Jak nazwać firmę aby wpadało w ucho i miało sens biznesowy

Wymyślenie nazwy firmy jest banalnie proste. Problemem jest jednak znalezienie naprawdę dobrej, łatwo zapadającej w pamięć nazwy firmy, która spodoba się nie tylko Tobie, ale i Twoim klientom. Nie bez powodu przecież powstały firmy, które zawodowo zajmują się znajdowaniem atrakcyjnych nazw dla innych przedsiębiorstw i na brak klientów - moim zdaniem - nie muszą narzekać.

Chcesz mieć idealną nazwę firmy? Zapisz się na konsultację marketingową (kliknij tutaj). Podpowiem Ci, na co zwrócić uwagę wybierając nazwę dla swojej firmy, i udzielę cennych wskazówek na początek Twojej biznesowej przygody.

Firma musi mieć jakąś nazwę. W przypadku działalności jednoosobowych może być to po prostu imię i nazwisko, ale niewielu decyduje się na takie rozwiązanie i próbuje wymyślić chwytliwą nazwę firmy. W końcu, zakładając firmę, wyobrażamy sobie jej rozwój przynajmniej do takiej wielkości, aby działała na terenie całej Polski, prawda? Niektórzy widzą swoją firmę działającą wkrótce po otwarciu na terenie całej Europy, albo i świata - marzenia to piękna sprawa i oczywiście życzę, aby każdy je spełnił.

Nowych firm przybywa coraz więcej, a zatem i ciekawych nazw z każdym rokiem jest coraz mniej. Na pozór proste zadanie, po kilku godzinach spędzonych z ołówkiem, zaczyna sprawiać ból głowy i chęć wyrywania sobie włosów z nosa. W końcu nazwa firmy to decyzja na lata (a najlepiej na wieczność), więc trzeba solidnie wszystko przemyśleć.

Jakie cechy ma dobra nazwa firmy?

Wielu przedsiębiorców po kilku godzinach żmudnego poszukiwania na własną rękę nazwy firmy, korzysta z generatorów nazwy firmy. Może i Tobie któraś spodoba się na tyle, aby właśnie tak nazwać swój biznes? Poniżej znajdziesz 3 takie generatory, ale jest ich oczywiście więcej w sieci.

https://businessnamegenerator.com/pl/ - - Jeden z najpopularniejszych generatorów nazwy firmy. Wprowadzasz słowa związane z Twoją firmą, klikasz i gotowe. Niektóre propozycje są dość ciekawe chociaż mimo testowania nigdy nie "wypluło" mi żadnej perełki, no ale może Ty masz więcej szczęścia.

https://namelix.com/ - o narzędzie działa inaczej od poprzedniego. Bardziej koncentruje się na nazwach pokrewnych. Przyznaję że niektóre pozycje całkiem przypadły mi do gustu i to narzędzie sprawdziło się dużo lepiej od poprzedniego chociaż mojego ideału w ten sposób nie znalazłem.

https://www.namemesh.com/ - Na plus z pewnością zasługuje to, że od razu wypluwa nam nazwy domen internetowych, więc mamy pewność że pod tą nazwą możemy sobie zarejestrować domenę w danym rozszerzeniu. Odnośnie samej inspiracji to wypada to mocno średnio, a nawet bym powiedział że najgorzej z całej trójki generatorów nazw firm.

Może akurat któryś z generatorów Cię zainspiruje? Może znajdzie idealną nazwę dla swojej firmy? Nie mam pojęcia. Ja akurat nie szedłem na skróty i po prostu przez kilka dni szukałem idealnej nazwy firmy, biorąc pod uwagę takie cechy jak:

Długość nazwy firmy - Nazwa firmy powinna być jak najkrótsza, ponieważ taką łatwiej i szybciej zapamiętają Twoi klienci czy partnerzy biznesowi. Jeden wyraz składający się z maksymalnie 6-8 liter to idealna długość dobrej nazwy firmy.

Unikalność - Nie przywiązuję do tego aż tak dużej uwagi, ponieważ jeśli w Japonii działa firma o takiej samej nazwie, lecz robiąca coś zupełnie innego (np. sushi), to poziom unikalności jest na tyle wysoki, że nazwa będzie dla mnie atrakcyjna. Oczywiście trzeba sprawdzić, czy nazwa nie jest zastrzeżona globalnie, aby uniknąć problemów z plagiatem czy naruszeniem praw własności.

Odbiór - Jeżeli nazwiesz firmę "Smaczne Kurczaczki", a będziesz serwował oprócz kurczaków burgery, rosół i steki, to gołym okiem widać, że nazwa jest bez sensu. Nie możesz wprowadzać klientów w błąd, więc jeśli już nazwa określa profil działalności, trzymaj się tego.

Prostota - Nazwa firmy nie może być skomplikowana, gdyż za każdym razem, biorąc fakturę, będziesz musiał literować nazwę firmy (lub co gorsza, klient będzie miał problem z poleceniem Cię dalej). Co z tego, jeśli nazwa będzie krótka, unikalna i czytelna? Nie ma co kombinować z nazwą łamiącą język czy oczekującą od ludzi znajomości języka obcego.

Dostępna domena internetowa - TTen ostatni punkt często powoduje rozpoczęcie całego procesu szukania nazwy firmy od nowa. Wiele domen z ciekawymi nazwami zostało zarejestrowanych. Zawsze możesz spróbować ją odkupić, pod warunkiem że nic na niej nie stoi lub nie ma większej wartości dla obecnego właściciela, ale to zawsze kosztuje dużo więcej niż rejestracja. Działając lokalnie, domena z rozszerzeniem .pl to podstawa - jeśli jest zajęta lub bez możliwości odkupienia, mówi się trudno i zaczyna od początku.

Przykłady zabawnych nazw firmy

"Słodka Dziurka" - nazwa lodziarni. "Brudny Harry" - firma sprzątająca. "Dent Worry" - protetyka dentystyczna. "Na kurczaka chodź do krzaka" - gastronomia. "Dwie Lewe Ręce" - usługi spawania i zgrzewania. Śmiesznych nazw firm jest mnóstwo, ale czy w biznesie chodzi o zabawę, czy o pieniądze?

Z życia wzięte, bo mój przyjaciel nazwał firmę "Deszczu", a zajmuje się architekturą. W sieci znajdziecie mnóstwo przykładów śmiesznych, zabawnych i totalnie bezsensownych nazw firm. Każdy ma prawo nazwać firmę, jak chce. Najwyżej później będzie narzekać na odbiór swojej marki 🙂 .

Przyznam, że śmieszne nazwanie firmy mają swój marketingowy plus. Bardzo szybko informacja o takiej firmie pojawia się zarówno w sieci, jak i w społeczności lokalnej. Działa to trochę na zasadzie cytatu Marilyn Monroe: "Nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili".

Wydaje mi się, że znacznie lepiej, jeśli będą o Twojej firmie mówić nie ze względu na śmieszną nazwę, lecz na jakość usług czy produktów. To znacznie lepsza droga do zwiększenia zasięgów, a więc Twoja nazwa firmy musi być w perspektywie długoterminowej odpowiednia (chyba nikt nie zakłada, że firma szybko upadnie).

Przykłady znanych nazw firm

Większość osób potrafi bez problemu podać kilkanaście znanych nazw firm z różnych branż. Tak na szybko, pierwsze 10, które przychodzą mi do głowy, to: Adidas, Apple, Samsung, Google, Netflix, McDonald's, Kebab King, Cinema City, Amway, Microsoft, Play. Sprawdźmy, jakie cechy mają nazwy tych firm.

  • 8 z nich tak naprawdę nie wiadomo, co oznaczają, a tylko 2 wprost określają profil działalności (Kebab King i Cinema City).
  • 2 z nich mają nazwę nieodzwierciedlającą głównego profilu działalności, a nawet mogącą sugerować inną branżę (Apple, czyli Jabłko - telefony, technologia itp.; Play, czyli Grać - operator sieci komórkowej).
  • 9 z nich składa się z jednego wyrazu (od 5 do 9 liter), a w 2 przypadkach nazwa jest dwuwyrazowa (9 liter i 10 liter).

Te nazwy były pierwszymi, które przyszły mi do głowy, ale całkiem dobrze obrazują, jak powinna wyglądać prawidłowa nazwa firmy. Istnieją oczywiście bardziej skomplikowane nazwy znanych firm, jak: Dolce & Gabbana czy Ralph Lauren - wyjątki się zdarzają, ale lepiej stawiać na proste, krótkie i mało skomplikowane nazwy.

Niewiele firm staje się znane na całym świecie. Dla większości w zupełności wystarcza rynek lokalny lub krajowy. Sam swoje usługi marketingowe świadczę wyłącznie w Polsce i nie zamierzam podbijać ani Europy, ani świata. Może kiedyś z jakimś innym biznesem wykroczę poza granice kraju, ale nie przewiduję tego w najbliższej przyszłości.

Jak wymyślić dobrą nazwę firmy

Wyobraźnia to umiejętność, z której korzystamy coraz rzadziej, im jesteśmy starsi. Na szczęście w moim przypadku pozostała na poziomie 14. roku życia :-). To bardzo pomaga mi w pracy, a dodatkowo życie jest znacznie ciekawsze. Wymyślenie nazwy firmy czy produktu przychodzi mi łatwo, ale nie zajmuję się tym zawodowo.

Zarówno nazwa nie sugerująca profilu działalności (Apple), jak i ta sugerująca, czym zajmuje się marka (Kebab King), ma swoje plusy i minusy. Wszystko tak naprawdę zależy, czy nastawiasz się definitywnie na konkretną branżę, czy bierzesz pod uwagę działanie również w zupełnie niepowiązanych ze sobą dziedzinach.

Mam już wybraną nazwę spółki, tylko jeszcze wszystko się mieli. Będzie to jeden wyraz złożony z 6 liter. Nazwa firmy kompletnie nie sugeruje profilu działalności, ale brzmi - według wielu osób - prestiżowo i zapada w pamięć. Nie jest ona w 100% unikalna, ale firma, która ma taką nazwę, zajmuje się tym, czym ja nigdy nie będę.

Jeśli chcesz wymyślić nazwę związaną z profilem działalności, odpowiedz sobie na pytania:

  1. Z czym kojarzy się klientom ta działalność?
  2. Jakie jest pierwsze słowo, które przychodzi Ci do głowy, gdy myślisz o danej branży?
  3. Jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy, gdy myślisz o danej branży? Np. kino – relaks, hydraulik – woda, bar – jedzenie itp.
  4. Jaką czynność kojarzysz z Twoją branżą?

Sprawdź to, co napisałeś do tej pory, w różnych językach – może coś ciekawego się trafi. Spisz nazwy firm, które działają w Twojej branży i mają interesującą nazwę.

Mając to wszystko, możesz zacząć kombinować różne warianty. Jedna osoba wpadnie na genialną nazwę po kilku minutach, inna może nigdy nie znaleźć nazwy, która od razu będzie krzyczeć "TO JA!". Nie przejmuj się, jeśli nie znajdziesz odpowiedniej nazwy, ponieważ jest to problem naprawdę wielu przedsiębiorców.

Nie poddawaj się zbyt szybko, gdyż często kończy się to tym, że jako nazwa firmy zostaje Twoje imię i nazwisko. Wymyślanie wartościowej nazwy może potrwać nawet kilka dni, a nawet tygodni. Może zawsze być tak, że czas spędzony na wymyślaniu nazwy lepiej przeznaczyć na coś innego.

Nie poddawaj się szybko, bo to często kończy się tym, że jako nazwa firmy zostaje Twoje imię i nazwisko. Może potrwać nawet kilka dni a nawet tygodni, nim pojawi się wartościowa nazwa w Twojej głowie. Może zawsze być tak, że czas na wymyślaniu nazwy będzie lepiej przeznaczyć na coś bardziej produktywnego? Jak już wyrwiesz wszystkie włosy z nosa, to daj mi znać - postaram się pomóc.

Aktualizacja 9 październik 2022

Stworzone przez mnie Marketingowe Wsparcie Twojego Biznesu otrzymało krótką i totalnie nie związaną z marketingiem nazwę RIKONA. Dlaczego właśnie taka nazwa firmy? Tego się dowiesz z artykułu https://rikona.pl/o-nas/ .

Czy ta nazwa firmy mnie ogranicza? Nie. Czy określa w sposób oczywisty profil mojej marki? Nie. Czy jest krótka i łatwa do zapamiętania? Tak. To, że dla mnie ma dodatkową wartość, dla klientów nie ma to żadnego znaczenia. W końcu geneza nazwy firmy nie jest akcentowana wszędzie, ponieważ nie ma wpływu na sprzedaż.

Bez wiedzy o genezie nazwy firmy, logo i slogan i tak są ze sobą spójne. "Kocur X" lub "kocury X" są pozytywnie odbierane i utożsamiane z wybitnymi osiągnięciami. Kocur boksu? Mike Tyson. Kocur giełdy? Warren Buffett. Kocur marketingu? Michał Lembicz (taki wizerunek buduję).

Jak widzisz, opracowanie nazwy firmy, sloganu i całego procesu kreowania wizerunku marki powinno iść w konkretnym kierunku. Nie jest to takie proste, i najlepiej zrobić to raz, ale dobrze. Nie opłaca się tego robić na zasadzie "może być", ponieważ rebranding marki jest niezwykle kosztowny – coś o tym niestety wiem z własnego doświadczenia.

Aktualizacja 6 kwiecień 2023

Czasami najprostsze rozwiązanie może być idealną i łatwą do zapamiętania nazwą dla firmy. Kierując się tym tym tokiem myślenia, odpaliłem sklep internetowy DlaKociarzy.pl w którym można znaleźć produkty zarówno dla kotów (w końcu kociarze mają koty), jak i dla kociarzy (co jest logiczne).

Czy jest to krótka nazwa? Nie. Czy ta nazwa mnie ogranicza? Tak. Czy łatwo ją zapamiętać? Tak. Czy określa profil działalności? Tak. Mając taką nazwę firmy lub nazwę strony internetowej, wiadomo, że nie będę tam sprzedawał produktów dla psów, opon, ubezpieczeń czy skarpetek 🙂 .

Chcesz, żebym znalazł idealną nazwę dla Twojej firmy? Zastanawiasz się, czy Twój pomysł na nazwę firmy jest trafny? Zarezerwuj termin na konsultację marketingową, a przedyskutujemy ten temat i wspólnie znajdziemy najlepszą nazwę dla Twojego biznesu.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left