logo-lembicz

Dobra strona sprzedażowa czyli skuteczny Landing Page

25 października 2021

Dobra strona sprzedażowa potrafi wygenerować lepszą sprzedaż niż znacznie bardziej rozbudowana strona firmowa. Jest niczym NITRO dla samochodu czy STERYD dla kulturysty. Można się bez tego obejść, ale jest piekielnie skuteczna i - co najważniejsze - bezpieczna dla "silnika" Twojego biznesu.

Strona sprzedażowa czyli tzw. Landing Page (Strona Lądująca) jest zawsze zaprojektowana w konkretnym celu. Po wejściu na taką stronę sprzedażową, użytkownik ma podążać ściśle wyznaczoną ścieżką doprowadzającą do wyznaczonego zadania.

ZERO rozpraszaczy. MAX konkretów. Grupa docelowa otrzymuje tylko te informacje, które zwiększają prawdopodobieństwo wykonania określonej akcji - Nic więcej. Na stronie sprzedażowej ograniczamy do minimum elementy rozpraszające uwagę.

Standardowa strona vs strona sprzedażowa - Jakie różnice?

Zobacz na moją stronę firmową. Ze strony głównej możesz przejść do informacji o mnie, zobaczyć case studies, czy przejść na bloga - To elementy nie wpływające bezpośrednio na sprzedaż, ale istotne do budowania wizerunku marki osobistej.

Natomiast landing page utworzony zostałby już pod kątem konkretnej usługi marketingowej. W przypadku pozycjonowania w Google, celem strony sprzedażowej byłoby pozostawienie przez potencjalnego klienta adresu strony www i danych kontaktowych.

Standardowa strona firmowa czy sklep internetowy jest jak galeria handlowa - Ogromny wybór. Strona sprzedażowa jest jak malutka budka z hot dogami - nie poszalejesz, ale przychodzisz tam w końcu po hot doga a nie kebaba, lody czy burgera.

Standardowa strona jest znacznie bardziej rozbudowana i nie ma - przeważnie - jednego celu działania. Skuteczny landing page koncentruje się wokół jednego celu i nie pozwala na wykonanie innej akcji.

Po co strona sprzedażowa skoro masz firmową, bloga lub sklep?

Jest to bardzo logiczne pytanie, które często otrzymuję. Po co ograniczać klientowi wybór poprzez stronę sprzedażową, skoro tak jest większa szansa, że "kupi cokolwiek"? W tym pytaniu kryje się również odpowiedź 🙂

  • Strona sprzedażowa zwiększa wyniki sprzedaży dokładnie tej usługi/tego produktu na którym Ci zależy.
  • Niekoniecznie celem strony sprzedażowej jest sprzedaż. Celem może być zapisanie się na newsletter, pozostawienie danych kontaktowych, zapisanie się na konsultację, pobranie e-booka, itd.
  • Dobrze zaprojektowany landing page ma znacznie lepszą konwersję niż standardowa strona (ilość unikalnych użytkowników podzielona przez ilość wykonanych zdarzeń).

Podam dwa przykłady w których zastosowanie strony sprzedażowej ma biznesowy sens:

Przykład pierwszy

Masz możliwość zamówienia danego produktu do swojego sklepu internetowego w cenie niższej o 50% niż dotychczas. Musisz jednorazowo zamówić 10 000 sztuk tego produktu. Produkt dobrze sprzedaje się w Twoim sklepie, ale biorąc pod uwagę dotychczasowy poziom sprzedaży, miną trzy lata niż wszystko sprzedasz.

Odpalasz landing page pod kątem tylko tego produktu z jedną możliwą akcją do wykonania "KUP PRODUKT". Poprzez działania marketingowe docierasz do grupy docelowej, a że nie ma żadnych rozpraszaczy, szybko produkt znika z magazynu.

Przykład drugi

Zatrudniasz dwóch nowych pracowników w swoim zakładzie fryzjerskim. Szybko okazuje się, że są mocno średni we fryzurach, ale genialnie ogarniają brodę. Możesz ich zwolnić i szukać dalej, albo wykorzystać ich mocne umiejętności.

Odpalasz landing page pod kątem umówienia się na strzyżenie brody. Szybko kalendarz uzupełnia się, nowi pracownicy zarabiają dla Ciebie pieniądze, a w wolnym czasie szkolą się z fryzur lub szukasz nowych osób.

Dlaczego na standardowej stronie gorzej się to sprawdza?

Dany produkt/Dana usługa z racji "towarzystwa" na standardowej stronie, nie ma tak wielkiej mocy przebicia. Na stronie sprzedażowej jest mocno ograniczony wybór, więc zwiększa się prawdopodobieństwo sprzedaży.

Potencjalny klient szukający "xyz" otrzymuje dokładnie to czego szuka. Nie dajesz mu możliwości "a może jednak to?", "a może tamto?", "sprawdzę jeszcze to", itd. Skoro wszedł na stronę w poszukiwaniu "xyz" to właśnie to otrzymuje (ewentualnie rozbudowane do 2-3 wariantów).

Możesz na swojej stronie wrzucać bannery informacyjne, poprawiać ścieżki sprzedażowe i inne cuda, ale i tak gorzej się to sprawdzi niż profesjonalnie zaprojektowane strony sprzedażowe. Gdyby było inaczej, to sam bym nie robił stron sprzedażowych dla swoich projektów biznesowych.

Charakterystyka profesjonalnej strony sprzedażowej

Strony sprzedażowe mogą powstawać w obrębie Twojej standardowej strony (pod tym samym adresem) lub na oddzielnej domenie/subdomenie. Bez względu na umieszczenie strony sprzedażowej, powinna ona:

  1. Nawiązywać wyłącznie do konkretnej oferty.
  2. Doprowadzać do wywołania jednego zdarzenia - Zakup, zapis na newsletter, pozostawienie danych kontaktowych, umówienie na rozmowę telefoniczną? Nie ma znaczenia, ale cel powinien być tylko jeden.
  3. Optymalna długość treści - Pojęcie mocno względne, ale chodzi tutaj o MAKSYMALNE zaprezentowanie korzyści oferty i MINIMUM lania wody.
  4. Minimalistyczny formularz kontaktowy - Bez względu na cel, zawsze powinien być formularz ograniczony do najistotniejszych elementów: imię, email, informacje koniecznie do realizacji celu, potwierdzenie dodania do bazy i akceptacja polityki prywatności. Im dłuższy formularz tym gorsza konwersja.
  5. Maksymalnie trzy warianty danego celu - Dla przykładu (niech będą to usługi barberskie): Pakiet standard: strzyżenie brody - 149 zł | strzyżenie brody i wąsów - 189 zł | strzyżenie włosów, bory i wąsów - 249 zł . Wszystko w ramach konkretnego celu.
  6. Szybka - Z tym nie powinno być problemów, skoro są pozbawione "wodotrysków" wpływających na ciężkość strony.
  7. Spójna z całym wizerunkiem marki - Od razu powinna nawiązywać do wartości stanowiących fundamenty Twojego wizerunku.

Ostatecznie najlepszym potwierdzeniem czy strony sprzedażowe są dobrze zaprojektowane, jest poziom konwersji 🙂 Wiadomo, że oczekiwania mogą być kosmiczne, ale dobre strony sprzedażowe nie powinny mieć konwersję niższą niż 5%.

Czyli na 100 unikalnych użytkowników 5 z nich realizuje cel. To takie absolutne minimum. Planuję odpalić w marcu 2022 roku stronę sprzedażową, gdzie celuję w konwersję na poziomie 20% 🙂 Oczywiście ten projekt trafi do moich case studies live.

Pewnie myślisz sobie, że łatwo stworzyć dobrą stronę sprzedażową? Przecież to minimalistyczna strona z bardzo ograniczoną funkcjonalnością. Masz rację i jednocześnie się mylisz. Postawić prostą stronę sprzedażową na gotowym szablonie można i za 200-300 zł netto. Głównym kosztem jest tutaj solidna treść sprzedażowa.

Treści są najważniejsze na stronie sprzedażowej

Dobrą stronę sprzedażową charakteryzuje idealny język sprzedażowy. Pod kątem sprzedaży musi to być perfekcja. Twój landing page sprzedażowy nie jest jedyny. Zapewne w tym samym czasie kilkadziesiąt/kilkaset innych firm ma utworzone strony pod kątem konkretnej kampanii marketingowej, która ma ten sam cel co Ty.

Dlatego to właśnie na Twojej stronie sprzedażowej, treść i wszystkie elementy mają być tak perfekcyjnie dopracowane, aby wezwanie do działania zakończyło się sukcesem. Z każdym kolejnym przeczytanym zdaniem, ma wzrastać jego przekonanie, że JEST W ODPOWIEDNIM MIEJSCU.

Utworzenie takiej treści nie jest proste i nie trwa 5 minut. O ile wizualnie skuteczną stronę sprzedażową można postawić w kilka godzin (mając wcześniej przygotowane materiały), to nad treścią trzeba się zdrowo napocić.

Raz utworzona treść rzadko kiedy jest tą ostateczną. Przeprowadza się testy A->B, żeby ocenić która wersja treści lepiej działa na wezwanie do działania. Sprawdza się czy na tle konkurencji, zostaje zachowana unikalność oferty, itd.

Dopiero gdy potencjalni klienci stają się klientami w satysfakcjonującej dla nas ilości, można uznać że landing page jest skuteczny. Przynajmniej do czasu, aż poziom konwersji nie spadnie poniżej naszych oczekiwać i cała zabawa zaczyna się od nowa 🙂

Czy warto inwestować w stronę sprzedażową?

Gdybym miał wybierać, to prędzej zainwestowałbym w dobry landing page niż standardową stronę. Ostatecznie celem każdego biznesu jest sprzedaż. Jeżeli Twoja strona firmowa generuje wysoką sprzedaż, to dobrze mieć w pogotowiu chociaż utworzony szkielet strony sprzedażowej.

Przyjdą cięższe czasy albo zajdzie potrzeba sięgnięcia po NITRO do sprzedaży i wtedy na spokojnie odpalasz sobie stronkę sprzedażową. To trochę jak z bronią - Lepiej mieć pod ręką i nigdy nie skorzystać, niż nie mieć i później panikować. Pomyśl o tym.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
test:

Odkryj w sobie kota marketingu

Zapisz się na DARMOWY NEWSLETTER

Chcesz mieć silną markę? Więcej i lepiej sprzedawać? Wiedzieć jak budować trwałe relacje z klientami? No to malinowo, bo właśnie tego uczy mój newsletter. Zero spamu. Same konkrety. Wchodzisz w to?



    Jaka powinna być dobra strona internetowa?

    Strona internetowa nie musi kosztować 20 000 złotych. Strona internetowa nie musi być nafaszerowana unikalną grafiką i funkcjonalnością. Dobra strona internetowa ma zarabiać pieniądze. Jeżeli nie zarabia to staje się wydatkiem a nie inwestycją. Tylko skąd możecie wiedzieć, że właśnie taka a nie inna strona internetowa będzie dobra dla Twojego biznesu? Spójrzcie na tę stronę […]

    Czytaj artykuł
    Szybkość wczytywania strony internetowej

    Logiczne, że strona internetowa powinna wczytywać się jak najszybciej. Tylko kiedy można stwierdzić, że szybkość wczytywania strony internetowej jest poprawna? Kiedy uznaje się że strona chodzi wolno? No i najważniejsze: Czy szybkość strony ma duży wpływ na sprzedaż? Czy zbyt wolna strona internetowa wpływa na widoczność w Google? Szybkość ładowania strony ma ogromne znaczenie we […]

    Czytaj artykuł
    Jak ważna jest responsywność strony internetowej?

    Bardzo dużo osób samodzielnie budując swoje strony internetowe, pomija kwestie jej dostosowania pod urządzenia mobilne (telefony komórkowe, tablety). Jak ważna jest responsywność strony internetowej i czy faktycznie warto poświęcić czas na "dopieszczenie" strony pod tym kątem? Według danych z raportu "Digital 2000" z którym szczegółowo można zapoznać się tutaj, tak wygląda udział poszczególnych narzędzi w […]

    Czytaj artykuł

    Zobacz także

    Fanpage na Facebooku - Jak go prowadzić prawidłowo?

    Osoby obserwujące Twój fanpage mają Cię głęboko w dupie? Wynika to z tego, że założyć fanpage jest piekielnie łatwo, ale już prawidłowo go prowadzić jest znacznie trudniej. Zresztą większość daje ciała już na samym początku, bo słucha się zaleceń Facebooka. Na wstępie od razu poinformuję, że nie świadczę usługi prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jeżeli więc […]

    Czytaj artykuł
    Siła marki rośnie czy maleje - jak to zmierzyć w małej firmie?

    Większość przedsiębiorców wie, że chce zbudować silną i rozpoznawalną markę. Natomiast tylko nieliczni sprawdzają czy siła marki rośnie lub maleje z upływem czasu. Dlaczego? Po co w ogóle zaczynać proces budowania wizerunku marki, skoro później ma się w dupie monitorowanie tego działania? Panuje przekonanie, że mierzenie siły marki jest trudną i kosztowną analizą. Wszystko tak […]

    Czytaj artykuł
    Dokładnie na czym polega pozycjonowanie stron? Co to jest?

    Co to jest pozycjonowanie stron? Na czym polega pozycjonowanie? W skrócie: o co w tym wszystkim chodzi i czy warto mieć stronę wypozycjonowaną? Postaram się wszystko wytłumaczyć w prosty sposób. Definicja odpowiadająca na pytanie "co to jest pozycjonowanie?" nie określa o którą wyszukiwarkę chodzi, ale w Polsce bezapelacyjne dominuje wyszukiwarka Google. Według https://gs.statcounter.com/ na październik […]

    Czytaj artykuł

    Chcesz współpracować?

    Wypełnij formularz, a ja już Ci polewam za naszą ewentualną współpracę.



      kontakt-w-sprawie-marketingu
      logo-lembicz

      Nazywam się Michał Lembicz i prowadzę bloga o skutecznym marketingu. Mam nadzieję, że uda Ci się u mnie znaleźć odpowiedzi na pytania związane z budowaniem silnej marki, pozyskiwaniem klientów i budowaniem trwałych relacji biznesowych.

      Polityka prywatności

      Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

      Skontaktuj się

      Masz pytanie dotyczące marketingu? Nie krępuj się i namierzaj mnie. Postaram się pomóc najlepiej jak będę mógł.

      Kontakt+48 531 815 377