Dobra strona sprzedażowa czyli skuteczny Landing Page

Dobra strona sprzedażowa potrafi wygenerować lepszą sprzedaż niż znacznie bardziej rozbudowana strona firmowa. Jest niczym NITRO dla samochodu czy STERYD dla kulturysty. Można się bez tego obejść, ale jest piekielnie skuteczna i - co najważniejsze - bezpieczna dla "silnika" Twojego biznesu.

Strona sprzedażowa czyli tzw. Landing Page (Strona Lądująca) jest zawsze zaprojektowana w konkretnym celu. Po wejściu na taką stronę sprzedażową, użytkownik ma podążać ściśle wyznaczoną ścieżką doprowadzającą do wyznaczonego zadania.

ZERO rozpraszaczy. MAX konkretów. Grupa docelowa otrzymuje tylko te informacje, które zwiększają prawdopodobieństwo wykonania określonej akcji - Nic więcej. Na stronie sprzedażowej ograniczamy do minimum elementy rozpraszające uwagę.

Standardowa strona vs strona sprzedażowa - Jakie różnice?

Zobacz na moją stronę firmową. Ze strony głównej możesz przejść do informacji o mnie, zobaczyć case studies, czy przejść na bloga - To elementy nie wpływające bezpośrednio na sprzedaż, ale istotne do budowania wizerunku marki osobistej.

Natomiast landing page utworzony zostałby już pod kątem konkretnej usługi marketingowej. W przypadku pozycjonowania w Google, celem strony sprzedażowej byłoby pozostawienie przez potencjalnego klienta adresu strony www i danych kontaktowych.

Standardowa strona firmowa czy sklep internetowy jest jak galeria handlowa - Ogromny wybór. Strona sprzedażowa jest jak malutka budka z hot dogami - nie poszalejesz, ale przychodzisz tam w końcu po hot doga a nie kebaba, lody czy burgera.

Standardowa strona jest znacznie bardziej rozbudowana i nie ma - przeważnie - jednego celu działania. Skuteczny landing page koncentruje się wokół jednego celu i nie pozwala na wykonanie innej akcji.

Po co strona sprzedażowa skoro masz firmową, bloga lub sklep?

Jest to bardzo logiczne pytanie, które często otrzymuję. Po co ograniczać klientowi wybór poprzez stronę sprzedażową, skoro tak jest większa szansa, że "kupi cokolwiek"? W tym pytaniu kryje się również odpowiedź 🙂

  • Strona sprzedażowa zwiększa wyniki sprzedaży dokładnie tej usługi/tego produktu na którym Ci zależy.
  • Niekoniecznie celem strony sprzedażowej jest sprzedaż. Celem może być zapisanie się na newsletter, pozostawienie danych kontaktowych, zapisanie się na konsultację, pobranie e-booka, itd.
  • Dobrze zaprojektowany landing page ma znacznie lepszą konwersję niż standardowa strona (ilość unikalnych użytkowników podzielona przez ilość wykonanych zdarzeń).

Podam dwa przykłady w których zastosowanie strony sprzedażowej ma biznesowy sens:

Przykład pierwszy

Masz możliwość zamówienia danego produktu do swojego sklepu internetowego w cenie niższej o 50% niż dotychczas. Musisz jednorazowo zamówić 10 000 sztuk tego produktu. Produkt dobrze sprzedaje się w Twoim sklepie, ale biorąc pod uwagę dotychczasowy poziom sprzedaży, miną trzy lata niż wszystko sprzedasz.

Odpalasz landing page pod kątem tylko tego produktu z jedną możliwą akcją do wykonania "KUP PRODUKT". Poprzez działania marketingowe docierasz do grupy docelowej, a że nie ma żadnych rozpraszaczy, szybko produkt znika z magazynu.

Przykład drugi

Zatrudniasz dwóch nowych pracowników w swoim zakładzie fryzjerskim. Szybko okazuje się, że są mocno średni we fryzurach, ale genialnie ogarniają brodę. Możesz ich zwolnić i szukać dalej, albo wykorzystać ich mocne umiejętności.

Odpalasz landing page pod kątem umówienia się na strzyżenie brody. Szybko kalendarz uzupełnia się, nowi pracownicy zarabiają dla Ciebie pieniądze, a w wolnym czasie szkolą się z fryzur lub szukasz nowych osób.

Dlaczego na standardowej stronie gorzej się to sprawdza?

Dany produkt/Dana usługa z racji "towarzystwa" na standardowej stronie, nie ma tak wielkiej mocy przebicia. Na stronie sprzedażowej jest mocno ograniczony wybór, więc zwiększa się prawdopodobieństwo sprzedaży.

Potencjalny klient szukający "xyz" otrzymuje dokładnie to czego szuka. Nie dajesz mu możliwości "a może jednak to?", "a może tamto?", "sprawdzę jeszcze to", itd. Skoro wszedł na stronę w poszukiwaniu "xyz" to właśnie to otrzymuje (ewentualnie rozbudowane do 2-3 wariantów).

Możesz na swojej stronie wrzucać bannery informacyjne, poprawiać ścieżki sprzedażowe i inne cuda, ale i tak gorzej się to sprawdzi niż profesjonalnie zaprojektowane strony sprzedażowe. Gdyby było inaczej, to sam bym nie robił stron sprzedażowych dla swoich projektów biznesowych.

Charakterystyka profesjonalnej strony sprzedażowej

Strony sprzedażowe mogą powstawać w obrębie Twojej standardowej strony (pod tym samym adresem) lub na oddzielnej domenie/subdomenie. Bez względu na umieszczenie strony sprzedażowej, powinna ona:

  1. Nawiązywać wyłącznie do konkretnej oferty.
  2. Doprowadzać do wywołania jednego zdarzenia - Zakup, zapis na newsletter, pozostawienie danych kontaktowych, umówienie na rozmowę telefoniczną? Nie ma znaczenia, ale cel powinien być tylko jeden.
  3. Optymalna długość treści - Pojęcie mocno względne, ale chodzi tutaj o MAKSYMALNE zaprezentowanie korzyści oferty i MINIMUM lania wody.
  4. Minimalistyczny formularz kontaktowy - Bez względu na cel, zawsze powinien być formularz ograniczony do najistotniejszych elementów: imię, email, informacje koniecznie do realizacji celu, potwierdzenie dodania do bazy i akceptacja polityki prywatności. Im dłuższy formularz tym gorsza konwersja.
  5. Maksymalnie trzy warianty danego celu - Dla przykładu (niech będą to usługi barberskie): Pakiet standard: strzyżenie brody - 149 zł | strzyżenie brody i wąsów - 189 zł | strzyżenie włosów, bory i wąsów - 249 zł . Wszystko w ramach konkretnego celu.
  6. Szybka - Z tym nie powinno być problemów, skoro są pozbawione "wodotrysków" wpływających na ciężkość strony.
  7. Spójna z całym wizerunkiem marki - Od razu powinna nawiązywać do wartości stanowiących fundamenty Twojego wizerunku.

Ostatecznie najlepszym potwierdzeniem czy strony sprzedażowe są dobrze zaprojektowane, jest poziom konwersji 🙂 Wiadomo, że oczekiwania mogą być kosmiczne, ale dobre strony sprzedażowe nie powinny mieć konwersję niższą niż 5%.

Czyli na 100 unikalnych użytkowników 5 z nich realizuje cel. To takie absolutne minimum. Planuję odpalić w marcu 2022 roku stronę sprzedażową, gdzie celuję w konwersję na poziomie 20% 🙂 Oczywiście ten projekt trafi do moich case studies live.

Pewnie myślisz sobie, że łatwo stworzyć dobrą stronę sprzedażową? Przecież to minimalistyczna strona z bardzo ograniczoną funkcjonalnością. Masz rację i jednocześnie się mylisz. Postawić prostą stronę sprzedażową na gotowym szablonie można i za 200-300 zł netto. Głównym kosztem jest tutaj solidna treść sprzedażowa.

Treści są najważniejsze na stronie sprzedażowej

Dobrą stronę sprzedażową charakteryzuje idealny język sprzedażowy. Pod kątem sprzedaży musi to być perfekcja. Twój landing page sprzedażowy nie jest jedyny. Zapewne w tym samym czasie kilkadziesiąt/kilkaset innych firm ma utworzone strony pod kątem konkretnej kampanii marketingowej, która ma ten sam cel co Ty.

Dlatego to właśnie na Twojej stronie sprzedażowej, treść i wszystkie elementy mają być tak perfekcyjnie dopracowane, aby wezwanie do działania zakończyło się sukcesem. Z każdym kolejnym przeczytanym zdaniem, ma wzrastać jego przekonanie, że JEST W ODPOWIEDNIM MIEJSCU.

Utworzenie takiej treści nie jest proste i nie trwa 5 minut. O ile wizualnie skuteczną stronę sprzedażową można postawić w kilka godzin (mając wcześniej przygotowane materiały), to nad treścią trzeba się zdrowo napocić.

Raz utworzona treść rzadko kiedy jest tą ostateczną. Przeprowadza się testy A->B, żeby ocenić która wersja treści lepiej działa na wezwanie do działania. Sprawdza się czy na tle konkurencji, zostaje zachowana unikalność oferty, itd.

Dopiero gdy potencjalni klienci stają się klientami w satysfakcjonującej dla nas ilości, można uznać że landing page jest skuteczny. Przynajmniej do czasu, aż poziom konwersji nie spadnie poniżej naszych oczekiwać i cała zabawa zaczyna się od nowa 🙂

Czy warto inwestować w stronę sprzedażową?

Gdybym miał wybierać, to prędzej zainwestowałbym w dobry landing page niż standardową stronę. Ostatecznie celem każdego biznesu jest sprzedaż. Jeżeli Twoja strona firmowa generuje wysoką sprzedaż, to dobrze mieć w pogotowiu chociaż utworzony szkielet strony sprzedażowej.

Przyjdą cięższe czasy albo zajdzie potrzeba sięgnięcia po NITRO do sprzedaży i wtedy na spokojnie odpalasz sobie stronkę sprzedażową. To trochę jak z bronią - Lepiej mieć pod ręką i nigdy nie skorzystać, niż nie mieć i później panikować. Pomyśl o tym.

author-avatar
Kocur Marketingu
Od 2011 roku zgłębiam fascynujący świat marketingu. Zdobytą wiedzę wykorzystuję do promowania własnych projektów biznesowych i świadczenia usług marketingowych dla klientów.
Software House - Czym się zajmuje i jakie problemy rozwiązuje?
Jaka jest różnica pomiędzy software house, a agencją interaktywną? Czym zajmuje się software house? Jaką firmę mogę polecić, jeśli chodzi o spełnienie założeń tzw. domu programowania? Zacznijmy od tego, że...
Czytaj więcej
Blog - gdzie założyć i jak pisać, aby dobrze zarabiać?
Z blogiem jest jak z biznesem - założyć piekielnie łatwo i szybko, a znacznie trudniej na tym zarabiać. Gdzie najlepiej założyć bloga i ile to kosztuje? Jak pisać i o...
Czytaj więcej
Pierwszy sklep internetowy - Jak się za to zabrać?
Chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pokażę Ci co zrobić, żeby Twój sklep miał szansę przebicia się przez konkurencję i dotarcia do...
Czytaj więcej

Może te Cię zainteresują:

Strategia biznesowo-marketingowa PLUS MINUS ZERO
Nie ma powszechnie przyjętej nazwy dla tej strategii biznesowo-marketingowej, więc ochrzciłem ją nazwą PLUS MINUS ZERO. Zapewne nikt nie wpadł na to, bo z biznesowego i marketingowego punktu widzenia, taka...
Czytaj więcej
Jak wygląda UPV w Twoim biznesie?
Dlaczego niektóre marki osiągają spektakularny sukces, a inne z podobnymi produktami i usługami ledwie wychodzą na plus lub bankrutują? Jednym z kluczowych czynników jest unikalna propozycja wartości (Unique Proposition Value...
Czytaj więcej
Recenzja książki Przejażdżka życia
Jak wygląda droga od szeregowego pracownika do dyrektora w ogromnej korporacji? Jakie wyzwania należy pokonać po drodze? Jak należy traktować pracowników i partnerów biznesowych? Przyjrzyjmy się historii Boba Igera -...
Czytaj więcej

Kocur Marketingu Michał Lembicz. Na blogu dzielę się wiedzą o budowaniu silnej marki, sprzedaży i marketingu. Pomagam małym i średnim firmom działającym w Polsce zwiększać sprzedaż.

Polityka prywatności

Lembicz.pl 2022 - wszelkie prawa zastrzeżone

crossmenuchevron-downarrow-left