logo-lembicz

Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić?

Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową bo szukasz kogoś, kto Ci ogarnie pozycjonowanie strony w Google. Oczywiście to samo pytanie wysłałeś też do kilku firm i osób, aby przeanalizować sobie propozycje współpracy. Oferty spływają, a Ty widzisz, że u jednej firmy zapłacisz za pozycjonowanie 3700 zł, u drugiej 5000 zł, u trzeciej 2450 zł itd.

Nagle dostajesz email ode mnie, który wygląda tak:

"Dzieńdoberek TWOJE IMIĘ,

Niestety na dzień dzisiejszy całkowicie odradzam pozycjonowanie strony internetowej https://adres-strony.pl w Google. Nawet jeśli uda nam się osiągnąć wysokie pozycje na wartościowe słowa kluczowe, to z powodu A, B, C i wielu innych, będzie u Ciebie słaba sprzedaż. Ogarnijmy najpierw sytuację z Twoją stroną, aby wzrost ruchu w jak największym stopniu przekładał się na wzrost sprzedaży.

Najlepiej to zadzwoń do mnie w wolnej chwili, to umówimy się na konsultację, za którą moje wynagrodzenie wynosi 300 zł netto. Godzinka nam wystarczy, abym pokazał Ci, dlaczego w tym momencie inwestowanie chociażby 1000 zł na pozycjonowanie miesięcznie, to moim zdaniem wyrzucanie pieniędzy w błoto. Pokażę Ci jak to powinno wyglądać, żeby była wysoka sprzedaż.

Pozdrawiam,

DANE KONTAKTOWE"

No to jestem idiotą odradzając klientowi zakup usługi? Być może, ale sam oczekuję na mojej drodze biznesowej i życiowej takich właśnie idiotów. Osób które uczciwie mi powiedzą, że to rozwiązanie nie jest dla mnie dobre, bo A, B, C itd. Czy popełniam błędy tu, tu, tu i jeszcze tu.

Kiedy odradzanie zakupu klientowi ma sens?

Moim zdaniem ZAWSZE jeśli wiesz, że dany produkt/usługa nie spełnia najważniejszych oczekiwań klienta. Nawet wtedy jeśli oznacza to skierowanie klienta do innej firmy (bo akurat tego u Ciebie nie znajdzie). Jedną z moich prostych zasad, którymi kieruję się w biznesie i życiu prywatnym to: Traktuj innych tak, jak sam chcesz być traktowany.

Spójrzmy na to z szerokiej perspektywy:

  • Wiesz, że klient nie będzie zadowolony a i tak sprzedajesz mu produkt/usługę. W najlepszej sytuacji, klient po czasie X zażąda zwrotu pieniędzy, bo to i tamto nie działa tak jak sądził. Oczywiście zapomnij, że poleci Twoją firmę komukolwiek skoro sam nie jest zadowolony. W najgorszej zostawi taki smród po swoim niezadowoleniu, że wpłynie to na wizerunek Twojej marki i obniży ilość pozyskiwanych klientów.
  • Odradzasz klientowi zakup danego produktu/usługi i polecasz inne rozwiązanie (u siebie lub innej firmy). Po czasie X dzwonisz/piszesz, aby zobaczyć czy jest zadowolony. Odpowiedź "TAK" otwiera Ci drzwi wrota do pozyskania go jako klienta lub zamianę w najlepsze źródło marketingowe czyli polecenia 🙂

Pamiętaj, że mało kto lubi słyszeć "MYLISZ SIĘ" czy "NIE MASZ RACJI". Trzeba to zrobić bardzo delikatnie i umiejętnie. Inaczej nawet jeśli klient weźmie sobie do serca Twoją radę, to i tak oleje ewentualną współpracę z Tobą. Najlepiej opracuj sobie kilka/kilkanaście wzorów wiadomości/rozmowy na sytuację w której chcesz odradzić klientowi zakup i testuj.

Plusy odradzania klientowi zakupu

  1. Lepiej się z tym czujesz.
  2. Budujesz wizerunek uczciwej i rzetelnej firmy.
  3. Możesz sprzedać takiej osobie więcej produktów/usług jeśli doceni Twoją uczciwość.
  4. Szybciej zbudujesz lojalność względem Twojej marki.
  5. Zapadasz klientowi na dłużej w pamięci, nawet jeśli finalnie nie nawiążecie współpracy (tutaj warto co jakiś czas się przypomnieć, żeby klient wiedział że DZIĘKI TOBIE JEST TAK ZADOWOLONY Z ZAKUPU).

Minusy odradzania klientowi zakupu

  1. Istnieje ryzyko, że pójdzie do konkurencji, bo ma w dupie Twojego emaila z ostrzeżeniami i zaleceniami.

Wnioski

Nie zawsze odradzanie klientowi skorzystania z usługi/produktu się sprawdza, ale pozwala mi to unikać klientów typu "płacę to wymagam", "moja racja jest lepsza niż twoja racja" itd. Ci którzy to doceniają, to już przeważnie klienci z którymi współpracuję latami i świetnie się dogadujemy 🙂

Najważniejszy jest jednak spokojny sen i wiedza, że postąpiłem tak jak sam chciałbym zostać potraktowany. Jest to niesamowity komfort pod którym podpisuję się obiema rękoma i nogami.

Jeżeli artykuł Ci się podobał, to będzie mi bardzo miło jeśli go udostępnisz. Dziękuję :-)

author-avatar
Kocur Marketingu Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    7 projektów biznesowych. Jeden człowiek. Czy to możliwe?

    W 2023 roku będę łącznie prowadził siedem swoich projektów biznesowych. Znalazłem sposób na wydłużenie doby do 100 godzin? Zmutowałem po latach wchłaniania niezdrowego żarcia i wyrosły mi dodatkowe dwie pary rąk? Przecież to niemożliwe do ogarnięcia przez jednego człowieka. Póki firma (projekt biznesowy) się nie rozkręci, to większość przedsiębiorców jest takim ”człowiekiem-ośmiornicą”. W pojedynkę ogarnia […]

    Czytaj artykuł
    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł
    Strategia zerowej ceny - Jak mądrze ją stosować?

    Przeglądając Facebooka czy wyniki wyszukiwarki Google, można odnieść wrażenie, że trzeba być idiotą żeby płacić za cokolwiek! Strona internetowa? Za darmo! Audyt SEO? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Nic tylko brać i cieszyć się, że wszyscy mają takie dobre serca 😉 . Moim zdaniem w biznesie nie ma nic naprawdę za darmo. Usługa lub produkt […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    10 sposobów na rozbujanie sprzedaży poprzez FB

    Facebook świetnie się nadaje do budowania wizerunku marki i rozkręcania sprzedaży swoich usług lub produktów. Jak prowadzić profil firmy na Facebooku, żeby rozbujać sprzedaż do samego nieba? Oto lista 10 sposobów, które pomogą Ci rozbujać sprzedaż na Facebooku. Nim do tego przejdziemy, to zajebiście ważna informacja na wstępie: FACEBOOK NIE POWINIEN BYĆ PODSTAWOWYM NARZĘDZIEM BUDOWANIA […]

    Czytaj artykuł
    Linkowanie wewnętrzne - mini case study

    Poprawnie wdrażane linkowanie wewnętrzne jest niezwykle istotnym elementem pod kątem SEO. W tym mini case study, pokażę Ci jakiego kopa daje takie linkowanie wewnętrzne 🙂 . To będzie mini case study i wdrożenie tego “bajeru”nie zajęło mi dwie minuty (zacząłem o 15:05 i o 15:07 było już ogarnięte). Co takiego zrobiłem? Dodałem po prostu link […]

    Czytaj artykuł
    Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?

    Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru toaletowego, bo zwieracze mogą nie wytrzymać. Jakie są fakty? Mamy zajebiście wysoką inflację, gigantyczne podwyżki stóp procentowych i ABSOLUTNIE ŻADNEJ PERSPEKTYWY na uniknięcie nadchodzącego kryzysu. […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      Skuteczny marketing Lembicz.pl

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone