logo-lembicz

Franczyza wzmacnia czy osłabia siłę marki?

"Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Tak powiedział kiedyś John Naisbitt, autor wielu publikacji w tym między innymi "Megatrends", która przez dwa lata była na liście bestsellerów "New York Timesa". Czy franczyza to naprawdę taki dynamit dla siły marki?

Wielu przedsiębiorców nie chce zarówno zamieniać swojego biznesu we franczyzę jak i działać we franczyzie. Ci pierwsi obawiają się, że nie będą utrzymywane standardy marki. Ci drudzy chcą budować własną markę, a nie działać pod cudzą.

Dlaczego tak jest? Jakie są zalety i wady franczyzy pod kątem wizerunku marki? Kto na tym biznesie najwięcej zyskuje - franczyzodawca czy franczyzobiorca? Ciężki temat, a zacznę od wyjaśnienia tego czym w ogóle jest franczyza

Czym jest franczyza?

Tak prostymi słowami: franczyzodawca daje gotowy biznes i całe know how. Franczyzobiorca w zamian pokrywa określone opłaty franczyzowe. Największą wartość ma tutaj właśnie siła danej marki i biznesowe know how.

Ciężko byłoby szybko i bez ogromnych nakładów finansowych zbudować tak rozpoznawalną markę jaką jest franczyza McDonald's czy franczyza Żabka. Inną kwestią jest to, że zarządzanie i doglądanie tak ogromnej liczby punków w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej byłoby fizycznie niemożliwe.

Na stronie Żabki jest informacja, że już 6000 franczyzobiorców prowadzi biznes z Żabką (na dzień pisania tego artykułu). Czy gdyby nie franczyza to udałoby się Żabce tak szybko działać? Pomyśl o tym.

Nie ważne czy prowadzisz sprzedaż produktów czy usług. Jak biznes rośnie to prędzej czy później zaczniesz rozważać stworzenie franczyzy. Inaczej staniesz w miejscu lub koszty rozrastania i kontrolowania będą zbyt dotkliwe.

Plusy franczyzy dla siły marki

Pokażę jakie są moim zdaniem najistotniejsze korzyści, które daje franczyza wyłącznie z perspektywy firmy zamierzającej stworzyć sieć franczyzową:

  1. Szybkość rozrostu biznesu - Zamiast stawiać kilku nowych punktów rocznie może być ich kilkanaście, kilkadziesiąt czy kilkaset.
  2. Mniejsze nakłady finansowe - To franczyzobiorca bierze na siebie większość nakładów finansowych.
  3. Większa rozpoznawalność firmy -Większa liczba punków i większy budżet na działania marketingowe pozwala szybciej i lepiej zbudować rozpoznawalność marki.
  4. Oszczędność czasu - To franczyzobiorca zajmuje się prowadzeniem punktu. Nie musisz doglądać tak szczegółowo wszystkich lokalizacji biznesu.
  5. Dochód pasywny - Wszystko zależy od tego jak skonstruowana będzie umowa franczyzy, ale przeważnie jest to opłata stała lub/oraz dany procent od przychodu.

Z biznesowego i marketingowego punktu widzenia - bajka. Przekształcenie działalności gospodarczej we franczyzę ma ogromne zalety. Nic dziwnego, że w 2020 roku w Polsce działało ponad 1300 sieci franczyzowych.

Minusy franczyzy dla siły marki

Skoro są zalety to muszą być również i wady. Jak taka franczyza może wpłynąć negatywnie na wizerunek i siłę marki:

  1. Przekazanie know how - Franczyzobiorca pozyska bezcenną wiedzę biznesową, którą później może wykorzystać w zupełnie innym biznesie. Każdą umowę można obejść, a umowy franczyzy nie są tutaj wyjątkiem.
  2. Nieprzestrzeganie standardów marki - Kombinatorów i oszustów nie brakuje. Trzeba bardzo uważnie i ostrożnie dobierać partnerów biznesowych.
  3. Pozyskiwanie franczyzobiorców - Dlaczego spośród ponad 1300 franczyz to właśnie Twoja ma zostać wybrana? Trzeba walczyć o uwagę partnera biznesowego, zwłaszcza jak dopiero zaczynasz budować swoją franczyzę.
  4. Brak pełnej kontroli nad biznesem - To franczyzobiorca tutaj ogarnia temat. Ma tylko przestrzegać umowy franczyzowej, ale 100% kontroli nad każdym procesem w firmie już nie masz.

Trzeba mieć przede wszystkim genialnie ogarnięte pod kątem prawnym warunki umowy franczyzowej. Inaczej najważniejsza wartość marki czyli know how szybko rozejdzie się po świecie. Tak czy siak kontrolować franczyzobiorców trzeba, mimo że to właśnie im najbardziej powinno zależeć na przestrzeganiu standardów marki.

Franczyzodawca czy franczyzobiorca - kto najwięcej zyskuje?

Dobra franczyza jest jak biznesowa umowa partnerska - jednej i drugiej stronie zależy na osiągnięciu korzyści finansowych i wizerunkowych. Najważniejsze, aby Franczyzobiorca czuł się tak, jakby to był jego własny biznes.

Ja uwielbiam tworzyć coś swojego. Patrzeć jak marka rośnie i powoli zaczyna się rozpędzać - nie ważne czy to mój projekt biznesowy czy firma klienta. Wiem, że franczyza to genialny biznes dla franczyzodawcy i franczyzobiorcy, ale nie jest to dla mnie...w tym momencie.

W biznesie najważniejsze jest zarabianie pieniędzy. Franczyza przyśpiesza czasochłonny i kosztowny proces budowania wizerunku własnej marki. Nieporównywalnie łatwiej dotrzeć do klientów indywidualnych czy firm "podpinając się" pod już znaną markę.

Wątpię żeby zarówno zarząd sieci McDonald's jak i franczyzobiorcy narzekali na dochody 🙂 . Taki model biznesowy to całkiem fajny sposób na prowadzenie biznesu. Zarówno stworzenie z biznesu franczyzy jak i działanie w niej, to moim zdaniem całkiem dobry pomysł na biznes.

Czy franczyza to dynamit dla siły marki?

To dynamit, ale pod warunkiem bardzo dobrze ogarniętego planu działania i genialnie dopracowanej umowy franczyzowej. Popatrz sobie na katalog franczyz pod adresem https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci/ - Jest tam niejedna znana marka.

Czy bez franczyzy te firmy miałyby taką rozpoznawalność? Ile więcej czasu i pieniędzy by musiały te firmy na to poświęcić? Możemy tylko się domyślać. Nie jestem ekspertem od franczyz i są to wyłącznie moje własne prywatne przemyślenia.

Rozważałem swojego czasu wejście w myjnie samochodowe właśnie we franczyzie. Może kiedyś powrócę do tego pomysłu na biznes 🙂 . Na razie rozwijam własne projekty biznesowe i pomagam innym firmom w budowie silnej marki i pozyskiwaniu klientów. Na tym się znam najlepiej.

Nie zgodzę się natomiast ze stwierdzeniem, że "Franczyza to najskuteczniejszy pomysł marketingowy w historii". Przeczytałem mnóstwo historii biznesowych sukcesów i wiele z tych pomysłów były znacznie lepsze od franczyzy, ale pomysły i działania były indywidualnie dostosowane do grupy docelowej i rodzaju działalności.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Głodny marketingowej wiedzy?

Zapisz się na NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Biznes jak toksyczny związek. Kiedy powiedzieć STOP?

    Wystartowanie z biznesem, jest jak zakochanie się do szaleństwa: nie dostrzegasz wad, masz w dupie rady od przyjaciół i rodziny, mózg nie działa, o wszystkim decyduje serduszko. Tylko co, jeśli zamiast biznesowego love story, będzie toksyczna relacja? To niesamowite uczucie, jak do Twojej głowy trafia ”genialny” pomysł na biznes. Oczami wyobraźni widzisz, jak biznes zaczyna […]

    Czytaj artykuł
    Doskonała niedoskonałość - o autentyczności wizerunku marki

    Jakim cudem można zbudować silną markę, pokazując jej niedoskonałości? Pokażę Ci, że to właśnie wady Twojej marki, mogą być jej najmocniejszymi stronami. Zobaczysz, że w perspektywie czasu, nie opłaca się upiększać rzeczywistości. Wystarczy odpalić na 5 minut Facebooka czy Instagrama, żeby pływać w świecie doskonałości: uśmiechnięte rodziny, piękne figury kobiet, umięśnione brzuchy facetów, zapierające dech […]

    Czytaj artykuł
    Prawdziwa historia trzeciego zmartwychwstania mojego biznesu

    Kończy się 2021 rok. Za chwilę minie jedenaście lat od kiedy uprawiam wyjątkowo ekstremalny w Polsce sport. JESTEM PRZEDSIĘBIORCĄ. Przez ten czas moja firma przeszła przez trzy zmartwychwstania po trzech drastycznych spadkach sprzedaży. Zawsze dupsko ratował mi marketing. Myślisz, że to było dawno temu i już o tym zapomniałem? W listopadzie 2020 roku miałem o […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Strategie cenowe czyli jak mądrze ustalić cenę?

    Strategia cenowa jest jednym z podstawowych i najważniejszych elementów, wpływających na funkcjonowanie i rozwój firmy. Jaka powinna być cena produktu lub usługi, aby Twoja firma mogła generować wysoki zysk w perspektywie czasu? Cena ma gigantyczne znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Według badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku w październiku 2021 roku, dla […]

    Czytaj artykuł
    Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?

    Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o czym, żeby zarabiać na blogu fajne pieniądze? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. WAŻNA INFORMACJA na samym początku: Zarobek na blogu nie powinien być […]

    Czytaj artykuł
    CONTADU - Recenzja narzędzia do pisania tekstów SEO

    CONTADU to narzędzie do planowania, zarządzania i optymalizacji treści pod kątem danych słów kluczowych w wyszukiwarce Google. Jak to działa? Czy warto zainwestować w to narzędzie? Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania jest seo copywriting, czyli umiejętność tworzenia tekstów pod SEO. Trzeba się mocno napocić, żeby stworzyć wartościowy pod użytkownika i słowa kluczowe content. Analiza istotnych […]

    Czytaj artykuł

    FORMULARZ KONTAKTU

    Wypełnij formularz. Następnego dnia roboczego dam Ci konkretną odpowiedź. Do usłyszenia - Kocur Marketingu.




      Case Study Live pozycjonowanie Warszawa
      logo-lembicz

      Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

      LOKALNE USŁUGI

      Pozycjonowanie WarszawaPozycjonowanie Łódźpozycjonowanie Legionowo
      Tutaj będzie całkiem sporo usług marketingowych pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania, aby ułatwić klientom znalezienie kocura marketingu :-)