Franczyza wzmacnia czy osłabia siłę marki?

"Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki?

Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. Ci pierwsi obawiają się, że nie będą utrzymywane standardy marki. Ci drudzy chcą budować własną markę, a nie działać pod cudzą.

Dlaczego tak jest? Jakie są zalety i wady franczyzy pod kątem wizerunku marki? Kto na tym biznesie najwięcej zyskuje - franczyzodawca czy franczyzobiorca? Ciężki temat, a zacznę od wyjaśnienia tego czym w ogóle jest franczyza

Czym jest franczyza?

Tak prostymi słowami: franczyzodawca daje gotowy biznes i całe know how. Franczyzobiorca w zamian pokrywa określone opłaty franczyzowe. Największą wartość ma tutaj właśnie siła danej marki i biznesowe know how.

Ciężko byłoby szybko i bez ogromnych nakładów finansowych zbudować tak rozpoznawalną markę jaką jest franczyza McDonald's czy franczyza Żabka. Inną kwestią jest to, że zarządzanie i doglądanie tak ogromnej liczby punków w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej byłoby fizycznie niemożliwe.

Na stronie Żabki jest informacja, że już 6000 franczyzobiorców prowadzi biznes z Żabką (na dzień pisania tego artykułu). Czy gdyby nie franczyza to udałoby się Żabce tak szybko działać? Pomyśl o tym.

Nie ważne czy prowadzisz sprzedaż produktów czy usług. Jak biznes rośnie to prędzej czy później zaczniesz rozważać stworzenie franczyzy. Inaczej staniesz w miejscu lub koszty rozrastania i kontrolowania będą zbyt dotkliwe.

Plusy franczyzy dla siły marki

Pokażę jakie są moim zdaniem najistotniejsze korzyści, które daje franczyza wyłącznie z perspektywy firmy zamierzającej stworzyć sieć franczyzową:

  1. Szybkość rozrostu biznesu - Zamiast stawiać kilku nowych punktów rocznie może być ich kilkanaście, kilkadziesiąt czy kilkaset.
  2. Mniejsze nakłady finansowe - To franczyzobiorca bierze na siebie większość nakładów finansowych.
  3. Większa rozpoznawalność firmy -Większa liczba punków i większy budżet na działania marketingowe pozwala szybciej i lepiej zbudować rozpoznawalność marki.
  4. Oszczędność czasu - To franczyzobiorca zajmuje się prowadzeniem punktu. Nie musisz doglądać tak szczegółowo wszystkich lokalizacji biznesu.
  5. Dochód pasywny - Wszystko zależy od tego jak skonstruowana będzie umowa franczyzy, ale przeważnie jest to opłata stała lub/oraz dany procent od przychodu.

Z biznesowego i marketingowego punktu widzenia - bajka. Przekształcenie działalności gospodarczej we franczyzę ma ogromne zalety. Nic dziwnego, że w 2020 roku w Polsce działało ponad 1300 sieci franczyzowych.

Minusy franczyzy dla siły marki

Skoro są zalety to muszą być również i wady. Jak taka franczyza może wpłynąć negatywnie na wizerunek i siłę marki:

  1. Przekazanie know how - Franczyzobiorca pozyska bezcenną wiedzę biznesową, którą później może wykorzystać w zupełnie innym biznesie. Każdą umowę można obejść, a umowy franczyzy nie są tutaj wyjątkiem.
  2. Nieprzestrzeganie standardów marki - Kombinatorów i oszustów nie brakuje. Trzeba bardzo uważnie i ostrożnie dobierać partnerów biznesowych.
  3. Pozyskiwanie franczyzobiorców - Dlaczego spośród ponad 1300 franczyz to właśnie Twoja ma zostać wybrana? Trzeba walczyć o uwagę partnera biznesowego, zwłaszcza jak dopiero zaczynasz budować swoją franczyzę.
  4. Brak pełnej kontroli nad biznesem - To franczyzobiorca tutaj ogarnia temat. Ma tylko przestrzegać umowy franczyzowej, ale 100% kontroli nad każdym procesem w firmie już nie masz.

Trzeba mieć przede wszystkim genialnie ogarnięte pod kątem prawnym warunki umowy franczyzowej. Inaczej najważniejsza wartość marki czyli know how szybko rozejdzie się po świecie. Tak czy siak kontrolować franczyzobiorców trzeba, mimo że to właśnie im najbardziej powinno zależeć na przestrzeganiu standardów marki.

Franczyzodawca czy franczyzobiorca - kto najwięcej zyskuje?

Dobra franczyza jest jak biznesowa umowa partnerska - jednej i drugiej stronie zależy na osiągnięciu korzyści finansowych i wizerunkowych. Najważniejsze, aby Franczyzobiorca czuł się tak, jakby to był jego własny biznes.

Ja uwielbiam tworzyć coś swojego. Patrzeć jak marka rośnie i powoli zaczyna się rozpędzać - nie ważne czy to mój projekt biznesowy czy firma klienta. Wiem, że franczyza to genialny biznes dla franczyzodawcy i franczyzobiorcy, ale nie jest to dla mnie...w tym momencie.

W biznesie najważniejsze jest zarabianie pieniędzy. Franczyza przyśpiesza czasochłonny i kosztowny proces budowania wizerunku własnej marki. Nieporównywalnie łatwiej dotrzeć do klientów indywidualnych czy firm "podpinając się" pod już znaną markę.

Wątpię żeby zarówno zarząd sieci McDonald's jak i franczyzobiorcy narzekali na dochody 🙂 . Taki model biznesowy to całkiem fajny sposób na prowadzenie biznesu. Zarówno stworzenie z biznesu franczyzy jak i działanie w niej, to moim zdaniem całkiem dobry pomysł na biznes.

Czy franczyza to dynamit dla siły marki?

To dynamit, ale pod warunkiem bardzo dobrze ogarniętego planu działania i genialnie dopracowanej umowy franczyzowej. Jest mnóstwo franczyz na rynku i - niestety - nie każda tzw. franczyza to będzie trafny pomysł na biznes.

Czy bez franczyzy te firmy miałyby taką rozpoznawalność? Ile więcej czasu i pieniędzy by musiały te firmy na to poświęcić? Możemy tylko się domyślać. Nie jestem ekspertem od franczyz i są to wyłącznie moje własne prywatne przemyślenia.

Rozważałem swojego czasu wejście w myjnie samochodowe właśnie we franczyzie. Może kiedyś powrócę do tego pomysłu na biznes 🙂 . Na razie rozwijam własne projekty biznesowe i pomagam innym firmom w budowie silnej marki i pozyskiwaniu klientów. Na tym się znam najlepiej.

Nie zgodzę się natomiast ze stwierdzeniem, że "Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Przeczytałem mnóstwo historii biznesowych sukcesów i wiele z tych pomysłów były znacznie lepsze od franczyzy, ale pomysły i działania były indywidualnie dostosowane do grupy docelowej i rodzaju działalności.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Czy Twój biznes przetrwa kryzys w 2023 roku?
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że 2023 rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Już teraz jest Ci ciężko prowadzić biznes? To radzę zaopatrzyć się w zapas papieru...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami?
Jak pozycjonować sklep internetowy własnymi siłami? Co możesz zrobić, żeby poprawić widoczność sklepu internetowego w Google, przy niewielkim lub zerowym budżecie? Łap gotową listę do wdrożenia - miłej zabawy. Stało...
Czytaj więcej
Klątwa wiedzy - Potrafisz zapomnieć o tym co wiesz?
”Zapomniał wół, kiedy cielęciem był” - Tak w dużym skrócie wygląda klątwa wiedzy. Łatwo zapominamy o tym, że kiedyś czegoś nie wiedzieliśmy. To co nam wydaje się banalnie proste, oczywiste...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left