logo-lembicz

Jak odradzając klientowi zakup, możesz poprawić wyniki sprzedaży?

Brzmi bezsensu prawda? Jakim to trzeba być idiotą, żeby odradzać klientowi zakupu produktu/usługi, skoro chce zostawić w Twojej firmie pieniądze? Wiem, że trudno to zrozumieć, bo przecież "jak nie kupi u mnie, to kto inny mu sprzeda i zarobi!". Niewykluczone. Więc po co tak robić?

Załóżmy taką czysto hipotetyczną sytuację. Trafiasz na moją stronę internetową bo szukasz kogoś, kto Ci ogarnie pozycjonowanie strony w Google. Oczywiście to samo pytanie wysłałeś też do kilku firm i osób, aby przeanalizować sobie propozycje współpracy. Oferty spływają, a Ty widzisz, że u jednej firmy zapłacisz za pozycjonowanie 3700 zł, u drugiej 5000 zł, u trzeciej 2450 zł itd.

Nagle dostajesz email ode mnie, który wygląda tak:

"Dzieńdoberek TWOJE IMIĘ,

Niestety na dzień dzisiejszy całkowicie odradzam pozycjonowanie strony internetowej https://adres-strony.pl w Google. Nawet jeśli uda nam się osiągnąć wysokie pozycje na wartościowe słowa kluczowe, to z powodu A, B, C i wielu innych, będzie u Ciebie słaba sprzedaż. Ogarnijmy najpierw sytuację z Twoją stroną, aby wzrost ruchu w jak największym stopniu przekładał się na wzrost sprzedaży.

Najlepiej to zadzwoń do mnie w wolnej chwili, to umówimy się na konsultację, za którą moje wynagrodzenie wynosi 300 zł netto. Godzinka nam wystarczy, abym pokazał Ci, dlaczego w tym momencie inwestowanie chociażby 1000 zł na pozycjonowanie miesięcznie, to moim zdaniem wyrzucanie pieniędzy w błoto. Pokażę Ci jak to powinno wyglądać, żeby była wysoka sprzedaż.

Pozdrawiam,

DANE KONTAKTOWE"

No to jestem idiotą odradzając klientowi zakup usługi? Być może, ale sam oczekuję na mojej drodze biznesowej i życiowej takich właśnie idiotów. Osób które uczciwie mi powiedzą, że to rozwiązanie nie jest dla mnie dobre, bo A, B, C itd. Czy popełniam błędy tu, tu, tu i jeszcze tu.

Kiedy odradzanie zakupu klientowi ma sens?

Moim zdaniem ZAWSZE jeśli wiesz, że dany produkt/usługa nie spełnia najważniejszych oczekiwań klienta. Nawet wtedy jeśli oznacza to skierowanie klienta do innej firmy (bo akurat tego u Ciebie nie znajdzie). Jedną z moich prostych zasad, którymi kieruję się w biznesie i życiu prywatnym to: Traktuj innych tak, jak sam chcesz być traktowany.

Spójrzmy na to z szerokiej perspektywy:

  • Wiesz, że klient nie będzie zadowolony a i tak sprzedajesz mu produkt/usługę. W najlepszej sytuacji, klient po czasie X zażąda zwrotu pieniędzy, bo to i tamto nie działa tak jak sądził. Oczywiście zapomnij, że poleci Twoją firmę komukolwiek skoro sam nie jest zadowolony. W najgorszej zostawi taki smród po swoim niezadowoleniu, że wpłynie to na wizerunek Twojej marki i obniży ilość pozyskiwanych klientów.
  • Odradzasz klientowi zakup danego produktu/usługi i polecasz inne rozwiązanie (u siebie lub innej firmy). Po czasie X dzwonisz/piszesz, aby zobaczyć czy jest zadowolony. Odpowiedź "TAK" otwiera Ci drzwi wrota do pozyskania go jako klienta lub zamianę w najlepsze źródło marketingowe czyli polecenia 🙂

Pamiętaj, że mało kto lubi słyszeć "MYLISZ SIĘ" czy "NIE MASZ RACJI". Trzeba to zrobić bardzo delikatnie i umiejętnie. Inaczej nawet jeśli klient weźmie sobie do serca Twoją radę, to i tak oleje ewentualną współpracę z Tobą. Najlepiej opracuj sobie kilka/kilkanaście wzorów wiadomości/rozmowy na sytuację w której chcesz odradzić klientowi zakup i testuj.

Plusy odradzania klientowi zakupu

  1. Lepiej się z tym czujesz.
  2. Budujesz wizerunek uczciwej i rzetelnej firmy.
  3. Możesz sprzedać takiej osobie więcej produktów/usług jeśli doceni Twoją uczciwość.
  4. Szybciej zbudujesz lojalność względem Twojej marki.
  5. Zapadasz klientowi na dłużej w pamięci, nawet jeśli finalnie nie nawiążecie współpracy (tutaj warto co jakiś czas się przypomnieć, żeby klient wiedział że DZIĘKI TOBIE JEST TAK ZADOWOLONY Z ZAKUPU).

Minusy odradzania klientowi zakupu

  1. Istnieje ryzyko, że pójdzie do konkurencji, bo ma w dupie Twojego emaila z ostrzeżeniami i zaleceniami.

Wnioski

Nie zawsze odradzanie klientowi skorzystania z usługi/produktu się sprawdza, ale pozwala mi to unikać klientów typu "płacę to wymagam", "moja racja jest lepsza niż twoja racja" itd. Ci którzy to doceniają, to już przeważnie klienci z którymi współpracuję latami i świetnie się dogadujemy 🙂

Najważniejszy jest jednak spokojny sen i wiedza, że postąpiłem tak jak sam chciałbym zostać potraktowany. Jest to niesamowity komfort pod którym podpisuję się obiema rękoma i nogami.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Pierwszy sklep internetowy - Jak się za to zabrać?

    Chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pokażę Ci co zrobić, żeby Twój sklep miał szansę przebicia się przez konkurencję i dotarcia do potencjalnych klientów. Mieć swój własny sklep internetowy to cel zarówno początkujących przedsiębiorców, jak i osób które już mają dobrze funkcjonujący sklep w realnym świecie. Dlaczego? […]

    Czytaj artykuł
    Strategia zerowej ceny - Jak mądrze ją stosować?

    Przeglądając Facebooka czy wyniki wyszukiwarki Google, można odnieść wrażenie, że trzeba być idiotą żeby płacić za cokolwiek! Strona internetowa? Za darmo! Audyt SEO? Za darmo! Pozycjonowanie? Za darmo! Nic tylko brać i cieszyć się, że wszyscy mają takie dobre serca 😉 . Moim zdaniem w biznesie nie ma nic naprawdę za darmo. Usługa lub produkt […]

    Czytaj artykuł
    Pieprzyć marketing skoro sprzedaż i tak rośnie jak szalona!

    Wielu przedsiębiorców ma w dupie marketing, skoro i bez reklamy konto firmowe robi się tłuściutkie. W sumie jest to logiczne podejście. Po co wydawać pieniądze na zwiększenie sprzedaży, skoro sprzedaż fajnie się kręci i nie narzekasz na brak pieniędzy? Pisząc ten artykuł mam rekordową ilość stałych klientów, a świadczę usługi marketingowe od ponad dziesięciu lat. […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł
    Tanie pozycjonowanie stron internetowych jest dla bogaczy

    Trzeba mieć już mega rozkręconą sprzedaż, żeby pozwolić sobie na tanie pozycjonowanie strony internetowej w Google. Mnie nie stać na taką rozrzutność z dwóch powodów: nie lubię bezsensownego wydawania kasy i szanuję swój czas pracy. Dopiero rozkręcasz swój biznes? Masz już fajną sprzedaż i chcesz docisnąć widoczność strony internetowej w Google, żeby jeszcze to rozpędzić? […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Od 2011 roku zgłębiam ten świat, który daje mi niepoliczalną ilość radochy.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)