyli pozycjonowanie

Gdy Twoja strona od środka jest idealnie dostosowana pod kątem wyszukiwarki w Google, a w Google Search Console nie pojawiają się żadne istotne błędy, pora na pozycjonowanie. W dużym skrócie, chodzi o pozyskanie linków do strony.

Przeczytaj artykuł Mocne linki SEO - skąd wziąć i jak je rozpoznać. Pamiętaj, aby nie linkować tylko na słowa kluczowe konkretnej strony, bo to najprostsza droga do tego, aby utracić - a nie uzyskać - widoczność w Google.

Najczęstszym błędem osób i początkujących agencji SEO, które pozycjonują stronę w Google, jest zdobywanie wyłącznie linków exatct match. Trzeba tak działać, aby wszystko wyglądało naturalnie. Przeczytaj jaka jest różnica pomiędzy linkami dofollow a nofollow.

Lepiej pozyskiwać mniej linków, a z wartościowych źródeł. To czy pozycjonowanie przynosi efekty, zobaczysz po widoczności strony w wynikach wyszukiwana na słowa kluczowe. Możesz to sprawdzać właśnie poprzez Google Search Console, Senuto, ręcznie (tylko pamiętaj o trybie incognito) czy w narzędziu dedykowanym do monitoringu pozycji jak webpozycja.

Ten blog o marketingu ma odblokowane roboty Google od 15 października 2020 roku. Zobacz jak wyglądała walka o widoczność w Google wchodząc w case study: pozycjonowanie bloga. Właśnie tak mimo małego budżetu może rosnąć Twoja strona, jak będzie wszystko prawidłowo ogarnięte od środka.

Jak pozycjonować stronę, aby inwestycja szybko zaczęła się zwracać?

Największą głupotą jest próba uzyskania widoczności w wynikach wyszukiwania na bardzo konkurencyjne, generujące duży ruch słowa kluczowe. Tam gdzie największy ruch, tam - przeważnie - największa konkurencja, dysponująca nieporównywalnie większym budżetem na pozycjonowanie strony.

Dlatego najlepiej zacząć od słów kluczowych o mniejszej liczbie wyszukiwania. Spójrz na mnie. To słowo kluczowe + powiązane frazy, może wygenerują miesięcznie 50 wejść z wyników organicznych. Nie próbowałem na początku walczyć o "pozycjonowanie" czy "pozycjonowanie w Google", bo takie działanie oznaczałoby wiele miesięcy bez perspektyw zarobków.

Tak wygląda krok po kroku działanie pozwalające szybko uzyskać zwrot z inwestycji w pozycjonowanie strony internetowej:

  1. Analiza słów kluczowych - Ogólna zasada jest taka, że im mniejsza liczba wyszukiwania tym większa szansa szybko zyskać widoczność w wynikach wyszukiwania. Duzi "gracze" walczą o trudne słowa kluczowe. Mali powinni zaczynać od nie konkurencyjnych fraz, na które duża konkurencja często nie zwraca uwagi. Nie jest to sztywna zasada, ale przeważnie tak to wygląda.
  2. Optymalizacja strony pod słowa kluczowe - Mając już wybrane słowa kluczowe pod nie dostosuj stronę. Nie przesadzaj, ale staraj się nie odstawać od konkurencji która zajmuje wysokie pozycje.
  3. Linkowanie wewnętrzne - Staraj się aby nowa podstrona miała linki z powiązanych tematycznie innych miejsc. W ten sposób mogę zatrzymać użytkownika dłużej na stronie i zwiększyć szansę pozyskania klienta.
  4. Linkowanie zewnętrzne - Umieszczaj odnośniki na wartościowych i mocnych serwisach zewnętrznych. Najlepiej jak są powiązane tematycznie, ale grunt żeby miały kopa.
  5. Monitoring pozycji w Google - Nie zwracaj uwagi na codzienne wahania pozycji, bo dostaniesz zawału. Bardziej patrz w perspektywie miesiąc do miesiąca niż dzień do dnia. Jak coś wygląda "podejrzanie" to analiza sytuacji, wnioski i dopiero działanie.
  6. Powrót do kroku pierwszego.

W ten sposób można stronę samemu pozycjonować i osiągnąć wysoką efektywność. Ja tak robię w przypadku tego bloga i efekty mnie w 100% zadowalają mimo bardzo małego budżetu na działania zewnętrzne.

Pozycjonowanie stron realizuję ponad 10 lat, więc mi znacznie mniej czasu to zajmuje niż osobie bez doświadczenia, ale właśnie tak to mniej więcej wygląda. Żeby to dokładnie napisać, to bym musiał wydać książkę, a nie artykuł 🙂 .

Co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu strony samemu?

Poniżej zebrałem kilka najczęściej pojawiających się pytań od osób zaczynających swoją przygodę z pozycjonowaniem. Może to trochę rozjaśni temat.

  • Czy bardziej opłaca się pozycjonować stronę internetową samemu czy zlecić to agencji seo?

W przypadku bardzo małej konkurencji bardziej opłaca się pozycjonowanie na własną rękę, bo bardzo możliwe że sama optymalizacja + niewielka ilość linków zewnętrznych wystarczy do osiągnięcia wysokich efektów. Warto zwrócić uwagę na wartość finansową swojego czasu czy potencjalne przychody, które dzięki widoczności w Google można osiągnąć.

Przykład: Własnymi siłami, poświęcając 5 godzin dziennie wypozycjonujesz stronę po 8 miesiącach na istotne dla biznesu słowa kluczowe do TOP 10. Zlecając to firmie zewnętrznej, zapłacisz 1000 zł miesięcznie więcej, ale osiągnie taki efekt po 4 miesiącach działań. Co bardziej Ci się opłaca?

Wszystko można zrobić samemu: uszyć ubrania, naprawić samochód, zbudować dom, upiec chleb czy kajakiem popłynąć do Egiptu. Pytanie czy taka oszczędność jest ostatecznie opłacalna? Uważam się za oszczędną osobę, ale na rozwoju staram się nie oszczędzać. Nie o to chodzi w prowadzeniu biznesu.

  • Czy pozycjonowanie stron internetowych jest trudne?

Według mnie pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo proste, ale zajmuję się tym od 2011 roku i w tym się specjalizuję. Dla mnie wypieczenie chleba czy uprasowanie koszuli stanowi potężne wyzwanie. Wychodzę z założenia, że człowiek wszystkiego może się nauczyć.

Tylko jeśli uda mi się upiec w miarę dobry chleb, to nie znaczy że jestem piekarzem. No i kwestia tego, że mój czas poświęcony na pracę, jest dużo więcej wart niż chleb który mogę kupić w piekarni.

Wszystko staje się proste w momencie kiedy się już tego nauczymy. Najtrudniej jest zacząć, ale też trzeba sobie zadać pytanie: Czy mi się ta oszczędność będzie opłacała, czy ostatnie będzie to strata pieniędzy?

  • Dlaczego pozycjonowanie strony www nie przynosi efektów od razu?

W internecie jest mnóstwo stron internetowych. Wyszukiwarka Google potrzebuje czasu na określenie wartości strony i ustaleniu jej pozycji na dane słowo kluczowe. Mnóstwo czynników wpływa na pozycje strony w wyszukiwarce, a samo pozyskiwanie linków (link building) nie gwarantuje że Twoją stronę czekają same wysokie pozycje.

Nie zapominaj też, że konkurencja dłużej od Ciebie wykonuje takie działania. Stron www które chcą być wysoko na te słowa kluczowe co Ty, może być bardzo dużo. Trzeba regularnie analizować i pozyskiwać informacje na temat działań konkurencji i najlepsze rozwiązania - względem ceny - wdrażać na swojej stronie.

Jedna strona po trzech miesiącach zostanie wypozycjonowana. Druga po roku jeszcze nie będzie miała super widoczności. Chcesz pozycjonować swoją stronę, to przede wszystkim musisz wiedzieć, czy pozycjonowanie będzie bardziej opłacalne niż inne działania marketingowe.

  • Ile kosztuje pozycjonowanie strony www?

Radzę od razu sobie odpuścić pozycjonowanie za darmo - w biznesie nic nie ma tak naprawdę za darmo! Ja mogę Ci ogarnąć pozycjonowanie strony na uczciwych warunkach i w budżecie pozwalającym na osiągnięcie efektów.

Chcesz ograniczyć koszty i samemu zawalczyć? Umów się ze mną na konsultacje marketingowe online, a pokażę Ci w trybie 1:1 jak do tego się zabrać, żeby miało to ręce i nogi.

Mam nadzieję, że ten artykuł pokazał Ci w jaki sposób można spróbować własnymi siłami pozycjonowania. To czy się to ostatecznie opłaca, musisz stwierdzić już samemu.

Czy pozycjonowanie działa?

Na samym początku widoczność mojej strony w Google tak się prezentowała:

Tak wygląda efekt 14 miesięcy później przy budżecie 1348 zł netto miesięcznie i ogromnej ilości mojego czasu:

Można? Można! Jak masz jakieś pytania dotyczące pozycjonowania to zapraszam do kontaktu, ale uprzedzam że mój czas nie jest z gumy i nie pracuję za darmo.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Depozycjonowanie - co to jest? Kiedy warto skorzystać?
Depozycjonowanie to działania wpływające na obniżenie widoczności strony pod określone słowo lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że to takie przeciwieństwo pozycjonowania, po które sięga się w konkretnych i mało przyjemnych...
Czytaj więcej
Agencja SEO czy specjalista SEO - co wybrać?
Po to szukasz firmy lub osoby do pozycjonowania, aby zająć się swoim biznesem i tylko czekać aż pozycjonowanie ”zaskoczy”. Lepsza będzie agencja SEO z dużym zespołem czy konkretny człowiek (tzw....
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left